Karel kirjoitti:Rosvoliittimet ja abikot enteilee aina hyvää. En ole 124 ilmastointien kanssa värkännyt, mutta esim. 126-malleissa ei kaikissa suinkaan ole tuota haistelijan sähköistä imuria, vaikka järjestelmät pitkälti ovat samat. Eikä ole 123:ssakaan. Ilmaletku vaan on yhdistetty puhaltimen koteloon, jossa muodostuu alipaine. Tuossa voi olla sama systeemi, joten en olisi siitä huolissani. Sen erillisen imurin tehtävä on ainoastaan nopeuttaa laitteiston reagointia lämpötilojen muutoksiin, ei muuta. Ilman sitäkin sen pitäisi toimia pääpiirteissään.
Pumpun pyörittäminen hihanpyörästä ei oikein kerro mitään. Siitä kuuluu vapaalla aina rahinaa hiukan. Pyöritä siitä keskiöstä ja käsipelillä. Venttiilien toiminnan pystyy kyllä ”tuntemaan”. Pääasia, että pyörii kevyesti.
Kompressori ei kytkeydy napeista painelemalla, jos järjestelmässä ei ole painetta. 124:sissa taitaa kaikissa olla myös kierrosluvun tunnistin kompressorissa, aivan kuten kaikissa 2. sarjan 126:sissa (NipponDenso). Älä ala suotta purkamaan mitään ja sormikoppelolla syöttämään mihinkään jännitettä, tai saat kohta kolvailla piirikortteja enemmänkin, vaan ohita kuivaimen painekytkin, ja kytke moottorin käydessä ilmastointi päälle. Silloin pitäisi magneettikytkin kytkeytyä päälle n. sekunniksi. Sen kompressorissa olevan kierroslukutunnistimen tehtävä on katkaista virransyöttö kompressorille, jos sen pyörintä jostakin syystä estyy, ettei hihna vaurioidu. Muuta tehtävää sillä ei ole, ja sen syöttö kulkee sen ”klima relayn” kautta. Kun hihna nyt on irti, ei mitään vahinkoa tapahdu. Näin saat kartoitettua, että sähköt ja ohjaus toimii. Kompressori ja kylmäpiiri on sitten luku sinänsä.
Terve
Tein tämän testin ja toimi kuten kuvailit. Nyt kun ilmastoinnin nappulaa painaa niin tyhjäkäynti nousee selvästi jonnekkin 1200-1300 rpm hujaikoille. Magneettikytkin tämän jälkeen lukittui ja puhallin alko puhaltaa kun jomppasin.
Josko mites seuraavaksi kannattaa edetä kohti ilmastoitua autoa? Kylmäpiirin koeponnaus? Mitähän ainetta tonne lopulta pitää laittaa?
Autosta löytyi nyt toinen vika. Kylmänä starttaa hyvin, ja heti sammuttamisen jälkeen, mutta jos on seissyt esim 30min-1h niin startti on helkutin pitkä ja pitää polkea kaasua + pilkkiä oikein. Tuntuu pahenevan päivittäin.
-Tinasin YJ releen (jo aiemmin) - tyhjäkäynti parani- tuntuu että tämän jälkeen alkoi tämä ongelma? Tosin nyt olen vasta päässyt ajelemaan tällä autolla.
-Tinasin bensapumpun releen - ei vaikutusta
-Putsasin virranjakajan- virranjakaja on aika kulunut (mustaa pintaa siellä vastinpinnoilla).
-Bensapumppu on suht uusi.
-En nähnyt bensaputkissa ulospäin vuotoja.