M110 pakoventtiilin koko?

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
Sivonen
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 2344
Liittynyt: Pe 21.05.2004 08:26

M110 pakoventtiilin koko?

Viesti Kirjoittaja Sivonen »

Minkä kokoiset pakoventtiilit M110:ssa on?
[url=http://koti.mbnet.fi/arbiter/hotrod.jpg]Mese[/url]
xr
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1225
Liittynyt: Ti 06.07.2004 01:08
Paikkakunta: Eteläpohjanmaa

Viesti Kirjoittaja xr »

ventiili koko muuttuu ainakin ruiskussa tehon noustessa 185 heppaan samalla muuttuu nokka aksilan laakeri kaulojen määrä venttiilien kokoa
ne enää muista
Avatar
Sivonen
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 2344
Liittynyt: Pe 21.05.2004 08:26

Viesti Kirjoittaja Sivonen »

Juu, kyse on siis tuosta 185-hepoisesta ruiskuversiosta.
[url=http://koti.mbnet.fi/arbiter/hotrod.jpg]Mese[/url]
Avatar
Daaz
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 1634
Liittynyt: Ti 25.11.2003 19:20
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Daaz »

Sivonen kirjoitti:Juu, kyse on siis tuosta 185-hepoisesta ruiskuversiosta.
Niitäkin on (ainakin) kahta eri versiota. Valitettavasti en pysty mistään tuota kokoa vilkaisemaan, ehkä alan liikkeet auttaisivat?

-Daaz
Speed kills, but it also makes you very fast.
114.073 1976 (H) – 114.023 1974 (H) – 114.073 1975 (V) – 114.073 1974 (V) – 126.046 1990 (M)
Avatar
Sivonen
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 2344
Liittynyt: Pe 21.05.2004 08:26

Viesti Kirjoittaja Sivonen »

Tammer-dieselistä kysäisin ja sedät katsoivat silmät pyöreänä jotta "onkos Mersulla noin vanhoja twincamejakin" :shock:
[url=http://koti.mbnet.fi/arbiter/hotrod.jpg]Mese[/url]
Avatar
Daaz
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 1634
Liittynyt: Ti 25.11.2003 19:20
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Daaz »

No just. :roll: Mulla kyllä lukee tuo Tampereella kirjassa, mutta en mene sinne ennen joulua. Jos katsoisit jostain vanhasta Autodata-säätöarvokirjasta?

Huomaa siis, että ensin teho oli 185 hv, sitten 177 hv ja sitten taas 185 hv. Ja ensin ja viimeksi mainittu kyhäelmä eivät ole samanlaisia. Haluat ilmeisesti siis tietää sen W114:n (1972-1976) version tiedot, etkä sen W123:n (1975-1985)? W114:n versio on M110.981 ja W123:n (kummallakin puristussuhteella) on M110.984. Tehoalueet ja siten tietysti vääntökäyrät ovat erilaisia kaikissa kolmessa.

-Daaz
Speed kills, but it also makes you very fast.
114.073 1976 (H) – 114.023 1974 (H) – 114.073 1975 (V) – 114.073 1974 (V) – 126.046 1990 (M)
Avatar
Sivonen
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 2344
Liittynyt: Pe 21.05.2004 08:26

Viesti Kirjoittaja Sivonen »

Taitaa olla W116:n kone, jos oikein muistan. Käyn katsomassa koneen numeron niin tietää enemmän.

Missä se numero muuten on? Koneen ja tulipellin välissä? (en mää ny konetta ala pois nostelemaan)
Pohjassa oli joku numero, vaan olikohan se laatikon pohjassa...

Erottaakos noita koneita päällisin puolin tiirailemalla, jos numero sattuukin olemaan hankalassa paikassa? Tuostahansen joku jo tunnistaa :wink:


e. autodata-cd:ltä ei löytynyt venttiilien kokoja
[url=http://koti.mbnet.fi/arbiter/hotrod.jpg]Mese[/url]
Avatar
raul
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 2966
Liittynyt: Ma 09.06.2003 13:22
Paikkakunta: Etelä

Viesti Kirjoittaja raul »

Kuvan perusteella ihan viimeisiä M110:jä, todennäköisimmin joko sitten W123 tai W126:sta.
Lohkon numero on suht jemmassa, muistaakseni putsarin irroittaminen auttaisi huomattavasti.

Tuohon pakoventtiilin kokoon en vieläkään löytänyt vastausta, mutta muistelisin vain imuventtiilien kasvaneen vuoden 1978 tehonnousussa.
Avatar
Daaz
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 1634
Liittynyt: Ti 25.11.2003 19:20
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Daaz »

Imurööri olisi eri suuntaan (jos edes olisi tuossa päällä) vanhemmassa mallissa. Eli tuosta ja öljykorkista päätellen ihan uusimpia. Tästä käsin ei nyt pysty sanomaan enempää, kun ruisku ei näy. W123:ssahan tuo näyttäisi olevan kiinni, joten miksi emme tiedä asiasta enempää?

W126:n konenumerot ovat muuten M110.987 ja lokakuu 1981 -> M110.989.

Mihin katiskaan tuo on tarkoitus laittaa kiinni? Vai vaihdetaanko siihen vain pakoventtiilit (ja miksi :) )?

-Daaz
Speed kills, but it also makes you very fast.
114.073 1976 (H) – 114.023 1974 (H) – 114.073 1975 (V) – 114.073 1974 (V) – 126.046 1990 (M)
Avatar
jarski
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 2157
Liittynyt: Su 23.03.2003 20:15
Paikkakunta: Karstula

...

Viesti Kirjoittaja jarski »

Öljykorkin perusteella on paha sanoa mitään, w115:sta w210:aan käy sama korkki.. :wink:
w115,123,124,126,210 yms.
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8789
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

koneen numero on muistaakseni virranjakajan lähistöllä lohkon ja kannen liitos pinnan läheisyydessä...

mikäs laatikko tuon koneen perässä on? mulla 722.3 laatikolla ja "kaasu" vaijeri tulee ilmanputsarin taakse ilman vivustoja...
Avatar
Sivonen
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 2344
Liittynyt: Pe 21.05.2004 08:26

Viesti Kirjoittaja Sivonen »

Daaz kirjoitti:W123:ssahan tuo näyttäisi olevan kiinni, joten miksi emme tiedä asiasta enempää?
Auto on ollut entisessä elämässään nakutin.
Mihin katiskaan tuo on tarkoitus laittaa kiinni? Vai vaihdetaanko siihen vain pakoventtiilit (ja miksi :) )?

-Daaz
Se on jo katiskassa kiinni. Pakoventtiilin koko pitäisi tietää ennen kuin alkaa tekemään savunsiirtojärjestelmää.


Lootan tyyppiä en muista, enkä mene tuonne lätäkköön tetsaamaan että saisin sen katsottua. Säätö on tangolla, ei vaijerilla.
[url=http://koti.mbnet.fi/arbiter/hotrod.jpg]Mese[/url]
Avatar
Sivonen
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 2344
Liittynyt: Pe 21.05.2004 08:26

Viesti Kirjoittaja Sivonen »

Kysäisinpä auton ed. omistajalta:

Kone on 280E W123:sta. Vuosimalli oli -80.
Ja loota on -76 mallisesta 280S mersusta.
[url=http://koti.mbnet.fi/arbiter/hotrod.jpg]Mese[/url]
Avatar
tero
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 146
Liittynyt: Ke 09.04.2003 21:20
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja tero »

Sivonen kirjoitti:Kysäisinpä auton ed. omistajalta:

Kone on 280E W123:sta. Vuosimalli oli -80.
Ja loota on -76 mallisesta 280S mersusta.
En tiedä auttaako muttra W126 M110 koneelle ilmoitetaan

Imu
lautasen halkaisija 45,10/45,30
varren halkaisija 8,995/8,970
venttilin pituus 114,80/115,20

Pako
38,90/39,10
8,935/8,960
117,80/118,20

Ja no kahdet eri luvuthan on S (110.924-kaasari) ja SE(110.987-ruisku) koneille. Ruiskulla siis aavistuksen isommat venttiilit. En tiedä päteekö nuo samat mitat sitten muihin korimalleihin ollenkaan mutta siis jo saman korisarjan sisällä nuo venttiilit ovat erikokoiset kaasari ja ruiskukoneiden välillä. Seetit ovat samankokoisia molemmissa (47mm)

,Tero
Avatar
Sivonen
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 2344
Liittynyt: Pe 21.05.2004 08:26

Viesti Kirjoittaja Sivonen »

Kyllä auttaa, kiitos vaan!
[url=http://koti.mbnet.fi/arbiter/hotrod.jpg]Mese[/url]
Petehri
Yhteistyökumppani
Yhteistyökumppani
Viestit: 1733
Liittynyt: Ke 08.10.2003 15:26
Paikkakunta: Loimaa

Viesti Kirjoittaja Petehri »

Jokos on peltisarjan teko alkanut?

Itsellekin olisi tarkoitus vääntäää uusi putkisto ja samalla peltisarja tuohon rotteloon talven aikana.

Miten mitoitat putkiston?
Onkosiihen olemassa jotakin laskukaavaa tai jotain miilä saisi selville oikeat putkien pituudet ja koot?

Tuleeko putkistosta 6-2-1 tyylinen vai miten totetutat?
Vai 6-1 ja hyrskytin putken nokkaan? :twisted:

Itelle ainakin olisi tarkoitus ihan normaali peltisarja valmistaa eikä minkäänlaista "mutkaa" ole väliin tulossa ainakaan heti aluksi.
Viimeksi muokannut Petehri, Ma 03.01.2005 00:12. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
Sivonen
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 2344
Liittynyt: Pe 21.05.2004 08:26

Viesti Kirjoittaja Sivonen »

Ei ole tekeminen alkanut. Jos vaikka juhannuksen jälkeen saisi sen asennusvalmiiksi.

Tarkoituksena oli tehdä 6-1 sarja, mutta se kun ei kirjatiedon mukaan tule toimimaan kunnolla niin en viitsi kokeillakaan. Eli 6-2-1 sarja tulee pellin alle.

Laskukaavat löytyy Esko Maunon kirjoittamasta Virttäjän käsikirjasta. Ne on vain suuntaa-antavia, eikä kuusimukiseen ole valmista kaavaa. Eli minun pakosarjani ei tule olemaan optimaalinen.
Jos ei muuta tapahdu, niin saapahan enemmän ääntä. :lol:

Kaavoja ei nyt ole käsillä, mutta putkien mitat on:

Ensiöputket 2" paksut, 450mm pitkät
Toisioputket 3", 510mm
Kollektoriksi ovaalin muotoinen 3"x6" noin 3-5" pitkä pätkä. Kollektorin toinen pää 2,5"x5".
Siitä 2x2,5" putket ekalle pöntölle
ja 2x2" loppuosa


e. pakosarja mitoitettu 5000 rpm:lle.
[url=http://koti.mbnet.fi/arbiter/hotrod.jpg]Mese[/url]
Melitos
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 713
Liittynyt: Ke 18.08.2004 14:30
Paikkakunta: Se rennompi voorumi...

Viesti Kirjoittaja Melitos »

Huh 2" ensiöputket kuulostaa kyllä hurjan suurilta kun sylinteritkin ovat alle puoli litraa kappale. Vääntöhuippuako meinasit viiteen tonniin? Alkaa kuulostamaan jo kireältä kisapeliltä...
So long, and thanks for all the fish
Avatar
Sivonen
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 2344
Liittynyt: Pe 21.05.2004 08:26

Viesti Kirjoittaja Sivonen »

Kierroskonehan tämä on. Vakiokoneen huippuvääntö (240 Nm) on 4500rpm ja tehohuippu (185hp) 5800rpm kohdalla. Siihen väliin tähtäsin.
Pakosarjan siis pitäisi antaa pieni vääntöpiikki tuolle lasketulle kierrosluvulle... Pitäisi ja pitäisi. :roll:

Yksi laskukaava sanoi 2" ja toinen 1.80" ensiöputken halkaisijaksi.
[url=http://koti.mbnet.fi/arbiter/hotrod.jpg]Mese[/url]
Melitos
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 713
Liittynyt: Ke 18.08.2004 14:30
Paikkakunta: Se rennompi voorumi...

Viesti Kirjoittaja Melitos »

No sitten pitää vain saada punaviiva tarpeeksi ylös ettei meno vallan hyydy isommalle vaihdettaessa. 8)

Vähän matematiikkaa:

Pakokaasu poistuu sylinteristä venttiililautasen ja istukan välisestä aukosta jonka pinta-ala on venttiililautasen ympärysmitta kertaa venttiilin nosto. Oletetaan nostoksi puoli tuumaa (12,7mm) kun en tiedä paljonko oikea arvo on (luultavasti pienempi).

A = pii x d x nosto =3,14 x 39,1mm x 12,7mm = 1560mm^2

Primääriputken poikkipinta-ala
A = pii x r^2 = 3,14 x (25,4mm)^2 = 2026mm^2

Tämä on aika tarkkaan 1,3 kertaa aiempi 1560mm^2. Ei luulisi ainakaan ahdistavan. Mutta virtausnopeus saattaa jo laskea liikaakin.
So long, and thanks for all the fish
Avatar
Sivonen
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 2344
Liittynyt: Pe 21.05.2004 08:26

Viesti Kirjoittaja Sivonen »

Kyllähän putken pitääkin olla isompi kuin venttiilin ja istukan välinen aukko. Pakokanava viilataan kuulemma yleensä siten että venttiilin koko on 0,85 x pakoaukon koko. Putki saa olla samankokoinen tai hieman isompi.


Tavoiteltu putken koko: 1560 mm2 / 0,85 = 1835mm2
Putken halk: sqrt(1832mm2 / 3,14) x 2 = 48mm = 1,90"

Eli eiköhän 1 7/8" - 2" putki on aika sopiva.
[url=http://koti.mbnet.fi/arbiter/hotrod.jpg]Mese[/url]
Avatar
Antti L.
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 371
Liittynyt: To 08.04.2004 11:13
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Antti L. »

Sivonen kirjoitti:Kierroskonehan tämä on. Vakiokoneen huippuvääntö (240 Nm) on 4500rpm ja tehohuippu (185hp) 5800rpm kohdalla. Siihen väliin tähtäsin.
Pakosarjan siis pitäisi antaa pieni vääntöpiikki tuolle lasketulle kierrosluvulle... Pitäisi ja pitäisi. :roll:

Yksi laskukaava sanoi 2" ja toinen 1.80" ensiöputken halkaisijaksi.
Oletko muuten nähnyt koneen vääntököyrän? Vaikka huippuvääntö on aika korkealla, niin vääntökäyrä on tosi matala.. Vääntöä löytyy alakierroksilta asti! Kyllähän tuon huomaa ajaessakin miten sitkeä kone on, ei hyydy ylämäkeen. Minusta nuo mersun pakosarjat eivät ole ihan huonnoimmasta päästä, välttämättä ei tule kummoista parannusta. Aika lähelle olevat putken halkaisijat saa kyllä omista pakosarjasta ja pakoputkista mittaamalla, teet vain ehkä hiukan isommat ja paremmin virtaavat. Mutta tulee tästä ainakin mielenkiintoista seurattavaa miten käy! :D Mutkan putkeen laittamalla saisi helpointen tehoa ja tarpeen tullen vielä aika reilusti! 8)
Ihan vain näin mersumiesten kesken...

w211 280cdi
w111 '320cdi' Coupe
w115 '280E'
Avatar
Sivonen
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 2344
Liittynyt: Pe 21.05.2004 08:26

Viesti Kirjoittaja Sivonen »

Antti L. kirjoitti:Oletko muuten nähnyt koneen vääntököyrän? Vaikka huippuvääntö on aika korkealla, niin vääntökäyrä on tosi matala.. Vääntöä löytyy alakierroksilta asti!
Ei käytännössä. Vasta 3000 kierroksilla alkaa vetämään kunnolla.
Minusta nuo mersun pakosarjat eivät ole ihan huonnoimmasta päästä, välttämättä ei tule kummoista parannusta.
Parannus vai "parannus"... Se on tietenkin kiinni siitä mitä hakee. Ainakin alakierroksilta putoaa vääntö. Ja toivottavasti yläkierroksilla kasvaa. :roll:

Voihan se olla että pakosarja on viikon kiinni autossa ja vaihdan alkuperäisen takaisin.. Mutta ei sitä kokeilematta usko. :wink:
[url=http://koti.mbnet.fi/arbiter/hotrod.jpg]Mese[/url]
Vastaa Viestiin