Moukan CL
Re: Moukan CL
On ne vanhaa mallia. Ja kyllä, jossain 2010 päivittyi. Mulla on kyllä uusi pulttisetti, mutta kattellaan joskus jos on jotain isompaa remonttia tms. Toistaseksi luotan Mishimoton termarin, kunnollisen öljynjäähdyttimen ja 10k öljynvaihtovälin tuomaan suojaan.
Nykyiset...
'14 MB E500 Coupe - M157
Ollut joskus...
'07 MB CL63 AMG V8
'04 MB SLK55 AMG V8 Kleemann K2
'05 MB CLK55 AMG V8 Kleemann K1
'00 MB CLK55 AMG V8 Kleemann K2
'94 Audi A8 4.2i V8
'92 BMW 850i 5.0i V12
'96 Ford Mustang SVT Cobra 4.6i 32V V8
'92 Lincoln TownCar 4.6i SOHC V8
'78 Ford Capri 2.9i BOA Cosworth V6
'77 Ford Capri 2.8i V6
...Ja pienet sille!
'14 MB E500 Coupe - M157
Ollut joskus...
'07 MB CL63 AMG V8
'04 MB SLK55 AMG V8 Kleemann K2
'05 MB CLK55 AMG V8 Kleemann K1
'00 MB CLK55 AMG V8 Kleemann K2
'94 Audi A8 4.2i V8
'92 BMW 850i 5.0i V12
'96 Ford Mustang SVT Cobra 4.6i 32V V8
'92 Lincoln TownCar 4.6i SOHC V8
'78 Ford Capri 2.9i BOA Cosworth V6
'77 Ford Capri 2.8i V6
...Ja pienet sille!
Re: Moukan CL
Näihin valopäivityksiin liittyen. Mitä parkkivalopolttimoja olet / olette käyttäneet (onko täs edes sellaisia perinteisiä w5w kynttylöitä...)? Noi normi polttimot kun on ihan perus xenonien kanssa ihan k*senkeltaiset. Kokeilin nyt jotain ebay ledejä jotka ei olisi ulospäin kovin huomiotaherättävät. Ekat ei toiminj ollenkaan valvontajärjestelmässä ja seuraavat taas ei vaan kestäneet kuin muutaman sata kilsaa. Aiemmin C mallis kokeilin jotain päällepäin krominvärisiä hehkuja ja ne oli väriltään lähes ok, mutta kuumenivat tolkuttomasti.
Tuossa GL on kyllä varmaan projektorit ihan ehtoopuolella. Ei ole enää sellaiset kun edes vakio xenonin kuuluisi...
TJ
**********
Tesla Y LR
X164 V8
W123 300CD
Niva 1.9TD 4x4
W242 B250e -ex
W251 CDI 4-matic -ex
C30 AMG -03 -ex
A170 CDI -99 -ex
Tesla Y LR
X164 V8
W123 300CD
Niva 1.9TD 4x4
W242 B250e -ex
W251 CDI 4-matic -ex
C30 AMG -03 -ex
A170 CDI -99 -ex
Re: Moukan CL
On tässä sellaset perinteiset lasikantaiset 5W polttimot. SLK:ssa, jossa oli ne ulkoiset jenkkimarkkerit puskurin reunoissa, yritin etsiä led-polttimoa ihan siksi että oranssi väri pysyisi. Ei ne kestäneet, toiset pidempään, toiset lyhyemmän aikaa. Sitten taas jos otit valotehossa takapakkia, niin saatoi kestää, mutta mitä iloa jostain tuikusta on. Tässä CL:ssä polttimon vaihto on niin paskahomma, niin laitoin suosiolla perinteiset hehkulangat.Maastis kirjoitti: ↑Ti 25.05.2021 00:46Näihin valopäivityksiin liittyen. Mitä parkkivalopolttimoja olet / olette käyttäneet (onko täs edes sellaisia perinteisiä w5w kynttylöitä...)? Noi normi polttimot kun on ihan perus xenonien kanssa ihan k*senkeltaiset. Kokeilin nyt jotain ebay ledejä jotka ei olisi ulospäin kovin huomiotaherättävät. Ekat ei toiminj ollenkaan valvontajärjestelmässä ja seuraavat taas ei vaan kestäneet kuin muutaman sata kilsaa. Aiemmin C mallis kokeilin jotain päällepäin krominvärisiä hehkuja ja ne oli väriltään lähes ok, mutta kuumenivat tolkuttomasti.
Tuossa GL on kyllä varmaan projektorit ihan ehtoopuolella. Ei ole enää sellaiset kun edes vakio xenonin kuuluisi...
TJ
Auton ostaessani kilven polttimot oli joku vaihtanut johonkin tuning-ledi-elementteihin. Ne sai välittömästi roskispäätöksen. Jos jotain asiaa vihaan pikkaisen vähemmän kuin vihreitä ja sdp:tä, niin se on ylivalaistut rekisterikilvet.
Nykyiset...
'14 MB E500 Coupe - M157
Ollut joskus...
'07 MB CL63 AMG V8
'04 MB SLK55 AMG V8 Kleemann K2
'05 MB CLK55 AMG V8 Kleemann K1
'00 MB CLK55 AMG V8 Kleemann K2
'94 Audi A8 4.2i V8
'92 BMW 850i 5.0i V12
'96 Ford Mustang SVT Cobra 4.6i 32V V8
'92 Lincoln TownCar 4.6i SOHC V8
'78 Ford Capri 2.9i BOA Cosworth V6
'77 Ford Capri 2.8i V6
...Ja pienet sille!
'14 MB E500 Coupe - M157
Ollut joskus...
'07 MB CL63 AMG V8
'04 MB SLK55 AMG V8 Kleemann K2
'05 MB CLK55 AMG V8 Kleemann K1
'00 MB CLK55 AMG V8 Kleemann K2
'94 Audi A8 4.2i V8
'92 BMW 850i 5.0i V12
'96 Ford Mustang SVT Cobra 4.6i 32V V8
'92 Lincoln TownCar 4.6i SOHC V8
'78 Ford Capri 2.9i BOA Cosworth V6
'77 Ford Capri 2.8i V6
...Ja pienet sille!
Re: Moukan CL
Tuossahan on se ongelma että ruostuvat ja sitten menee poikki. Liittynee myös jäähdytin nesteen vaihtamattomuuteen.
Omasta meinasin ens talvena tutkia tilannetta
N293 EQC400
W211 E63 AMG
W251 R320cdi mätänee pihalla
Ex: W203 C32 AMG
W211 E63 AMG
W251 R320cdi mätänee pihalla
Ex: W203 C32 AMG
Re: Moukan CL
Sekin ja myös kaikki muut höyryt mitä koneessa pyörii, eli öljy ja polttoaine. Täälä meillä Euroopassa on korkeampilaatuisempaa bensaa mitä esim jenkeissä on.
Nykyiset...
'14 MB E500 Coupe - M157
Ollut joskus...
'07 MB CL63 AMG V8
'04 MB SLK55 AMG V8 Kleemann K2
'05 MB CLK55 AMG V8 Kleemann K1
'00 MB CLK55 AMG V8 Kleemann K2
'94 Audi A8 4.2i V8
'92 BMW 850i 5.0i V12
'96 Ford Mustang SVT Cobra 4.6i 32V V8
'92 Lincoln TownCar 4.6i SOHC V8
'78 Ford Capri 2.9i BOA Cosworth V6
'77 Ford Capri 2.8i V6
...Ja pienet sille!
'14 MB E500 Coupe - M157
Ollut joskus...
'07 MB CL63 AMG V8
'04 MB SLK55 AMG V8 Kleemann K2
'05 MB CLK55 AMG V8 Kleemann K1
'00 MB CLK55 AMG V8 Kleemann K2
'94 Audi A8 4.2i V8
'92 BMW 850i 5.0i V12
'96 Ford Mustang SVT Cobra 4.6i 32V V8
'92 Lincoln TownCar 4.6i SOHC V8
'78 Ford Capri 2.9i BOA Cosworth V6
'77 Ford Capri 2.8i V6
...Ja pienet sille!
Re: Moukan CL
Oliko kova homma purkaa? W221:seen miettinyt umpion purkamista sekä kaikkien osien puhdistusta kuten sinullakin tässä.MouTine kirjoitti: ↑Pe 14.05.2021 09:46 Euroopassa tulee säkkipimeä nopeasti, joten valutehoa etsimään. Suunnitelma oli jo hahmottunut.
Ajatus oli pistää kaikki uusiksi. IR valot vaihdan xenoneiksi ja nuo umpinaiset sääsuojatut tulee sumuvalojen tilalle.
Umpio suolistettuna. Yllätys oliki kun huomasin että varsinaisten ajovalojen kromatut heijastinpinnat olivat ihan ehjät ja kirkkaat. Linsseissä oli jotain outoa maitomaista mähmää, jotka teki sameutta. Brääk'kliinerillä pyyhkäisy molemmin puolin ja jo tuli linssistä kirkas. Ei tarvetta vaihtaa niihin uutta projektoria. Polttimoksi tuli Osramin CBI 6000K D1S.
IR-projektorit korvasin Aharonin Bosch AL kopioilla ja polttimoiksi Osram CBB 7000K D2S. Projektorit sopivat lähes suoraan alkuperäiseen kehikkoon. Vähän joutui passaamaan korkeutta holkeilla ja snurralla syömään materiaalia kopasta, kun koko paketti oli aika pitkä polttimon liittimen kanssa.
Aharonin muuntajat kytkin suoraan IR-valojen johtoihin ja pitkien solenoidin virran nappasin releen kanssa alkuperäiseltä projekorilta. Relettä käytin ihan siksi kun mittasin että melkein 9W ottaa tehoja tuommonen magneettisolenoidi. Nyt kun niitä solenoideja tuleekin kahden sijasta kuusi, niin voi auton alkuperäinen järjestelmä olla ihmeissään. Harkitsin jopa sellaista väyläohjainta, mutta sitten ajattelin miksi maksaa satasta sellaisesta ja joutua pemottamaan joku väyläjohto jostain toiselta puolen autoa. Hyvä tuli ihan Boschin releellä jonka ohjaus on napattu orkkis-xenonin solenoidilta.
Sellainen ominaisuushan tässä nyt on, joka selvisi vasta jälkikäteen, että Night Vision järjestelmä sytyttää IR valot vasta kun nopeutta on yli 15kmh. Vähän aluksi ihmettelinkin mikä meni vikaan, kun ei valoa näkynyt eikä kuulunut.
Kulmiin puhkaisin US polttimoiden paikat.![]()
Alkuperäiset IR valot olivatkin aika jännät. Luulin että olisi ollut jotain hienoa infrared haitekkiä, mutta ei... Ihan tavallinen H11 kannallinen spottiprojektori, jonka linssin ja heijastinkaukalon väliin oli ympätty jokin prisma. Ton prisman poistamalla tosta saisi hyvän pitkien projektorin. Sen verran pistemäinen valokuvio on.
Re: Moukan CL
Suurin työ oli lähinnä puskurin irroittamisessa ja sen asentamisessa. Sitä piti vähän opiskella ja edeta rauhallisesti. Itse umpiot halkeaa helposti kevyellä lämmöllä. Mersu on fiksusti kautta aikojen käyttänyt hyvin elastista liimaa.
Mielenkiintoinen havainto on että taitaa nämä kiinamuntajat etc ajaa polttimoita kovemmilla tehoilla kun auton alkuperäiset. Selkeä kirkkausero valokuviossa jälkiasennettujen hyväksi, vaikka orkkis valot on puhtaat ja kirkkaat ja polttimot uudet. Kun taas jälkiasennetuissa bowlin heijastinpinta ei ole niin peilikirkas kuin alkuperäisissä on. Varmaan Boschilla on ajateltu että säästävät polttimoita ja lämmöntuottopienempää. Vielä on niin valoisaa ettei ole päässyt oikeen kunnolla testaamaan.
Mielenkiintoinen havainto on että taitaa nämä kiinamuntajat etc ajaa polttimoita kovemmilla tehoilla kun auton alkuperäiset. Selkeä kirkkausero valokuviossa jälkiasennettujen hyväksi, vaikka orkkis valot on puhtaat ja kirkkaat ja polttimot uudet. Kun taas jälkiasennetuissa bowlin heijastinpinta ei ole niin peilikirkas kuin alkuperäisissä on. Varmaan Boschilla on ajateltu että säästävät polttimoita ja lämmöntuottopienempää. Vielä on niin valoisaa ettei ole päässyt oikeen kunnolla testaamaan.
Nykyiset...
'14 MB E500 Coupe - M157
Ollut joskus...
'07 MB CL63 AMG V8
'04 MB SLK55 AMG V8 Kleemann K2
'05 MB CLK55 AMG V8 Kleemann K1
'00 MB CLK55 AMG V8 Kleemann K2
'94 Audi A8 4.2i V8
'92 BMW 850i 5.0i V12
'96 Ford Mustang SVT Cobra 4.6i 32V V8
'92 Lincoln TownCar 4.6i SOHC V8
'78 Ford Capri 2.9i BOA Cosworth V6
'77 Ford Capri 2.8i V6
...Ja pienet sille!
'14 MB E500 Coupe - M157
Ollut joskus...
'07 MB CL63 AMG V8
'04 MB SLK55 AMG V8 Kleemann K2
'05 MB CLK55 AMG V8 Kleemann K1
'00 MB CLK55 AMG V8 Kleemann K2
'94 Audi A8 4.2i V8
'92 BMW 850i 5.0i V12
'96 Ford Mustang SVT Cobra 4.6i 32V V8
'92 Lincoln TownCar 4.6i SOHC V8
'78 Ford Capri 2.9i BOA Cosworth V6
'77 Ford Capri 2.8i V6
...Ja pienet sille!
Re: Moukan CL
Olikos tässä jo ILS-valot? Ainakin W212-ikäluokan ILS-valot nostavat polttimoiden syöttötehoa n. 10% kun siirrytään moottoritie-ajotilaan yli 90km/h nopeudessa. Samaten lähivalojen suuntausta nostetaan ylöspäin siten että 130km/h jälkeen ollaan ylimmässä asennossa.
Nichts auf dieser Welt ist für die Ewigkeit bestimmt, erst recht keine Autos. Aber manche leben länger. Und fahren weiter.
W218 CLS 350CDI 2011
W460 300GD 1981
W218 CLS 350CDI 2011
W460 300GD 1981
Re: Moukan CL
On tässä semmoset heilurivalot. En ole kyllä huomannut eroa valotehossa, mutta toisaalta en ole osannut asiaa ajatella.Timo T. kirjoitti: ↑Ke 09.06.2021 08:39 Olikos tässä jo ILS-valot? Ainakin W212-ikäluokan ILS-valot nostavat polttimoiden syöttötehoa n. 10% kun siirrytään moottoritie-ajotilaan yli 90km/h nopeudessa. Samaten lähivalojen suuntausta nostetaan ylöspäin siten että 130km/h jälkeen ollaan ylimmässä asennossa.
Nykyiset...
'14 MB E500 Coupe - M157
Ollut joskus...
'07 MB CL63 AMG V8
'04 MB SLK55 AMG V8 Kleemann K2
'05 MB CLK55 AMG V8 Kleemann K1
'00 MB CLK55 AMG V8 Kleemann K2
'94 Audi A8 4.2i V8
'92 BMW 850i 5.0i V12
'96 Ford Mustang SVT Cobra 4.6i 32V V8
'92 Lincoln TownCar 4.6i SOHC V8
'78 Ford Capri 2.9i BOA Cosworth V6
'77 Ford Capri 2.8i V6
...Ja pienet sille!
'14 MB E500 Coupe - M157
Ollut joskus...
'07 MB CL63 AMG V8
'04 MB SLK55 AMG V8 Kleemann K2
'05 MB CLK55 AMG V8 Kleemann K1
'00 MB CLK55 AMG V8 Kleemann K2
'94 Audi A8 4.2i V8
'92 BMW 850i 5.0i V12
'96 Ford Mustang SVT Cobra 4.6i 32V V8
'92 Lincoln TownCar 4.6i SOHC V8
'78 Ford Capri 2.9i BOA Cosworth V6
'77 Ford Capri 2.8i V6
...Ja pienet sille!
Re: Moukan CL
Taas askarreltu Mersua paremmaksi autoksi yhteiskunnassa.

Auton alla öljyjä vaihdellessa silmään osui tuommonen. Mitäs hlvttiä?
...Few days later...

Tarkempi tutkimus osoitti ettei O-renkaissa mitään vikaa ollut vaan tuon kaksi-osaisen liittimen hahlo oli (syystä tai toisesta) millin muutaman kymmenyksen verran liian kapea tuohon lahduttimen blokkiin.

Tuosta vähän siipaisin ja kas, liitos panui hahloonsa ja kiinni kunnolla tuohon lauhduttimeen.

Tuolleensa. Sitten tuohon kiinnittyy alempi putki, joka siis alunperi ei painunut tarpeeksi syvälle. Nyt on aivan päin. Samalla uusin O-renkaat ja ohjuriholkit.

Polttoainesuodatinkin tuli uusittua kun huomasin että vanha on auton alkuperäinen, niin huoltokirjan kuin printatun päiväkoodinkin mukaan. Uusi suodatin on sama kuin SLS:ssä.

Auton alla öljyjä vaihdellessa silmään osui tuommonen. Mitäs hlvttiä?
...Few days later...

Tarkempi tutkimus osoitti ettei O-renkaissa mitään vikaa ollut vaan tuon kaksi-osaisen liittimen hahlo oli (syystä tai toisesta) millin muutaman kymmenyksen verran liian kapea tuohon lahduttimen blokkiin.

Tuosta vähän siipaisin ja kas, liitos panui hahloonsa ja kiinni kunnolla tuohon lauhduttimeen.

Tuolleensa. Sitten tuohon kiinnittyy alempi putki, joka siis alunperi ei painunut tarpeeksi syvälle. Nyt on aivan päin. Samalla uusin O-renkaat ja ohjuriholkit.

Polttoainesuodatinkin tuli uusittua kun huomasin että vanha on auton alkuperäinen, niin huoltokirjan kuin printatun päiväkoodinkin mukaan. Uusi suodatin on sama kuin SLS:ssä.
Nykyiset...
'14 MB E500 Coupe - M157
Ollut joskus...
'07 MB CL63 AMG V8
'04 MB SLK55 AMG V8 Kleemann K2
'05 MB CLK55 AMG V8 Kleemann K1
'00 MB CLK55 AMG V8 Kleemann K2
'94 Audi A8 4.2i V8
'92 BMW 850i 5.0i V12
'96 Ford Mustang SVT Cobra 4.6i 32V V8
'92 Lincoln TownCar 4.6i SOHC V8
'78 Ford Capri 2.9i BOA Cosworth V6
'77 Ford Capri 2.8i V6
...Ja pienet sille!
'14 MB E500 Coupe - M157
Ollut joskus...
'07 MB CL63 AMG V8
'04 MB SLK55 AMG V8 Kleemann K2
'05 MB CLK55 AMG V8 Kleemann K1
'00 MB CLK55 AMG V8 Kleemann K2
'94 Audi A8 4.2i V8
'92 BMW 850i 5.0i V12
'96 Ford Mustang SVT Cobra 4.6i 32V V8
'92 Lincoln TownCar 4.6i SOHC V8
'78 Ford Capri 2.9i BOA Cosworth V6
'77 Ford Capri 2.8i V6
...Ja pienet sille!
Re: Moukan CL

Mulla ei ole ollut yhtäkään Mersua jossa nuo kumet ei olisi olleet vaihtokunnossa. Kaikki neljä amggia ja se kaverille Tukholmasta haettu amggi, kaikissa nämä on olleet rikki.

Korkeuseroa ei juuri ollut. Eniten pistää silmään että autosta tuli ulos samanlaiset Febi Bilsteinit kuin uudet meni sisään. Eli joskus on vaihdettu. Hämmentävää kuitenkin oli 07 stanssi, kun uusissa oli 20. Apukuskinpuoleinen oli ehjä, mutta sitä oli jotenkin runnottu ja kumi oli revennyt alhaalta sivusta.

Homma nopeutti huomattavasti se, että koko etuputkiston sijasta piti irroittaa vain nuo Greta-Thunberg-velocity-putket.
Nykyiset...
'14 MB E500 Coupe - M157
Ollut joskus...
'07 MB CL63 AMG V8
'04 MB SLK55 AMG V8 Kleemann K2
'05 MB CLK55 AMG V8 Kleemann K1
'00 MB CLK55 AMG V8 Kleemann K2
'94 Audi A8 4.2i V8
'92 BMW 850i 5.0i V12
'96 Ford Mustang SVT Cobra 4.6i 32V V8
'92 Lincoln TownCar 4.6i SOHC V8
'78 Ford Capri 2.9i BOA Cosworth V6
'77 Ford Capri 2.8i V6
...Ja pienet sille!
'14 MB E500 Coupe - M157
Ollut joskus...
'07 MB CL63 AMG V8
'04 MB SLK55 AMG V8 Kleemann K2
'05 MB CLK55 AMG V8 Kleemann K1
'00 MB CLK55 AMG V8 Kleemann K2
'94 Audi A8 4.2i V8
'92 BMW 850i 5.0i V12
'96 Ford Mustang SVT Cobra 4.6i 32V V8
'92 Lincoln TownCar 4.6i SOHC V8
'78 Ford Capri 2.9i BOA Cosworth V6
'77 Ford Capri 2.8i V6
...Ja pienet sille!
Re: Moukan CL
Havaintoja töihin ajellessa...
Auton yleisessä äänimailmassa tapahtui vaimeneminen. Ero ei ole suuren'suuri, mutta minä omistajana sen huomasin selkeästi. Aiemmin eteenpäin pysähtyessä kun painoi D -> P, tuli fiils kuin kori olisi noussut oikeasta reunasta ylös. Kuvittelin tämän olevan joku ABC:n ominaisuus, mutta nyt uusilla kumiloilla tämä ominaisuus loistaa poissaolollaan. Käyttäytyy pysäköidessä kuin normaali auto.
Havaintoja töissä ollessa...
Pesurissa pyöräytin nuo vanhat kumit ja kyllä niistä löytyi mersun varaosanumerot ja AMG merkinnät. Eli orkkikset olivat. Valmistaja vain oli sama Febi Bilstein. Vanhemmissa mersuissa olen ennen törmännyt Bogen valmistamiin vastaaviin.
Auton yleisessä äänimailmassa tapahtui vaimeneminen. Ero ei ole suuren'suuri, mutta minä omistajana sen huomasin selkeästi. Aiemmin eteenpäin pysähtyessä kun painoi D -> P, tuli fiils kuin kori olisi noussut oikeasta reunasta ylös. Kuvittelin tämän olevan joku ABC:n ominaisuus, mutta nyt uusilla kumiloilla tämä ominaisuus loistaa poissaolollaan. Käyttäytyy pysäköidessä kuin normaali auto.
Havaintoja töissä ollessa...
Pesurissa pyöräytin nuo vanhat kumit ja kyllä niistä löytyi mersun varaosanumerot ja AMG merkinnät. Eli orkkikset olivat. Valmistaja vain oli sama Febi Bilstein. Vanhemmissa mersuissa olen ennen törmännyt Bogen valmistamiin vastaaviin.
Nykyiset...
'14 MB E500 Coupe - M157
Ollut joskus...
'07 MB CL63 AMG V8
'04 MB SLK55 AMG V8 Kleemann K2
'05 MB CLK55 AMG V8 Kleemann K1
'00 MB CLK55 AMG V8 Kleemann K2
'94 Audi A8 4.2i V8
'92 BMW 850i 5.0i V12
'96 Ford Mustang SVT Cobra 4.6i 32V V8
'92 Lincoln TownCar 4.6i SOHC V8
'78 Ford Capri 2.9i BOA Cosworth V6
'77 Ford Capri 2.8i V6
...Ja pienet sille!
'14 MB E500 Coupe - M157
Ollut joskus...
'07 MB CL63 AMG V8
'04 MB SLK55 AMG V8 Kleemann K2
'05 MB CLK55 AMG V8 Kleemann K1
'00 MB CLK55 AMG V8 Kleemann K2
'94 Audi A8 4.2i V8
'92 BMW 850i 5.0i V12
'96 Ford Mustang SVT Cobra 4.6i 32V V8
'92 Lincoln TownCar 4.6i SOHC V8
'78 Ford Capri 2.9i BOA Cosworth V6
'77 Ford Capri 2.8i V6
...Ja pienet sille!
Re: Moukan CL
Kaikenlaista taas hääräilty...

Yllä näette kuvassa sisäkehältään linttaantuneen O-renkaan. Kyseinen O-rengas (A0199976045 9,25x1,78) tiivistää vaihteistoöljyn paluulinjan push-in-tyyppisen liitoksen metalliseen putkeen. Kyseinen liitos on hikoillut jo pidemmän aikaa, mutta nyt alkoi norona juoksemaan. Ruokatunnilla vaihdoin nopeeta yläkautta tilalle KS-Toolssin "vihreästä kylmä-O-rengas" sarjasta geneerisen 9,0x2,0 O-renkaan. Ainakin putkea joutui sovittelemaan tarkemmin, kunnes lopsahti paikalleen. Joskus joltain että oli vähän väliä saanut näitä O-renkaita vaihdella. Todella typerä liitos, kun homman olisi voinut hyvin hoitaa perinteisellä letkulla ja klemmarilla. Jos vielä aiheuttaa päänvaivaa, niin lähtee ja tilalle tulee letkua ja klemmarit.

Automyyjä ohimennessään mainitsi että ovat vaihtaneet etutangot, saadakseen auton alkuperäisen keulimis-stancen kuriin. Jotenkin tämä ajatus on häirinnyt itseäni kokoajan että mitä siellä viritetty. Lopulta sain aikaiseksi sukeltaa pyöräaukosta sisään ja sieltähän löytyi A2193230016 eli suomeksi sanottuna 219 / 211 korisen tangot. Nämähän ovat 10mm alkuperäsiä pidemmät, eli madaltavat jonkun x määrän. (104mm vs 114mm) Pidempi tanko madaltaa. Alkuperäiset tangot löytyivät hanskalokerosta, ja niistä valmistui säädettävät käden käänteessä töissä ja työajalla. On muuten noi 219 tangot aika olemattomat rimpulat, pallotkin ihan väljät. Noilla säädettävillä oli mukava passata pieni korkeusero pois vasemman ja oikean etunurkan väliltä. Korkeuden asetin alkuperäisen ja madaltavien tankojen välimaastoon. Melkein menee kolme sormea renkaan ja kaaren väliin.

Niin kauan kuin auto on mulla ollut, niin harmittanut tuommonen klommo öljypohjassa. Nyt vasta tuli mieleen mitä siellä toisella puolella on?


Kyllähän siinä joku jälki on.

Imuputken jälki.


Onneksi uusi pannu löytyi käden ulottuvilta.

Lopuksi sohvakuva.

Ja Kotkassa kävin syömässä.

Yllä näette kuvassa sisäkehältään linttaantuneen O-renkaan. Kyseinen O-rengas (A0199976045 9,25x1,78) tiivistää vaihteistoöljyn paluulinjan push-in-tyyppisen liitoksen metalliseen putkeen. Kyseinen liitos on hikoillut jo pidemmän aikaa, mutta nyt alkoi norona juoksemaan. Ruokatunnilla vaihdoin nopeeta yläkautta tilalle KS-Toolssin "vihreästä kylmä-O-rengas" sarjasta geneerisen 9,0x2,0 O-renkaan. Ainakin putkea joutui sovittelemaan tarkemmin, kunnes lopsahti paikalleen. Joskus joltain että oli vähän väliä saanut näitä O-renkaita vaihdella. Todella typerä liitos, kun homman olisi voinut hyvin hoitaa perinteisellä letkulla ja klemmarilla. Jos vielä aiheuttaa päänvaivaa, niin lähtee ja tilalle tulee letkua ja klemmarit.

Automyyjä ohimennessään mainitsi että ovat vaihtaneet etutangot, saadakseen auton alkuperäisen keulimis-stancen kuriin. Jotenkin tämä ajatus on häirinnyt itseäni kokoajan että mitä siellä viritetty. Lopulta sain aikaiseksi sukeltaa pyöräaukosta sisään ja sieltähän löytyi A2193230016 eli suomeksi sanottuna 219 / 211 korisen tangot. Nämähän ovat 10mm alkuperäsiä pidemmät, eli madaltavat jonkun x määrän. (104mm vs 114mm) Pidempi tanko madaltaa. Alkuperäiset tangot löytyivät hanskalokerosta, ja niistä valmistui säädettävät käden käänteessä töissä ja työajalla. On muuten noi 219 tangot aika olemattomat rimpulat, pallotkin ihan väljät. Noilla säädettävillä oli mukava passata pieni korkeusero pois vasemman ja oikean etunurkan väliltä. Korkeuden asetin alkuperäisen ja madaltavien tankojen välimaastoon. Melkein menee kolme sormea renkaan ja kaaren väliin.

Niin kauan kuin auto on mulla ollut, niin harmittanut tuommonen klommo öljypohjassa. Nyt vasta tuli mieleen mitä siellä toisella puolella on?


Kyllähän siinä joku jälki on.

Imuputken jälki.


Onneksi uusi pannu löytyi käden ulottuvilta.

Lopuksi sohvakuva.

Ja Kotkassa kävin syömässä.
Nykyiset...
'14 MB E500 Coupe - M157
Ollut joskus...
'07 MB CL63 AMG V8
'04 MB SLK55 AMG V8 Kleemann K2
'05 MB CLK55 AMG V8 Kleemann K1
'00 MB CLK55 AMG V8 Kleemann K2
'94 Audi A8 4.2i V8
'92 BMW 850i 5.0i V12
'96 Ford Mustang SVT Cobra 4.6i 32V V8
'92 Lincoln TownCar 4.6i SOHC V8
'78 Ford Capri 2.9i BOA Cosworth V6
'77 Ford Capri 2.8i V6
...Ja pienet sille!
'14 MB E500 Coupe - M157
Ollut joskus...
'07 MB CL63 AMG V8
'04 MB SLK55 AMG V8 Kleemann K2
'05 MB CLK55 AMG V8 Kleemann K1
'00 MB CLK55 AMG V8 Kleemann K2
'94 Audi A8 4.2i V8
'92 BMW 850i 5.0i V12
'96 Ford Mustang SVT Cobra 4.6i 32V V8
'92 Lincoln TownCar 4.6i SOHC V8
'78 Ford Capri 2.9i BOA Cosworth V6
'77 Ford Capri 2.8i V6
...Ja pienet sille!
Re: Moukan CL
Tätä projektia on mukava seurata, kerrankin moderni V8 eikä mikään CDI kikkare..



W124 E 200 A 1994 (käyttis)
W123 230E A 1982 (MR-projekti)
S204 C200 Kompressor A 2008 (Välillä lainassa)
W123 200D/230E A 1980 purkuauto
Ex: Mercedes Benz w115 220 D (mr) 1976
W123 230E A 1982 (MR-projekti)
S204 C200 Kompressor A 2008 (Välillä lainassa)
W123 200D/230E A 1980 purkuauto
Ex: Mercedes Benz w115 220 D (mr) 1976
Re: Moukan CL
Kyllä tuollainen CL voisi olla mukava "end game" auto, sen voisi sitten lykätä säilöön kun lähtee vanhainkotiin 

Re: Moukan CL
Kiitos mukavista kommenteista. Uskon kyllä vahvasti että tämmönen CL kaikkine härpäkkeineen pysyy paremmassa kunnossa kun autolla ajetaan. Toisaalta hyvin pidetty yksilö on aina helpompi perikunnan elvyttää.
Nykyiset...
'14 MB E500 Coupe - M157
Ollut joskus...
'07 MB CL63 AMG V8
'04 MB SLK55 AMG V8 Kleemann K2
'05 MB CLK55 AMG V8 Kleemann K1
'00 MB CLK55 AMG V8 Kleemann K2
'94 Audi A8 4.2i V8
'92 BMW 850i 5.0i V12
'96 Ford Mustang SVT Cobra 4.6i 32V V8
'92 Lincoln TownCar 4.6i SOHC V8
'78 Ford Capri 2.9i BOA Cosworth V6
'77 Ford Capri 2.8i V6
...Ja pienet sille!
'14 MB E500 Coupe - M157
Ollut joskus...
'07 MB CL63 AMG V8
'04 MB SLK55 AMG V8 Kleemann K2
'05 MB CLK55 AMG V8 Kleemann K1
'00 MB CLK55 AMG V8 Kleemann K2
'94 Audi A8 4.2i V8
'92 BMW 850i 5.0i V12
'96 Ford Mustang SVT Cobra 4.6i 32V V8
'92 Lincoln TownCar 4.6i SOHC V8
'78 Ford Capri 2.9i BOA Cosworth V6
'77 Ford Capri 2.8i V6
...Ja pienet sille!
Re: Moukan CL
Totta, ajattavaksihan ne on tehty. Tarkoitin vain että ne reilut 10 vuotta mitä tässä ehkä on ajoja jäljellä olisi mukava viettää V8:lla ajellen. V8 kaikilla CL:n varusteilla on jonkinlainen polttomottoriauton kehityskaaren huipentuma, ainakin minulle. Eivät nuo tässähköt ja hybridit oikein innosta. Hieno peli ja kiitos että jaat kokemuksiasi.
Re: Moukan CL
Jos tosissasi olet niin mehän voitaisiin kolmen neljän vuoden päästä asiaa neuvotella.
Nykyiset...
'14 MB E500 Coupe - M157
Ollut joskus...
'07 MB CL63 AMG V8
'04 MB SLK55 AMG V8 Kleemann K2
'05 MB CLK55 AMG V8 Kleemann K1
'00 MB CLK55 AMG V8 Kleemann K2
'94 Audi A8 4.2i V8
'92 BMW 850i 5.0i V12
'96 Ford Mustang SVT Cobra 4.6i 32V V8
'92 Lincoln TownCar 4.6i SOHC V8
'78 Ford Capri 2.9i BOA Cosworth V6
'77 Ford Capri 2.8i V6
...Ja pienet sille!
'14 MB E500 Coupe - M157
Ollut joskus...
'07 MB CL63 AMG V8
'04 MB SLK55 AMG V8 Kleemann K2
'05 MB CLK55 AMG V8 Kleemann K1
'00 MB CLK55 AMG V8 Kleemann K2
'94 Audi A8 4.2i V8
'92 BMW 850i 5.0i V12
'96 Ford Mustang SVT Cobra 4.6i 32V V8
'92 Lincoln TownCar 4.6i SOHC V8
'78 Ford Capri 2.9i BOA Cosworth V6
'77 Ford Capri 2.8i V6
...Ja pienet sille!
Re: Moukan CL
Koko auton omistukseni ajan katsellut voblaavaa kylmästöinnin kompuran hihnapyörää. Ei tullut mieleen että sekin on vaihdettavissa erillisenä osana, kunnes Maastis mainitsi toisessa langassa että häällä olis ylimääräsenä tollanen pyörä. Ei muuta kuin raha tilille ja rulla pyörimään kohti Länsirantaa pienen mutkan kautta.

Vanha hihnapyörä on oli aika karseeta katseltavaa. En tiedä mitä sille on tehty tai mitä siihen on osunut.

Laakeri itsessään oli ihan ok. Suurin syy heitolle oli että nuo kumiset vaimentimet oli asennettu väärin ja sen takia hihnapyörä eli ja holkkasi tuossa keskiössä.
Tuli muuten virkistettyä muistiakin. Olen aina luullut että tuo laakeri on vain sitä varten että jos kompura jumiaa ja tuo keskiön sulake räjähtää niin hihnapyörä alkaa pyöriä tuon laakerin kautta. Laakerihan on sisäkoolistaan kompuran eturungossa kiinni eli pyörii kokoajan ja ottaa hihnan kiritimen voiman eikä akselin tarvi taipua, karkeesti sanottuna.
Eniveis, kiitosta pöytään Maastikselle.

Vanha hihnapyörä on oli aika karseeta katseltavaa. En tiedä mitä sille on tehty tai mitä siihen on osunut.

Laakeri itsessään oli ihan ok. Suurin syy heitolle oli että nuo kumiset vaimentimet oli asennettu väärin ja sen takia hihnapyörä eli ja holkkasi tuossa keskiössä.
Tuli muuten virkistettyä muistiakin. Olen aina luullut että tuo laakeri on vain sitä varten että jos kompura jumiaa ja tuo keskiön sulake räjähtää niin hihnapyörä alkaa pyöriä tuon laakerin kautta. Laakerihan on sisäkoolistaan kompuran eturungossa kiinni eli pyörii kokoajan ja ottaa hihnan kiritimen voiman eikä akselin tarvi taipua, karkeesti sanottuna.
Eniveis, kiitosta pöytään Maastikselle.
Nykyiset...
'14 MB E500 Coupe - M157
Ollut joskus...
'07 MB CL63 AMG V8
'04 MB SLK55 AMG V8 Kleemann K2
'05 MB CLK55 AMG V8 Kleemann K1
'00 MB CLK55 AMG V8 Kleemann K2
'94 Audi A8 4.2i V8
'92 BMW 850i 5.0i V12
'96 Ford Mustang SVT Cobra 4.6i 32V V8
'92 Lincoln TownCar 4.6i SOHC V8
'78 Ford Capri 2.9i BOA Cosworth V6
'77 Ford Capri 2.8i V6
...Ja pienet sille!
'14 MB E500 Coupe - M157
Ollut joskus...
'07 MB CL63 AMG V8
'04 MB SLK55 AMG V8 Kleemann K2
'05 MB CLK55 AMG V8 Kleemann K1
'00 MB CLK55 AMG V8 Kleemann K2
'94 Audi A8 4.2i V8
'92 BMW 850i 5.0i V12
'96 Ford Mustang SVT Cobra 4.6i 32V V8
'92 Lincoln TownCar 4.6i SOHC V8
'78 Ford Capri 2.9i BOA Cosworth V6
'77 Ford Capri 2.8i V6
...Ja pienet sille!
Re: Moukan CL
Matkamersua laitettu kuntoon ensi kesän seikkailuja silmällä pitäen. Tänä vuonna taisi reissut jäädä, kun piikit tuli niin myöhässä kesälomiin nähden. Ja totta puhuakseni auto on myös tarvinnut huomiota odotettua enemmän.

Sitte päästiin rasvojen kimppuun. Ensimmäisenä ohjaustehostimen öljyt.

Kamalaa paskaa! Sisään meni Febin 21648. Juoksuttaa sai kuutisen litraa ennenkuin alkoi kirkastumaan. Ratin tuntuma muuttui ihan hitokseen sulavammaksi ns. nopeassa parkkipaikkapyörittelyssä. Myös pumpun äänimailma hiljeni. Idea hommassa on todella saada järjestelmä puhtaaksi uudella öljyllä. Pari litraa siihen ei riitä, eikä mikään säiliön imeminen ja uudella täyttäminen.

Homman viimeistelin uudella säiliöllä, jossa kiinteä sisäänrakennettu suodatinskriini sisällä. Alemmasta suodattimesta tietäjät jo arvaa mihin rasvaan seuraavaksi isketään näpit.

Kyllä, ABC öljyihin. Febin 06161 pönikät riviin korkit valmiiksi auki, letku säiliön pohjasta kanisteriin, tulppa säiliön pohjaan, kaveri painelemaan ylös'alas nappia samaan aikaan kun itse kumoan 13ltr ööliä läpi järjestelmästä.

Eipä nuokaan kovin tuoreilta vaikuttanut.

Vanha suti oli aika musta. Suodatin itsessään oli kuitenkin uudempi päivitetty 3 micronin reuhka.

Ja lopuksi peräöljyt. Ulos tuli, yllätys'yllätys, kamalaa paskaa. Sisään meni jo edellisissa AMG:ssa hyväksi havaittu Castrollin Transmax LS 75W-140. LS ominaisuuttahan tässä ei tarvi kun perä on avoin, mutta tuo kuumapää pitää AMG:ssa olla 140. Suurin työ oli rapsutella proppujen avainvälit puhtaaksi.

Sitte päästiin rasvojen kimppuun. Ensimmäisenä ohjaustehostimen öljyt.

Kamalaa paskaa! Sisään meni Febin 21648. Juoksuttaa sai kuutisen litraa ennenkuin alkoi kirkastumaan. Ratin tuntuma muuttui ihan hitokseen sulavammaksi ns. nopeassa parkkipaikkapyörittelyssä. Myös pumpun äänimailma hiljeni. Idea hommassa on todella saada järjestelmä puhtaaksi uudella öljyllä. Pari litraa siihen ei riitä, eikä mikään säiliön imeminen ja uudella täyttäminen.


Homman viimeistelin uudella säiliöllä, jossa kiinteä sisäänrakennettu suodatinskriini sisällä. Alemmasta suodattimesta tietäjät jo arvaa mihin rasvaan seuraavaksi isketään näpit.

Kyllä, ABC öljyihin. Febin 06161 pönikät riviin korkit valmiiksi auki, letku säiliön pohjasta kanisteriin, tulppa säiliön pohjaan, kaveri painelemaan ylös'alas nappia samaan aikaan kun itse kumoan 13ltr ööliä läpi järjestelmästä.

Eipä nuokaan kovin tuoreilta vaikuttanut.

Vanha suti oli aika musta. Suodatin itsessään oli kuitenkin uudempi päivitetty 3 micronin reuhka.

Ja lopuksi peräöljyt. Ulos tuli, yllätys'yllätys, kamalaa paskaa. Sisään meni jo edellisissa AMG:ssa hyväksi havaittu Castrollin Transmax LS 75W-140. LS ominaisuuttahan tässä ei tarvi kun perä on avoin, mutta tuo kuumapää pitää AMG:ssa olla 140. Suurin työ oli rapsutella proppujen avainvälit puhtaaksi.
Viimeksi muokannut MouTine, Ke 21.06.2023 12:18. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Nykyiset...
'14 MB E500 Coupe - M157
Ollut joskus...
'07 MB CL63 AMG V8
'04 MB SLK55 AMG V8 Kleemann K2
'05 MB CLK55 AMG V8 Kleemann K1
'00 MB CLK55 AMG V8 Kleemann K2
'94 Audi A8 4.2i V8
'92 BMW 850i 5.0i V12
'96 Ford Mustang SVT Cobra 4.6i 32V V8
'92 Lincoln TownCar 4.6i SOHC V8
'78 Ford Capri 2.9i BOA Cosworth V6
'77 Ford Capri 2.8i V6
...Ja pienet sille!
'14 MB E500 Coupe - M157
Ollut joskus...
'07 MB CL63 AMG V8
'04 MB SLK55 AMG V8 Kleemann K2
'05 MB CLK55 AMG V8 Kleemann K1
'00 MB CLK55 AMG V8 Kleemann K2
'94 Audi A8 4.2i V8
'92 BMW 850i 5.0i V12
'96 Ford Mustang SVT Cobra 4.6i 32V V8
'92 Lincoln TownCar 4.6i SOHC V8
'78 Ford Capri 2.9i BOA Cosworth V6
'77 Ford Capri 2.8i V6
...Ja pienet sille!
Re: Moukan CL

Jotain hikoilua vasemmassa iskarissa ollut pidemmän aikaa ja alkanut laajentua. Ei oo kuitenkaan merkkaillut tai öljyä ole tarvinnut lisäillä.

Ostin uudet kunnostetut.
Kysymys kuuluukin... Tarviiko jotain spessua tietää? Vai meneekö ihan että vaihtaa uudet tilalle ja liitin kiinni ja sitte koria ajaa ylös'alas 10 kertaa? Puhtaus tietty aa jaa ooh kun avaa ja sulkee liitoksia.
Nykyiset...
'14 MB E500 Coupe - M157
Ollut joskus...
'07 MB CL63 AMG V8
'04 MB SLK55 AMG V8 Kleemann K2
'05 MB CLK55 AMG V8 Kleemann K1
'00 MB CLK55 AMG V8 Kleemann K2
'94 Audi A8 4.2i V8
'92 BMW 850i 5.0i V12
'96 Ford Mustang SVT Cobra 4.6i 32V V8
'92 Lincoln TownCar 4.6i SOHC V8
'78 Ford Capri 2.9i BOA Cosworth V6
'77 Ford Capri 2.8i V6
...Ja pienet sille!
'14 MB E500 Coupe - M157
Ollut joskus...
'07 MB CL63 AMG V8
'04 MB SLK55 AMG V8 Kleemann K2
'05 MB CLK55 AMG V8 Kleemann K1
'00 MB CLK55 AMG V8 Kleemann K2
'94 Audi A8 4.2i V8
'92 BMW 850i 5.0i V12
'96 Ford Mustang SVT Cobra 4.6i 32V V8
'92 Lincoln TownCar 4.6i SOHC V8
'78 Ford Capri 2.9i BOA Cosworth V6
'77 Ford Capri 2.8i V6
...Ja pienet sille!
Re: Moukan CL
Noista Moukan hylkäämistä osista saa kohta hienon auton koottua.
Teetkö alustan tasokalibroinnin vai luotatko antureiden asettumiseen kohdalleen, vai oliko tuossa säädettävät anturitangot? Ei kai vaihdossa muuta murehdittavaa.

Teetkö alustan tasokalibroinnin vai luotatko antureiden asettumiseen kohdalleen, vai oliko tuossa säädettävät anturitangot? Ei kai vaihdossa muuta murehdittavaa.
Re: Moukan CL
Ainakin takana tuo putken liitos vaati jonkun erikoistyökalun aukaisuun, edestä ei muistikuvaa
W212 E200 BlueTec 2016
Ex. Muutama lankku, seittämän ceetä, yksi CLK ja tenava
www.mbosa.fi
Ex. Muutama lankku, seittämän ceetä, yksi CLK ja tenava
www.mbosa.fi
Re: Moukan CL
Ja en muuten ostanut. Paketista paljastui aivan uudet Kiinalaiset CWM-pajalla valmistetut tekeleet. Paiskasin paketit samantein paluumatkalle kohti Hollantia ja ilmoitin että refund kiitos. Mulla ei periaatteessa ole kiinalaisia osia mitään vastaan, mutta ei tuolla hinnalla mitä noista maksoin.
Nykyiset...
'14 MB E500 Coupe - M157
Ollut joskus...
'07 MB CL63 AMG V8
'04 MB SLK55 AMG V8 Kleemann K2
'05 MB CLK55 AMG V8 Kleemann K1
'00 MB CLK55 AMG V8 Kleemann K2
'94 Audi A8 4.2i V8
'92 BMW 850i 5.0i V12
'96 Ford Mustang SVT Cobra 4.6i 32V V8
'92 Lincoln TownCar 4.6i SOHC V8
'78 Ford Capri 2.9i BOA Cosworth V6
'77 Ford Capri 2.8i V6
...Ja pienet sille!
'14 MB E500 Coupe - M157
Ollut joskus...
'07 MB CL63 AMG V8
'04 MB SLK55 AMG V8 Kleemann K2
'05 MB CLK55 AMG V8 Kleemann K1
'00 MB CLK55 AMG V8 Kleemann K2
'94 Audi A8 4.2i V8
'92 BMW 850i 5.0i V12
'96 Ford Mustang SVT Cobra 4.6i 32V V8
'92 Lincoln TownCar 4.6i SOHC V8
'78 Ford Capri 2.9i BOA Cosworth V6
'77 Ford Capri 2.8i V6
...Ja pienet sille!
Re: Moukan CL
Iskunvaimentimien kartoitus jatkuu edelleen. Valitettavasti vaan monella "kunnostuspajalla" myydään kiinaosia mukamas kunnostettuina. En sitä edelleenkään sano että kiinaosa olisi huono, mutta nuo mainokset kunnostetuista osista on kyllä mainospuhetta monella. Varsinkin pumppujen osalta saa olla tarkkana että saa orkkispumpun kunnostettuna eikä kiinaosaa.
Välillä kuitenkin jotain positiivistakin. Tilasin kuluneella viikolla kaikki uudet paineakut ja ne saapui sopivasti perjantai aamusti. Vaihtelin ensihätään duunipäivän jälkeen linjapaineakun itse ABC-pumpun kyljestä, kun siitä ihmiset aina parjaa.
Pyhä jysäys!
Auto muuttui kertaheitolla sellaiseksi kun sen olin kuvitellut uutena aina olevan. Eteneminen on kuin sukkasillaan. Niin moni omituinen ääni hävisi. Esimerkiksi takapenkin alla pohjapellin ja tankin välistä tuli jokin perin ärsyttävä rahina ja rohina tietyissa ajotilanteissa. Tätä ääntä olen erityisesti jahdannut eri teorioiden kera viikosta toiseen, välillä luovuttaen ja taas kiukulla metsästäen. Nyt se on kadonnut! 2500rpm kohdalla oleva ulina, jonka luulin olevan osa pakoääniä, on poissa. Heti jo ensimmäiseen risteykseen jarruttaessa tunsin että keula nii'aa paljon loogisemmin. Pikatiellä vakkarilla 140 ajaessa ei auto enää nylpytä kierroksia. Tätä ei tosin tuntenut eikä nähnyt jenkakellosta, mutta sen kuuli pakoäänistä. Poissa, kadonnut.

Uusi pallo. Puolalainen Zabienskin tekele. En tiedä mikä alunperin on ollut.

Vanha pallo. Ei löytynyt Mersun logoja tai numeroita. En tiedä kuuluisiko niitä edes olla? LUKkilainenhan tuo on. Oli muuten tosi löysässä.
Paras mielikuva on kuin että pikajuoksija olisi vuoden'päivät juossut puhtaalla punaisella juoksuradallaan ilman tossuja ja nyt sai tossut jalkaansa. Äänien katoamisen lisäksi jotenkin autoon tuli sellainen jousituksen pintamukavuus.

Vaihtelin lauantaina taka- ja etuakselin paineakut. Ei merkittävää vaikutusta, mutta ompahan uudet.

Takapään pallo on tuolleen läpi lattian vararengaskotelossa.
Välillä kuitenkin jotain positiivistakin. Tilasin kuluneella viikolla kaikki uudet paineakut ja ne saapui sopivasti perjantai aamusti. Vaihtelin ensihätään duunipäivän jälkeen linjapaineakun itse ABC-pumpun kyljestä, kun siitä ihmiset aina parjaa.
Pyhä jysäys!
Auto muuttui kertaheitolla sellaiseksi kun sen olin kuvitellut uutena aina olevan. Eteneminen on kuin sukkasillaan. Niin moni omituinen ääni hävisi. Esimerkiksi takapenkin alla pohjapellin ja tankin välistä tuli jokin perin ärsyttävä rahina ja rohina tietyissa ajotilanteissa. Tätä ääntä olen erityisesti jahdannut eri teorioiden kera viikosta toiseen, välillä luovuttaen ja taas kiukulla metsästäen. Nyt se on kadonnut! 2500rpm kohdalla oleva ulina, jonka luulin olevan osa pakoääniä, on poissa. Heti jo ensimmäiseen risteykseen jarruttaessa tunsin että keula nii'aa paljon loogisemmin. Pikatiellä vakkarilla 140 ajaessa ei auto enää nylpytä kierroksia. Tätä ei tosin tuntenut eikä nähnyt jenkakellosta, mutta sen kuuli pakoäänistä. Poissa, kadonnut.

Uusi pallo. Puolalainen Zabienskin tekele. En tiedä mikä alunperin on ollut.

Vanha pallo. Ei löytynyt Mersun logoja tai numeroita. En tiedä kuuluisiko niitä edes olla? LUKkilainenhan tuo on. Oli muuten tosi löysässä.
Paras mielikuva on kuin että pikajuoksija olisi vuoden'päivät juossut puhtaalla punaisella juoksuradallaan ilman tossuja ja nyt sai tossut jalkaansa. Äänien katoamisen lisäksi jotenkin autoon tuli sellainen jousituksen pintamukavuus.

Vaihtelin lauantaina taka- ja etuakselin paineakut. Ei merkittävää vaikutusta, mutta ompahan uudet.

Takapään pallo on tuolleen läpi lattian vararengaskotelossa.
Nykyiset...
'14 MB E500 Coupe - M157
Ollut joskus...
'07 MB CL63 AMG V8
'04 MB SLK55 AMG V8 Kleemann K2
'05 MB CLK55 AMG V8 Kleemann K1
'00 MB CLK55 AMG V8 Kleemann K2
'94 Audi A8 4.2i V8
'92 BMW 850i 5.0i V12
'96 Ford Mustang SVT Cobra 4.6i 32V V8
'92 Lincoln TownCar 4.6i SOHC V8
'78 Ford Capri 2.9i BOA Cosworth V6
'77 Ford Capri 2.8i V6
...Ja pienet sille!
'14 MB E500 Coupe - M157
Ollut joskus...
'07 MB CL63 AMG V8
'04 MB SLK55 AMG V8 Kleemann K2
'05 MB CLK55 AMG V8 Kleemann K1
'00 MB CLK55 AMG V8 Kleemann K2
'94 Audi A8 4.2i V8
'92 BMW 850i 5.0i V12
'96 Ford Mustang SVT Cobra 4.6i 32V V8
'92 Lincoln TownCar 4.6i SOHC V8
'78 Ford Capri 2.9i BOA Cosworth V6
'77 Ford Capri 2.8i V6
...Ja pienet sille!
Re: Moukan CL
Tähän ei voi muutakuin yhtyä. W221:seen (ei 63:nen, vaan 500) vaihdettu juuri moottorintukikumet sekä vaihteiston kumi (Lemförderiä). Auto muuttui kertaheitolla aivan erilaiseksi värinöiden ja tärinöiden osalta: kaikki poissa. R:ää tai D:tä päälle laittaessa myös nytkäys / kolahdus hävisi kokonaan. Omassa tapauksessani toinen kumi oli revennyt, öljyt oli vielä sisässä, toisessa pultti oli kahlannut läpi alemman kierreosan. Vaihteiston kumi oli jo painunut aikas paljon läjään verrattuna uuteen.MouTine kirjoitti: ↑Ke 16.06.2021 22:52
Mulla ei ole ollut yhtäkään Mersua jossa nuo kumet ei olisi olleet vaihtokunnossa. Kaikki neljä amggia ja se kaverille Tukholmasta haettu amggi, kaikissa nämä on olleet rikki.
Korkeuseroa ei juuri ollut. Eniten pistää silmään että autosta tuli ulos samanlaiset Febi Bilsteinit kuin uudet meni sisään. Eli joskus on vaihdettu. Hämmentävää kuitenkin oli 07 stanssi, kun uusissa oli 20. Apukuskinpuoleinen oli ehjä, mutta sitä oli jotenkin runnottu ja kumi oli revennyt alhaalta sivusta.
Homma nopeutti huomattavasti se, että koko etuputkiston sijasta piti irroittaa vain nuo Greta-Thunberg-velocity-putket.
Näille raskaille moottoreille aivan ehdoton ensi toimenpide, kun käytettyä autoa ostaa.
Re: Moukan CL
Joo mun tarvis vielä vaihdella vaihteiston tukikumi. Taitaa mennä keväälle... Ja miksei samalla heittäs uudet kumilimput ja laakerin kardaanillekkin. Tuli joskus nekin tilattua päihdepäissäni.
Nykyiset...
'14 MB E500 Coupe - M157
Ollut joskus...
'07 MB CL63 AMG V8
'04 MB SLK55 AMG V8 Kleemann K2
'05 MB CLK55 AMG V8 Kleemann K1
'00 MB CLK55 AMG V8 Kleemann K2
'94 Audi A8 4.2i V8
'92 BMW 850i 5.0i V12
'96 Ford Mustang SVT Cobra 4.6i 32V V8
'92 Lincoln TownCar 4.6i SOHC V8
'78 Ford Capri 2.9i BOA Cosworth V6
'77 Ford Capri 2.8i V6
...Ja pienet sille!
'14 MB E500 Coupe - M157
Ollut joskus...
'07 MB CL63 AMG V8
'04 MB SLK55 AMG V8 Kleemann K2
'05 MB CLK55 AMG V8 Kleemann K1
'00 MB CLK55 AMG V8 Kleemann K2
'94 Audi A8 4.2i V8
'92 BMW 850i 5.0i V12
'96 Ford Mustang SVT Cobra 4.6i 32V V8
'92 Lincoln TownCar 4.6i SOHC V8
'78 Ford Capri 2.9i BOA Cosworth V6
'77 Ford Capri 2.8i V6
...Ja pienet sille!
Re: Moukan CL
Kärry kävi paikallisella marmorilla johdon päässä ja linguatronik koodattiin saksasta englanniksi. Ihan heti homma ei luonannutkaan mutta kun toimitti auton tarvittavan median kanssa niin sitten bueno. Innostus tökkäsi seuraavaksi vikaan ja vikakoodiin avonaisista mikrofonien virtapiireistä. Uskomatonta mutta kattoyksikön kun avasi, niin ensimmäisenä pisti silmään avonainen liitin. Taustapeilin jalan sisään oli tungettu vastapeluri.

Tuohon kun tökkäsi liittimen peilistä niin järjestelmä alkoi toimia. Herää vaan kysymys miksi ihmeessä? Johto sielä peilin jalassa ei mene itsekseen sihen väliin. Entinen omistaja harhaluuloinen "monialayrittäjä"?
Jokatapauksessa, hieno varuste. Jopa ilman puheäänen kalibrointia totteli radion kanavien ohjausta "next station" ja "previous station".
Ilmat vaan alkaneet kylmetä sitä myöden että kesäautolla alkaa olla päivät luetut. Parempi sen on olla lämpimässä parkkihallissa.

Nopean pikapesun aika. Auto on euro-spec kaikesta huolimatta.

Öljyt luonnollisesti valuttamalla sumpusta ja öljynjäähdyttimestä. Tilalle 9 litraa tuttua Mobilin 0W-40 öljyä Mannin sudin kera.


Viimiset räpsyt ennen talvihuilia. Vaatimattomat 20tkm tuli ajettua kun ei missään käyty. Lomat oli jo syöty kun piikit saatu. Menohaluja kyllä olis ollut. Ensikesänä sitten uusi yritys.

Tuohon kun tökkäsi liittimen peilistä niin järjestelmä alkoi toimia. Herää vaan kysymys miksi ihmeessä? Johto sielä peilin jalassa ei mene itsekseen sihen väliin. Entinen omistaja harhaluuloinen "monialayrittäjä"?
Jokatapauksessa, hieno varuste. Jopa ilman puheäänen kalibrointia totteli radion kanavien ohjausta "next station" ja "previous station".
Ilmat vaan alkaneet kylmetä sitä myöden että kesäautolla alkaa olla päivät luetut. Parempi sen on olla lämpimässä parkkihallissa.

Nopean pikapesun aika. Auto on euro-spec kaikesta huolimatta.

Öljyt luonnollisesti valuttamalla sumpusta ja öljynjäähdyttimestä. Tilalle 9 litraa tuttua Mobilin 0W-40 öljyä Mannin sudin kera.


Viimiset räpsyt ennen talvihuilia. Vaatimattomat 20tkm tuli ajettua kun ei missään käyty. Lomat oli jo syöty kun piikit saatu. Menohaluja kyllä olis ollut. Ensikesänä sitten uusi yritys.
Nykyiset...
'14 MB E500 Coupe - M157
Ollut joskus...
'07 MB CL63 AMG V8
'04 MB SLK55 AMG V8 Kleemann K2
'05 MB CLK55 AMG V8 Kleemann K1
'00 MB CLK55 AMG V8 Kleemann K2
'94 Audi A8 4.2i V8
'92 BMW 850i 5.0i V12
'96 Ford Mustang SVT Cobra 4.6i 32V V8
'92 Lincoln TownCar 4.6i SOHC V8
'78 Ford Capri 2.9i BOA Cosworth V6
'77 Ford Capri 2.8i V6
...Ja pienet sille!
'14 MB E500 Coupe - M157
Ollut joskus...
'07 MB CL63 AMG V8
'04 MB SLK55 AMG V8 Kleemann K2
'05 MB CLK55 AMG V8 Kleemann K1
'00 MB CLK55 AMG V8 Kleemann K2
'94 Audi A8 4.2i V8
'92 BMW 850i 5.0i V12
'96 Ford Mustang SVT Cobra 4.6i 32V V8
'92 Lincoln TownCar 4.6i SOHC V8
'78 Ford Capri 2.9i BOA Cosworth V6
'77 Ford Capri 2.8i V6
...Ja pienet sille!
Re: Moukan CL
Kesä puolessa'vlissä ja jotain on hääräilty ja huolleltu.
Perehdyin aktiivipenkkien toimimattomuuteen.

Suurin suhina tuli lattiamaton alta. Syykin selvisi nopsaa.

4mm holkilla korjasimma.

Seuraava suhina löytyi löytyi tuosta kuskin penkin jakotukista. A2118050444 osaa ei ole enää saatavilla, joten ainoaksi vaihtoehdoksi jäi käpöstellä tuo paikallaan oleva tiiviiksi. Väljä liitin korvautui kirkkaalla letkulla ja pieni murtuma venttiilin juuressa tiukkaantui muoviliima & kutistesukka yhdistelmällä.
Nyt järjestelmä toimii. Penkkien hienosäätö pusseilla on aika hieno feature, mutta itse aktiivipenkkien toiminnalle en suurta arvoa anna. Selän molempia pusseja puhallellaan nopeuden ja ratin asennon mukaan. Mun makuun ihan turhan matalissa nopeuksissa ja vieläpä turhan nopealla syötöllä. Otin aktiivisuuden pois päältä jo kotipihassa. Hieronta on kanssa aika mitään sanomaton, mutta pitkässä matkassa varmasti mieluisa varuste. Siltikin olisin tälle featurelle keksinyt jonkun muun nimen kuin hieronta. Niin ja taka-niskatuet nousee pneumaattisesti nyt myös ylös.
Koko homman ehkä hienoin vaihe oli laittaa vihdoin ja viimein takakontin takaseinä takaisin paikalleen. Se oli ollut pitkään irrallaan koska olin irroittanut pumpun liittimen ja tämä homma on odottanut vuoroaan reilun vuoden.



Joku joskus tehnyt jotain väärin ja vaihteistoöljyn jäähdyttimelle vievä toinen putki, itseasiassa paluu, mennyt lontolle. Tuskin lontto mitään on haitannut, mutta kun sen itse tietää, niin pakko tommonen on hoitaa kuntoon. Ebaystä tuli ehjä käytetty vastaan joten semmonen heitettiin paikalleen.

En niinkään mainoksen, vaan enempi tarjouksen uhrina, heittelin RVS P2:sta ABC säiliöön. Eniten kuitenkin iloitsen kuinka kirkkaana öölit ovat pysyneet. Eli aika hyvin viime syksynä sain järjestelmän huuhdeltua.

Sävytin harmaat muoviosat umpioiden sisältä mustiksi. Kromit jätin tuomaan efektiä. Mielestäni onnistunut kosmeettinen modi. Samalla vähän muutin kytkentöjä ja säädin projektorit samalle korolle. Eipä nuo pimeellä luurilla otetut kuvat näköjään häävejä ole kun selvin'päin katselee.


Meppis kävi vuotuisessa vahauksessaan, Hiltula Detailingilla.


Vaihtelin päivitetyn öljypohjan (A2222700512 / Vaico V30-2737) ja siihen kuuluvan suodattimen (A2222772000 / Vaico V30-1927). Ja luonnollisesti öljytkin vaihtu. Kummasti nekin oli tummuneet vaikkei kilometrejä nyt niin paljoa ole tullut.

Otin kuitenkin asiakseni huoltaa kardanin. On muuten ruma tollanen fossiili-AMG ilman neljää putkenpäätä.

Uudet kumilimput ja keskilaakeri. Samalla tuli rasvattua ristikko ulkoisesti. Jotain pientä pykällystä siinä oli, mutta vain jos sitä väänteli oikein kunnolla. Kardanissa on joku vanha hieromajälki, mutta autosta en löytänyt mitään vastaavaa. Ja jälkikin on komeesti ajan patinassa. Mikähän lienee senkin arvoitus...

Laakeri on 6006/32 eli normaali 6006:sen 30mm keskireijän sijasta keskireikä pitää olla 32mm. Eli normaali 6006 paikallisesta Siwasta ei käy.
Kardaani pysyi jopa tasapainossa. Merkitsin kyllä boorit ja laitoin tarkkaan samalla tavalla takaisin. Sitä vaan vähän ihmettelinkin kun noi sakarat ei linjaa yhtään. Olen kuvitellut että ne pitäisi olla 90 tai 180 asteen jaolla toisiinsa nähden. Go figure...
Sitte semmonen havainto että en tiedä mikä on siihen syynä mutta kokoajan sain olla etsimässä jotain työkalua lamppua tai hanskaa jonka olin hetkeä aikasemmin laskenut johonkin. Helvetisi meni enempi aikaa kun sai jatkuvasti pyöriä ympyrää etsien jotain.


Andorrassa tuli käytyä.

Pidemmän aikaa miettinyt miksi auto ei osaa säätää ilmastointia niin hienosti mitä edelliset Mersut. Asia alkoi oikeen ärsyttämään Andorran reissulla siinä määrin että päätin perehtyä asiaan.

No siinähän on ihan halkeama ja vesi pesässä.

Niin kuin moni muukin asia tosielämässä, uudella osalla viat korjaantuu. Nyt steppimoottorit raksuttelee läppiä tekoälyn mukaan ja puhallin puhkuu varjossa vähemmän ja auringossa enempi.
Perehdyin aktiivipenkkien toimimattomuuteen.

Suurin suhina tuli lattiamaton alta. Syykin selvisi nopsaa.

4mm holkilla korjasimma.

Seuraava suhina löytyi löytyi tuosta kuskin penkin jakotukista. A2118050444 osaa ei ole enää saatavilla, joten ainoaksi vaihtoehdoksi jäi käpöstellä tuo paikallaan oleva tiiviiksi. Väljä liitin korvautui kirkkaalla letkulla ja pieni murtuma venttiilin juuressa tiukkaantui muoviliima & kutistesukka yhdistelmällä.
Nyt järjestelmä toimii. Penkkien hienosäätö pusseilla on aika hieno feature, mutta itse aktiivipenkkien toiminnalle en suurta arvoa anna. Selän molempia pusseja puhallellaan nopeuden ja ratin asennon mukaan. Mun makuun ihan turhan matalissa nopeuksissa ja vieläpä turhan nopealla syötöllä. Otin aktiivisuuden pois päältä jo kotipihassa. Hieronta on kanssa aika mitään sanomaton, mutta pitkässä matkassa varmasti mieluisa varuste. Siltikin olisin tälle featurelle keksinyt jonkun muun nimen kuin hieronta. Niin ja taka-niskatuet nousee pneumaattisesti nyt myös ylös.
Koko homman ehkä hienoin vaihe oli laittaa vihdoin ja viimein takakontin takaseinä takaisin paikalleen. Se oli ollut pitkään irrallaan koska olin irroittanut pumpun liittimen ja tämä homma on odottanut vuoroaan reilun vuoden.



Joku joskus tehnyt jotain väärin ja vaihteistoöljyn jäähdyttimelle vievä toinen putki, itseasiassa paluu, mennyt lontolle. Tuskin lontto mitään on haitannut, mutta kun sen itse tietää, niin pakko tommonen on hoitaa kuntoon. Ebaystä tuli ehjä käytetty vastaan joten semmonen heitettiin paikalleen.

En niinkään mainoksen, vaan enempi tarjouksen uhrina, heittelin RVS P2:sta ABC säiliöön. Eniten kuitenkin iloitsen kuinka kirkkaana öölit ovat pysyneet. Eli aika hyvin viime syksynä sain järjestelmän huuhdeltua.

Sävytin harmaat muoviosat umpioiden sisältä mustiksi. Kromit jätin tuomaan efektiä. Mielestäni onnistunut kosmeettinen modi. Samalla vähän muutin kytkentöjä ja säädin projektorit samalle korolle. Eipä nuo pimeellä luurilla otetut kuvat näköjään häävejä ole kun selvin'päin katselee.



Meppis kävi vuotuisessa vahauksessaan, Hiltula Detailingilla.


Vaihtelin päivitetyn öljypohjan (A2222700512 / Vaico V30-2737) ja siihen kuuluvan suodattimen (A2222772000 / Vaico V30-1927). Ja luonnollisesti öljytkin vaihtu. Kummasti nekin oli tummuneet vaikkei kilometrejä nyt niin paljoa ole tullut.

Otin kuitenkin asiakseni huoltaa kardanin. On muuten ruma tollanen fossiili-AMG ilman neljää putkenpäätä.

Uudet kumilimput ja keskilaakeri. Samalla tuli rasvattua ristikko ulkoisesti. Jotain pientä pykällystä siinä oli, mutta vain jos sitä väänteli oikein kunnolla. Kardanissa on joku vanha hieromajälki, mutta autosta en löytänyt mitään vastaavaa. Ja jälkikin on komeesti ajan patinassa. Mikähän lienee senkin arvoitus...

Laakeri on 6006/32 eli normaali 6006:sen 30mm keskireijän sijasta keskireikä pitää olla 32mm. Eli normaali 6006 paikallisesta Siwasta ei käy.
Kardaani pysyi jopa tasapainossa. Merkitsin kyllä boorit ja laitoin tarkkaan samalla tavalla takaisin. Sitä vaan vähän ihmettelinkin kun noi sakarat ei linjaa yhtään. Olen kuvitellut että ne pitäisi olla 90 tai 180 asteen jaolla toisiinsa nähden. Go figure...
Sitte semmonen havainto että en tiedä mikä on siihen syynä mutta kokoajan sain olla etsimässä jotain työkalua lamppua tai hanskaa jonka olin hetkeä aikasemmin laskenut johonkin. Helvetisi meni enempi aikaa kun sai jatkuvasti pyöriä ympyrää etsien jotain.


Andorrassa tuli käytyä.

Pidemmän aikaa miettinyt miksi auto ei osaa säätää ilmastointia niin hienosti mitä edelliset Mersut. Asia alkoi oikeen ärsyttämään Andorran reissulla siinä määrin että päätin perehtyä asiaan.

No siinähän on ihan halkeama ja vesi pesässä.

Niin kuin moni muukin asia tosielämässä, uudella osalla viat korjaantuu. Nyt steppimoottorit raksuttelee läppiä tekoälyn mukaan ja puhallin puhkuu varjossa vähemmän ja auringossa enempi.
Nykyiset...
'14 MB E500 Coupe - M157
Ollut joskus...
'07 MB CL63 AMG V8
'04 MB SLK55 AMG V8 Kleemann K2
'05 MB CLK55 AMG V8 Kleemann K1
'00 MB CLK55 AMG V8 Kleemann K2
'94 Audi A8 4.2i V8
'92 BMW 850i 5.0i V12
'96 Ford Mustang SVT Cobra 4.6i 32V V8
'92 Lincoln TownCar 4.6i SOHC V8
'78 Ford Capri 2.9i BOA Cosworth V6
'77 Ford Capri 2.8i V6
...Ja pienet sille!
'14 MB E500 Coupe - M157
Ollut joskus...
'07 MB CL63 AMG V8
'04 MB SLK55 AMG V8 Kleemann K2
'05 MB CLK55 AMG V8 Kleemann K1
'00 MB CLK55 AMG V8 Kleemann K2
'94 Audi A8 4.2i V8
'92 BMW 850i 5.0i V12
'96 Ford Mustang SVT Cobra 4.6i 32V V8
'92 Lincoln TownCar 4.6i SOHC V8
'78 Ford Capri 2.9i BOA Cosworth V6
'77 Ford Capri 2.8i V6
...Ja pienet sille!
Re: Moukan CL
Täysin tangentilla ketjun aiheesta mutta mä olen tässä ihan toivoton. Ihan sama tarina, joka kerta. Työhousuissa on vielä liikaa taskujakin joihin voi hukata tavaraa.