Tässä homma vaihe vaiheelta:
- puskurin levyn irroituksen jälkeen kannatinpultti auki, helppo homma...
- käännä linkku sivuun, että varapyörän kelkka pääsee putoamaan... Linkku on yhtä puuta, ei liiku milliäkään. Puolen tunnin WD liottelun ja vasaroinnin jälkeen jo liikkui sen verran, että se ei ole kelkan putoamisen esteenä...
- Kelkka ei liiku milliäkään. Ei vaikka putken päällä seisoo. Taas puolisen tuntia WD liottelua, että saisi saranat nöyriksi. Antoihan nekin loppujen lopuksi periksi ja sain käännetyksi sen rengasta pitävän lukitusmurkulan auki. Se ei vaan noussut reiästään ilman kunnon vasaraa.
- Seuraava työkalu, rautakanki

- Kunnon pesun jälkeen pääsin itse asiaan, paineen tarkistamiseen. Venttiilihattu vaan pois ja... eihän se metallinen hattu liikkunut. Taas WD pullo käteen ja hetken ruiskuttelu. Papukaijapihdeillä kunnon ote ja kääntö, venttiilin rikkoutumisen uhallakin. Aukesihan sekin lopulta ja sain tyhjään renkaaseen 4 baria painetta.
- Lopuksi kaiken putsailu/herkistely ja rengas takaisin paikalleen, siihenkin hommaan rautakanki oli tarpeeseen.
Olen kohta 50 vuotta ajanut autoa, mutta vain kaksi rengasrikkoa takana. Eihän noita usein satu, mutta kuitenkin mukavampaa, että vararenkaan saa alle tarvittaessa.
Suosittelen samaa urakkaa muillekin, joilla vararengas on vuosia ollut tarkistamatta siellä tavaratilan alla.
KYSYMYS: Käykö W163 aluvannepultit myös vararenkaaseen, vai onko vararenkaaseen ollut alunperin omat pulttinsa?