Seisontajarru ei palauta kunnolla W212 -13
Seisontajarru ei palauta kunnolla W212 -13
Mistähän lähtisi hakemaan vikaa kun seisontajarru ei palauta kunnolla.
Jalalla auttaa niin nousee poljin ylös. Poljin tuntuu tahmelta.
Olisko vikaa polkimen menkanismissa vai jossain vaijereissa?
Jalalla auttaa niin nousee poljin ylös. Poljin tuntuu tahmelta.
Olisko vikaa polkimen menkanismissa vai jossain vaijereissa?
ex 220D W123 -78
ex 220D W210 -96
ex 200CDI W211 -08
ex 320CDI W211 -08
ex 220CDI W212 -10
ex 220CDI W212 AMG - 14
600CL C215 -01
200CDI W213 -19
Kaikkea on niin ongelmat ostetaan..
ex 220D W210 -96
ex 200CDI W211 -08
ex 320CDI W211 -08
ex 220CDI W212 -10
ex 220CDI W212 AMG - 14
600CL C215 -01
200CDI W213 -19
Kaikkea on niin ongelmat ostetaan..
Re: Seisontajarru ei palauta kunnolla W212 -13
Itsellä samaa ja korjaantuu huomattavasti kabiinin lämmetessä. Eli varmaankin vivusto siellä vasemman jalan luona. Pitää puhdistaa ja laittaa jotain liukastetta joka ei likaa kerää mahdottomasti.
E 250 CDI AMG Avantgarde Sport -2013
Ex: E 350 CDI AMG Sport -2012
Ex: E 350 CDI AMG Sport -2012
Re: Seisontajarru ei palauta kunnolla W212 -13
Sieltä ajattelin itstekkin tutkia ensimmäisenä. Lämpimässä tallissa toimi paljon paremmin...
ex 220D W123 -78
ex 220D W210 -96
ex 200CDI W211 -08
ex 320CDI W211 -08
ex 220CDI W212 -10
ex 220CDI W212 AMG - 14
600CL C215 -01
200CDI W213 -19
Kaikkea on niin ongelmat ostetaan..
ex 220D W210 -96
ex 200CDI W211 -08
ex 320CDI W211 -08
ex 220CDI W212 -10
ex 220CDI W212 AMG - 14
600CL C215 -01
200CDI W213 -19
Kaikkea on niin ongelmat ostetaan..
Re: Seisontajarru ei palauta kunnolla W212 -13
Näihin auttaa kun polkimessa olevan ison spiraali jousen rasvaa tunkeutuvalla lukkoöljyllä tai ohuella spray vaseliinilla ja pienempää spiraali jousta voi yhden kierroksen kiristää ellei ole jo kiristetty
W639 Vito
Ex. X204 GLK 320Cdi 2009
Ex. W212 200Cgi 2011
Ex. W164 ML 320CDI 2008
Ex. W201 2.5dt ic 1989
Ex. W211 320CDI 2005
Ex. W163 ML 430 2002
Ex. W124 200d
Ex. X204 GLK 320Cdi 2009
Ex. W212 200Cgi 2011
Ex. W164 ML 320CDI 2008
Ex. W201 2.5dt ic 1989
Ex. W211 320CDI 2005
Ex. W163 ML 430 2002
Ex. W124 200d
Re: Seisontajarru ei palauta kunnolla W212 -13
Mulla auttoi kun sääti ja herkisteli jarrukenkiä. Sen jälkeen napsahtaa hetkessä poljin ylös.
Re: Seisontajarru ei palauta kunnolla W212 -13
Kiitos Kankkis. Näin toimittiin, vähän parani.
Oikea linkku oli vielä herkistelemättä, joten se vielä. Johan varsinainen syy löytyi. Nyt toimii.
Oikea linkku oli vielä herkistelemättä, joten se vielä. Johan varsinainen syy löytyi. Nyt toimii.
W213 220d +W242 electric drive
Re: Seisontajarru ei palauta kunnolla W212 -13
Omassani ollut ongelmaa ettei aina palauta seisontajarru poljinta kunnolla ylös, vaan pitää jalalla nostattaa.
No nyt aamulla poljinta painaessani yhtäkkisesti vapautuskahva pomppasi pitkälle, mutta onneksi seisontajarru ei jäänyt päälle.
Olisiko jokin vaijeri hypännyt paikoiltaan tai kahva jotenkin rikki. Niin kuin pieni jousi vapautuskahvaa ulospäin työntäisi, tai onko solmussa oleva vaijeri vain.
Onko näissä jokin tietty paikka josta hyppää pois paikoiltaan, tai hajoaa?
Jalkatilasta ylhäältä suojamuovi pois niin varmaan mekanismin näkee?
No nyt aamulla poljinta painaessani yhtäkkisesti vapautuskahva pomppasi pitkälle, mutta onneksi seisontajarru ei jäänyt päälle.
Olisiko jokin vaijeri hypännyt paikoiltaan tai kahva jotenkin rikki. Niin kuin pieni jousi vapautuskahvaa ulospäin työntäisi, tai onko solmussa oleva vaijeri vain.
Onko näissä jokin tietty paikka josta hyppää pois paikoiltaan, tai hajoaa?
Jalkatilasta ylhäältä suojamuovi pois niin varmaan mekanismin näkee?
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 378
- Liittynyt: Ke 11.12.2019 23:37
Re: Seisontajarru ei palauta kunnolla W212 -13
Onko näissä vielä se jalalla painettava käppäri ja rumpujarrut, kuten -80 luvulla?
Re: Seisontajarru ei palauta kunnolla W212 -13
Kyllä. Mitä sitä toimivaa systeemiä muuttamaan.
Käyttis: W212FL 250CDI
Harraste: C215 M113k
Harraste: C215 M113k
Re: Seisontajarru ei palauta kunnolla W212 -13
Samanlainen systeemi on, lienee vain tehty heikommista itämaan osista painonsäätö ja maailman pelastus mielessä.Sprinter99 kirjoitti: ↑Ke 21.08.2024 01:04 Onko näissä vielä se jalalla painettava käppäri ja rumpujarrut, kuten -80 luvulla?
Aliexpressistä ja Temusta kun saa nykyään puoli mersua tilattua osina, original teile pakkauksin

___________________________
Onko täällä kellään ollu vipautusvivun kanssa ongelmia?
Varmaankin jalkatilan ylhäällä olevan muovin poistamalla pääsee käsiksi tuonne, vai miten pakettina osat ovat?
Re: Seisontajarru ei palauta kunnolla W212 -13
On erittäin toimiva systeemi. Niinkin toimiva, että saa harvase vuosi olla rassaamassa. Taas pitäisi ottaa käsijarru auki kun jarru ei pidä. Veikkaan, että sieltä löytyy laahanneet ja palaneet kengät, sekä jumittava linkku.
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 378
- Liittynyt: Ke 11.12.2019 23:37
Re: Seisontajarru ei palauta kunnolla W212 -13
Mikä ihmeen idea tuos rumpujarrus on ? Onko joku saksalainen fetissi ?
W903 Sprintteriä ei uskalla jättää käppärin varaan. Se on vain katsastusinsinöörille.
Mulla oli -88 ysitonnari aikoinaan ja siinä käppäri otti levyjarruun kiinni, eikä ikinä mitään ongelmaa. (ei rumpujarrua)
GM osti tuon automerkin ja käski laittaa siihen Vectran rumpujarrut.
W903 Sprintteriä ei uskalla jättää käppärin varaan. Se on vain katsastusinsinöörille.
Mulla oli -88 ysitonnari aikoinaan ja siinä käppäri otti levyjarruun kiinni, eikä ikinä mitään ongelmaa. (ei rumpujarrua)
GM osti tuon automerkin ja käski laittaa siihen Vectran rumpujarrut.
Re: Seisontajarru ei palauta kunnolla W212 -13
Joskus tai monestikin miettinyt samaa. Lueskelin aiheesta, ja tällaista kerrotaan:Sprinter99 kirjoitti: ↑To 22.08.2024 02:39 Mikä ihmeen idea tuos rumpujarrus on ? Onko joku saksalainen fetissi ?
...
- Yksinkertaisempi (halvempi) satula ja helpompi jarrupalojen vaihto, kun ei tarvitse pyöritellä satulan mäntiä tai muutenkaan tehdä mitään käsijarrun säätämiseen liittyvää
- Helpompi saada enemmän jarrutehoa pienemmällä voimalla. Vrt. autossa rumpujarrut toimivat ilman tehostintakin kelvollisesti, mutta tehostamattomat levyjarrut vaativat älyttömän poljinvoiman, eivätkä siksi ole koskaan olleet yleisesti käytössä. Selityksenä tähän on rumpujarrujen itsetehostus, eli mitä kovemmin painat kenkiä rumpua vasten, sitä kovemmin ne itse kiilautuvat rumpua vasten voimaa lisäten.
- Turvallisuustekijänä kaksi toisistaan riippumatonta jarrujärjestelmää. Jos satulan männät ovat jumissa takana, ja etupäästä häviää vaikka jarrunesteet kokonaan, niin seisontajarru toimii. (Tosin jos jarrut on muuten päästetty noin huonoksi, niin mahtaako enää käsijarrussakaan olla tehoa jäljellä...)
- Lämpeneminen. Jos autoa pysäköidessä jarrut ovat kuumat, lämpölaajeneminen on kasvattanut levyä ja rumpua. Jarrun jäähtyessä levy ohenee ja seisontajarrun teho vähenee. Rumpujarrun kohdalla teho vaan lisääntyy, kun rummun halkaisija pienenee rummun jäähtyessä.
Ja mitä ilmeisimmin tämä systeemi on hyvin yleisesti käytössä muissakin kuin saksalaisissa, varsinkin raskaammissa ajoneuvoissa, kuten maasturit ja avolavat.
W124 250 D -92
C123 280 CE -81
W124 E 300 Turbodiesel -94
S211 E 220 CDI -09
C123 280 CE -81
W124 E 300 Turbodiesel -94
S211 E 220 CDI -09
Re: Seisontajarru ei palauta kunnolla W212 -13
Mä en myöskään ymmärrä miksi Mersu hakkaa päätään seinään tän poljinkässärin kanssa. Niin susi keksintö että oksat pois. Muilla merkeillä perinteinen kässäri toimii ensimmäiset 30v ilman säätöjä ja hiplailuja. Mersussa saa kerran vuoteen tehdä jotain remonttia tuonne. Joko ei pidä tai sitten ei palauta/polkimessa jotain feelua. Omassa kaikki hilppeet korjailtu takaa alle 2v sitten ja nyt tuntuu orastavaa ongelmaa polkimessa, ei meinaa palauttaa kun hantaakista vapauttaa kässärin.
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 378
- Liittynyt: Ke 11.12.2019 23:37
Re: Seisontajarru ei palauta kunnolla W212 -13
En ymmärtänyt, mutta hengenvaarallinen ja täysin tehoton rumpujarru, mikä pitää laittaa katsastukseen mentäessä laahaaman, että pääsee katsastuksesta läpi on parempi ?Nozki kirjoitti: ↑To 22.08.2024 09:57Joskus tai monestikin miettinyt samaa. Lueskelin aiheesta, ja tällaista kerrotaan:Sprinter99 kirjoitti: ↑To 22.08.2024 02:39 Mikä ihmeen idea tuos rumpujarrus on ? Onko joku saksalainen fetissi ?
...
- Yksinkertaisempi (halvempi) satula ja helpompi jarrupalojen vaihto, kun ei tarvitse pyöritellä satulan mäntiä tai muutenkaan tehdä mitään käsijarrun säätämiseen liittyvää
- Helpompi saada enemmän jarrutehoa pienemmällä voimalla. Vrt. autossa rumpujarrut toimivat ilman tehostintakin kelvollisesti, mutta tehostamattomat levyjarrut vaativat älyttömän poljinvoiman, eivätkä siksi ole koskaan olleet yleisesti käytössä. Selityksenä tähän on rumpujarrujen itsetehostus, eli mitä kovemmin painat kenkiä rumpua vasten, sitä kovemmin ne itse kiilautuvat rumpua vasten voimaa lisäten.
- Turvallisuustekijänä kaksi toisistaan riippumatonta jarrujärjestelmää. Jos satulan männät ovat jumissa takana, ja etupäästä häviää vaikka jarrunesteet kokonaan, niin seisontajarru toimii. (Tosin jos jarrut on muuten päästetty noin huonoksi, niin mahtaako enää käsijarrussakaan olla tehoa jäljellä...)
- Lämpeneminen. Jos autoa pysäköidessä jarrut ovat kuumat, lämpölaajeneminen on kasvattanut levyä ja rumpua. Jarrun jäähtyessä levy ohenee ja seisontajarrun teho vähenee. Rumpujarrun kohdalla teho vaan lisääntyy, kun rummun halkaisija pienenee rummun jäähtyessä.
Ja mitä ilmeisimmin tämä systeemi on hyvin yleisesti käytössä muissakin kuin saksalaisissa, varsinkin raskaammissa ajoneuvoissa, kuten maasturit ja avolavat.
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 378
- Liittynyt: Ke 11.12.2019 23:37
Re: Seisontajarru ei palauta kunnolla W212 -13
Sekun on lakipykälissä näin määritelty, käsijarru. Toki helppohan tuo on muuttaa levyjarruun toimivaksi, toki sinänsä mitään etua oikein ole sen tehokkuudesta, kun käyttöjärjestelmä on mitä on
On sitä kuitenkin tullut poljettua parkkiin, niin pysyy notkeana. Oikeastihan sitä tarvitsee vain katsastuksessa
eikä ole ongelmia ollut, kopkop. Vaikka konttoreilla on tapana dynossa mittailla sen tehoa ja lisäksi leikitään matemaattisilla kaavoilla sen tehokkuuden mittaamisessa, vaikkei lakiteksti sitä oikeasti edellytä
Nelikossa ei tarvitse siinäkään

On sitä kuitenkin tullut poljettua parkkiin, niin pysyy notkeana. Oikeastihan sitä tarvitsee vain katsastuksessa


Nelikossa ei tarvitse siinäkään
Re: Seisontajarru ei palauta kunnolla W212 -13
Ainakin vanhempien mersujen seisontajarru on sellainen että silloin kun tekee remonttia, kannattaa laittaa kaikki osat uusiksi. Sillä pääsee sitten muutaman vuoden eteenpäin katsastusten osalta, ja osathan ei maksa paljoa.
Toimivimmasta päästä lienee 211 jossa kunnolla tehdyn korjauksen jälkeen ei ole pitkään aikaan huolta seisontajarrusta, kun on hyvä automaattisäätö vaijerille.
No, tuosta tuli kuitenkin mieleen yksi automalli jossa niin saattaa olla, ja sellainen on minullakin; Suzuki SJ410.
Kolmatta kymmentä vuotta se on minulla ollut enkä ole koskaan tehnyt seisontajarrulle mitään korjaus- tai säätötoimenpiteitä ja edelleen se pitää erinomaisesti.
Systeemihän on sellainen että kardaanissa on seisontajarrulle rumpu. Jospa joskus oppivat tekemään Sprintereihinkin vastaavan. Varmasti pitää, kun on rumpu ennen perävälitystä.
Toimivimmasta päästä lienee 211 jossa kunnolla tehdyn korjauksen jälkeen ei ole pitkään aikaan huolta seisontajarrusta, kun on hyvä automaattisäätö vaijerille.
Joo, niin varmastiPata8 kirjoitti:Muilla merkeillä perinteinen kässäri toimii ensimmäiset 30v ilman säätöjä ja hiplailuja.

No, tuosta tuli kuitenkin mieleen yksi automalli jossa niin saattaa olla, ja sellainen on minullakin; Suzuki SJ410.
Kolmatta kymmentä vuotta se on minulla ollut enkä ole koskaan tehnyt seisontajarrulle mitään korjaus- tai säätötoimenpiteitä ja edelleen se pitää erinomaisesti.
Systeemihän on sellainen että kardaanissa on seisontajarrulle rumpu. Jospa joskus oppivat tekemään Sprintereihinkin vastaavan. Varmasti pitää, kun on rumpu ennen perävälitystä.
wiimax.fi
Re: Seisontajarru ei palauta kunnolla W212 -13
Täyttääkö tällainen toteutus nykyvaatimukset? Toinen pyörä liukkaalla niin kässäri ei pidä? Vai lukitseeko samalla tasauspyörästön?
Ei kai se jalkajarru ole oleellinen juttu vaan rumpujarru ja eikös sellainen ole vielä melko uusissakin autoissa merkistä riippumatta. Uudemmissa mersuissa sitten levyjarrun satulassa sähkömoottorikäyttö. Tuohan ei toimi hydrauliikalla ja olettaisin että normi hydraulista levyjarrua ei ihan yksinkertaisesti laiteta toimimaan käsijarruna. Missä automallissa sellainen on?
Meillä nuorison Kia pitää joka katsastukseen purkaa kun kässäri jumittaa tai ei pidä.
Re: Seisontajarru ei palauta kunnolla W212 -13
Ainakin siltä osin täyttää, että katsastuksesta menee läpi. En ole seurannut nyt muutamaan vuoteen että testaavatko rullilla, ei saisi testata.
Nissan Patrolissa oli samanlainen systeemi, lieneekö missään muussa.
Miten helpolla mahtaa "olla pitämättä" jos toinen pyörä tosiaan on liukkaalla. Ei riitä aivokapasiteetti tässä ja nyt pohtimaan.
Nissan Patrolissa oli samanlainen systeemi, lieneekö missään muussa.
Miten helpolla mahtaa "olla pitämättä" jos toinen pyörä tosiaan on liukkaalla. Ei riitä aivokapasiteetti tässä ja nyt pohtimaan.
wiimax.fi
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 378
- Liittynyt: Ke 11.12.2019 23:37
Re: Seisontajarru ei palauta kunnolla W212 -13
On niitä ollut ainakin vuodesta 1985. Tuo uusien mersujen sähkömoottori käsijarru onkin kätevä uudistus, jos toimii.
https://youtu.be/6EGldEbFNoI?feature=shared
Re: Seisontajarru ei palauta kunnolla W212 -13
Niin, mutta missä automallissa ? Saabin (ihan p*ska) systeemi jota videossa rassataan on mekaaninen.
Muistuu mieleen 80-luvun loppupuoli kun ensimmäistä kertaa tutustuin Saab (96,99) seisontajarruun, sekä käytössä että korjaamisen osalta.
Se oli juuri sellainen seisontajarru, että yhden kerran vuodessa kun sai juuri ja juuri pitämään niin sai olla tyytyväinen itseensä.
Käytössä se toimi sillä tavalla, että serkkupojan 96:lla ajaessa oli kerran sellainen tunne, että nyt se ei tästä taida kääntyä kun tulin liian kovaa vauhtia risteykseen, joten autoin kiskaisemalla seisontajarrukahvasta kuten olin tottunut omalla Escortilla (-74 1300) tekemään vastaavassa tilanteessa. "Väistämisvelvollisuus risteyksessä"-liikennemerkki oli ainakin viikon verran sen jälkeen 45 asteen kulmassa siinä risteyksessä
Muistuu mieleen 80-luvun loppupuoli kun ensimmäistä kertaa tutustuin Saab (96,99) seisontajarruun, sekä käytössä että korjaamisen osalta.
Se oli juuri sellainen seisontajarru, että yhden kerran vuodessa kun sai juuri ja juuri pitämään niin sai olla tyytyväinen itseensä.
Käytössä se toimi sillä tavalla, että serkkupojan 96:lla ajaessa oli kerran sellainen tunne, että nyt se ei tästä taida kääntyä kun tulin liian kovaa vauhtia risteykseen, joten autoin kiskaisemalla seisontajarrukahvasta kuten olin tottunut omalla Escortilla (-74 1300) tekemään vastaavassa tilanteessa. "Väistämisvelvollisuus risteyksessä"-liikennemerkki oli ainakin viikon verran sen jälkeen 45 asteen kulmassa siinä risteyksessä

wiimax.fi
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 378
- Liittynyt: Ke 11.12.2019 23:37
Re: Seisontajarru ei palauta kunnolla W212 -13
Kyseessä on kylläkin täysin hydraulinen levyjarru, missä myös mekaaninen käsijarru vaijerilla.
Vaikea ymmärttää? On tuolla lisääkin videoita.
Älä sotke muita malleja tähän malliin, ja jos levyjarrun säätäminen on vaikea niin kannattaa vaihtaa alaa.
Mekaaninen käsijarru säädetään yhdellä kuusiokolo ruuvilla ja hydraulinen säätyy automaattisesti, jos liukutapit on rasvattu.
Käsijarrun kuusiokolo ruuvia ei tarvi säätää koskaan, jos vaijeri ei ruostu ja katkea.
Vaikea ymmärttää? On tuolla lisääkin videoita.
Älä sotke muita malleja tähän malliin, ja jos levyjarrun säätäminen on vaikea niin kannattaa vaihtaa alaa.
Mekaaninen käsijarru säädetään yhdellä kuusiokolo ruuvilla ja hydraulinen säätyy automaattisesti, jos liukutapit on rasvattu.
Käsijarrun kuusiokolo ruuvia ei tarvi säätää koskaan, jos vaijeri ei ruostu ja katkea.
Re: Seisontajarru ei palauta kunnolla W212 -13
Vastaavasti 202 / 210 mersuilla ei seisontajarrua kolmen yleisimmän hylkäysperusteen listalla.Ajovarma kirjoitti:SAAB 900 v.1996 hylkäysprosentti: 30,06% Yleisin syy: Seisontajarru (v.2012)
Saabin omistajat ilmeisesti olleet niin tolloja tuolloin etteivät osaa edes sitä maailman parasta ja yksinkertaisinta seisontajarrua säätää, vai oliko nyt sotkettu taas väärään malliin ?
Lyijykynän paksuiseen tappiin tehdään kolo kylkeen ja sillä käännetään puikkoa joka liikuttaa mäntää, ja ajatellaan että no nyt tuli hyvä ja pitävä seisontajarru. Puoli milliä kuluu johonkin välystä ja ei saa mitenkään pitämään.
wiimax.fi
Re: Seisontajarru ei palauta kunnolla W212 -13
Muotoilin aiemman kysymykseni huonosti. Epäilin olisiko missään autossa hydraulisesti toimivaa käsijarrua. Onko edes sallittu? Esim. pieni painevuoto irrottaa kässärin.Sprinter99 kirjoitti: ↑Ma 26.08.2024 18:52 Kyseessä on kylläkin täysin hydraulinen levyjarru, missä myös mekaaninen käsijarru vaijerilla.
...
Mielenkiintoinen toteutus tuo Saabin kässäri kylläkin vaikkakin täysin mekaaninen, itselle uutta tietoa.
Re: Seisontajarru ei palauta kunnolla W212 -13
Eijjumalauta, menitkö sä nyt taas puhumaan väärästä Saabin mallista. Tässä Mersu W212:n seisontajarrun palauttamisen ongelmaa koskevassa topicissa on annettu lupa puhua vain Saab 9000:n käsijarrusta, ei muista Saabeista.dealer kirjoitti: ↑Ma 26.08.2024 19:22Vastaavasti 202 / 210 mersuilla ei seisontajarrua kolmen yleisimmän hylkäysperusteen listalla.Ajovarma kirjoitti:SAAB 900 v.1996 hylkäysprosentti: 30,06% Yleisin syy: Seisontajarru (v.2012)
Saabin omistajat ilmeisesti olleet niin tolloja tuolloin etteivät osaa edes sitä maailman parasta ja yksinkertaisinta seisontajarrua säätää, vai oliko nyt sotkettu taas väärään malliin ?
Lyijykynän paksuiseen tappiin tehdään kolo kylkeen ja sillä käännetään puikkoa joka liikuttaa mäntää, ja ajatellaan että no nyt tuli hyvä ja pitävä seisontajarru. Puoli milliä kuluu johonkin välystä ja ei saa mitenkään pitämään.

W124 250 D -92
C123 280 CE -81
W124 E 300 Turbodiesel -94
S211 E 220 CDI -09
C123 280 CE -81
W124 E 300 Turbodiesel -94
S211 E 220 CDI -09
Re: Seisontajarru ei palauta kunnolla W212 -13
Vähän taitaa olla kaukaa haettua, mutta löytyyköhän tähän mitään ohjetta seisontajarrupolkimen esille kaivamiseksi? Pelkkä koelaudan alaverhoilu ilmeisesti vain pois?