OM642 softan ronkkiminen

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
TTH
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 5
Liittynyt: Ma 27.06.2011 17:27
Paikkakunta: Äänekoski

OM642 softan ronkkiminen

Viesti Kirjoittaja TTH »

Moro,
Tässä koittanut vähän päästä tähän EDC16 maailmaan kiinni, vinkkejä kaipaisin että miten pääsee alkuun ja vähän tutkimaan mitä sille on tehty. Auto tosiaan vuosimallin 2010 Vito 120CDI. Softanumero 508974

MPPS:llä otettu jonkunlainen hexdumppi. Mulla joku OM642 Damos/A2L löytyy mutta verrattaessa tuohon hexdumppiin ei oikein kohtaa. Driver wish on löydetty ja tosiaan tuossa Damoksessa se on 8x8, Viton softassa taas 9x10. Tuossa Damosissa on niin paljon roinaa että ei tiedä mihin kannattaa keskittyä.

EGR on joku ohjelmoinut pois luultavasti tosi kauan aikaa sitten (en ole ikinä nähnyt niin puhdasta imusarjaa, ei yhtään mustaa koko imusarjassa kun kesällä tein kurahaararemontin), kiinnostaisi löytää siihen liittyvät kartat tuolta ja katsoa mitä sille on tehty. Compare ja offsetilla saa kartat jollakin tavalla kohtaamaan, mutta tuo EGR control value karttaa en löydä. Vai onko EGR ohjaukseen lisätty resoluutiota ja muutenkin suht raakasti muuteltu ajan saatossa?
DPF kiinnostaisi kanssa ihmetellä, ilmeisesti VAG-vehkeissä ihan vaan joku switch? Joku sanoo että Mersun softassa ei semmoista ole, noilla VAG-ohjeilla olen yhden semmoisen mielestäni löytänyt.

Tuppaako porukka signaamaan omia tekeleitään? Olisi mielenkiintoista tietää mistä semmoista kannattaa etsiä jos näin on tapana tehdä.
MJPfin
Mersumies
Mersumies
Viestit: 4690
Liittynyt: Pe 14.09.2018 20:20

Re: OM642 softan ronkkiminen

Viesti Kirjoittaja MJPfin »

Vitossa ei välttämättä ole EGR venttiiliä edes.
racer123
Mersumies
Mersumies
Viestit: 595
Liittynyt: Pe 20.06.2014 18:59

Re: OM642 softan ronkkiminen

Viesti Kirjoittaja racer123 »

Noita EDC16 on aika monta eri versiota niin väärän mallinen damos ei ihan hirveästi auta, olikohan vielä siten että tavara-autojen ohjelmassa oli joku perustava ero henkilöautoihin
Tähdelliset: S211 E270CDI, W124 230E turbo, C123 230CE (kv), W123 240D x2, W123 220D
Star C4 Tampereella, sopii vuosimalleihin '93-'20. Yhteys YV.
TPLtre
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1272
Liittynyt: To 31.01.2019 19:12

Re: OM642 softan ronkkiminen

Viesti Kirjoittaja TPLtre »

Jos noinkin vanhassa on puhtaat imusarjat, niin varmasti on ohjelmoitu. Muutetun ohjelman vertaaminen damosiin on vielä hankalampaa, kun kartat eivät täsmää. EGR:n poisto on vain yhden kartan vetäminen sileäksi, pyydetään paskan sijaan vain puhdasta ilmaa koko aluella. Siis jos sellainen autoon on asennettu.

Ja tosiaan, pitää löytää oikean ohjelmaversion damos, esim. Chryslerin damokset eivät oikein natsaa. Ja parasta olisi jos on vakiosofta, jota verrata.
FinlandMerceds
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5932
Liittynyt: Ke 22.07.2015 10:48
Paikkakunta: Mökillä

Re: OM642 softan ronkkiminen

Viesti Kirjoittaja FinlandMerceds »

TTH kirjoitti: Ti 17.10.2023 14:47 Moro,
Tässä koittanut vähän päästä tähän EDC16 maailmaan kiinni, vinkkejä kaipaisin että miten pääsee alkuun ja vähän tutkimaan mitä sille on tehty. Auto tosiaan vuosimallin 2010 Vito 120CDI. Softanumero 508974

MPPS:llä otettu jonkunlainen hexdumppi. Mulla joku OM642 Damos/A2L löytyy mutta verrattaessa tuohon hexdumppiin ei oikein kohtaa. Driver wish on löydetty ja tosiaan tuossa Damoksessa se on 8x8, Viton softassa taas 9x10. Tuossa Damosissa on niin paljon roinaa että ei tiedä mihin kannattaa keskittyä.

EGR on joku ohjelmoinut pois luultavasti tosi kauan aikaa sitten (en ole ikinä nähnyt niin puhdasta imusarjaa, ei yhtään mustaa koko imusarjassa kun kesällä tein kurahaararemontin), kiinnostaisi löytää siihen liittyvät kartat tuolta ja katsoa mitä sille on tehty. Compare ja offsetilla saa kartat jollakin tavalla kohtaamaan, mutta tuo EGR control value karttaa en löydä. Vai onko EGR ohjaukseen lisätty resoluutiota ja muutenkin suht raakasti muuteltu ajan saatossa?
DPF kiinnostaisi kanssa ihmetellä, ilmeisesti VAG-vehkeissä ihan vaan joku switch? Joku sanoo että Mersun softassa ei semmoista ole, noilla VAG-ohjeilla olen yhden semmoisen mielestäni löytänyt.

Tuppaako porukka signaamaan omia tekeleitään? Olisi mielenkiintoista tietää mistä semmoista kannattaa etsiä jos näin on tapana tehdä.
Sig voi olla vaikika lähes merkityksetön muutos jossain "kartassa"
myös sinnä "sivupalkissa" voi olla ihan tekstinä kuten vaikkapa yhden brabus mesen ohjelmassa
missä oli vaan kartaaväänellty oli,
Mpps lukee vain alueen mitä yleensä tarvitsee muutella
josku oli sivustu chpitunarit tms minne ladatiin läjäpäin eri versiota vakio ohjelmista
jos se vielä on hengissä niin etsi sieltä vastaavan auton vastavalla numerolla oleva vakio ja laita
olsiin päälekäin niin erot näkyy heti,

tälläkin sivistolla on ollut paljon juttu mutta kaupalisista
syistä ylläpito poistanut suuriman osan niistä
Mökkillä
'
MJPfin
Mersumies
Mersumies
Viestit: 4690
Liittynyt: Pe 14.09.2018 20:20

Re: OM642 softan ronkkiminen

Viesti Kirjoittaja MJPfin »

Ei niitä tarvitse signeerata, kyllä sen oman yleensä tunnistaa kun tulee vastaan jossain kopion kopio.

No read tageja on turha tehdä, ne on kierrettävissä naurettavan helposti. Ja yleensä ne no readit on niissä paskemmissa softissa missä yritetään estää omien räpellysten lukeminen.
Toi on hyvä opiskella tekemään ite, sit kun ymmärtää mitä ja miksi niin tajuaa kuinka paskoja noi bulkki lastut on.
TTH
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 5
Liittynyt: Ma 27.06.2011 17:27
Paikkakunta: Äänekoski

Re: OM642 softan ronkkiminen

Viesti Kirjoittaja TTH »

MJPfin kirjoitti: Ti 17.10.2023 15:30 Vitossa ei välttämättä ole EGR venttiiliä edes.
No siis, ainakin hardware koneesta löytyy, EGR-jäähdytintä myöten. Tuossa kuva kesältä.
https://i.imgur.com/m7rLQbc.jpg
Tuossa sain eräältä avuliaalta foorumilaiselta kopion ilmeisesti vakiosoftasta joka on samalla softanumerolla. Eroa yhdellä rivillä.
https://i.imgur.com/qZyQNmR.png
TPLtre kirjoitti: Ti 17.10.2023 16:48 Jos noinkin vanhassa on puhtaat imusarjat, niin varmasti on ohjelmoitu. Muutetun ohjelman vertaaminen damosiin on vielä hankalampaa, kun kartat eivät täsmää. EGR:n poisto on vain yhden kartan vetäminen sileäksi, pyydetään paskan sijaan vain puhdasta ilmaa koko aluella. Siis jos sellainen autoon on asennettu.

Ja tosiaan, pitää löytää oikean ohjelmaversion damos, esim. Chryslerin damokset eivät oikein natsaa. Ja parasta olisi jos on vakiosofta, jota verrata.
Jep, tuo Damos on speksin mukaan joku W203 C-sarjalaisen, toki siinähän nyt voi kirjailla mitä vain. Damos on joku 3xxxxx softaversiolle, mulla tosiaan 5xxxxx, voisi kuvitella että jonkunlainen kronologia noissa on.
FinlandMerceds kirjoitti: Ke 18.10.2023 11:17 Mpps lukee vain alueen mitä yleensä tarvitsee muutella
Mikäs olisi semmonen millä saisi koko boksin luettua, onnistuuko edes portin läpi? Harmi kun tuosta omasta Kvaserin Leafista ei taida tässä tapauksella olla apua.

Yksi mikä unohtui kysyä on että löytyisikö moottorille/autolle jostain kytkentäkaavioita. Ongelmana myös P2032, mikä nyt ilmeisesti on taempi pakokaasun lämpöanturi. Uusi anturi paikoillaan mutta ei eroa. Kiinnostaisi tutkailla vähän kaaviota, olisiko siellä jossain liitos vielä välissä. Meinaa olla vähän kiven alla nää toimivan meisselin WIS ohjelmat.
TPLtre
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1272
Liittynyt: To 31.01.2019 19:12

Re: OM642 softan ronkkiminen

Viesti Kirjoittaja TPLtre »

Aika monikin damos on softaversiolle 3xxxxx. Silti ne ei täsmää toiseen softaversioon 3xxxxx. Saati sitten 5xxxxx.
MJPfin
Mersumies
Mersumies
Viestit: 4690
Liittynyt: Pe 14.09.2018 20:20

Re: OM642 softan ronkkiminen

Viesti Kirjoittaja MJPfin »

Pitää olla tyytyväinen jos on edes jonkinlainen damos, monia joutunut penkomaan ja testaamaan ilman mitään apuja.
Kannattaa katsoa 2D tilassa ja vertailla niitä päällekkäin, sit vaan kopioit kartan rakenteen omaan mitkä täsmää, ne on aika äkkiä lopulta tehnyt kun hetken harjoittelee.

Koko boksin lukuun ktag, ja pöydällä luku.
Vastaa Viestiin