W639 ahto-ongelma ja vikatila
W639 ahto-ongelma ja vikatila
Moikka.
Olen paininut vito w639 2007 OM646.982 ahto-ongelman kanssa. Vito ajokunnossa, mutta jatkuva vikatila max.3krpm. Component y77/1 boost pressure control transducer does not function properly. (Tämä luettu ihan yleislukijalla) Olisiko mitään ideoita?
Turbo manuaalisella alipainekellolla. Tanko liikkuu painesäätimen ohittamalla hyvin. Painesäädin vaihdettu, Pakoputki irroitettu, johtosarjoja avattu ja tutkittu, maadoituspisteitä käyty läpi, egr vaihdettu, ahtopaine ja muita antureita vaihdettu, alipainepumpun toiminta mitattu yms. Kylmänä vikatila päällä heti, kuumana uudelleenkäynnistyksessä kestää vedättää pari vaihdetta ennen vikatilaa(kamera konehuoneessa kertoo, ettei tanko liiku koko aikana). Lukija näyttää tyhjäkäynnillä säätöarvoa 95% ja kaasuteltaessa ja kuormitettaessa muuttuu loogisesti ennen vikatilaa, jolloin jumittuu arvoon 10,4%.
Mitä tälle nyt tekisi, vai joudunko viemään auton ensimmäistä kertaa korjaamolle? Vika ollut päällä 2017 loppuvuodesta asti.
Ps. Jos joku löytää hyvän värillisen moottorin johtosarjan kytkentäkaavion, niin vinkatkaa. Pääsisi helpommin yksitellen mittaamaan johdot antureita eculle.
Olen paininut vito w639 2007 OM646.982 ahto-ongelman kanssa. Vito ajokunnossa, mutta jatkuva vikatila max.3krpm. Component y77/1 boost pressure control transducer does not function properly. (Tämä luettu ihan yleislukijalla) Olisiko mitään ideoita?
Turbo manuaalisella alipainekellolla. Tanko liikkuu painesäätimen ohittamalla hyvin. Painesäädin vaihdettu, Pakoputki irroitettu, johtosarjoja avattu ja tutkittu, maadoituspisteitä käyty läpi, egr vaihdettu, ahtopaine ja muita antureita vaihdettu, alipainepumpun toiminta mitattu yms. Kylmänä vikatila päällä heti, kuumana uudelleenkäynnistyksessä kestää vedättää pari vaihdetta ennen vikatilaa(kamera konehuoneessa kertoo, ettei tanko liiku koko aikana). Lukija näyttää tyhjäkäynnillä säätöarvoa 95% ja kaasuteltaessa ja kuormitettaessa muuttuu loogisesti ennen vikatilaa, jolloin jumittuu arvoon 10,4%.
Mitä tälle nyt tekisi, vai joudunko viemään auton ensimmäistä kertaa korjaamolle? Vika ollut päällä 2017 loppuvuodesta asti.
Ps. Jos joku löytää hyvän värillisen moottorin johtosarjan kytkentäkaavion, niin vinkatkaa. Pääsisi helpommin yksitellen mittaamaan johdot antureita eculle.
Re: W639 ahto-ongelma ja vikatila
Itsellä oli vähän vastaavia ongelmia mutta Kuusakoski poisti ne mallikkaasti 

Re: W639 ahto-ongelma ja vikatila
mulla oli vastaavia ongelmia omassani vm-06 115 ja korjaantui kun vaihdettiin se säädin jolta tulee kellolle letku. joka sulla vaihdettu. voiskohan siinä ite kellossa olla vikaa.
Nyt sprinter 319 -12, 300GD -82, W164 280CDI -06, olleet ja menneet vito 115cdi, vito 112cdi
Re: W639 ahto-ongelma ja vikatila
Josko lukisi starilla ne vikakoodit ja seuraisi sen ohjeita. Onko kaikki ahtoputket oikeasti ehjiä, aika monesti niitä halkeaa / ratkeaa ja vikaa etsitään muualta.
Re: W639 ahto-ongelma ja vikatila
Omassa oli vähän vastaavia ongelmia kun ostin sen viallisena.
Ei ahtanut alhaalla ja pitkässä täyskaasukiihdytyksessä sai vikatilan päälle.
Ahtimen tanko jumissa,samalla vaihdoin ahtimeen kokonaan.
Ne ohuet paineletkut olivat monesta kohtaa murtuneet tai hankautuneet puhki ja letkuissa oli hiekkaa,joten vaihdoin nekin.
Ei toiminut siltikään,joten vaihdoin tuon ahtopaineensäätimeen ja kun purin vanhan niin sielläkin oli hiekkaa.
Sitten meinasi usko loppua kun ei toiminutkaan.
Mittasin alipainepumpun toiminnan ja sen pelkän mittauksen jälkeen alkoi toimimaan ja on vuosia toiminutkin.
Ei ahtanut alhaalla ja pitkässä täyskaasukiihdytyksessä sai vikatilan päälle.
Ahtimen tanko jumissa,samalla vaihdoin ahtimeen kokonaan.
Ne ohuet paineletkut olivat monesta kohtaa murtuneet tai hankautuneet puhki ja letkuissa oli hiekkaa,joten vaihdoin nekin.
Ei toiminut siltikään,joten vaihdoin tuon ahtopaineensäätimeen ja kun purin vanhan niin sielläkin oli hiekkaa.
Sitten meinasi usko loppua kun ei toiminutkaan.
Mittasin alipainepumpun toiminnan ja sen pelkän mittauksen jälkeen alkoi toimimaan ja on vuosia toiminutkin.
-
- Mersumaanikko
- Viestit: 5935
- Liittynyt: Ke 22.07.2015 10:48
- Paikkakunta: Mökillä
Re: W639 ahto-ongelma ja vikatila
Täsähän se on millä tulee kuntoon, lisätynä vielä alipaneen saanin tarkistus
(mikä sekin tulee testerin ohjeita seuratessa)
ja jos ei niin laittaa vakio ohjelman tai selaisen missä pyynit edes jotenkin toteus kelpoisia
Mökkillä
'
'
Re: W639 ahto-ongelma ja vikatila
Kyllä putket käyty läpi, imusarjaa yms. hötteröitä en ole irroitellut, mutta tuskin ne hajoilevat. Vika tosiaan alkoi kovin epäsäännöllisen oireiluna joka kuittaantui uudelleenstartista. Jossain vaiheessa se ei enää auttanut ja auto jäi pitkäksi aikaa lepäilemään.
Jos Lahden seudulla joku haluaisi staarilla kaivella, niin maksan kyllä. Tämä korjaamolle vieminen on vähän semmoinen kunnia-asia

Re: W639 ahto-ongelma ja vikatila
Tarkastettu, pysyttelee - 0,7-0,8 välillä. Tehostimen päässä sekä säätimellä.FinlandMerceds kirjoitti: ↑Ti 01.02.2022 17:25Täsähän se on millä tulee kuntoon, lisätynä vielä alipaneen saanin tarkistus
(mikä sekin tulee testerin ohjeita seuratessa)
ja jos ei niin laittaa vakio ohjelman tai selaisen missä pyynit edes jotenkin toteus kelpoisia
Re: W639 ahto-ongelma ja vikatila
Löysinkin sun aloituksen tästä ja olin aivan varma, että nyt selviää. Ei selvinnytzukka kirjoitti: ↑Ti 01.02.2022 17:06 Omassa oli vähän vastaavia ongelmia kun ostin sen viallisena.
Ei ahtanut alhaalla ja pitkässä täyskaasukiihdytyksessä sai vikatilan päälle.
Ahtimen tanko jumissa,samalla vaihdoin ahtimeen kokonaan.
Ne ohuet paineletkut olivat monesta kohtaa murtuneet tai hankautuneet puhki ja letkuissa oli hiekkaa,joten vaihdoin nekin.
Ei toiminut siltikään,joten vaihdoin tuon ahtopaineensäätimeen ja kun purin vanhan niin sielläkin oli hiekkaa.
Sitten meinasi usko loppua kun ei toiminutkaan.
Mittasin alipainepumpun toiminnan ja sen pelkän mittauksen jälkeen alkoi toimimaan ja on vuosia toiminutkin.

-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 149
- Liittynyt: Ti 31.05.2005 17:21
- Paikkakunta: Pilar de la Horadada, Espanja
Re: W639 ahto-ongelma ja vikatila
Stari tosiaan auttaisi kertomaan, ottaako se alipainesäädin mitään vastaan, toisinsanoen onko sen johdot/ohjaus kunnossa.
Mulla oli kerran samat oireet kun ostin viallisen Viton, korjaantu aukaisemalla tuo säädin, alkoi pienen herkistelyn jälkeen toimimaan. Toki turbon tankokin oli jumittunut pitkästä käyttämättömyydestä. Mutta nyt on toiminut jo reilu pari vuotta tuon jälkeen.
Mulla oli kerran samat oireet kun ostin viallisen Viton, korjaantu aukaisemalla tuo säädin, alkoi pienen herkistelyn jälkeen toimimaan. Toki turbon tankokin oli jumittunut pitkästä käyttämättömyydestä. Mutta nyt on toiminut jo reilu pari vuotta tuon jälkeen.
Re: W639 ahto-ongelma ja vikatila
Mutta pitääkö kello alipaineen, testata niin että saa jäämään alipaineen kellolle, jos kellossa pieni vuoto niin ei seuraa ohjausta halutulla tavalla mutta saattaa kovalla suoralla alipaineella kuitenkin liikkua
W639 Vito
Ex. X204 GLK 320Cdi 2009
Ex. W212 200Cgi 2011
Ex. W164 ML 320CDI 2008
Ex. W201 2.5dt ic 1989
Ex. W211 320CDI 2005
Ex. W163 ML 430 2002
Ex. W124 200d
Ex. X204 GLK 320Cdi 2009
Ex. W212 200Cgi 2011
Ex. W164 ML 320CDI 2008
Ex. W201 2.5dt ic 1989
Ex. W211 320CDI 2005
Ex. W163 ML 430 2002
Ex. W124 200d
Re: W639 ahto-ongelma ja vikatila
joku tällainen vuoto/pumpun tuotto-oneglmahan vois olla, ja jos kylmänä on heti vika päällä kun systeemi joutuu tekemään sen paineen lähtien ilmanpaineesta niin ei ehdi saada mitään aikaiseksi kun systeemijo toteaa että eipä liiku ei.
W219 320CDI -07
Ex: W212 350CDI -09
Ex:W220 320CDI -01
Ex: W211 320CDI -04
Ex: W210 270CDI -01
Ex: W212 350CDI -09
Ex:W220 320CDI -01
Ex: W211 320CDI -04
Ex: W210 270CDI -01
Re: W639 ahto-ongelma ja vikatila
Löysin kytkentäkaavion ja sain johtoja mittailtua. Vian kun kuittaa ja mittaa anturin päästä, puuttuu siltä jatkuva 12V ohjausjännite. Johdot ehjät ja ecu koittaa toivottomattomasti ohjata maata lukijan mukaan? Lyhyen hetken päästä vikaantuu. Kyllä tämä nyt ehkä jonkinsortin amatiapua vaikuttaisi kaipaavan...
Re: W639 ahto-ongelma ja vikatila
Koodi ilmestyy kylmänä ilman käynnistystä (virrat päällä nollaa koodin-> virrat pois ja uudestaan päälle ->vika). Alipainetta tuottaa valitettavan tehokkaasti ja järjestelmä tuntuu pitävän. Tietysti montaa päivää ei ole mittari ollut kiinni ja tuskin se onkaan tarkoituksenmukaista.
Re: W639 ahto-ongelma ja vikatila
No tämä tietohan muuttaa asian ihan täysin, tällä perusteella vian on oltava 'sähköinen'.Peu kirjoitti: ↑Ke 02.02.2022 21:43
Koodi ilmestyy kylmänä ilman käynnistystä (virrat päällä nollaa koodin-> virrat pois ja uudestaan päälle ->vika). Alipainetta tuottaa valitettavan tehokkaasti ja järjestelmä tuntuu pitävän. Tietysti montaa päivää ei ole mittari ollut kiinni ja tuskin se onkaan tarkoituksenmukaista.
Edellä mittasit johdot ja totesit ehjäksi joten back to the basic eli mohtako johdinta, kuuluuko johonkin tulla syöttöjännite ja johonkin ohjausjännite... laitoshan voi lopettaa ohjauksen antamisen jos se toteaa että on oikosulku, poikkinaisen piuhan tapauksessa luulisi jatkavan yritystä. Ohjaus tapahtuu siis maahan kytkemällä? Koska lämpö vaikuttaa niin lähteekö ilman vikatilaa tulille jos kylmällä koneella lämmittää ensin ecun?
W219 320CDI -07
Ex: W212 350CDI -09
Ex:W220 320CDI -01
Ex: W211 320CDI -04
Ex: W210 270CDI -01
Ex: W212 350CDI -09
Ex:W220 320CDI -01
Ex: W211 320CDI -04
Ex: W210 270CDI -01
Re: W639 ahto-ongelma ja vikatila
Johdot purettu esiin kaikki, monesti menee eristeet poikki ja tulee oikosia siitä mistä moottorista menee rintapeltiin johdot.
Löytyy vain ne mustat eristeet kuorimalla päältä.
Löytyy vain ne mustat eristeet kuorimalla päältä.
-
- Mersumaanikko
- Viestit: 5935
- Liittynyt: Ke 22.07.2015 10:48
- Paikkakunta: Mökillä
Re: W639 ahto-ongelma ja vikatila
Tuo tosiaan muttaa homaanPeu kirjoitti: ↑Ke 02.02.2022 21:43Koodi ilmestyy kylmänä ilman käynnistystä (virrat päällä nollaa koodin-> virrat pois ja uudestaan päälle ->vika). Alipainetta tuottaa valitettavan tehokkaasti ja järjestelmä tuntuu pitävän. Tietysti montaa päivää ei ole mittari ollut kiinni ja tuskin se onkaan tarkoituksenmukaista.
täysin,
johto poikki, maissa, Z piste hapristunu
ecu sökö
Mökkillä
'
'
Re: W639 ahto-ongelma ja vikatila
Noniin. Vika osittain "selvitetty". Kaikkeni yrittäneenä totesin, jos vielä kerran nuo sulakkeet läpi ja kaikki samalla uusiksi. Jostain syystä varsin selkeästi palanut n.66(ecu1) sulake oli jäänyt huomaamatta. HEUREKA! Loput sulakkeet kiireellä uusiksi ja testaamaan-> toimii! Paitsi että ei toiminut kuin hetken. Tosin paremmin kuin koskaan aikaisemmin. Ajossa ok, mutta kuormatta revittäessä vika päälle samalla y77/1 komponenttivialla. Vaihdoin alkuperäisen, mittaamalla toimivaksi todetun venttiilin paikoilleen ja valo ei syttynyt ainakaan tänään. Eli mitä todennäköisimmin kyseessä on edelleen joku oikosulku johtosarjassa. Uusi venttiili on kärsinyt siitä tai ollut uutuuttaan rikki. Seuraamme tilannetta.
Tästä päästään vielä mysteerissä syvemmälle. Auto sammuu, kun otat tuon kyseisen sulakkeen käydessä irti ja ei suostu käynnistymään ilman sitä. Silti olen pystynyt ajelemaan palaneella varokkeella huomattavia määriä
Tästä päästään vielä mysteerissä syvemmälle. Auto sammuu, kun otat tuon kyseisen sulakkeen käydessä irti ja ei suostu käynnistymään ilman sitä. Silti olen pystynyt ajelemaan palaneella varokkeella huomattavia määriä