Taustatietona sen verran kaikki alkoi siitä että autosta hajosi viime jouluna EGR, auto sammui kylmänä pihaan heti kun laittoi vaihteen päälle, joten piti tyhjäkäynnillä odottaa auto lämpöseksi ja sitten pääsi köröttelemään huoltoon. EGR ohjelmoitiin pois (ei tulpattu) ja samalla ohjelmoitiin lisää tehoa.
Kaikki toimi tämän jälkeen hyvin pari kuukautta, kunnes huomasin keväällä että ahtoputki on halki, jota olin jo epäillyt edellisenä syksynä kun ahtoputken ympäristössä oli märkää, mutta silloin tuo halkeema jäi kuitenkin huomaamatta. Ahtoputki tietysti vaihdettiin nyt viime keväänä ja auto rupesi sen jälkeen kickdown kiihdytyksissä nykimään vaihteen vaihdon aikana ja sitä yritettiin selvittää tuloksetta, autoon vaihdettiin ilmansuodatinta, polttoainesuodatinta, dpf paine-ero anturia jne... Muistaakseni tuon saman 11ad00 koodin takia vaihdettiin tuo anturi mutta se ei vaikuttanut mitenkään. Mikään ei auttanut joten päätin käydä ottamassa ohjelman pois ja nykiminen kiihdytyksissä loppui heti ja nyt auto toimii muuten normaalisti.
Tämän vakioinnin jälkeen taas alkoi nämä pidempien matkojen ongelmat ja auto lyö sen vikatilan päälle tosiaan noin 1.5h ajon jälkeen, yleensä motarilla, mutta auton käynnistys uudelleen onneksi nollaa tuon ja sit toimii taas normaalisti. Tuo 11ad00 koodi ilmeisesti viittaa siihen että DPF olisi tukossa ja tuo 102100 ohjainlaitteen vika taas viittaa ken tietää mihin. DPF paine-eroja katottiin tuossa vikakoodien kanssa samalla niin tyhjäkäynnillä näytti 12 mbar ja korkeilla kierroksilla taisi olla jotain 150 mbar eli yli rajojen. Onko kellään ollut samanlaista ongelmaa niin tietäisi mistä voisi johtua, onko kannattavampaa yrittää pestä DPF vai käynkö vaan tyhjäämässä DPF:n ja uudelleen ohjelmoimassa auton toivoen parasta että nämä loputtomat EGR ja DPF viat häviäisi? Vai voiko kyseessä olla jotain muuta kun DPF? Iso kiitos jos edes jaksoit tämän saarnan lukea
