W124 Lämmönsäätö ongelma imuria ei löydy

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Veesata24
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 27
Liittynyt: Ti 16.06.2020 13:56

W124 Lämmönsäätö ongelma imuria ei löydy

Viesti Kirjoittaja Veesata24 »

Moi

Minulla on tuollainen 89 mallin W124. Autossa on ilmastointi, mutta kompurasta on mennyt äänen perusteella laakeri -> vaihdettu lyhyempi hihna.

Ostin auton joku hetki sitten projektiksi ja huomasin että sivuilta puhaltaa vain lämmintä.

-Närhenmunat oli rikki -> ostin uudet ok.
-Katossa oleva haistelija ei ime mitään ilmaa, aloin sitten etsimään imuria.

Purin hanskalokeron enkä mitään imuria löytänyt?

A yhdistyi A:han ja siitä meni palkin sisään ja lampulle (kokeilin paineilmalla). B letku meni palkkiin?
Kuva
https://imgur.com/MYf5cXm


Haarotin meni tuonne aukkoon josta ennemminkin puhalti ilmaa kuin imi
Kuva
https://imgur.com/PSURpAn

Onkohan tässä vuosien mittaan jotain otettu pois? :D
St bertils
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 143
Liittynyt: To 01.03.2018 18:34

Re: W124 Lämmönsäätö ongelma imuria ei löydy

Viesti Kirjoittaja St bertils »

sen ottaja tietää mitä on pois otettu..toimiiko siinä lämmönsäätö rullat?.ja oikea kylmäaine?
CeKupee
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 184
Liittynyt: To 15.08.2019 15:43

Re: W124 Lämmönsäätö ongelma imuria ei löydy

Viesti Kirjoittaja CeKupee »

Vast ikää puhdistin -87 jossa ilmastointi ja -89 ilman ilmastointia kyseiset imurit. Oli vänkärin ilman puhallus aukon alla ja oli helppo irroittaa ,kun irroitti ilmantulo säleikön ja koplas ilmaputken hanskalokeron kautta poies.
Molemmissa kylläkin letku katon lamppupaketista suoraan imurille.
Veesata24
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 27
Liittynyt: Ti 16.06.2020 13:56

Re: W124 Lämmönsäätö ongelma imuria ei löydy

Viesti Kirjoittaja Veesata24 »

Moi

Kylmäainetta ei ole varmaankaan, kun ilmastoinnin kompura on tosiaan ohitettu 10 v sitten? Auto on seissyt melkoisesti.

Lämmönsäätö ei toimi. Kuumaa puhaltaa vain. Närhen munille tulee kyllä 12 V ja ne naksahtaa kiinni mielestäni.


Voiko olla joku jälkiasennettu ilmastointi? Tuolta lampulta tuleva letku menee suoraan kuvien mukaan tuohon haaroittimeen josta se menee mustaan isoon pömpeliin jonka purkua varten pitää sitten kojelauta irrottaa. Varmaan joudun sen tekemään joka tapauksessa.
Veesata24
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 27
Liittynyt: Ti 16.06.2020 13:56

Re: W124 Lämmönsäätö ongelma imuria ei löydy

Viesti Kirjoittaja Veesata24 »

Ja tuota mitä mieltä olette onko kompura jo entinen kun on seissyt noin kauan? Laakeri siitä on aikoinaan mennyt, sen kuulee kun kädellä pyörittää.
x_ismo
Mersumies
Mersumies
Viestit: 673
Liittynyt: Ke 23.11.2011 08:28
Paikkakunta: Vesilahti

Re: W124 Lämmönsäätö ongelma imuria ei löydy

Viesti Kirjoittaja x_ismo »

Veesata24 kirjoitti:Ja tuota mitä mieltä olette onko kompura jo entinen kun on seissyt noin kauan? Laakeri siitä on aikoinaan mennyt, sen kuulee kun kädellä pyörittää.
En nyt tunne tuota kompuraa ulkoa mutta pyörititkö hain sitä hihnapyörästä ? Kun sähkökytkin ei ole päällä niin saattaa kitkapalat rahista eikä laakeri.
Tai sitten sen hihnapyörän laakeri rahisee. Se sähkömagneetti kytkee voiman hihnapyörästä kompuran sisuksiin, ainakin hiukan vanhemmissa versioissa.
uudemmat kompurat joissa on sisäinen säätö voi toimia ilman tuota sähkökytkintä.
S205 2020 C300de
exS205 2016 C300h,
exS204 2012 C220cdi
exW204 2008 C200cdi
exS203 2004 C200cdi
Veesata24
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 27
Liittynyt: Ti 16.06.2020 13:56

Re: W124 Lämmönsäätö ongelma imuria ei löydy

Viesti Kirjoittaja Veesata24 »

x_ismo kirjoitti:
Veesata24 kirjoitti:Ja tuota mitä mieltä olette onko kompura jo entinen kun on seissyt noin kauan? Laakeri siitä on aikoinaan mennyt, sen kuulee kun kädellä pyörittää.
En nyt tunne tuota kompuraa ulkoa mutta pyörititkö hain sitä hihnapyörästä ? Kun sähkökytkin ei ole päällä niin saattaa kitkapalat rahista eikä laakeri.
Tai sitten sen hihnapyörän laakeri rahisee. Se sähkömagneetti kytkee voiman hihnapyörästä kompuran sisuksiin, ainakin hiukan vanhemmissa versioissa.
uudemmat kompurat joissa on sisäinen säätö voi toimia ilman tuota sähkökytkintä.
Joo pyöritin ihan hihnarullasta. Niin joo voipi olla ne kitkapalat, se on tosiaan enemmän rahinaa kuin kitinää, eikä siinä ole klappia yhtään. täytyy varmaan avata ja muutenkin testata meneekö se kiinni kun syöttää jännitettä.

Jotain vikaa tuossa on joskus ollut kun se on ohitettu lyhemmällä hihnalla. Kokeilin paneelista niin siinä on 3 nappulaa, ja kaikkiin jää kyllä valo päälle kun painaa. Ainakaan toi kompura ei mennyt mun mielestä lukkoon, kokeilin varovasti koneen käydessä pyörittää sitä ja AC nappi oli painettuna päällä.

Itseasiassa autossa on näköjään erilainen ilmastointi kuin monella muulla täällä, ja tämän mukaan siinä ei olisi sisäilmananturia?
https://www.pakwheels.com/forums/t/w124 ... nit/230258" onclick="window.open(this.href);return false;

Itsellä on juuri tuollainen jäähiutaleen kuva eikä EC tai AC merkkiä. Täytyy paneutua enemmän tuohon keskusteluun.

Yksi kommentti tuolla pisti silmään :" check the klima relay behind the battery, is anything else not working like the tachometer etc??" Minulla ei toimi kierroslukumittari, sinne tulee kyllä jännitteet (ainakin +12 V ja joku kierrosten mukaan kasvava jännite ja olen sen maadoittanut erikseen). Yksi vastus oli kärissyt hieman. Vaihdan tänään piirikorttiin konkat ja vastukset, katson pelaako sitten.
Avatar
Karel
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1362
Liittynyt: Su 21.10.2018 13:25
Paikkakunta: Helsinki ja Inkoo

Re: W124 Lämmönsäätö ongelma imuria ei löydy

Viesti Kirjoittaja Karel »

Rosvoliittimet ja abikot enteilee aina hyvää. En ole 124 ilmastointien kanssa värkännyt, mutta esim. 126-malleissa ei kaikissa suinkaan ole tuota haistelijan sähköistä imuria, vaikka järjestelmät pitkälti ovat samat. Eikä ole 123:ssakaan. Ilmaletku vaan on yhdistetty puhaltimen koteloon, jossa muodostuu alipaine. Tuossa voi olla sama systeemi, joten en olisi siitä huolissani. Sen erillisen imurin tehtävä on ainoastaan nopeuttaa laitteiston reagointia lämpötilojen muutoksiin, ei muuta. Ilman sitäkin sen pitäisi toimia pääpiirteissään.

Pumpun pyörittäminen hihanpyörästä ei oikein kerro mitään. Siitä kuuluu vapaalla aina rahinaa hiukan. Pyöritä siitä keskiöstä ja käsipelillä. Venttiilien toiminnan pystyy kyllä ”tuntemaan”. Pääasia, että pyörii kevyesti.

Kompressori ei kytkeydy napeista painelemalla, jos järjestelmässä ei ole painetta. 124:sissa taitaa kaikissa olla myös kierrosluvun tunnistin kompressorissa, aivan kuten kaikissa 2. sarjan 126:sissa (NipponDenso). Älä ala suotta purkamaan mitään ja sormikoppelolla syöttämään mihinkään jännitettä, tai saat kohta kolvailla piirikortteja enemmänkin, vaan ohita kuivaimen painekytkin, ja kytke moottorin käydessä ilmastointi päälle. Silloin pitäisi magneettikytkin kytkeytyä päälle n. sekunniksi. Sen kompressorissa olevan kierroslukutunnistimen tehtävä on katkaista virransyöttö kompressorille, jos sen pyörintä jostakin syystä estyy, ettei hihna vaurioidu. Muuta tehtävää sillä ei ole, ja sen syöttö kulkee sen ”klima relayn” kautta. Kun hihna nyt on irti, ei mitään vahinkoa tapahdu. Näin saat kartoitettua, että sähköt ja ohjaus toimii. Kompressori ja kylmäpiiri on sitten luku sinänsä.
Karel


E 430 T -98 “Musti”
A 190 -01 "Nalle"
A 190 -01 "Erika"
420 SEC -87 ”Zacco” Entisöinti menossa
500 SEL -86 "Maxi" MR
260 SE -89 ”Essu” MR
280 SE -85 ”Nassu” MR
300 SEL -89 ”Olga” MR
300 SE -89 "Typy" Odottaa entisöintiä
300 SE -88 ”Sjuude” (Varaosa-auto)
L 508 D -81 ”Umu”
Volvo C 202 Valp -78 ”Elmeri”


ex.: 260 SE -90 / 300 SD -84 / 280 E -79 / BMW 745 iA -81/ 450 SEL 6.9 -76 / 280 S -82 / 280 SE -85 / 420 SEL -86 / 500 SEL -86 / 300 SEL -90 / A 140 -00 / 300 D -83 / Honda Accord EX -84 / 230 TE -84 / 280 SE -80 / Perheessä olleet muut: 230 -79 / 190 -87 / 200 -85 (124) / 300 SE -86 / 300 SE -85
Avatar
S202
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5498
Liittynyt: Ti 30.12.2008 13:40
Paikkakunta: Alavus

Re: W124 Lämmönsäätö ongelma imuria ei löydy

Viesti Kirjoittaja S202 »

Siitä 123:sen imusysteemistä, mun mielestä se toimii siten että puhaltimesta menee ilma pieneen pönttöön joka puhaltaa sen a-pilarin luota ulos, ja samalla ejektori tyyppisesti imee ilmaa siitä letkusta minkä toisessa päässä on lämpöanturi. Että olisko tässä samalla lailla?
S124 300TE
W124 300D
Avatar
Karel
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1362
Liittynyt: Su 21.10.2018 13:25
Paikkakunta: Helsinki ja Inkoo

Re: W124 Lämmönsäätö ongelma imuria ei löydy

Viesti Kirjoittaja Karel »

S202 kirjoitti:Siitä 123:sen imusysteemistä, mun mielestä se toimii siten että puhaltimesta menee ilma pieneen pönttöön joka puhaltaa sen a-pilarin luota ulos, ja samalla ejektori tyyppisesti imee ilmaa siitä letkusta minkä toisessa päässä on lämpöanturi. Että olisko tässä samalla lailla?
Juurikin näin veikkaisin. Se pieni kolmitie-haaroitin toimii ejektorin lailla. Hatara muistikuva on, että joissakin malleissa se sähköinen imuri on tehtaalla alun perin jostakin mallivuodesta eteenpäin lisätty kattoluukullisiin malleihin, myöhemmin myös ei-kattoluukullisiin. Mutta tämä ihan mutua.
Karel


E 430 T -98 “Musti”
A 190 -01 "Nalle"
A 190 -01 "Erika"
420 SEC -87 ”Zacco” Entisöinti menossa
500 SEL -86 "Maxi" MR
260 SE -89 ”Essu” MR
280 SE -85 ”Nassu” MR
300 SEL -89 ”Olga” MR
300 SE -89 "Typy" Odottaa entisöintiä
300 SE -88 ”Sjuude” (Varaosa-auto)
L 508 D -81 ”Umu”
Volvo C 202 Valp -78 ”Elmeri”


ex.: 260 SE -90 / 300 SD -84 / 280 E -79 / BMW 745 iA -81/ 450 SEL 6.9 -76 / 280 S -82 / 280 SE -85 / 420 SEL -86 / 500 SEL -86 / 300 SEL -90 / A 140 -00 / 300 D -83 / Honda Accord EX -84 / 230 TE -84 / 280 SE -80 / Perheessä olleet muut: 230 -79 / 190 -87 / 200 -85 (124) / 300 SE -86 / 300 SE -85
Veesata24
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 27
Liittynyt: Ti 16.06.2020 13:56

Re: W124 Lämmönsäätö ongelma imuria ei löydy

Viesti Kirjoittaja Veesata24 »

Karel kirjoitti:Rosvoliittimet ja abikot enteilee aina hyvää. En ole 124 ilmastointien kanssa värkännyt, mutta esim. 126-malleissa ei kaikissa suinkaan ole tuota haistelijan sähköistä imuria, vaikka järjestelmät pitkälti ovat samat. Eikä ole 123:ssakaan. Ilmaletku vaan on yhdistetty puhaltimen koteloon, jossa muodostuu alipaine. Tuossa voi olla sama systeemi, joten en olisi siitä huolissani. Sen erillisen imurin tehtävä on ainoastaan nopeuttaa laitteiston reagointia lämpötilojen muutoksiin, ei muuta. Ilman sitäkin sen pitäisi toimia pääpiirteissään.

Pumpun pyörittäminen hihanpyörästä ei oikein kerro mitään. Siitä kuuluu vapaalla aina rahinaa hiukan. Pyöritä siitä keskiöstä ja käsipelillä. Venttiilien toiminnan pystyy kyllä ”tuntemaan”. Pääasia, että pyörii kevyesti.

Kompressori ei kytkeydy napeista painelemalla, jos järjestelmässä ei ole painetta. 124:sissa taitaa kaikissa olla myös kierrosluvun tunnistin kompressorissa, aivan kuten kaikissa 2. sarjan 126:sissa (NipponDenso). Älä ala suotta purkamaan mitään ja sormikoppelolla syöttämään mihinkään jännitettä, tai saat kohta kolvailla piirikortteja enemmänkin, vaan ohita kuivaimen painekytkin, ja kytke moottorin käydessä ilmastointi päälle. Silloin pitäisi magneettikytkin kytkeytyä päälle n. sekunniksi. Sen kompressorissa olevan kierroslukutunnistimen tehtävä on katkaista virransyöttö kompressorille, jos sen pyörintä jostakin syystä estyy, ettei hihna vaurioidu. Muuta tehtävää sillä ei ole, ja sen syöttö kulkee sen ”klima relayn” kautta. Kun hihna nyt on irti, ei mitään vahinkoa tapahdu. Näin saat kartoitettua, että sähköt ja ohjaus toimii. Kompressori ja kylmäpiiri on sitten luku sinänsä.
Kiitos!

A:missä on kuivaimen painekytkin?

B: viittaako nämä tutkistkelut mitenkään siihen että sivuilta puhaltaa aina tulikuumaa ja keskeltä viileää? Mistä tämä voisi johtua? Eikai tämä liity ilmastointiin mitenkään ?

C: kierroslukumittari heräsi eloon kun kolvasin uudet vastukset ja konkat piirikorttiin :thumbup: ei liity tähän mitenkää, mutta jos jollain on sama ongelma.
Avatar
JanneW124
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1435
Liittynyt: Su 23.11.2014 13:15
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: W124 Lämmönsäätö ongelma imuria ei löydy

Viesti Kirjoittaja JanneW124 »

A: kuivain on kuskinpuolen etu-umpion takana konehuoneessa. Painekytkin siinä kiinni

B: Tuossa vanhemmassa ilmastoinnin versiossa keskisuuttimista tulee ulkoilmaa. Muualta joko lämmitettyä tai jäähdytettyä ilmaa. Jos muualta tulee pelkkää kuumaa, on todennäköisesti närhenmunien toiminnassa jotain vikaa. Yleensä ne ovat jumissa, mutta olit vaihtanut uudet... Niiden ohjausjännite toimii niinpäin että 0V ovat täysin auki eli tulee tulikuumaa ja jännitteen kasvaessa menevät kiinnipäin. Sieltä voisi aluksi mittailla venttiilien toimintaa, tuleeko jännitettä ollenkaan, reagoiko lämmönsäätimien asentoon jne
Avatar
Karel
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1362
Liittynyt: Su 21.10.2018 13:25
Paikkakunta: Helsinki ja Inkoo

Re: W124 Lämmönsäätö ongelma imuria ei löydy

Viesti Kirjoittaja Karel »

Kuivaimessa on kaksi kytkintä. Toinen on kompressoria varten, toinen sähköistä lisätuuletinta varten. Saa kokeiltua sähköflektinkin siten, että kytket kuivaimelle tulevan lämpökytkimen johdot yhteen. Samalla tiedät kumpi on kumpi, se toinen on kompressorin painekytkin.

Mersujen ilmastoinnit on aina suunniteltu siten, että keskisuulakkeista tulee myös jäähdytettyä ilmaa, koska se on viilennykseen tehokkain tapa. En usko, että 124 olisi poikkeus.

Jos kuumaa tulee, vaikka säätöpyörät on lukittu "min" asentoon, on kaksi vaihtoehtoa: a) venttiilit on rikki, eivätkä sulkeudu. b) säätöpyörien ja lämpöantureiden ketjussa on katkos.

Jos kuumaa tulee täysillä moilemmilta puolilta ja venttiilit on korjattu (sanoit kuulevasi niiden napsuvan), mittaisin anturiketjun, koska on epätodennäköisempää, että molemman puolen venttiilit olisivat rikki. Todennäköinen vika voi olla sisätilan lämpöanturi. Eli juuri se, mihin se imuletku on liitetty. Jos siinä on katkos, laitteisto käyttäytyy kuten säätöpyörät olisi lukittu "max" asentoon.
Karel


E 430 T -98 “Musti”
A 190 -01 "Nalle"
A 190 -01 "Erika"
420 SEC -87 ”Zacco” Entisöinti menossa
500 SEL -86 "Maxi" MR
260 SE -89 ”Essu” MR
280 SE -85 ”Nassu” MR
300 SEL -89 ”Olga” MR
300 SE -89 "Typy" Odottaa entisöintiä
300 SE -88 ”Sjuude” (Varaosa-auto)
L 508 D -81 ”Umu”
Volvo C 202 Valp -78 ”Elmeri”


ex.: 260 SE -90 / 300 SD -84 / 280 E -79 / BMW 745 iA -81/ 450 SEL 6.9 -76 / 280 S -82 / 280 SE -85 / 420 SEL -86 / 500 SEL -86 / 300 SEL -90 / A 140 -00 / 300 D -83 / Honda Accord EX -84 / 230 TE -84 / 280 SE -80 / Perheessä olleet muut: 230 -79 / 190 -87 / 200 -85 (124) / 300 SE -86 / 300 SE -85
Avatar
JanneW124
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1435
Liittynyt: Su 23.11.2014 13:15
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: W124 Lämmönsäätö ongelma imuria ei löydy

Viesti Kirjoittaja JanneW124 »

Karel kirjoitti:

Mersujen ilmastoinnit on aina suunniteltu siten, että keskisuulakkeista tulee myös jäähdytettyä ilmaa, koska se on viilennykseen tehokkain tapa. En usko, että 124 olisi poikkeus.
Otan sen verran takaisin, että jäähdytettyä ilmaa sieltä saattaa tullakin. Lämmitettyä ilmaa ei keskisuuttimista tule tässä 1.sarjan ilmastoinnissa. Myöhemmissä versioissa tulee keskisuuttimista myös lämmintä ilmastointi päällä ja ulkoilmaa jos ilmastoinnin kytkee pois.
Veesata24
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 27
Liittynyt: Ti 16.06.2020 13:56

Re: W124 Lämmönsäätö ongelma imuria ei löydy

Viesti Kirjoittaja Veesata24 »

Moi

Tein nyt vähän tarkempia mittauksia:

Lämmönsäätö toimii jotenkin apparin puolella. Vain ne maks asennot toimii (keskipinnin ja vasemman väliin tuli 0V tai 14 V) 0 V tulee kun napsauttaa täysin kuumalle alueelle ja 14 V on sitten kaikissa muissa asennoissa. Mittasin lämpöjä niin keskeltä tuli kokoajan n. 33 astetta ja apparin puolelta n. 33 ast 14 V ja 0V asennossa yli 50 astetta.

Kuskin puolen säätö ei toimi, sieltä kokoajan 50 astetta. Vaikka kuinka pyörittelin rullaa niin jännitteen arvokaan ei muuttunut. Paneelin uudelleen kolvausta?

Tutkin tuon kuivainhomman vielä tämän illan aikana,
Avatar
Nozki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3984
Liittynyt: Ma 16.08.2010 16:29
Paikkakunta: Länsi-Suomessa

Re: W124 Lämmönsäätö ongelma imuria ei löydy

Viesti Kirjoittaja Nozki »

En oikein tiedä, auttaako asiaa ja oliko se edes epäselvää, mutta kuitenkin... Magneettiventtiilit (siis ne närhenmunat) ovat normaalitoiminnassaan joko vallan auki tai kiinni, eli sinne tulee jännite tai sitä ei tule. Sellaista toimintaa niissä ei ole, että niille syötettäisiin joku puolikas tms. jännite, jolloin se aukeaisi vain puoliksi. Ja lämmönsäätö sitten toteutetaan sillä, että tarvittaessa aina sopivaksi ajaksi kerrallaan avataan venttiili ja sitten taas suljetaan, kun lämmitystä ei tarvita.

Ilmastoimattomissa monissa W124 -malleissa on niitä ratkaisuja, joissa anturin ilmaimuputki menee tosiaan sinne lämmityslaitteen puhallinkoteloon, eikä mitään erillistä imuria ole. Että mikseipä sellainen sitten voisi jossain ilmastoidussakin olla.

Kun sieltä nyt noinkin kuumaa tulee myös keskeltä ja matkustajan puolelta aina vaan, niin voisiko olla, että siellä on jotenkin ilmakanavien välillä vuotoa? Eli jos (kun) kuskin puolelle menee vain kuumaa vettä vapaasti, niin pääseekö se vain kuskin puolelle tarkoitettu kuuma ilma sekoittumaan myös keskisuuttimille ja matkustajan puolelle? Jotenkin voisi kuvitella, että siinä niin käy. En nyt tosin muista (tiedäkään tämän ikäiselle autolle), että ovatko ne oikeasti ihan täysin toisistaan erotettu ne vasemman ja oikean puolen ilmareitit. Perinteisesti se on kyllä käsittääkseni niin, että vaikka toiselta puolelta tulisi tosi kuumaa, niin toinen puoli silti toimittaa ilmaa kuten kuuluukin.
W124 250 D -92
C123 280 CE -81
W124 E 300 Turbodiesel -94
S211 E 220 CDI -09
Veesata24
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 27
Liittynyt: Ti 16.06.2020 13:56

Re: W124 Lämmönsäätö ongelma imuria ei löydy

Viesti Kirjoittaja Veesata24 »

Kiitos tuo auttaa, sillä en tunne toimintaa! Enkä ole selkeää toimintakuvausta löytänyt.

Nuo lämpötilamittaukset tein kun auto seisoi pihalla, niin ei varmaan pystykään jäähtymään enempää.

Irrotin lämmönsäätöyksikön ja huomasin että johtosarja oli löysällä! Pistin kunnolla kiinni niin nyt pelittää tuo kuskinpuoleinenkin eli juuri tuollain kuten sanoit, 14 V tai 0V. Kattoanturille tuli 12 V ja kattoanturin vastus oli 5,05 kOhm.

Kävin heittää lenkin niin nyt toimii! Ainoastaan apparin puolelta en saanut tulemaan oikein kuin kylmää tai kuumaa. Kuskin puolella pystyi jotenkin "säätämään" sitä melko pitkällä viiveellä.

Yritin tarkistaa vielä säätörullien lämmönsäätimen piirikorttia mutta en tiedä miten noi muoviset mustat rattaat lähtee irti, yritin niitä kammeta mutta olen kyllä 90% varma että ratas hajoaa ennen kuin irtoaa. Kaikki komponentit näytti hyviltä, mutta kiinnostaisi miten ne kolvaukset ovat pitäneet. Saako moisia mustia rattaita mistään jos onnistun särkemään tai onko vinkkiä niiden irrotukseen?

Kiitos jeesistä, kohta siirryn ilmastoinnin kimppuun jahka tämä on selvä!
Veesata24
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 27
Liittynyt: Ti 16.06.2020 13:56

Re: W124 Lämmönsäätö ongelma imuria ei löydy

Viesti Kirjoittaja Veesata24 »

Veesata24 kirjoitti:Kiitos tuo auttaa, sillä en tunne toimintaa! Enkä ole selkeää toimintakuvausta löytänyt.

Nuo lämpötilamittaukset tein kun auto seisoi pihalla, niin ei varmaan pystykään jäähtymään enempää.

Irrotin lämmönsäätöyksikön ja huomasin että johtosarja oli löysällä! Pistin kunnolla kiinni niin nyt pelittää tuo kuskinpuoleinenkin eli juuri tuollain kuten sanoit, 14 V tai 0V. Kattoanturille tuli 12 V ja kattoanturin vastus oli 5,05 kOhm.

Kävin heittää lenkin niin nyt toimii! Ainoastaan apparin puolelta en saanut tulemaan oikein kuin kylmää tai kuumaa. Kuskin puolella pystyi jotenkin "säätämään" sitä melko pitkällä viiveellä.

Yritin tarkistaa vielä säätörullien lämmönsäätimen piirikorttia mutta en tiedä miten noi muoviset mustat rattaat lähtee irti, yritin niitä kammeta mutta olen kyllä 90% varma että ratas hajoaa ennen kuin irtoaa. Kaikki komponentit näytti hyviltä, mutta kiinnostaisi miten ne kolvaukset ovat pitäneet. Saako moisia mustia rattaita mistään jos onnistun särkemään tai onko vinkkiä niiden irrotukseen?

Kiitos jeesistä, kohta siirryn ilmastoinnin kimppuun jahka tämä on selvä!
Apparin säätörulla toimii nyt paremmin, eli ei toimi enää pelkät ääriasennot vaan selvästi jotain muutosta saa nyt aikaiseksi siinä välimaastossa. Tinasin uusiksi sen säätöpotikan juotokset (5 kpl). En päätynyt repimään muovisia rattaita irti (jossain foorumin postauksessa joku oli tehnyt niin) vaan nakersin muovilevyn takapuolelle reiän, josta operoin liitokset kuntoon. Matka-ajossa pärjää jopa näillä keleillä varsin hyvin tuolla jäähdytysteholla ilman ilmastointia
Veesata24
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 27
Liittynyt: Ti 16.06.2020 13:56

Re: W124 Lämmönsäätö ongelma imuria ei löydy

Viesti Kirjoittaja Veesata24 »

Karel kirjoitti:Rosvoliittimet ja abikot enteilee aina hyvää. En ole 124 ilmastointien kanssa värkännyt, mutta esim. 126-malleissa ei kaikissa suinkaan ole tuota haistelijan sähköistä imuria, vaikka järjestelmät pitkälti ovat samat. Eikä ole 123:ssakaan. Ilmaletku vaan on yhdistetty puhaltimen koteloon, jossa muodostuu alipaine. Tuossa voi olla sama systeemi, joten en olisi siitä huolissani. Sen erillisen imurin tehtävä on ainoastaan nopeuttaa laitteiston reagointia lämpötilojen muutoksiin, ei muuta. Ilman sitäkin sen pitäisi toimia pääpiirteissään.

Pumpun pyörittäminen hihanpyörästä ei oikein kerro mitään. Siitä kuuluu vapaalla aina rahinaa hiukan. Pyöritä siitä keskiöstä ja käsipelillä. Venttiilien toiminnan pystyy kyllä ”tuntemaan”. Pääasia, että pyörii kevyesti.

Kompressori ei kytkeydy napeista painelemalla, jos järjestelmässä ei ole painetta. 124:sissa taitaa kaikissa olla myös kierrosluvun tunnistin kompressorissa, aivan kuten kaikissa 2. sarjan 126:sissa (NipponDenso). Älä ala suotta purkamaan mitään ja sormikoppelolla syöttämään mihinkään jännitettä, tai saat kohta kolvailla piirikortteja enemmänkin, vaan ohita kuivaimen painekytkin, ja kytke moottorin käydessä ilmastointi päälle. Silloin pitäisi magneettikytkin kytkeytyä päälle n. sekunniksi. Sen kompressorissa olevan kierroslukutunnistimen tehtävä on katkaista virransyöttö kompressorille, jos sen pyörintä jostakin syystä estyy, ettei hihna vaurioidu. Muuta tehtävää sillä ei ole, ja sen syöttö kulkee sen ”klima relayn” kautta. Kun hihna nyt on irti, ei mitään vahinkoa tapahdu. Näin saat kartoitettua, että sähköt ja ohjaus toimii. Kompressori ja kylmäpiiri on sitten luku sinänsä.
Terve

Tein tämän testin ja toimi kuten kuvailit. Nyt kun ilmastoinnin nappulaa painaa niin tyhjäkäynti nousee selvästi jonnekkin 1200-1300 rpm hujaikoille. Magneettikytkin tämän jälkeen lukittui ja puhallin alko puhaltaa kun jomppasin.

Josko mites seuraavaksi kannattaa edetä kohti ilmastoitua autoa? Kylmäpiirin koeponnaus? Mitähän ainetta tonne lopulta pitää laittaa?

Autosta löytyi nyt toinen vika. Kylmänä starttaa hyvin, ja heti sammuttamisen jälkeen, mutta jos on seissyt esim 30min-1h niin startti on helkutin pitkä ja pitää polkea kaasua + pilkkiä oikein. Tuntuu pahenevan päivittäin.

-Tinasin YJ releen (jo aiemmin) - tyhjäkäynti parani- tuntuu että tämän jälkeen alkoi tämä ongelma? Tosin nyt olen vasta päässyt ajelemaan tällä autolla.
-Tinasin bensapumpun releen - ei vaikutusta
-Putsasin virranjakajan- virranjakaja on aika kulunut (mustaa pintaa siellä vastinpinnoilla).
-Bensapumppu on suht uusi.
-En nähnyt bensaputkissa ulospäin vuotoja.
Avatar
Karel
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1362
Liittynyt: Su 21.10.2018 13:25
Paikkakunta: Helsinki ja Inkoo

Re: W124 Lämmönsäätö ongelma imuria ei löydy

Viesti Kirjoittaja Karel »

Nähtävästi systeemi on siltä osin siis kunnossa. Jos sisällä on vielä edes hiukan painetta, ja kompressori tuntuu terveeltä, niin täyttö samalla aineella kuin ennenkin voi riittää, ja tietenkin oikea hihna. Puoli desiä uutta öljyä turvaa kompuraa, jos on syytä epäillä, että sitä on vuotanut ulos ajan kanssa.

Jos sen sijaan ei ole painetta jäljellä, niin alipainetesti aluksi. Jos pitää tiiviinä, niin voi koeponnistaa typellä, jos pitää paineet, niin uusii kuivaimen ja sitten öljy ja täyttö. Jos tarroja ei ole, täyttöhelat yleensä paljastavat mitä ainetta on ollut.

Huonontuva käynnistyvyys lämpimänä viittaa vuotavaan painevaraajaan tai vuotaviin suuttimiin. Pa-järjestelmän painemittaus paljastaa tämän.
Karel


E 430 T -98 “Musti”
A 190 -01 "Nalle"
A 190 -01 "Erika"
420 SEC -87 ”Zacco” Entisöinti menossa
500 SEL -86 "Maxi" MR
260 SE -89 ”Essu” MR
280 SE -85 ”Nassu” MR
300 SEL -89 ”Olga” MR
300 SE -89 "Typy" Odottaa entisöintiä
300 SE -88 ”Sjuude” (Varaosa-auto)
L 508 D -81 ”Umu”
Volvo C 202 Valp -78 ”Elmeri”


ex.: 260 SE -90 / 300 SD -84 / 280 E -79 / BMW 745 iA -81/ 450 SEL 6.9 -76 / 280 S -82 / 280 SE -85 / 420 SEL -86 / 500 SEL -86 / 300 SEL -90 / A 140 -00 / 300 D -83 / Honda Accord EX -84 / 230 TE -84 / 280 SE -80 / Perheessä olleet muut: 230 -79 / 190 -87 / 200 -85 (124) / 300 SE -86 / 300 SE -85
Vastaa Viestiin