w204 c320 cdi DPF / ohjelmointi ongelma

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
hypsykkä
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 8
Liittynyt: Ti 01.08.2023 18:53

w204 c320 cdi DPF / ohjelmointi ongelma

Viesti Kirjoittaja hypsykkä »

Morjesta, lähdetäämpä ekaa kertaa tälle forumille kirjottelemaan kun alkaa itseltä neuvot loppumaan. Eli auto on 203t km ajettu vm. 2008 w204 c320 CDI om642 myllyllä ja ongelma on se että auto menee noin 1.5h ajon jälkeen vikatilaan, moottorivalo ei kuitenkaan syty. Kävin lukemassa ekaa kertaa motonetissä vikakoodit ja antoi tämmöisen: P2002 Diesel particulate filter efficiency below threshold bank 1 ja nyt kävin ihan huoltamolla lukemassa vikakoodit ja tämmöset tuli: 11ad00 (ilmamassa diesel hiukkassuodattimessa liian pieni) sekä 102100 (ohjainlaitteessa sisäinen vika).

Taustatietona sen verran kaikki alkoi siitä että autosta hajosi viime jouluna EGR, auto sammui kylmänä pihaan heti kun laittoi vaihteen päälle, joten piti tyhjäkäynnillä odottaa auto lämpöseksi ja sitten pääsi köröttelemään huoltoon. EGR ohjelmoitiin pois (ei tulpattu) ja samalla ohjelmoitiin lisää tehoa.
Kaikki toimi tämän jälkeen hyvin pari kuukautta, kunnes huomasin keväällä että ahtoputki on halki, jota olin jo epäillyt edellisenä syksynä kun ahtoputken ympäristössä oli märkää, mutta silloin tuo halkeema jäi kuitenkin huomaamatta. Ahtoputki tietysti vaihdettiin nyt viime keväänä ja auto rupesi sen jälkeen kickdown kiihdytyksissä nykimään vaihteen vaihdon aikana ja sitä yritettiin selvittää tuloksetta, autoon vaihdettiin ilmansuodatinta, polttoainesuodatinta, dpf paine-ero anturia jne... Muistaakseni tuon saman 11ad00 koodin takia vaihdettiin tuo anturi mutta se ei vaikuttanut mitenkään. Mikään ei auttanut joten päätin käydä ottamassa ohjelman pois ja nykiminen kiihdytyksissä loppui heti ja nyt auto toimii muuten normaalisti.

Tämän vakioinnin jälkeen taas alkoi nämä pidempien matkojen ongelmat ja auto lyö sen vikatilan päälle tosiaan noin 1.5h ajon jälkeen, yleensä motarilla, mutta auton käynnistys uudelleen onneksi nollaa tuon ja sit toimii taas normaalisti. Tuo 11ad00 koodi ilmeisesti viittaa siihen että DPF olisi tukossa ja tuo 102100 ohjainlaitteen vika taas viittaa ken tietää mihin. DPF paine-eroja katottiin tuossa vikakoodien kanssa samalla niin tyhjäkäynnillä näytti 12 mbar ja korkeilla kierroksilla taisi olla jotain 150 mbar eli yli rajojen. Onko kellään ollut samanlaista ongelmaa niin tietäisi mistä voisi johtua, onko kannattavampaa yrittää pestä DPF vai käynkö vaan tyhjäämässä DPF:n ja uudelleen ohjelmoimassa auton toivoen parasta että nämä loputtomat EGR ja DPF viat häviäisi? Vai voiko kyseessä olla jotain muuta kun DPF? Iso kiitos jos edes jaksoit tämän saarnan lukea :D
TPLtre
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1287
Liittynyt: To 31.01.2019 19:12

Re: w204 c320 cdi DPF / ohjelmointi ongelma

Viesti Kirjoittaja TPLtre »

Ei nuo DPF:n paine-erolukemat mitenkään isoja olisi, ajossa. Mutta jos paikallaan kierroksia nostaessa jo 150 mbar, niin sitten on. Jos nyt oikein ymmärsin, niin viallista EGR:ää ei vahdettu, vaan "korjattiin" ohjelmalla. No se ei sitä lopeta vuotamasta. Vaihda EGR tai tulppaa linja on mun neuvo.
Avatar
hypsykkä
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 8
Liittynyt: Ti 01.08.2023 18:53

Re: w204 c320 cdi DPF / ohjelmointi ongelma

Viesti Kirjoittaja hypsykkä »

TPLtre kirjoitti: Ti 01.08.2023 20:08 Ei nuo DPF:n paine-erolukemat mitenkään isoja olisi, ajossa. Mutta jos paikallaan kierroksia nostaessa jo 150 mbar, niin sitten on. Jos nyt oikein ymmärsin, niin viallista EGR:ää ei vahdettu, vaan "korjattiin" ohjelmalla. No se ei sitä lopeta vuotamasta. Vaihda EGR tai tulppaa linja on mun neuvo.
Aivan oikein ymmärsit, rikkinäinen EGR vaan poistettiin ohjelmalla mutta ei tulpattu, tätä vuotoa itsekin yhtenä syynä epäilin. Täytyy katsoja jos tuohon jonkun tulpan keksisi. :thumbup:
TPLtre
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1287
Liittynyt: To 31.01.2019 19:12

Re: w204 c320 cdi DPF / ohjelmointi ongelma

Viesti Kirjoittaja TPLtre »

Otollisin paikka on putkessa joka tulee EGR-lämmönvaihtimelta kaasuläpän koteloon sinne alle. Se on muistaakseni kolmella torxilla siellä kiinni alapuolelta ja lämmönvaihtimessa O-renkaalla, eli pystyy kaiketi irrottamaan vain avaamalla ne ruuvit ja kieputtamalla sopivasti. Siellä kaasuläpän jälkeisessä muovikotelossa on 90 asteen mutkan tekevä käyrä ja se mahtunee sieltä kiertämällä alas. Itse purin turhankin paljon.
Avatar
hypsykkä
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 8
Liittynyt: Ti 01.08.2023 18:53

Re: w204 c320 cdi DPF / ohjelmointi ongelma

Viesti Kirjoittaja hypsykkä »

TPLtre kirjoitti: Ti 01.08.2023 20:35 Otollisin paikka on putkessa joka tulee EGR-lämmönvaihtimelta kaasuläpän koteloon sinne alle. Se on muistaakseni kolmella torxilla siellä kiinni alapuolelta ja lämmönvaihtimessa O-renkaalla, eli pystyy kaiketi irrottamaan vain avaamalla ne ruuvit ja kieputtamalla sopivasti. Siellä kaasuläpän jälkeisessä muovikotelossa on 90 asteen mutkan tekevä käyrä ja se mahtunee sieltä kiertämällä alas. Itse purin turhankin paljon.
Kiitos, täytyypä katsoa tuo. Millä itse tulppasit tuon putken?
Anzzu
Mersumies
Mersumies
Viestit: 603
Liittynyt: Ke 08.06.2016 17:44

Re: w204 c320 cdi DPF / ohjelmointi ongelma

Viesti Kirjoittaja Anzzu »

Riittääkö tulppaus, vai pitääkö myös ohjelmasta sulkea egr? Egr-ilmeisesti palautettiin toimintaan kun ohjelma vakioitiin takaisin?
Avatar
puunakki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 624
Liittynyt: Ke 27.05.2015 08:38

Re: w204 c320 cdi DPF / ohjelmointi ongelma

Viesti Kirjoittaja puunakki »

Pitää myös ottaa EGR ohjelmasta pois.
Käyttikset:
MB S213 200d -18
MB X253 300d -19

Harrastevehkeet:
MB R230 SL 500 -03 AMG 55 look
MB R129 SL 500 -96
MB R107 SL 300 -86

Entiset:
MB S212 E 350Cdi -10 Avantgarde
MB W211 E 320Cdi -03 Avantgarde
MB W203 C 220Cdi -06 Elegance
MB W210 E 220D -98 Classic
MB W124 E 200D -94
Avatar
hypsykkä
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 8
Liittynyt: Ti 01.08.2023 18:53

Re: w204 c320 cdi DPF / ohjelmointi ongelma

Viesti Kirjoittaja hypsykkä »

Anzzu kirjoitti: Ti 01.08.2023 21:01 Riittääkö tulppaus, vai pitääkö myös ohjelmasta sulkea egr? Egr-ilmeisesti palautettiin toimintaan kun ohjelma vakioitiin takaisin?
EGR jätettiin pois päältä kun auto muuten laitettiin vakioksi.
TPLtre
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1287
Liittynyt: To 31.01.2019 19:12

Re: w204 c320 cdi DPF / ohjelmointi ongelma

Viesti Kirjoittaja TPLtre »

hypsykkä kirjoitti: Ti 01.08.2023 20:59 Kiitos, täytyypä katsoa tuo. Millä itse tulppasit tuon putken?
Käyrä juuresta poikki ja hitsillä tulppa.
Vastaa Viestiin