A-Mese, W169 ohjaustehostin.

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Ernest Ersatzteile
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 103
Liittynyt: Ti 13.10.2009 17:03
Paikkakunta: Helsinki

A-Mese, W169 ohjaustehostin.

Viesti Kirjoittaja Ernest Ersatzteile »

Broidi hommas "käyttökikottimeks" tommosen -06 vuotisen A-Märsun. Yllättävän hyvä peli kaikin puolin ja skulaa kuten kuuluukin. No tiätysti kun kotteron ostaa huutokaupasta, siinä "saattaa" olla jotain pientä feelua...
Laite toimii ja kukkuu kuten kuuluukin sillä sitä on huollettu ilmeisen huolellisesti. Vikavalo siinä paloi mutta se oli SRS-järjestelmästä joku wanha jutska joka nollaantui kun tiirailtiin vikakooditesterillä järjestelmä läpi. Ja ei oo tullu uudestaan vikakoodin poiston jälkeen.
Tossahan on tietty sähköinen ojaustehostin vaan onkos noissa jotain "tyyppivikoja" tai omit...eiku ominaisuuksia...?
Semmoinen nääs havaittiin että ohjaus kevenee/tehostaa huomattavasti enemmän kun kääntää oikealle. Vasemmalle se ei tehosta yhtä paljon...
Jokatapauksessa tehostaa ja toimii. Ratista kun päästää irti, se pikkuhiljaa kampeaa oikealle, ei "vaarallisesti" mutta kuitenkin ihan liikaa.
Nosturilla ihmeteltiin onko raidetangonpäissä tai alapalloissa klappia, ei tunnu olevan. Etualatukivarsien gummipuslat on niinmaan perusteellisen järeät että niistä ei klappia saa isollakaan vääntöraudalla... ohjausakselin nivelristikin vaikuttaa oleva o.k.
Kertokaas jos mieleen juolahtaa jotain mitä pitäis vielä hämmästellä. :eh:
Ernest Ersatzteile
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 103
Liittynyt: Ti 13.10.2009 17:03
Paikkakunta: Helsinki

Re: A-Mese, W169 ohjaustehostin.

Viesti Kirjoittaja Ernest Ersatzteile »

Eikö kukaan tiedä?
Tsekattiin vielä nosturilla ja niin se vain on että kun etufillarit nostaa ilmaan, ei mitään "outoa" kun laite ei käy, tai siis ole virrat päällä.
Kun härvelin pistää käyntin ja pyörittää rattia, vasemmalle se skulaa mielestäni normaalisti vaan kun edes alkaa kääntämään oikealle, laite alkaa tehostaa "itte itteään" siten että vaikkei stongasta pyöritä se alkaa ihan ite kääntämään pyöriä oikealle!!!
Ei oo ihme jos ohjaustuntuma on hiukan "outo". :shock:
Mitään vikakoodia se ei tarjoa...
On nää ihme wehkeitä... :shifty:
Avatar
puunakki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 620
Liittynyt: Ke 27.05.2015 08:38

Re: A-Mese, W169 ohjaustehostin.

Viesti Kirjoittaja puunakki »

Millä kahtottu koodit? Tohon ohjainlaitteeseen ei välttämättä pääsee ihan joka vehkeellä, että näyttäisi edes väärää koodia :D
Käyttikset:
MB S213 200d -18
MB X253 300d -19

Harrastevehkeet:
MB R230 SL 500 -03 AMG 55 look
MB R129 SL 500 -96
MB R107 SL 300 -86

Entiset:
MB S212 E 350Cdi -10 Avantgarde
MB W211 E 320Cdi -03 Avantgarde
MB W203 C 220Cdi -06 Elegance
MB W210 E 220D -98 Classic
MB W124 E 200D -94
tero5900
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 89
Liittynyt: La 06.07.2019 08:47

Re: A-Mese, W169 ohjaustehostin.

Viesti Kirjoittaja tero5900 »

Minulla on sama vika, ohjaus oikealle on herkkä ja vasemmalla jäykkä. Auto myös vetää ajossa oikealle. Vika ilmeni kun moottorin vaihdon takia piti irroittaa ohjausakseli tehostimesta. Ulkomaisen foorumin mukaan vika on tehostimen torque sensorissa, se vioittuu helposti jos akselin irroituksessa joutuu käyttämään voimaa.

Ilmeisesti starilla on mahdollista kalibroida kyseinen sensori. Olen valitettavasti koronassa, enkä pääse lähipäivinä kokeilemaan asiaa.
2007 S211 320 CDI 4-matic
ex2003 w220 320 CDI Facelift
ex2006 W169 A150 coupe
Avatar
multiviri
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1150
Liittynyt: La 28.08.2010 13:53
Paikkakunta: Oulu

Re: A-Mese, W169 ohjaustehostin.

Viesti Kirjoittaja multiviri »

Ei ole mahdollista kalibroida pelkällä testerillä. Hyvin usein vika tulee olemassa olevaksi kun hammastanko irroitetaan rattiakselista. Mersun korjaamo-ohjeen mukaan jos tuon liitoksen irroittamiseen tarvii käyttää voimaa on hammastanko uusittava.
W212 E200 BlueTec 2016


Ex. Muutama lankku, seittämän ceetä, yksi CLK ja tenava

www.mbosa.fi
tero5900
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 89
Liittynyt: La 06.07.2019 08:47

Re: A-Mese, W169 ohjaustehostin.

Viesti Kirjoittaja tero5900 »

Korona on nyt ohi ja paluu mersujen pariin menestyksekkäästi suoritettu. Ohjaustehostimen kuskinpuoleisessa päädyssä on pieni peltinen luukku, joka on kiinni kahdella storx 20 ruuvilla. Kannen alla on pieni valkoinen potentiometri, josta torque-sensorin saa nollattua. Stari kiinni ja lukema ruudulle, potikkaa säätämällä lukema mahdollisimman lähellä nollaa kun rattiin ei kosketa. Lukema oli aluksi 1,8 Nm ja on nyt noin 0,18 Nm ja tehostus pelaa molempiin suuntiin samalla tavalla.
2007 S211 320 CDI 4-matic
ex2003 w220 320 CDI Facelift
ex2006 W169 A150 coupe
Ernest Ersatzteile
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 103
Liittynyt: Ti 13.10.2009 17:03
Paikkakunta: Helsinki

Re: A-Mese, W169 ohjaustehostin.

Viesti Kirjoittaja Ernest Ersatzteile »

Josko vois sanoa ämeriikantyyliin; "Problem Solved"...

Hommattiin latviasta kokonainen hammastanko romuineen "halvalla"...
Sen PITI olla sopiva tohon pikkuMeseen...
Onhan homma purkaa toi hammastanko irti autosta... Puskuri irti, etulyhdyt irti, etukehikko (lukko"pelti") irti, välijäähdytin irti, ylä- ja alavesiletkut, hammastangosta rt-päät, lämpösuojalevyt. Sitten vielä sähköliittimet joiden lukitukset tuppaavat hajoamaan... ja tietty itse ohjausakseli. No ny sen pitäis mahtua tulemaan vielä kun siirtää syylärin ja ilmastoinnin kennon syrjään...varovasti!
Ei prkle! vielä etuvakaajastonga etupalkin kiinnikkeistään... josko nyt lähtis... kyllä on pieneen tilaan tungettu... mut lähti!
Sit hämmästelemään... Näyttää samalta.. ei helskutti! rattiakseli menee eri kulmasta sisään! Siis onko meillä ny väärä osa?
Ja nummeroita ettimään ja kuuklettamaan.. kyl tää pitäis olla oikee osa...
Latvian purkuosasta löytyy viivakooditunnistuslätkä... joo, pitäis sopia. Auton alkuperäisestä ei enää löydykkään tommosta lätkää. On hapettunut poies.
Siis mitä eroja tässä on? kiinnityspisteet on samat, rattiakselin spoorit on samat, sähköliittimet on samat, tosin hyvästä&halvasta purkuosasta on liittimet runnottu pskaksi...
Rakenne on siis sama vaan toteutus hieman eri. Aivolaatikko johon liittimetkin on, vaikuttaa ihan samalta. samoin sähkömoottori on ihan sama Mitsubishi / Koyo-tekele.Purkuosassa on kulmavälitys kappas vaan kiinni kahdella pultilla vaan bilikan omassa se onkin peräti kolmella pultilla! Siis ei voi käyttää... saakutti! Mitäs nyt? Missähän se ite vika on...? Pitäiskö vaihtaa niitä osia joita pystyy...? No kokeillaan, ei oo mitään menetettävää ku aikaa...
Aivoboxi olis ollu kiva kokeilla mut tässä purkuosassa se on rikki liitinkantojen osalta...pysyvästi. Kokeillaas vaihtaa moottoriosa. En tosin usko että siinä on vikaa... Kurkataas hammastangon suojagummien "alle" kyllä tää ite hammastanko on mekaanisesti ihan ookoo.
Ja sit koko komeus takas paikalleen. Nippuun ja kokeilemaan... ei vaikutusta... Tässä vaiheessa sit kokeiltiin kaikkia eri vaihtoehtoja et rt-päät irti, yms. ei vaikutusta, tehostaa oikealle edelleen liikaa...
Mitäs se testeri näyttikään? Ekoja kertoja kun tsekattiin, testerit näytti jotain semmosta että kulma-arvo ei ole todellinen... Testeri ei siis pystynyt lukemaan kun jokun anturi näytti epätodellista tietoa... hmmm...
Tossa rattiakselin sisäänmenossa on erillinen osa josta lähtee liitinkanta neljällä karvalla ja menee aivoboxiin. Voisko siinä olla häikkää...?
Toi on kahdella pultilla kiinni... kokeillaan. rattiakselin nivel irti (taas) ja osa irti. Kappas, tässähän on jotkut anturit jotka lukee akselilta jotain kääntökulmaa...kenties. kaksi erillistä anturikehää peräkkäin. Vaihtoon. Purkuosassa on kuin onkin ihan samanlainen osa! Hyvä!
Eiku kiinni ja liitin paikoilleen. Hitto kun nää liittimien lukutukset ei pidä enää kunnolla. Nippusideviritelmällä saatiin ne paikoilleen ja sit testaamaan. Kottero käyntiin ja testing! Hitto! Tää toimii nyt! Siis onko vika ollut siis tässä näissä anturisysteemeissä...? Kokeilua ja ihan ajamalla... Joo-o nyt tehostaa sopivasti molempiin suuntiin samanlailla.
Vika oli siis tuossa hammastangon ohjausakselin sisäänmenon anturissa/antureissa, ilmeisesti. :geek:
Vastaa Viestiin