onko SBC sökönä ja kannattaako enää vaihtaa?

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
jsj-17
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 20
Liittynyt: Ma 04.12.2017 11:38

onko SBC sökönä ja kannattaako enää vaihtaa?

Viesti Kirjoittaja jsj-17 »

w211 vm 2002 (E270cdi automaatti), johon muutama vuosi sitten vaihdettiin Saksasta hankittu käytetty SBC (aiempaan tuli painallukset täyteen)

viikko sitten ajossa pysäytin huoltoasemalla ja kun käynnistin uudestaan, niin mittariin punainen valo päälle ja teksti ”Reduzierte Bremsleitung. Motor starten!”, ”Verlängerter Bremsweg. Motor starten!” – kova piipitys alkoi ja automaattivaihdekeppi ei liikkunut

moottori sammuksiin ja 10 minuutin päästä kokeilin, jolloin ei ongelmia tai varoituksia, ja ajomatka jatkui kunnes puolen tunnin päästä taas punainen valo, akun kuva ja ”Werkstatt aufsuchen!” – jarrut kuitenkin pelasivat ihan normaalisti kuten auto muutenkin

seuraavana päivänä ajoin korjaamoon (ei mitään varoitusvaloja) ja siellä autoa katsottiin – aluksi pitkä lista vikakoodeja – lopuksi epäilivät vikaa SBC-yksikön sisällä ja sanoivat että eivät pysty sille mitään tekemään – jonkun koodin mukaan takajarruissa ei olisi lainkaan painetta, mutta käytännössä näin ei ollut, vaan jarrut normaalit ja akut kunnossa

sitten ajoon ilman varoituksia, kunnes pysähdyin 10 minuutin päästä, sitten moottori uudestaan päälle ja taas punainen valo ja alkoi kova piipitys, ja teksti ”Bremse defekt! Anhalten!”, joka meni taas vartin päästä pois, sitten ajo kotiin ilman ongelmia ja kotipihalla tultaessa taas punaiset valot päälle

mitähän tässä kannattaisi tehdä? yrittää tutkituttaa vielä, että mikä vikana? ostaa (Saksasta? Suomesta?) käytetty kunnostettu SBC-yksikkö (muutamalla satasella) ja laitattaa se paikalle ja toivoa että auto toimii? vai laittaa hyvin palvellut siisti auto romuttamoon?
S.S.S
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 173
Liittynyt: To 13.01.2011 20:32

Re: onko SBC sökönä ja kannattaako enää vaihtaa?

Viesti Kirjoittaja S.S.S »

Muutama tarkentava kysymys:
  • Onko auto Suomessa (vai miksi mittaristo jätetty saksankieliseksi)? Tämä siis täysin OT:na kysyjän kysymykseen...
  • Kun SBC-yksikkö vaihdettiin ensimmäisen kerran (milloin?), niin konsultoitiinko asiassa ensin Vehoa (tai muuta merkkiliikettä)? Tämä on kuitenkin näissä tapauksissa nykyään se halvin vaihtoehto.
jsj-17 kirjoitti: Ti 07.03.2023 22:14 mitähän tässä kannattaisi tehdä? yrittää tutkituttaa vielä, että mikä vikana? ostaa (Saksasta? Suomesta?) käytetty kunnostettu SBC-yksikkö (muutamalla satasella) ja laitattaa se paikalle ja toivoa että auto toimii? vai laittaa hyvin palvellut siisti auto romuttamoon?
Veisin tässäkin tapauksessa ensin merkkiliikkeeseen, jossa tekevät GW-kyselyn. Jos menee GW-takuun piiriin, niin ei maksa mitään ja saat tehdaskunnostetun SBC-yksikön ilmaiseksi. Jos ei mene GW-takuun piiriin, niin maksettavaksi jää koodien luku ja GW-kyselyn tekoon käytetty aika (~100 €). Tässä toki suuri mahdollisuus, että ei mene takuun piiriin, koska yksikkö vaihdatettu aiemmin käytettyyn yksikköön...
S211 320CDI 2004
S210 220CDI 1999
W124 200D 1989
Avatar
Tenutähti
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1026
Liittynyt: Su 04.12.2005 22:19
Paikkakunta: Tornio

Re: onko SBC sökönä ja kannattaako enää vaihtaa?

Viesti Kirjoittaja Tenutähti »

Varmista ensin ettei vuoda nestettä mistään! Varsinki alkupään autoissa on innokkaita putket ruostumaan. Tuon ikäisessä suomi-autossa olisi ihme jos mitään kohtaa putkista ei olisi uusittu.
S211 320CDI -04
Vito 116CDI -13
Fiat 680H -79

Eihän se haittaa, jos lapsi on isänsä näköinen, kunhan on muuten terve!
Avatar
Jari Nysten
Mersumies
Mersumies
Viestit: 579
Liittynyt: Ti 26.10.2010 14:58
Paikkakunta: Valkeakoski

Re: onko SBC sökönä ja kannattaako enää vaihtaa?

Viesti Kirjoittaja Jari Nysten »

Mulla oli just noi samat oireet ja piipitykset, toki englanniksi. Meni onneksi "takuuseen", tuo että on välissä vaihdettu on ainoa joka voi vaikuttaa.
E500 4Matic S211 -04 RE85 (eFlexFuel)
400SE W140 -93 RE85 (eFlexFuel)
jsj-17
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 20
Liittynyt: Ma 04.12.2017 11:38

Re: onko SBC sökönä ja kannattaako enää vaihtaa?

Viesti Kirjoittaja jsj-17 »

Kiitos, voin kokeilla merkkiliikkeessä käyntiä. Satanen on vielä pieni raha.

Aikanaan nollattiin jarrujen polkaisuvaroitus pariin kertaan, kunnes meni punaiselle. Eipä tullut kysyttyä takuuhuoltoa, kun ajattelin että 15v vanhaan autoon niitä ei saisi. Saksasta Suomeen tullut auto, joka päätyi mulle perintönä 8 vuotta sitten. Saksan huoltokirjassa oli aukkoja ja pieni mittarilukema vaikutti epäilyttävältä. Muutama vuosi sitten lähetin vanhan SBC-yksikön Saksaan yhteen korjausfirmaan ja muutamalla satasella tuli toinen korjattu takaisin, ja sen jälkeen on ajeltu.

Jos ei mene nyt takuuseen, niin pitääkö vaan kokeilla SBC-yksikön vaihtoa käytettyyn yksikköön ja toivoa parasta? Viimeksi niitä sai muutamalla satasella Saksasta ja jonkinlainen takuukin niissä oli. Onkohan Suomessa vastaavaa toimintaa?
Avatar
Jari Nysten
Mersumies
Mersumies
Viestit: 579
Liittynyt: Ti 26.10.2010 14:58
Paikkakunta: Valkeakoski

Re: onko SBC sökönä ja kannattaako enää vaihtaa?

Viesti Kirjoittaja Jari Nysten »

En muistanut mainita että minullakin polkaisut nollattu reilu vuosi sitten, ei vaikuttanut takuuseen, toki en maininnut.
E500 4Matic S211 -04 RE85 (eFlexFuel)
400SE W140 -93 RE85 (eFlexFuel)
FinlandMerceds
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5315
Liittynyt: Ke 22.07.2015 10:48
Paikkakunta: Mökillä

Re: onko SBC sökönä ja kannattaako enää vaihtaa?

Viesti Kirjoittaja FinlandMerceds »

jsj-17 kirjoitti: Ke 08.03.2023 10:32 Kiitos, voin kokeilla merkkiliikkeessä käyntiä. Satanen on vielä pieni raha.

Aikanaan nollattiin jarrujen polkaisuvaroitus pariin kertaan, kunnes meni punaiselle. Eipä tullut kysyttyä takuuhuoltoa, kun ajattelin että 15v vanhaan autoon niitä ei saisi. Saksasta Suomeen tullut auto, joka päätyi mulle perintönä 8 vuotta sitten. Saksan huoltokirjassa oli aukkoja ja pieni mittarilukema vaikutti epäilyttävältä. Muutama vuosi sitten lähetin vanhan SBC-yksikön Saksaan yhteen korjausfirmaan ja muutamalla satasella tuli toinen korjattu takaisin, ja sen jälkeen on ajeltu.

Jos ei mene nyt takuuseen, niin pitääkö vaan kokeilla SBC-yksikön vaihtoa käytettyyn yksikköön ja toivoa parasta? Viimeksi niitä sai muutamalla satasella Saksasta ja jonkinlainen takuukin niissä oli. Onkohan Suomessa vastaavaa toimintaa?
Ihan ekan kantta käydä siellä vehossa ja siis juuri vehossa,
ja tulee kalis päätös niin sitten mietti muita vaihtoehtoja

kun yksikö aikoinaan vaihdettu niin tehtiinhän ilmukset testerillä ja jarru tohtorilla kuten kuullu,
osa vika kuvailusta sopii paine akun hajomaiseen
Mökkillä
'
janttu
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 87
Liittynyt: Su 18.10.2015 14:18

Re: onko SBC sökönä ja kannattaako enää vaihtaa?

Viesti Kirjoittaja janttu »

Juurikin tuo merkillä käynti aina ensin.
Jos se ei tuo onnea niin koodien perusteella jatko, hiilien vaihto ja paineakku uusi ei hurjia kustanna.
Toki se käytettykin on vaihtoehto, kun löytyy yhteensopivilla numeroilla.

Ex mersun kanssa seikkailut jossain täällä myös, se päättyi merkille uuteen sbc yksikköön hintaan 0e.
jsj-17
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 20
Liittynyt: Ma 04.12.2017 11:38

Re: onko SBC sökönä ja kannattaako enää vaihtaa?

Viesti Kirjoittaja jsj-17 »

Iso kiitos vinkkaajille. 0 euroa uusi sbc-yksikkö asennuksineen Vehosta, kun tosiaan meni takuuseen 20v vanhaan autoon. Ihmeiden aika ei ole ohi!
Vastaa Viestiin