Bensan venttiilinsuoja-aineet antiikkimoottoreihin?
Bensan venttiilinsuoja-aineet antiikkimoottoreihin?
Tuli tuosta "rikkigallupista" mieleen nämä bensan venttiilinsuojalisäaineet. Asiaa jo rikinkatkun seassa vähän sivuttiinkin, mutta pitäähän se tämäkin asia käydä kunnolla läpi.
Eli käytättekö lisäaineita? Mitä käytätte? Mikä on hyvä/huono? Onko niistä mitään apua? Enkä Akun mainitsema 98 Classic (en muista nähneeni missään)?
Tällaisia peruskysymyksiä tulee mieleen aloittelevalle osa-aikaiselle bensa-autoilijalle. Lisää sitten jatkossa. M180 ainakin voidaan varmasti hyvällä omallatunnolla jo laskea antiikkiluokkaan, mutta kukin määritelköön asian niin kuin parhaaksi näkee.
Eli käytättekö lisäaineita? Mitä käytätte? Mikä on hyvä/huono? Onko niistä mitään apua? Enkä Akun mainitsema 98 Classic (en muista nähneeni missään)?
Tällaisia peruskysymyksiä tulee mieleen aloittelevalle osa-aikaiselle bensa-autoilijalle. Lisää sitten jatkossa. M180 ainakin voidaan varmasti hyvällä omallatunnolla jo laskea antiikkiluokkaan, mutta kukin määritelköön asian niin kuin parhaaksi näkee.
Kumipyöräinen käyttökartano: LMC Liberty 635 / Sprinter W903 313CDI 2000
Harrasteautot: 114.008 1976 ruumisauto, tallin nurkassa: 115.108 1975 ruumisauto
Exät: 115.110 1972 tuhoutunut ympäriajossa, myydyt: 124.106 1993 ruumisauto, 124.125 1987, Smart CDI Coupe W451 2009, 115.117 1975, 203.208 2005 Sport edition
http://www.ruumisauto.fi/ - Raskas työ vaatii raskaat huvit...
https://www.youtube.com/@EccentricHistoryOfficial
Harrasteautot: 114.008 1976 ruumisauto, tallin nurkassa: 115.108 1975 ruumisauto
Exät: 115.110 1972 tuhoutunut ympäriajossa, myydyt: 124.106 1993 ruumisauto, 124.125 1987, Smart CDI Coupe W451 2009, 115.117 1975, 203.208 2005 Sport edition
http://www.ruumisauto.fi/ - Raskas työ vaatii raskaat huvit...
https://www.youtube.com/@EccentricHistoryOfficial
Mitä vanhempi moottori, sitä enemmän sitä pitää laittaa. 50-60-luvun moottoreihin kaksin- tai kolmenkertaisesti. Itse olen käyttänyt tuon m110 säännöllisesti joka tankkauksessa, muistaakseni se oli nesteen versio. Joitain pitäis käyttää joka toisessa tankillisessa ja pullossa varoitetaan liika käytöstä, olenkin karttanut niitä. Kirjastossa on kirja jossa on lueteltu missä moottorissa tarvitaan lisäaineita, lyhyesti esim. mersun moottorit w123 ja vanhemmat. Lyhyellä aikavälillä puutos ei välttämättä näy, itse ei tullut entisessä 200 bensassa käytettyä, eikä saabissakaan loppuaikoina vaikka olisi pitänyt.. Pääsishän siitä eroon kun veis kannen koneistomolle ja laitattais pronssiset ohjurit..
Ihan vain näin mersumiesten kesken...
w211 280cdi
w111 '320cdi' Coupe
w115 '280E'
w211 280cdi
w111 '320cdi' Coupe
w115 '280E'
kyllä tuossa desoton koneessa tulee käytettyä tuota venttiilinsuoja-ainetta aika reilusti.. noin kolminkertasesti purkin kyljessä olevaan asteikkoon nähden. mutta ei tunnu sekään suojaavan kunnolla viimetalvena tein kansirempan ja 5 pakoventtiiliä kahdeksasta oli palanut... ei siinä mitään mutta pelkät kannentiivisteet maksaa sen 500e!
Äkikseltään kuulostaisi että kone kävisi liian laihalla seoksella, kaikki pakoventtiiliä vielä Tämä tiesti kuulosti viisastelulta, mutta en tarkoita sitä. Tuollakin kun sen bensan kulutuksella ei ole väliä, niin mieluummin aavistuksen rikkaalle säätäisin.Mika.T kirjoitti:kyllä tuossa desoton koneessa tulee käytettyä tuota venttiilinsuoja-ainetta aika reilusti.. noin kolminkertasesti purkin kyljessä olevaan asteikkoon nähden. mutta ei tunnu sekään suojaavan kunnolla viimetalvena tein kansirempan ja 5 pakoventtiiliä kahdeksasta oli palanut... ei siinä mitään mutta pelkät kannentiivisteet maksaa sen 500e!
Kallis on tuo kannentiiviste! Vähän sama kuin mulla tuon Moparin koneen kanssa. 318 'ryppyreunaan' maksaa koko koneen tiivistesarja 500€ ,kun uudempaan 318 200€ Onhan niitä tosiaan kalliimpiakin..
Ihan vain näin mersumiesten kesken...
w211 280cdi
w111 '320cdi' Coupe
w115 '280E'
w211 280cdi
w111 '320cdi' Coupe
w115 '280E'
220b -63 M180 ei ole saanut koskaan mitään lisä-ainetta bensan sekaan.St1 99+ ja teboilin 98E tullu tankattua tänne asti 62000km takana.Tosin venttiilit säädän joka ajokauden alussa ja aikoinaan 90-luvun alussa laitettiin koneremontin yhteydessä muistaakseni kuparipronssiset ohjurit.
En ole vielä päättänyt miten tuon SL-:n kanssa toimin.98E:tä lorottelin viime syksynä tankkiin ilman lisä-ainetta.Mites muut...?
En ole vielä päättänyt miten tuon SL-:n kanssa toimin.98E:tä lorottelin viime syksynä tankkiin ilman lisä-ainetta.Mites muut...?
W111 220b -63
R107 350 SL -72 museoajoneuvo
W115 240D -73
W123 300D Automatic -78
W140 S 350 TD -94
W163 ML 320 -00
LP-322 -63
SISU SL 170 VK/5000 -84 "Vanha sotaratsu" SA-5828 museoajoneuvo + Jyki -91
313 Cdi Sprinter -00
"Raha ei tee ketään onnelliseksi!
Itken silti ennemmin mersussa kuin bussissa"
R107 350 SL -72 museoajoneuvo
W115 240D -73
W123 300D Automatic -78
W140 S 350 TD -94
W163 ML 320 -00
LP-322 -63
SISU SL 170 VK/5000 -84 "Vanha sotaratsu" SA-5828 museoajoneuvo + Jyki -91
313 Cdi Sprinter -00
"Raha ei tee ketään onnelliseksi!
Itken silti ennemmin mersussa kuin bussissa"
eiköhän se suoja aineen käyttö ole istukoista kiinni ja valurautakanteen kun on tehty istukat niin ne tuppaa tykkään kyttyrää kun ei ole lyijyä ja saattaa aiheuttaa venttiilin säätötarvetta kun venat uppoo kanteen sellaista olen huomannut noissa vanhoissa vehkeissä ja eikös joskus muinoin opeleissa TB-terra ollut tarra bensaa ja venat hitsas ohjareista kiinni ja olen nähnyt yhden nissaninkin koneen missä oli venat juminut
Itse tein ja säästin
Nyt viime kesänä, kun tuohon amerikanhyytelöön tuli vaihdettua vuosimallia 1972 olevat kannet, niin päätin silloin ruveta lorottelemaan sekaan myös annostuksen mukaista lisäainetta. Puteli taitaa olla Teboilin tuotemerkillä, ei ainankaan pakokaasun hajussa ole huomattu mitään ihmeellistä muutosta...eikä muussakaan moottorin käyntiäänessä tai vastaavassa jutussa.
Tuo M117 moottori on ilmeisesti ollut kokoajan ilman mitään lisäaineita, mutta saattaa hyvinkin olla että ostan siihenkin aikaamyöten oman lisäainepurnukan ihan varmuuden vuoksi.
M110 moottorille en laita lisäaineita. Jos se senpuutteesta menee piloille niin menköön.
Tuo M117 moottori on ilmeisesti ollut kokoajan ilman mitään lisäaineita, mutta saattaa hyvinkin olla että ostan siihenkin aikaamyöten oman lisäainepurnukan ihan varmuuden vuoksi.
M110 moottorille en laita lisäaineita. Jos se senpuutteesta menee piloille niin menköön.
Tärkeintä ei ole vauhdin määrä, vaan miltä se tuntuu.
Myöhempi mainoslause taisi kuulua: "Terra. Kaikkiin autoihin. Nyt myös Opeliin.""petska kirjoitti:ja eikös joskus muinoin opeleissa TB-terra ollut tarra bensaa ja venat hitsas ohjareista kiinni
Ajossa, kukin vuorollaan:
w126 300 SEL -89
w124 250D -90
w463 300GD -91 (OM606)
w202 C220 CDI Elegance -98
w168 A160 automatic Avantgarde -01
w638 Vito 110CDI -03
Parempia aikoja oottamassa:
w123 200D -83 "talleissa ei tapahdu" since 2001
w124 200D -92
s124 E300 T 4matic -94
s210 E290 Turbodiesel Elegance -96 x2
w210 e280 4matic Classic -97
Elämäni ex: w123 230E automatic - 84 (2004-2020)
w126 300 SEL -89
w124 250D -90
w463 300GD -91 (OM606)
w202 C220 CDI Elegance -98
w168 A160 automatic Avantgarde -01
w638 Vito 110CDI -03
Parempia aikoja oottamassa:
w123 200D -83 "talleissa ei tapahdu" since 2001
w124 200D -92
s124 E300 T 4matic -94
s210 E290 Turbodiesel Elegance -96 x2
w210 e280 4matic Classic -97
Elämäni ex: w123 230E automatic - 84 (2004-2020)
lyijytön polttoaine
muistaakseni eräässä arvostetussa saksankielisessä Mersuhistoriikissä mainittiin, että M116-moottori (M117 tuli markkinoille myöhemmin, aluksi w108 US-malleihin) suunniteltiin alusta asti sopivan lyijyttömälle polttoaineelle = sopiva materiaali seeteissä, ohjareissa ja venttiilinlautasissa. Tässä luultavasti tähdättiin jo tulevaisuuteen US-markkinoilla.
En nyt ole aivan 100% varma asiasta, mutta tarkastan asian ensitilassa.
En nyt ole aivan 100% varma asiasta, mutta tarkastan asian ensitilassa.
Muistelen niin, että sekä Nesteen että Teboilin 98 lyijyttömään on lisätty suoja-aineet valmiiksi. Itse olen lopettanut litkujen lisäämisen. Tuskin lisäsuojasta haittaakaan on mutta rahaahan siinä palaa. Neste lisäilee aineet ilmeisesti täällä Suomessa. Mistä Teboil bensiininsä ostaa ja ostaako valmiina vai sekoitteleeko itse? Jos joku näkee vaivaa ja selvittää asian OIKEAN tolan niin
olisi kiva tietää.
Marcus
350 SLC 1977
190 E 1989
olisi kiva tietää.
Marcus
350 SLC 1977
190 E 1989
-
- Asiantuntija
- Viestit: 713
- Liittynyt: Ke 18.08.2004 14:30
- Paikkakunta: Se rennompi voorumi...
Kannattaa vähän tutkia valmistajan nettisivuja
http://193.110.33.60/doc/ttiedote_acces ... 63&lang=fi tuotetietoa
http://193.110.33.140/ktt/?productid=763063&lang=fi käyttöturvallisuustiedote
Tuostapa ilmenee annostelu eri ikäisille moottoreille sekä muutakin infoa. Pumppubensiinissä ei taida olla millään ketjulla ko. lisäainetta valmiina.
Lisäainehan nimenomaan on tarkoitettu estämään venttiilien vastinpintojen eli seetien eli istukoiden kuluminen. Vanhastaan istukoita voiteli lyijy, mutta sitähän ei ole bensiineissä käytetty enää aikoihin. On huomattava, että lisäainetta on käytettävä joka tankkauksen yhteydessä, sillä ei ole pitempiaikaista vaikutusta kuten lyijyllä.
Valurautakansissa ei kai useinkaan ole erillisiä istukoita vaan venttiilin vastinpinta on koneistettu suoraan valuun. Tämä kuluu nopeasti ilman voitelua. Alukansissa on kunnon istukat jotka yleensä eivät tarvi voiteluainetta. Samoin kaikki lyijyttömällä bensiinillä toimiviksi suunnitellut moottorit (esim jenkkiversioiden matalapuristeiset saastekoneet) toimivat ilman lisäainetta.
Koneremontin yhteydessä on helppo käyttää kansi/kannet alan pajalla, jossa niihin voidaan sovittaa uudet venttiili-istukat, jotka toimivat lyijyttömällä bensiinillä ilman lisäaineita.
http://193.110.33.60/doc/ttiedote_acces ... 63&lang=fi tuotetietoa
http://193.110.33.140/ktt/?productid=763063&lang=fi käyttöturvallisuustiedote
Tuostapa ilmenee annostelu eri ikäisille moottoreille sekä muutakin infoa. Pumppubensiinissä ei taida olla millään ketjulla ko. lisäainetta valmiina.
Lisäainehan nimenomaan on tarkoitettu estämään venttiilien vastinpintojen eli seetien eli istukoiden kuluminen. Vanhastaan istukoita voiteli lyijy, mutta sitähän ei ole bensiineissä käytetty enää aikoihin. On huomattava, että lisäainetta on käytettävä joka tankkauksen yhteydessä, sillä ei ole pitempiaikaista vaikutusta kuten lyijyllä.
Valurautakansissa ei kai useinkaan ole erillisiä istukoita vaan venttiilin vastinpinta on koneistettu suoraan valuun. Tämä kuluu nopeasti ilman voitelua. Alukansissa on kunnon istukat jotka yleensä eivät tarvi voiteluainetta. Samoin kaikki lyijyttömällä bensiinillä toimiviksi suunnitellut moottorit (esim jenkkiversioiden matalapuristeiset saastekoneet) toimivat ilman lisäainetta.
Koneremontin yhteydessä on helppo käyttää kansi/kannet alan pajalla, jossa niihin voidaan sovittaa uudet venttiili-istukat, jotka toimivat lyijyttömällä bensiinillä ilman lisäaineita.
So long, and thanks for all the fish
No niinhän se olikin, että Shellin Formula 99 on maustettu venttiiliensuoja-aineella. Eipä ole Shellillä juuri tullut tankkailtua niin että pitäisiköhän siirtyä
takaisin seetisuojalitkuun. Alkoi jotenkin pelottamaan kun tuli jätettyä Guardi pois. Muuten - joku sanoi, että serkkupojan joku tuttu oli sanonut että ABC:llä oli joku nähnyt pumpun kyljessä venttiilisuoja-aineesta viestivän lapun..tiedä sitten.
Marcus
takaisin seetisuojalitkuun. Alkoi jotenkin pelottamaan kun tuli jätettyä Guardi pois. Muuten - joku sanoi, että serkkupojan joku tuttu oli sanonut että ABC:llä oli joku nähnyt pumpun kyljessä venttiilisuoja-aineesta viestivän lapun..tiedä sitten.
Marcus
Neste Futura Plussaa on tullut lisättyä ohjeen mukaan käytännössä joka tankkauksella, tuskin siitä ainakaan haittaa on ollut. Pari kertaa on tullut tankattua ysiysiä, ja onpa tullut kokeiltua myös valmissekoitetta, olisiko nimeltään 98 Classic. Eipä ole eroja huomannut, tosin ajomäärät ovat sen verran pieniä, ettei osaa vielä varmaksi sanoa miltä esim. parin vuoden päästä näyttää.
Summa summarum. Kannattanee käyttää suoja-ainetta. Nyt ihan heti ei ainakaan ole aikomusta alkaa konetta aukomaan, koska tuntuu toimivan ok, kuulostaa ihan kohtuulliselta ja öljynpaineetkin ok eli ainakaan kannen "päivittäminen" ei ole ihan heti vastassa - toivottavasti.
Kumipyöräinen käyttökartano: LMC Liberty 635 / Sprinter W903 313CDI 2000
Harrasteautot: 114.008 1976 ruumisauto, tallin nurkassa: 115.108 1975 ruumisauto
Exät: 115.110 1972 tuhoutunut ympäriajossa, myydyt: 124.106 1993 ruumisauto, 124.125 1987, Smart CDI Coupe W451 2009, 115.117 1975, 203.208 2005 Sport edition
http://www.ruumisauto.fi/ - Raskas työ vaatii raskaat huvit...
https://www.youtube.com/@EccentricHistoryOfficial
Harrasteautot: 114.008 1976 ruumisauto, tallin nurkassa: 115.108 1975 ruumisauto
Exät: 115.110 1972 tuhoutunut ympäriajossa, myydyt: 124.106 1993 ruumisauto, 124.125 1987, Smart CDI Coupe W451 2009, 115.117 1975, 203.208 2005 Sport edition
http://www.ruumisauto.fi/ - Raskas työ vaatii raskaat huvit...
https://www.youtube.com/@EccentricHistoryOfficial
Niinpäs se muuten olikin, ainakin joillain ABC-huoltamoilla myydään tuota Classic-bensaa jossa on suojat valmiina. Raumalla tankkasin viimeksi moista.marcus kirjoitti:No niinhän se olikin, että Shellin Formula 99 on maustettu venttiiliensuoja-aineella. Eipä ole Shellillä juuri tullut tankkailtua niin että pitäisiköhän siirtyä
takaisin seetisuojalitkuun. Alkoi jotenkin pelottamaan kun tuli jätettyä Guardi pois. Muuten - joku sanoi, että serkkupojan joku tuttu oli sanonut että ABC:llä oli joku nähnyt pumpun kyljessä venttiilisuoja-aineesta viestivän lapun..tiedä sitten.
Marcus
lyijytöntä vanhuksiin
...lomalta ehdin kotiin ja tarkistin M116 /M117 venttiilien seetien rakenteen. Herbert Höfner kirjoitti suuressa Mersu-historiikissään w108/9 3.5 ja 4.5 malleista (Mercedes Benz Automobile / Heel 1984 osa 5, sivu 79) kohtalaisen vapaasti käännettynä näin: "....kromi-nikkeli-molybdeeni-seosteisilla renkailla vahvistetut ventiili-istukat olivat kulutuskestävät ja samalla vastuskykyiset mahdollisesti tulevaisuudessa voimaanastuvan lakisääteinen vähälyijyisen / lyjyttömän polttoaineen vaikutuksia vastaan." ...herra Heeliin uskoen olen ainakin itse ajellut jo muutaman vuoden erillaisilla v-8 Mersuilla ilman mitään lisäaineita ilman ongelmia. Muiden moottorien kohdalla en ole vastaavaa kommenttia vielä valitettavasti löytänyt.
Lentokonebensaa
Ex-Nesteen moottorilabrasta kerrottiin että esim. minun 50-luvun traktorin koneeseen riittää kaksinkertainen lisäainemäärä. Mikäli kansi joskus koneistetaan on siirryttävä nelinkertaiseen annostukseen. Hyvä kuulemma olisi jos välillä ajaisi lentokonebensalla jossa on lyijyä edelleen runsaasti ja näin "hoitaisi" venttiilipintoja.
Lentokonebensaa
Ex-Nesteen moottorilabrasta kerrottiin että esim. minun 50-luvun traktorin koneeseen riittää kaksinkertainen lisäainemäärä. Mikäli kansi joskus koneistetaan on siirryttävä nelinkertaiseen annostukseen. Hyvä kuulemma olisi jos välillä ajaisi lentokonebensalla jossa on lyijyä edelleen runsaasti ja näin "hoitaisi" venttiilipintoja.
No pitääkö käydä ruumisautolla Malmilla tankkaamassa (Tikkakoski on kyllä nykyistä sijoituspaikkaa lähempänä)? Ehkä tyydyn siihen lisäaineeseen.Aki74 kirjoitti:Hyvä kuulemma olisi jos välillä ajaisi lentokonebensalla jossa on lyijyä edelleen runsaasti ja näin "hoitaisi" venttiilipintoja.
Ei pidä yleistää. Ehkä minua ja jotakuta muutakin saattaa vähän kiinnostaa!vesa kirjoitti:Ai jaa?Muffler kirjoitti:Ei meitä kiinnosta cadillacit. TEREcaddy66 kirjoitti:Cadillacit vuodesta -70 alaspäin tulis käyttää venttiilin suojaa.TERE
Kumipyöräinen käyttökartano: LMC Liberty 635 / Sprinter W903 313CDI 2000
Harrasteautot: 114.008 1976 ruumisauto, tallin nurkassa: 115.108 1975 ruumisauto
Exät: 115.110 1972 tuhoutunut ympäriajossa, myydyt: 124.106 1993 ruumisauto, 124.125 1987, Smart CDI Coupe W451 2009, 115.117 1975, 203.208 2005 Sport edition
http://www.ruumisauto.fi/ - Raskas työ vaatii raskaat huvit...
https://www.youtube.com/@EccentricHistoryOfficial
Harrasteautot: 114.008 1976 ruumisauto, tallin nurkassa: 115.108 1975 ruumisauto
Exät: 115.110 1972 tuhoutunut ympäriajossa, myydyt: 124.106 1993 ruumisauto, 124.125 1987, Smart CDI Coupe W451 2009, 115.117 1975, 203.208 2005 Sport edition
http://www.ruumisauto.fi/ - Raskas työ vaatii raskaat huvit...
https://www.youtube.com/@EccentricHistoryOfficial