450SL 1973kierroslukumittari näyttää tuplasti liikaa

Kaikki 25+ vuotiaita Mersun mallisarjoja koskeva keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
EskoMatti
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 8
Liittynyt: Ma 08.03.2021 17:58

450SL 1973kierroslukumittari näyttää tuplasti liikaa

Viesti Kirjoittaja EskoMatti »

Moi,

450SL 1973 kierroslukumittari näyttää noin kaksinkertaisesti, tyhjäkäynnillä melkein 2000rpm.
En tiedä historiaa onko mittari vaihdettu mutta minun aikana se on aina ollut noin.
Toimii kuin siinä olisi 4-sylinterisen mittari!
Löysin samasta aiheesta täältä vanhan topikin mutta siinä ei ollut ratkaisua.
Osaako kukaan nyt antaa vinkkejä mistä mahtaa johtua?

Esko
Avatar
timelord
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 31
Liittynyt: To 04.11.2021 16:44

Re: 450SL 1973kierroslukumittari näyttää tuplasti liikaa

Viesti Kirjoittaja timelord »

Oletko katsonut paljon laturi antaa? Ei varmaan tuplaa näyttämää tai edes asiaan liity. Omassa W123: ssa kierroslukumittari näytti ~500rpm liikaa ja syyksi paljastui viallinen jännitteensäädin joka puski päälle 16- volttia. Uusi säädin niin rauhoittui kierroslukumittari. Kumma kyllä kun kaikki valot ja auto muutenkin toimi ihan normaalisti.
W123 280CE
W201 190D 2,5
E21 316
Ritmo 105tc
Avatar
EskoMatti
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 8
Liittynyt: Ma 08.03.2021 17:58

Re: 450SL 1973kierroslukumittari näyttää tuplasti liikaa

Viesti Kirjoittaja EskoMatti »

Latausjännite on normaali.
Ajattelin testata mittaria etuvastuksella jos löydän kytkentäkaavion.
Jostain ECU:n nastasta kierroslukumittari ottaa ehkä tiedon???
Avatar
slsl77
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2040
Liittynyt: Su 31.10.2010 19:10
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: 450SL 1973kierroslukumittari näyttää tuplasti liikaa

Viesti Kirjoittaja slsl77 »

tonk.ca sivustolta löytyy kytkentäkaavio.

https://www.tonk.ca/r107CD1/Program/ETM/450_Wiring.pdf
mb W115 240D-75
mb W107 sl 450/560-75
mb w123 300TDT-81
+varaosaautot
masa11
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 116
Liittynyt: Ma 01.12.2014 20:31

Re: 450SL 1973kierroslukumittari näyttää tuplasti liikaa

Viesti Kirjoittaja masa11 »

Voiskohan olla joku maadoitusongelma (tai jotain kytketty väärin) että saa häiriötä signaaliin ja lukee sen tuplana?
Tässä linkki tapaukseen jossa kierroslukumittari ei toimi, mutta siinä on selitetty kytkentä ja johtojen värit jakajan päässä mistä signaali tulee.
https://www.benzworld.org/threads/1973- ... g.1518969/

Ja jos et vielä ole putsannut sulakerasian kontakteja niin se kannatta tehdä, esim. messinkiharjalla harjata ja käyttää kontaktisprayta, samoinkuin uusia kaikki vähänkään hapettuneen näköiset sulakkeet. Ei maksa paljon.
Vastaa Viestiin