onko SBC sökönä ja kannattaako enää vaihtaa?
onko SBC sökönä ja kannattaako enää vaihtaa?
w211 vm 2002 (E270cdi automaatti), johon muutama vuosi sitten vaihdettiin Saksasta hankittu käytetty SBC (aiempaan tuli painallukset täyteen)
viikko sitten ajossa pysäytin huoltoasemalla ja kun käynnistin uudestaan, niin mittariin punainen valo päälle ja teksti ”Reduzierte Bremsleitung. Motor starten!”, ”Verlängerter Bremsweg. Motor starten!” – kova piipitys alkoi ja automaattivaihdekeppi ei liikkunut
moottori sammuksiin ja 10 minuutin päästä kokeilin, jolloin ei ongelmia tai varoituksia, ja ajomatka jatkui kunnes puolen tunnin päästä taas punainen valo, akun kuva ja ”Werkstatt aufsuchen!” – jarrut kuitenkin pelasivat ihan normaalisti kuten auto muutenkin
seuraavana päivänä ajoin korjaamoon (ei mitään varoitusvaloja) ja siellä autoa katsottiin – aluksi pitkä lista vikakoodeja – lopuksi epäilivät vikaa SBC-yksikön sisällä ja sanoivat että eivät pysty sille mitään tekemään – jonkun koodin mukaan takajarruissa ei olisi lainkaan painetta, mutta käytännössä näin ei ollut, vaan jarrut normaalit ja akut kunnossa
sitten ajoon ilman varoituksia, kunnes pysähdyin 10 minuutin päästä, sitten moottori uudestaan päälle ja taas punainen valo ja alkoi kova piipitys, ja teksti ”Bremse defekt! Anhalten!”, joka meni taas vartin päästä pois, sitten ajo kotiin ilman ongelmia ja kotipihalla tultaessa taas punaiset valot päälle
mitähän tässä kannattaisi tehdä? yrittää tutkituttaa vielä, että mikä vikana? ostaa (Saksasta? Suomesta?) käytetty kunnostettu SBC-yksikkö (muutamalla satasella) ja laitattaa se paikalle ja toivoa että auto toimii? vai laittaa hyvin palvellut siisti auto romuttamoon?
viikko sitten ajossa pysäytin huoltoasemalla ja kun käynnistin uudestaan, niin mittariin punainen valo päälle ja teksti ”Reduzierte Bremsleitung. Motor starten!”, ”Verlängerter Bremsweg. Motor starten!” – kova piipitys alkoi ja automaattivaihdekeppi ei liikkunut
moottori sammuksiin ja 10 minuutin päästä kokeilin, jolloin ei ongelmia tai varoituksia, ja ajomatka jatkui kunnes puolen tunnin päästä taas punainen valo, akun kuva ja ”Werkstatt aufsuchen!” – jarrut kuitenkin pelasivat ihan normaalisti kuten auto muutenkin
seuraavana päivänä ajoin korjaamoon (ei mitään varoitusvaloja) ja siellä autoa katsottiin – aluksi pitkä lista vikakoodeja – lopuksi epäilivät vikaa SBC-yksikön sisällä ja sanoivat että eivät pysty sille mitään tekemään – jonkun koodin mukaan takajarruissa ei olisi lainkaan painetta, mutta käytännössä näin ei ollut, vaan jarrut normaalit ja akut kunnossa
sitten ajoon ilman varoituksia, kunnes pysähdyin 10 minuutin päästä, sitten moottori uudestaan päälle ja taas punainen valo ja alkoi kova piipitys, ja teksti ”Bremse defekt! Anhalten!”, joka meni taas vartin päästä pois, sitten ajo kotiin ilman ongelmia ja kotipihalla tultaessa taas punaiset valot päälle
mitähän tässä kannattaisi tehdä? yrittää tutkituttaa vielä, että mikä vikana? ostaa (Saksasta? Suomesta?) käytetty kunnostettu SBC-yksikkö (muutamalla satasella) ja laitattaa se paikalle ja toivoa että auto toimii? vai laittaa hyvin palvellut siisti auto romuttamoon?
Re: onko SBC sökönä ja kannattaako enää vaihtaa?
Muutama tarkentava kysymys:
- Onko auto Suomessa (vai miksi mittaristo jätetty saksankieliseksi)? Tämä siis täysin OT:na kysyjän kysymykseen...
- Kun SBC-yksikkö vaihdettiin ensimmäisen kerran (milloin?), niin konsultoitiinko asiassa ensin Vehoa (tai muuta merkkiliikettä)? Tämä on kuitenkin näissä tapauksissa nykyään se halvin vaihtoehto.
Veisin tässäkin tapauksessa ensin merkkiliikkeeseen, jossa tekevät GW-kyselyn. Jos menee GW-takuun piiriin, niin ei maksa mitään ja saat tehdaskunnostetun SBC-yksikön ilmaiseksi. Jos ei mene GW-takuun piiriin, niin maksettavaksi jää koodien luku ja GW-kyselyn tekoon käytetty aika (~100 €). Tässä toki suuri mahdollisuus, että ei mene takuun piiriin, koska yksikkö vaihdatettu aiemmin käytettyyn yksikköön...jsj-17 kirjoitti: ↑Ti 07.03.2023 22:14 mitähän tässä kannattaisi tehdä? yrittää tutkituttaa vielä, että mikä vikana? ostaa (Saksasta? Suomesta?) käytetty kunnostettu SBC-yksikkö (muutamalla satasella) ja laitattaa se paikalle ja toivoa että auto toimii? vai laittaa hyvin palvellut siisti auto romuttamoon?
S211 320CDI 2004
S210 220CDI 1999
W124 200D 1989
S210 220CDI 1999
W124 200D 1989
Re: onko SBC sökönä ja kannattaako enää vaihtaa?
Varmista ensin ettei vuoda nestettä mistään! Varsinki alkupään autoissa on innokkaita putket ruostumaan. Tuon ikäisessä suomi-autossa olisi ihme jos mitään kohtaa putkista ei olisi uusittu.
S211 320CDI -04
Vito 116CDI -13
Fiat 680H -79
Eihän se haittaa, jos lapsi on isänsä näköinen, kunhan on muuten terve!
Vito 116CDI -13
Fiat 680H -79
Eihän se haittaa, jos lapsi on isänsä näköinen, kunhan on muuten terve!
- Jari Nysten
- Mersumies
- Viestit: 597
- Liittynyt: Ti 26.10.2010 14:58
- Paikkakunta: Valkeakoski
Re: onko SBC sökönä ja kannattaako enää vaihtaa?
Mulla oli just noi samat oireet ja piipitykset, toki englanniksi. Meni onneksi "takuuseen", tuo että on välissä vaihdettu on ainoa joka voi vaikuttaa.
E500 4Matic S211 -04 RE85 (eFlexFuel)
400SE W140 -93 RE85 (eFlexFuel)
400SE W140 -93 RE85 (eFlexFuel)
Re: onko SBC sökönä ja kannattaako enää vaihtaa?
Kiitos, voin kokeilla merkkiliikkeessä käyntiä. Satanen on vielä pieni raha.
Aikanaan nollattiin jarrujen polkaisuvaroitus pariin kertaan, kunnes meni punaiselle. Eipä tullut kysyttyä takuuhuoltoa, kun ajattelin että 15v vanhaan autoon niitä ei saisi. Saksasta Suomeen tullut auto, joka päätyi mulle perintönä 8 vuotta sitten. Saksan huoltokirjassa oli aukkoja ja pieni mittarilukema vaikutti epäilyttävältä. Muutama vuosi sitten lähetin vanhan SBC-yksikön Saksaan yhteen korjausfirmaan ja muutamalla satasella tuli toinen korjattu takaisin, ja sen jälkeen on ajeltu.
Jos ei mene nyt takuuseen, niin pitääkö vaan kokeilla SBC-yksikön vaihtoa käytettyyn yksikköön ja toivoa parasta? Viimeksi niitä sai muutamalla satasella Saksasta ja jonkinlainen takuukin niissä oli. Onkohan Suomessa vastaavaa toimintaa?
Aikanaan nollattiin jarrujen polkaisuvaroitus pariin kertaan, kunnes meni punaiselle. Eipä tullut kysyttyä takuuhuoltoa, kun ajattelin että 15v vanhaan autoon niitä ei saisi. Saksasta Suomeen tullut auto, joka päätyi mulle perintönä 8 vuotta sitten. Saksan huoltokirjassa oli aukkoja ja pieni mittarilukema vaikutti epäilyttävältä. Muutama vuosi sitten lähetin vanhan SBC-yksikön Saksaan yhteen korjausfirmaan ja muutamalla satasella tuli toinen korjattu takaisin, ja sen jälkeen on ajeltu.
Jos ei mene nyt takuuseen, niin pitääkö vaan kokeilla SBC-yksikön vaihtoa käytettyyn yksikköön ja toivoa parasta? Viimeksi niitä sai muutamalla satasella Saksasta ja jonkinlainen takuukin niissä oli. Onkohan Suomessa vastaavaa toimintaa?
- Jari Nysten
- Mersumies
- Viestit: 597
- Liittynyt: Ti 26.10.2010 14:58
- Paikkakunta: Valkeakoski
Re: onko SBC sökönä ja kannattaako enää vaihtaa?
En muistanut mainita että minullakin polkaisut nollattu reilu vuosi sitten, ei vaikuttanut takuuseen, toki en maininnut.
E500 4Matic S211 -04 RE85 (eFlexFuel)
400SE W140 -93 RE85 (eFlexFuel)
400SE W140 -93 RE85 (eFlexFuel)
-
- Mersumaanikko
- Viestit: 5802
- Liittynyt: Ke 22.07.2015 10:48
- Paikkakunta: Mökillä
Re: onko SBC sökönä ja kannattaako enää vaihtaa?
Ihan ekan kantta käydä siellä vehossa ja siis juuri vehossa,jsj-17 kirjoitti: ↑Ke 08.03.2023 10:32 Kiitos, voin kokeilla merkkiliikkeessä käyntiä. Satanen on vielä pieni raha.
Aikanaan nollattiin jarrujen polkaisuvaroitus pariin kertaan, kunnes meni punaiselle. Eipä tullut kysyttyä takuuhuoltoa, kun ajattelin että 15v vanhaan autoon niitä ei saisi. Saksasta Suomeen tullut auto, joka päätyi mulle perintönä 8 vuotta sitten. Saksan huoltokirjassa oli aukkoja ja pieni mittarilukema vaikutti epäilyttävältä. Muutama vuosi sitten lähetin vanhan SBC-yksikön Saksaan yhteen korjausfirmaan ja muutamalla satasella tuli toinen korjattu takaisin, ja sen jälkeen on ajeltu.
Jos ei mene nyt takuuseen, niin pitääkö vaan kokeilla SBC-yksikön vaihtoa käytettyyn yksikköön ja toivoa parasta? Viimeksi niitä sai muutamalla satasella Saksasta ja jonkinlainen takuukin niissä oli. Onkohan Suomessa vastaavaa toimintaa?
ja tulee kalis päätös niin sitten mietti muita vaihtoehtoja
kun yksikö aikoinaan vaihdettu niin tehtiinhän ilmukset testerillä ja jarru tohtorilla kuten kuullu,
osa vika kuvailusta sopii paine akun hajomaiseen
Mökkillä
'
'
Re: onko SBC sökönä ja kannattaako enää vaihtaa?
Juurikin tuo merkillä käynti aina ensin.
Jos se ei tuo onnea niin koodien perusteella jatko, hiilien vaihto ja paineakku uusi ei hurjia kustanna.
Toki se käytettykin on vaihtoehto, kun löytyy yhteensopivilla numeroilla.
Ex mersun kanssa seikkailut jossain täällä myös, se päättyi merkille uuteen sbc yksikköön hintaan 0e.
Jos se ei tuo onnea niin koodien perusteella jatko, hiilien vaihto ja paineakku uusi ei hurjia kustanna.
Toki se käytettykin on vaihtoehto, kun löytyy yhteensopivilla numeroilla.
Ex mersun kanssa seikkailut jossain täällä myös, se päättyi merkille uuteen sbc yksikköön hintaan 0e.
Re: onko SBC sökönä ja kannattaako enää vaihtaa?
Iso kiitos vinkkaajille. 0 euroa uusi sbc-yksikkö asennuksineen Vehosta, kun tosiaan meni takuuseen 20v vanhaan autoon. Ihmeiden aika ei ole ohi!