190 D Turbotusprojekti yms.

Asiaa ahtimista ja ahtamisesta.
Vastaa Viestiin
Avatar
Stonehead
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 415
Liittynyt: Ma 26.01.2004 21:59

Viesti Kirjoittaja Stonehead »

olisko nyt aiheellista vaihtaa isompi turbo...ettei hajoo taas

muutama satasia euroja ja muutama tunti töitä niin se olis siinä ja kestäis isoillakin syötöillä
[img]http://img.photobucket.com/albums/v296/kolja1/Kuvat/allekirjoitus.jpg[/img]
Tulevaisuuden Bussikuski
Avatar
JP74
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 2781
Liittynyt: To 17.06.2004 06:59
Paikkakunta: Palokka

Viesti Kirjoittaja JP74 »

stonehead kirjoitti:olisko nyt aiheellista vaihtaa isompi turbo...ettei hajoo taas

muutama satasia euroja ja muutama tunti töitä niin se olis siinä ja kestäis isoillakin syötöillä
Kyllähän se näin vois olla. Täytyy värkätä vaan parempi pakosarja, toi nykyinen on aika huono. Ei sattus oleen myynnissä...? Voisin kyllä tehdä itsekin, kun olis vaan aikaa. Työt haittaa harrastuksia pahemman kerran. Pyörittäsköhän 200d Holset Hx 40:stä? Ajatellen tulevaisuuden projekteja, niin ois turbo valmiina...?
Avatar
Mauri H.
Valvoja
Valvoja
Viestit: 5513
Liittynyt: Ke 12.03.2003 13:04
Paikkakunta: Varsinais-suomi

Viesti Kirjoittaja Mauri H. »

JP74 kirjoitti:
stonehead kirjoitti:olisko nyt aiheellista vaihtaa isompi turbo...ettei hajoo taas

muutama satasia euroja ja muutama tunti töitä niin se olis siinä ja kestäis isoillakin syötöillä
Kyllähän se näin vois olla. Täytyy värkätä vaan parempi pakosarja, toi nykyinen on aika huono. Ei sattus oleen myynnissä...? Voisin kyllä tehdä itsekin, kun olis vaan aikaa. Työt haittaa harrastuksia pahemman kerran. Pyörittäsköhän 200d Holset Hx 40:stä? Ajatellen tulevaisuuden projekteja, niin ois turbo valmiina...?
Vähän suuri taitaa HX olla kakssataseen. Joku esim. 50/55 millisillä pesillä ehkä olis parempi.
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

Mikäs sieltä oli pettänyt ? kuvia ?
Lisää tietoa: www.skg.fi
jiipee
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 390
Liittynyt: Su 05.12.2004 16:17
Paikkakunta: Ylä-Savo

Viesti Kirjoittaja jiipee »

Mitäs mieltä ootte tästä turposta? Oliskohan sopiva 200d turpotukseen? Turpo on 130kw OM904LA moottorista. Teknisiä tietoja ei nyt mulla tässä sen enempää ole, mutta yrittäkää ottaa kuvista selvää.

http://img.photobucket.com/albums/v625/ ... Turbo3.jpg

http://img.photobucket.com/albums/v625/ ... Turbo2.jpg

http://img.photobucket.com/albums/v625/ ... Turbo1.jpg

P.S. Arvatkaapa muuten missä moista konetta käytetään?
Avatar
Jani
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1358
Liittynyt: Pe 04.04.2003 23:57
Paikkakunta: Karvia
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jani »

jiipee kirjoitti:P.S. Arvatkaapa muuten missä moista konetta käytetään?
Unimog?
-Jani-
W124, W210, W163, W251
+Pari ajoneuvoa
jiipee
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 390
Liittynyt: Su 05.12.2004 16:17
Paikkakunta: Ylä-Savo

Viesti Kirjoittaja jiipee »

Empä tiedä mitä moottoreita Unimogissa käytetään, mutta kyseinen ahdin ei ainkaan sellaisesta ole. Moottori on muistaakseni 3,6 litranen, neljä sylinteriä 130kw/860Nm.
count
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 51
Liittynyt: Ma 28.07.2003 19:02

Viesti Kirjoittaja count »

Jani kirjoitti:
jiipee kirjoitti:P.S. Arvatkaapa muuten missä moista konetta käytetään?
Unimog?
Olisikohan tämä kuuluisa "sekarotuinen piski" Ponsse nimeltään...
345 # 650
Avatar
vihiz
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 238
Liittynyt: To 27.05.2004 18:52
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja vihiz »

Heh, aina sitä innostuu ottamaan selvää kun ei tiedä.

Eli, OM904LA - käytetty:

Ponsse harvestereissa, unimogeissa, Atego kuormureissa, Vario pakettiautoissa, nosturiautoissa...

Ja näyttäisi ellen ole väärässä että tuo on 130 kilowattisena tuottanut 675 Nm ja kokoluokkaa 4,2 litraa.

...niin, veikkaukseni on tuo Vario.
jiipee
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 390
Liittynyt: Su 05.12.2004 16:17
Paikkakunta: Ylä-Savo

Viesti Kirjoittaja jiipee »

Ponssestahan se on kyse. Lipsahti väärä vääntömomentti, piti olla 660Nm. Tehot ja väännöt tietusti riippuu käytettävästä ohjelmasta. Moottorin tilavuudesta en tosiaankaan ole varma, kuulin vain sivusta että ois 3,6l. Hyvin on Mersu pelannut mehtäraktoreissakin. Sen verran tuosta turposta että se on merkiltään KKK.
Avatar
jorma
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 420
Liittynyt: Ti 30.09.2003 18:05
Paikkakunta: pohojanmaa

Viesti Kirjoittaja jorma »

täälä kyllä voidaan tehä sulle pakosarja!
laita yv:tä jos kiinnostaa!
Billett
jiipee
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 390
Liittynyt: Su 05.12.2004 16:17
Paikkakunta: Ylä-Savo

Viesti Kirjoittaja jiipee »

Huomenna ois tarkoitus käyttää tuota turpoa pajalla arvioitavana, tarviiko remontoida sen kummemmin. Toivottavasti se ois soiva peli :!:
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

Mauri H. kirjoitti:KKK:n hukkaporttia ei pysty säätämään, turha pyöritellä sitä pulttia siinä päässä. Ohivuoto- tai vastusvastaventtiili vaan portin ohjausletkuun.
Heitelkääpäs jotain juttua noista ventiileistä. Olen tuota nyt pyöritellyt kuukausitolkulla päissäni, enkä ole sen viisaammaksi tullut.

Tänään ostin sitten vastusvastaventiilin, jonka asennussuunnalla ei käsittääkseni ole merkitystä, vai ?

Hinta oli 12,85 € jos semmonen nyt ketään kiinnostaa.

Siis hukkaportin ohjauksessa tuo...
jiipee kirjoitti:Huomenna ois tarkoitus käyttää tuota turpoa pajalla arvioitavana, tarviiko remontoida sen kummemmin. Toivottavasti se ois soiva peli :!:
No miten kävi ?
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
Mikko K
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 1560
Liittynyt: Ma 27.10.2003 18:10
Paikkakunta: Itä-Suomi

Viesti Kirjoittaja Mikko K »

Mulla on ohi vuoto venttiili paikallaan keväästä lähtien ja hyvin toiminut kun on vaan järki päässä sitä avattaessa :oops:
TURBO INTERCOOLER DIESEL POWER
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

Kaurmi kirjoitti:Mulla on ohi vuoto venttiili paikallaan keväästä lähtien ja hyvin toiminut kun on vaan järki päässä sitä avattaessa :oops:
Järki on lähtenyt jo sillon kun avasin tuon Maurin threadin ekan kerran :roll:

Mitenkäs se ohivuoto toimii, suhiseeko se tai jotain...? siis jos sen kuulisi sen moottorin mylvinnän ja renkaiden kirskumisen alta.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
Mikko K
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 1560
Liittynyt: Ma 27.10.2003 18:10
Paikkakunta: Itä-Suomi

Viesti Kirjoittaja Mikko K »

Venttiililtä on se ohi vuoto tuotu takaisin kone huoneeseen ilman putsarin viereen sinne ne suhinat hävii :roll:
TURBO INTERCOOLER DIESEL POWER
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

Kaurmi kirjoitti:Venttiililtä on se ohi vuoto tuotu takaisin kone huoneeseen ilman putsarin viereen sinne ne suhinat hävii :roll:
Ilmeisesti siihen sitten saapi 3 letkua kiinni...

...mutta hetkinen "takaisin konehuoneeseen", onko sulla turbo takakontissa ?

tai no joo...taitaa olla ventiili ohjaamossa.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Perttu K
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1036
Liittynyt: Su 07.12.2003 22:31
Paikkakunta: Kajaani
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Perttu K »

Se vastusvastaventiili pitää tulla oikein päin. Niin että se vastustaa paineen menemistä hukkaportille, muttei sieltä pois. Siinä ventiilin kupeessa on yleensä kaavio.

Pitäis tulla näin päin:

turbo ------ <0 -----imusarja

Siinä ventiilissä on yleensä sen sisäinen kytkentäkaavio. Siinä on tuollainen kohta ja ventiilin tulisi olla niin päin, että tuo merkintäkin on siinä kaaviossa nuin päin. Tuo on vain siis osa sitä kaaviota.

Sanotaan nyt kuitenkin rehellisyyden nimissä, etten ole itse vielä vastusvastaventiilä asentanut hukkaportin letkuun, mutta sen pitäisi kyllä toimia. Eipä silti, kyllä se ohivuotokin toimii.
Avatar
Mikko K
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 1560
Liittynyt: Ma 27.10.2003 18:10
Paikkakunta: Itä-Suomi

Viesti Kirjoittaja Mikko K »

Venttiili on vaihdekepin vieressä ja turbo edessä :idea:
TURBO INTERCOOLER DIESEL POWER
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

Perttu K kirjoitti:<...>Pitäis tulla näin päin:

turbo ------ <0 -----imusarja
<...>
Kiitos, toivotaan ettei jengi kypsy näihin minun iänikuisiin kuviin mutta tälläinen se on. Puhaltelin sitä tuossa ja molempiin suuntiin vastusti, mutta onneksi löytyi tieto miten päin, eli paine pienenee kun mennään A -> B.
Kuva
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
Mikko K
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 1560
Liittynyt: Ma 27.10.2003 18:10
Paikkakunta: Itä-Suomi

Viesti Kirjoittaja Mikko K »

Eikun vetämään sisälle et voi ajellessa muutella paineita :twisted:
TURBO INTERCOOLER DIESEL POWER
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

Kaurmi kirjoitti:Eikun vetämään sisälle et voi ajellessa muutella paineita :twisted:
Siihen en rupia, olen liian herkkä ihminen...

No esimerkki tänään 110 tie, volvo puskee takapuskuriin, nopeus on 80+ kuten rajoitus. Nostan nopeutta pikkuhiljaa 2 km matkalla, lopulta nopeus on 110 kmh ja mitä tapahtuu...volvo lähtee ohi :evil: Tien pinta oli muuten jäinen, muttei mikään mahdoton ajettava...pakuista kun pitää päästä ohi.

Tuossa vaiheessa mä vetäisisin sen letkun solmuun ja laatan lattiaan ja sit kuuluis kilinkolin...

Mun aikuisten oikeesti, eikös se paine haeta sen pumpun syötön mukaisesti paikalleen, mutta tuosta onkin ollut jotain juttua aiemmin. Edelleen mulla on mielessä se ruuvilla säädetävä maksimipaine ja sitten magneettiventtiilillä kytkettävä normaalipaine. Saman kytkimen takana pumpun rikastus on/off.

...vai joko sulla on pumpun syöttöruuvikin ohjaamossa :shock:
Lisää tietoa: www.skg.fi
Perttu K
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1036
Liittynyt: Su 07.12.2003 22:31
Paikkakunta: Kajaani
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Perttu K »

Juuri niin päin. Ruuvista kun kiristää, niin paine-ero kasvaa. Sitä voi testata. Kun puhaltelee niin alkaa vastustaa toiseen suuntaan enemmän.
Avatar
kimmo l
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1507
Liittynyt: Su 19.10.2003 16:58
Paikkakunta: 300km turusta Onneksi!

Viesti Kirjoittaja kimmo l »

Paljonko maksoi moinen " vastusvastaventiili".
On meinaan meilläkin myynnissä samanlaisia tuotteita?

:wink: Mauri on ainakin kokeillut ko.tuotetta , sekä eräät muut turbottajat?
Kuva

Hyvät on perät.......
Auti
Avatar
Mikko K
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 1560
Liittynyt: Ma 27.10.2003 18:10
Paikkakunta: Itä-Suomi

Viesti Kirjoittaja Mikko K »

Ei ole vielä syöttö ruuvi kabiinissa mutta suunnitteella on :evil:
TURBO INTERCOOLER DIESEL POWER
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

Kimmo L kirjoitti:Paljonko maksoi moinen " vastusvastaventiili".
On meinaan meilläkin myynnissä samanlaisia tuotteita?

:wink: Mauri on ainakin kokeillut ko.tuotetta , sekä eräät muut turbottajat?
Jokos sulla on mennyt raketti silmään :lol: hinta on mainittu tuolla ylempänä tuon älämöläjutustelun keskellä...

...eli voinko olettaa että tuote toimii kuin junan vessa...
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
Mauri H.
Valvoja
Valvoja
Viestit: 5513
Liittynyt: Ke 12.03.2003 13:04
Paikkakunta: Varsinais-suomi

Viesti Kirjoittaja Mauri H. »

No ei niitä paineita ja syöttöjä tarvii kabiinista säädellä, morkoolin painelinjaan mankkuventtiili ja sille kytkin sisään, sitten pumppu täysille ja ahdot säädetään sopiviksi. Se on siinä.

Kun käytetään pienempää tehoa jää ahdot kuitenkin pienemmäksi, varsinkin jos turbo on oikein mitoitettu. Omassa autossa ei pikkutehoilla saa edes porttia auki, kiloon vaan nousee paineet, eikä enempää tarviikkaan.
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

Mauri H. kirjoitti:No ei niitä paineita ja syöttöjä tarvii kabiinista säädellä, morkoolin painelinjaan mankkuventtiili ja sille kytkin sisään, sitten pumppu täysille ja ahdot säädetään sopiviksi. Se on siinä.

Kun käytetään pienempää tehoa jää ahdot kuitenkin pienemmäksi, varsinkin jos turbo on oikein mitoitettu. Omassa autossa ei pikkutehoilla saa edes porttia auki, kiloon vaan nousee paineet, eikä enempää tarviikkaan.
Näinhän se on...sen verran suunnitelmista jotta keväällä laittelen tuon magneettiventiilin ja yritän saada sen tuon automaattilaatikon power nappulan taakse.

Mulla kyllä aukee hukka pikkutehoillakin, mut sehän nyt oli selvää jo etukäteenkin. Harmi vain kun ei mitenkään näe ajossa kuinka paljon se aukeaa. Pakopaineiden mittaus olis kova sana sitten joskus, muttei taida olla mitään mittapistettä.

...täysille ja täysille :?
Lisää tietoa: www.skg.fi
jiipee
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 390
Liittynyt: Su 05.12.2004 16:17
Paikkakunta: Ylä-Savo

Viesti Kirjoittaja jiipee »

jiipee kirjoitti:Huomenna ois tarkoitus käyttää tuota turpoa pajalla arvioitavana, tarviiko remontoida sen kummemmin. Toivottavasti se ois soiva peli :!:
No miten kävi ?[/quote]


Jep! Käytin turpoo Lyytikäisen pajalla ja Opi sano, että ei muuta kun pellin alle ja kovaa ajoa :P Piti vaan kääntää pesät toisinpäin, kun oli tuo turpo ollut alunperin pakosarjan alla. Nyt ois pakosarjakin hommattuna, pikkuhiljaa kaikkee tarpeellista rupee keräytymään nurkkiin. Asennus hommelit menee näillä näkymin maaliskuulle, jos vaikka siihen mennessä ois saanut osat saksasta koneremppaa varten.
Avatar
Mikko K
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 1560
Liittynyt: Ma 27.10.2003 18:10
Paikkakunta: Itä-Suomi

Viesti Kirjoittaja Mikko K »

Rikastus piiri kiinni mulla ahdot nousee ( tai mersulla ) 0,8bar ja voimaa pers tuntumalla vähän enempi kuin vakiona röörit auki.
TURBO INTERCOOLER DIESEL POWER
Vastaa Viestiin