W213 E-sarja topikki
Re: W213 E-sarja topikki
Mulla on w238 coupessa 18 tuumaiset Rial 10X-vanteet talvirenkaissa. Aika monissa mersuissa on näkynyt samanlaisia. Mersun omat pultit käy hyvin. Ei valittamista ja hintakin on kohdallaan. Renkaat ovat nokialaiset nastat.
Re: W213 E-sarja topikki
Europpakitkoilla pärjää oikein hyvin. Makuasioita toki, mutta 18" on aika pieni.tj86430 kirjoitti: ↑Ma 29.11.2021 22:16 Vielä yksi kysymys raadille: Mersukauppias tarjoaa talvirenkaiksi
Mercedes-Benz Winterkomplettrad
5-Speichen-Rad Vanadiumsilber 8 J x 18 ET 43 (A21340114007X45)
4 x 245/45 R18 100V XL Continental WinterContact TS 850 P MOE
inkl. Reifendruckkontrollsensor : RDK Schrader
inkl. Mercedes-Benz Komplettradschutz – 100% Kostenerstattung im Schadenfall für ganze 36 Monate*
asennettuna 1.865,88 EUR (mikä lienee hinnastohintaan nähden ihan ok tarjous)
Toisaalta on tämä: https://www.ebay.de/itm/174712406484?fi ... SwrzhgY2xk josta samat vanteet ja vastaavat renkaat saisi huomattavasti halvemmalla, toki matkaa on vähän toista sataa kilsaa, puhkeamisturvaa ei ole ja asennuskin maksaa jotain. Hintaero on silti merkittävä. Onko tässä jotain huomioitavaa minkä missaan?
(ja joo, molemmat on eurokitkoja, mutta ei täältä paljon muuta tahdo ihan helposti saada. Noilla pitäisi pärjätä ihan hyvin täkäläisessä "talvessa")
S204 CDI AMG
W209 240 CLK
W209 240 CLK
Re: W213 E-sarja topikki
Huomasin kirjoittaneeni epäselvästi. Se varsinainen kysymys oli onko tuossa halvemmassa (eBay) tarjouksessa jotain minkä missaan, minkä vuoksi kannattaisi ottaa mersukauppiaan kalliimpi vaihtoehto.
Re: W213 E-sarja topikki
Erikoiselta vaikuttaa tuo eBay hinta. Aika epäselvästi kirjoitettu ilmoitus mutta täytyyhän tuon sentään tarkoittaa koko sarjaa (hassua jos aiemmin myyty 3 kpl eikä kolme sarjaa).
Useinhan nuo eBay setit on (melkein) uutena autosta alta otetut ja isompiin vaihdetut (tuollaiset edulliset itselläkin hakusessa vähän eri mitoilla vaan) ja saattaa olla pieniä jälkiäkin mutta tässä selvästi väitetään uusiksi vanteiksi.
Useinhan nuo eBay setit on (melkein) uutena autosta alta otetut ja isompiin vaihdetut (tuollaiset edulliset itselläkin hakusessa vähän eri mitoilla vaan) ja saattaa olla pieniä jälkiäkin mutta tässä selvästi väitetään uusiksi vanteiksi.
Re: W213 E-sarja topikki
Näkemieni kuvien perusteella vaikuttaisi siltä, että ei ole. Tosin tuo B-pilari näkyy kuvissa yleensä aika huonosti
e: minulla olevassa hinnastossa lukee vain Thermotronicin kohdalla: "Belüftungsdüsen an den B-Säulen"
Viimeksi muokannut tj86430, Ke 01.12.2021 14:44. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Re: W213 E-sarja topikki
On se selvästi koko sarja, kyllä se käy ilmi tekstistä ja kuvista. Kuvissa näyttää siltä että vanteissa voisi olla pieniä jälkiä mutta renkaat on selvästi uudet.
Re: W213 E-sarja topikki
Mitenkäs tuon automaattisesti käynnistyvän webaston saa jatkamaan lämmitystä lyhyen ajon jälkeen, vaikka auton joutuu sammuttamaan? Tulee aamuisin ajettua aina lyhyt pätkä lasten hoitopaikkaan ja sitten vasta pidempi pätkä töihin. Jotenkin hölmöä että webasto sammuu tuon lasten viennin ajaksi.
W213 220d -17 AMG
Ex:
W212 350cdi -12 AMG
W204 220cdi -08
W211 400cdi -04 AMG
W210 290td -96 DEMEC
Ex:
W212 350cdi -12 AMG
W204 220cdi -08
W211 400cdi -04 AMG
W210 290td -96 DEMEC
Re: W213 E-sarja topikki
Onkohan näissä vuosimallieroja koska omassani on tuo Aktivem Geschwindigkeitslimit-Assistent eli varuste 546 Active Speed Limit Assist ja 23P. Tosin yksi ehto taisi olla se että pitää olla Comand, jotta tuo varuste toimii (ainakin 23P yhteydessä).
Re: W213 E-sarja topikki
Sama itsenikin yllättänyt havainto auton mukana tulleista Michelin Alpin Keski-Eurooppakitkoista. Kuvio menee tukkoon kun tiellä on lunta tai painavaa loskaa paljon, mutta puhtaalla jäätiköllä tai kevyessä lumiharsossa yllättävänkin hyvä ajettava. Jopa niin hyvä, että vuorotöitä tekevä Rouva alkoi ehdotella kolmannen välikausirengassarjan hankintaa ettei ahdista jos tielle pärähtää lunta tai jäätä työvuoron aikana.
Makuasioita toki, mutta 18" on aika suuri

18" oli meillä showstopperi, mutta myyjä väänsi auton alle saman tien meille sopivammat 17" vanteet.
Aina vaan 212, nyt S212
W212 Pehmennetty Avantgarde
S204 Olipa kerran Cee
Seittenneliskanttinen osa-aikaeläkkeellä
W212 Pehmennetty Avantgarde
S204 Olipa kerran Cee
Seittenneliskanttinen osa-aikaeläkkeellä
Re: W213 E-sarja topikki
On se 546 myös saksalaisessa 2021 vuoden hinnastossa osa 23P pakettia.
Re: W213 E-sarja topikki
Mun 2017 w238:ssa on myös 546 23P:n kyljessä.
Re: W213 E-sarja topikki
sopiva, koska kesärenkaat on 19".
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 148
- Liittynyt: Ti 10.11.2009 13:48
Re: W213 E-sarja topikki
Sama vika. En ole keksinyt muuta keinoa, kuin painaa webasto napista uudelleen päälle tarhan pihassa moottorin sammutuksen jälkeen.Jani M kirjoitti: ↑Ti 30.11.2021 21:16 Mitenkäs tuon automaattisesti käynnistyvän webaston saa jatkamaan lämmitystä lyhyen ajon jälkeen, vaikka auton joutuu sammuttamaan? Tulee aamuisin ajettua aina lyhyt pätkä lasten hoitopaikkaan ja sitten vasta pidempi pätkä töihin. Jotenkin hölmöä että webasto sammuu tuon lasten viennin ajaksi.
Re: W213 E-sarja topikki
Pari kysymystä tullut pakkasien myötä. Saako automaattisen käsijarrun poistettua? Jarrut lähes joka kerta jäässä, enemmän tai vähemmän. Oli vanhoilla paloilla/levyillä ja nyt kun sai uudet joka nurkkaan, niin ei ollut vaikutusta tähän. Selvennyksenä, niin jarrut oli loppu ja ne vaihdettiin sen takia.
Toinen airmaticiin liittyen. Auto seissyt nyt n.2vrk ja perä painunut alas. Pakkasta oli eilen noin -20 ja nyt kun huomasin asian -30, yöllä ollut enemmänkin. Onkohan vaan ilman kylmenemisestä johtuvaa vai vuotaako jostain? Edellisen airmaticin kanssa näin ei kyllä käynyt.
Toinen airmaticiin liittyen. Auto seissyt nyt n.2vrk ja perä painunut alas. Pakkasta oli eilen noin -20 ja nyt kun huomasin asian -30, yöllä ollut enemmänkin. Onkohan vaan ilman kylmenemisestä johtuvaa vai vuotaako jostain? Edellisen airmaticin kanssa näin ei kyllä käynyt.
Re: W213 E-sarja topikki
Jäätyykö takajarrujen jarrupalat kiinni jarrulevyyn vai tarkoitatko että käsijarrumekanismi ei saa käsijarrua vapautettua? Jälkimmäinen kuulostaisi oudolta, edellisestä ongelmasta on ennenkin täällä vähän valiteltu. Johtuu varmaan tietynlaisesta käytöstä ja olosuhteista, ei meillä ole E-sarjassa ollut ongelmaa (oma on sen verran vanha että käsijarru ei kytkeydykään automaattisesti).Ari89 kirjoitti: ↑Su 05.12.2021 11:35 Pari kysymystä tullut pakkasien myötä. Saako automaattisen käsijarrun poistettua? Jarrut lähes joka kerta jäässä, enemmän tai vähemmän. Oli vanhoilla paloilla/levyillä ja nyt kun sai uudet joka nurkkaan, niin ei ollut vaikutusta tähän. Selvennyksenä, niin jarrut oli loppu ja ne vaihdettiin sen takia.
Toinen airmaticiin liittyen. Auto seissyt nyt n.2vrk ja perä painunut alas. Pakkasta oli eilen noin -20 ja nyt kun huomasin asian -30, yöllä ollut enemmänkin. Onkohan vaan ilman kylmenemisestä johtuvaa vai vuotaako jostain? Edellisen airmaticin kanssa näin ei kyllä käynyt.
Käsijarrun sai ainakin aiemmin pidettyä pois päältä vain käyttämällä käsijarrun vapautuskytkintä päällä autoa sammutettaessa. Vähän hankalaa ja unohtuu helposti. Normi Starilla ei saa koodattua mutta paremmilla softilla saattaisi saada automaattikytkennän pois.
Re: W213 E-sarja topikki
Eiköhän ne palat jäädy levyihin. Kun naksahtavat auki, niin mitään ongelmaa ei ole. Audissa oli samanlaista ongelmaa käsijarrun kanssa, mutta ei tarttunut niin tiukkaan. Lumisateellahan/auraamattomalla tiellä ajaessa ongelma on selkeämpi, kun lumi pöllyää ja sulaa jarruihin. Seuraavan kerran liikkeelle lähtiessä jarrut sitten jäässä. Ilman luntakin ongelmaa esiintyy, mutta irtoavat jo ilman kaasun käyttöä.
Re: W213 E-sarja topikki
Topikin 213 varmariin tilasin Brembon levyt ja palat taakse, no levyt oli loppu ja tilalle tarjottiin Ate:t. Huomattavasti edullisemmat mutta onko laatu vastaavasti huomattavasti matalampaa tasoa vs. Brembo??
W213 T 220d 4Matic -18
Re: W213 E-sarja topikki
ATE on ollut mersun jarruosien toimittaja mallista riippuen ainakin w202 lähtien. Itse olen käyttänyt ATE:n jarruosia jo vuosia, en usko että laadullisesti on ainakaan huonompi kuin brembo. Tuossa meidän S205:ssä on brembon jarrut edessä ja ate takana. W202:ssa ate edessä ja takana.
W202 C200 CDI -00 (Ikuinen projekti
)
W206 C300e -22
S203 C320 4Matic -04
ex: S205 C250d -14
ex: CL203 C200 Kompressor -02
ex: W163 ML270 CDI -02
ex: W124 250D -88
ex: W202 C180 -99
ex: W124 E420 -94
(Muita menneitä: VW Golf II, Honda CRX, BMW 530D, Toyota Corolla, Volvo S80 T6, VW Golf III)

W206 C300e -22
S203 C320 4Matic -04
ex: S205 C250d -14
ex: CL203 C200 Kompressor -02
ex: W163 ML270 CDI -02
ex: W124 250D -88
ex: W202 C180 -99
ex: W124 E420 -94
(Muita menneitä: VW Golf II, Honda CRX, BMW 530D, Toyota Corolla, Volvo S80 T6, VW Golf III)
Re: W213 E-sarja topikki
Minulla on ollut Ate:ja jo Escorteissa enkä niissä mitään moitittavaa muista olleen, kuvittelin vaan kovasti kalliimpien Brembojen olevan jotenkin laadukkaammpia... nähtävästi olen ankarasti erehtynyt.
W213 T 220d 4Matic -18
Re: W213 E-sarja topikki
Koodaamalla saa, muttei merkkiliikkeessä. Kannattaa tehdä kun talvella pysähtyy ajon jälkeen niin kuskin ovi auki jolloin menee P asentoon ja käsijarru myös päälle, se sitten heti pois päältä ja sitten vasta virrat pois. Näin jää pelkälle P asennolle helpoiten.Ari89 kirjoitti: ↑Su 05.12.2021 11:35 Pari kysymystä tullut pakkasien myötä. Saako automaattisen käsijarrun poistettua? Jarrut lähes joka kerta jäässä, enemmän tai vähemmän. Oli vanhoilla paloilla/levyillä ja nyt kun sai uudet joka nurkkaan, niin ei ollut vaikutusta tähän. Selvennyksenä, niin jarrut oli loppu ja ne vaihdettiin sen takia.
Re: W213 E-sarja topikki
Täällä S213 vasta ensimmäistä talvea käytössä eikä toistaiseksi ongelmia.
Esiintyykö seisontajarrun jäätymisongelmaa vannetyypistä riippumatta vai auttaako isoreikäinen ja vapaasti tuulettuva 5-puolainen vanne?
Volvoissa tuntuu selvä ero kun takapyörien suuren offsetin syvät vanteet keräävät sisäänsä käytännössä vanteen niin täyteen lunta ja jäätä, että jarrusatula sorvaa oman tilansa täyteisen lumipallon sisään. Isoreikäinen vanne vähentää tuota taipumusta selvästi.
Esiintyykö seisontajarrun jäätymisongelmaa vannetyypistä riippumatta vai auttaako isoreikäinen ja vapaasti tuulettuva 5-puolainen vanne?
Volvoissa tuntuu selvä ero kun takapyörien suuren offsetin syvät vanteet keräävät sisäänsä käytännössä vanteen niin täyteen lunta ja jäätä, että jarrusatula sorvaa oman tilansa täyteisen lumipallon sisään. Isoreikäinen vanne vähentää tuota taipumusta selvästi.
Aina vaan 212, nyt S212
W212 Pehmennetty Avantgarde
S204 Olipa kerran Cee
Seittenneliskanttinen osa-aikaeläkkeellä
W212 Pehmennetty Avantgarde
S204 Olipa kerran Cee
Seittenneliskanttinen osa-aikaeläkkeellä
Re: W213 E-sarja topikki
Mitäs se lumi taas olikaan kun en muista?
Ulkolämpömittarissa kyllä -21,8 astetta tällä hetkellä mutta ei täällä lunta riitä vannetta muuraamaan. Vaimolla vanhan E350e:n vakiovanteet talvirenkaissa ja ne on kyllä aika umpivanteet. Ei ollut plugarilla talvisin jarruongelmia eikä tämän talven lumilla vielä nykyisellä. Parasta koputella puuta...

Re: W213 E-sarja topikki
Lämmittääkö W213 E 300de oma sähköinen lämmityslaite (esi-ilmastointi) moottoria hytin lisäksi?
MB E 300 de Avantgarde Business Premium Plus -19
MB E 280 CDI Avantgarde 7g -06 facelift
MB C 230 Avantgarde 7g -Ex
MB E 280 CDI Avantgarde 7g -06 facelift
MB C 230 Avantgarde 7g -Ex
Re: W213 E-sarja topikki
miiice kirjoitti: ↑Ma 06.12.2021 22:49Koodaamalla saa, muttei merkkiliikkeessä. Kannattaa tehdä kun talvella pysähtyy ajon jälkeen niin kuskin ovi auki jolloin menee P asentoon ja käsijarru myös päälle, se sitten heti pois päältä ja sitten vasta virrat pois. Näin jää pelkälle P asennolle helpoiten.Ari89 kirjoitti: ↑Su 05.12.2021 11:35 Pari kysymystä tullut pakkasien myötä. Saako automaattisen käsijarrun poistettua? Jarrut lähes joka kerta jäässä, enemmän tai vähemmän. Oli vanhoilla paloilla/levyillä ja nyt kun sai uudet joka nurkkaan, niin ei ollut vaikutusta tähän. Selvennyksenä, niin jarrut oli loppu ja ne vaihdettiin sen takia.
Hyvä vinkki, täytyy kokeilla.
W213 T 220d 4Matic -18
Re: W213 E-sarja topikki
Käsijarrulla ei välttämättä ole juurikaan tekemistä tuon jäätymisilmiön kanssa.
Ainakin minun havaintojeni mukaan ne käyttöjarrun (mikä nyt olisi oikea termi?) palat ja levyt siellä jäätyvät yhdeksi paketiksi.
Muistelisin jonnekin kerran kirjoittaneeni, kuinka peruutin betonilattiaisesta katoksesta ulos oikea etupyörä jumissa, nastat kipunoita iskien.
Katoksen ulkopuolella sitten käännöksessä meno tyssäsi ja vaati muutaman ämpärillisen kuumaa vettä etupyörään, ennenkuin matka pääsi jatkumaan.
Ainakin minun havaintojeni mukaan ne käyttöjarrun (mikä nyt olisi oikea termi?) palat ja levyt siellä jäätyvät yhdeksi paketiksi.
Muistelisin jonnekin kerran kirjoittaneeni, kuinka peruutin betonilattiaisesta katoksesta ulos oikea etupyörä jumissa, nastat kipunoita iskien.
Katoksen ulkopuolella sitten käännöksessä meno tyssäsi ja vaati muutaman ämpärillisen kuumaa vettä etupyörään, ennenkuin matka pääsi jatkumaan.
Re: W213 E-sarja topikki
Täällä on pesun jälkeen samaa ilmiötä seuraavana aamuna lämpimästä tallista liikkeelle lähdettäessä. Jarrut paukahtelevat kun auton pakottaa ulos. Ei ole jäätymisestä kyse vaan lian ja veden seos joka liimaa palat levyihin. Pesuaineella on osasyy mutta ilmankin paukkuu.
MB E 300 de Avantgarde Business Premium Plus -19
MB E 280 CDI Avantgarde 7g -06 facelift
MB C 230 Avantgarde 7g -Ex
MB E 280 CDI Avantgarde 7g -06 facelift
MB C 230 Avantgarde 7g -Ex
Re: W213 E-sarja topikki
Käsittääkseni tämä käyttää samoja paloja käsijarruna.. ei siellä ainakaan erikseen mitään käsijarrukenkiä enää ole. Liasta sen verran, että uudet palat ja levyt paikalleen, ulkona -15 pakkasta, niin eivät kovin likaset olleet ja jäähän menivät.
Tuota käsijarrun vapautusta parkkeerauksen jälkeen olen pari kertaa kokeillut ja aina unohtanut kiinnittää asiaan seuraavana päivänä huomiota. Luultavasti siis toiminut
Eri asia on ottaa se tavaksi.
Tuota käsijarrun vapautusta parkkeerauksen jälkeen olen pari kertaa kokeillut ja aina unohtanut kiinnittää asiaan seuraavana päivänä huomiota. Luultavasti siis toiminut
Re: W213 E-sarja topikki
Mulla menee myös etujarrut jumiin enkä osaa käsijarrua syyttää. Voi olla erilaisia tapauksia.
MB E 300 de Avantgarde Business Premium Plus -19
MB E 280 CDI Avantgarde 7g -06 facelift
MB C 230 Avantgarde 7g -Ex
MB E 280 CDI Avantgarde 7g -06 facelift
MB C 230 Avantgarde 7g -Ex
Re: W213 E-sarja topikki
Miten se muuten on toteutettu tuo "käsijarru"? Onko kaikissa pyörissä?
En muista koskaan jäätyneen/takerrelleen lumettomana aikana.
Minä olen jopa arvellut, että josko kyseessä olisi nimenomaan hybridimallin ongelma.
Yleensä kun matkan viimeiset mutkat kotiin tai mökille tullaan hyvin vähäisellä jarruttelulla, pelkkä "laturin" vastus hidastaa tarpeksi.
Silloin levyt eivät lämpene niin paljoa, että sulanut lumi kuivuisi pois.
En muista koskaan jäätyneen/takerrelleen lumettomana aikana.
Minä olen jopa arvellut, että josko kyseessä olisi nimenomaan hybridimallin ongelma.
Yleensä kun matkan viimeiset mutkat kotiin tai mökille tullaan hyvin vähäisellä jarruttelulla, pelkkä "laturin" vastus hidastaa tarpeksi.
Silloin levyt eivät lämpene niin paljoa, että sulanut lumi kuivuisi pois.