Rengasasiaan vastaan itse muutamalla kommentilla, eiköhän tätäkin ketjua joku kuitenkin välillä eksy lukemaan.
Netistä löysin jonkun verran kokemuksia noista keski-Euroopan kitkoista.
Autoliiton Moottori lehti on niistä pari vuotta sitten kirjoittanut aika varoittelevaan sävyyn.
VTT on tehnyt 2012 haastattelututkimuksen "Kuljettajien kokemukset KeskiEurooppaan ja Pohjoismaihin
suunnitelluista kitkarenkaista". Haastateltavien määrä oli suhteellisen pieni, joten kovin tarkkana tai tieteellisenä tätä haastattelututkimusta ei voida pitää. Tutkimuksen tavoitteet:
Työssä pyrittiin erityisesti selvittämään, onko keskieurooppalaisilla kitkarenkailla ajaneille kuljettajille tapahtunut enemmän onnettomuuksia
tai läheltä piti -tilanteita kuin pohjoismaisilla kitkarenkailla ajaneille kuljettajille ja
poikkeavatko nämä tilanteet ominaisuuksiltaan toisistaan.
Yhteenvedossa mainitaan:
Tulosten mukaan keskieurooppalaisia ja pohjoismaisia kitkarenkaita käyttäneiden kuljettajien ajokokemuksissa ei havaittu merkittäviä eroja. Ainoastaan kahdelle keskieurooppalaisia kitkarenkaita käyttäneelle kuljettajalle oli tapahtunut liikennevahinko viimeisen kolmen vuoden aikana. Aineiston pienuuden ja sattuman
mahdollisuuden vuoksi ei voida kuitenkaan vetää johtopäätöstä, että keskieurooppalaisilla renkailla ajaneille kuljettajille olisi tapahtunut enemmän vaaratilanteita.
Molemmat kuljettajat arvioivat lisäksi, ettei renkaiden pidolla ollut vaikutusta onnettomuuden syntyyn.
Luultavasti keskieurooppalaisislla kitkoilla ajaneet ovat osanneet ottaa renkaiden rajoitteet huomioon. Väistämättähän niiden lumi- ja jääpito on varsinaisesti talvisempiin olosuhteisiin tehtyjä renkaita huonommat.
Audi harrastajien audiclub.fi sivustolla on pitkä keskustelu: kokemuksia saksan kitkoista.
Tuossa keskustelussa on aikalailla mielipiteitä laidasta laitaan. Mielestäni keskustelussa korostuu ajatus: "Saksan kitkoilla" voi ajaa mutta talvisissa olosuhteissa on syytä koko ajan tiedostaa renkaiden rajalliset talviominaisuudet. Siis nopeuden pudottamista, ennakointia ja pysymistä erossa kaikista vaikeimmista tilanteista.
Saan oman E-farkun parin viikon päästä ajoon. Mikäli alla olevat renkaat ovat hyväkuntoiset ajelen niillä luultavasti loput talvesta ja ainakin kevään. Oma tilanne on sikäli helppo, että perheessä on myös toinen auto jossa on nastat alla. Pahimmissa keleissä voin siis jättää MB:n pihaan odottamaan parempaa säätä
