250D Turbottaminen (taas)

Asiaa ahtimista ja ahtamisesta.
Vastaa Viestiin
p0wer
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 18
Liittynyt: To 07.10.2004 16:21
Paikkakunta: Jyväskylä
Viesti:

250D Turbottaminen (taas)

Viesti Kirjoittaja p0wer »

Moro,

Mutka täytys laittaa erääseen vapari 2.5 diiseliin, perushommat nyt onkin ihan selviä ja suurinosa osista hommattuna, mutta millasta pakosarjaa kannattaisi käyttää kun käytössä olisi 300dt:n ahdin (k26) ? 250dt:n pakosarja löytyy, oisko esim välilaipassa mitään järkeä, tai mikä muu ahdin vois olla bolt-on tuohon orggis pakosarjaan ?

btw. uusia kkk k26 ahtimia löytyy taas ;)
voimasauhuttaja
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 84
Liittynyt: Pe 26.11.2004 23:25
Paikkakunta: tampere

puhallin

Viesti Kirjoittaja voimasauhuttaja »

pistäppä laulaan laakista ja iso puhallin pellin alle laatumotin viereen :D
saumatonta putkikäyrää tallin lattialle ja mikki laulaan 8)
olis just hyvänkokonen puhallin tommoseen mottiin jääny,switserin s2b
50/60 pyörillä.jäi tosta coswortti projektista yli... :D myynnis olis
ja hinta merssu ystävällinen 8)
ajoneuvoverhoilu Stailaaja. com

----------------------------
w123 - vapaa-ajan tehokas tappaja
ford focus st
ford sierra cosworth -ex
volvo T5-R -ex
ford escort mk1 1600 laalava kentti
ford escort mk2 2000 joku unohti kiristää kk pukit...
ford escort mk3 1600 xr3i 80" luvun kamei herkku
ford escort mk4 avo 2l turbinos

ja kaikki kulkee 300kmh&kiihtyy 0-200 alle 6sek!

-lauantai aamuyöstä 3 aikaan sikajurrissa saunanlauteilla..
Perttu K
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1036
Liittynyt: Su 07.12.2003 22:31
Paikkakunta: Kajaani
Viesti:

Re: 250D Turbottaminen (taas)

Viesti Kirjoittaja Perttu K »

[quote="p0wer"]Moro,

250dt:n pakosarja löytyy, oisko esim välilaipassa mitään järkeä, tai mikä muu ahdin vois olla bolt-on tuohon orggis pakosarjaan ?

btw. uusia kkk k26 ahtimia löytyy taas ;)[/quote


]

Taitaa siihen pakosarjaan sopivat turbot olla turhan pieniä. Helpoimmalla pääset kun sahaat 300DT:n pakosarjasta yhden mutkan pois, sitten siihen sopii kaikki hyvät ahtimet.
Avatar
paloviita
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1140
Liittynyt: Su 22.08.2004 23:07
Paikkakunta: Vantaa

Re: 250D Turbottaminen (taas)

Viesti Kirjoittaja paloviita »

p0wer kirjoitti: 250dt:n pakosarja löytyy, oisko esim välilaipassa mitään järkeä, tai mikä muu ahdin vois olla bolt-on tuohon orggis pakosarjaan ?
Riippuu paljolti tehotarpeesta. 250 DT:n pakosarjaan sopii suoraan Garretin GT20 VNT-tyyppisenä. Tätä on käytetty ainakin Audin 2.5 litraisessa V6 TDI:ssä. Kyseisessä ahtimessa keskiosan saa käänettyä kolmeen asentoon 120 asteen välein. Eli vaatii pakopesän sisälle kolmen ruuvin kierteytyksen, jos haluaa öljyn paluuputken suoraan alaspäin. Ei mikään kauhea homma tehdä itsekään.

Itselläni on tuollainen kiinni, mutta en ole ehtinyt vielä mittailemaan pakosarjan paineita. Ensi vuonna...
MB 250SL -67
MB 230SL -66 (toistaiseksi osina)
BMW i3
Audi A8 3.0 TDI -04
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8789
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Re: 250D Turbottaminen (taas)

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

paloviita kirjoitti:
p0wer kirjoitti: 250dt:n pakosarja löytyy, oisko esim välilaipassa mitään järkeä, tai mikä muu ahdin vois olla bolt-on tuohon orggis pakosarjaan ?
Riippuu paljolti tehotarpeesta. 250 DT:n pakosarjaan sopii suoraan Garretin GT20 VNT-tyyppisenä. Tätä on käytetty ainakin Audin 2.5 litraisessa V6 TDI:ssä. Kyseisessä ahtimessa keskiosan saa käänettyä kolmeen asentoon 120 asteen välein. Eli vaatii pakopesän sisälle kolmen ruuvin kierteytyksen, jos haluaa öljyn paluuputken suoraan alaspäin. Ei mikään kauhea homma tehdä itsekään.

Itselläni on tuollainen kiinni, mutta en ole ehtinyt vielä mittailemaan pakosarjan paineita. Ensi vuonna...
GT20 kolmenlitran koneessa? miten toimii?
Avatar
Mauri H.
Valvoja
Valvoja
Viestit: 5513
Liittynyt: Ke 12.03.2003 13:04
Paikkakunta: Varsinais-suomi

Re: 250D Turbottaminen (taas)

Viesti Kirjoittaja Mauri H. »

Mika.T kirjoitti:GT20 kolmenlitran koneessa? miten toimii?
Pakopaineista ja - lämmöistä olisi kyllä tosi mielenkiintoista kuulla.
Avatar
paloviita
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1140
Liittynyt: Su 22.08.2004 23:07
Paikkakunta: Vantaa

Re: 250D Turbottaminen (taas)

Viesti Kirjoittaja paloviita »

Mika.T kirjoitti:
paloviita kirjoitti:
p0wer kirjoitti:
GT20 kolmenlitran koneessa? miten toimii?
Moottori on 2.5 litrainen. Toimii tosi maukkaasti, mutta en ole vielä mahdottomasti luukutellut. Täytyy saada ensin jostain cooleri ja mitata pakopuolen paineet, ettei tule tyhmyyttään särjettyä konetta. Tehotavoite on 200 hv+, en siis tavoittele tällä kokoonpanolla 150 hv litratehoja.
MB 250SL -67
MB 230SL -66 (toistaiseksi osina)
BMW i3
Audi A8 3.0 TDI -04
Aki P
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4140
Liittynyt: Pe 23.01.2004 19:32

Viesti Kirjoittaja Aki P »

Varmasti mukava käyttää tuommonen muuttuvasiipinen.
Hyvä että joku kokeilee jotain uutta. Toivottavasti kestää.
Nämä superturbot alkaa jo mennä vähän saman kaavan mukaan. Kalleimmat kokeilut on osittain kokeiltu. Alkaa olla vahvasti hienosäätö asteella.
Ja tieten sarjavalmisteisiakin on jo markkinoilla 8)

Tainnut tämä diesel villitys iskeä vahvasti tuolta Pullinki puolelta.
Oisko joskus ollu Jormalla valametti ja mersu yön yli samassa tallissa ja ensimmäinen "tartunta" on tapahtunut yön pimeydessä. Ja viirus senku leviää. :D Hieno harrastus jokatapauksessa oli nyt sitten super tai muuten vaan piristelty tiisseli.
Joku mersupurkaamo??
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8789
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Re: 250D Turbottaminen (taas)

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

paloviita kirjoitti:
Mika.T kirjoitti:
paloviita kirjoitti:
p0wer kirjoitti:
GT20 kolmenlitran koneessa? miten toimii?
Moottori on 2.5 litrainen. Toimii tosi maukkaasti, mutta en ole vielä mahdottomasti luukutellut. Täytyy saada ensin jostain cooleri ja mitata pakopuolen paineet, ettei tule tyhmyyttään särjettyä konetta. Tehotavoite on 200 hv+, en siis tavoittele tällä kokoonpanolla 150 hv litratehoja.
voipi olla tuo 200hv aika saavutus GT20selle???
itellä on villinä kuvitelmana käyny mielessä 603seen kaksinkappalein GT20siä...ei varmaan ahdistais... taitaa kuitenkin jäädä toteuttamatta...
TDIfreak
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 209
Liittynyt: Pe 23.04.2004 10:35

Viesti Kirjoittaja TDIfreak »

Ei varmaan hukkaportti-GT20:llä onnistu, mutta VNT-GT20 on pakopuolelta paljon väljempi ja ainakin suoraruiskussa tuo 200hp on selviö.
tuikku
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4774
Liittynyt: La 24.04.2004 09:39

Viesti Kirjoittaja tuikku »

TDIfreak kirjoitti:Ei varmaan hukkaportti-GT20:llä onnistu, mutta VNT-GT20 on pakopuolelta paljon väljempi ja ainakin suoraruiskussa tuo 200hp on selviö.

Joo
Kyllä volkkarin v-kuutosista saa lastuttamalla parisataa heppaa ja joistakin vähän ylikin ja ainakaan niissä ei tuolla ahtimella taida olla moottorin kestävyyteen tai sen huonontumiseen vaikutusta.
Siis siitä lähtökohdasta ahtimen pitäisi riittää.

Mutta suorasuihkudiiseleissä taitaakin olla pakokaasujen lämpötila vähän alhaisempi ja venttiilien ajoitus erinlainen, kuin esikammiomoottoreissa.
Saattaapihan se olla, että jo alunperin suunnittelussakin on otettu huomioon suurempi pakosarjan paineen vaihtelu ?

Ei varmaankaan ole mitään syytä epäillä, etteikö maurin huoli olisi perusteltua.
Hänellä kun nyt taitaa olla aika paljon enempi kokemusta asiasta, kun useimmilla täällä.
Joka tapauksessa tulee varmasti halvemmaksi ostaa kerralla varmasti riittävän suuri ahdin, kun särkeä moottori, ja remontin jälkeen sitten uskoa asia.
Varsinkaan, kun se ei taida olla edes kustannuskysymys.

Sitäpaitsi mahtaa harvemmin käydä niin, että huomataan autoon tulleen liian paljon tehoa, ja sitten ruvetaan sitä vähentämään.
Taitaa olla kuitenkin parempi tulevaisuutta ajatellen, että ahtimessakin olisi hiukan "pelivaraa".
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
Avatar
Mauri H.
Valvoja
Valvoja
Viestit: 5513
Liittynyt: Ke 12.03.2003 13:04
Paikkakunta: Varsinais-suomi

Viesti Kirjoittaja Mauri H. »

tuikku kirjoitti:Ei varmaankaan ole mitään syytä epäillä, etteikö maurin huoli olisi perusteltua.
Hänellä kun nyt taitaa olla aika paljon enempi kokemusta asiasta, kun useimmilla täällä.
Joka tapauksessa tulee varmasti halvemmaksi ostaa kerralla varmasti riittävän suuri ahdin, kun särkeä moottori, ja remontin jälkeen sitten uskoa asia.
Varsinkaan, kun se ei taida olla edes kustannuskysymys.

Sitäpaitsi mahtaa harvemmin käydä niin, että huomataan autoon tulleen liian paljon tehoa, ja sitten ruvetaan sitä vähentämään.
Taitaa olla kuitenkin parempi tulevaisuutta ajatellen, että ahtimessakin olisi hiukan "pelivaraa".
No no, ei mulla nyt mitään kummempaa kokemusta noista turbohommista ole, ja muuttuvasiipisistä ei sitäkään vähää.

Varmasti tuollaisella saadaan oikein mukavasti toimiva kone aikaiseksi, ja tiedä vaikka joskus käyttöauton rakentaisikin muuttuvasiipisellä. Katsellaan nyt mitä pojat saa aikaiseksi, kehitys kehittyy vääjäämättä :D
Aki P
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4140
Liittynyt: Pe 23.01.2004 19:32

Viesti Kirjoittaja Aki P »

Varmasti nuo muuttuvasiipiset ovat hyviä kunhan ensin löydetään tarpeeksi iso. Jotenki tuntuis, että alunperin 2.5L koneesta otettu ahdin on pieni virityskäyttöön. Pitäisi olla varmaan jostain 6.0L koneesta, niin hyvä tulisi. Toisaalta muuttuvasiipisessä on pakopesän röörit paljon isompia, kuin vastaavassa hukkaportillisessa.
Tiedä tuota.... pakopaineita mittailemaan tai sitten ensimmäinen koneenpolttaja valaisee meitä asiasta tarkemmin. :wink:
Joku mersupurkaamo??
S.K.P
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 16
Liittynyt: Ti 05.10.2004 17:02

Viesti Kirjoittaja S.K.P »

muistaakseni noissa aivan tuoreimmissa Dodgen lavahirmuissa (Cummins-motti) käytetään Holsetin VGT-ahdinta. Tyyppiä en tietysti muista, mutta kun hieman vanhemmissa on vakioahtimena HX-35 niin oisiko tuo muuttuvageometrinen sitten tyyppiä HX-35-VGT tai jotain...viisaammat korjatkoon. Luultavasti noita ahtimia löytynee isompiakin..? Noita "hi-tekki" ahtimia (uudenkarheita) on aina silloin tällöin ollut myynnissä nettihuutokaupoissa varsin kohtuulliseen hintaan, kun "jenkit" ovat päivittäneet pickupiensa vakioturboja isommiksi. Kuka hurja VGT-superturbottaa meesunsa ensin? :twisted:
" Mersu-entusiasti"
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

Aki P kirjoitti:Varmasti nuo muuttuvasiipiset ovat hyviä kunhan ensin löydetään tarpeeksi iso. <...>
Ai että tämmönen pitäis olla ?
http://www.holset.co.uk/files/2_1_2_4-HE500.php

Onko tässä muuten tuo mekaniikka samalla periaatteella kuin noissa garreteissa ? siis ei ole...
http://www.holset.co.uk/files/2_5_1_5-v ... ometry.php
Lisää tietoa: www.skg.fi
Aki P
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4140
Liittynyt: Pe 23.01.2004 19:32

Viesti Kirjoittaja Aki P »

Taitaa vaan tulla ongelmana 1000Nm/ 1000Rpm :lol:
Voimansiirron palasia pitkin tietä ja korin saumat repeilee.......
Joku mersupurkaamo??
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

Aki P kirjoitti:Taitaa vaan tulla ongelmana 1000Nm/ 1000Rpm :lol:
Voimansiirron palasia pitkin tietä ja korin saumat repeilee.......
heh onko se pakko aivan kaikki ottaa aina ulos mitä on tarjolla, ei muuta kuin laakerikuula tuohon letkuun :lol:

hups, siis päinvastoin, paineilmaa letkuun :shock:

höh tuli mieleen, miksei tuota tehdä siten että pako(sarjan)paine ohjaa tuota kelloa ? Säätö pyrkii pitämään pakopaineen vaikka 1,5 kilossa ?
Viimeksi muokannut veskola, Ti 28.12.2004 19:22. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Aki P
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4140
Liittynyt: Pe 23.01.2004 19:32

Viesti Kirjoittaja Aki P »

Kaikki tai ei mitään :lol:
Joku mersupurkaamo??
Melitos
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 713
Liittynyt: Ke 18.08.2004 14:30
Paikkakunta: Se rennompi voorumi...

Viesti Kirjoittaja Melitos »

veskola kirjoitti:
Aki P kirjoitti:Varmasti nuo muuttuvasiipiset ovat hyviä kunhan ensin löydetään tarpeeksi iso. <...>
Ai että tämmönen pitäis olla ?
http://www.holset.co.uk/files/2_1_2_4-HE500.php

Onko tässä muuten tuo mekaniikka samalla periaatteella kuin noissa garreteissa ? siis ei ole...
http://www.holset.co.uk/files/2_5_1_5-v ... ometry.php
Tuo holsettihan ei oikeastaan ole muuttuvasiipinen, vaan siinä turbiinipyörälle on kaksi virtauskanavaa joiden aukkoja säädetään luistilla (ikäänkuin jaettu pakopesä). Pienillä pakokaasuvirroilla on vain ensimmäinen kanava auki. Sitten avataan toinenkin virtauskanava ja lopuksi vielä ohivirtauskanava josta pakokaasut virtaavat suoraan downpipeen pyörittämättä turbiinia (vähän kuin hukkaportti).

Kuva garrettin systeemistä eli muuttuvista johdesiivistä http://thedodgegarage.com/turbo/vnt_vanes.jpg Tästä näkyy selvästi siipien ääriasennot kiinni ja auki.
So long, and thanks for all the fish
e500
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 123
Liittynyt: To 15.07.2004 22:01
Paikkakunta: keski-suomi

Viesti Kirjoittaja e500 »

Holset on tainnut tehdä noita isoja VGT ahtimia jo 3-4 vuotta. HX 40:ta vastaava on HY40 jossa on tuo liukuva johdesiivikkö. Ongelma kuulemma tuossa on karsta joka jumittaa mekanismia ajan kanssa. Tuon mekanismin liikuttamiseen käytetään paineilmasylinteriä johon parhaimmillaan ajetaan 5bar paine...raskaassa kalustossa on paineilmaa käytössä.
Näemmä tuo HE sarja on saanut servomoottorin liikuttamaan mekanismia paineilmatoimisen sijaan.
Tämähän se on seuraava virityaskel....turhat turboviiveet pois.
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

e500 kirjoitti:Holset on tainnut tehdä noita isoja VGT ahtimia jo 3-4 vuotta. HX 40:ta vastaava on HY40 jossa on tuo liukuva johdesiivikkö. Ongelma kuulemma tuossa on karsta joka jumittaa mekanismia ajan kanssa. Tuon mekanismin liikuttamiseen käytetään paineilmasylinteriä johon parhaimmillaan ajetaan 5bar paine...raskaassa kalustossa on paineilmaa käytössä.
Näemmä tuo HE sarja on saanut servomoottorin liikuttamaan mekanismia paineilmatoimisen sijaan.
Tämähän se on seuraava virityaskel....turhat turboviiveet pois.
Hienoa, minulta voi sitten ostaaa tuon paineilmakompressorin, joka aiemmin pumppasi ilmaa Viton takajousille...niitä taitaa olla enemmänkin tyhjänpanttina. *iso lol*
Lisää tietoa: www.skg.fi
Vastaa Viestiin