190 D Turbotusprojekti yms.
Kyllähän se näin vois olla. Täytyy värkätä vaan parempi pakosarja, toi nykyinen on aika huono. Ei sattus oleen myynnissä...? Voisin kyllä tehdä itsekin, kun olis vaan aikaa. Työt haittaa harrastuksia pahemman kerran. Pyörittäsköhän 200d Holset Hx 40:stä? Ajatellen tulevaisuuden projekteja, niin ois turbo valmiina...?stonehead kirjoitti:olisko nyt aiheellista vaihtaa isompi turbo...ettei hajoo taas
muutama satasia euroja ja muutama tunti töitä niin se olis siinä ja kestäis isoillakin syötöillä
Vähän suuri taitaa HX olla kakssataseen. Joku esim. 50/55 millisillä pesillä ehkä olis parempi.JP74 kirjoitti:Kyllähän se näin vois olla. Täytyy värkätä vaan parempi pakosarja, toi nykyinen on aika huono. Ei sattus oleen myynnissä...? Voisin kyllä tehdä itsekin, kun olis vaan aikaa. Työt haittaa harrastuksia pahemman kerran. Pyörittäsköhän 200d Holset Hx 40:stä? Ajatellen tulevaisuuden projekteja, niin ois turbo valmiina...?stonehead kirjoitti:olisko nyt aiheellista vaihtaa isompi turbo...ettei hajoo taas
muutama satasia euroja ja muutama tunti töitä niin se olis siinä ja kestäis isoillakin syötöillä
Mitäs mieltä ootte tästä turposta? Oliskohan sopiva 200d turpotukseen? Turpo on 130kw OM904LA moottorista. Teknisiä tietoja ei nyt mulla tässä sen enempää ole, mutta yrittäkää ottaa kuvista selvää.
http://img.photobucket.com/albums/v625/ ... Turbo3.jpg
http://img.photobucket.com/albums/v625/ ... Turbo2.jpg
http://img.photobucket.com/albums/v625/ ... Turbo1.jpg
P.S. Arvatkaapa muuten missä moista konetta käytetään?
http://img.photobucket.com/albums/v625/ ... Turbo3.jpg
http://img.photobucket.com/albums/v625/ ... Turbo2.jpg
http://img.photobucket.com/albums/v625/ ... Turbo1.jpg
P.S. Arvatkaapa muuten missä moista konetta käytetään?
Heh, aina sitä innostuu ottamaan selvää kun ei tiedä.
Eli, OM904LA - käytetty:
Ponsse harvestereissa, unimogeissa, Atego kuormureissa, Vario pakettiautoissa, nosturiautoissa...
Ja näyttäisi ellen ole väärässä että tuo on 130 kilowattisena tuottanut 675 Nm ja kokoluokkaa 4,2 litraa.
...niin, veikkaukseni on tuo Vario.
Eli, OM904LA - käytetty:
Ponsse harvestereissa, unimogeissa, Atego kuormureissa, Vario pakettiautoissa, nosturiautoissa...
Ja näyttäisi ellen ole väärässä että tuo on 130 kilowattisena tuottanut 675 Nm ja kokoluokkaa 4,2 litraa.
...niin, veikkaukseni on tuo Vario.
Ponssestahan se on kyse. Lipsahti väärä vääntömomentti, piti olla 660Nm. Tehot ja väännöt tietusti riippuu käytettävästä ohjelmasta. Moottorin tilavuudesta en tosiaankaan ole varma, kuulin vain sivusta että ois 3,6l. Hyvin on Mersu pelannut mehtäraktoreissakin. Sen verran tuosta turposta että se on merkiltään KKK.
Heitelkääpäs jotain juttua noista ventiileistä. Olen tuota nyt pyöritellyt kuukausitolkulla päissäni, enkä ole sen viisaammaksi tullut.Mauri H. kirjoitti:KKK:n hukkaporttia ei pysty säätämään, turha pyöritellä sitä pulttia siinä päässä. Ohivuoto- tai vastusvastaventtiili vaan portin ohjausletkuun.
Tänään ostin sitten vastusvastaventiilin, jonka asennussuunnalla ei käsittääkseni ole merkitystä, vai ?
Hinta oli 12,85 € jos semmonen nyt ketään kiinnostaa.
Siis hukkaportin ohjauksessa tuo...
No miten kävi ?jiipee kirjoitti:Huomenna ois tarkoitus käyttää tuota turpoa pajalla arvioitavana, tarviiko remontoida sen kummemmin. Toivottavasti se ois soiva peli
Lisää tietoa: www.skg.fi
Järki on lähtenyt jo sillon kun avasin tuon Maurin threadin ekan kerranKaurmi kirjoitti:Mulla on ohi vuoto venttiili paikallaan keväästä lähtien ja hyvin toiminut kun on vaan järki päässä sitä avattaessa

Mitenkäs se ohivuoto toimii, suhiseeko se tai jotain...? siis jos sen kuulisi sen moottorin mylvinnän ja renkaiden kirskumisen alta.
Ilmeisesti siihen sitten saapi 3 letkua kiinni...Kaurmi kirjoitti:Venttiililtä on se ohi vuoto tuotu takaisin kone huoneeseen ilman putsarin viereen sinne ne suhinat hävii
...mutta hetkinen "takaisin konehuoneeseen", onko sulla turbo takakontissa ?
tai no joo...taitaa olla ventiili ohjaamossa.
Se vastusvastaventiili pitää tulla oikein päin. Niin että se vastustaa paineen menemistä hukkaportille, muttei sieltä pois. Siinä ventiilin kupeessa on yleensä kaavio.
Pitäis tulla näin päin:
turbo ------ <0 -----imusarja
Siinä ventiilissä on yleensä sen sisäinen kytkentäkaavio. Siinä on tuollainen kohta ja ventiilin tulisi olla niin päin, että tuo merkintäkin on siinä kaaviossa nuin päin. Tuo on vain siis osa sitä kaaviota.
Sanotaan nyt kuitenkin rehellisyyden nimissä, etten ole itse vielä vastusvastaventiilä asentanut hukkaportin letkuun, mutta sen pitäisi kyllä toimia. Eipä silti, kyllä se ohivuotokin toimii.
Pitäis tulla näin päin:
Siinä ventiilissä on yleensä sen sisäinen kytkentäkaavio. Siinä on tuollainen kohta ja ventiilin tulisi olla niin päin, että tuo merkintäkin on siinä kaaviossa nuin päin. Tuo on vain siis osa sitä kaaviota.
Sanotaan nyt kuitenkin rehellisyyden nimissä, etten ole itse vielä vastusvastaventiilä asentanut hukkaportin letkuun, mutta sen pitäisi kyllä toimia. Eipä silti, kyllä se ohivuotokin toimii.
Kiitos, toivotaan ettei jengi kypsy näihin minun iänikuisiin kuviin mutta tälläinen se on. Puhaltelin sitä tuossa ja molempiin suuntiin vastusti, mutta onneksi löytyi tieto miten päin, eli paine pienenee kun mennään A -> B.Perttu K kirjoitti:<...>Pitäis tulla näin päin:
<...>

Siihen en rupia, olen liian herkkä ihminen...Kaurmi kirjoitti:Eikun vetämään sisälle et voi ajellessa muutella paineita
No esimerkki tänään 110 tie, volvo puskee takapuskuriin, nopeus on 80+ kuten rajoitus. Nostan nopeutta pikkuhiljaa 2 km matkalla, lopulta nopeus on 110 kmh ja mitä tapahtuu...volvo lähtee ohi

Tuossa vaiheessa mä vetäisisin sen letkun solmuun ja laatan lattiaan ja sit kuuluis kilinkolin...
Mun aikuisten oikeesti, eikös se paine haeta sen pumpun syötön mukaisesti paikalleen, mutta tuosta onkin ollut jotain juttua aiemmin. Edelleen mulla on mielessä se ruuvilla säädetävä maksimipaine ja sitten magneettiventtiilillä kytkettävä normaalipaine. Saman kytkimen takana pumpun rikastus on/off.
...vai joko sulla on pumpun syöttöruuvikin ohjaamossa

Jokos sulla on mennyt raketti silmäänKimmo L kirjoitti:Paljonko maksoi moinen " vastusvastaventiili".
On meinaan meilläkin myynnissä samanlaisia tuotteita?
Mauri on ainakin kokeillut ko.tuotetta , sekä eräät muut turbottajat?

...eli voinko olettaa että tuote toimii kuin junan vessa...
No ei niitä paineita ja syöttöjä tarvii kabiinista säädellä, morkoolin painelinjaan mankkuventtiili ja sille kytkin sisään, sitten pumppu täysille ja ahdot säädetään sopiviksi. Se on siinä.
Kun käytetään pienempää tehoa jää ahdot kuitenkin pienemmäksi, varsinkin jos turbo on oikein mitoitettu. Omassa autossa ei pikkutehoilla saa edes porttia auki, kiloon vaan nousee paineet, eikä enempää tarviikkaan.
Kun käytetään pienempää tehoa jää ahdot kuitenkin pienemmäksi, varsinkin jos turbo on oikein mitoitettu. Omassa autossa ei pikkutehoilla saa edes porttia auki, kiloon vaan nousee paineet, eikä enempää tarviikkaan.
Näinhän se on...sen verran suunnitelmista jotta keväällä laittelen tuon magneettiventiilin ja yritän saada sen tuon automaattilaatikon power nappulan taakse.Mauri H. kirjoitti:No ei niitä paineita ja syöttöjä tarvii kabiinista säädellä, morkoolin painelinjaan mankkuventtiili ja sille kytkin sisään, sitten pumppu täysille ja ahdot säädetään sopiviksi. Se on siinä.
Mulla kyllä aukee hukka pikkutehoillakin, mut sehän nyt oli selvää jo etukäteenkin. Harmi vain kun ei mitenkään näe ajossa kuinka paljon se aukeaa. Pakopaineiden mittaus olis kova sana sitten joskus, muttei taida olla mitään mittapistettä.
...täysille ja täysille

No miten kävi ?[/quote]jiipee kirjoitti:Huomenna ois tarkoitus käyttää tuota turpoa pajalla arvioitavana, tarviiko remontoida sen kummemmin. Toivottavasti se ois soiva peli
Jep! Käytin turpoo Lyytikäisen pajalla ja Opi sano, että ei muuta kun pellin alle ja kovaa ajoa