GD300'n (617) ahtamisen vinkkejä kaivataan
GD300'n (617) ahtamisen vinkkejä kaivataan
Moro,
Eli mulla on tollanen -82 GD300 ahtamaton laite. Ostin turbon, imusarjan ja pakosarjan käytettynä. Myyjä sanoi vehkeiden olevan jostain 3l mersun turbodieselistä. Ahdin on IHI ja imusarja ja pakosarja todella näyttävät sopivan heittämällä.
Onko tosta ahtimesta mihinkään? Ei siis tarvi tulla mitään FHRA tykkiä, kunhan tehot ja vääntö edes hiukan paranee.
Ja sitten tärkein... Eli mistä mun kannattaa ottaa turbolle voitelu ja onko ideoita paluun järjestämiseksi?
Jos en muuta keksi paluulle, ajattelin ottaa öljypohjan irti ja porata sinne liitintä varten reiän. Tuossa vain on yhtenäinen alumiininen koko alakerran peittävä öljypohja eli homma on vähän työlään oloinen.
Mistä on helpoin ottaa voitelu? Joku sanoi, että alkuperäisissä on otettu öljynpaineen anturin tienoilta (suodattimen takana).
Neuvoja kiitollisena odotellen,
Tomi
Eli mulla on tollanen -82 GD300 ahtamaton laite. Ostin turbon, imusarjan ja pakosarjan käytettynä. Myyjä sanoi vehkeiden olevan jostain 3l mersun turbodieselistä. Ahdin on IHI ja imusarja ja pakosarja todella näyttävät sopivan heittämällä.
Onko tosta ahtimesta mihinkään? Ei siis tarvi tulla mitään FHRA tykkiä, kunhan tehot ja vääntö edes hiukan paranee.
Ja sitten tärkein... Eli mistä mun kannattaa ottaa turbolle voitelu ja onko ideoita paluun järjestämiseksi?
Jos en muuta keksi paluulle, ajattelin ottaa öljypohjan irti ja porata sinne liitintä varten reiän. Tuossa vain on yhtenäinen alumiininen koko alakerran peittävä öljypohja eli homma on vähän työlään oloinen.
Mistä on helpoin ottaa voitelu? Joku sanoi, että alkuperäisissä on otettu öljynpaineen anturin tienoilta (suodattimen takana).
Neuvoja kiitollisena odotellen,
Tomi
Voitelu turbolle on kuulemma monesti juuri otettu tuosta öljynpaineanturin liitännästä, itselläni tulee kylläkin putsarilta lähtevästä kanavasta( putsarin paikkaa siirretty...) Paluuletkun laitoin niin, että porasin alempaan öljypohjaan reiän kylkeen ja hitsasin siihen vaan liittimen ja toistaiseksi on hyvin toiminut.
Millhill Performance
-Built With Pride-
-Built With Pride-
Toi paluu öljypohjaan on ihan tehtävissä, mutta noissa maasturin koneissa ei ole alempaa erillistä peltistä öljypohjaa, vaan koko alakerta on yhtä puuta ja ilmeisesti alumiinia.
Joku jollain foorumilla esitti tehneensä paluun oljytikun putken juureen. Onko tuo mahdollista vai tuleeko siinä liikaa kuristusta paluulle? Onko siitä mitään haittaa?
Jos on mahdollista, niin lähteekö se putki helposti irti ja kuinka?
Tomi
Joku jollain foorumilla esitti tehneensä paluun oljytikun putken juureen. Onko tuo mahdollista vai tuleeko siinä liikaa kuristusta paluulle? Onko siitä mitään haittaa?
Jos on mahdollista, niin lähteekö se putki helposti irti ja kuinka?
Tomi
Paluuöljyputken tulee olla mieluummin hieman suurempi halkaisijaltaan kuin se lähtöaukko turbossa. Alkuperäisissä tuo putki suurenee pikkuhiljaa kunnes tipahtaa sinne öljypohjan yläreunalle. Tosiaankaan vastusta (ahdistusta) ei saa olla yhtään, joten unohda ne mittatikun reiät, alkaa vain se öljy tunkemaan kompressoripuolelle. Kokemusta on.tmx50 kirjoitti:Toi paluu öljypohjaan on ihan tehtävissä, mutta noissa maasturin koneissa ei ole alempaa erillistä peltistä öljypohjaa, vaan koko alakerta on yhtä puuta ja ilmeisesti alumiinia.
Joku jollain foorumilla esitti tehneensä paluun oljytikun putken juureen. Onko tuo mahdollista vai tuleeko siinä liikaa kuristusta paluulle? Onko siitä mitään haittaa?
Jos on mahdollista, niin lähteekö se putki helposti irti ja kuinka?
Tomi
15...20 mm on hyvä minimikoko paluuputkelle, laita mieluummin 20+ mm jos vain mahdollista. Öljyn vientiaukko ei sitten tietenkään saa olla öljynpinnan alapuolella, mieluusti ei edes öljypinnan loiskuessa.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Öljypoja on alumiinia, lukuunottamatta sitä pientä pohjaa joka on peltiä.
Alumiiniosa on moottoria leveänpi jolloin siihen sais kait kohtalaisen helposti n.20-30 mm reijän. Putki tarvis vaaan saada jollain tivisteellä tiivistettyä ja ehkä sisäpuolta kiinittää. Samalla vois poistaa alumiinin silput öljypohjasta.
Alumiiniosa on moottoria leveänpi jolloin siihen sais kait kohtalaisen helposti n.20-30 mm reijän. Putki tarvis vaaan saada jollain tivisteellä tiivistettyä ja ehkä sisäpuolta kiinittää. Samalla vois poistaa alumiinin silput öljypohjasta.
kyllä mersumies pitää olla, vaikkei olis mersuakaan.
Joko katsoit haulla miten noissa vapareissa on öljynpaluu järjestetty. Ei kannata keksiä pyörää uudelleen...
Lisää tietoa: www.skg.fi
Miksi on niin kovin tärkeätä tuoda se öljynpaluu öljynpinnan yläpuolelle? STT:n turbosarjoissa jonkun ruottalaisen hepun mukaan oli paluu tuotu t-liittimellä öljynpoistoproppuun. Ja kuulemma jossain ranskiksissa on käytetty samaa ratkaisua.
Itse en tarvi koko proppua, joten olisi ihan sikahelppoa tehdä letkuliitin suoraan sinne. Onko tämä ihan järjetöntä vai voisiko se toimia?
Tomi
Itse en tarvi koko proppua, joten olisi ihan sikahelppoa tehdä letkuliitin suoraan sinne. Onko tämä ihan järjetöntä vai voisiko se toimia?
Tomi
Höpö höpö, STT:n sarjoissa öljyn paluu on öljytasoanturin reikään, ja se on öljypinnan tason yläpuolella.tmx50 kirjoitti:Miksi on niin kovin tärkeätä tuoda se öljynpaluu öljynpinnan yläpuolelle? STT:n turbosarjoissa jonkun ruottalaisen hepun mukaan oli paluu tuotu t-liittimellä öljynpoistoproppuun. Ja kuulemma jossain ranskiksissa on käytetty samaa ratkaisua.
Itse en tarvi koko proppua, joten olisi ihan sikahelppoa tehdä letkuliitin suoraan sinne. Onko tämä ihan järjetöntä vai voisiko se toimia?
Tomi
Ei paljon kannata leikkiä turbon voitelun kanssa, mutta kuten on nähty niin eräät ei usko vaikka kuinka koittaa neuvoa.
Joo, leikki on kaukana ja sillä täällä kyselläänkin. Ei huvita tehdä mitään tyhmää ja hajottaa leluja.
Missäs tossa 617'ssa sellainen öljyntasoanturi on? Noihin sai niitä STT'n sarjoja, joten sellainen reikäkin varmaan sitten on. Mulla ei ole mitään öljyntason mittaria ainakaan kojetaulussa, eli sellaista reikää voisi hyvin tähän tarkoitukseen käyttää.
Tomi
Missäs tossa 617'ssa sellainen öljyntasoanturi on? Noihin sai niitä STT'n sarjoja, joten sellainen reikäkin varmaan sitten on. Mulla ei ole mitään öljyntason mittaria ainakaan kojetaulussa, eli sellaista reikää voisi hyvin tähän tarkoitukseen käyttää.
Tomi
Ehdottomasti paras ratkaisu on irroittaa öljypohja ja hitsauttaa siihen sopiva putki, ei ole iso homma, ja tulee ainakin kaikki kuonat samalla pestyä pohjasta. Muutenkin on ollut ihan hulluja ne STT:n satsit, ei ole mitään mieltä kierrättää sitä paluuputkea koneen ympäri, vaan sen tulisi olla mahdollisimman lyhyt.
Kun kunnolla tekee niin saa hyvillä mielin ajella, ei ole kiva lähteä pitkälle reissulle pelko persiissä, kun tietää että on hutiloiden tehty.
Kun kunnolla tekee niin saa hyvillä mielin ajella, ei ole kiva lähteä pitkälle reissulle pelko persiissä, kun tietää että on hutiloiden tehty.
Viimeksi muokannut Mauri H., Ma 20.12.2004 11:06. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Ainakin jossain vaiheessa STT: sarjassa 124:iin oli tosiaan paluuputki laitettu öljynmittatikkuun jollain välikappaleella.
Mulla on itsellä tehty paluu tuonne öljymääräanturille, ihan hyvin toimii. Suurin osa matkasta on vedetty kupariputkella, joka on tuettu moottoriin. Ei ole mitään ongelmia ollut tuon kohteen kanssa. Tarkoitus oli kyllä hitsauttaa suoraan öljypohjaan alumiinimutka, johon paluuputki tulisi, mutta eipä löytynyt sopivaa mutkaa mistään siihen hätään. Jäähtyypähän öljy samalla siinä kupariputkessa. Muutenkin tommosiin pikkujuttuihin menee yllättävän paljon aikaa, myös öljynpaineputken perässä sai juosta monessa paikassa, ennenkuin sopiva löytyi, tai siis tehtiin.
Mulla on itsellä tehty paluu tuonne öljymääräanturille, ihan hyvin toimii. Suurin osa matkasta on vedetty kupariputkella, joka on tuettu moottoriin. Ei ole mitään ongelmia ollut tuon kohteen kanssa. Tarkoitus oli kyllä hitsauttaa suoraan öljypohjaan alumiinimutka, johon paluuputki tulisi, mutta eipä löytynyt sopivaa mutkaa mistään siihen hätään. Jäähtyypähän öljy samalla siinä kupariputkessa. Muutenkin tommosiin pikkujuttuihin menee yllättävän paljon aikaa, myös öljynpaineputken perässä sai juosta monessa paikassa, ennenkuin sopiva löytyi, tai siis tehtiin.
Sinäpä sen sanoit, jokainen keksii pyörää aina uudelleen ja uudelleenJP74 kirjoitti:Muutenkin tommosiin pikkujuttuihin menee yllättävän paljon aikaa, myös öljynpaineputken perässä sai juosta monessa paikassa, ennenkuin sopiva löytyi, tai siis tehtiin.

Lisää tietoa: www.skg.fi
Kiitos yksiselitteisen ehdottomista vastauksista.
Niin se kai on tehtävä että öljypohja pois. Pikkupohjaa siinä ei edelleenkään ole ja se on kokonaan alumiinia, joten joku kartioliitosholkki on kait laitettava.
Jossain tämän foorumin jutussa luin jostain pakoputkiston joustopalasta. Onkos mun laitettava sellainenkin vai voiko putket olla "jäykkää" ihan niinkuin ennenkin?
Tomi
Niin se kai on tehtävä että öljypohja pois. Pikkupohjaa siinä ei edelleenkään ole ja se on kokonaan alumiinia, joten joku kartioliitosholkki on kait laitettava.
Jossain tämän foorumin jutussa luin jostain pakoputkiston joustopalasta. Onkos mun laitettava sellainenkin vai voiko putket olla "jäykkää" ihan niinkuin ennenkin?
Tomi
Joo kyllä pakoputkistoon on syytä laittaa vähä joustoja nii ei mee paikat sen vuoksi turhaan rikki. Itelläni on kolme joustoa( vähempiki riittää) tehty sellasesta kurkkutorvesta. Ensimmäinen lähtee heti turbosta ja menee pakosarjassa kiinni olevaan kiinnikkeeseen( tämä varmuuden vuoksi, ettei ainakaan turboon kohdistu liikoja vääntöjä, samantyyppinen kuin tehtaan ratkaisu) siitä putki jatkuu ensin pystysuunnassa olevalla joustolla ja mutkan jälkeen on vielä vaakasuunnassa jousto. Sellanen kudosjousto ois varmaan paras ratkaisu, mutta niitä ei jokapaikasta saa tarpeeksi suuria ja toi "kurkkutorvi" on halpaa ja ajaa sekin asiansa, muttei varmaan iänpäivää kestä vaan joutuu joskus uusia..?
Millhill Performance
-Built With Pride-
-Built With Pride-
Marteliuksesta pitäisi taas ensivuoden puolella saada noita kudosjoustoja, heillä on ollut vaikeuksia saada niitä, eli ovat olleet loppu varastosta jo pidempään. Hiflexiltä saa kyllä riittävän kokoisia ja varmaankin kestävät mutta hinta pomppaa parin normaaliauton pakoputken hintaiseksi...siis se pelkkä jousto-osa.Wahva115 kirjoitti:jälkeen on vielä vaakasuunnassa jousto. Sellanen kudosjousto ois varmaan paras ratkaisu, mutta niitä ei jokapaikasta saa tarpeeksi suuria ja toi "kurkkutorvi" on halpaa ja ajaa sekin asiansa, muttei varmaan iänpäivää kestä vaan joutuu joskus uusia..?
Marteliukselta (ja motonetista) saa myös niitä jousi/pulttijoustoja, jotka siis joustavat sivusuunnassa mutteivat pituussuunnassa. Mulla jäi yksi tollanen (2,5") yli, joten sitäkin voi kysellä jos haluaa 10% alle torihinnan.
Öljypohja alumiinia -> alumiinihitsarille töitä ?
Lisää tietoa: www.skg.fi
STT tietoa
Alla olevasta linkistä käy aika hyvin ilmi STT turbosarjan osat, esimerkiksi paljon vatvottui öljyn paluu...
http://www.benzworld.org/gallery/pics/gclass_17869.jpg
http://www.benzworld.org/gallery/pics/gclass_17869.jpg
Re: STT tietoa
kannattaa muten tehdä se sillai kuin Mauri neuvo.Jyry kirjoitti:Alla olevasta linkistä käy aika hyvin ilmi STT turbosarjan osat, esimerkiksi paljon vatvottui öljyn paluu...
http://www.benzworld.org/gallery/pics/gclass_17869.jpg
Öljyputki näkyis tulevan aika alas mutta putohan öljynpinta hiukan kun auton käynnistää.
kyllä mersumies pitää olla, vaikkei olis mersuakaan.
Re: GD300'n (617) ahtamisen vinkkejä kaivataan
Onko G:n turbotusprojekti millä mallilla? Olisi mukava kuulla lisää.tmx50 kirjoitti:...

3" jousto biltema 19,90€
http://www.biltema.fi/osteri/data/Kuvat/79_126iso.jpg
http://www.biltema.fi/osteri/data/Kuvat/79_126iso.jpg
-
- Sisäänajossa
- Viestit: 22
- Liittynyt: Ma 26.07.2004 20:22
JP74 kirjoitti:Ainakin jossain vaiheessa STT: sarjassa 124:iin oli tosiaan paluuputki laitettu öljynmittatikkuun jollain välikappaleella.
Mulla on itsellä tehty paluu tuonne öljymääräanturille, ihan hyvin toimii. Suurin osa matkasta on vedetty kupariputkella, joka on tuettu moottoriin. Ei ole mitään ongelmia ollut tuon kohteen kanssa. Tarkoitus oli kyllä hitsauttaa suoraan öljypohjaan alumiinimutka, johon paluuputki tulisi, mutta eipä löytynyt sopivaa mutkaa mistään siihen hätään. Jäähtyypähän öljy samalla siinä kupariputkessa. Muutenkin tommosiin pikkujuttuihin menee yllättävän paljon aikaa, myös öljynpaineputken perässä sai juosta monessa paikassa, ennenkuin sopiva löytyi, tai siis tehtiin.



- Mikko Vuorsola
- Vakiokalustoa
- Viestit: 159
- Liittynyt: To 07.07.2005 13:30
- Paikkakunta: PORI
Onne< valitsemallanne uralla.....
Pieniä tietoja:
Eli maasturin koneessa ei ole mitään erillistä pientä peltistä öljypohjaa vaan koko loota on alumiini valua, reikä kylkeen ja tig:illä liitin kiinni turbon kohdalle.
huomaa myös ahtopaineita säätäessä että alkuperäisessä turbokoneessa on öljysuikutus mäntien alle ja matalammat puristukset, vakio vaparikone ei älyttömiä kestä.
Jos haluat lisävinkkejä moottorisvapista tai korin poistamisesta rungolta (ei ole iso homma) niin ota yhteyttä, neuvon mielelläni, mikään turbotohtori en tosin ole mutta onneksi tältä palstalta neuvot ahtamiseen yleensä löytyy.
Mulla oli itseläni ihan vastaavanlainen projekti joka on nyt saatu jonkinmoiselle mallille..
Ajattelin turbottaa vanhan 300:sen mutta lopulta tulin siihen päätökseen että nokalle vaihtui uudempi 300:nen turbo kuutonen lisättynä intercoolerilla, pienellä paineennostolla ja pumpun ruuvauksella ja tietenkin automaattilaatikolla.
Varoitan nälkä kasvaa syödessä, nyt pitäisi jostain saada Carretin VNT:23 tai 25 ahdin vanhan tilalle. Jos jollakulla myynnissä niin äkkiä puhelimella yhteyyttä.
-040-5965388-
Pieniä tietoja:
Eli maasturin koneessa ei ole mitään erillistä pientä peltistä öljypohjaa vaan koko loota on alumiini valua, reikä kylkeen ja tig:illä liitin kiinni turbon kohdalle.
huomaa myös ahtopaineita säätäessä että alkuperäisessä turbokoneessa on öljysuikutus mäntien alle ja matalammat puristukset, vakio vaparikone ei älyttömiä kestä.
Jos haluat lisävinkkejä moottorisvapista tai korin poistamisesta rungolta (ei ole iso homma) niin ota yhteyttä, neuvon mielelläni, mikään turbotohtori en tosin ole mutta onneksi tältä palstalta neuvot ahtamiseen yleensä löytyy.
Mulla oli itseläni ihan vastaavanlainen projekti joka on nyt saatu jonkinmoiselle mallille..
Ajattelin turbottaa vanhan 300:sen mutta lopulta tulin siihen päätökseen että nokalle vaihtui uudempi 300:nen turbo kuutonen lisättynä intercoolerilla, pienellä paineennostolla ja pumpun ruuvauksella ja tietenkin automaattilaatikolla.
Varoitan nälkä kasvaa syödessä, nyt pitäisi jostain saada Carretin VNT:23 tai 25 ahdin vanhan tilalle. Jos jollakulla myynnissä niin äkkiä puhelimella yhteyyttä.
-040-5965388-
Kyllä tästä pääsee, se vaan näyttää vähän jyrkältä...
******************************************************
G55AMG Kompressor
GD300 OM603 Mynä-Turbo
GD250
GE500 M119 Aavikkokilpuri
GD300 OM606 + Unimog porttaalit (rakenteilla)
GD 300
GD 300
Actros 4165 8X6 SLT
Actros 4150 8X8
Sprinter 319CDI
Sprinter 318CDI
Sprinter 313CDI
Sprinter 518CDI
170DA vm 1952
MAN KAT1 A1 8X8
Liuta muita vempeleitä...
******************************************************
G55AMG Kompressor
GD300 OM603 Mynä-Turbo
GD250
GE500 M119 Aavikkokilpuri
GD300 OM606 + Unimog porttaalit (rakenteilla)
GD 300
GD 300
Actros 4165 8X6 SLT
Actros 4150 8X8
Sprinter 319CDI
Sprinter 318CDI
Sprinter 313CDI
Sprinter 518CDI
170DA vm 1952
MAN KAT1 A1 8X8
Liuta muita vempeleitä...
Onko tietoa mistä tuollasen sais rosteriputkilla..??opelmies kirjoitti:3" jousto biltema 19,90€
http://www.biltema.fi/osteri/data/Kuvat/79_126iso.jpg
~KOS~
Mersut:
S211 320 CDI
S210 320 CDI
W460 300 DT
W191 rodi projekti
S211 320 CDI
S210 320 CDI
W460 300 DT
W191 rodi projekti
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 274
- Liittynyt: Ti 09.12.2003 18:37
- Paikkakunta: Rovaniemi
HOXHOX!!! Siis onko kellään kokemuksia Bilteman "joustopätkästä" ? Pitäis värkätä lavettiin tuollainen kun on vieläkin yhtä rautaa alusta loppuun koko putkijepulis kepulis kirjoitti:hintansa puolesta aika edullinen tuntuu olevan tuo biltemalla mutta onko kellään kokemuksia että kestääkö tuo bilteman "jousto"?
