GD300'n (617) ahtamisen vinkkejä kaivataan

Asiaa ahtimista ja ahtamisesta.
tmx50
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 11
Liittynyt: Su 19.12.2004 16:34
Paikkakunta: Tampere

GD300'n (617) ahtamisen vinkkejä kaivataan

Viesti Kirjoittaja tmx50 »

Moro,

Eli mulla on tollanen -82 GD300 ahtamaton laite. Ostin turbon, imusarjan ja pakosarjan käytettynä. Myyjä sanoi vehkeiden olevan jostain 3l mersun turbodieselistä. Ahdin on IHI ja imusarja ja pakosarja todella näyttävät sopivan heittämällä.

Onko tosta ahtimesta mihinkään? Ei siis tarvi tulla mitään FHRA tykkiä, kunhan tehot ja vääntö edes hiukan paranee.
Ja sitten tärkein... Eli mistä mun kannattaa ottaa turbolle voitelu ja onko ideoita paluun järjestämiseksi?
Jos en muuta keksi paluulle, ajattelin ottaa öljypohjan irti ja porata sinne liitintä varten reiän. Tuossa vain on yhtenäinen alumiininen koko alakerran peittävä öljypohja eli homma on vähän työlään oloinen.
Mistä on helpoin ottaa voitelu? Joku sanoi, että alkuperäisissä on otettu öljynpaineen anturin tienoilta (suodattimen takana).

Neuvoja kiitollisena odotellen,

Tomi
Avatar
Antti M.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1064
Liittynyt: Ti 28.09.2004 09:57
Paikkakunta: Pietarsaari
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Antti M. »

Voitelu turbolle on kuulemma monesti juuri otettu tuosta öljynpaineanturin liitännästä, itselläni tulee kylläkin putsarilta lähtevästä kanavasta( putsarin paikkaa siirretty...) Paluuletkun laitoin niin, että porasin alempaan öljypohjaan reiän kylkeen ja hitsasin siihen vaan liittimen ja toistaiseksi on hyvin toiminut.
Millhill Performance
-Built With Pride-
tmx50
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 11
Liittynyt: Su 19.12.2004 16:34
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja tmx50 »

Toi paluu öljypohjaan on ihan tehtävissä, mutta noissa maasturin koneissa ei ole alempaa erillistä peltistä öljypohjaa, vaan koko alakerta on yhtä puuta ja ilmeisesti alumiinia.

Joku jollain foorumilla esitti tehneensä paluun oljytikun putken juureen. Onko tuo mahdollista vai tuleeko siinä liikaa kuristusta paluulle? Onko siitä mitään haittaa?
Jos on mahdollista, niin lähteekö se putki helposti irti ja kuinka?

Tomi
Perttu K
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1036
Liittynyt: Su 07.12.2003 22:31
Paikkakunta: Kajaani
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Perttu K »

Turbolta ei tule kovin paljon öljyä, (sitä tulee lähinnä tippumalla) mutta toisaalta turbo ei siedä tippaakaan vastusta öljyn paluupuolella.
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

tmx50 kirjoitti:Toi paluu öljypohjaan on ihan tehtävissä, mutta noissa maasturin koneissa ei ole alempaa erillistä peltistä öljypohjaa, vaan koko alakerta on yhtä puuta ja ilmeisesti alumiinia.

Joku jollain foorumilla esitti tehneensä paluun oljytikun putken juureen. Onko tuo mahdollista vai tuleeko siinä liikaa kuristusta paluulle? Onko siitä mitään haittaa?
Jos on mahdollista, niin lähteekö se putki helposti irti ja kuinka?

Tomi
Paluuöljyputken tulee olla mieluummin hieman suurempi halkaisijaltaan kuin se lähtöaukko turbossa. Alkuperäisissä tuo putki suurenee pikkuhiljaa kunnes tipahtaa sinne öljypohjan yläreunalle. Tosiaankaan vastusta (ahdistusta) ei saa olla yhtään, joten unohda ne mittatikun reiät, alkaa vain se öljy tunkemaan kompressoripuolelle. Kokemusta on.

15...20 mm on hyvä minimikoko paluuputkelle, laita mieluummin 20+ mm jos vain mahdollista. Öljyn vientiaukko ei sitten tietenkään saa olla öljynpinnan alapuolella, mieluusti ei edes öljypinnan loiskuessa.
Lisää tietoa: www.skg.fi
ripe
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 175
Liittynyt: To 18.03.2004 22:32
Paikkakunta: Pirkanmaa

Viesti Kirjoittaja ripe »

Öljypoja on alumiinia, lukuunottamatta sitä pientä pohjaa joka on peltiä.
Alumiiniosa on moottoria leveänpi jolloin siihen sais kait kohtalaisen helposti n.20-30 mm reijän. Putki tarvis vaaan saada jollain tivisteellä tiivistettyä ja ehkä sisäpuolta kiinittää. Samalla vois poistaa alumiinin silput öljypohjasta.
kyllä mersumies pitää olla, vaikkei olis mersuakaan.
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

Joko katsoit haulla miten noissa vapareissa on öljynpaluu järjestetty. Ei kannata keksiä pyörää uudelleen...
Lisää tietoa: www.skg.fi
tmx50
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 11
Liittynyt: Su 19.12.2004 16:34
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja tmx50 »

Miksi on niin kovin tärkeätä tuoda se öljynpaluu öljynpinnan yläpuolelle? STT:n turbosarjoissa jonkun ruottalaisen hepun mukaan oli paluu tuotu t-liittimellä öljynpoistoproppuun. Ja kuulemma jossain ranskiksissa on käytetty samaa ratkaisua.

Itse en tarvi koko proppua, joten olisi ihan sikahelppoa tehdä letkuliitin suoraan sinne. Onko tämä ihan järjetöntä vai voisiko se toimia?

Tomi
Avatar
Mauri H.
Valvoja
Valvoja
Viestit: 5513
Liittynyt: Ke 12.03.2003 13:04
Paikkakunta: Varsinais-suomi

Viesti Kirjoittaja Mauri H. »

tmx50 kirjoitti:Miksi on niin kovin tärkeätä tuoda se öljynpaluu öljynpinnan yläpuolelle? STT:n turbosarjoissa jonkun ruottalaisen hepun mukaan oli paluu tuotu t-liittimellä öljynpoistoproppuun. Ja kuulemma jossain ranskiksissa on käytetty samaa ratkaisua.

Itse en tarvi koko proppua, joten olisi ihan sikahelppoa tehdä letkuliitin suoraan sinne. Onko tämä ihan järjetöntä vai voisiko se toimia?

Tomi
Höpö höpö, STT:n sarjoissa öljyn paluu on öljytasoanturin reikään, ja se on öljypinnan tason yläpuolella.

Ei paljon kannata leikkiä turbon voitelun kanssa, mutta kuten on nähty niin eräät ei usko vaikka kuinka koittaa neuvoa.
tmx50
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 11
Liittynyt: Su 19.12.2004 16:34
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja tmx50 »

Joo, leikki on kaukana ja sillä täällä kyselläänkin. Ei huvita tehdä mitään tyhmää ja hajottaa leluja.

Missäs tossa 617'ssa sellainen öljyntasoanturi on? Noihin sai niitä STT'n sarjoja, joten sellainen reikäkin varmaan sitten on. Mulla ei ole mitään öljyntason mittaria ainakaan kojetaulussa, eli sellaista reikää voisi hyvin tähän tarkoitukseen käyttää.

Tomi
Avatar
JP74
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 2781
Liittynyt: To 17.06.2004 06:59
Paikkakunta: Palokka

Viesti Kirjoittaja JP74 »

STT Turbossa laitettiin 123:ssa alunperin öljynpaluuputki hitsaamalla peltimutka pikkupohjaan. Koneessa ei ole öljymääräanturinlaippaa, johon sen laittas.
Avatar
Mauri H.
Valvoja
Valvoja
Viestit: 5513
Liittynyt: Ke 12.03.2003 13:04
Paikkakunta: Varsinais-suomi

Viesti Kirjoittaja Mauri H. »

Ehdottomasti paras ratkaisu on irroittaa öljypohja ja hitsauttaa siihen sopiva putki, ei ole iso homma, ja tulee ainakin kaikki kuonat samalla pestyä pohjasta. Muutenkin on ollut ihan hulluja ne STT:n satsit, ei ole mitään mieltä kierrättää sitä paluuputkea koneen ympäri, vaan sen tulisi olla mahdollisimman lyhyt.

Kun kunnolla tekee niin saa hyvillä mielin ajella, ei ole kiva lähteä pitkälle reissulle pelko persiissä, kun tietää että on hutiloiden tehty.
Viimeksi muokannut Mauri H., Ma 20.12.2004 11:06. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
JP74
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 2781
Liittynyt: To 17.06.2004 06:59
Paikkakunta: Palokka

Viesti Kirjoittaja JP74 »

Ainakin jossain vaiheessa STT: sarjassa 124:iin oli tosiaan paluuputki laitettu öljynmittatikkuun jollain välikappaleella.

Mulla on itsellä tehty paluu tuonne öljymääräanturille, ihan hyvin toimii. Suurin osa matkasta on vedetty kupariputkella, joka on tuettu moottoriin. Ei ole mitään ongelmia ollut tuon kohteen kanssa. Tarkoitus oli kyllä hitsauttaa suoraan öljypohjaan alumiinimutka, johon paluuputki tulisi, mutta eipä löytynyt sopivaa mutkaa mistään siihen hätään. Jäähtyypähän öljy samalla siinä kupariputkessa. Muutenkin tommosiin pikkujuttuihin menee yllättävän paljon aikaa, myös öljynpaineputken perässä sai juosta monessa paikassa, ennenkuin sopiva löytyi, tai siis tehtiin.
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

JP74 kirjoitti:Muutenkin tommosiin pikkujuttuihin menee yllättävän paljon aikaa, myös öljynpaineputken perässä sai juosta monessa paikassa, ennenkuin sopiva löytyi, tai siis tehtiin.
Sinäpä sen sanoit, jokainen keksii pyörää aina uudelleen ja uudelleen :shock: ja kunnolla kannattaa tehdä, on noita sen verran ikävä hinailla sitten kotiin matkalta. Sen verran voisi mainita, että ihan kaikkea ei kannata uskoa mitä pneumatiikkaliikkeissä sanotaan kun noita liitoksia kyselee. Minulle suosittelivat tiivisteliimaa turbon kierteeseen, ja kumisia tiivisteitä, siis o-renkaita. Molemmat tuhoon tuomittuja ajatuksia. Kumitiivisteet sulavat pois ja kierreliima tuhoaa turbon ihan muutoin. Alkuperäisen kaltaisesti kun laittaa niin hyvä tulee, eikä ehkä kuitenkaan kannata säästellä niissä letkujen ja putkien laadussa, eli vaikkapa silikonia bilteman vesiletkujen sijaan.
Lisää tietoa: www.skg.fi
tmx50
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 11
Liittynyt: Su 19.12.2004 16:34
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja tmx50 »

Kiitos yksiselitteisen ehdottomista vastauksista.

Niin se kai on tehtävä että öljypohja pois. Pikkupohjaa siinä ei edelleenkään ole ja se on kokonaan alumiinia, joten joku kartioliitosholkki on kait laitettava.

Jossain tämän foorumin jutussa luin jostain pakoputkiston joustopalasta. Onkos mun laitettava sellainenkin vai voiko putket olla "jäykkää" ihan niinkuin ennenkin?

Tomi
Avatar
Antti M.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1064
Liittynyt: Ti 28.09.2004 09:57
Paikkakunta: Pietarsaari
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Antti M. »

Joo kyllä pakoputkistoon on syytä laittaa vähä joustoja nii ei mee paikat sen vuoksi turhaan rikki. Itelläni on kolme joustoa( vähempiki riittää) tehty sellasesta kurkkutorvesta. Ensimmäinen lähtee heti turbosta ja menee pakosarjassa kiinni olevaan kiinnikkeeseen( tämä varmuuden vuoksi, ettei ainakaan turboon kohdistu liikoja vääntöjä, samantyyppinen kuin tehtaan ratkaisu) siitä putki jatkuu ensin pystysuunnassa olevalla joustolla ja mutkan jälkeen on vielä vaakasuunnassa jousto. Sellanen kudosjousto ois varmaan paras ratkaisu, mutta niitä ei jokapaikasta saa tarpeeksi suuria ja toi "kurkkutorvi" on halpaa ja ajaa sekin asiansa, muttei varmaan iänpäivää kestä vaan joutuu joskus uusia..?
Millhill Performance
-Built With Pride-
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

Wahva115 kirjoitti:jälkeen on vielä vaakasuunnassa jousto. Sellanen kudosjousto ois varmaan paras ratkaisu, mutta niitä ei jokapaikasta saa tarpeeksi suuria ja toi "kurkkutorvi" on halpaa ja ajaa sekin asiansa, muttei varmaan iänpäivää kestä vaan joutuu joskus uusia..?
Marteliuksesta pitäisi taas ensivuoden puolella saada noita kudosjoustoja, heillä on ollut vaikeuksia saada niitä, eli ovat olleet loppu varastosta jo pidempään. Hiflexiltä saa kyllä riittävän kokoisia ja varmaankin kestävät mutta hinta pomppaa parin normaaliauton pakoputken hintaiseksi...siis se pelkkä jousto-osa.

Marteliukselta (ja motonetista) saa myös niitä jousi/pulttijoustoja, jotka siis joustavat sivusuunnassa mutteivat pituussuunnassa. Mulla jäi yksi tollanen (2,5") yli, joten sitäkin voi kysellä jos haluaa 10% alle torihinnan.

Öljypohja alumiinia -> alumiinihitsarille töitä ?
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
Jyry
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 419
Liittynyt: Su 11.04.2004 12:49
Paikkakunta: Länsi-Suomi

STT tietoa

Viesti Kirjoittaja Jyry »

Alla olevasta linkistä käy aika hyvin ilmi STT turbosarjan osat, esimerkiksi paljon vatvottui öljyn paluu...
http://www.benzworld.org/gallery/pics/gclass_17869.jpg
ripe
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 175
Liittynyt: To 18.03.2004 22:32
Paikkakunta: Pirkanmaa

Re: STT tietoa

Viesti Kirjoittaja ripe »

Jyry kirjoitti:Alla olevasta linkistä käy aika hyvin ilmi STT turbosarjan osat, esimerkiksi paljon vatvottui öljyn paluu...
http://www.benzworld.org/gallery/pics/gclass_17869.jpg
kannattaa muten tehdä se sillai kuin Mauri neuvo.
Öljyputki näkyis tulevan aika alas mutta putohan öljynpinta hiukan kun auton käynnistää.
kyllä mersumies pitää olla, vaikkei olis mersuakaan.
Avatar
Mikke.N
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 15
Liittynyt: Ti 04.10.2005 20:08

Re: GD300'n (617) ahtamisen vinkkejä kaivataan

Viesti Kirjoittaja Mikke.N »

tmx50 kirjoitti:...
Onko G:n turbotusprojekti millä mallilla? Olisi mukava kuulla lisää. :shock:
Avatar
opelmies
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 29
Liittynyt: Su 14.11.2004 10:59
Paikkakunta: Rovaniemi

Viesti Kirjoittaja opelmies »

jepulis kepulis
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 22
Liittynyt: Ma 26.07.2004 20:22

Viesti Kirjoittaja jepulis kepulis »

tuommoinen 2 1/2 tuuman jousto pitäis oikeestaan saada omaan kulkineeseen :!:

hintansa puolesta aika edullinen tuntuu olevan tuo biltemalla mutta onko kellään kokemuksia että kestääkö tuo bilteman "jousto"? :roll:
Avatar
kleitos
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 273
Liittynyt: Pe 25.03.2005 17:48
Paikkakunta: Nummela

Viesti Kirjoittaja kleitos »

JP74 kirjoitti:Ainakin jossain vaiheessa STT: sarjassa 124:iin oli tosiaan paluuputki laitettu öljynmittatikkuun jollain välikappaleella.

Mulla on itsellä tehty paluu tuonne öljymääräanturille, ihan hyvin toimii. Suurin osa matkasta on vedetty kupariputkella, joka on tuettu moottoriin. Ei ole mitään ongelmia ollut tuon kohteen kanssa. Tarkoitus oli kyllä hitsauttaa suoraan öljypohjaan alumiinimutka, johon paluuputki tulisi, mutta eipä löytynyt sopivaa mutkaa mistään siihen hätään. Jäähtyypähän öljy samalla siinä kupariputkessa. Muutenkin tommosiin pikkujuttuihin menee yllättävän paljon aikaa, myös öljynpaineputken perässä sai juosta monessa paikassa, ennenkuin sopiva löytyi, tai siis tehtiin.
:? Tervehdys! Hankkikaa hydrauliikka ns. runkoliitin= siinä on tiivisteet molemmin puolin :lol: Myyvät sellaisia esim. polarteknik/ Sal-hydro/ Hi-flex/ Nestepaine :lol:
Avatar
Mikko Vuorsola
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 159
Liittynyt: To 07.07.2005 13:30
Paikkakunta: PORI

Viesti Kirjoittaja Mikko Vuorsola »

Onne< valitsemallanne uralla.....
Pieniä tietoja:
Eli maasturin koneessa ei ole mitään erillistä pientä peltistä öljypohjaa vaan koko loota on alumiini valua, reikä kylkeen ja tig:illä liitin kiinni turbon kohdalle.
huomaa myös ahtopaineita säätäessä että alkuperäisessä turbokoneessa on öljysuikutus mäntien alle ja matalammat puristukset, vakio vaparikone ei älyttömiä kestä.
Jos haluat lisävinkkejä moottorisvapista tai korin poistamisesta rungolta (ei ole iso homma) niin ota yhteyttä, neuvon mielelläni, mikään turbotohtori en tosin ole mutta onneksi tältä palstalta neuvot ahtamiseen yleensä löytyy.

Mulla oli itseläni ihan vastaavanlainen projekti joka on nyt saatu jonkinmoiselle mallille..
Ajattelin turbottaa vanhan 300:sen mutta lopulta tulin siihen päätökseen että nokalle vaihtui uudempi 300:nen turbo kuutonen lisättynä intercoolerilla, pienellä paineennostolla ja pumpun ruuvauksella ja tietenkin automaattilaatikolla.
Varoitan nälkä kasvaa syödessä, nyt pitäisi jostain saada Carretin VNT:23 tai 25 ahdin vanhan tilalle. Jos jollakulla myynnissä niin äkkiä puhelimella yhteyyttä.

-040-5965388-
Kyllä tästä pääsee, se vaan näyttää vähän jyrkältä...
******************************************************
G55AMG Kompressor
GD300 OM603 Mynä-Turbo
GD250
GE500 M119 Aavikkokilpuri
GD300 OM606 + Unimog porttaalit (rakenteilla)
GD 300
GD 300
Actros 4165 8X6 SLT
Actros 4150 8X8
Sprinter 319CDI
Sprinter 318CDI
Sprinter 313CDI
Sprinter 518CDI
170DA vm 1952
MAN KAT1 A1 8X8
Liuta muita vempeleitä...
Avatar
KOS
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1128
Liittynyt: Ke 11.02.2004 13:24
Paikkakunta: Pohojoissuomi

Viesti Kirjoittaja KOS »

opelmies kirjoitti:3" jousto biltema 19,90€
http://www.biltema.fi/osteri/data/Kuvat/79_126iso.jpg
Onko tietoa mistä tuollasen sais rosteriputkilla..??

~KOS~
Mersut:
S211 320 CDI
S210 320 CDI
W460 300 DT
W191 rodi projekti
Avatar
opelmies
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 29
Liittynyt: Su 14.11.2004 10:59
Paikkakunta: Rovaniemi

Viesti Kirjoittaja opelmies »

eikö teille mikään riitä??? :D :D
JACKHAMMER
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 274
Liittynyt: Ti 09.12.2003 18:37
Paikkakunta: Rovaniemi

Viesti Kirjoittaja JACKHAMMER »

ei 8)
Vito 115 4x4 ja ml 320cdi
Avatar
KOS
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1128
Liittynyt: Ke 11.02.2004 13:24
Paikkakunta: Pohojoissuomi

Viesti Kirjoittaja KOS »

HEP!!!

Tarviiko Rollon pojille tuoda "tuliaisia" piilteemasta..??
Aattelin käydä kattoon millanen tuo on....

"vähän" OT:ksi meni
Sori!!

~KOS~
Mersut:
S211 320 CDI
S210 320 CDI
W460 300 DT
W191 rodi projekti
Avatar
XUX63
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1393
Liittynyt: To 06.11.2003 17:12
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja XUX63 »

jepulis kepulis kirjoitti:hintansa puolesta aika edullinen tuntuu olevan tuo biltemalla mutta onko kellään kokemuksia että kestääkö tuo bilteman "jousto"? :roll:
HOXHOX!!! Siis onko kellään kokemuksia Bilteman "joustopätkästä" ? Pitäis värkätä lavettiin tuollainen kun on vieläkin yhtä rautaa alusta loppuun koko putki :oops:
Avatar
opelmies
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 29
Liittynyt: Su 14.11.2004 10:59
Paikkakunta: Rovaniemi

Viesti Kirjoittaja opelmies »

kestää se. kestoikä vaan riippuu siitä kuinka paljon kone pääsee liikkumaan
Opel Rekord 2.3 td ic
Vastaa Viestiin