OM601 outo rutina
OM601 outo rutina
Löytyykö tietäjiä seuraavanlaiseen ongelmaan:
Kylmää moottoria käynnistettäessä kuuluu 1-2 sekuntia voimakasta rahinaa/räplätystä. Ääni on niin voimakas että hirvittää. Sama ääni kuuluu vaikka hihna on irti eli apulaitteesta ei ole kyse. Ääni tulee siis luutavasti jakoketjusta, alipainepumpusta tai ennakonsäätimestä. Mikäli käynnistän kaasu pohjassa ääni kuuluu vaimeana jos ollenkaan.
Kun moottori lämpiää alkaa tyhjäkäynnillä kuulua säännöllistä rusahtelua - ruks - ruks - ruks...
Aluksi ajattelin äänen tulevan jakoketjusta, mutta koska kaasu pohjassa käynnistettäessä ääntä ei kuitenkaan tule olen alkanut kallistumaan ennakonsäätimen / ruiskupumpun puolelle.
Löytyykö tietoa ennakonsäätimen rakenteesta? Voisiko ääni tulla sieltä? Auttakaa miestä mäessä.
Kylmää moottoria käynnistettäessä kuuluu 1-2 sekuntia voimakasta rahinaa/räplätystä. Ääni on niin voimakas että hirvittää. Sama ääni kuuluu vaikka hihna on irti eli apulaitteesta ei ole kyse. Ääni tulee siis luutavasti jakoketjusta, alipainepumpusta tai ennakonsäätimestä. Mikäli käynnistän kaasu pohjassa ääni kuuluu vaimeana jos ollenkaan.
Kun moottori lämpiää alkaa tyhjäkäynnillä kuulua säännöllistä rusahtelua - ruks - ruks - ruks...
Aluksi ajattelin äänen tulevan jakoketjusta, mutta koska kaasu pohjassa käynnistettäessä ääntä ei kuitenkaan tule olen alkanut kallistumaan ennakonsäätimen / ruiskupumpun puolelle.
Löytyykö tietoa ennakonsäätimen rakenteesta? Voisiko ääni tulla sieltä? Auttakaa miestä mäessä.
Viimeksi muokannut jaket, Ti 21.12.2004 09:11. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
..
Ääni voisi tulla ehkä jakoketjun kiristimestä, se toimii öljynpaineella. Kannattaisi ensimmäiseksi kokeilla ehjää sinne. On helppo homma. Kiristin irti siitä isommasta (32mm) kannasta ja uusi tilalle. Katso että tiiviste pysyy paikallaan kannen ja kiristimen välissä.
Ennakonsäädin on tosi yksinkertainen kapistus. Se koostuu kahdesta isommasta osasta, jotka liikkuvat toistensa suhteen. Sitten niiden välissä on kaksi metallikiekkoa ja pari jousta.. Kun kierrokset nousevat, nuo kiekot siirtyvät keskipakovoiman takia ja liikuttavat niitä kahta isompaa osaa
ruiskutushetki aikaistuu... Vaikea selittää näin, kuva auttaisi taas..
Ennakonsäädin on tosi yksinkertainen kapistus. Se koostuu kahdesta isommasta osasta, jotka liikkuvat toistensa suhteen. Sitten niiden välissä on kaksi metallikiekkoa ja pari jousta.. Kun kierrokset nousevat, nuo kiekot siirtyvät keskipakovoiman takia ja liikuttavat niitä kahta isompaa osaa

w115,123,124,126,140, 210 yms.
OM601 outoa rutinaa edelleen
No niin. Ketju ja kiristin vaihdettu, mikä auttoi lämpimän moottorin ruksutukseen. Kylmäkäynnistyksessä edelleen sama vika. Rusahdus on sen verran kova, että naapuritkin jo kyselee jotta onkos mersussa vikaa?
Mikä neuvoksi? Auton vaihto vai jotain muuta?
Mikä neuvoksi? Auton vaihto vai jotain muuta?
Itse en ketjua vaihtanut, joten varmaksi en voi sanoa. Puhe kyllä oli, että kaikki ketjuun liittyvä tarkastettaisiin.Antti K kirjoitti:Ja ketjunohjaimet oli ehjiä kaikki? Alipainepumppu? Jakoketjun rattaat miten kuluneet?
Minkälaista ääntä viallinen alipainepumppu pitää? Nyt ääni siis kuuluu kylmällä moottorilla (ja vain pakkasella) n. 1-2 sek käynnistyksen jälkeen. Muulloin ei ylimääräisiä ääniä ole. Voiko ketjun esikiristystä säätää?
Ei tarkistettu. Käynti on tasaista, kulku jouhevaa eikä savutusta ilmene. Voisiko pumppu pitää kuvatunlaista ääntä?Mauri H. kirjoitti:Tarkistettiinko pumpun ajoitus samalla kun ketju vaihdettiin?
Erittäin hankalaa toteuttaa tasaisessa kaupunkimiljöössä. Etenkin kun ääni esiintyy vain päivän ensimmäisessä startissa. Pidän kuitenkin vaihtoehdon mielessä.dealer kirjoitti:Lykkää käyntiin; jos ei rahise / räplätä niin startistahan se kuului.