M110 pakoventtiilin koko?
M110 pakoventtiilin koko?
Minkä kokoiset pakoventtiilit M110:ssa on?
[url=http://koti.mbnet.fi/arbiter/hotrod.jpg]Mese[/url]
Niitäkin on (ainakin) kahta eri versiota. Valitettavasti en pysty mistään tuota kokoa vilkaisemaan, ehkä alan liikkeet auttaisivat?Sivonen kirjoitti:Juu, kyse on siis tuosta 185-hepoisesta ruiskuversiosta.
-Daaz
Speed kills, but it also makes you very fast.
114.073 1976 (H) – 114.023 1974 (H) – 114.073 1975 (V) – 114.073 1974 (V) – 126.046 1990 (M)
114.073 1976 (H) – 114.023 1974 (H) – 114.073 1975 (V) – 114.073 1974 (V) – 126.046 1990 (M)
No just.
Mulla kyllä lukee tuo Tampereella kirjassa, mutta en mene sinne ennen joulua. Jos katsoisit jostain vanhasta Autodata-säätöarvokirjasta?
Huomaa siis, että ensin teho oli 185 hv, sitten 177 hv ja sitten taas 185 hv. Ja ensin ja viimeksi mainittu kyhäelmä eivät ole samanlaisia. Haluat ilmeisesti siis tietää sen W114:n (1972-1976) version tiedot, etkä sen W123:n (1975-1985)? W114:n versio on M110.981 ja W123:n (kummallakin puristussuhteella) on M110.984. Tehoalueet ja siten tietysti vääntökäyrät ovat erilaisia kaikissa kolmessa.
-Daaz

Huomaa siis, että ensin teho oli 185 hv, sitten 177 hv ja sitten taas 185 hv. Ja ensin ja viimeksi mainittu kyhäelmä eivät ole samanlaisia. Haluat ilmeisesti siis tietää sen W114:n (1972-1976) version tiedot, etkä sen W123:n (1975-1985)? W114:n versio on M110.981 ja W123:n (kummallakin puristussuhteella) on M110.984. Tehoalueet ja siten tietysti vääntökäyrät ovat erilaisia kaikissa kolmessa.
-Daaz
Speed kills, but it also makes you very fast.
114.073 1976 (H) – 114.023 1974 (H) – 114.073 1975 (V) – 114.073 1974 (V) – 126.046 1990 (M)
114.073 1976 (H) – 114.023 1974 (H) – 114.073 1975 (V) – 114.073 1974 (V) – 126.046 1990 (M)
Taitaa olla W116:n kone, jos oikein muistan. Käyn katsomassa koneen numeron niin tietää enemmän.
Missä se numero muuten on? Koneen ja tulipellin välissä? (en mää ny konetta ala pois nostelemaan)
Pohjassa oli joku numero, vaan olikohan se laatikon pohjassa...
Erottaakos noita koneita päällisin puolin tiirailemalla, jos numero sattuukin olemaan hankalassa paikassa? Tuostahansen joku jo tunnistaa
e. autodata-cd:ltä ei löytynyt venttiilien kokoja
Missä se numero muuten on? Koneen ja tulipellin välissä? (en mää ny konetta ala pois nostelemaan)
Pohjassa oli joku numero, vaan olikohan se laatikon pohjassa...
Erottaakos noita koneita päällisin puolin tiirailemalla, jos numero sattuukin olemaan hankalassa paikassa? Tuostahansen joku jo tunnistaa

e. autodata-cd:ltä ei löytynyt venttiilien kokoja
[url=http://koti.mbnet.fi/arbiter/hotrod.jpg]Mese[/url]
Kuvan perusteella ihan viimeisiä M110:jä, todennäköisimmin joko sitten W123 tai W126:sta.
Lohkon numero on suht jemmassa, muistaakseni putsarin irroittaminen auttaisi huomattavasti.
Tuohon pakoventtiilin kokoon en vieläkään löytänyt vastausta, mutta muistelisin vain imuventtiilien kasvaneen vuoden 1978 tehonnousussa.
Lohkon numero on suht jemmassa, muistaakseni putsarin irroittaminen auttaisi huomattavasti.
Tuohon pakoventtiilin kokoon en vieläkään löytänyt vastausta, mutta muistelisin vain imuventtiilien kasvaneen vuoden 1978 tehonnousussa.
Imurööri olisi eri suuntaan (jos edes olisi tuossa päällä) vanhemmassa mallissa. Eli tuosta ja öljykorkista päätellen ihan uusimpia. Tästä käsin ei nyt pysty sanomaan enempää, kun ruisku ei näy. W123:ssahan tuo näyttäisi olevan kiinni, joten miksi emme tiedä asiasta enempää?
W126:n konenumerot ovat muuten M110.987 ja lokakuu 1981 -> M110.989.
Mihin katiskaan tuo on tarkoitus laittaa kiinni? Vai vaihdetaanko siihen vain pakoventtiilit (ja miksi
)?
-Daaz
W126:n konenumerot ovat muuten M110.987 ja lokakuu 1981 -> M110.989.
Mihin katiskaan tuo on tarkoitus laittaa kiinni? Vai vaihdetaanko siihen vain pakoventtiilit (ja miksi

-Daaz
Speed kills, but it also makes you very fast.
114.073 1976 (H) – 114.023 1974 (H) – 114.073 1975 (V) – 114.073 1974 (V) – 126.046 1990 (M)
114.073 1976 (H) – 114.023 1974 (H) – 114.073 1975 (V) – 114.073 1974 (V) – 126.046 1990 (M)
Auto on ollut entisessä elämässään nakutin.Daaz kirjoitti:W123:ssahan tuo näyttäisi olevan kiinni, joten miksi emme tiedä asiasta enempää?
Se on jo katiskassa kiinni. Pakoventtiilin koko pitäisi tietää ennen kuin alkaa tekemään savunsiirtojärjestelmää.Mihin katiskaan tuo on tarkoitus laittaa kiinni? Vai vaihdetaanko siihen vain pakoventtiilit (ja miksi)?
-Daaz
Lootan tyyppiä en muista, enkä mene tuonne lätäkköön tetsaamaan että saisin sen katsottua. Säätö on tangolla, ei vaijerilla.
[url=http://koti.mbnet.fi/arbiter/hotrod.jpg]Mese[/url]
En tiedä auttaako muttra W126 M110 koneelle ilmoitetaanSivonen kirjoitti:Kysäisinpä auton ed. omistajalta:
Kone on 280E W123:sta. Vuosimalli oli -80.
Ja loota on -76 mallisesta 280S mersusta.
Imu
lautasen halkaisija 45,10/45,30
varren halkaisija 8,995/8,970
venttilin pituus 114,80/115,20
Pako
38,90/39,10
8,935/8,960
117,80/118,20
Ja no kahdet eri luvuthan on S (110.924-kaasari) ja SE(110.987-ruisku) koneille. Ruiskulla siis aavistuksen isommat venttiilit. En tiedä päteekö nuo samat mitat sitten muihin korimalleihin ollenkaan mutta siis jo saman korisarjan sisällä nuo venttiilit ovat erikokoiset kaasari ja ruiskukoneiden välillä. Seetit ovat samankokoisia molemmissa (47mm)
,Tero
Jokos on peltisarjan teko alkanut?
Itsellekin olisi tarkoitus vääntäää uusi putkisto ja samalla peltisarja tuohon rotteloon talven aikana.
Miten mitoitat putkiston?
Onkosiihen olemassa jotakin laskukaavaa tai jotain miilä saisi selville oikeat putkien pituudet ja koot?
Tuleeko putkistosta 6-2-1 tyylinen vai miten totetutat?
Vai 6-1 ja hyrskytin putken nokkaan?
Itelle ainakin olisi tarkoitus ihan normaali peltisarja valmistaa eikä minkäänlaista "mutkaa" ole väliin tulossa ainakaan heti aluksi.
Itsellekin olisi tarkoitus vääntäää uusi putkisto ja samalla peltisarja tuohon rotteloon talven aikana.
Miten mitoitat putkiston?
Onkosiihen olemassa jotakin laskukaavaa tai jotain miilä saisi selville oikeat putkien pituudet ja koot?
Tuleeko putkistosta 6-2-1 tyylinen vai miten totetutat?
Vai 6-1 ja hyrskytin putken nokkaan?

Itelle ainakin olisi tarkoitus ihan normaali peltisarja valmistaa eikä minkäänlaista "mutkaa" ole väliin tulossa ainakaan heti aluksi.
Viimeksi muokannut Petehri, Ma 03.01.2005 00:12. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Ei ole tekeminen alkanut. Jos vaikka juhannuksen jälkeen saisi sen asennusvalmiiksi.
Tarkoituksena oli tehdä 6-1 sarja, mutta se kun ei kirjatiedon mukaan tule toimimaan kunnolla niin en viitsi kokeillakaan. Eli 6-2-1 sarja tulee pellin alle.
Laskukaavat löytyy Esko Maunon kirjoittamasta Virttäjän käsikirjasta. Ne on vain suuntaa-antavia, eikä kuusimukiseen ole valmista kaavaa. Eli minun pakosarjani ei tule olemaan optimaalinen.
Jos ei muuta tapahdu, niin saapahan enemmän ääntä.
Kaavoja ei nyt ole käsillä, mutta putkien mitat on:
Ensiöputket 2" paksut, 450mm pitkät
Toisioputket 3", 510mm
Kollektoriksi ovaalin muotoinen 3"x6" noin 3-5" pitkä pätkä. Kollektorin toinen pää 2,5"x5".
Siitä 2x2,5" putket ekalle pöntölle
ja 2x2" loppuosa
e. pakosarja mitoitettu 5000 rpm:lle.
Tarkoituksena oli tehdä 6-1 sarja, mutta se kun ei kirjatiedon mukaan tule toimimaan kunnolla niin en viitsi kokeillakaan. Eli 6-2-1 sarja tulee pellin alle.
Laskukaavat löytyy Esko Maunon kirjoittamasta Virttäjän käsikirjasta. Ne on vain suuntaa-antavia, eikä kuusimukiseen ole valmista kaavaa. Eli minun pakosarjani ei tule olemaan optimaalinen.
Jos ei muuta tapahdu, niin saapahan enemmän ääntä.

Kaavoja ei nyt ole käsillä, mutta putkien mitat on:
Ensiöputket 2" paksut, 450mm pitkät
Toisioputket 3", 510mm
Kollektoriksi ovaalin muotoinen 3"x6" noin 3-5" pitkä pätkä. Kollektorin toinen pää 2,5"x5".
Siitä 2x2,5" putket ekalle pöntölle
ja 2x2" loppuosa
e. pakosarja mitoitettu 5000 rpm:lle.
[url=http://koti.mbnet.fi/arbiter/hotrod.jpg]Mese[/url]
Kierroskonehan tämä on. Vakiokoneen huippuvääntö (240 Nm) on 4500rpm ja tehohuippu (185hp) 5800rpm kohdalla. Siihen väliin tähtäsin.
Pakosarjan siis pitäisi antaa pieni vääntöpiikki tuolle lasketulle kierrosluvulle... Pitäisi ja pitäisi.
Yksi laskukaava sanoi 2" ja toinen 1.80" ensiöputken halkaisijaksi.
Pakosarjan siis pitäisi antaa pieni vääntöpiikki tuolle lasketulle kierrosluvulle... Pitäisi ja pitäisi.

Yksi laskukaava sanoi 2" ja toinen 1.80" ensiöputken halkaisijaksi.
[url=http://koti.mbnet.fi/arbiter/hotrod.jpg]Mese[/url]
-
- Asiantuntija
- Viestit: 713
- Liittynyt: Ke 18.08.2004 14:30
- Paikkakunta: Se rennompi voorumi...
No sitten pitää vain saada punaviiva tarpeeksi ylös ettei meno vallan hyydy isommalle vaihdettaessa.
Vähän matematiikkaa:
Pakokaasu poistuu sylinteristä venttiililautasen ja istukan välisestä aukosta jonka pinta-ala on venttiililautasen ympärysmitta kertaa venttiilin nosto. Oletetaan nostoksi puoli tuumaa (12,7mm) kun en tiedä paljonko oikea arvo on (luultavasti pienempi).
A = pii x d x nosto =3,14 x 39,1mm x 12,7mm = 1560mm^2
Primääriputken poikkipinta-ala
A = pii x r^2 = 3,14 x (25,4mm)^2 = 2026mm^2
Tämä on aika tarkkaan 1,3 kertaa aiempi 1560mm^2. Ei luulisi ainakaan ahdistavan. Mutta virtausnopeus saattaa jo laskea liikaakin.

Vähän matematiikkaa:
Pakokaasu poistuu sylinteristä venttiililautasen ja istukan välisestä aukosta jonka pinta-ala on venttiililautasen ympärysmitta kertaa venttiilin nosto. Oletetaan nostoksi puoli tuumaa (12,7mm) kun en tiedä paljonko oikea arvo on (luultavasti pienempi).
A = pii x d x nosto =3,14 x 39,1mm x 12,7mm = 1560mm^2
Primääriputken poikkipinta-ala
A = pii x r^2 = 3,14 x (25,4mm)^2 = 2026mm^2
Tämä on aika tarkkaan 1,3 kertaa aiempi 1560mm^2. Ei luulisi ainakaan ahdistavan. Mutta virtausnopeus saattaa jo laskea liikaakin.
So long, and thanks for all the fish
Kyllähän putken pitääkin olla isompi kuin venttiilin ja istukan välinen aukko. Pakokanava viilataan kuulemma yleensä siten että venttiilin koko on 0,85 x pakoaukon koko. Putki saa olla samankokoinen tai hieman isompi.
Tavoiteltu putken koko: 1560 mm2 / 0,85 = 1835mm2
Putken halk: sqrt(1832mm2 / 3,14) x 2 = 48mm = 1,90"
Eli eiköhän 1 7/8" - 2" putki on aika sopiva.
Tavoiteltu putken koko: 1560 mm2 / 0,85 = 1835mm2
Putken halk: sqrt(1832mm2 / 3,14) x 2 = 48mm = 1,90"
Eli eiköhän 1 7/8" - 2" putki on aika sopiva.
[url=http://koti.mbnet.fi/arbiter/hotrod.jpg]Mese[/url]
Oletko muuten nähnyt koneen vääntököyrän? Vaikka huippuvääntö on aika korkealla, niin vääntökäyrä on tosi matala.. Vääntöä löytyy alakierroksilta asti! Kyllähän tuon huomaa ajaessakin miten sitkeä kone on, ei hyydy ylämäkeen. Minusta nuo mersun pakosarjat eivät ole ihan huonnoimmasta päästä, välttämättä ei tule kummoista parannusta. Aika lähelle olevat putken halkaisijat saa kyllä omista pakosarjasta ja pakoputkista mittaamalla, teet vain ehkä hiukan isommat ja paremmin virtaavat. Mutta tulee tästä ainakin mielenkiintoista seurattavaa miten käy!Sivonen kirjoitti:Kierroskonehan tämä on. Vakiokoneen huippuvääntö (240 Nm) on 4500rpm ja tehohuippu (185hp) 5800rpm kohdalla. Siihen väliin tähtäsin.
Pakosarjan siis pitäisi antaa pieni vääntöpiikki tuolle lasketulle kierrosluvulle... Pitäisi ja pitäisi.
Yksi laskukaava sanoi 2" ja toinen 1.80" ensiöputken halkaisijaksi.


Ihan vain näin mersumiesten kesken...
w211 280cdi
w111 '320cdi' Coupe
w115 '280E'
w211 280cdi
w111 '320cdi' Coupe
w115 '280E'
Ei käytännössä. Vasta 3000 kierroksilla alkaa vetämään kunnolla.Antti L. kirjoitti:Oletko muuten nähnyt koneen vääntököyrän? Vaikka huippuvääntö on aika korkealla, niin vääntökäyrä on tosi matala.. Vääntöä löytyy alakierroksilta asti!
Parannus vai "parannus"... Se on tietenkin kiinni siitä mitä hakee. Ainakin alakierroksilta putoaa vääntö. Ja toivottavasti yläkierroksilla kasvaa.Minusta nuo mersun pakosarjat eivät ole ihan huonnoimmasta päästä, välttämättä ei tule kummoista parannusta.

Voihan se olla että pakosarja on viikon kiinni autossa ja vaihdan alkuperäisen takaisin.. Mutta ei sitä kokeilematta usko.

[url=http://koti.mbnet.fi/arbiter/hotrod.jpg]Mese[/url]