W123 300TDT kunnostusta

Mersujen (ja vain Mersujen tai suoraan niihin liittyvät) korjaustarinat, -ohjeet ja muut vastaavat projektikertomukset.
Vastaa Viestiin
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13443
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: W123 300D & 300TDT projekti

Viesti Kirjoittaja karra »

Nyt luulen, että kun vuosikatsastukset on jäänyt väliin 13 vuotta, jos katsastus 2007 viimeiksi, niin varmaankin pitää tehdä uusi museotarkastus. Toisaalta jos fiksaat nuo puutteet mitä autossa on niin menisis vaan pokkana määräaikaiskatsastukseen ja jos se menee läpi niin a vot sinulla on edelleen museoauto.
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1987 560 SEC museoauto
1990 200E museoautoprojekti
1991 300 GE museoauto
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
slsl77
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2081
Liittynyt: Su 31.10.2010 19:10
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: W123 300D & 300TDT projekti

Viesti Kirjoittaja slsl77 »

Tämä farkku on katsastettu viime vuonna ja ensi vuonna on seuraava katsastus niin siinä ei ole ongelmaa.
mb W115 240D-75
mb W107 sl 450/560-75
mb w123 300TDT-81
+varaosaautot
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13443
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: W123 300D & 300TDT projekti

Viesti Kirjoittaja karra »

slsl77 kirjoitti: To 29.10.2020 20:42 Tämä farkku on katsastettu viime vuonna ja ensi vuonna on seuraava katsastus niin siinä ei ole ongelmaa.
Okei, luulin että katsastettu 2007. Sitten ei ole ongelmaa, museostatus pysyy jos ei ole mitään isoja puutteita. Kannattaa laittaa optisesti eli visuaalisesti kuntoon niin ei pomppaa, en ole kylläkään kuullut että kellään ois pompannut.

Oliko joku syy miksi kysyit asiasta?
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1987 560 SEC museoauto
1990 200E museoautoprojekti
1991 300 GE museoauto
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13443
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: W123 300D & 300TDT projekti

Viesti Kirjoittaja karra »

slsl77 kirjoitti: Ti 27.10.2020 20:01 Tämä on museotarkastettu ja katsastettu 2007 niin pitääkö tämä käyttää uusinta tarkastuksessa. Luultavasti ei tarvitse.
Ajatelin että katsastettu viimeiksi 2007 mutta tarkoititkin muutoskatsastusta museoautoksi :D
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1987 560 SEC museoauto
1990 200E museoautoprojekti
1991 300 GE museoauto
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
slsl77
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2081
Liittynyt: Su 31.10.2010 19:10
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: W123 300D & 300TDT projekti

Viesti Kirjoittaja slsl77 »

karra kirjoitti: To 29.10.2020 21:11
slsl77 kirjoitti: Ti 27.10.2020 20:01 Tämä on museotarkastettu ja katsastettu 2007 niin pitääkö tämä käyttää uusinta tarkastuksessa. Luultavasti ei tarvitse.
Ajatelin että katsastettu viimeiksi 2007 mutta tarkoititkin muutoskatsastusta museoautoksi :D
Museoajoneuvotodistuksessa lukee, että on voimassa 2022 vuoden loppuun. Tuliko tähän asiaan muutos niin ei tarvitse uudelleen tarkistuttaa.
mb W115 240D-75
mb W107 sl 450/560-75
mb w123 300TDT-81
+varaosaautot
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13443
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: W123 300D & 300TDT projekti

Viesti Kirjoittaja karra »

slsl77 kirjoitti: To 29.10.2020 21:13
karra kirjoitti: To 29.10.2020 21:11
slsl77 kirjoitti: Ti 27.10.2020 20:01 Tämä on museotarkastettu ja katsastettu 2007 niin pitääkö tämä käyttää uusinta tarkastuksessa. Luultavasti ei tarvitse.
Ajatelin että katsastettu viimeiksi 2007 mutta tarkoititkin muutoskatsastusta museoautoksi :D
Museoajoneuvotodistuksessa lukee, että on voimassa 2022 vuoden loppuun. Tuliko tähän asiaan muutos niin ei tarvitse uudelleen tarkistuttaa.
Tuli, se on ikuinen nykyään. Ostin 2004 museorekisterissä olevan mersun ja oisko se tarkastettu 1999 tms, sitten laki muuttui ja muistan sen kun aprikoin sitä uudelleen tarkastuksen tarvetta. Taisin myydä mersun 2010 pois niin ei sitä todistusta ole tässä enää saatavilla.
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1987 560 SEC museoauto
1990 200E museoautoprojekti
1991 300 GE museoauto
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
slsl77
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2081
Liittynyt: Su 31.10.2010 19:10
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: W123 300D & 300TDT projekti

Viesti Kirjoittaja slsl77 »

Farkku viety talvi säilöön ja keväällä teen siihen muutamia juttuja ennen katsastusta.
mb W115 240D-75
mb W107 sl 450/560-75
mb w123 300TDT-81
+varaosaautot
Avatar
cuuno
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2283
Liittynyt: To 11.08.2005 16:55
Paikkakunta: hki

Re: W123 300D & 300TDT projekti

Viesti Kirjoittaja cuuno »

Noi farkku turbodieselit alkuperäisinä Suomi autoina autovero maksettuna ...ovat kyllä äärimmäisen harvinaisia :wink:
Avatar
hismajestics
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1765
Liittynyt: La 16.10.2010 21:44
Paikkakunta: Helsinki

Re: W123 300D & 300TDT projekti

Viesti Kirjoittaja hismajestics »

Onpa hieno pilikka! 8)
//johannes

---------------------
250CE -72 M104 3,2L

Projektiketjut: http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=156709

http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=121349
Avatar
slsl77
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2081
Liittynyt: Su 31.10.2010 19:10
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: W123 300D & 300TDT projekti

Viesti Kirjoittaja slsl77 »

Sain Lauantaina tuon sedanin talliin pienen säädön jälkeen, kun loppui polttoaine niin joutui ilmaushommiin.
Eilen tuli käytyä irrottamassa akkukotelo niin näki ruostevaurioit sen alta.

Kuva

Poistin sitten samalla sisältä hiukan äänieristettä.

Kuva

Sama kohta rengaskotelon puolelta, jossa oli ehjä massa ennen kaivelua.

Kuva
mb W115 240D-75
mb W107 sl 450/560-75
mb w123 300TDT-81
+varaosaautot
Avatar
Sharedoc
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1266
Liittynyt: La 03.03.2012 15:48
Paikkakunta: Oulu

Re: W123 300D & 300TDT projekti

Viesti Kirjoittaja Sharedoc »

Ovat vähän hankalia paikkoja hitsata, kun on kallistuksen vakaaja ja sähköjohtoja riesana. Varmaan kannattaa ottaa etulokasuojat pois, että näkee A-pilareiden alaosien kokonaistilanteen. Myös takapäästä taka-akselin ylitys on ikävä hitsattava, että sekin kannattaa kilkutella kun arvioi mille ryhtyy. Mersun ruoste on kuin torakat: jos yhden löytää niin niitä on muitakin.
Avatar
slsl77
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2081
Liittynyt: Su 31.10.2010 19:10
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: W123 300D & 300TDT projekti

Viesti Kirjoittaja slsl77 »

Tästä autosta on lattiat ja taka-akselinylitys korjattu niin en varmaankaan niille tee mitään. Kuitenkin katsastus on ollut puoli vuotta kolarointia aikaisemmin. Tällä viikolla purettuja osia on kojetaulu, keskikonsoli, konepelti ja tuulilasi.

Kuva

On helpompi hitsailla, kun kojetaulu on irti.

Kuva

Tuulilasin ja takalasin tiivisteen alta ei löytynyt hitsattavaa vaan muutamasta kohtaa joutuu hiomaan ruosteita pois ja maalia päälle.

Kuva

Kuva
mb W115 240D-75
mb W107 sl 450/560-75
mb w123 300TDT-81
+varaosaautot
Avatar
slsl77
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2081
Liittynyt: Su 31.10.2010 19:10
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: W123 300D & 300TDT projekti

Viesti Kirjoittaja slsl77 »

Kolarista aiheutunut katon oikaisu on hankalin homma, kun alapuolella on palkki.

Kuva
mb W115 240D-75
mb W107 sl 450/560-75
mb w123 300TDT-81
+varaosaautot
Avatar
Sharedoc
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1266
Liittynyt: La 03.03.2012 15:48
Paikkakunta: Oulu

Re: W123 300D & 300TDT projekti

Viesti Kirjoittaja Sharedoc »

Onko katto on notkahtanut vai onko siihen joku iskenyt? Jos se on notkahtanut, kori ei välttämättä ole enää suora?
Avatar
slsl77
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2081
Liittynyt: Su 31.10.2010 19:10
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: W123 300D & 300TDT projekti

Viesti Kirjoittaja slsl77 »

Katossa on kahden kämmenen kokoinen painauma takaosassa.
mb W115 240D-75
mb W107 sl 450/560-75
mb w123 300TDT-81
+varaosaautot
Avatar
pasi84
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1229
Liittynyt: La 03.03.2012 21:39

Re: W123 300D & 300TDT projekti

Viesti Kirjoittaja pasi84 »

Sharedoc kirjoitti: Su 22.11.2020 04:44 Onko katto on notkahtanut vai onko siihen joku iskenyt? Jos se on notkahtanut, kori ei välttämättä ole enää suora?
eikä ollut varmaan tehtaaltakaan just ihan suora.
Avatar
slsl77
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2081
Liittynyt: Su 31.10.2010 19:10
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: W123 300D & 300TDT projekti

Viesti Kirjoittaja slsl77 »

Sisusta purettu lähes kokonaan niin on helpompitehdä korjauksia.

Kuva

Kuskin puolelta löytyy konehuoneesta myös pehmeitä kohtia.

Kuva

Kuva

Kuva
mb W115 240D-75
mb W107 sl 450/560-75
mb w123 300TDT-81
+varaosaautot
Avatar
slsl77
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2081
Liittynyt: Su 31.10.2010 19:10
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: W123 300D & 300TDT projekti

Viesti Kirjoittaja slsl77 »

Vakaaja pitää vielä irrottaa. Pitääkö ylätukivarret irrottaa ennenkuin saa vakaajan pois?
mb W115 240D-75
mb W107 sl 450/560-75
mb w123 300TDT-81
+varaosaautot
Avatar
Maastis
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1545
Liittynyt: Ma 04.04.2011 23:18
Paikkakunta: Pohjanmaa

Re: W123 300D & 300TDT projekti

Viesti Kirjoittaja Maastis »

Oliskohan sen vakaajan saanu muljautettua ylätukivarresta irti kun vaan ottaa vakaajan pultin auki ja kampeaa tolppaa yläpäästä eteenpäin...
**********
Tesla Y LR
X164 V8
W123 300CD
Niva 1.9TD 4x4
W242 B250e -ex
W251 CDI 4-matic -ex
C30 AMG -03 -ex
A170 CDI -99 -ex
Avatar
pasi84
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1229
Liittynyt: La 03.03.2012 21:39

Re: W123 300D & 300TDT projekti

Viesti Kirjoittaja pasi84 »

Ohhoh onpa huonoon kuntoon päässyt tämäkin.. Mielenkiintoinen projekti kyllä :) Korikitit kannattaa laittaa uusiks koska mulla on just sama homma ja korikitin peltisaumoissa on kivikovat ja halkeilee... päästää vedet sinne minne ei pitäis mennä..
Onko hankala ottaa tuo koelauta irti? Mun pitää varmaan ottaa kanssa koko sisusta irti hitsaustöiden takia..
Avatar
slsl77
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2081
Liittynyt: Su 31.10.2010 19:10
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: W123 300D & 300TDT projekti

Viesti Kirjoittaja slsl77 »

pasi84 kirjoitti: To 26.11.2020 22:11 Onko hankala ottaa tuo koelauta irti? Mun pitää varmaan ottaa kanssa koko sisusta irti hitsaustöiden takia..
Ei ole hankala irrottaa kojelautaa. Alamuovit irti, kaiutin ritilät, mittaristo, valokatkaisin ja keskikonsoli niin pääsee kiinnitys ruuveihin käsiksi. Minulla meni oven, keskikonsolin ja kojetaulun irrotukseen noin 1.5 tuntia aikaa yhteensä.
mb W115 240D-75
mb W107 sl 450/560-75
mb w123 300TDT-81
+varaosaautot
Avatar
pasi84
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1229
Liittynyt: La 03.03.2012 21:39

Re: W123 300D & 300TDT projekti

Viesti Kirjoittaja pasi84 »

slsl77 kirjoitti: Pe 27.11.2020 17:29
pasi84 kirjoitti: To 26.11.2020 22:11 Onko hankala ottaa tuo koelauta irti? Mun pitää varmaan ottaa kanssa koko sisusta irti hitsaustöiden takia..
Ei ole hankala irrottaa kojelautaa. Alamuovit irti, kaiutin ritilät, mittaristo, valokatkaisin ja keskikonsoli niin pääsee kiinnitys ruuveihin käsiksi. Minulla meni oven, keskikonsolin ja kojetaulun irrotukseen noin 1.5 tuntia aikaa yhteensä.
Kiitos avusta :wink: Tiedätkö onko 82 vuoden tdt ja 79vuoden tdt sama kojetaulu?
Avatar
slsl77
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2081
Liittynyt: Su 31.10.2010 19:10
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: W123 300D & 300TDT projekti

Viesti Kirjoittaja slsl77 »

Kuvioinnissa voi olla ero muuten sama.
mb W115 240D-75
mb W107 sl 450/560-75
mb w123 300TDT-81
+varaosaautot
Avatar
pasi84
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1229
Liittynyt: La 03.03.2012 21:39

Re: W123 300D & 300TDT projekti

Viesti Kirjoittaja pasi84 »

slsl77 kirjoitti: Pe 27.11.2020 19:47 Kuvioinnissa voi olla ero muuten sama.
Kiitos :clap:
Avatar
slsl77
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2081
Liittynyt: Su 31.10.2010 19:10
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: W123 300D & 300TDT projekti

Viesti Kirjoittaja slsl77 »

Maastis kirjoitti: To 26.11.2020 21:04 Oliskohan sen vakaajan saanu muljautettua ylätukivarresta irti kun vaan ottaa vakaajan pultin auki ja kampeaa tolppaa yläpäästä eteenpäin...
En ainakaan minä saanut silleen irti, kun iskari otti kynkkään kiinni niin vakaajaa ei ihan saanut irti.
Purin oikealta puolelta ylätukivarren pois niin sitten sai vakaajan irti ylätukivarresta ja vasenkin puoli lähti sen jälkeen irti.

Moottori pitää purkaa pois hitsauksen ja maalauksen edestä. Myös oikean alatukivarren ja navan otin pois niin näkee onko tullut vaurioita tolppaan ajossa.

Kuva

Jousen kohdalla palkissa oli silikoonia laiteltu ja poistin ne niin reikähän sieltäkin löytyi.
mb W115 240D-75
mb W107 sl 450/560-75
mb w123 300TDT-81
+varaosaautot
Avatar
pasi84
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1229
Liittynyt: La 03.03.2012 21:39

Re: W123 300D & 300TDT projekti

Viesti Kirjoittaja pasi84 »

kiva seurata tätä projektia, tsemppiä 😊
Avatar
slsl77
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2081
Liittynyt: Su 31.10.2010 19:10
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: W123 300D & 300TDT projekti

Viesti Kirjoittaja slsl77 »

Tänään kerkesi vasta lopetella moottorin irroituksen ja sieltähän se nousi pois.

Kuva


Tyhjä konehuone.

Kuva

Apparin puolelta on syylärin vieressä oleva pelti vääntynyt kolarin seurauksena niin sen joutuu oikaisemaan. Saa lampun kohdilleen.

Kuva
mb W115 240D-75
mb W107 sl 450/560-75
mb w123 300TDT-81
+varaosaautot
Avatar
slsl77
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2081
Liittynyt: Su 31.10.2010 19:10
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: W123 300D & 300TDT projekti

Viesti Kirjoittaja slsl77 »

Äänimerkki oli päässyt huonoon kuntoon ja menee vaihtoon.

Kuva

Tässä kohtaa silokoonimies oli käynyt tekemässä korjauksia.

Kuva

Sama kohta putsauksen jälkeen.

Kuva
mb W115 240D-75
mb W107 sl 450/560-75
mb w123 300TDT-81
+varaosaautot
Avatar
slsl77
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2081
Liittynyt: Su 31.10.2010 19:10
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: W123 300D & 300TDT projekti

Viesti Kirjoittaja slsl77 »

Katselin muutenkin kuskin jalkatilaa ja sieltä löytyi reikiä, mutta ei tarvitse isoja paikkoja.

Kuva

Konepellin saranan kaukaloon löytyi myös pieni reikä.

Kuva

Ensi viikolla jatkuu.
mb W115 240D-75
mb W107 sl 450/560-75
mb w123 300TDT-81
+varaosaautot
Avatar
pasi84
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1229
Liittynyt: La 03.03.2012 21:39

Re: W123 300D & 300TDT projekti

Viesti Kirjoittaja pasi84 »

Mielenkiintoinen projekti :) Onko hankala irroittaa tuulilasi?
Vastaa Viestiin