Ex. heinäkuun 300E-24:ssä ei ollut Ekonomi-mittaria, hauska että W126:ssa se oli kuitenkin loppuun saakka
Lämpörullista; tuossa ex. lankussa lämpörullien maksimi ja minimilämpötilat oli merkattu rulliin MAX ja MIN. Missä vaiheessa tämä nyt siis muuttui niiksi palloiksi?
Hyvä topikki, tämähän on lähes identtinen siihen ennen muinoin tekemääni W123 muutokset topikkiin. Hyvä että tämäkin saatiin vireille
"Jos siinä on renkaat tai rinnat niin se tulee aiheuttamaan harmia ja päänvaivaa."
Timo L. kirjoitti: ↑Ma 05.12.2022 23:18
Fader jäi pois 1993/1994 kun tuli uudet merkilliset mankat joissa neljä lähtöä. Molemmat peilit muuttuivat vakiona sähkölle toisella neljänneksellä 1993.
Totta, 5/93 on molemmat sähköpeilit vakiona.
Lisäyksenä vielä, että 2.sarjaan vakiona oikean peilin sähkösäätö.
Sedanissa 1.sarjassa sähkösäädettävä oikea peili lisävarusteena, farkussa vakiona
Hage kirjoitti: ↑Ti 06.12.2022 01:09
Ex. heinäkuun 300E-24:ssä ei ollut Ekonomi-mittaria, hauska että W126:ssa se oli kuitenkin loppuun saakka
Lämpörullista; tuossa ex. lankussa lämpörullien maksimi ja minimilämpötilat oli merkattu rulliin MAX ja MIN. Missä vaiheessa tämä nyt siis muuttui niiksi palloiksi?
Hyvä topikki, tämähän on lähes identtinen siihen ennen muinoin tekemääni W123 muutokset topikkiin. Hyvä että tämäkin saatiin vireille
TimoL:n tietojen mukaan 5-6/90 ois economy-viisari pois.
Arvelin, että 2.sarjaan 9/89 olisi min-max merkinnät vaihtuneet pisteisiin, mutta voi olla väärä arvaus ja vaihtuneet myöhemmin?
juu ja väri rullassa vaihtui mattaan kirkkaan sijaan, myös e-mallin kinttailla tuli puhallin nopeuden säätöön yksi väli asento/piste lisää (ei siis kuitenkaan vaikuttanut puhallin nopeuteen).
epk kirjoitti: ↑Ti 06.12.2022 09:25
juu ja väri rullassa vaihtui mattaan kirkkaan sijaan, myös e-mallin kinttailla tuli puhallin nopeuden säätöön yksi väli asento/piste lisää (ei siis kuitenkaan vaikuttanut puhallin nopeuteen).
Totta,Hyvä pointti!. 0-asennon ja 1-nopeuden välissä on 3.sarjassa yksi asento. Siinä asennossa puhallin ei pyöri, mutta matkavauhtia ajaessa ajoviima tomii puhaltimena.
Kuinkas korin osien sinkitykset näissä, jotain osia ilmeisesti on sinkitty? Ainakin helmapellit näyttäisi olevan. https://mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=2&t=91056 Jotain tehtaan kuviakin on olemassa mutta noi toisen aiheen linkit ei toimi enää.
JanneW124 kirjoitti: ↑Su 04.12.2022 09:42Tuulilasi/pyyhin
-1. ja 2.sarjassa tuulilasin alatiiviste on erilainen kuin 3.sarjassa
-1.sarjassa pyyhkijän varsi pienellä voiteluluukulla
-2. ja 3.sarjassa ei voiteluluukkua
Tarkennetaan tuota tuulilasin alatiivistettä: Ykkös- ja kakkossarjassa tiiviste kolmiosainen, eli molemmin puolin pyyhkijää listat, ja keskellä pyyhkijän ympärillä pyöreä kaulus. Kolmossarjassa tiiviste on koko tuulilasin levyinen. Tämä itse asiassa muuttui jo kakkossarjan loppuvaiheessa, eli -93 pre facelifteissä oon nähny tuota yhtenäistä tiivistettä; samassa autossa on myös jo molemmat peilit sähkösäädöllä ja kolmossarjan ratti. Fader-säädin tästä autosta kuitenkin vielä löytyi.
Aivan alkupään autoissa pyyhkijänvarren saranakohta on "kyhmyllään".
JanneW124 kirjoitti: ↑Su 04.12.2022 09:42Puskurit
-1.sarjassa tummanharmaa puskuri ja musta törmäyslista
-2.sarjassa muovilistojen värinen puskuri ja musta törmäyslista
-3.sarjassa puskuri ja törmäyslista muovilistojen värissä. Takapuskurin törmäyslista tulee lähemmäs takapyörää
-1. ja 2.sarjassa takana keltaiset vilkut
-3. sarjassa takana vilkku ja pakki savunharmaat. Erilaiset takavalonpohjat
Kolmossarjan takapuskurin helma on korkeampi (paitsi T-mallissa).
Samoin kolmossarjan T-mallissa takapuskurin törmäyslista loppui yhtä lyhyeen kuin ykkös- ja kakkossarjassa. Myös takavalot säilyivät "puna-oransseina" loppuun asti.
Tässä ketjussa onkin paljon mielenkiintoista infoa.
Timo L. kirjoitti: ↑Su 04.12.2022 20:58
Rolloboksista: syksyn 1993 farkussani on pähkinäpuuverhoilun yhteydessä boksissa pähkinäpuinen kansi. Kuten sanottua, mallisarjaa parannettiin myös vähän kerrassaan, MOPF:jen välissäkin. Hyvinä esimerkkeinä neliventtiilibensojen tulo ja vesiohenteisten maalien käyttöönotto suurinpiirtein aamaan aikaan. Kaikkihan tietää, että liuotinmaaliauton tunnistaa tummanharmaasta varapyöräkotelosta akvarellissa sen ollen korinvärissä.
Oman tallin Mersuista 4/1992 300E-24 näyttäisi olevan liuotinohenteisella maalattu ja 2/1993 320CE vesiohenteisella.
Osaako kukaan kertoa millä konehuoneet on maalattu? Siellähän on korin väriä, mutta näyttää kuin olisi värimassa ilman lakkaa.
Eikös vaan ollukin niin, että ykkössarjalaisten kannet olivat erilaisia? Ero siis ruiskusuuttimen asennossa kanteen nähden. Jommassakummassa (ykkösessä tai myöhemmissä) suutin oli "vinossa" ja toisessa "suorassa". Senpä takia esim. suuttimien seetirenkaat ei käy toisiinsa ristiin. (Vaiko suuttimet, en nyt enää muista... Mutta joku juttu siinä oli, että suuttimet ei käy niks naks ristiin.)
Ja se muutaman hevosen lisä ykkössarjalaisesta vanhempiin saatiin käsittääkseni parannetuilla suuttimilla.
Liekö nämä minun höpinät totta, varsinkaan olennaista tietoa; en tiiä...
Savolaiset ovat kaikista komeimpia ja kaikessa ylivertaisia. Säälittävän primitiivisessä kateudessaan muut heimot yrittävät heitä pilkata.
Timo L. kirjoitti: ↑Su 04.12.2022 22:08
Erään lähteen mukaan ECONOMY jäi pois jo 5-6/90. Oliko jo niin aikaisin? Mutta pois se jäi viimeistään nelivenojen myötä.
Itsellä tuossa valmistenumeron mukaan 7/91 valmistuneessa 230E:ssä ei ole ECONOMY-mittaria, ratti myöskin se uudemmanmallinen jossa alemmat puolat lähempänä toisiaan.
Omassa 11/-89 valmistuneessa 300 CE:ssä ei ole economy-mittaria. Joten on se mittari poistunut jo ennen 90-lukua, tai sitten koko mittaristo on vaihdettu jossakin vaiheessa, mikä tietty ei sekään ole mahdottomuus..
Timo L. kirjoitti: ↑Su 04.12.2022 22:08
Erään lähteen mukaan ECONOMY jäi pois jo 5-6/90. Oliko jo niin aikaisin? Mutta pois se jäi viimeistään nelivenojen myötä.
Itsellä tuossa valmistenumeron mukaan 7/91 valmistuneessa 230E:ssä ei ole ECONOMY-mittaria, ratti myöskin se uudemmanmallinen jossa alemmat puolat lähempänä toisiaan.
Omassa 11/-89 valmistuneessa 300 CE:ssä ei ole economy-mittaria. Joten on se mittari poistunut jo ennen 90-lukua, tai sitten koko mittaristo on vaihdettu jossakin vaiheessa, mikä tietty ei sekään ole mahdottomuus..
Mulla taas sekä 9/89 että 11/89 valmistuneissa molemmissa on taloudellisuusmittari.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Kolmossarjan takapuskurin helma on korkeampi (paitsi T-mallissa).
Samoin kolmossarjan T-mallissa takapuskurin törmäyslista loppui yhtä lyhyeen kuin ykkös- ja kakkossarjassa. Myös takavalot säilyivät "puna-oransseina" loppuun asti.
Eikös vaan ollukin niin, että ykkössarjalaisten kannet olivat erilaisia? Ero siis ruiskusuuttimen asennossa kanteen nähden. Jommassakummassa (ykkösessä tai myöhemmissä) suutin oli "vinossa" ja toisessa "suorassa". Senpä takia esim. suuttimien seetirenkaat ei käy toisiinsa ristiin. (Vaiko suuttimet, en nyt enää muista... Mutta joku juttu siinä oli, että suuttimet ei käy niks naks ristiin.)
Ja se muutaman hevosen lisä ykkössarjalaisesta vanhempiin saatiin käsittääkseni parannetuilla suuttimilla.
Liekö nämä minun höpinät totta, varsinkaan olennaista tietoa; en tiiä...
On ihan olennaista tietoa. Tais olla että suuttimissa on myös eri kierre.
M102 koneen jakoketju on yksirivinen alkupään malleissa. Joskus 1.sarjan aikana muutettu kaksiriviseksi.
JanneW124 kirjoitti: ↑La 10.12.2022 12:44
M102 koneen jakoketju on yksirivinen alkupään malleissa. Joskus 1.sarjan aikana muutettu kaksiriviseksi.
Onko näin? Alkupään M102:sissa oli yksrivinen ketju, eli w123:ssa ja alkupään w201:sissä, mutta luulin että ketju ois vaihtunu kaksriviseks w124:een. Joka tapauksessa erittäin oleellinen tieto, joten koitetaas kaivaa faktoja esiin
JanneW124 kirjoitti: ↑La 10.12.2022 12:44
M102 koneen jakoketju on yksirivinen alkupään malleissa. Joskus 1.sarjan aikana muutettu kaksiriviseksi.
Onko näin? Alkupään M102:sissa oli yksrivinen ketju, eli w123:ssa ja alkupään w201:sissä, mutta luulin että ketju ois vaihtunu kaksriviseks w124:een. Joka tapauksessa erittäin oleellinen tieto, joten koitetaas kaivaa faktoja esiin
Kaivetaan uskottavampaa dataa kuukaudesta ja vuodesta...
Edit; tällaista löytyi ulkomaan foorumilta:
dual chain introduced from January 1988 production- however due to differences in time scale from date of manufacture to when the car was registered It would pay to inspect all 1988 models.
300E W124 1987 kirjoitti: ↑To 15.12.2022 22:54
Oliko kattoverhoilu jo mainittu ja samalla oli kauhukahvoihin lisätty koroke, kun uudempi paksumpaa materiaalia.
Ei ole mainittu. Nyt on ihan uutta tietoa minulle. Tarkennatko hieman, mitä muuttunut ja milloin
1 koppasissa olisko ohkanen vinyyli joka pingotettu. -92 vastaan tullut n.2mm prässätty koko sisäkatto.
Nämä kattoluukullisissa malleissa.
Kattoluukun verhoilu pysynyt samanlaisena, mutta tais prässätyssä olla vaaleampi.
Prässätyssä oli myös vinyyli pintamateriaalina,mutta liimattu kattoverhoilun "runkoon"
2.sarjasta eteenpäin ainakin on kattoverhoilu muovatulla kuitulevyrungolla. Verhoilun sivut ja etuosa on ilman runkoa. 1.sarjaan en osaa ottaa kantaa, erikoista jos siinä ei olisi runkoa? Taitaa 123:ssakin olla jo osittainen runko? Vanhemmissa sitten teräspinnat ja niitattu sivuilta.
epk kirjoitti: ↑Ti 06.12.2022 09:25
juu ja väri rullassa vaihtui mattaan kirkkaan sijaan, myös e-mallin kinttailla tuli puhallin nopeuden säätöön yksi väli asento/piste lisää (ei siis kuitenkaan vaikuttanut puhallin nopeuteen).
Totta,Hyvä pointti!. 0-asennon ja 1-nopeuden välissä on 3.sarjassa yksi asento. Siinä asennossa puhallin ei pyöri, mutta matkavauhtia ajaessa ajoviima tomii puhaltimena.
Eli tarkoittaako tämä, että 124:ään tuli tämä vasta 3-sarjaan? 126:ssa oli alusta alkaen (1979) niin, että 0-asennossa pääilmaläppä on kokonaan kiinni, puolivälin pykälässä alipaine avaa pääilmaläpän ja ajoviima pääsee kulkemaan, ja 1. pykälässä sähköpuhallin tulee mukaan minimiteholla.
Karel
E 430 T -98 “Musti”
A 190 -01 "Nalle"
A 190 -01 "Erika"
420 SEC -87 ”Zacco” Entisöinti menossa
500 SEL -86 "Maxi" MR
260 SE -89 ”Essu” MR
280 SE -85 ”Nassu” MR
300 SEL -89 ”Olga” MR
300 SE -89 "Typy" Odottaa entisöintiä
300 SE -88 ”Sjuude” (Varaosa-auto)
L 508 D -81 ”Umu”
Volvo C 202 Valp -78 ”Elmeri”
ex.: 260 SE -90 / 300 SD -84 / 280 E -79 / BMW 745 iA -81/ 450 SEL 6.9 -76 / 280 S -82 / 280 SE -85 / 420 SEL -86 / 500 SEL -86 / 300 SEL -90 / A 140 -00 / 300 D -83 / Honda Accord EX -84 / 230 TE -84 / 280 SE -80 / Perheessä olleet muut: 230 -79 / 190 -87 / 200 -85 (124) / 300 SE -86 / 300 SE -85
300E W124 1987 kirjoitti: ↑La 24.12.2022 21:59
Vuosimalleista tiedä, mutta oliko mainintaa konepellin pystylukituksen avaus siirretty oikealta vasemmalle, eli kuskin puolelle.
Tästäkö se johtuu, että niitä availee aina väärässä järjestyksessä ?
epk kirjoitti: ↑Ti 06.12.2022 09:25
juu ja väri rullassa vaihtui mattaan kirkkaan sijaan, myös e-mallin kinttailla tuli puhallin nopeuden säätöön yksi väli asento/piste lisää (ei siis kuitenkaan vaikuttanut puhallin nopeuteen).
Totta,Hyvä pointti!. 0-asennon ja 1-nopeuden välissä on 3.sarjassa yksi asento. Siinä asennossa puhallin ei pyöri, mutta matkavauhtia ajaessa ajoviima tomii puhaltimena.
Eli tarkoittaako tämä, että 124:ään tuli tämä vasta 3-sarjaan? 126:ssa oli alusta alkaen (1979) niin, että 0-asennossa pääilmaläppä on kokonaan kiinni, puolivälin pykälässä alipaine avaa pääilmaläpän ja ajoviima pääsee kulkemaan, ja 1. pykälässä sähköpuhallin tulee mukaan minimiteholla.
Joo, siltä vaikuttaisi. Se piste 0 -ja 1-asennon väliin on ilmestynyt vasta 3. sarjaan. En pysty testaamaan nyt 1. ja 2. sarjan autoista, kun ovat talviteloilla, mutta käyttöohjekirjassakaan ei ollut mainintaa asiasta paitsi 3.sarjalaisen kohdalla
Timo L. kirjoitti: ↑Su 04.12.2022 22:08
Erään lähteen mukaan ECONOMY jäi pois jo 5-6/90. Oliko jo niin aikaisin? Mutta pois se jäi viimeistään nelivenojen myötä.
Itsellä tuossa valmistenumeron mukaan 7/91 valmistuneessa 230E:ssä ei ole ECONOMY-mittaria, ratti myöskin se uudemmanmallinen jossa alemmat puolat lähempänä toisiaan.
Omassa 11/-89 valmistuneessa 300 CE:ssä ei ole economy-mittaria. Joten on se mittari poistunut jo ennen 90-lukua, tai sitten koko mittaristo on vaihdettu jossakin vaiheessa, mikä tietty ei sekään ole mahdottomuus..
Mulla taas sekä 9/89 että 11/89 valmistuneissa molemmissa on taloudellisuusmittari.
Samoin mun 230CE'ssä on, VIN mukaan Delivery Date 1990-01 ja on kakkossarjaa muuten.
Mikä ihmeen lankku, tässä puuta ole kuin sisustassa koristeena!
230CE W124 & SLK200 R170 ja monta muuta eri merkkistä
Exiä W114, W115, W116, W123, W201 pitkä rivi...
Hage kirjoitti: ↑Ti 06.12.2022 01:09
Ex. heinäkuun 300E-24:ssä ei ollut Ekonomi-mittaria, hauska että W126:ssa se oli kuitenkin loppuun saakka
Lämpörullista; tuossa ex. lankussa lämpörullien maksimi ja minimilämpötilat oli merkattu rulliin MAX ja MIN. Missä vaiheessa tämä nyt siis muuttui niiksi palloiksi?
Hyvä topikki, tämähän on lähes identtinen siihen ennen muinoin tekemääni W123 muutokset topikkiin. Hyvä että tämäkin saatiin vireille
No itse asiassa siitä sun tekemistä W114/115 ja W123 ketjuista tämä ajatus tästä W124 ketju alkoi.
W124 E 200 A 1994 (käyttis)
W123 230E A 1982 (MR-projekti)
S204 C200 Kompressor A 2008 (Välillä lainassa)
W123 200D/230E A 1980 purkuauto
Ex: Mercedes Benz w115 220 D (mr) 1976
Miten rattivaihteiset W124:t, onko niitä jäljellä? Eikös se rattimanuaali ollut vähän sellainen Suomi-spesiaali, millä saatiin auto 6-paikkaiseksi.
Itse tykkään enemmän rattivaihteesta kuin lattiakepistä Kas kun se käsi on jo valmiiksi siinä ratilla, tarvitse ruveta käsin haromaan sieltä lattialta, muinaisjäänne
Timo L. kirjoitti: ↑Su 16.02.2014 16:26
124 rattimanuaalia myytiin varmuudella vain Suomeen. Siitä on keskusteltu täällä ja mb124.de useasti.
Mie muistelen että rattimanueloja myytiin myös Saudi-Arabiaan mutta se taisikin olla W123:n aikanen juttu.
Joka tapauksessa noita rattivaihteisia 124:sia en ole nähnyt ainakaan viimeiseen 10 vuoteen yhtäkään. Hyvin harvinainen tuotos kyseessä.
Ehkä jossain klubitapahtumissa saattaisi vielä tulla vastaan mutta niissä en ole koskaan käynyt vielä, ehkä sitten joskus kun ajat on paremmat.
"Jos siinä on renkaat tai rinnat niin se tulee aiheuttamaan harmia ja päänvaivaa."
Lasipesunestesäiliön lämmityskierukkaa ei tainnut olla vielä tuossa listassa. Sehän tuli vuoden 1989 1.sarjalaisiin ilmeisesti joitain kuukausia ennen 2.sarjaa. Samalla tuli muistaakseni jotain muitakin 2.sarjan varusteita.
nes2 kirjoitti: ↑Su 05.02.2023 21:01
Lasipesunestesäiliön lämmityskierukkaa ei tainnut olla vielä tuossa listassa. Sehän tuli vuoden 1989 1.sarjalaisiin ilmeisesti joitain kuukausia ennen 2.sarjaa. Samalla tuli muistaakseni jotain muitakin 2.sarjan varusteita.
Mitenkäs muuten kierroslukumittarin kanssa oli kun ensimmäisten vuosimallien autoissa nähnyt usein että sitä ei ole ja tilalla se iso koko mittarin kokoinen kello.
Mutta riippuiko kierroslukumittarin olemassaolo moottorista vai oliko se yksinkertaisesti lisävaruste johonkin vuosimalliin asti? Uudemmissa en muista ikinä nähneeni että se olisi puuttunut.
nes2 kirjoitti: ↑To 09.02.2023 20:27
Mitenkäs muuten kierroslukumittarin kanssa oli kun ensimmäisten vuosimallien autoissa nähnyt usein että sitä ei ole ja tilalla se iso koko mittarin kokoinen kello.
Mutta riippuiko kierroslukumittarin olemassaolo moottorista vai oliko se yksinkertaisesti lisävaruste johonkin vuosimalliin asti? Uudemmissa en muista ikinä nähneeni että se olisi puuttunut.
Eikös tämä ollut kaasari-200 mallin ja 4-sylinteristen dieseleiden juttu?
"Jos siinä on renkaat tai rinnat niin se tulee aiheuttamaan harmia ja päänvaivaa."
nes2 kirjoitti: ↑To 09.02.2023 20:27
Mitenkäs muuten kierroslukumittarin kanssa oli kun ensimmäisten vuosimallien autoissa nähnyt usein että sitä ei ole ja tilalla se iso koko mittarin kokoinen kello.
Mutta riippuiko kierroslukumittarin olemassaolo moottorista vai oliko se yksinkertaisesti lisävaruste johonkin vuosimalliin asti? Uudemmissa en muista ikinä nähneeni että se olisi puuttunut.
Eikös tämä ollut kaasari-200 mallin ja 4-sylinteristen dieseleiden juttu?
Joo, niin taitaa olla. Mutta E-mallin 200Dhen kiekkamittari kuului