Mitäs vilkuttelet, jarrupalavalo...

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
Kaapo
Valvoja
Valvoja
Viestit: 3800
Liittynyt: Ti 11.03.2003 08:38
Paikkakunta: Tampereen talousalue

Mitäs vilkuttelet, jarrupalavalo...

Viesti Kirjoittaja Kaapo »

Nyt maailman synkkien murheiden keskelle yksi pienempikin vaiva. Muutama aamu sitten autoa pakkasesta käynnistäessä etujarrupalojen merkkivalo ei sammunutkaan muiden varotuikkujen myötä.

Muutama sata metriä ajoa ja pari kertaa jarrunpoljentaa himmensi tuikun vaimeaksi hehkuksi, lopulta sammui kokonaan.
Illalla tallista lähtiessa vilkkui taas ja jarrua painaessa syttyi kirkkaasti. Okei, näytti että palat ovat lähestymässä finaalia.
Muutaman kilsan ajon jälkeen ilmiö kuitenkin katosi. Seuraavana aamuna ei mitään merkkiä. Auto pesuun ja taas paloi, painoi jarrua tai ei. Ajon jälkeen vain jarruttaessa. Nyt ei pala enää ollenkaan, ei jarrulla eikä ilman - palaa toki kojetaulussa virrat päällä edelleen.

Palojen kuluneisuuden anturikytkyjä tarkemmin tietämättä:
a) Onko kyseessä sähkökummitus ja palat ok, ilmiö liittyi kosteisiin ja nopeasti jäätäneisiin olosuhteisiin. Varovalon ei kai pitäisi hehkua, vilkkua tai palaa, jos jarruun ei kosketa
b) Ovatko palat valmiit ja systeemi ilmoitti asiasta, tosin hieman epäjohdonmukaisesti tiukkimalla miten sattuu
c) Ovatko palat valmiit ja varovalo lopetti toimintansa paloissa olevien kulumisilmaisimien kosketuspintojen tuhouduttua.

Jarrut eivät rahista ja pitävät kuten ennenkin, eli ainakaan metalli ei ole levyä vasten. Etupaloilla on menty about 2,5 vuotta ja n. 100.000 km, joka ei tietenkään todista jarrujen kulumisesta mitään tarkkaa.

Palasarja maksaa KL:ssä 20€ / puoli, joten mikään itaruuskysymys tämä ei ole. Mutta eipä sitä pakkasessa :x viitsisi alkaa noiden kanssa pusaamaankaan, jos hälytys oli väärä.

Olkoon topicci muilta osin vaikka sitten yleissivistävän jarrukeskustelun siemenenä :lol: :shock:
Exät: W114 250, W123 200D, W123 240D, W124 230E

- V126 300 SEL '89
- W140 S300 turbodiesel '98
- W460 230GE '85
Avatar
Taxana
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 525
Liittynyt: Pe 23.01.2004 20:10
Paikkakunta: Stadi

Viesti Kirjoittaja Taxana »

Jäsen X äänestää vaihtoehto C:tä.
S 300 Turbodiesel (W 140) 1998
560 SEC (C 126) 1988
E 270 CDI T (S 210) 2003
200 E (W124) 1992 ajettu 70 tkm

B6 600 9066 Hardtail mountain bike 2000

Ex E 220 CDI T (S 210) 2003
Ex 200 B (W 123) 1983
Ex E 220 CDI T (S 210) 2000
Ex E 250 D (W 124) 1994
Ex 200 D (W 124) 1991
Ex 300 CE-24 (C 124) 1990
Aku P
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 6736
Liittynyt: Ti 18.03.2003 09:04
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Aku P »

Jäsen A antaa äänensä kokemukseen perustuen vaihtoehdolle B.
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...

EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Matti R
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1655
Liittynyt: To 15.05.2003 11:00
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Matti R »

Herra 47 kannattaa jäsen A:n ehdotusta.
Matti
MB SLK 230K -98, MB 350 SL-74 mr, MB 560 SL -86, MB 350 SL-72 mr
Cadillac Sedan DeVille -64 mr, Cadillac Coupe DeVille -65, Cadillac Deville -67 convertible
Ford Customline -53 convertible
Corvette -95, Corvette -63 convertible
Tesla MYLR -24
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14255
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

Jos et veikkaa, et voi voittaa. Näin ollen vastaus on numero järjestyksessä 1., jäsen X:n vastaus. Nuo 2 muuta voidaan sulkea pois.

T. nimim. 1-X-2
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Avatar
enska
Tuningspesialisti
Tuningspesialisti
Viestit: 1978
Liittynyt: Ti 17.06.2003 23:21
Paikkakunta: stadi ja sisäkehä

Viesti Kirjoittaja enska »

Tuota noin, veikkaisin kohtaa A nojaten syvään asiantuntemukseen ja kokemukseen sähköasioissa :lol:
Käytössä: W204 220CDI ja satunnainen pösö...
Aku P
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 6736
Liittynyt: Ti 18.03.2003 09:04
Paikkakunta: Turku

Re: Mitäs vilkuttelet, jarrupalavalo...

Viesti Kirjoittaja Aku P »

Kaapo kirjoitti: a) Onko kyseessä sähkökummitus ja palat ok, ilmiö liittyi kosteisiin ja nopeasti jäätäneisiin olosuhteisiin. Varovalon ei kai pitäisi hehkua, vilkkua tai palaa, jos jarruun ei kosketa
:
Paitsi että: ainakin allekirjoittaneella se nimenomaan vilkahteli jarrua painettaessa ja mieluusti vielä taaksepäin ajamista hillittäessä eli esim. parkkipaikalla vekslatessa. Ja palathan sieltä olivat loppu.
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...

EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Avatar
Peltsi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 81
Liittynyt: La 19.04.2003 22:57
Paikkakunta: Ylöjärvi

jarrupalan kuluneisuusvalo

Viesti Kirjoittaja Peltsi »

Vanhojen levyjen ollessa kyseessä, voi olla että paloissa on pintaa vielä jäljellä. Levyt eivät välttämättä kulu aivan ulkoreunalta, vaan siihen jää pykälä. Se pykälä taas osuu ekana siihen anturiin ja valo syttyy. Silti paloista voi jopa olla puolet jäljellä.
Tarkista ennekuin ostat uudet.
W124 250TD -89
Avatar
Kaapo
Valvoja
Valvoja
Viestit: 3800
Liittynyt: Ti 11.03.2003 08:38
Paikkakunta: Tampereen talousalue

Viesti Kirjoittaja Kaapo »

Kysymyksen asettanut jäsen (lem*, ruåts.) on toki tietoinen, että palojen kulumisvalon pitäisi syttyä vasta jarrua painettaessa. Tästä siis virisi epäily kontaktihäikän mahdollisuudesta.
Ohjekirja kertoo, että valon syttyessä palat ovat lähes loppuun kuluneet. Kaipa tästä seuraa hankintareissu ja vaihto-operaatio. Ja takuulla hankintaan originaalit.... taakse laitettiin kesällä olosuhteiden pakosta "jotkut" palat - pitävät kyllä hyvin ja toimivat muuten ok, mutta yöseisokin jälkeen ja kuivuttuaan vinkuvat kun tarjoaa jarrua pakittaessa.

*alkukielessä myös erityisen mittava "miehuus" :shock:
Exät: W114 250, W123 200D, W123 240D, W124 230E

- V126 300 SEL '89
- W140 S300 turbodiesel '98
- W460 230GE '85
jone2
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 128
Liittynyt: Ke 01.09.2004 14:33

Re: Mitäs vilkuttelet, jarrupalavalo...

Viesti Kirjoittaja jone2 »

[quote="

Palojen kuluneisuuden anturikytkyjä tarkemmin tietämättä:
a) Onko kyseessä sähkökummitus ja palat ok, ilmiö liittyi kosteisiin ja nopeasti jäätäneisiin olosuhteisiin. Varovalon ei kai pitäisi hehkua, vilkkua tai palaa, jos jarruun ei kosketa
b) Ovatko palat valmiit ja systeemi ilmoitti asiasta, tosin hieman epäjohdonmukaisesti tiukkimalla miten sattuu
c) Ovatko palat valmiit ja varovalo lopetti toimintansa paloissa olevien kulumisilmaisimien kosketuspintojen tuhouduttua.



Moi !


Veikkaan vaihtoehto b:tä. Ainakin 124:ssä oli tunnistin tehty siten että kun pala kului niin metalliosa (käytännössä johdon pää) tuli esiin palan sisältä ja kun painaa jarrua niin johto maadoittuu levyn kautta. Nyt kun painat jarrua niin siellä voi olla esim töhkää levyn ja sen johdon pään välillä, valo vilkkuu tai palaa himmeästi. Tuollainen systeemi on riippuvainen vähän joka asiasta, missä asennossa palat, onko paskaset jne.

Mahdollisuuksien rajoissa on myös se, että kulumisen tunnistimen johdon eriste on viottunut ja saa jostain maata. (hohhoijja mikä lause....)

Nyppäse ne johdot irti sieltä satulasta, kummaltakin puolen ja katso sammuuko poppa. Samalla näet ne palat onko kuluneet. Mulla oli about 2 mm
jäljellä kun valo alkoi antamaan merkkejä. ( Liitin oli satulassa mustan muovilipareen alla)

t jone
Aku P
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 6736
Liittynyt: Ti 18.03.2003 09:04
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Aku P »

Kaapo kirjoitti:, mutta yöseisokin jälkeen ja kuivuttuaan vinkuvat kun tarjoaa jarrua pakittaessa. :
Niin, autostahan tässä vielä on kyse? Onhan, onhan...? :oops: :twisted: :roll:

***
Itsellä on parhaillaan jotkut High-Level-paketissa myydyt tarvikejarrupalat eikä niistä kyllä osaa pahaa sanaa sanoa. Bilteeman tahi muita ihan halpapaloja ei kyllä tohdi suositella -- muistaaksnei ainakin Henkka näistä jo Suolen päivinä antoi melkoista kritiikkiä.
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...

EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Avatar
Kaapo
Valvoja
Valvoja
Viestit: 3800
Liittynyt: Ti 11.03.2003 08:38
Paikkakunta: Tampereen talousalue

Re: jarrupalan kuluneisuusvalo

Viesti Kirjoittaja Kaapo »

Peltsi kirjoitti:Vanhojen levyjen ollessa kyseessä, voi olla että paloissa on pintaa vielä jäljellä. Tarkista ennekuin ostat uudet.
Tässä tapauksessa levyt on uusittu palojen kanssa samanaikaisesti eli molemmat ovat lähteneet yhteiselle taipaleelleen tuoreina. Mutta tarkistetaan ennen Koivistonkylän Laatuvaraosan (KL :shock: ) ovisaranoiden kuluttamista.
Ihmettelen kyllä, että etupalat ovat kestäneet näinkin pitkään, aikaisemmat pirssit ovat syöneet palikoina hanakammin - johtuisiko juuri siitä, että uudet palat ovat aikoinaan saaneet seurakseen tuoreet levyt...
Exät: W114 250, W123 200D, W123 240D, W124 230E

- V126 300 SEL '89
- W140 S300 turbodiesel '98
- W460 230GE '85
Aku P
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 6736
Liittynyt: Ti 18.03.2003 09:04
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Aku P »

Olisko myös jarrut hyvässä balanssissa eli myös takapäässä jarrutustehoa (Tamperella tietysti osataan purista persellä norrrrmaalisti), joka osaltaan säästää etupaloja. Ja onhan tässä kuultu useasti, että varsin tasaista loikotusta Kaapo ajelee, maantietä töihin ja hyvänä päivänä takaisin kotiinkin. Mikä taas selittää ne haamulukemat kulutussarallakin. Vaan siirrypä kaupunkilähetiksi ja aja kiihdytys-jarrutus-kiihdytys-jarrutus-ajoa, josas ei juuri matkaa kerry niin jopa alkaa kuluma vaivata.
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...

EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
jone2
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 128
Liittynyt: Ke 01.09.2004 14:33

Viesti Kirjoittaja jone2 »

[quote="Aku P"][quote="Kaapo"], mutta yöseisokin jälkeen ja kuivuttuaan vinkuvat kun tarjoaa jarrua pakittaessa. :[/quote]

Niin, autostahan tässä vielä on kyse? Onhan, onhan...? :oops: :twisted: :roll:

Moi !
¨

Joo, jos Kaapolla on mennyt palat ja labiat sekaisin ;-)

t jone
Avatar
Kaapo
Valvoja
Valvoja
Viestit: 3800
Liittynyt: Ti 11.03.2003 08:38
Paikkakunta: Tampereen talousalue

Viesti Kirjoittaja Kaapo »

Aku P kirjoitti: Ja onhan tässä kuultu useasti, että varsin tasaista loikotusta Kaapo ajelee, maantietä töihin ja hyvänä päivänä takaisin kotiinkin .
Houhou, jopa näin pikkujoulun aikaan on tosiaan päästy töihin ja omin avuin takaisinkin. Balanssi lienee kunnossa, takapaloja vaihtaessa männät liikkuivat piukoissa, mutta luistavissa reikäsissään todella herkästi (kyse on edelleen jarruista :roll: )
Aku P kirjoitti: Vaan siirrypä kaupunkilähetiksi ja aja kiihdytys-jarrutus-kiihdytys-jarrutus-ajoa, josas ei juuri matkaa kerry niin jopa alkaa kuluma vaivata.
Usein kyllä pelkästään kaupunkiajossa olleista yksilöistä tapaa kulkijoita, joilla tuo peräpää on totaalisesti nalkissa. Vain kunnon vauhdissa, väliin reippaasti polkemalla saa kaikki paikat herkistymään.
Exät: W114 250, W123 200D, W123 240D, W124 230E

- V126 300 SEL '89
- W140 S300 turbodiesel '98
- W460 230GE '85
Aku P
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 6736
Liittynyt: Ti 18.03.2003 09:04
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Aku P »

Kaapo kirjoitti:reippaasti polkemalla saa kaikki paikat herkistymään.
No ainakin mieli herkistyy jälkeenpäin...(nyt ei ole autosta kyse :roll: ).

Mutta jos näistä mobiileista vielä, niin tuohan juuri todistaa tämän kevyen teoriani, eli maantieajosi on pitänyt jarrut herkkinä ja joka kulma hidastaa -- eikä etupään palaset kulu ennen aikojaan.

Mutta tosiaan hovimikko asiallen ja katsomaan, mistä kiikastaa.
Tiedetään kyllä tapauksia, joissa esim. anturin johdon kiinnitysklipsin hajoaminen ja johdon vallaton heiluminen on saanut aikaan mitä mielenkiintoisinta virhetoimintaa.
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...

EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
jone2
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 128
Liittynyt: Ke 01.09.2004 14:33

Viesti Kirjoittaja jone2 »

[quote="Aku P"][quote="Kaapo"]reippaasti polkemalla saa kaikki paikat herkistymään.[/quote]
No ainakin mieli herkistyy jälkeenpäin...(nyt ei ole autosta kyse :roll: ).

Mutta jos näistä mobiileista vielä, niin tuohan juuri todistaa tämän kevyen teoriani, eli maantieajosi on pitänyt jarrut herkkinä ja joka kulma hidastaa -- eikä etupään palaset kulu ennen aikojaan.

Mutta tosiaan hovimikko asiallen ja katsomaan, mistä kiikastaa.
Tiedetään kyllä tapauksia, joissa esim. anturin johdon kiinnitysklipsin hajoaminen ja johdon vallaton heiluminen on saanut aikaan mitä mielenkiintoisinta virhetoimintaa.[/quote]



Moi !


No niin, välillä asiaa:

Ne takapalat saa hiljaiseksi kun laittaa lämmönkestävää vaseliinia (>1000C) esim kuparitahnaa sinne palan takareunaan ohuen kerroksen, myös ne metalliset vastinpinnat joista palat ottaa kiinni satulaan voi rasvata samalla tahnalla. Levyihin sitä ei kannata enemmälti roiskia....

Alkuperäiset on hyvä valinta, itse ostin joskus motosta ja ne on vähän liian pienet, eli kuuluu kolahdus kun painaa jarrua pakittaessa sitten taas kun ajaa eteenpäin ja ekakerran painaa jarrua niin kolahtaa, toisella kerralla ei enää sitten kolahtele.

Nyt ne on menneet jo vähän hiljaisemmiksi, jarrupöly lienee tehnyt tehtävänsä.

t jone
Avatar
Kaapo
Valvoja
Valvoja
Viestit: 3800
Liittynyt: Ti 11.03.2003 08:38
Paikkakunta: Tampereen talousalue

Viesti Kirjoittaja Kaapo »

Juuba juu, vasemman pyörän anturinjohto eli tämä jarrulevyltä kontaktin ottava piuhanpää oli "valtoimenaan" ja pääsi ajoittain kurkistamaan levylle asti.

Yhtä kaikki se on kuitenkin jo esillä :shock: , joten uusiksi nuo menevät. Reipas jarrutus ilmeisesti saa kikkareen kuitenkin pysymään poterossaan juuri ja juuri siten, ettei se pala joka jarrutuksessa. Vapautuessaan se taas saattaa tikutella levyyn jarrua painamattakin. Silmämääräisesti paloissa olisi pintaa kolmisen milliä tähteellä - jos uusissa pinta on 17,5 mm, niin johan tuo finaalissa onkin. Analyysiraadin tekemässä diagnoosissa taisi jone2 olla totuuden juurilla, tack :D
Exät: W114 250, W123 200D, W123 240D, W124 230E

- V126 300 SEL '89
- W140 S300 turbodiesel '98
- W460 230GE '85
Avatar
Taxana
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 525
Liittynyt: Pe 23.01.2004 20:10
Paikkakunta: Stadi

Viesti Kirjoittaja Taxana »

jone2 kirjoitti: Ne takapalat saa hiljaiseksi kun laittaa lämmönkestävää vaseliinia (>1000C) esim kuparitahnaa sinne palan takareunaan ohuen kerroksen, myös ne metalliset vastinpinnat joista palat ottaa kiinni satulaan voi rasvata samalla tahnalla. Levyihin sitä ei kannata enemmälti roiskia....
Ja lisää vallatonta varoitusvalojen välkettä saa aikaiseksi juuri sivelemällä sähköä johtavalla kuparitahnalla ne kuluneisuuden tunnistimet ja se se vasta on miellyttävää kyytiä, kun voitelee huolella pyörännopeusanturit eli huolella sen rasvan kanssa.
S 300 Turbodiesel (W 140) 1998
560 SEC (C 126) 1988
E 270 CDI T (S 210) 2003
200 E (W124) 1992 ajettu 70 tkm

B6 600 9066 Hardtail mountain bike 2000

Ex E 220 CDI T (S 210) 2003
Ex 200 B (W 123) 1983
Ex E 220 CDI T (S 210) 2000
Ex E 250 D (W 124) 1994
Ex 200 D (W 124) 1991
Ex 300 CE-24 (C 124) 1990
Vastaa Viestiin