M272 nokkien ajoituksesta

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
ARIVEE
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 34
Liittynyt: Ma 28.05.2018 18:38

M272 nokkien ajoituksesta

Viesti Kirjoittaja ARIVEE »

Satuin tuossa katselemaan carsoftalla livedataa kys moottorista.
Kiinnitin siinä huomiota nokka-akselien adaptaatioarvoihin.
Apukuskin puoleinen imunokka n.2,7 astetta plussalla ja
kuskin puoleinen taas puolisen astetta miinuksella.
Molemmat pakonokat sama arvo n.0,7 astetta.
Onkohan tuo nuinkin iso ero yhdessä nokassa normaalia vai
onko jotain hieman pielessä ?
Mainittakoon että tasapainoakseliremontti tehty tuohon n.20tkm sitten.
Omasta mielestä tuon koneen vetoääni ei ole aivan puhdas ja tyhjäkäynnillä
havaittavissa hienoista tärinää. Pitempään jos pyörii paikallaan tyhjäkäyntiä
eli konehuoneessa paikat lämpiää enemmän, käynti muuttuu sivistyneemmäksi.
FinlandMerceds
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5949
Liittynyt: Ke 22.07.2015 10:48
Paikkakunta: Mökillä

Re: M272 nokkien ajoituksesta

Viesti Kirjoittaja FinlandMerceds »

ARIVEE kirjoitti:Satuin tuossa katselemaan carsoftalla livedataa kys moottorista.
Kiinnitin siinä huomiota nokka-akselien adaptaatioarvoihin.
Apukuskin puoleinen imunokka n.2,7 astetta plussalla ja
kuskin puoleinen taas puolisen astetta miinuksella.
Molemmat pakonokat sama arvo n.0,7 astetta.
Onkohan tuo nuinkin iso ero yhdessä nokassa normaalia vai
onko jotain hieman pielessä ?
Mainittakoon että tasapainoakseliremontti tehty tuohon n.20tkm sitten.
Omasta mielestä tuon koneen vetoääni ei ole aivan puhdas ja tyhjäkäynnillä
havaittavissa hienoista tärinää. Pitempään jos pyörii paikallaan tyhjäkäyntiä
eli konehuoneessa paikat lämpiää enemmän, käynti muuttuu sivistyneemmäksi.
Äkiselttän arvattuna jakopielessä, säätöpyörän systeemi rikki





. .
Mökkillä
'
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: M272 nokkien ajoituksesta

Viesti Kirjoittaja atlas »

Eikös ne ole sähköisesti kääntyviä eli mangneetti kytkimet on nokkien päässä?...voi olla että jokin noista tai toi heittävä akseli niin sen mangneetti systeemi ois rikki.
Vamhe,,issa koneissa se säätyy niin että se virroittaa itsensä tyhjäkäynnillä ja tietyillä kierroksilla mutta keskialueella olisi virrattomana...eli testaapa se ensin kunnes purat jakopäätä....toki voihan se jaonkin tarkistaa mutta on työläämpi.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
ARIVEE
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 34
Liittynyt: Ma 28.05.2018 18:38

Re: M272 nokkien ajoituksesta

Viesti Kirjoittaja ARIVEE »

Täytynee tutkia vissiin tarkemmin. Livedatassa muistaakseni näytti että
molemmat säätyisi käynnissä yhtä monta astetta eli säätö toimis kuitenkin
jollain tavalla. Ainoastaan tuo adaptaatioarvo poikkesi toisistaan. Vai voisko
olla mahdollista ettei tasapainoakseliremontin yhteydessä adaptaatioita ole
nollattu tms ?
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 18376
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: M272 nokkien ajoituksesta

Viesti Kirjoittaja dealer »

Onkohan vironpoikien tekemä remontti...
wiimax.fi
ARIVEE
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 34
Liittynyt: Ma 28.05.2018 18:38

Re: M272 nokkien ajoituksesta

Viesti Kirjoittaja ARIVEE »

Saattaa olla. Edellisen omistajan aikaan tehty. Onkohan siellä virossa oikastu jossain kohti ?
ARIVEE
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 34
Liittynyt: Ma 28.05.2018 18:38

Re: M272 nokkien ajoituksesta

Viesti Kirjoittaja ARIVEE »

Saako tuota adaptaatiota nollaantumaan muuten kuin staarilla ? Ecusta töpselit irti tms ?
TPLtre
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1292
Liittynyt: To 31.01.2019 19:12

Re: M272 nokkien ajoituksesta

Viesti Kirjoittaja TPLtre »

Saattaa olla hyvinkin tyhmä kysymys, mutta luulisi että tasapainoakselin remontissa ketjukin olisi vaihdettu? Ja hammaspyörät katsottu? Kulmaero kansien välillä V-koneessa voisi selittyä venymällä. Vähän tuo adaptaatio ja sen nollaus jo nimensä puolesta arveluttaa, kun sen nimenomaan pitäisi ajan mittaan mukautua tilanteeseen.
ARIVEE
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 34
Liittynyt: Ma 28.05.2018 18:38

Re: M272 nokkien ajoituksesta

Viesti Kirjoittaja ARIVEE »

Sitäpä ajattelin itsekkin etteikö sen pitäisi mukautua tilanteeseen ajamalla. Se ihmetys tässä
siis jos ketju olis venynyt niin pitäisihän saman puolen pakonokan adaptaatiossa olla
samanlainen poikkeama. Nyt vain tässä yhdessä imunokassa poikkeama.
Mitään vikakoodeja ei ole. Jostain luin että olikohan 4 astetta raja kun vikakoodi tulee.
TPLtre
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1292
Liittynyt: To 31.01.2019 19:12

Re: M272 nokkien ajoituksesta

Viesti Kirjoittaja TPLtre »

Käsittääkseni nokka-akseleita on 2/kansi, eli imunokille oma ja pakonokille oma. Ja niiden vetopäässä sitten se kulma-anturi.
ARIVEE
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 34
Liittynyt: Ma 28.05.2018 18:38

Re: M272 nokkien ajoituksesta

Viesti Kirjoittaja ARIVEE »

Juu on kaksi. Ketju vetää imunokan ratasta ja imunokan ratashärdelli pyörittää hammasrattaan välityksellä pakonokkaa.
Molemmissa siis säätimet ja anturit välissä.
TPLtre
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1292
Liittynyt: To 31.01.2019 19:12

Re: M272 nokkien ajoituksesta

Viesti Kirjoittaja TPLtre »

No mitä meille jää? Rattaan kuluma tai säätimen paikoitusvirhe. Hampaalla ei voine olla pielessä noin pieni kulma.
ARIVEE
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 34
Liittynyt: Ma 28.05.2018 18:38

Re: M272 nokkien ajoituksesta

Viesti Kirjoittaja ARIVEE »

Tahtoo jäädä siihen säätimeen. Rattaan kuluma vaikuttais pakopuoleen myös.
Risto113
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1248
Liittynyt: To 27.10.2011 14:47
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: M272 nokkien ajoituksesta

Viesti Kirjoittaja Risto113 »

Ne nokkien säätimet on jos ei nyt ihan kulutustavaraa, niin melko tyypillisesti vikaantuva osa. Isommilla metreillä.
Tosin mitä minä olen tavannut, niin rikki niin että sytyttää valon (oliko se nyt sitten 4 vai 5 ast. pielessä ajoitus)
Vastaa Viestiin