W639 ahto-ongelma ja vikatila

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Peu
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 9
Liittynyt: Su 30.01.2022 21:00

W639 ahto-ongelma ja vikatila

Viesti Kirjoittaja Peu »

Moikka.
Olen paininut vito w639 2007 OM646.982 ahto-ongelman kanssa. Vito ajokunnossa, mutta jatkuva vikatila max.3krpm. Component y77/1 boost pressure control transducer does not function properly. (Tämä luettu ihan yleislukijalla) Olisiko mitään ideoita?
Turbo manuaalisella alipainekellolla. Tanko liikkuu painesäätimen ohittamalla hyvin. Painesäädin vaihdettu, Pakoputki irroitettu, johtosarjoja avattu ja tutkittu, maadoituspisteitä käyty läpi, egr vaihdettu, ahtopaine ja muita antureita vaihdettu, alipainepumpun toiminta mitattu yms. Kylmänä vikatila päällä heti, kuumana uudelleenkäynnistyksessä kestää vedättää pari vaihdetta ennen vikatilaa(kamera konehuoneessa kertoo, ettei tanko liiku koko aikana). Lukija näyttää tyhjäkäynnillä säätöarvoa 95% ja kaasuteltaessa ja kuormitettaessa muuttuu loogisesti ennen vikatilaa, jolloin jumittuu arvoon 10,4%.
Mitä tälle nyt tekisi, vai joudunko viemään auton ensimmäistä kertaa korjaamolle? Vika ollut päällä 2017 loppuvuodesta asti.

Ps. Jos joku löytää hyvän värillisen moottorin johtosarjan kytkentäkaavion, niin vinkatkaa. Pääsisi helpommin yksitellen mittaamaan johdot antureita eculle.
Olawaari
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus
Viestit: 1
Liittynyt: Ma 31.01.2022 22:05

Re: W639 ahto-ongelma ja vikatila

Viesti Kirjoittaja Olawaari »

Itsellä oli vähän vastaavia ongelmia mutta Kuusakoski poisti ne mallikkaasti :crazy:
Peu
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 9
Liittynyt: Su 30.01.2022 21:00

Re: W639 ahto-ongelma ja vikatila

Viesti Kirjoittaja Peu »

Olawaari kirjoitti: Ma 31.01.2022 22:07 Itsellä oli vähän vastaavia ongelmia mutta Kuusakoski poisti ne mallikkaasti :crazy:
Kiitos, tämä on toistaiseksi avuliain neuvo :thumbup:
mh jkl
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 113
Liittynyt: Su 06.01.2013 11:45

Re: W639 ahto-ongelma ja vikatila

Viesti Kirjoittaja mh jkl »

mulla oli vastaavia ongelmia omassani vm-06 115 ja korjaantui kun vaihdettiin se säädin jolta tulee kellolle letku. joka sulla vaihdettu. voiskohan siinä ite kellossa olla vikaa.
Nyt sprinter 319 -12, 300GD -82, W164 280CDI -06, olleet ja menneet vito 115cdi, vito 112cdi
MJPfin
Mersumies
Mersumies
Viestit: 4727
Liittynyt: Pe 14.09.2018 20:20

Re: W639 ahto-ongelma ja vikatila

Viesti Kirjoittaja MJPfin »

Josko lukisi starilla ne vikakoodit ja seuraisi sen ohjeita. Onko kaikki ahtoputket oikeasti ehjiä, aika monesti niitä halkeaa / ratkeaa ja vikaa etsitään muualta.
zukka
Mersumies
Mersumies
Viestit: 828
Liittynyt: To 25.04.2019 22:55
Paikkakunta: Tuusula

Re: W639 ahto-ongelma ja vikatila

Viesti Kirjoittaja zukka »

Omassa oli vähän vastaavia ongelmia kun ostin sen viallisena.

Ei ahtanut alhaalla ja pitkässä täyskaasukiihdytyksessä sai vikatilan päälle.
Ahtimen tanko jumissa,samalla vaihdoin ahtimeen kokonaan.
Ne ohuet paineletkut olivat monesta kohtaa murtuneet tai hankautuneet puhki ja letkuissa oli hiekkaa,joten vaihdoin nekin.

Ei toiminut siltikään,joten vaihdoin tuon ahtopaineensäätimeen ja kun purin vanhan niin sielläkin oli hiekkaa.

Sitten meinasi usko loppua kun ei toiminutkaan.
Mittasin alipainepumpun toiminnan ja sen pelkän mittauksen jälkeen alkoi toimimaan ja on vuosia toiminutkin.
FinlandMerceds
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5935
Liittynyt: Ke 22.07.2015 10:48
Paikkakunta: Mökillä

Re: W639 ahto-ongelma ja vikatila

Viesti Kirjoittaja FinlandMerceds »

MJPfin kirjoitti: Ti 01.02.2022 15:53 Josko lukisi starilla ne vikakoodit ja seuraisi sen ohjeita. Onko kaikki ahtoputket oikeasti ehjiä, aika monesti niitä halkeaa / ratkeaa ja vikaa etsitään muualta.
Täsähän se on millä tulee kuntoon, lisätynä vielä alipaneen saanin tarkistus
(mikä sekin tulee testerin ohjeita seuratessa)
ja jos ei niin laittaa vakio ohjelman tai selaisen missä pyynit edes jotenkin toteus kelpoisia
Mökkillä
'
Peu
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 9
Liittynyt: Su 30.01.2022 21:00

Re: W639 ahto-ongelma ja vikatila

Viesti Kirjoittaja Peu »

MJPfin kirjoitti: Ti 01.02.2022 15:53 Josko lukisi starilla ne vikakoodit ja seuraisi sen ohjeita. Onko kaikki ahtoputket oikeasti ehjiä, aika monesti niitä halkeaa / ratkeaa ja vikaa etsitään muualta.
Kyllä putket käyty läpi, imusarjaa yms. hötteröitä en ole irroitellut, mutta tuskin ne hajoilevat. Vika tosiaan alkoi kovin epäsäännöllisen oireiluna joka kuittaantui uudelleenstartista. Jossain vaiheessa se ei enää auttanut ja auto jäi pitkäksi aikaa lepäilemään.
Jos Lahden seudulla joku haluaisi staarilla kaivella, niin maksan kyllä. Tämä korjaamolle vieminen on vähän semmoinen kunnia-asia :D
Peu
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 9
Liittynyt: Su 30.01.2022 21:00

Re: W639 ahto-ongelma ja vikatila

Viesti Kirjoittaja Peu »

FinlandMerceds kirjoitti: Ti 01.02.2022 17:25
MJPfin kirjoitti: Ti 01.02.2022 15:53 Josko lukisi starilla ne vikakoodit ja seuraisi sen ohjeita. Onko kaikki ahtoputket oikeasti ehjiä, aika monesti niitä halkeaa / ratkeaa ja vikaa etsitään muualta.
Täsähän se on millä tulee kuntoon, lisätynä vielä alipaneen saanin tarkistus
(mikä sekin tulee testerin ohjeita seuratessa)
ja jos ei niin laittaa vakio ohjelman tai selaisen missä pyynit edes jotenkin toteus kelpoisia
Tarkastettu, pysyttelee - 0,7-0,8 välillä. Tehostimen päässä sekä säätimellä.
Peu
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 9
Liittynyt: Su 30.01.2022 21:00

Re: W639 ahto-ongelma ja vikatila

Viesti Kirjoittaja Peu »

zukka kirjoitti: Ti 01.02.2022 17:06 Omassa oli vähän vastaavia ongelmia kun ostin sen viallisena.

Ei ahtanut alhaalla ja pitkässä täyskaasukiihdytyksessä sai vikatilan päälle.
Ahtimen tanko jumissa,samalla vaihdoin ahtimeen kokonaan.
Ne ohuet paineletkut olivat monesta kohtaa murtuneet tai hankautuneet puhki ja letkuissa oli hiekkaa,joten vaihdoin nekin.

Ei toiminut siltikään,joten vaihdoin tuon ahtopaineensäätimeen ja kun purin vanhan niin sielläkin oli hiekkaa.

Sitten meinasi usko loppua kun ei toiminutkaan.
Mittasin alipainepumpun toiminnan ja sen pelkän mittauksen jälkeen alkoi toimimaan ja on vuosia toiminutkin.
Löysinkin sun aloituksen tästä ja olin aivan varma, että nyt selviää. Ei selvinnyt :cry:
Peu
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 9
Liittynyt: Su 30.01.2022 21:00

Re: W639 ahto-ongelma ja vikatila

Viesti Kirjoittaja Peu »

mh jkl kirjoitti: Ti 01.02.2022 15:04 mulla oli vastaavia ongelmia omassani vm-06 115 ja korjaantui kun vaihdettiin se säädin jolta tulee kellolle letku. joka sulla vaihdettu. voiskohan siinä ite kellossa olla vikaa.
Kello liikkuu vaivatta suoralla auton alipaineella
timodeus
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 149
Liittynyt: Ti 31.05.2005 17:21
Paikkakunta: Pilar de la Horadada, Espanja

Re: W639 ahto-ongelma ja vikatila

Viesti Kirjoittaja timodeus »

Stari tosiaan auttaisi kertomaan, ottaako se alipainesäädin mitään vastaan, toisinsanoen onko sen johdot/ohjaus kunnossa.
Mulla oli kerran samat oireet kun ostin viallisen Viton, korjaantu aukaisemalla tuo säädin, alkoi pienen herkistelyn jälkeen toimimaan. Toki turbon tankokin oli jumittunut pitkästä käyttämättömyydestä. Mutta nyt on toiminut jo reilu pari vuotta tuon jälkeen.
kankkis
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 424
Liittynyt: Ti 19.10.2010 23:38

Re: W639 ahto-ongelma ja vikatila

Viesti Kirjoittaja kankkis »

Peu kirjoitti: Ti 01.02.2022 18:45
mh jkl kirjoitti: Ti 01.02.2022 15:04 mulla oli vastaavia ongelmia omassani vm-06 115 ja korjaantui kun vaihdettiin se säädin jolta tulee kellolle letku. joka sulla vaihdettu. voiskohan siinä ite kellossa olla vikaa.
Kello liikkuu vaivatta suoralla auton alipaineella
Mutta pitääkö kello alipaineen, testata niin että saa jäämään alipaineen kellolle, jos kellossa pieni vuoto niin ei seuraa ohjausta halutulla tavalla mutta saattaa kovalla suoralla alipaineella kuitenkin liikkua
W639 Vito
Ex. X204 GLK 320Cdi 2009
Ex. W212 200Cgi 2011
Ex. W164 ML 320CDI 2008
Ex. W201 2.5dt ic 1989
Ex. W211 320CDI 2005
Ex. W163 ML 430 2002
Ex. W124 200d
Avatar
MiHe
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6529
Liittynyt: La 23.02.2008 12:47
Paikkakunta: Pirkanmaa

Re: W639 ahto-ongelma ja vikatila

Viesti Kirjoittaja MiHe »

joku tällainen vuoto/pumpun tuotto-oneglmahan vois olla, ja jos kylmänä on heti vika päällä kun systeemi joutuu tekemään sen paineen lähtien ilmanpaineesta niin ei ehdi saada mitään aikaiseksi kun systeemijo toteaa että eipä liiku ei.
W219 320CDI -07

Ex: W212 350CDI -09
Ex:W220 320CDI -01
Ex: W211 320CDI -04
Ex: W210 270CDI -01
Peu
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 9
Liittynyt: Su 30.01.2022 21:00

Re: W639 ahto-ongelma ja vikatila

Viesti Kirjoittaja Peu »

Löysin kytkentäkaavion ja sain johtoja mittailtua. Vian kun kuittaa ja mittaa anturin päästä, puuttuu siltä jatkuva 12V ohjausjännite. Johdot ehjät ja ecu koittaa toivottomattomasti ohjata maata lukijan mukaan? Lyhyen hetken päästä vikaantuu. Kyllä tämä nyt ehkä jonkinsortin amatiapua vaikuttaisi kaipaavan...
Peu
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 9
Liittynyt: Su 30.01.2022 21:00

Re: W639 ahto-ongelma ja vikatila

Viesti Kirjoittaja Peu »

MiHe kirjoitti: Ke 02.02.2022 13:49 joku tällainen vuoto/pumpun tuotto-oneglmahan vois olla, ja jos kylmänä on heti vika päällä kun systeemi joutuu tekemään sen paineen lähtien ilmanpaineesta niin ei ehdi saada mitään aikaiseksi kun systeemijo toteaa että eipä liiku ei.
Koodi ilmestyy kylmänä ilman käynnistystä (virrat päällä nollaa koodin-> virrat pois ja uudestaan päälle ->vika). Alipainetta tuottaa valitettavan tehokkaasti ja järjestelmä tuntuu pitävän. Tietysti montaa päivää ei ole mittari ollut kiinni ja tuskin se onkaan tarkoituksenmukaista.
Avatar
MiHe
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6529
Liittynyt: La 23.02.2008 12:47
Paikkakunta: Pirkanmaa

Re: W639 ahto-ongelma ja vikatila

Viesti Kirjoittaja MiHe »

Peu kirjoitti: Ke 02.02.2022 21:43
Koodi ilmestyy kylmänä ilman käynnistystä (virrat päällä nollaa koodin-> virrat pois ja uudestaan päälle ->vika). Alipainetta tuottaa valitettavan tehokkaasti ja järjestelmä tuntuu pitävän. Tietysti montaa päivää ei ole mittari ollut kiinni ja tuskin se onkaan tarkoituksenmukaista.
No tämä tietohan muuttaa asian ihan täysin, tällä perusteella vian on oltava 'sähköinen'.

Edellä mittasit johdot ja totesit ehjäksi joten back to the basic eli mohtako johdinta, kuuluuko johonkin tulla syöttöjännite ja johonkin ohjausjännite... laitoshan voi lopettaa ohjauksen antamisen jos se toteaa että on oikosulku, poikkinaisen piuhan tapauksessa luulisi jatkavan yritystä. Ohjaus tapahtuu siis maahan kytkemällä? Koska lämpö vaikuttaa niin lähteekö ilman vikatilaa tulille jos kylmällä koneella lämmittää ensin ecun?
W219 320CDI -07

Ex: W212 350CDI -09
Ex:W220 320CDI -01
Ex: W211 320CDI -04
Ex: W210 270CDI -01
MJPfin
Mersumies
Mersumies
Viestit: 4727
Liittynyt: Pe 14.09.2018 20:20

Re: W639 ahto-ongelma ja vikatila

Viesti Kirjoittaja MJPfin »

Johdot purettu esiin kaikki, monesti menee eristeet poikki ja tulee oikosia siitä mistä moottorista menee rintapeltiin johdot.
Löytyy vain ne mustat eristeet kuorimalla päältä.
FinlandMerceds
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5935
Liittynyt: Ke 22.07.2015 10:48
Paikkakunta: Mökillä

Re: W639 ahto-ongelma ja vikatila

Viesti Kirjoittaja FinlandMerceds »

Peu kirjoitti: Ke 02.02.2022 21:43
MiHe kirjoitti: Ke 02.02.2022 13:49 joku tällainen vuoto/pumpun tuotto-oneglmahan vois olla, ja jos kylmänä on heti vika päällä kun systeemi joutuu tekemään sen paineen lähtien ilmanpaineesta niin ei ehdi saada mitään aikaiseksi kun systeemijo toteaa että eipä liiku ei.
Koodi ilmestyy kylmänä ilman käynnistystä (virrat päällä nollaa koodin-> virrat pois ja uudestaan päälle ->vika). Alipainetta tuottaa valitettavan tehokkaasti ja järjestelmä tuntuu pitävän. Tietysti montaa päivää ei ole mittari ollut kiinni ja tuskin se onkaan tarkoituksenmukaista.
Tuo tosiaan muttaa homaan
täysin,
johto poikki, maissa, Z piste hapristunu
ecu sökö
Mökkillä
'
Peu
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 9
Liittynyt: Su 30.01.2022 21:00

Re: W639 ahto-ongelma ja vikatila

Viesti Kirjoittaja Peu »

Noniin. Vika osittain "selvitetty". Kaikkeni yrittäneenä totesin, jos vielä kerran nuo sulakkeet läpi ja kaikki samalla uusiksi. Jostain syystä varsin selkeästi palanut n.66(ecu1) sulake oli jäänyt huomaamatta. HEUREKA! Loput sulakkeet kiireellä uusiksi ja testaamaan-> toimii! Paitsi että ei toiminut kuin hetken. Tosin paremmin kuin koskaan aikaisemmin. Ajossa ok, mutta kuormatta revittäessä vika päälle samalla y77/1 komponenttivialla. Vaihdoin alkuperäisen, mittaamalla toimivaksi todetun venttiilin paikoilleen ja valo ei syttynyt ainakaan tänään. Eli mitä todennäköisimmin kyseessä on edelleen joku oikosulku johtosarjassa. Uusi venttiili on kärsinyt siitä tai ollut uutuuttaan rikki. Seuraamme tilannetta.
Tästä päästään vielä mysteerissä syvemmälle. Auto sammuu, kun otat tuon kyseisen sulakkeen käydessä irti ja ei suostu käynnistymään ilman sitä. Silti olen pystynyt ajelemaan palaneella varokkeella huomattavia määriä😅
Vastaa Viestiin