Tuli tuosta "rikkigallupista" mieleen nämä bensan venttiilinsuojalisäaineet. Asiaa jo rikinkatkun seassa vähän sivuttiinkin, mutta pitäähän se tämäkin asia käydä kunnolla läpi.
Eli käytättekö lisäaineita? Mitä käytätte? Mikä on hyvä/huono? Onko niistä mitään apua? Enkä Akun mainitsema 98 Classic (en muista nähneeni missään)?
Tällaisia peruskysymyksiä tulee mieleen aloittelevalle osa-aikaiselle bensa-autoilijalle. Lisää sitten jatkossa. M180 ainakin voidaan varmasti hyvällä omallatunnolla jo laskea antiikkiluokkaan, mutta kukin määritelköön asian niin kuin parhaaksi näkee.
Mitä vanhempi moottori, sitä enemmän sitä pitää laittaa. 50-60-luvun moottoreihin kaksin- tai kolmenkertaisesti. Itse olen käyttänyt tuon m110 säännöllisesti joka tankkauksessa, muistaakseni se oli nesteen versio. Joitain pitäis käyttää joka toisessa tankillisessa ja pullossa varoitetaan liika käytöstä, olenkin karttanut niitä. Kirjastossa on kirja jossa on lueteltu missä moottorissa tarvitaan lisäaineita, lyhyesti esim. mersun moottorit w123 ja vanhemmat. Lyhyellä aikavälillä puutos ei välttämättä näy, itse ei tullut entisessä 200 bensassa käytettyä, eikä saabissakaan loppuaikoina vaikka olisi pitänyt.. Pääsishän siitä eroon kun veis kannen koneistomolle ja laitattais pronssiset ohjurit..
kyllä tuossa desoton koneessa tulee käytettyä tuota venttiilinsuoja-ainetta aika reilusti.. noin kolminkertasesti purkin kyljessä olevaan asteikkoon nähden. mutta ei tunnu sekään suojaavan kunnolla viimetalvena tein kansirempan ja 5 pakoventtiiliä kahdeksasta oli palanut... ei siinä mitään mutta pelkät kannentiivisteet maksaa sen 500e!
Mika.T kirjoitti:kyllä tuossa desoton koneessa tulee käytettyä tuota venttiilinsuoja-ainetta aika reilusti.. noin kolminkertasesti purkin kyljessä olevaan asteikkoon nähden. mutta ei tunnu sekään suojaavan kunnolla viimetalvena tein kansirempan ja 5 pakoventtiiliä kahdeksasta oli palanut... ei siinä mitään mutta pelkät kannentiivisteet maksaa sen 500e!
Äkikseltään kuulostaisi että kone kävisi liian laihalla seoksella, kaikki pakoventtiiliä vielä Tämä tiesti kuulosti viisastelulta, mutta en tarkoita sitä. Tuollakin kun sen bensan kulutuksella ei ole väliä, niin mieluummin aavistuksen rikkaalle säätäisin.
Kallis on tuo kannentiiviste! Vähän sama kuin mulla tuon Moparin koneen kanssa. 318 'ryppyreunaan' maksaa koko koneen tiivistesarja 500€ ,kun uudempaan 318 200€ Onhan niitä tosiaan kalliimpiakin..
Kyllä tulee laitettua joka tankilliseen reilusti vaikka kyseessä on "vain" -66 japsi datsuni Mutta kun ei ole ajettu kuin 60000km. Ja huoltokirjakin on täydellinen
220b -63 M180 ei ole saanut koskaan mitään lisä-ainetta bensan sekaan.St1 99+ ja teboilin 98E tullu tankattua tänne asti 62000km takana.Tosin venttiilit säädän joka ajokauden alussa ja aikoinaan 90-luvun alussa laitettiin koneremontin yhteydessä muistaakseni kuparipronssiset ohjurit.
En ole vielä päättänyt miten tuon SL-:n kanssa toimin.98E:tä lorottelin viime syksynä tankkiin ilman lisä-ainetta.Mites muut...?
eiköhän se suoja aineen käyttö ole istukoista kiinni ja valurautakanteen kun on tehty istukat niin ne tuppaa tykkään kyttyrää kun ei ole lyijyä ja saattaa aiheuttaa venttiilin säätötarvetta kun venat uppoo kanteen sellaista olen huomannut noissa vanhoissa vehkeissä ja eikös joskus muinoin opeleissa TB-terra ollut tarra bensaa ja venat hitsas ohjareista kiinni ja olen nähnyt yhden nissaninkin koneen missä oli venat juminut
Nyt viime kesänä, kun tuohon amerikanhyytelöön tuli vaihdettua vuosimallia 1972 olevat kannet, niin päätin silloin ruveta lorottelemaan sekaan myös annostuksen mukaista lisäainetta. Puteli taitaa olla Teboilin tuotemerkillä, ei ainankaan pakokaasun hajussa ole huomattu mitään ihmeellistä muutosta...eikä muussakaan moottorin käyntiäänessä tai vastaavassa jutussa.
Tuo M117 moottori on ilmeisesti ollut kokoajan ilman mitään lisäaineita, mutta saattaa hyvinkin olla että ostan siihenkin aikaamyöten oman lisäainepurnukan ihan varmuuden vuoksi.
M110 moottorille en laita lisäaineita. Jos se senpuutteesta menee piloille niin menköön.
Tärkeintä ei ole vauhdin määrä, vaan miltä se tuntuu.
Mun toisessa raiskassa (Bx-88) käyntiääni on kylla jotenkin siistimpi suojaaineen kanssa. Ei kai niistä mitään haittaakaan ole ohjeiden mukaisella annostuksella ainakaan, vai?
muistaakseni eräässä arvostetussa saksankielisessä Mersuhistoriikissä mainittiin, että M116-moottori (M117 tuli markkinoille myöhemmin, aluksi w108 US-malleihin) suunniteltiin alusta asti sopivan lyijyttömälle polttoaineelle = sopiva materiaali seeteissä, ohjareissa ja venttiilinlautasissa. Tässä luultavasti tähdättiin jo tulevaisuuteen US-markkinoilla.
En nyt ole aivan 100% varma asiasta, mutta tarkastan asian ensitilassa.
Euromalli SLC.ni kanssa olen jatkanut siitä mihin aiempi omistaja aikoinaan lopetti, eli 98 + Shellin lisäaine etiketin suosituksen mukaisesti.
Liekö sitten tarpeen/riittävästi?
Muistelen niin, että sekä Nesteen että Teboilin 98 lyijyttömään on lisätty suoja-aineet valmiiksi. Itse olen lopettanut litkujen lisäämisen. Tuskin lisäsuojasta haittaakaan on mutta rahaahan siinä palaa. Neste lisäilee aineet ilmeisesti täällä Suomessa. Mistä Teboil bensiininsä ostaa ja ostaako valmiina vai sekoitteleeko itse? Jos joku näkee vaivaa ja selvittää asian OIKEAN tolan niin
olisi kiva tietää.
Tuostapa ilmenee annostelu eri ikäisille moottoreille sekä muutakin infoa. Pumppubensiinissä ei taida olla millään ketjulla ko. lisäainetta valmiina.
Lisäainehan nimenomaan on tarkoitettu estämään venttiilien vastinpintojen eli seetien eli istukoiden kuluminen. Vanhastaan istukoita voiteli lyijy, mutta sitähän ei ole bensiineissä käytetty enää aikoihin. On huomattava, että lisäainetta on käytettävä joka tankkauksen yhteydessä, sillä ei ole pitempiaikaista vaikutusta kuten lyijyllä.
Valurautakansissa ei kai useinkaan ole erillisiä istukoita vaan venttiilin vastinpinta on koneistettu suoraan valuun. Tämä kuluu nopeasti ilman voitelua. Alukansissa on kunnon istukat jotka yleensä eivät tarvi voiteluainetta. Samoin kaikki lyijyttömällä bensiinillä toimiviksi suunnitellut moottorit (esim jenkkiversioiden matalapuristeiset saastekoneet) toimivat ilman lisäainetta.
Koneremontin yhteydessä on helppo käyttää kansi/kannet alan pajalla, jossa niihin voidaan sovittaa uudet venttiili-istukat, jotka toimivat lyijyttömällä bensiinillä ilman lisäaineita.
No niinhän se olikin, että Shellin Formula 99 on maustettu venttiiliensuoja-aineella. Eipä ole Shellillä juuri tullut tankkailtua niin että pitäisiköhän siirtyä
takaisin seetisuojalitkuun. Alkoi jotenkin pelottamaan kun tuli jätettyä Guardi pois. Muuten - joku sanoi, että serkkupojan joku tuttu oli sanonut että ABC:llä oli joku nähnyt pumpun kyljessä venttiilisuoja-aineesta viestivän lapun..tiedä sitten.
Neste Futura Plussaa on tullut lisättyä ohjeen mukaan käytännössä joka tankkauksella, tuskin siitä ainakaan haittaa on ollut. Pari kertaa on tullut tankattua ysiysiä, ja onpa tullut kokeiltua myös valmissekoitetta, olisiko nimeltään 98 Classic. Eipä ole eroja huomannut, tosin ajomäärät ovat sen verran pieniä, ettei osaa vielä varmaksi sanoa miltä esim. parin vuoden päästä näyttää.
Summa summarum. Kannattanee käyttää suoja-ainetta. Nyt ihan heti ei ainakaan ole aikomusta alkaa konetta aukomaan, koska tuntuu toimivan ok, kuulostaa ihan kohtuulliselta ja öljynpaineetkin ok eli ainakaan kannen "päivittäminen" ei ole ihan heti vastassa - toivottavasti.
marcus kirjoitti:No niinhän se olikin, että Shellin Formula 99 on maustettu venttiiliensuoja-aineella. Eipä ole Shellillä juuri tullut tankkailtua niin että pitäisiköhän siirtyä
takaisin seetisuojalitkuun. Alkoi jotenkin pelottamaan kun tuli jätettyä Guardi pois. Muuten - joku sanoi, että serkkupojan joku tuttu oli sanonut että ABC:llä oli joku nähnyt pumpun kyljessä venttiilisuoja-aineesta viestivän lapun..tiedä sitten.
Marcus
Niinpäs se muuten olikin, ainakin joillain ABC-huoltamoilla myydään tuota Classic-bensaa jossa on suojat valmiina. Raumalla tankkasin viimeksi moista.
...lomalta ehdin kotiin ja tarkistin M116 /M117 venttiilien seetien rakenteen. Herbert Höfner kirjoitti suuressa Mersu-historiikissään w108/9 3.5 ja 4.5 malleista (Mercedes Benz Automobile / Heel 1984 osa 5, sivu 79) kohtalaisen vapaasti käännettynä näin: "....kromi-nikkeli-molybdeeni-seosteisilla renkailla vahvistetut ventiili-istukat olivat kulutuskestävät ja samalla vastuskykyiset mahdollisesti tulevaisuudessa voimaanastuvan lakisääteinen vähälyijyisen / lyjyttömän polttoaineen vaikutuksia vastaan." ...herra Heeliin uskoen olen ainakin itse ajellut jo muutaman vuoden erillaisilla v-8 Mersuilla ilman mitään lisäaineita ilman ongelmia. Muiden moottorien kohdalla en ole vastaavaa kommenttia vielä valitettavasti löytänyt.
Viimeksi kun Volvon tankkasin, laitoin jotain Shellin venttiilisuoja-ainetta. ABC-asemillahan taidettiin myydä 98:a tämän vuoden alkuun, jossa tuo aine oli valmiina.
Ex-Nesteen moottorilabrasta kerrottiin että esim. minun 50-luvun traktorin koneeseen riittää kaksinkertainen lisäainemäärä. Mikäli kansi joskus koneistetaan on siirryttävä nelinkertaiseen annostukseen. Hyvä kuulemma olisi jos välillä ajaisi lentokonebensalla jossa on lyijyä edelleen runsaasti ja näin "hoitaisi" venttiilipintoja.
Ex-Nesteen moottorilabrasta kerrottiin että esim. minun 50-luvun traktorin koneeseen riittää kaksinkertainen lisäainemäärä. Mikäli kansi joskus koneistetaan on siirryttävä nelinkertaiseen annostukseen. Hyvä kuulemma olisi jos välillä ajaisi lentokonebensalla jossa on lyijyä edelleen runsaasti ja näin "hoitaisi" venttiilipintoja.