S202 220cdi 2000vm alavääntö ongelma

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Jerppaaz
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 19
Liittynyt: Ke 24.04.2019 23:28

S202 220cdi 2000vm alavääntö ongelma

Viesti Kirjoittaja Jerppaaz »

Elikkä sellanen ongelma ois että alle 2200rpm tuntuu kaikki veto olevan hukassa ja mustaa savua työntää sillon. Ahtopaine nousee hitaasti tuossa vaiheessa johonkii 0.8bar asti ja kun kierrokset vähä yli 2k niin sitten loppuu savutus ja nostaa paineet sinne 1.5bar asti rivakasti ja laskee 1.0-1.2. Turbossa ei tunnu imupuolelta koitettuna mitään ylimääräisiä välyksiä. Ja katsottu, että ahtovuotoja ei ole. Pakoputkesta katit tyhjennetty ja vähän parani. Käytetty putki myös poikki puolesta välistä ja todettu että takapönttökään ei ole tukossa🤔
Joko näissä on muuttuvasiipiset turbot ja siitä siivet jumissa?
Aikasempi c180 bensa autokin tuntu vääntävän paremmin alhaalta niin eikai tuo ihan normaalia ole turbo dieselille?
Eri keskusteluita luettu vaikka kuinka paljon eikä sieltäkään oikeen mitään löydy niin koitetaan täältä onko jollain samanlaista kokemusta ja vinkkiä antaa mitä katsois seuraavaksi?
Hieman sekavasti selitetty, mutta toivottavasti siitä saa sen verran selvää😁
zukka
Mersumies
Mersumies
Viestit: 834
Liittynyt: To 25.04.2019 22:55
Paikkakunta: Tuusula

Re: S202 220cdi 2000vm alavääntö ongelma

Viesti Kirjoittaja zukka »

Alipaineletkut ehjiä konehuoneessa?
Ehjä ahtopaineensäädin?
Liikkuuko ahtimen säätö kun toinen käynnistää auton ja uudestaan hetken sammutuksen jälkeen?
MJPfin
Mersumies
Mersumies
Viestit: 4733
Liittynyt: Pe 14.09.2018 20:20

Re: S202 220cdi 2000vm alavääntö ongelma

Viesti Kirjoittaja MJPfin »

Vnt säätö jumissa vivusta tai siivikosta, jos keikki liikkuu niin kellon kalvo hajalla tai solenoidi rikki. Tai alipaine puuttuu kellolta.
Avatar
CDI203
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 12889
Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°

Re: S202 220cdi 2000vm alavääntö ongelma

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

Tai sitten jotain ihan muutta jos 202 220cdi ahtopaien on 1.5bar

tarkista egr
Yhteydet YV:lä viestiin oma puh no
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
;)
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)

100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)

jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659
:)
Avatar
Nippe
Mersumies
Mersumies
Viestit: 915
Liittynyt: Ti 27.05.2008 17:55
Paikkakunta: Vantaa

Re: S202 220cdi 2000vm alavääntö ongelma

Viesti Kirjoittaja Nippe »

Ei ole vnt-ahdinta tuossa. Ihan perus hukkaporttiahdin. Onko ohjelmoitu? Onko imusarjan läpät poistettu? Omakin ahtaa sen 1.5 ja siitä pikkuhiljaa laskee sinne 1.2 tienoille kierrosten noustessa, tämä siis ohjelmoitu ja läpät otettu pois. Läppien poiston jälkeen alkoi heräämään hitaammin, vasta 2000rpm jälkeen nostaa ahdot kunnolla.
W202 C200 CDI -00 (Ikuinen projekti :D )
W206 C300e -22
(Seat Ibiza 1.0tsi -20)

ex: S203 C320 4Matic -04, S205 C250d -14, CL203 C200 Kompressor -02, W163 ML270 CDI -02, W124 250D -88, W202 C180 -99, W124 E420 -94 (Muita menneitä: VW Golf II, Honda CRX, BMW 530D, Toyota Corolla, Volvo S80 T6, VW Golf III)
MJPfin
Mersumies
Mersumies
Viestit: 4733
Liittynyt: Pe 14.09.2018 20:20

Re: S202 220cdi 2000vm alavääntö ongelma

Viesti Kirjoittaja MJPfin »

Jaa mä taasen oletin että ois jo vnt, liian tottunut et kaikissa nykyisin jo on kun niin kauan ollut käytössä.
Jerppaaz
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 19
Liittynyt: Ke 24.04.2019 23:28

Re: S202 220cdi 2000vm alavääntö ongelma

Viesti Kirjoittaja Jerppaaz »

Alipaineletkut on ehjiä ja hukkaportin tanko liikkuu käynnistäessä ja sammuttaessa. Liikkuu nätisti myös kun imee letkusta ja kalvokin tuntus ehjältä. Ahtopaineen säädin jää ruksuttamaan hetkeks sammuttamisen jälkeen mikä ilmeisesti normaalia ja imu tuntuu kun ottaa hukkaportille menevän letkun irti käynnissä? Miten muuten sen kunnon voi todeta? Ohjelmaa ei tietääkseni oo ja imusarjan läppien säätötanko mikälie näkyy ainakii imusarjan alla.
Liekkö starilla pääsee kunnolla sisään näihin ni ei tarviis arvailla?🤔
zukka
Mersumies
Mersumies
Viestit: 834
Liittynyt: To 25.04.2019 22:55
Paikkakunta: Tuusula

Re: S202 220cdi 2000vm alavääntö ongelma

Viesti Kirjoittaja zukka »

Starilla sitä pitäisi tutkia ja samalla katsella konepellin alta.

Alkoiko vika yhtäkkiä vai ostitko viallisena?
Avatar
CDI203
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 12889
Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°

Re: S202 220cdi 2000vm alavääntö ongelma

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

Jerppaaz kirjoitti: Ke 24.02.2021 17:40 Alipaineletkut on ehjiä ja hukkaportin tanko liikkuu käynnistäessä ja sammuttaessa. Liikkuu nätisti myös kun imee letkusta ja kalvokin tuntus ehjältä. Ahtopaineen säädin jää ruksuttamaan hetkeks sammuttamisen jälkeen mikä ilmeisesti normaalia ja imu tuntuu kun ottaa hukkaportille menevän letkun irti käynnissä? Miten muuten sen kunnon voi todeta? Ohjelmaa ei tietääkseni oo ja imusarjan läppien säätötanko mikälie näkyy ainakii imusarjan alla.
Liekkö starilla pääsee kunnolla sisään näihin ni ei tarviis arvailla?🤔
Jos ahtoa on 1.5bar on joko ohjelmoitu tai säätöjumittaa, vialinen alipainen murkula, alipaineenpoistolinja tukossa,
anturivika, pakopainen kiertää vuotavan egr kautta ahtopainen anturille ahtopainen anturin johdoissa vikaa,

alipainen puolen toimintaa voi tarkastta alipainen mittarilla ja murkulan/säädön *:rila

E: jos epäilyttää onko hukkaportilinen vai vnt niin tunistukseen on helppo konsti
hukaportilisessa alipainen kelota lähtevä tanko näytää taakse päin(turbon akselin kanssa sunileen samaan suuntaan)
ja jos vnt niin kellolta lähtevä tanko on pakopesän ja kopuranvälissä (suunillen poikittain turbon akseliin nähden)
nämä tuntuvat menvän joskus sekasin että saa lukea kuinka vaikka 2002 maliin 210 320cdi konessa on hukkaportti rikki
vaikeisiellä semmoista ole tehtaan jäljiltä
Yhteydet YV:lä viestiin oma puh no
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
;)
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)

100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)

jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659
:)
Vastaa Viestiin