500SL 1990

Mersujen (ja vain Mersujen tai suoraan niihin liittyvät) korjaustarinat, -ohjeet ja muut vastaavat projektikertomukset.
Vastaa Viestiin
Avatar
pasi84
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1233
Liittynyt: La 03.03.2012 21:39

500SL 1990

Viesti Kirjoittaja pasi84 »

Tuli ostettua unelma avoauto joka on pikkupojasta ollut unelma.. Tuttu kysyi jos haluan ostaa heidän auton ksoka olin joku vuosi sitten sanonut että sellaisen haluaisin joskus.. Auto ollut mulla nyt jonkun kuukauden ja ajoin sen vaan ostopaikasta talliin. Auto on ollut Saksassa ensimmäiset 7 vuotta ja sen jälkeen tuli tänne Ruotsiin ja täällä sillä on ollut 4 omistajaa. Auto on mennyt 126000thkm.

Moottori ja vaihteisto tarvii isomn huollon ja jarrut myös koska auto on seissyt viimiset 4vuotta tallissa. Myös pientä sähkövikaa on myös ja katto lakkas toimimasta sähköllä..

Eli vähän projektia on tässä kevääks kunnostaa :D
Avatar
Sharedoc
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1266
Liittynyt: La 03.03.2012 15:48
Paikkakunta: Oulu

Re: 500SL 1990

Viesti Kirjoittaja Sharedoc »

Ilmeisesti jo uudempaa korimallia R129? Kuvia...
Avatar
pasi84
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1233
Liittynyt: La 03.03.2012 21:39

Re: 500SL 1990

Viesti Kirjoittaja pasi84 »

Sharedoc kirjoitti: Su 04.12.2022 16:07 Ilmeisesti jo uudempaa korimallia R129? Kuvia...
Mitä tarkoitat uudempaa korimallia? R129 se on ollu 89 vuodesta lähtien kun tuli markkinoille mun tietääkseen..
Avatar
pasi84
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1233
Liittynyt: La 03.03.2012 21:39

Re: 500SL 1990

Viesti Kirjoittaja pasi84 »

Pari kuvaa tässä :) Auto on just nyt tallissa joten hankala nyt ottaa tuon kummempia kuvia :)
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva

Ja sisältä:
Kuva
Konehuone:
Kuva

Nyt on menossa sähköjen kunnostusta, se tyypillinen vilkkuvika oli tässäkin.. ja autosta tulee muutenkin originaali, lamput jo vaihdettu 90 vuosmallin mukaiseksi.
Avatar
pasi84
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1233
Liittynyt: La 03.03.2012 21:39

Re: 500SL 1990

Viesti Kirjoittaja pasi84 »

Ratti vaihtui paremman näköseen ja enemään ajankohtaseen..tuo amg ratti mulla on myynnissä.
Kuva
Takavalot tuli onneks auton mukana, toiset säästän jos tarvii joskus, ne oli uudemmasta mallista. Voin myydä ne myös jos joku tarjoaa niistä hyvin..
Kuva
etuvilkut jouduin ostamaan siihen ja ostin uudet:
Kuva
rumat piiput laitettu myös, otan ne pois ja puskuri menee korjaukseen/maalaukseen.. originaaliputket tulee sitten tilalle ja niitä ei nääkkään oikeestaan sitten..
Kuva

Vilkut tässä alko myös temppuileen. Kuskin puolen vilkut alko loistaan koko ajan vaikka virratkin oli kiinni.. Muokkasin w124 kaaviot vilkuille ja otin sellaisesta hätävilkkujen napin ja laitoin tähän tilalle. Ohjausyksikkö vilkuille ja takalasinlämmittäjälle on kokonaan nyt pois. Vilkut toimii nyt ihan tavallisella vilkkureleellä. Laitan kaaviot ja kuvia tänne siitä koska muilla sl omistajilla jos ei ole ollut vielä tätä ongelmaa niin tulee jossain vaiheessa eteen..
Avatar
epk
Valvoja
Valvoja
Viestit: 12676
Liittynyt: Pe 04.04.2003 15:13
Paikkakunta: 02

Re: 500SL 1990

Viesti Kirjoittaja epk »

siisti peli, pirulainen ilman ilmastointia :D
Avatar
pasi84
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1233
Liittynyt: La 03.03.2012 21:39

Re: 500SL 1990

Viesti Kirjoittaja pasi84 »

epk kirjoitti: Pe 09.12.2022 19:40 siisti peli, pirulainen ilman ilmastointia :D
Ei mulla ilmastointia mun toisessakaan avoautossa ja hyvin se menee, ei muutakuin katto alas vaan :lol:
Avatar
Tenutähti
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1045
Liittynyt: Su 04.12.2005 22:19
Paikkakunta: Tornio

Re: 500SL 1990

Viesti Kirjoittaja Tenutähti »

On se maukkaan näköinen laite! Tuossa korissa on kaikki mittasuhteet aika lailla just!
S211 320CDI -04
Vito 116CDI -13
Fiat 680H -79

Eihän se haittaa, jos lapsi on isänsä näköinen, kunhan on muuten terve!
Avatar
pasi84
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1233
Liittynyt: La 03.03.2012 21:39

Re: 500SL 1990

Viesti Kirjoittaja pasi84 »

Tässä tulee sähkökaavio vilkuille :) En ota vastuuta jos eri vuosmalleissa on esim eri väriset johot.
Kuva

Se mitä tarvii on siis johtoa, ostin biltemalta peräkärryn 7-säikeistä peräkärryjohtoa ja juotin ne suoraan w124 varoitusvilkkunapin kontaktiin. Ja vilkkureleen ostin sieltä myös ja siihen pidikkeen. Numero 59 on siis w124 hätävilkkujen nappi. Se käy suoraan sl paneelin kontaktin kanssa.
Avatar
pasi84
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1233
Liittynyt: La 03.03.2012 21:39

Re: 500SL 1990

Viesti Kirjoittaja pasi84 »

Tenutähti kirjoitti: Pe 09.12.2022 20:26 On se maukkaan näköinen laite! Tuossa korissa on kaikki mittasuhteet aika lailla just!
Kiitos :) Joo tykkään siitä koska se on mersun näkönen.. samoin kun tykkään myös w140 mallistakin 8)
Avatar
Ari
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1224
Liittynyt: Ke 09.04.2003 07:25
Paikkakunta: Tampere

Re: 500SL 1990

Viesti Kirjoittaja Ari »

Onnittelut.Upean värinenkin.Itselleni on haave tämän värinen,hyväkuntoinen W140.Ei taida toteutua.
W123 200 (2024-)
W220 S320 (2017-)
W210 E200 A (2012-)
ex W220 S320 (2023)
ex w124 230E A (2008-2012)
ex 190E (2002-2008)
ex w123 230 (1996-2002)
Avatar
pasi84
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1233
Liittynyt: La 03.03.2012 21:39

Re: 500SL 1990

Viesti Kirjoittaja pasi84 »

Ari kirjoitti: La 10.12.2022 12:48 Onnittelut.Upean värinenkin.Itselleni on haave tämän värinen,hyväkuntoinen W140.Ei taida toteutua.
Kiitos :) Ei sitä koskaan tiedä, en arvellut minäkään että pystyisin milloinkaan ostamaan tämmöstä.. sitten vaan sattui eteen tämä.. Oikeesti olisin halunut mustan (199) mutta ei sitä kaikkea voi saada kun käytetyn ostaa :D
Avatar
pasi84
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1233
Liittynyt: La 03.03.2012 21:39

Re: 500SL 1990

Viesti Kirjoittaja pasi84 »

Nyt on vaan kaks sähkövikaa jälellä laittaa kuntoon. Ensimmäisenä nyt katon miks pitkien valojen vipu ei toimi se kun vetää sen itseensä päin, eli jos haluaa vaan vilkuttaa pitkillä.
w124 kaavioissa niin viiksessä on 56A napa joka on justiin pitkien "vilkuille", 56B on tavalliset pitkät ja 56 on syöttö sisään. Mun viiksessä ei ole edes 56A, onko siis että tuontiautoissa ei ole ollut tuota toimintoa?
Avatar
Tenutähti
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1045
Liittynyt: Su 04.12.2005 22:19
Paikkakunta: Tornio

Re: 500SL 1990

Viesti Kirjoittaja Tenutähti »

pasi84 kirjoitti: Pe 09.12.2022 20:30
Tenutähti kirjoitti: Pe 09.12.2022 20:26 On se maukkaan näköinen laite! Tuossa korissa on kaikki mittasuhteet aika lailla just!
Kiitos :) Joo tykkään siitä koska se on mersun näkönen.. samoin kun tykkään myös w140 mallistakin 8)
Juu kyllä kaikki Bruno Saccot on jees mutta tässä on vielä joku juttu vähän enempi. Ajaton.
S211 320CDI -04
Vito 116CDI -13
Fiat 680H -79

Eihän se haittaa, jos lapsi on isänsä näköinen, kunhan on muuten terve!
Avatar
pasi84
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1233
Liittynyt: La 03.03.2012 21:39

Re: 500SL 1990

Viesti Kirjoittaja pasi84 »

Meni melkein hyvin tää vilkkujen uusik tekeminen, en ajatellut että se boksi ohjas myös tuulilasin pyyhintä :mrgreen: täytyy kai ostaa toinen sellainen boksi..
Avatar
pasi84
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1233
Liittynyt: La 03.03.2012 21:39

Re: 500SL 1990

Viesti Kirjoittaja pasi84 »

Onko näihin jotain värikoodeja sacco-listoihin? Auton värikoodi on almandinred 512..
Avatar
pazo
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 295
Liittynyt: Ke 21.08.2013 17:47
Paikkakunta: Helsinki

Re: 500SL 1990

Viesti Kirjoittaja pazo »

Todennäköisesti satiini 521 navarrarot. Kantakortissako ei ole värikoodeja?

Offtopic: Walesin prinsessa Dianalla oli käytössään vissiin ulkoväreiltään samanlainen 500SL, liisattuna. Lady Di tosin joutui luopumaan siitä, kun britit järkyttyivät saksalaisesta autosta hovin käytössä. Auto on nykyisin Stuttagartissa MB-museossa.
Viimeksi muokannut pazo, Ti 10.01.2023 21:05. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
pasi84
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1233
Liittynyt: La 03.03.2012 21:39

Re: 500SL 1990

Viesti Kirjoittaja pasi84 »

pazo kirjoitti: To 15.12.2022 00:01 Todennäköisesti satiini 521 navarrarot. Kantakortissako ei ole värikoodeja?

Offtopic: Walesin prinsessa Dianalla oli käytössään vissin ulkoväreiltään samanlainen 500SL, liisattuna. Lady Di tosin joutui luopumaan siitä, kun britit järkyttyivät saksalaisesta autosta hovin käytössä. Auto on nykyisin Stuttagartissa MB-museossa.
Joo niin näyttää olevan :)
Avatar
Wikke
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1494
Liittynyt: Ma 16.02.2004 23:35

Re: 500SL 1990

Viesti Kirjoittaja Wikke »

Tuo muovipaneelien kiiltoaste ei ole satiini. Eikä matta eikä täyskiiltävä. Vaan jotain satiinin ja kiiltävän väliltä. On muuten aika pirullinen homma saada sama kiiltoaste yhteen paneeliin noin erikseen maalattaessa. Nimimerkillä kokemusta on ja kolmas kerta oli siedettävä, satiinilakalla joka oli sekin kuitenkin liian matta vaikka ei ihan heti pistä silmään. :x Noh, sitten korjaantuu kun maalautetaan kaikki muovit kerralla uusiksi. (Ässästä puhun).

PS. Hieno SL ja hyvä väri. :thumbup:
Avatar
pasi84
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1233
Liittynyt: La 03.03.2012 21:39

Re: 500SL 1990

Viesti Kirjoittaja pasi84 »

Wikke kirjoitti: Pe 16.12.2022 20:01 Tuo muovipaneelien kiiltoaste ei ole satiini. Eikä matta eikä täyskiiltävä. Vaan jotain satiinin ja kiiltävän väliltä. On muuten aika pirullinen homma saada sama kiiltoaste yhteen paneeliin noin erikseen maalattaessa. Nimimerkillä kokemusta on ja kolmas kerta oli siedettävä, satiinilakalla joka oli sekin kuitenkin liian matta vaikka ei ihan heti pistä silmään. :x Noh, sitten korjaantuu kun maalautetaan kaikki muovit kerralla uusiksi. (Ässästä puhun).

PS. Hieno SL ja hyvä väri. :thumbup:
Joo on varmaan vaikea saada samanlaiseks nuo.. siks en ite maalaakkaan puskuria :D Mutta mietin jos kuitenkin maalautan kaikki nuo saccopaneelit ja etupuskurinkin.. onkohan miten hankalat irrottaa nuo loput listat? Tarviiko oviverhoilut irrottaa?

Kiitos :)
Avatar
pasi84
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1233
Liittynyt: La 03.03.2012 21:39

Re: 500SL 1990

Viesti Kirjoittaja pasi84 »

Amg ratti myyty, valkoset etuvilkut on vielä jälellä ja myös facelift takalamput.
MJPfin
Mersumies
Mersumies
Viestit: 4248
Liittynyt: Pe 14.09.2018 20:20

Re: 500SL 1990

Viesti Kirjoittaja MJPfin »

Ai että kuin nätti, tota on mukavampi rakennella kuin mätää st fiikusta.
Ja kyytikin on mukavampaa. Tosin on siinä voortissakin omat puolensa.
Avatar
pasi84
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1233
Liittynyt: La 03.03.2012 21:39

Re: 500SL 1990

Viesti Kirjoittaja pasi84 »

MJPfin kirjoitti: Ti 20.12.2022 11:23 Ai että kuin nätti, tota on mukavampi rakennella kuin mätää st fiikusta.
Ja kyytikin on mukavampaa. Tosin on siinä voortissakin omat puolensa.
No on kyllä joo mutta on mulla fordia ikävä kanssa, oli hauska ajaa ja hyvin pysy tiellä. Pysty liikenneympyrätkin ajamaan aika kovaa eikä notkunut :D Mutta fordi meni paaluun, oli niin mätä taka-osasta että ei kannattanut laittaa kuntoon..
Avatar
pasi84
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1233
Liittynyt: La 03.03.2012 21:39

Re: 500SL 1990

Viesti Kirjoittaja pasi84 »

On ollut vähän hiljasta tässä mutta täysillä menee tämä homma eteenpäin vaikka ei aina tänne siitä infoa laiteta :) No pitkän mietiskelyn jälkeen noitten pyyhkimien suhteen että miten teen, helpoin ois ollut ostaa toinen N10/2 boksi ja ois sitten pelanut. Vilkuthan olen jo tehnyt valmiiks erisellä vilkku-releellä ja w124 hätävilkkunappia käyttäen. Päädyin kuitenkin että modernisoin tämän auton niin että ne mitä voi tehä paremmaks ja uudemmalla tekniikalla niin sen teen. Joten tähän tulee sitten pyyhkimien intervallirele jotta ei tarvii tuota 10/2 boksia sekottaa niihinkään.

Noita bokseja kun ei saa enään halvallakaan ja mitä enemmän aikaa kuluu, sitä harvemmassa ne tulee olemaan ja ovat sitten vieläkin vanhempia..

Aloitin tuon viiksen muokkaamista koska intervallirele tarvii kaikki nuo asennot erikseen tuotavaksi releelle. R129 viiksi ei toimi näin, siinä on intervalliasento ja nopein asento samassa johossa(nastassa kontaktissa). Ainut ero on että intervalliasennossa siihen kytkeytyy vastus väliin joka on 1ohmi. Ja nopeimmassa asennossa vastus kytkeytyy pois. Viikselle tarvii siis yks kaapeli lisää tuolle intervalliasennolle, ilman vastusta.

Vastus näkyy tuossa lähimpänä kuvassa, otin sen pois ja tinasin kaapelin siihen.
Kuva

Keltanen kaapeli tuli intervalliasennolle.
Kuva

Uuden kaapelin laitoin nastalle nro12 joka oli tyhjänä.
Kuva

Jatkoa seuraa :)
Avatar
pasi84
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1233
Liittynyt: La 03.03.2012 21:39

Re: 500SL 1990

Viesti Kirjoittaja pasi84 »

Pyyhkijän osia odotellessa aloitin kattomaan moottoria. Öljyä vuotaa nokka akseleitten stefoista..
Kuva
Ei tarvii kahta kertaa miettiä että vaihtaisko nuo vai ei :D
Kuva
Sytytysjohot menee vaihtoon myös :?
Kuva

Tilaan uudet venttiilikoppien tiivisteet,nokka-akselien stefat,virranjakajat ja roottorit..Tulpat ym on jo tulossa :D
Avatar
pasi84
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1233
Liittynyt: La 03.03.2012 21:39

Re: 500SL 1990

Viesti Kirjoittaja pasi84 »

Nyt on osat tilattu, tulee kalliiks tämän laitto että saa tien päälle sen :shock: Boschin roottorit,virranjakajat,sytytyskaapelit. Nokka akselien stefat,venttiilikoppien tiivisteet :)
Avatar
pasi84
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1233
Liittynyt: La 03.03.2012 21:39

Re: 500SL 1990

Viesti Kirjoittaja pasi84 »

Nyt tarviin teidän neuvoja..kunnon takapakkia tuli kun otin venttiilikopan irti..
Kuva
Öljyä ei ole vaihettu aikakausiin..
Kuva
Kuva

Isoja kimppuja öljyä, nokat on hyvät onneks ja ketju myös. Voiko tähän öljyn sekaan laittaa jotain ainetta ja sillä keinon "pestä" moottori sisältä? Otan tietysti pois isommat jätteet ensin mitä näen tuossa. Moottorissa hyvä öljypaine eikä tikitä yhtään.. Ei huvita purkaa moottoria just nyt..
Japi129
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 29
Liittynyt: La 14.05.2022 17:11
Paikkakunta: Joensuu

Re: 500SL 1990

Viesti Kirjoittaja Japi129 »

Dieseliä tai polttoöljyä olen itse aina toisinaan öljynvaihdon yhteydessä käyttänyt.
Juha_M117
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1062
Liittynyt: La 31.10.2009 16:56
Paikkakunta: Lappeenranta
Viesti:

Re: 500SL 1990

Viesti Kirjoittaja Juha_M117 »

2022 EQS 580 YXT-702
1981 380 SL CNR-130
Ex:
1985 190 E 2.0 BYV-237
2007 Corvette XNL-267
1989 560 SEC HYL-303
2015 C 200 KTK-911
1989 300 SEL BMM-141
1994 E 320 Coupe OEI-850
Avatar
pasi84
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1233
Liittynyt: La 03.03.2012 21:39

Re: 500SL 1990

Viesti Kirjoittaja pasi84 »

Japi129 kirjoitti: Ma 09.01.2023 22:05 Dieseliä tai polttoöljyä olen itse aina toisinaan öljynvaihdon yhteydessä käyttänyt.
Kiitos, mitenkä paljon siihen dieseliä voi laittaa? Ajattelin tyhjentää nuo öljyt ensin pois ja laittaa uutta tilalle niinku huuhteluöljyks..
Vastaa Viestiin