W211 220Cdi A 2008 250 tkm - Takapää naputtaa
W211 220Cdi A 2008 250 tkm - Takapää naputtaa
Auton takaosasta on alkanut kuulua ajoittain varsin selvä "nap nap nap" ääni jonka frekvenssi seuraa auton nopeutta. Voisi hyvin olla pyörän pyörimisnopeutta seuraava ääni. Kuuluu myös kun vaihde vapaalla. Kuuluu yleensä kun nopeutta on noin 20-70 km/h. Auto nostettiin ylös ja osaava teknikko tutki huolella kaiken mitä voi paikkoja aukomatta tutkia (voimansiirto, pyörän laakerit, välykset, jne) . Mitään näkyvää tai käsillä tunnusteltavaa ongelmaa ei löytynyt.
Onko ilmiö sinulle tuttu?
Onko ilmiö sinulle tuttu?
Re: W211 220Cdi A 2008 250 tkm - Takapää naputtaa
Liian pitkä pyöränpultti/pultit? Mulla oli yks pultti seassa 10mm liian pitkä ja se otti seisontajarrun osiin kiinni. Merkillistä asiassa oli se, että mun kolmen vuoden omistusaikana ääntä alkoi kuulua vasta kun kolmannen kerran vaihdoin kesärenkaita alle, pultit ollu koko ajan samat.
Re: W211 220Cdi A 2008 250 tkm - Takapää naputtaa
En tunne 211:sen tyyppivikoja mutta jos nuin olisi 124:ssa niin ihan ensin tarkistaa se ettei pyöränpulttien joku pää ota kiinni seisontajarruosiin? Sehän voi niin käydä jos joku kenkiä kiinnipitävä jousi pettää ja kenkä pääsee hieman nousemaan. Ei ole tavatonta se että vanteen jokin pultti on joskus vedetty ylimomenttiin ja se pultti on sitte hieman syvemmässä joka sitten ottaisi kiinni kenkään. Niitäkin on ollut et jokin pultti on hieman pidempi ja se sit alkaa ottaa kiinni.
Edit: Tarkennetaan tätä melki samaan aikaan lähetettyä samaa ehdotusta vikaan: Eli kun pultti vedetään liian tiukkaan ni varsinkin halvemmissa vanteissa se pultti porautuu siihen vateeseen ja siitä syystä se on sit syvemmässä. Jopa alkuperäinenkin vanne voi tuolleen mennä "rikki". Aloitteleva rengasliike veti ukkelin auton yhden vanteen oikeasti piloille
Kun tuo mahdollisuus on suljettu pois ja vikaa ei siellä ole ni ennen kun enempi ajelee kannattaisi perän takakansi käyttää auki ja kattoa että pienten tasauspyörien keskitappi on lukitusti paikallaan.
Jos tapin lukitus on pettänyt niin se ääni tulee siitä että se tappi pääsee ottamaan kiinni pienen vetopyörän päähän. Varmaan tiedossakin mutta tuo vetopyörä on kardaaniakselin jatkona siellä perämurikan sisällä.
Se putkisokka (ainakin 124:ssa) katkeaa sentakia et sen tapin toisen pään reikä ison vetopyörän kehdossa väljistyy jolloin se keskitappi pääsee liikkumaan josta ennenpitkää seuraa sokan katkeaminen. Yleensä tuo sokka katkeaa siten että se vielä jonkin aikaa estää sen tapin kokonaan liukumisen pienen vetopyörän hampaiden väliin mutta jos se sen pääsee yhdenkin kerran varsinkin vauhdissa tekemään ni sit perä monesti on entinen.
Voi vika muuallakin olla mutta jos on tuo joka kuvattuun oireeseen sopisi niin kannattaa etukäteen miettiä se et miten korjaa tapin väljäksi menneen reiän kehdossa koskapa muutoin se sokka ei taida katketa? Jos sitä ei korjaa ni uusikaan sokka ei kauaa kestä. Jotku ovat tehneet niin että tappi ja uusi putkisokka paikalleen ja sit hitsanneet sen tapin toisen pään kehtoon kiinni. Itsekin tuota korjausta harkitsisin tuossa tilanteessa.
Edit: Tarkennetaan tätä melki samaan aikaan lähetettyä samaa ehdotusta vikaan: Eli kun pultti vedetään liian tiukkaan ni varsinkin halvemmissa vanteissa se pultti porautuu siihen vateeseen ja siitä syystä se on sit syvemmässä. Jopa alkuperäinenkin vanne voi tuolleen mennä "rikki". Aloitteleva rengasliike veti ukkelin auton yhden vanteen oikeasti piloille

Kun tuo mahdollisuus on suljettu pois ja vikaa ei siellä ole ni ennen kun enempi ajelee kannattaisi perän takakansi käyttää auki ja kattoa että pienten tasauspyörien keskitappi on lukitusti paikallaan.
Jos tapin lukitus on pettänyt niin se ääni tulee siitä että se tappi pääsee ottamaan kiinni pienen vetopyörän päähän. Varmaan tiedossakin mutta tuo vetopyörä on kardaaniakselin jatkona siellä perämurikan sisällä.
Se putkisokka (ainakin 124:ssa) katkeaa sentakia et sen tapin toisen pään reikä ison vetopyörän kehdossa väljistyy jolloin se keskitappi pääsee liikkumaan josta ennenpitkää seuraa sokan katkeaminen. Yleensä tuo sokka katkeaa siten että se vielä jonkin aikaa estää sen tapin kokonaan liukumisen pienen vetopyörän hampaiden väliin mutta jos se sen pääsee yhdenkin kerran varsinkin vauhdissa tekemään ni sit perä monesti on entinen.
Voi vika muuallakin olla mutta jos on tuo joka kuvattuun oireeseen sopisi niin kannattaa etukäteen miettiä se et miten korjaa tapin väljäksi menneen reiän kehdossa koskapa muutoin se sokka ei taida katketa? Jos sitä ei korjaa ni uusikaan sokka ei kauaa kestä. Jotku ovat tehneet niin että tappi ja uusi putkisokka paikalleen ja sit hitsanneet sen tapin toisen pään kehtoon kiinni. Itsekin tuota korjausta harkitsisin tuossa tilanteessa.
Re: W211 220Cdi A 2008 250 tkm - Takapää naputtaa
Takapyörät ilmaan (nosturilla?) Käyntiin, vaihde päälle ja ihmettelemään.
S211 320CDI -04
Vito 116CDI -13
Fiat 680H -79
Eihän se haittaa, jos lapsi on isänsä näköinen, kunhan on muuten terve!
Vito 116CDI -13
Fiat 680H -79
Eihän se haittaa, jos lapsi on isänsä näköinen, kunhan on muuten terve!
Re: W211 220Cdi A 2008 250 tkm - Takapää naputtaa
Kun ääni kuulu vapaalla rullatessa ni jos se perämurikasta kuuluu saattaisi se tuolleen selvitä. Mitä vikakoodeja tuosta touhusta sit seuraa ni sitäpä en osaa sanoa? Varmaan jotain joutuu kuittailemaan eli starin tms. se sit varmaankin vaatii?
Se siinä on että silloin kun on tarkalla ni pyöränpultinpää ei välttämättä naputa käsijarrukenkään silloin kun takapää on ilmassa.
-
- Mersumies
- Viestit: 3153
- Liittynyt: Pe 06.12.2013 14:02
Re: W211 220Cdi A 2008 250 tkm - Takapää naputtaa
Jos on eri pituiset pultit kesä/talvivanteissa, niin olisiko mennyt pultit sekaisin. Pultit pituudessa ei saa olla montaakaan milliä liikaa, kun alkaa ottamaan kiinni. Toki olisi tietysti pitänyt sitten naputtaa jo renkaiden vaihdosta asti.
Perheessä:
W 243 EQB 250 -23
C 126 500 SEC-89
ex
S 203 C 200 CDI -05
S 205 C 220 CDI -15
S 204 C 350 CDI -09
S 212 200 CDI -11
W 208 CLK 320 -99
W 211 E 220 cdi -05
S 210 E 220 cdi -02
S 202 c 180 -99
W 243 EQB 250 -23
C 126 500 SEC-89
ex
S 203 C 200 CDI -05
S 205 C 220 CDI -15
S 204 C 350 CDI -09
S 212 200 CDI -11
W 208 CLK 320 -99
W 211 E 220 cdi -05
S 210 E 220 cdi -02
S 202 c 180 -99
Re: W211 220Cdi A 2008 250 tkm - Takapää naputtaa
Tottakai voi seurata vikakoodeja. Eikä mitään takuuta ole että selviää tällä.
Mutta eikö ole helpompi kokeilla ennen kuin alkaa availemaan esim takakantta tai purkamaan mitä hyvänsä muuta? Ja parhaassa tapauksessa vain huomatakseen että siellä on kaikki kunnossa.
Mutta eikö ole helpompi kokeilla ennen kuin alkaa availemaan esim takakantta tai purkamaan mitä hyvänsä muuta? Ja parhaassa tapauksessa vain huomatakseen että siellä on kaikki kunnossa.
S211 320CDI -04
Vito 116CDI -13
Fiat 680H -79
Eihän se haittaa, jos lapsi on isänsä näköinen, kunhan on muuten terve!
Vito 116CDI -13
Fiat 680H -79
Eihän se haittaa, jos lapsi on isänsä näköinen, kunhan on muuten terve!
Re: W211 220Cdi A 2008 250 tkm - Takapää naputtaa
Ihan ilmanmuuta kannattaa kuten edellä komppasin tuota ajatustasi.Tenutähti kirjoitti: ↑Su 08.08.2021 10:06 Tottakai voi seurata vikakoodeja. Eikä mitään takuuta ole että selviää tällä.
Mutta eikö ole helpompi kokeilla ennen kuin alkaa availemaan esim takakantta tai purkamaan mitä hyvänsä muuta? Ja parhaassa tapauksessa vain huomatakseen että siellä on kaikki kunnossa.
Re: W211 220Cdi A 2008 250 tkm - Takapää naputtaa
Suuret kiitokset kommenteista. Tuo liian pitkän pultin teoria pitää tarkistaa. Autossa on mersun originaalit kevytmetallivanteet sekä kesä- että talvipyörissä. Yhdet ja samat pultit olleet käytössä kesät ja talvet.
Jos pulttiteoria ei pure niin voisiko kulunut vetonivel aiheuttaa kuulemani naputuksen?
Autolle on jo aiemmin varattu määräaikaishuolto: 24.8.2021. Siitä tulee näemmä myös naputuksen poistamisen korjauskäynti.
Ääni on pahimmillaan melkoisen kova, ei mitään pikkunaputusta. Ajoin juuri Helsingistä Mikkeliin noin 240km. Ääni loisti koko reissun poissaolollaan. Myös loppumatkan hitaat osuudet naputus pysyi poissa.
Matkanopeutena pidin noin 100 km/h. Mun on pakko ajaa 12.8. edestakaisin taas Helsinkiin. Tulee noin 550-600km sillä reissulla. Toivon etten jää tielle. Sitten voin rauhoittaa pirssin odottamaan huolto/korjaus -käyntiä.
Jos pulttiteoria ei pure niin voisiko kulunut vetonivel aiheuttaa kuulemani naputuksen?
Autolle on jo aiemmin varattu määräaikaishuolto: 24.8.2021. Siitä tulee näemmä myös naputuksen poistamisen korjauskäynti.
Ääni on pahimmillaan melkoisen kova, ei mitään pikkunaputusta. Ajoin juuri Helsingistä Mikkeliin noin 240km. Ääni loisti koko reissun poissaolollaan. Myös loppumatkan hitaat osuudet naputus pysyi poissa.
Matkanopeutena pidin noin 100 km/h. Mun on pakko ajaa 12.8. edestakaisin taas Helsinkiin. Tulee noin 550-600km sillä reissulla. Toivon etten jää tielle. Sitten voin rauhoittaa pirssin odottamaan huolto/korjaus -käyntiä.
Re: W211 220Cdi A 2008 250 tkm - Takapää naputtaa
Ota pultit yks kerrallaan irti ja kato onko pultin päät kirkkaat, jos on, niin ne siellä hinkkaa.
Re: W211 220Cdi A 2008 250 tkm - Takapää naputtaa
Pari päivää sitten kirjoitin muistaakseni tännekin kun oma w203 -06 alkoi vastaavalla tavalla naputtamaan,niin vika oli haljenneessa vanteessa.
Tuolta aika loppupuolelta löytyy kuvakin
viewtopic.php?f=2&t=211549
Tuolta aika loppupuolelta löytyy kuvakin
viewtopic.php?f=2&t=211549
Re: W211 220Cdi A 2008 250 tkm - Takapää naputtaa
Hyviä vihjeitä. Tsekkaan ilman muuta pulttien päät ja takavanteiden eheyden.
Re: W211 220Cdi A 2008 250 tkm - Takapää naputtaa
Pulttien päät on tarkistettu. Likaiset olivat eli ei kontaktia. Myös vanteet on silmämääräisesti tarkastettu. Ei halkeamia tai muita vammoja.
En tee tämän viikon Helsingin matkaa tällä autolla. Pidän ajot minimissään ennen sovittua vuosihuoltoa josta siis tulee myös naputuksen vikakorjaus-keikka.
Kun homma on ratkennut ja vika korjattu niin kerron sitten tässä viestiketjussa mistä oli kyse.
En tee tämän viikon Helsingin matkaa tällä autolla. Pidän ajot minimissään ennen sovittua vuosihuoltoa josta siis tulee myös naputuksen vikakorjaus-keikka.
Kun homma on ratkennut ja vika korjattu niin kerron sitten tässä viestiketjussa mistä oli kyse.
Re: W211 220Cdi A 2008 250 tkm - Takapää naputtaa
No nyt mennään ihan mutulinjalle... mutta eihän sulla sattuisi olla pultti/ruuvi/naula renkaassa kulutuspinnassa, joka osuu asfalttiin. Mulla kävi kerran tuolla tavalla, ja hetken sain itsekin tuolloin etsiä äänilähdettä.
Mulla se oli niin tiiviisti kiinni renkaassa, ettei ilmaa karannut nimeksikään.
Mulla se oli niin tiiviisti kiinni renkaassa, ettei ilmaa karannut nimeksikään.
Re: W211 220Cdi A 2008 250 tkm - Takapää naputtaa
Naputus on kuulunut myös soratiellä eli tuskin on pultti, ruuvi tai naula. Kiitos silti vinkistä.
Re: W211 220Cdi A 2008 250 tkm - Takapää naputtaa
Naputus on kadonnut. Itsestään. Auto on nyt syynätty merkkihuollossa ja katsastuksessa. Mitään outoa ei löytynyt mistään. Todennäköisesti pieni kivi tai vastaava on ollut väärässä paikassa ja nyt naputuksen aiheuttaja on ilmeisesti poissa kun ääni on poissa.
Jos jotain uutta ilmenee niin päivitän tätä tarinaa vastaavasti.
Jos jotain uutta ilmenee niin päivitän tätä tarinaa vastaavasti.
Re: W211 220Cdi A 2008 250 tkm - Takapää naputtaa sekä "VÄK VÄK" ääntä
Naputus ja "VÄK VÄK" -ääni palasi. Ja syykin vihoviimein selvisi. Pirssiin vaihdettiin eteen uudet jarrulevyt ja -palat. Tuolloin selvisi että oikean etujarrun suojakilpi oli irronnut kiinnikkeistään ja aiheutti kolinaa/"väk väk" -ääntä. Tätä ei asentajan mukaan voinut nähdä irrottamatta jarrulevyä. Kilpi on nyt kiinni ja outo äänikin on poissa. Samalla huoltokeikalla kiinnitettiin myös osin irronnut originaali kuraläppä. Kuraläppä oli päässyt heilumaan ilmavirrassa ja aiheutti kokonaisuutta hämäävän takapäästä kuuluvan naputuksen. Kuraläpän huonoa kiinnitystä ei nähnyt paljaalla silmällä vaan se ilmeni vahingossa käsinpesun yhteydessä.
Summarum:
- Outo nopeuden mukaan muuttuva "väk väk väk" ääni voi johtua jarrun suojakilven kiinnityksen pettämisestä.
- Kuraläpän kiinnitykset syytä tarkistaa jos kuuluu jotain outoa nopeuden kanssa korreloivaa napsetta.
Case closed
Summarum:
- Outo nopeuden mukaan muuttuva "väk väk väk" ääni voi johtua jarrun suojakilven kiinnityksen pettämisestä.
- Kuraläpän kiinnitykset syytä tarkistaa jos kuuluu jotain outoa nopeuden kanssa korreloivaa napsetta.
Case closed