Lukkosulatin kehitteillä

Mersujen (ja vain Mersujen tai suoraan niihin liittyvät) korjaustarinat, -ohjeet ja muut vastaavat projektikertomukset.
Vastaa Viestiin
Avatar
capriceman
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 440
Liittynyt: To 10.07.2003 23:38
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Lukkosulatin kehitteillä

Viesti Kirjoittaja capriceman »

Siis otsikon mukainen laite on kehitteillä.

Toimii siten, että kaksi regulaattoria lämmittää lukkopesää 35W teholla. Lämmitys on päällä kun lukon vieressä on kuitattu reed rele magneetilla,
Kuittauksesta kuuluu myös merkkiääni.
Lämmityksellä on ajastus joka lähtee käyntiin kuittauksella(5min).

Lämmitys on päällä myös kun painat kaukoohjaimella lukot auki(optional=).
Kaukoohjatussa versiossa on lämpötila anturi joka mittaa ympäristön lämpötilan ja jos lämpötila on yli +5astetta niin lukko sulatinta ei käytetä kaukoohjauksen kanssa...

Lämmitysosat on asennettavissa takakontin lukkoon ja kuskin sekä pelkääjän
oviin.

Prototyyppi on ollut käytössä ja hyvin on pelannut, täytyy rakentaa vielä
pelkääjän oveen...sama juttu.

Kehitysideoita otetaan vastaa !
Avatar
pt
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1238
Liittynyt: Ma 27.10.2003 17:47
Paikkakunta: Kouvola

Re: Lukkosulatin kehitteillä

Viesti Kirjoittaja pt »

capriceman kirjoitti:Siis otsikon mukainen laite on kehitteillä.

Toimii siten, että kaksi regulaattoria lämmittää lukkopesää 35W teholla. Lämmitys on päällä kun lukon vieressä on kuitattu reed rele magneetilla,
Kuittauksesta kuuluu myös merkkiääni.
Lämmityksellä on ajastus joka lähtee käyntiin kuittauksella(5min).


Kehitysideoita otetaan vastaa !
Eli tuo käyntiin lähtö muulla ku kaukoohjaimella. Toimiiko japanin auto tyyliin, kun vedät kahvasta niin alkaa lämmitä?
W903 316cdi
W124 500E
Dodge Stealth R/T TT
Mustang '72 Convertible
Avatar
capriceman
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 440
Liittynyt: To 10.07.2003 23:38
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja capriceman »

Lukon lämmitys lähtee käyntiin kun lukon viereen koskettaa magneetilla.
Kun lämmitys lähtee päälle niin ovesta kuuluu selvä kuittausääni.
Niin magneetti tulee laittaa vaikka nahkaiseen mersun merkkiin, jolloin
magneetti ei jäisi suurella voimalla oveen kiinni....
Avatar
Esa H.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3619
Liittynyt: To 18.12.2003 11:02
Paikkakunta: Nastola

Viesti Kirjoittaja Esa H. »

Sitä vaan, että tuo on hemmetin hyvä keksintö.
Mulla oli aikoinaan -89 Audi satasessa myös lukkopesien lämmitys. Vähän aikaa kun piti kahvaa ylhäällä, niin lukkopesä sulana. Luulisin, että lukkokin säilyy pitempään toimivana, kun ei tarvi puoliväkisin käännellä..
w220 S320 -99
Ford Escort Turnier -82 (MR)
Lincoln Continental Mark V Coupe Cartier Edition -77 (MR)

ex-w210 200cdi -00
ex-w124 200D -92
ex-w114 250 -76
ex-c107 450SLC -74 (MR)
tt
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 131
Liittynyt: Su 07.12.2003 21:58

Viesti Kirjoittaja tt »

Eikä ole hyvin kallis. Nykyisin uusissa Autoissa tuolla ei ole enää tarvetta, mutta vanhempiin tarpeellinen.
Avatar
capriceman
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 440
Liittynyt: To 10.07.2003 23:38
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja capriceman »

Moikka,

Muutamat kaverit meinasivat että takakontin lukko jäätyy pahiten ?
Mitäs mieltä arvonraati on ?
Avatar
Saul
Ylläpitäjä / Admin
Ylläpitäjä / Admin
Viestit: 4637
Liittynyt: Ke 09.04.2003 18:14
Paikkakunta: Planet Earth

Viesti Kirjoittaja Saul »

capriceman kirjoitti:Muutamat kaverit meinasivat että takakontin lukko jäätyy pahiten ?
Mitäs mieltä arvonraati on ?
Hyvin jäätyy. Ongelma on tosin poistunut kaukosäädön päässä olevan solenoidin käytöllä. 8)
Kumipyöräinen käyttökartano: LMC Liberty 635 / Sprinter W903 313CDI 2000
Harrasteautot: 114.008 1976 ruumisauto, tallin nurkassa: 115.108 1975 ruumisauto
Exät: 115.110 1972 tuhoutunut ympäriajossa, myydyt: 124.106 1993 ruumisauto, 124.125 1987, Smart CDI Coupe W451 2009, 115.117 1975, 203.208 2005 Sport edition


http://www.ruumisauto.fi/ - Raskas työ vaatii raskaat huvit...
https://www.youtube.com/@EccentricHistoryOfficial
Avatar
Jani Haataja
Mersumies
Mersumies
Viestit: 588
Liittynyt: Ti 09.12.2003 10:23
Paikkakunta: Eura
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jani Haataja »

Mulla oli ainaki koko viime talven takakontin lukko jäässä ja kuskin ovi melkein joka aamu...
MB W124 230EA 1986
Audi 100 2.0 1986

Ex MB:
W201 190D -84
W123 300D -81
W123 240D -79
W123 220D -78
W124 200D -88
W123 300D -85

http://w123club.digitalfinland.net/
http://sekuvain.com
Avatar
capriceman
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 440
Liittynyt: To 10.07.2003 23:38
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja capriceman »

Moi,

Miten se kontin lukko jäätyy jäätyykö itse lukko sisältä vai jäätyykö painike
köntiksi jolloin se ei liiku ?
Tätä tietoa tarvitaan lukon lämmitystehon määrityksessä...
Avatar
Esa H.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3619
Liittynyt: To 18.12.2003 11:02
Paikkakunta: Nastola

Takakontin lukko

Viesti Kirjoittaja Esa H. »

Mulla ainakin mennä talvena jäätyi pelkkä painike, eli ei keskuslukko auttanut asiaa..
Siis lukko aukee, muttei uskaltanut väkisin painaa nappia..
w220 S320 -99
Ford Escort Turnier -82 (MR)
Lincoln Continental Mark V Coupe Cartier Edition -77 (MR)

ex-w210 200cdi -00
ex-w124 200D -92
ex-w114 250 -76
ex-c107 450SLC -74 (MR)
Avatar
Saul
Ylläpitäjä / Admin
Ylläpitäjä / Admin
Viestit: 4637
Liittynyt: Ke 09.04.2003 18:14
Paikkakunta: Planet Earth

Viesti Kirjoittaja Saul »

Lukkosylinteri, ei itse lukko sieltä sisältä. Joskus niin, että avain ei pyöri (eli luukun saa auki jos se ei ollut lukossa) ja joskus taas koko nappula on jäässä eikä toimi ollenkaan. Solenoidilla on taas aina auennut. Itse lukkomekanismi ei ole koskaan jäätynyt ja solenoidi käyttää sitä. Tietysti tämä koskee tuota W115-mallia, mutta samantyyppinen toteutus sitä taitaa olla ainakin W124:ään asti.
Kumipyöräinen käyttökartano: LMC Liberty 635 / Sprinter W903 313CDI 2000
Harrasteautot: 114.008 1976 ruumisauto, tallin nurkassa: 115.108 1975 ruumisauto
Exät: 115.110 1972 tuhoutunut ympäriajossa, myydyt: 124.106 1993 ruumisauto, 124.125 1987, Smart CDI Coupe W451 2009, 115.117 1975, 203.208 2005 Sport edition


http://www.ruumisauto.fi/ - Raskas työ vaatii raskaat huvit...
https://www.youtube.com/@EccentricHistoryOfficial
Vieras001
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2964
Liittynyt: Pe 22.08.2003 12:58

Re: Takakontin lukko

Viesti Kirjoittaja Vieras001 »

..
Viimeksi muokannut Vieras001, Ti 21.10.2008 11:15. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
capriceman
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 440
Liittynyt: To 10.07.2003 23:38
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja capriceman »

Kontinlukkoon tulee 50W lämmitys johtuen suuresta jäämassasta lukon
päällä, ajaksi tulee sama eli 5min...
Avatar
tovayryn
Tuningspesialisti
Tuningspesialisti
Viestit: 2153
Liittynyt: La 04.10.2003 12:20
Paikkakunta: Kajaani
Viesti:

Viesti Kirjoittaja tovayryn »

Takaluukku se just pahiten jäätyy ja itellä on siellä se ainoo ongelma ku on varashäly niin ei tarvii ovien lukkojen kans murehtia talvisin, mut peräkontille pääsy on asia erikseen ku ei mee se nappi pohjaan ku jäässä :twisted:
X253 glc350e

ex:
190E LamboBling
s124 230TE
w210 E50 Lorinser "The Godfather"
W164 ML280 cdi
W108 280se 4.5
W166 350 cdi

www.alvastonauto.fi
Avatar
capriceman
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 440
Liittynyt: To 10.07.2003 23:38
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja capriceman »

Moikka,

Tämä projekti on edennyt siihen pisteeseen, että laitteesta on tehty kaksi protoa, jossa toisessa on lukon lämmitys regulaattoreiden avulla (versio1). Kehittyneempi versio2 lämmittää lukon metalli osia kovalla magneetti kentällä, ja siten muut osat eivät lämpene vaan vain tarpeellinen osa lukosta, näin saadaan tehon säästöä ja nopeampi lukon lämpeäminen. :D
Lopullinen testi tehdään talvella, jolloin testataan laitteen toimivuus ja tarvittavat muutokset jos niitä esiintyy... 8)
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

capriceman kirjoitti:Moikka,

Tämä projekti on edennyt siihen pisteeseen, että laitteesta on tehty kaksi protoa, jossa toisessa on lukon lämmitys regulaattoreiden avulla (versio1). Kehittyneempi versio2 lämmittää lukon metalli osia kovalla magneetti kentällä, ja siten muut osat eivät lämpene vaan vain tarpeellinen osa lukosta, näin saadaan tehon säästöä ja nopeampi lukon lämpeäminen. :D
Lopullinen testi tehdään talvella, jolloin testataan laitteen toimivuus ja tarvittavat muutokset jos niitä esiintyy... 8)
Loistava keksintö !

Löytyykö jo kuvia tuosta magneettikenttäsulattimesta [hieno sana], miten se on toteutettu ?
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
capriceman
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 440
Liittynyt: To 10.07.2003 23:38
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja capriceman »

"Magneettikenttäsulatin" toimii siten, että metallia moduloidaan magneetti kentällä (30kHz).
Laitteesta tulee rakennusohje kunhan saan testattua laitteen toiminnan talvella ja kehitellä vielä siihen parannuksia- :D
Kas kun tehtaalla ei ole huomattu että lukot jäätyy... :roll:
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

capriceman kirjoitti:"Magneettikenttäsulatin" toimii siten, että metallia moduloidaan magneetti kentällä (30kHz).
Laitteesta tulee rakennusohje kunhan saan testattua laitteen toiminnan talvella ja kehitellä vielä siihen parannuksia- :D
Kas kun tehtaalla ei ole huomattu että lukot jäätyy... :roll:
Niin ajattelinkin että 'moduloidaan' mutta miten, ilmeisesti jonkin sortin käämityksiä käytössä tai jotain, mutta miten ihmeessa sen saa suunnattua oikeaan paikkaan...tai no kyllähän se sitten lämpö lähtee leviämäänkin eli juu odotan innolla millainen tuo tulee olemaan.

Ei ne jäädykkään mersuissa,... opeleissa, volkkareissa ja semmosissa kyllä...

>>Kas kun tehtaalla ei ole huomattu että lukot jäätyy... :roll:
Ei saksassa kuin joskus...suooomalaisia ei lasketa.
Lisää tietoa: www.skg.fi
mjo33400
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1161
Liittynyt: Ma 19.04.2004 18:51
Paikkakunta: Vihti / Otalampi

Viesti Kirjoittaja mjo33400 »

Kiinnostais tietää, että kuinka monella on sisätilan lämmitin käytössä, siis niillä joilla lukot jäätyy? :roll:
Ei ole riemulla rajaa, kun mersulla ajaa.
MB 260 E -89 Aut.
MB 250-123-80, Manuaali. toinen
MB 240 D -81 Aut. Ensimäinen
Avatar
capriceman
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 440
Liittynyt: To 10.07.2003 23:38
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja capriceman »

Moi,

Omasta kokemuksesta voin sanoa että lukot jäätyy kun sää on vain sille suosiollinen 8)
ppj50
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 133
Liittynyt: To 13.11.2003 19:35

Viesti Kirjoittaja ppj50 »

mjo33400 kirjoitti:Kiinnostais tietää, että kuinka monella on sisätilan lämmitin käytössä, siis niillä joilla lukot jäätyy? :roll:
Minulla on Webasto, ja jos en käytä sitä pakkasella aina niin ovet takaluukkua myöden ovat ainakin jonkinverran jäässä. Sisälämppäri on varmasti pahin ongelman lähde jäätymisilmiöön.
Rantsi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 82
Liittynyt: To 28.10.2004 09:29

Viesti Kirjoittaja Rantsi »

Lukot kannattaa joskus voidella sellaisilla rasvoilla joissa EI ole vettä.
Kesällä on hyvä vilkaista sinne ovipahvin sisään ja voidella kaikki
liikkuvat osat. Ei jäädy lukot talvisin :roll:
Avatar
Mogge
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 345
Liittynyt: Ti 22.04.2003 13:42
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Mogge »

Itselläni ongelmana tuntuu olevan kahvojen jäätyminen, eikä niinkään lukkojen. Varsinkin kuskin puolen kahva on heti jäässä, kun keli menee miinuspuolelle. Todella noloa mennä sisään pelkääjän puolelta kuskin ovea sisältäpäin availemaan :?
BMW 320i sedan -04
-----
Ex: Mercedes-Benz W124 200E -91
Avatar
XUX63
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1393
Liittynyt: To 06.11.2003 17:12
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja XUX63 »

Toisessa on sisätilanlämmitin ja lukot on jatkuvasti jäässä ja toinen ilman lämmitintä ja ei mitään ongelmia. Mutta tuo lämmittimen mukavuus ja täysillä tietenkin :-)

Lämmitimen käytöstä tulee vielä sellaista aika tiivistä jäätä kahvan ja pesän väliin ja sitä on tosi nastaa yrittää hakata avaimella pois. Kun kahva ei mene kunnolla pohjaan, koko mekanismi toimii heikonlaisesti.
Avatar
meze
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 21
Liittynyt: Su 19.12.2004 23:42

Lukot ja Kahvat jäässä

Viesti Kirjoittaja meze »

XUX63 kirjoitti:Toisessa on sisätilanlämmitin ja lukot on jatkuvasti jäässä ja toinen ilman lämmitintä ja ei mitään ongelmia. Mutta tuo lämmittimen mukavuus ja täysillä tietenkin :-)

Lämmitimen käytöstä tulee vielä sellaista aika tiivistä jäätä kahvan ja pesän väliin ja sitä on tosi nastaa yrittää hakata avaimella pois. Kun kahva ei mene kunnolla pohjaan, koko mekanismi toimii heikonlaisesti
.
Ihan on sama meininki mullakin. lämppäri laulaa kokotalven ja kahvat ja lukot toimii mut auta armias jos ei o lämppäri ollu päällä ni kiinni on ja pysyy :lol: .
Avatar
JuhaM
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 8
Liittynyt: La 23.10.2004 11:14

Viesti Kirjoittaja JuhaM »

Silloin tällöin kun muistaa laittaa aseöljyä lukkoihin niin ei ole ongelmaa.
Kaikenlaisia lukkoöljy juttuja ym. on tullut kokeiltua mutta aina on lukot jäätynyt. Mutta kun olen siirtynyt aseöljyyn niin aina on lukot toimineet (kop kop).
Tuolle käyttämälleni öljylle luvataan muistaakseni pakkasenkestoa -54C.
Avatar
capriceman
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 440
Liittynyt: To 10.07.2003 23:38
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja capriceman »

Moikka,

Laite on ollut nyt testissä ja lukot toimii kuten kesälläkin.
Takakontin avauspainike pysyy sulana, eikä enää kerää jäätä.
Laitoin sulatuksen toimimaan myös siten, että se toimii ajon aikana jolloin vesi haihtuu lukoista varmasti.
Nyt ei ole tarvinnu öljyjen kanssa leikkiä, vaan lukot toimivat normaalisti.
Lämpötehoa muutetaan ulkolämpötilan mukaan, jolloin lukot pysyy kuivina myös kovalla pakkasella.

Minun mielestäni takakontin aukaisunuppi on hölmösti suunniteltu,
se toimii kesällä, mutta talvella se nuppi jäätyy jumiin ja konttia ei saa siten auki. Joten jotain oli kehitettävä että kontin saa auki kelillä kun kelillä.
Vastaa Viestiin