Millä puoltaminen pois - onko ydintietoa?

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
Kaapo
Valvoja
Valvoja
Viestit: 3800
Liittynyt: Ti 11.03.2003 08:38
Paikkakunta: Tampereen talousalue

Millä puoltaminen pois - onko ydintietoa?

Viesti Kirjoittaja Kaapo »

Nyt pitää nojautua forumin kaikkitietävään apuun ja hyvään tahtoon, kun alkavat konstit loppua, eikä ole entisen emännän tapaan sitä kissaakaan, millä pöytää pyyhkisi :shock:

Ropleema on seuraavanlainen. Kiesillä on talvikumien laiton jälkeen ollut ikävä tapa vetää oikealle, kuten niin monilla muillakin Mersuilla...
Ohjausiskarin vaihdon jälkeen ja kesärenkailla vaivaa ei ollut. Talvikumien laiton jälkeen vetely oli aluksi niin lievää, että sen saattoi laittaa teiden kallistuman piikkiin. Vetely alkoi kuitenkin voimistua ajan mittaan siten, että ratista kun päästi irti, niin keula alkoi hakea kurssia ojan pohjalle jo 50 m matkalla. Kääntyminen vasemmalle vaati oikein ratin vääntämistä, kun oikealle se taas melkein imaisi itsensä.

Kävin pari viikkoa sitten kaverin pajalla 4-pyöräsuuntauksessa ja etupään arvot laitettiin niin "nollille" eli kirjan arvoihin kuin mahdollista. Vaiva helpotti jonkin verran, mutta eipä poistunut. Rengaspaineilla pelaamalla kulku oikeni vielä jonkin verran.
Mutta edelleen lotja pyrkii oikealle myös tasaisella tiellä, jos ratista hellittää. Tosin autoa ei tarvitse enää pitää "väkisin" kurssissa, kuten tahtoi olla ennen ensimmäistä säätöä. Nyt olisi sitten uusintasäädön paikka.

Hakua käyttämällä aiheesta löytyi kaikenlaista sirpaletietoa, koskien myös madallettuja alustoja, mutta mahtaako olla mitään tiivistettyä "pakettia", jonka voisi vaikkapa printata kaverille "manuaaliksi", kun aletaan hakea sitä suoraan kulkemisen säätöä. Muistelen, että jossain neuvottiin heittämään etupyörien toleranssit aika tavalla ääripäihin tjsp... :shock: Kaveri tosin itsekin sanoi, että muutamien kakkosnelosten säädöt on haettu kokeilemalla, mutta löytyykö forumin tietotoimistosta ehkä oikotietä onneen 126:n kohdalla?

Pyöriä ei ole klohmittu mihinkään ja alustarakenteetkin ovat saaneet terveen paperit jo kolmelta eri taholta. Jarruttaessa kiesi ei vetele puoleen eikä toiseen.
Vai pitääkö hakea tallista 1 hv liinakko ja laittaa reki perään, se ainakin kulkee suoraan joulukirkkoreissun :lol:
Exät: W114 250, W123 200D, W123 240D, W124 230E

- V126 300 SEL '89
- W140 S300 turbodiesel '98
- W460 230GE '85
mc
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1922
Liittynyt: Ti 01.04.2003 15:53

Viesti Kirjoittaja mc »

Vai pitääkö hakea tallista 1 hv liinakko ja laittaa reki perään, se ainakin kulkee suoraan joulukirkkoreissun

Mitä, löytyiskö semmoinenkin vaihtoehto :)

Ensiksi kokeilisin vaihtaa renkaiden paikkaa, vaikka onhan siinäkin oma puljaaminen. Ohjaussimpukkaahan ei ole säädetty?
Avatar
Kaapo
Valvoja
Valvoja
Viestit: 3800
Liittynyt: Ti 11.03.2003 08:38
Paikkakunta: Tampereen talousalue

Viesti Kirjoittaja Kaapo »

Benzo kirjoitti: Ensiksi kokeilisin vaihtaa renkaiden paikkaa, vaikka onhan siinäkin oma puljaaminen.
Juu, tästä juteltiin myös. Tässä tapauksessa ei vaan ole tietoa toimenpiteen mahdollisesta vaikutuksesta, koska takarenkaiden paikkaa ei voine kunnialla vaihtaa keskenään, kun noilla kiekoilla näyttää olevan pyörimissuunta määrätty. Mahtaisiko sitten saman puolen renkaiden vaihtaminen keskenään auttaa? Se on kylläkin kuultu, notta usein on takarenkaiden keskinäinen vaihto poistanut ilmiön - jostain syystä :shock:
Exät: W114 250, W123 200D, W123 240D, W124 230E

- V126 300 SEL '89
- W140 S300 turbodiesel '98
- W460 230GE '85
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8789
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

mulla vaikutti ku vaihto eturenkaat puolelta toiselle... heitti puoltamasta.
Avatar
PM
Valvoja
Valvoja
Viestit: 4204
Liittynyt: Ma 10.03.2003 22:34
Paikkakunta: Tre

Viesti Kirjoittaja PM »

Pirelli Carving, makaroonien talvirenkaat? :lol:

Edit: Vaihdatitko muuten taannoin molemmat etujouset vai ainoastaan toisen ja jos näin, niin kumman puolisen?
[size=84]Kalustoa: MB SLK230A Kompressor AMG-Styling -99 Brillantsilber, MB C230TA Kompressor -98 Obsidianschwarz, Volvo Amazon 121 "GT" -70
Varakalustoa: MB 260SE -88 Perlmuttgrau (telakalla), Honda Civic LSi Sedan -93[/size]
Vesqju
Mersumies
Mersumies
Viestit: 583
Liittynyt: Ma 04.10.2004 18:51
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Vesqju »

oma kakkosnelonen lopetti puoltamisen ku vaihto rengasmerkkiä, ja laserilla säädettiin kaikki pyörienkulmat.. :lol:
S 212 350 CDI A T Avantgarde Sport 2011
EX S 211 320 CDI A T 2003
EX 320 STW V6 Avantgarde 2000
EX S 202 C 220 CDI A 2000 Esprit selection
EX S124 300 TDTurbo automatic -91
EX w123 300 Turbodiesel -84
EX w123 300 D -79
EX w123 300 D -81
Kahta en vaihda, toinen on MERSU ja toinen on
Avatar
spede10
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1134
Liittynyt: Ti 27.04.2004 13:46
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja spede10 »

Varmaan olet tutkinut alatukivarren puslat, alapallot, takapään säätötangot jne. Omasta kaksnelosesta loppuivat kaikki vetelyt, puoltamiset, huojumiset, tuuliherkkydet ymv. kun uusin kesällä riittävästä em. hilkkeitä. Auton ajokäyttäytyminen on kuin eri planeetalta.
-----------------------------------------------------------
MB C 240T (W202)
Audi A4 Avant quattro 2.0 TFSI
Avatar
HVM
Hupimestari
Hupimestari
Viestit: 3410
Liittynyt: Ma 20.09.2004 23:05
Paikkakunta: Tajunkangas

Viesti Kirjoittaja HVM »

Itellä oli alla Uniroyal rallyet pintaa 4-5 mm. Kosla oli menossa koko ajan raviin, ja hutalehti muutenkin kuin ajokoira.Alle uudet Continentalit ja rengasmelu vähintäänkin puoliintui ja auto menee kuin kiskoilla.Ei oo näköjään aina silmällä todettavissa renkaan kunto.
Aki P
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4140
Liittynyt: Pe 23.01.2004 19:32

Viesti Kirjoittaja Aki P »

Jos alusta kunnossa ( ja tietysti kaapon daamilla aluset on ok :wink: )?
Ojan puoleinen eturengas säädetään aina eri arvoihin kuin tien puoleinen.
Casterin ja Camberin summakulma eli Kpi ojan puolella isompi mitä tien puolella. Esim. vasen puoli 14' ja oikea 15'. (Itsellä ei hajuakaan ässän ohjearvoista) Ja nämä kun on kunnossa, niin sitten auraus kohdalleen siten että simpukka jää keskelle.
Myös takapäässä auraukset siten että kulkukulma on 0.0', eli molemmilla puolilla saman verran aurausta.
Ja joidenkin w124:n kanssa joutuu turvautumaan kokeiluun, jos meinaa ihan priiman saada. Vaikka kaikki olisivat ohjearvoissa, niin voi sen silti saada puoltamaan reilusti väärällä säätämisellä.
Joku mersupurkaamo??
Avatar
Kaapo
Valvoja
Valvoja
Viestit: 3800
Liittynyt: Ti 11.03.2003 08:38
Paikkakunta: Tampereen talousalue

Viesti Kirjoittaja Kaapo »

Pasi M. kirjoitti:Pirelli Carving, makaroonien talvirenkaat? :lol:
Edit: Vaihdatitko muuten taannoin molemmat etujouset vai ainoastaan toisen ja jos näin, niin kumman puolisen?
Pirellin Cyrving sai testeissä kyllä varsin hyvät arviot, mutta onko se sitten sopivin merkki Mersun alle, se on toinen juttu. Viime talvena ei puoltoa tosin ollut havaittavissa. Jouset laitettiin kummallekin puolen, mikä sitten on taannoin - taitaa tuosta olla jo toista vuotta :lol:

Täytyy laittaa säätökaverille vinjeeksi noita Akin evästyksiä. Olikohan heppu muuten oikeassa sanoessaan, että 126:n takapäässä ei paljoa säädettäviä paikkoja edes ole :shock:
Exät: W114 250, W123 200D, W123 240D, W124 230E

- V126 300 SEL '89
- W140 S300 turbodiesel '98
- W460 230GE '85
Pena
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 409
Liittynyt: Su 08.02.2004 15:36

Viesti Kirjoittaja Pena »

Tarkista apusimpukan välykset. Jos apusimpukka antaa vähänkin jälkeen, niin vänkärin eturenkaan ohjausliikkeessä on heti välys. Kesäaikana tuntuu rapakkoon ajettaessa vetäisynä metsähallituksen puolelle. Talvikelillä urissa kenties sama vaikutus. Tuulella... jne. Aiheuttaa myös sitä puoltamista.

Kannattaa laittaa alkuperäinen korjaussarja. Osassa tarvikesarjoja on jo heti uudekseltaan välys tai ainakin muutaman tuhannen kilometrin ajon jälkeen.

Alkava välys ei aina ilmene lonksumisena apusimpukassa. Kumit helojen ympärillä ovat vain kuoleentuneet ja helat antaa periksi. Eivät huomaa välystä välttämättä katsastuksessakaan. Ajo-ominaisuuksiin vaikuttaa kuitenkin merkittävästi.

Tietenkin kaikki alustan muukin tekniikka ja kolaroinnit vaikuttaa myös!!!
Avatar
Antti L.
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 371
Liittynyt: To 08.04.2004 11:13
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Antti L. »

Kaapo kirjoitti: Olikohan heppu muuten oikeassa sanoessaan, että 126:n takapäässä ei paljoa säädettäviä paikkoja edes ole :shock:
Ei siellä olekkaan, sehän on kuin /8 ja w123 eli ei säätöä..
Ihan vain näin mersumiesten kesken...

w211 280cdi
w111 '320cdi' Coupe
w115 '280E'
Avatar
PM
Valvoja
Valvoja
Viestit: 4204
Liittynyt: Ma 10.03.2003 22:34
Paikkakunta: Tre

Viesti Kirjoittaja PM »

Kaapo kirjoitti: Olikohan heppu muuten oikeassa sanoessaan, että 126:n takapäässä ei paljoa säädettäviä paikkoja edes ole :shock:
Peräpään rauhattomuutta, nuljuamista ja hakemista aiheuttaa ne lopussa olevat apurungon limput. Ja jos tukivarsien puslat ovat lopussa, on pyörät väärässä kulmassa -> huhua kuulunut. :lol:
[size=84]Kalustoa: MB SLK230A Kompressor AMG-Styling -99 Brillantsilber, MB C230TA Kompressor -98 Obsidianschwarz, Volvo Amazon 121 "GT" -70
Varakalustoa: MB 260SE -88 Perlmuttgrau (telakalla), Honda Civic LSi Sedan -93[/size]
Avatar
Kaapo
Valvoja
Valvoja
Viestit: 3800
Liittynyt: Ti 11.03.2003 08:38
Paikkakunta: Tampereen talousalue

Viesti Kirjoittaja Kaapo »

Hovistyränkin mukaan limput ja puslat olivat viime huollossa ruodussa, vaikka itse olin kallistumassa toiselle kannalle. Yhtä kaikki täytyy käydä jokainen ketjuun tullut vinkki läpi - etenkin jos uusintasäätö ei tuo KPI-jippoineen mitään kummempaa muutosta asiaan :roll:
Exät: W114 250, W123 200D, W123 240D, W124 230E

- V126 300 SEL '89
- W140 S300 turbodiesel '98
- W460 230GE '85
Avatar
PM
Valvoja
Valvoja
Viestit: 4204
Liittynyt: Ma 10.03.2003 22:34
Paikkakunta: Tre

Viesti Kirjoittaja PM »

Kaapo kirjoitti:Hovistyränkin mukaan limput ja puslat olivat viime huollossa ruodussa, vaikka itse olin kallistumassa toiselle kannalle.
...niistä silmämääräisesti mitään voi sanoa. Amerikaanot suosittelevat vaihtoa 100tml:n taipaleen jälkeen, eli siis hmm... neljän vuoden välein. :shock: Joka tapauksessa kumi(t) koppuroituu 15 vuoden aikana, jos nyt ei sitten kuitenkaan välystä ole tai länään ole painunu, mot.
[size=84]Kalustoa: MB SLK230A Kompressor AMG-Styling -99 Brillantsilber, MB C230TA Kompressor -98 Obsidianschwarz, Volvo Amazon 121 "GT" -70
Varakalustoa: MB 260SE -88 Perlmuttgrau (telakalla), Honda Civic LSi Sedan -93[/size]
Avatar
Pasi H.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1349
Liittynyt: Ma 12.07.2004 21:24
Paikkakunta: Ulvila

Viesti Kirjoittaja Pasi H. »

Tämäkin vois auttaa:

Säädätät ne pyöränkulmat siten, että se puoltais hieman vasemmalle. Näin ainakin Passateissa tehdään kun aika moni puoltaa oikealle. Tehtaalta tullut tuo "korjausohje", eikä mitään kikkailua omasta päästä.
Passat Variant 1.9TDI 2001
Aki P
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4140
Liittynyt: Pe 23.01.2004 19:32

Viesti Kirjoittaja Aki P »

Pasi H. kirjoitti:Tämäkin vois auttaa:

Säädätät ne pyöränkulmat siten, että se puoltais hieman vasemmalle. Näin ainakin Passateissa tehdään kun aika moni puoltaa oikealle. Tehtaalta tullut tuo "korjausohje", eikä mitään kikkailua omasta päästä.
Käytännössä se menee juuri näin. Eli jos Kpi säädetään suuremmaksi oikealle, niin auto pyrkii ihan tasaisella vasemmalle. Mutta tiet ovat aina kallistettu ojaan päin sattuneista syistä.
Joku mersupurkaamo??
Avatar
Pasi H.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1349
Liittynyt: Ma 12.07.2004 21:24
Paikkakunta: Ulvila

Viesti Kirjoittaja Pasi H. »

Juuri näin.
Passat Variant 1.9TDI 2001
Avatar
Ahti
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1078
Liittynyt: Ke 12.11.2003 21:10
Paikkakunta: Riksu

Viesti Kirjoittaja Ahti »

Aki P kirjoitti:
Pasi H. kirjoitti:Tämäkin vois auttaa:

Säädätät ne pyöränkulmat siten, että se puoltais hieman vasemmalle. Näin ainakin Passateissa tehdään kun aika moni puoltaa oikealle. Tehtaalta tullut tuo "korjausohje", eikä mitään kikkailua omasta päästä.
Käytännössä se menee juuri näin. Eli jos Kpi säädetään suuremmaksi oikealle, niin auto pyrkii ihan tasaisella vasemmalle. Mutta tiet ovat aina kallistettu ojaan päin sattuneista syistä.
Tuttua tekstiä...ja ainakin W123 ja W124 auttoi Casterin säätö oik. puolella aivan ylärajoille ja vas. taas alarajalle.
Tästä oli tosiaan puhetta joskus aiemmin. Homma tiedossa kai useimmilla merkkiorganisaatioilla, esim. Hyvinkäällä.
Siltikään ei aina ekalla yrityksellä osu kohdilleen (W123 säädettiin kahdesti samassa paikassa).
Myös renkaiden vaihto puolelta toiselle on auttanut.
ex. Mersut:
E280T (S124) -95
S420L -95
C250T Turbodiesel -96/97 Digituned
E300D -93 PP D
300TD -89
200D -85 (W123)
280SE -71 (W108)

Skoda Fabia 1.9 TDI farkku -08
Chevy pikkari 6.5TD 4x4 -97
BMW 530D Touring -99 emännän
kesälelu Falcon Futura 408W -68 10,9/203
projektina nyt Buick Century Riviera 4D HT -55

www.a-trukit.fi
Trukkivaraosat kaikkiin merkkeihin!
Avatar
Chili
Mersumies
Mersumies
Viestit: 782
Liittynyt: Ti 16.11.2004 15:13
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Chili »

Voiko kyseinen vika johtua jostain etupäänrunkorakenteen kumityynyistä? Onko siellä sellaisia 123 - mallissa????

Mulla on sama vika vanhassa 123:ssa - vetää oikealle pääsääntöisesti. MUTTA, kun ajan vasemmalle kääntyvän risteyksen tai jyrkän mutkan esim. liittymässä, niin auto kulkee suoraan jonkun aikaa. Jarrutuksen jälkeen vetää taas oikealle.

Kaikki on vuosien aikana tehty asian korjaamiseksi, mutta ilman tulosta. Renkaat on vaihdettu (uudet kitkat nyt alla), Etupään jouset on vaihdettu. Taakse on vaihdettu kallistuksenvakaajan kumit ja koiranluut (auttoi kyllä ajo-ominaisuuksiin) ja takarungon pitkittäistukien ne isot kiinnityspultit, joissa on kumihelat.

Raidetanko on vaihdettu eteen ja toiselle puolelle ylätukivarsi pallonivelineen.

Millään ei ole ollut vaikutusta vetämiseen, mutta auton ajettavuus urisssa ja sivutuulilla on aina parantunut.

Sellainen juttu siinä on vielä - kun otan vauhtia taaksepäin ja tiukan jarrutuksen niin vetäminen oikealle katoaa. Jossain on siis kohta joka antaa hiukan periksi. Vaiva on ollut samanlainen jo 20 vuotta, eikä katsastusmiehetkään ole hakemallakaan vikaa löytäneet vaikka olen sen heillekin selittänyt. Menee katsastuksesta kuitenkin läpi.
290 TurboDiesel, sedan -96 ex
CL 600 C215 ABC-alusta vm. 2001
Volvoja pilvin pimein
Aki P
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4140
Liittynyt: Pe 23.01.2004 19:32

Viesti Kirjoittaja Aki P »

Jep.
Omassa kotterossakin taitaa olla vasen puoli ihan minimi arvoissa ja oikea maksimissa.
Ässässä ei taida tosiaan olla siellä takana säätöjä, eli ei siellä voi olla säädöt pielessä :wink: Helpottaa ja huomattavasti suuntaajaan työtä.
Joku mersupurkaamo??
Avatar
Ahti
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1078
Liittynyt: Ke 12.11.2003 21:10
Paikkakunta: Riksu

Viesti Kirjoittaja Ahti »

Tuosta en tiedä muuta kuin että kaverin Rekord D oli etupalkin kumityynyt loppu ja se käyttäytyi juurikin kuvaamallasi tavalla.
ex. Mersut:
E280T (S124) -95
S420L -95
C250T Turbodiesel -96/97 Digituned
E300D -93 PP D
300TD -89
200D -85 (W123)
280SE -71 (W108)

Skoda Fabia 1.9 TDI farkku -08
Chevy pikkari 6.5TD 4x4 -97
BMW 530D Touring -99 emännän
kesälelu Falcon Futura 408W -68 10,9/203
projektina nyt Buick Century Riviera 4D HT -55

www.a-trukit.fi
Trukkivaraosat kaikkiin merkkeihin!
Avatar
jesse
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 478
Liittynyt: Ke 24.03.2004 17:54
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja jesse »

Renkaista kudokset menneet. On sattunut kuulemma monesti just kun on ottanut talvirenkaat käyttöön.
Avatar
tapioh
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 378
Liittynyt: Su 09.11.2003 21:06

Viesti Kirjoittaja tapioh »

8) Heitetäänpä taas tämä vanha juttu esiin ,jonka löysin täältä Forumilta.
Tämä on lainaus ...kirjoittaja voisi täydentää , jos on jotain lisättävää.
Löytyykö simpukka-asiantuntijaa , onko jutussa perää . :?:

SIIS:

Oletteko tietoisia siitä että mersussa on muuttuva nopeuksinen ohjaus että se on keskellä hidas ja kun renkaat ovat jompaan kumpaan suuntaan linkussa niin loppua kohti nopenee eli simpukka pitää olla ensiksi keskitetty ja sitten pyörän kulmat kohdalleen ja viimeksi ratti suoraan... Sattumoisin isälläni oli kerran 123 mersu josta joku amatööri oli säädellyt kulmia ja simpukka ei ollut keskitetty ja ohjaus oli ihan sika herkkä ja auto varsinainen kaistan vaihtaja mutta ongelma loppui heti kun löytyi asiansa osaava säätäjä

Hyvää Joulua :)
Avatar
Dieselpower
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 463
Liittynyt: Su 11.07.2004 21:01
Paikkakunta: Kivialho City

Viesti Kirjoittaja Dieselpower »

jos casterin säätää oikealta isommaksi kuin vasemman niin auton saa halutessaan menemään vaikka yli tien. välykset vaikuttaa sitten taas uraherkkyyteen tai muuhun levottomuuteen. ja niinkin yksinkertainen asia vaikuttaa puoltamiseen kuin renkaat. huonot tai vyö poikki ni jopas menee auto mihin sattuu.
RED POWER IHC DT-358
Avatar
spede10
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1134
Liittynyt: Ti 27.04.2004 13:46
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja spede10 »

Sellainen juttu siinä on vielä - kun otan vauhtia taaksepäin ja tiukan jarrutuksen niin vetäminen oikealle katoaa. Jossain on siis kohta joka antaa hiukan periksi. Vaiva on ollut samanlainen jo 20 vuotta, eikä katsastusmiehetkään ole hakemallakaan vikaa löytäneet vaikka olen sen heillekin selittänyt. Menee katsastuksesta kuitenkin läpi.

Ei todennäköisesti ole sama vika, mutta mulla oli kesällä suurin piirtein samat oireet. Välillä kulki kuin kiskoilla, välillä arpoi suunnan. Vika oli alapallossa ja löytyi vasta katsastuksessa. Rengasliike ei sitä löytänyt, vaikka teki kaikki kulmien säägöt.
Pallon vaihdon jälkeen ei pienintäkään onkelmaa ohjauksen kanssa.
-----------------------------------------------------------
MB C 240T (W202)
Audi A4 Avant quattro 2.0 TFSI
Avatar
Chili
Mersumies
Mersumies
Viestit: 782
Liittynyt: Ti 16.11.2004 15:13
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Chili »

..juu, mut vika on ollut jo 20 vuotta! Vaihdoin pari kuukautta sitten toisen puolen tukivarren - katsastusmies sanoi, että vois olla vikaa siinä, jos vetää oja puolelle. Ei muuttuneet ajo-ominaisuudet yhtään vaihdon jälkeen.
290 TurboDiesel, sedan -96 ex
CL 600 C215 ABC-alusta vm. 2001
Volvoja pilvin pimein
Vastaa Viestiin