M272 nokkien ajoituksesta
M272 nokkien ajoituksesta
Satuin tuossa katselemaan carsoftalla livedataa kys moottorista.
Kiinnitin siinä huomiota nokka-akselien adaptaatioarvoihin.
Apukuskin puoleinen imunokka n.2,7 astetta plussalla ja
kuskin puoleinen taas puolisen astetta miinuksella.
Molemmat pakonokat sama arvo n.0,7 astetta.
Onkohan tuo nuinkin iso ero yhdessä nokassa normaalia vai
onko jotain hieman pielessä ?
Mainittakoon että tasapainoakseliremontti tehty tuohon n.20tkm sitten.
Omasta mielestä tuon koneen vetoääni ei ole aivan puhdas ja tyhjäkäynnillä
havaittavissa hienoista tärinää. Pitempään jos pyörii paikallaan tyhjäkäyntiä
eli konehuoneessa paikat lämpiää enemmän, käynti muuttuu sivistyneemmäksi.
Kiinnitin siinä huomiota nokka-akselien adaptaatioarvoihin.
Apukuskin puoleinen imunokka n.2,7 astetta plussalla ja
kuskin puoleinen taas puolisen astetta miinuksella.
Molemmat pakonokat sama arvo n.0,7 astetta.
Onkohan tuo nuinkin iso ero yhdessä nokassa normaalia vai
onko jotain hieman pielessä ?
Mainittakoon että tasapainoakseliremontti tehty tuohon n.20tkm sitten.
Omasta mielestä tuon koneen vetoääni ei ole aivan puhdas ja tyhjäkäynnillä
havaittavissa hienoista tärinää. Pitempään jos pyörii paikallaan tyhjäkäyntiä
eli konehuoneessa paikat lämpiää enemmän, käynti muuttuu sivistyneemmäksi.
-
FinlandMerceds
- Mersumaanikko

- Viestit: 5949
- Liittynyt: Ke 22.07.2015 10:48
- Paikkakunta: Mökillä
Re: M272 nokkien ajoituksesta
Äkiselttän arvattuna jakopielessä, säätöpyörän systeemi rikkiARIVEE kirjoitti:Satuin tuossa katselemaan carsoftalla livedataa kys moottorista.
Kiinnitin siinä huomiota nokka-akselien adaptaatioarvoihin.
Apukuskin puoleinen imunokka n.2,7 astetta plussalla ja
kuskin puoleinen taas puolisen astetta miinuksella.
Molemmat pakonokat sama arvo n.0,7 astetta.
Onkohan tuo nuinkin iso ero yhdessä nokassa normaalia vai
onko jotain hieman pielessä ?
Mainittakoon että tasapainoakseliremontti tehty tuohon n.20tkm sitten.
Omasta mielestä tuon koneen vetoääni ei ole aivan puhdas ja tyhjäkäynnillä
havaittavissa hienoista tärinää. Pitempään jos pyörii paikallaan tyhjäkäyntiä
eli konehuoneessa paikat lämpiää enemmän, käynti muuttuu sivistyneemmäksi.
. .
Mökkillä
'
'
Re: M272 nokkien ajoituksesta
Eikös ne ole sähköisesti kääntyviä eli mangneetti kytkimet on nokkien päässä?...voi olla että jokin noista tai toi heittävä akseli niin sen mangneetti systeemi ois rikki.
Vamhe,,issa koneissa se säätyy niin että se virroittaa itsensä tyhjäkäynnillä ja tietyillä kierroksilla mutta keskialueella olisi virrattomana...eli testaapa se ensin kunnes purat jakopäätä....toki voihan se jaonkin tarkistaa mutta on työläämpi.
Vamhe,,issa koneissa se säätyy niin että se virroittaa itsensä tyhjäkäynnillä ja tietyillä kierroksilla mutta keskialueella olisi virrattomana...eli testaapa se ensin kunnes purat jakopäätä....toki voihan se jaonkin tarkistaa mutta on työläämpi.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
Re: M272 nokkien ajoituksesta
Täytynee tutkia vissiin tarkemmin. Livedatassa muistaakseni näytti että
molemmat säätyisi käynnissä yhtä monta astetta eli säätö toimis kuitenkin
jollain tavalla. Ainoastaan tuo adaptaatioarvo poikkesi toisistaan. Vai voisko
olla mahdollista ettei tasapainoakseliremontin yhteydessä adaptaatioita ole
nollattu tms ?
molemmat säätyisi käynnissä yhtä monta astetta eli säätö toimis kuitenkin
jollain tavalla. Ainoastaan tuo adaptaatioarvo poikkesi toisistaan. Vai voisko
olla mahdollista ettei tasapainoakseliremontin yhteydessä adaptaatioita ole
nollattu tms ?
Re: M272 nokkien ajoituksesta
Saattaa olla. Edellisen omistajan aikaan tehty. Onkohan siellä virossa oikastu jossain kohti ?
Re: M272 nokkien ajoituksesta
Saako tuota adaptaatiota nollaantumaan muuten kuin staarilla ? Ecusta töpselit irti tms ?
Re: M272 nokkien ajoituksesta
Saattaa olla hyvinkin tyhmä kysymys, mutta luulisi että tasapainoakselin remontissa ketjukin olisi vaihdettu? Ja hammaspyörät katsottu? Kulmaero kansien välillä V-koneessa voisi selittyä venymällä. Vähän tuo adaptaatio ja sen nollaus jo nimensä puolesta arveluttaa, kun sen nimenomaan pitäisi ajan mittaan mukautua tilanteeseen.
Re: M272 nokkien ajoituksesta
Sitäpä ajattelin itsekkin etteikö sen pitäisi mukautua tilanteeseen ajamalla. Se ihmetys tässä
siis jos ketju olis venynyt niin pitäisihän saman puolen pakonokan adaptaatiossa olla
samanlainen poikkeama. Nyt vain tässä yhdessä imunokassa poikkeama.
Mitään vikakoodeja ei ole. Jostain luin että olikohan 4 astetta raja kun vikakoodi tulee.
siis jos ketju olis venynyt niin pitäisihän saman puolen pakonokan adaptaatiossa olla
samanlainen poikkeama. Nyt vain tässä yhdessä imunokassa poikkeama.
Mitään vikakoodeja ei ole. Jostain luin että olikohan 4 astetta raja kun vikakoodi tulee.
Re: M272 nokkien ajoituksesta
Käsittääkseni nokka-akseleita on 2/kansi, eli imunokille oma ja pakonokille oma. Ja niiden vetopäässä sitten se kulma-anturi.
Re: M272 nokkien ajoituksesta
Juu on kaksi. Ketju vetää imunokan ratasta ja imunokan ratashärdelli pyörittää hammasrattaan välityksellä pakonokkaa.
Molemmissa siis säätimet ja anturit välissä.
Molemmissa siis säätimet ja anturit välissä.
Re: M272 nokkien ajoituksesta
No mitä meille jää? Rattaan kuluma tai säätimen paikoitusvirhe. Hampaalla ei voine olla pielessä noin pieni kulma.
Re: M272 nokkien ajoituksesta
Tahtoo jäädä siihen säätimeen. Rattaan kuluma vaikuttais pakopuoleen myös.
Re: M272 nokkien ajoituksesta
Ne nokkien säätimet on jos ei nyt ihan kulutustavaraa, niin melko tyypillisesti vikaantuva osa. Isommilla metreillä.
Tosin mitä minä olen tavannut, niin rikki niin että sytyttää valon (oliko se nyt sitten 4 vai 5 ast. pielessä ajoitus)
Tosin mitä minä olen tavannut, niin rikki niin että sytyttää valon (oliko se nyt sitten 4 vai 5 ast. pielessä ajoitus)




