W219 CLS automaattivaihteiston jäähdytysputkien vuoto

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
AMikk
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 56
Liittynyt: La 10.03.2012 13:16
Paikkakunta: Ulvila

W219 CLS automaattivaihteiston jäähdytysputkien vuoto

Viesti Kirjoittaja AMikk »

W219 CLS 350 CGI, syylärin kohdilta rupesi vuotamaan ja vasta siinä vaiheessa kun vuotoa tuli kuin hanasta, paikallistin että automaattivaihteistolta tuleva öljynjäähdytyslinja vuotaa alemmasta syyläriliitoksesta. Oli tarkoitus irroittaa kyseinen putki ja vaihtaa sen O-rengas.

En keksi kuitenkaan miten sen saisi irroitettua, koska syylärin sisältä putkea irroitettessa sisällä oleva osa on niin pitkä että se ei mahdu tulemaan pois. Se törmää alla olevassa kuvassa näkyvään mustaan osaan. Sain sitä raotettua, mutta kun ei onnistunut niin laitoin takaisin paikoilleen. Starttasin auton ja vuoto näyttäisi olevan poissa.

En kuitenkaan uskalla käyttää autoa pitkään, koska öljyä ehti vuotamaan monta litraa, että automaattilaatikossa täytyy olla hyvin vähän öljyä jäljellä. Osaako joku sanoa, pitäisikö öljyletkuissa olla jatkuva kierto, niin että jos se vielä vuotaa tuosta liitoksesta, niin sen pitäisi näkyä heti kun auto startataan? Vai lähteekö kierto vasta päälle kun öljy lämpiää? En viitsi alkaa lisäämään automaatiöljyjä, ennen kuin tietää, korjautuiko vuoto vain tuolla öljyputken irroituksella ja takaisinlaitolla. Ihmetyttää myös että miten kyseinen putki on saatu tuohon paikalleen, kun syylärissä on tosiaan putken takana musta muoviosa.

Kuva
Bomber4
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1751
Liittynyt: La 28.01.2006 19:02
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: W219 CLS automaattivaihteiston jäähdytysputkien vuoto

Viesti Kirjoittaja Bomber4 »

Öljy kiertää heti kun auto startataan. Tuon lipare irtoo ,eteenpäin siis kohti puskuria samoin toiselta puolen jolloin edessä oleva kenno siirtyy eteenpäin. Katsoppa auton alta lipareen kohdalta takaa eteenpäin. Lipare on siis liukumallia
Star
Avatar
AMikk
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 56
Liittynyt: La 10.03.2012 13:16
Paikkakunta: Ulvila

Re: W219 CLS automaattivaihteiston jäähdytysputkien vuoto

Viesti Kirjoittaja AMikk »

Katoppa joo. Kannatti taas kysyä. Onhan toi sen näkönenkin että on liuku, mutta ei tullut taas mieleenkään aiemmin. Tosin se kenno on myös ylhäältä kiinni ja sitä en heti keksinyt miten se vapautuu. Oletettavasti on kuitenkin vastaavasti joku liukusysteemi.
Bomber4
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1751
Liittynyt: La 28.01.2006 19:02
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: W219 CLS automaattivaihteiston jäähdytysputkien vuoto

Viesti Kirjoittaja Bomber4 »

Aivan hataralla muistilla olis juu syylärissä liuuttamalla. Kattele nokkapelti auki sinne syylärin reunoille alas
Star
Avatar
AMikk
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 56
Liittynyt: La 10.03.2012 13:16
Paikkakunta: Ulvila

Re: W219 CLS automaattivaihteiston jäähdytysputkien vuoto

Viesti Kirjoittaja AMikk »

Laitoin tästä ongelmasta lokakuussa, jossa syylärin päästä alkoi automaattivaiheistoöljylinjan vuoto. Sain ongelman silloin korjattua, mutta nyt se tapahtui uudelleen n. kolme viikkoa sitten. Asensin putken taas uudelleen ja nyt taas eilen se rupesi vuotamaan. Laitan alle muutamia kuvia. Ihmetyttää miksi tällainen rautalankasysteemi on edes laitettu näin kriittiseen osaan jossa vuoto voi pahimmassa tapauksessa rikkoa automaattivaihteiston. Youtubessa on videoita jossa tästä varoitellaan ja ohjeistetaan miten se pitää laittaa.

Siinä on idea se että muoviosassa oleva rautalangan pala uppoaa syylärin messinkiosan urien läpi ja asettuu syyläriltä tulevan putken päässä olevaan uraan. Olen katsonut että messinkiosan urien läpi näkyy syylärin putken pään ura ennen kuin painan rautalankavirityksen paikoilleen. Vaikka kuinka yrittää vetää putkea irti syyläristä, niin se tuntuu olevan hyvin paikoillaan. Kuvissa näyttää niinkuin se olisi hyvin urassa, mutta varmaan taas parin viikon päästä on automaattivaihteistoöljyt kadulla ja putki irti. Olen myös vaihtanut putken päässä olevan toiseen uraan upotetun tiivisterenkaan ja ostanut uuden rautalanka+muoviosan mersuliikkeestä.

Onko tähän jotain ajatusta, millä tämän saa varmistettua että se pysyy?


Kuva

Kuva

Kuva

Kuva
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: W219 CLS automaattivaihteiston jäähdytysputkien vuoto

Viesti Kirjoittaja atlas »

Iso painehan siellä ei ole...tulee turbiinilta kuuma öljy lauhduttimen läpi öljy pohjaan...toki uusilla jos nuo on vaihdettavat lukko osat niin sillai varmistaa sen ja jos se pettäisikin ottaa jo pienestäkin ilmasta hörppäyksessä vaihteet pois päältä mutta pitäisi sammuttaa kyllä auto heti ja matkahan katkeaa.
Voisiko laittaa muuten klemmarin tuon lukko langan päälle kun se on ensin paikalllaan mutta uusilla lukitus osilla ainakin pääset jo mielen rauhaan.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
Avatar
AMikk
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 56
Liittynyt: La 10.03.2012 13:16
Paikkakunta: Ulvila

Re: W219 CLS automaattivaihteiston jäähdytysputkien vuoto

Viesti Kirjoittaja AMikk »

Uudet osat olivat jo nyt toisen vuotokerran jälkeen paikallaan. Jokin juttu asennuksessa on, joka ei mene oikein. Varmaan voisi laittaa klemmarin, mutta lukko-osa ei tuossa irtoa vaan se putken pää irtoaa ja lukko-osa rautalankoineen jää paikoilleen syylärin messinkiosaan.

Sehän siinä on, että ei paljon tule sammutettua, jos vuoto alkaa kun tasaista vauhtia ajaessa sitä ei huomaa. Nytkin huomasin vasta kotitielle käännyttäessä että jotenkin tuntui vaihteen vaihtuessa kuin olisi manuaaliauton kytkintä luistattanut, eli se ei ottanut enää kunnolla kiinni. Kun ajoin talliin pukkien päälle, niin ei vetoa ollut enää melkein ollenkaan. Luultavasti on siis taas aivan tyhjäksi pumpannut vaihteiston.
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: W219 CLS automaattivaihteiston jäähdytysputkien vuoto

Viesti Kirjoittaja atlas »

Jos täyden mielen rauhan haluat niin tekisi erillisen lauhduttimen ja hydrauli liittimillä sitten kiinni lauhduttimeen ja puristus prässäykset kunnolliseen letkuun.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
Avatar
MouTine
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1639
Liittynyt: La 15.06.2013 11:08
Paikkakunta: Sirius.

Re: W219 CLS automaattivaihteiston jäähdytysputkien vuoto

Viesti Kirjoittaja MouTine »

Samaa mieltä. Eikä tarvi edes hydrauliliittmiä prässätyillä holkeilla vaan ihan perus Haydenin RapidCool jäähdyttimen johon letkut kiinni kunnolisilla ABAn klemmareilla. Ei lähde eikä vuoda. Samalla moni muukin mahdollinen vikaskenaario neutralisoituu sekä lootan öljynvaihto on helpompaa kun pääsee linjasta täyttämään ilman mersun kallista täyttötyökalua.
Nykyiset...
'14 MB E500 Coupe - M157

Ollut joskus...
'07 MB CL63 AMG V8
'04 MB SLK55 AMG V8 Kleemann K2
'05 MB CLK55 AMG V8 Kleemann K1
'00 MB CLK55 AMG V8 Kleemann K2
'94 Audi A8 4.2i V8
'92 BMW 850i 5.0i V12
'96 Ford Mustang SVT Cobra 4.6i 32V V8
'92 Lincoln TownCar 4.6i SOHC V8
'78 Ford Capri 2.9i BOA Cosworth V6
'77 Ford Capri 2.8i V6

...Ja pienet sille!
Vastaa Viestiin