Ihan yksinkertaisesti,mittari ohmialueelle ja ko. johdin irti jakajasta ja mitttarin johto toiseen päähän ja toinen tulpanhatun sisään. Siitä sitten ohmialuetta vaihtamalla saat sopivan näytön. Toi pari kilo-ohmia tuntuisi sopivalta mutta ei ole kovinkaan tarkkaa kunhan se ei mene kymmeniin tai satoihin,puhumattakaan megaohmeihin. Ja tietysti pelkän hatun,jos sen saa irti,mittaat em. tavalla.
Mieluummin yksin oikeassa kuin porukan kanssa väärässä.
200 CDI -03 2023- Heräteostos
600SE -92 2010- Kesäauto
300D -91 2000-23 Työjuhta
Ex 300D -81 1986-00
Ex 200B -77 myöh. 200d 1983-86
Ex 190D -65 1975-83
Ex 6 x Fiat 600 1969-75
jsmaa kirjoitti:Ihan yksinkertaisesti,mittari ohmialueelle ja ko. johdin irti jakajasta ja mitttarin johto toiseen päähän ja toinen tulpanhatun sisään. Siitä sitten ohmialuetta vaihtamalla saat sopivan näytön. Toi pari kilo-ohmia tuntuisi sopivalta mutta ei ole kovinkaan tarkkaa kunhan se ei mene kymmeniin tai satoihin,puhumattakaan megaohmeihin. Ja tietysti pelkän hatun,jos sen saa irti,mittaat em. tavalla.
Juu, tarkoitin, että miten hatun vastuksen mittaat?
Mistähän tuon oikean johtojen vastuksen löytäisi? 2000 ohmia tuntuu aika alhaiselta; olisin odottanut jotain 5 - 8 kΩ
290 TurboDiesel, sedan -96 ex
CL 600 C215 ABC-alusta vm. 2001
Volvoja pilvin pimein
Siis jos hatun saat johdosta irti,kun on myös yhteenniputettuja johto+hattu josta ei sitte pysty yksin hattua mittaamaan kuin katkaisemalla johdon mutta sitten se on entinen tulpanjohto. En tiedä mikä sulla mutta kävin just kattomassa omani ja siinä näyttäis olevan johto ja hattu "yhtäpuuta" tosin johto menee hattuun siten että saattais olla mahdollista kiertämällä irrottaa siis jos hatussa on jengatappi johon johto kierretään. En enää muista miten oli mutta itse mittasin vuosia sitten kertaalleen kaikki läpi ja muistaakseni vastusarvo kaikissa oli n. 2kohmia. Mutta jos se on 4 tai 5 ja sama kaikissa niin sitten kaikki on kunnossa eikä pienet erot muutenkaan tunnu missään,kipinä kyllä tiensä löytää tulpankärkiin. Enkä tiedä mitä muuta mahdollista oiretta saattais syntyä pienestä erosta,kipinän heikentymiseen tarvitaan huomattavan suuri ero. Jos hattu irtoaa kietäen niin silloin mittarinjohto hatun kierretappiin ja toinen tulpannippelin paikalle. Mutta jos ei irtoa niin sitten jakajasta johtoa pitkin. Näissä kai ei ole käytetty mitäään hiilijohtoja vaan aitoa kuparia joten samat tulokset saat irrottamatta hattujakin.
Mieluummin yksin oikeassa kuin porukan kanssa väärässä.
200 CDI -03 2023- Heräteostos
600SE -92 2010- Kesäauto
300D -91 2000-23 Työjuhta
Ex 300D -81 1986-00
Ex 200B -77 myöh. 200d 1983-86
Ex 190D -65 1975-83
Ex 6 x Fiat 600 1969-75