Vieläkö *:ri antaa saman koodinMese Mies kirjoitti:Nyt olisi taasen hyvät neuvot tarpeen. Vaihdettu nyt se jarru yksikkö sähköjen kera eikä auto toimi vieläkään.
BAS/ESP merkkivalo
- CDI203
- Asiantuntija
- Viestit: 12889
- Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
- Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°
Re: BAS/ESP merkkivalo
Yhteydet YV:lä viestiin oma puh no
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)
100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)
jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659

voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21

EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)
100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)
jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659

Re: BAS/ESP merkkivalo
En ole nytten päässyt starin päähän. Pitäs jostakin tavoittaa taas starin omistaja.. Selvennykseksi että edellisen kerran kun käytin näytti viaksi jarruvalo katkaisin oikosulussa ja magneetti venttiilit edessä ei pidä painetta. Sen jälkeen vaihdettu uusi alkuperäinen jarruvalo katkaisin ja käytetty jarrusysteemi saksasta asti sähköjen kera sekä uusi akku. Ottas seuraavaksi työn alle kaasuläppä kotelon. On vain niin pirun ahtaassa paikassa kun on v kone. Olisko hyviä neuvoja tai ohjeita sen irrottamiseen. Jos tutkis siittä johdot ja piirilevyn. Ihmetyttää kun vika tulee nyt esille kun antaa auton lämmetä normaaliin lämpötilaan 80c silloinkin toimii jos autolla ei yritä ajaa, Mutta heti kun olet lähdössä liikkeelle niin valo syttyy ja alkaa tyhjä käynti humpata eikö ota kierroksia, Sitten kuitenkin kun käyttää auton sammuksissa ja lähtee heti ajaan niin taas pääsee etenemään. Alkaa ideat loppua, Eikä raski viedä korjaamolle kun sieläkin vain vian hakua ja arvailua. Tietääkö joku mikä letku lähtee bensan suodattimesta suoraan auton pohjaan sielä muuttuu rauta putkeksi. Se putki oli murtunut poikki kun lähtee kumiletkulla suodattimelta mutta vaikka putki oli murtunut irti poikki niin ei sieltä silti bensaa tullut olisko se joku huohotus putki?
Re: BAS/ESP merkkivalo
Nyt kuuluu kaasuläppä kotelosta kumma surina ja murina kun virrat laittaa päälle. Mutta auto kuitenkin toimi normaalisti kun laitoin sen käyntiin. Mutta varmasti heittää taas toimimasta kun antaa käydä lämpimäksi. Kysymys kuuluukin että voiko kaasuläppä kotelon vika aiheuttaa BAS/ASR valon palamista. Kun ei tiedä missä sähkö osassa on se Moottorin vääntö momentin rajoitin tälle ASR rajoittaa moottorin tehoa kun yrittää estää renkaita sutimasta. Sijaitseeko se juuri kaasuläppä kotelossa?
Re: BAS/ESP merkkivalo
Nyt on kaasuläppä kotelo pöydällä putsattuna oli aika likainen. Olisko kellään tietoa kaasuläpän toiminnasta? Laitoin töpselin kiinni ja virrat päälle kun kaasu on painettuna pohjaan niin läppä ei aukea kuin 2 senttiä. Tässä vaiheessa oli kaasuläppä kotelo irti ja kädessä. Vai tunnistaako se jostakin muustakin kaasun toimintaa? Käsin kun aukaisee läppää niin liike rata normaalin tuntuinen ja hammasrattaatkin näyttävät olevan kunnossa samoin johdot ja kaikki liitokset.
Re: BAS/ESP merkkivalo
No nyt kaasuläppäkotelo putsattu ja laitettu takaisin paikoilleen surina kuuluu edelleen. Ja toimikin 20km. Kunnes nyt uusi vika ilmentynyt. Kun laittaa auton käymään ja painaa ihan vähän kaasua niin kierrokset alkaa itekseen nouseen ja nousevat aivan rajoitinta vastaan sinne yli 4000rpm. Että olisko nytten kaasuläppäkotelo rikki vai onko vika kaasuläppäkotelon jossakin ohjaus boksissa. Vai onko sielä mitään boksia?
Re: BAS/ESP merkkivalo
C 220 cdi vm.2000.
BAS ESP ja ABS valot syttyi pariviikkoa sitten ja paloi kokoajan. ESP:n pumpun hiilet oli loppu. Vaihdoin ne.
Nyt vika muuttui. Käynnistyksen jälkeen n.50-100metrin ajon jälkeen BAS ESP ja ABS valot syttyy.
Silloin kun valot on pois, niin ABS ja ESP toimii normaalisti.
Mitähän sitten keksis?
BAS ESP ja ABS valot syttyi pariviikkoa sitten ja paloi kokoajan. ESP:n pumpun hiilet oli loppu. Vaihdoin ne.
Nyt vika muuttui. Käynnistyksen jälkeen n.50-100metrin ajon jälkeen BAS ESP ja ABS valot syttyy.
Silloin kun valot on pois, niin ABS ja ESP toimii normaalisti.
Mitähän sitten keksis?
- CDI203
- Asiantuntija
- Viestit: 12889
- Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
- Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°
Re: BAS/ESP merkkivalo
Eli järjestelmä tarkistus ei mene läpiViX kirjoitti:C 220 cdi vm.2000.
BAS ESP ja ABS valot syttyi pariviikkoa sitten ja paloi kokoajan. ESP:n pumpun hiilet oli loppu. Vaihdoin ne.
Nyt vika muuttui. Käynnistyksen jälkeen n.50-100metrin ajon jälkeen BAS ESP ja ABS valot syttyy.
Silloin kun valot on pois, niin ABS ja ESP toimii normaalisti.
Mitähän sitten keksis?
onko jarruvalon katkaisin ehjä, ratti suorassa, peräkärryn töpselin reikä kunnossa,
tarkista remonti jäljitä asenukset,
oliko kolektori kulunut
jonnekin *:rin piuhan päähän niin saa tarkempaa suuntaa mistä vikaa hakea
Yhteydet YV:lä viestiin oma puh no
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)
100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)
jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659

voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21

EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)
100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)
jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659

Re: BAS/ESP merkkivalo
Niin joo ja tyhjäkäynillä paikoillaan vikaa ei tule. Vasta kun lähtee ajamaan. Ei vaikka paikoillaan polkee jarrua.
Jarruvalokatkaisijan taidan kokeilla vielä tänään. Ratti on suorassa ja käännelty laidasta laitaan. Peräkärritöpseliä ei ole.
Jarruvalokatkaisijan taidan kokeilla vielä tänään. Ratti on suorassa ja käännelty laidasta laitaan. Peräkärritöpseliä ei ole.
Re: BAS/ESP merkkivalo
Vika korjattu. Pumpun moottori pyöri liian hitaasti uusilla hiilillä. Moottorin pitää pyöriä tosi lujaa kun moottorin nastoihin syöttää 12V.
Re: BAS/ESP merkkivalo
Syytä moottorin hitaaseen pyörimiseen en keksinyt. Lohkon ja moottorin väliin kun laittoi prikan, niin nopeus kasvoi. Eli jotenkin roottori oli puristuksissa. Voipi olla, että päädyn liukulaakeri ei ollut kunnolla pohjassa vaikka sitäkin koitin painaa syvemmälle.
Vaihdoin kokonaan toisen moottorin.
Mutta kuitenkin... moottorin pitää ilman kuormaa pyöriä tosi lujaa eikä vain hissun kissun.
Vaihdoin kokonaan toisen moottorin.
Mutta kuitenkin... moottorin pitää ilman kuormaa pyöriä tosi lujaa eikä vain hissun kissun.
Re: BAS/ESP merkkivalo
Hei arvon mesetietäjät. Olisi tämmöinen mystinen vika Clk 230 vm 2001 eli auton oikea eturengas lukkiutuu itsekseen.
Testerissä ei ole vikaa löydetty. Tehnyt tuota aina välillä ja nyt muutaman kerran motarilla ja alkaa vatuttaa ajaa
rystyset valkoisena hengittämättä ja rekka puskurissa kiinni, sillä paljon kasikymppiä kovempaa ei uskalla
päästellä, kun on sen verran viheliäinen tunne. Irrottaa kyllä sen heti, mutta olisiko jollain tietoa tämmöisestä viasta
ja mistä ihmeestä voi johtua
Samasta pyörästä kyllä hirtti kerran laakeri kiinni 120kmh vauhdissa jolloin meni myös olka-akseli. Olisiko tuolla ollut
myös vaikutusta ? Yrittänyt kaikki mahdolliset viestiketjut käydä netissä läpi ja vain jollain oli ollut samanlainen vika
vw tai audissa, mutta vika oli lopulta löytynyt 4-vuoden etsiskelyn jälkeen airbagin ohjausyksiköstä
Vinkkejä otetaan kiitollisena vastaan.
Testerissä ei ole vikaa löydetty. Tehnyt tuota aina välillä ja nyt muutaman kerran motarilla ja alkaa vatuttaa ajaa
rystyset valkoisena hengittämättä ja rekka puskurissa kiinni, sillä paljon kasikymppiä kovempaa ei uskalla
päästellä, kun on sen verran viheliäinen tunne. Irrottaa kyllä sen heti, mutta olisiko jollain tietoa tämmöisestä viasta
ja mistä ihmeestä voi johtua

Samasta pyörästä kyllä hirtti kerran laakeri kiinni 120kmh vauhdissa jolloin meni myös olka-akseli. Olisiko tuolla ollut
myös vaikutusta ? Yrittänyt kaikki mahdolliset viestiketjut käydä netissä läpi ja vain jollain oli ollut samanlainen vika
vw tai audissa, mutta vika oli lopulta löytynyt 4-vuoden etsiskelyn jälkeen airbagin ohjausyksiköstä

Vinkkejä otetaan kiitollisena vastaan.
Re: BAS/ESP merkkivalo
Toimiiko ABS-jarrut kuitenkin oikein ? Onko autossa varusteena ESP ?
wiimax.fi
- CDI203
- Asiantuntija
- Viestit: 12889
- Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
- Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°
Re: BAS/ESP merkkivalo
Mitä *:ri näytää siellä silloin tapahtuvan, onko missän muualla mitän vikoja ?
Yhteydet YV:lä viestiin oma puh no
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)
100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)
jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659

voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21

EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)
100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)
jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659

Re: BAS/ESP merkkivalo
Toimii ja on esp. Pari anturivikaa esim. mikä ilmoittaa jarrupalojen kulumisesta, mutta ne vaihdettu ja teki ennen sitäkin, sekä parkkitutkan anturi ainakin edessä minkä johdosta ovat kaikki pois pelistä. Nyt lyönyt eturenkaat lukkoon motarilla nelisen kertaa ja melkein aina samassa kohtaa. Joskus huomasin, että bas/esp boksi oli aika kuuma, kun teki sitä. Erittäin mystinen vika.
- CDI203
- Asiantuntija
- Viestit: 12889
- Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
- Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°
Re: BAS/ESP merkkivalo
Ratti suorassa suoraan ajessa,
onko tehty mitään abs/esp remontia,
pyöränlaakereissa ei väljää,
stefat ehjät ja oikeen asenettu,
anturin ja stefan välissä ei rauta/ruostete pölyä
onko tehty mitään abs/esp remontia,
pyöränlaakereissa ei väljää,
stefat ehjät ja oikeen asenettu,
anturin ja stefan välissä ei rauta/ruostete pölyä
Yhteydet YV:lä viestiin oma puh no
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)
100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)
jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659

voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21

EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)
100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)
jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659

Re: BAS/ESP merkkivalo
Moi. Ei ole tehty, mutta ratti aavistuksen vinossa vaikka nelipyöräsuuntaus on tehty. Nyt ei ole kaupunkiajossa rengas "hirttänyt" kiinni ollenkaan,
vaikka ennen teki sitä enemmänkin juuri kaupunkiajossa. Pyörän laakerit sekä abs hammaskehät ja anturit katsottiin viime talvena, mutta se
oli valohoitoa ja epäilen et avasivatko pajalla koko rengasta, sillä vika jatkui heti korjaamolta pois ajaessa ? Tuo abs hammaskehähän
voisi olla syy ja tai jostain syystä antaa välillä etupyörälle eri pyörimisnopeutta ? Kesällä luulin keksineen syyn et ajoin ilman luiston estoa ja vakkari
päällä, mutta heitti kolmiota tauluun ja taas rengasta lukkoon eli tuo kolmio käy samalla vilkkumassa, kun tämä vika tapahtuu. Tuota stefa hommaa en tiedä, mutta kyllä kai olisivat ilmoittaneet, kun jarrupalat laitettiin ja pyysin katsomaan anturit sun muut juuri tämän samaisen vian vuoksi.
vaikka ennen teki sitä enemmänkin juuri kaupunkiajossa. Pyörän laakerit sekä abs hammaskehät ja anturit katsottiin viime talvena, mutta se
oli valohoitoa ja epäilen et avasivatko pajalla koko rengasta, sillä vika jatkui heti korjaamolta pois ajaessa ? Tuo abs hammaskehähän
voisi olla syy ja tai jostain syystä antaa välillä etupyörälle eri pyörimisnopeutta ? Kesällä luulin keksineen syyn et ajoin ilman luiston estoa ja vakkari
päällä, mutta heitti kolmiota tauluun ja taas rengasta lukkoon eli tuo kolmio käy samalla vilkkumassa, kun tämä vika tapahtuu. Tuota stefa hommaa en tiedä, mutta kyllä kai olisivat ilmoittaneet, kun jarrupalat laitettiin ja pyysin katsomaan anturit sun muut juuri tämän samaisen vian vuoksi.
Re: BAS/ESP merkkivalo
Jos itsestään jarruttelu tulisi luistoneston kautta, niin silloin kaiketi kannattais keskittää voimat vastakkaisen puolen abs abturin, kehän ja signaalin tutkimiseen. Luostonestohan pyrkii hidastamaan nopeammin pyörivää rengasta. Ja jos vastapuolella jäis pulssimäärä pienemmäksi niin silloin reagois jarruttamalla...? Kuhan nyt vaan ääneen höpisen täs peuraa paloitelles...
TJ
TJ
**********
Tesla Y LR
X164 V8
W123 300CD
Niva 1.9TD 4x4
W242 B250e -ex
W251 CDI 4-matic -ex
C30 AMG -03 -ex
A170 CDI -99 -ex
Tesla Y LR
X164 V8
W123 300CD
Niva 1.9TD 4x4
W242 B250e -ex
W251 CDI 4-matic -ex
C30 AMG -03 -ex
A170 CDI -99 -ex
Re: BAS/ESP merkkivalo
Maastis. Kuulostaa ihan loogiselta. Pitää jossain vaiheessa käyttää jossain pajalla ja et tsekkaavat.
- CDI203
- Asiantuntija
- Viestit: 12889
- Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
- Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°
Re: BAS/ESP merkkivalo
2001 ja vielä mallia missä hammaskehä erikseen eikä stefassa?Miklo kirjoitti: ↑Ke 27.01.2021 19:27 Moi. Ei ole tehty, mutta ratti aavistuksen vinossa vaikka nelipyöräsuuntaus on tehty. Nyt ei ole kaupunkiajossa rengas "hirttänyt" kiinni ollenkaan,
vaikka ennen teki sitä enemmänkin juuri kaupunkiajossa. Pyörän laakerit sekä abs hammaskehät ja anturit katsottiin viime talvena, mutta se
oli valohoitoa ja epäilen et avasivatko pajalla koko rengasta, sillä vika jatkui heti korjaamolta pois ajaessa ? Tuo abs hammaskehähän
voisi olla syy ja tai jostain syystä antaa välillä etupyörälle eri pyörimisnopeutta ? Kesällä luulin keksineen syyn et ajoin ilman luiston estoa ja vakkari
päällä, mutta heitti kolmiota tauluun ja taas rengasta lukkoon eli tuo kolmio käy samalla vilkkumassa, kun tämä vika tapahtuu. Tuota stefa hommaa en tiedä, mutta kyllä kai olisivat ilmoittaneet, kun jarrupalat laitettiin ja pyysin katsomaan anturit sun muut juuri tämän samaisen vian vuoksi.
tarkista myös kiihtyvyys anturi,
jos ratti on enemän kun "puolan" paksuuden vinossa säädä suoraan
Yhteydet YV:lä viestiin oma puh no
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)
100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)
jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659

voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21

EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)
100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)
jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659

Re: BAS/ESP merkkivalo
Onhan renkaat samankokoiset samalla akselilla ja paineet samat?
Re: BAS/ESP merkkivalo
Eikös luistonesto samalla pudota myös tehoja, josta voisi päätellä, että tuota tekee luistonesto? Luulisi, että esp voisi jarruttaa vain vetäviä pyöriä, jos ajetaan suoraan. Etupyörän jarruttamisellahan esp pyrkii saamaan auton kulkemaan kuljettajan haluamaan (kääntö)suuntaan (ilman sivuluisuja).Maastis kirjoitti: ↑Ke 27.01.2021 20:18 Jos itsestään jarruttelu tulisi luistoneston kautta, niin silloin kaiketi kannattais keskittää voimat vastakkaisen puolen abs abturin, kehän ja signaalin tutkimiseen. Luostonestohan pyrkii hidastamaan nopeammin pyörivää rengasta. Ja jos vastapuolella jäis pulssimäärä pienemmäksi niin silloin reagois jarruttamalla...? Kuhan nyt vaan ääneen höpisen täs peuraa paloitelles...
TJ
Re: BAS/ESP merkkivalo
Pahimmillaan alkuperäiseen vikaan saattaa olla syyllinen jarrutehostimessa oleva ei vaihdettavissa oleva sensori joillakin vastaava tullut takavalojen maa oikosulusta tai hapettuneista liitoksista.