juu-zo kirjoitti: ↑La 07.01.2023 15:00
Uusi solenoidi marmorilta ~35€, uusi tappi ~5€. Takapuskuri irti ja vaihto tallissa tehden rauhallisesti kokonaisuudessaan noin 1,5h homma ja auto on takaisin ajossa.
Tuohon kun jotkut miettinyt että miten latausluukun kannen saisi auki jos lukko jumittaa niin helpointa on suojata hieman teipillä puskuria ja muovisella verhoilutyökalulla longottaa kantta hieman ulospäin ja samalla liu’uttaa sitä vasemmalle, toisinsanoen irrottaa luukun kansi. Tämän jälkeen saa tapin käännettyä irti kannesta ja kannen auki. Älä tee pakkasessa ettei muoviset kannen kynnet napsahda poikki.
Uuden solenoidin vaihto vaatii joka tapauksessa puskurin irroituksen, joten kannen aukaisu on toisaalta vähän turha homma jos tarkoitus on korjata kuitenkin vika.
Löytyiskö tuohon varaosaan (solenoidi + tappi ) jotain varaosanumeroa?
juu-zo kirjoitti: ↑La 07.01.2023 15:00
Uusi solenoidi marmorilta ~35€, uusi tappi ~5€. Takapuskuri irti ja vaihto tallissa tehden rauhallisesti kokonaisuudessaan noin 1,5h homma ja auto on takaisin ajossa.
Tuohon kun jotkut miettinyt että miten latausluukun kannen saisi auki jos lukko jumittaa niin helpointa on suojata hieman teipillä puskuria ja muovisella verhoilutyökalulla longottaa kantta hieman ulospäin ja samalla liu’uttaa sitä vasemmalle, toisinsanoen irrottaa luukun kansi. Tämän jälkeen saa tapin käännettyä irti kannesta ja kannen auki. Älä tee pakkasessa ettei muoviset kannen kynnet napsahda poikki.
Uuden solenoidin vaihto vaatii joka tapauksessa puskurin irroituksen, joten kannen aukaisu on toisaalta vähän turha homma jos tarkoitus on korjata kuitenkin vika.
Löytyiskö tuohon varaosaan (solenoidi + tappi ) jotain varaosanumeroa?
x_ismo kirjoitti: ↑Ti 10.01.2023 13:47
Tuo latausluukku on suuttelultaan täysin ala-arvoinen. Pistoketta irroitettaessa sinne menee helposti pikkaisen lunta ( jos on kunnolla satanut, harjaus ei kaikkea saa pois) ja sitten pahimmillaan pakkautuu sinne pohjalle niin ettei seuraavalla kerralla lataus onnistu ( se lukitus ei mene päälle).
Mulla on nyt mukana vanha hiustenkuivaaja autossa jossa saa jäät ja lumet pois kun tulee tilanne päälle taas ( muutaman kerran tänä talvena).
Onneksi kohta on taas vesikelit ja kaikki sulaa itsekseen.
Jospa siihen laittaisi suojan jolla lunta ei mene latauksen aikana?
juu-zo kirjoitti: ↑La 07.01.2023 15:00
Uusi solenoidi marmorilta ~35€, uusi tappi ~5€. Takapuskuri irti ja vaihto tallissa tehden rauhallisesti kokonaisuudessaan noin 1,5h homma ja auto on takaisin ajossa.
Tuohon kun jotkut miettinyt että miten latausluukun kannen saisi auki jos lukko jumittaa niin helpointa on suojata hieman teipillä puskuria ja muovisella verhoilutyökalulla longottaa kantta hieman ulospäin ja samalla liu’uttaa sitä vasemmalle, toisinsanoen irrottaa luukun kansi. Tämän jälkeen saa tapin käännettyä irti kannesta ja kannen auki. Älä tee pakkasessa ettei muoviset kannen kynnet napsahda poikki.
Uuden solenoidin vaihto vaatii joka tapauksessa puskurin irroituksen, joten kannen aukaisu on toisaalta vähän turha homma jos tarkoitus on korjata kuitenkin vika.
Löytyiskö tuohon varaosaan (solenoidi + tappi ) jotain varaosanumeroa?
A2228203197
A2228203297
KIIIIITOS !!
Siis onko se ongelma tuossa latausluukun tapissa (A2228203297 - 3,62€) vaiko solenoidissa (A2228203197 - 19,13€)?
Solenoidi kyllä ronksahtaa miehekkäästi, kun avaa lukituksen ja tappikin näyttää siistiltä.
Silti luukkua pitää narrata aukeamaan, vaikka on kuinka kelit plussalla.
Kyse lienee ennemminkin lian poistamisesta, joka pääsee helposti solenoidin puolelle ja siksi jumittaa.
Eikö jarrupesuaine auta?
Pimentyneitä solenoideja on ainakin tullut nähtyä ja vaihdettua. Samassa vaihdettu aina tappi koska se nyt vaan on niin edullinen ja helppo vaihtaa siinä samassa. Ei jää ainakaan takkuilemaan sen takia että tappi olisi kulunut jne.
Taitaa magneetti pysyä muovipuskurissa vähän huonosti.
Sama lukitusongelma alkoi vaivaamaan, alle kuukauden ollut auto omistuksessa. Pitää kilauttaa autoliikkeeseen..
Mitenkäs autoliike suhtautuu näihin korjauksiin? Myyjäliikkeelle kyssäriä laitoin, (kaupasta on n. 1kk.) Merkkiliike ilmoitti ettei korjaus mene gw kuluihin?
Auto on siis e300de vm.2020 ajettu 40tkm
Luulin että olisi automaattisesti goog will juttuja, mut kuulemma artisti maksaa tyyppinen juttu on mersulla?
Onko kokemusta että joku olisi saanut asian korjautettua valmistajan piikkiin? Hinta-arvio oli n. 300€
Lisäkysymys: Onko joku ratkaissut asiaa, esim. Korvaamalla tämän onnettoman ratkaisun jollain muulla suljeta tavalla? Itse mietin että korvaisin tämän lukituksen magneetilla.
Mulla hajosi tuo taas pari kk sitten. Hyvin solenoidi siellä naksahti, tappi kunnossa mutta silti ei auennut. Oireili jo pari kk ennenkuin lopulta hajosi.
Lievää väkivaltaa käyttäen luukku auki ja tappi pois (kiertämällä lähti helposti). Pari pientä magneetti muistaakseni motonetistä ( tai puuilosta, en muista), tarkistin että mahtuu aukenemaan. Kumpikin kiinni jollain mustalla liimamassalla, maalarinteipillä luukku kiinni yön ajaksi sopivaan asentoon.
Aamulla teippi pois ja ongelmat poissa. Luukun avaaminen onnistuu kynnellä helposti ( myös lyhyillä).
Ehkä joskus jaksan perehtyä tuohon mekanismiin ja siihen miksi se ei toimi luotettavasti edes vuotta mutta tuo viritys on nyt käytössä tämän talven.
KL-varaosista löytyy tappi, 6,15€ ja solenoidi 43,40€
Käyn kokeilemassa, mikäli tapin vaihto auttaisi, sitä on nyt monessa huollossa toitotettu, että vika on siinä?
Mielestäni tuo tappi vaikuttaa ihan ok kuntoiselta.
Pitäisikö sieltä kuulua se solenoidin naksahdus vasta kun ovien lukitus on avattu, vai kuuluuko tuon luukun aueta vaikka ovet olisi lukittuna?
Nyt kyllä täytyy todeta ettei ihmeiden päivät ole vielä ohi. Kävin ostamassa KL varaosista tuon tapin (6,15€) ja kas kummaa, luukun lukitus alkoi toimimaan???
Katsotaan nyt kauanko toimii. Mitään eroa en näin äkkiä silmämääräisesti huomannut, muuta kun että uusi tappi oli hieman tiukempi kiertää paikoilleen siihen kanteen.
Timo Hulkko kirjoitti: ↑Ma 20.11.2023 18:21
Nyt kyllä täytyy todeta ettei ihmeiden päivät ole vielä ohi. Kävin ostamassa KL varaosista tuon tapin (6,15€) ja kas kummaa, luukun lukitus alkoi toimimaan???
Katsotaan nyt kauanko toimii. Mitään eroa en näin äkkiä silmämääräisesti huomannut, muuta kun että uusi tappi oli hieman tiukempi kiertää paikoilleen siihen kanteen.
Pistä siihen tapin nokkaan inasti silikoonirasvaa vielä, eikä se pahaa tee jos välillä sen tapin puhdistat paperilla ja pistät uutta silikonirasvaa, mutta ei paljoo.
W295 EQE 350+ -22, C207 E250 cdi -14, W906 310 cdi -10, S204 C200 cdi -08, ex S205 C200 cdi -16, ex S205 C350e -16, ex S204 C200 cdi -09, ex S203 C200 cdi, -03, ex R107 SL350 -71
Sähköjuttui, koodauksia, online softa/scn.
Itsellä katkesi tämä muovinen tappi juuresta joka on kiinni latausluukun ovessa. Onkohan tämä helppo vaihtaa itse, ettei aiheuta suurta vahinkoa lisää. Onko tapin kanta jotenkin kierteillä ovessa. Kl-varaosissa näytti maksavan 7,40e.
Juuso1995 kirjoitti: ↑Ma 12.02.2024 09:18
Itsellä katkesi tämä muovinen tappi juuresta joka on kiinni latausluukun ovessa. Onkohan tämä helppo vaihtaa itse, ettei aiheuta suurta vahinkoa lisää. Onko tapin kanta jotenkin kierteillä ovessa. Kl-varaosissa näytti maksavan 7,40e.
Kyseessä c350e -16
Helppo homma vaihtaa. Tappi on 90 asteen pyöräytyksellä kiinni luukussa. Luukun kannen voit liu'uttaa luukusta pois ulospäin vetämällä. Tapin saa kiertämällä joko käsin tai sieltä kannen alta torxilla pyöräyttämällä pois. Uusi päinvastaisessa järjestyksessä takas.
Juuso1995 kirjoitti: ↑Ma 12.02.2024 09:18
Itsellä katkesi tämä muovinen tappi juuresta joka on kiinni latausluukun ovessa. Onkohan tämä helppo vaihtaa itse, ettei aiheuta suurta vahinkoa lisää. Onko tapin kanta jotenkin kierteillä ovessa. Kl-varaosissa näytti maksavan 7,40e.
Kyseessä c350e -16
Helppo homma vaihtaa. Tappi on 90 asteen pyöräytyksellä kiinni luukussa. Luukun kannen voit liu'uttaa luukusta pois ulospäin vetämällä. Tapin saa kiertämällä joko käsin tai sieltä kannen alta torxilla pyöräyttämällä pois. Uusi päinvastaisessa järjestyksessä takas.
Okei, eli lähdetään siis itse työstämään. Kiitos vastauksesta!
Solenoidi irtoaa kiinnityksestään pyöräyttämällä neljäsosakierroksen vastapäivään. Latausluukun alta solenoidista näkyy tapille reikä ja siinä on myös kaksi hahloa. Siihen etsii leveän talttaruuvarin tai kolikon tjms jolla pääsee vääntämään solenoidia. Ja kiinnitys sitten toisin päin. Solenoidi paikoilleen ja pyöräytys neljäsosa kierrosta myötäpäivään. Hommasta omakohtainen kokemus. Ja koko puskuria ei tarvitse irroittaa. Sen verran apumiehen puolelta, että mahtuu kädellä asettelemaan solenoidin kohdilleen.
Ohessa vielä purettu solenoidi. Konstruktio koostuu kahdesta toiminteesta. Keskuslukituksen sähkömoottori liikuttaa pientä muovista lukitussalpaa tappia vasten. Tämä kannattaa huomioida, kun asentaa uuden tapin kanteen, että yhdellä sivulla oleva ylimääräinen kolo tulee ylöspäin. Siihen se lukitussalpa asettuu ja lukitsee kannen. Kriittisin osa on se pieni rengas, joka pyörähtää aina kun luukku avataan tai suljetaan. Renkaan sisäpuolella on pienet nystyrät, jotka seuraavat tapissa olevia uria. Toiminne siis vähän samantapainen kuin kuulakärkikynässä. Ja koska tuon renkaan liukupinnat ovat muovia ja varsinkin kun rengas on hyvin alttiina pölylle, niin kerättyään pölyä tuo rengas ei enää pyörähdä kunnolla.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Vaihdoin omaani alkuperäiset osat ( KL-varaosista) magneetin tilalle. Puskuria pystyy yläkautta raottamaan niin että tällainen lapiokäsikin saa jotenkuten uuden solenoidiosan laitettua tilalle. Kääntämällä vanha tippuu ja saa alakautta pois. UUsi kiinni johtoihin ja narulla hinaus tarpeeksi ylös jotta saa sormilla kiinni. Paikoilleen vinossa ja sitten pyöräytys niin lukittuu paikoilleen.
Omassa farkussa solenoidin vaihto edessä. Kurkkasin pikaisesti puskurin kulmaan ja aika ahdasta on ainakin tuon amg puskurin takana. Nuo koriste ”putkenpää” kulmat peittää sopivasti ainakin suoran yhteyden tuonne solenoidille. Katsotaan joutuuko puskurin irroittamaan ihan kokonaan vai saako jostain raoteltua tilaa. Farkun puskurin irroittelusta ei paljoa löydy videoita mutta lienee aikalailla samanlainen homma kuin sedanissa.
Ja vastaus yllä olevaan kysymykseen on että ei onnistu ilman puskurin irroitusta. Mielestäni puskurin irroituksessa kokonaisuudessaan työläin vaihe on takavalojen irroittaminen. Puskurin kynnet on mahdoton saada takavalojen alta pois ilman valojen irroitusta ja valojen irroitukseen joutuu vähän ähertämään verhoilujen kanssa. Kannattaa myös varata 10mm piiiitkä hylsy aina puskurin irroitukseen, itse tein hitsaamalla 10mm ja 11mm pitkät hylsyt peräkkäin. 65tkm kesti siis ensimmäinen solenoidi. Kuten aiemmin täällä on kuvia ollut niin käytännössä solenoidin tappaa hiekkatien pöly joka kulkeutuu tuonne sisään ja lopulta mekanismi ei toimi enää oikein.
Itsellä vaihdettu latausluukku viime vuoden puolella, nyt taas jumittaa. Tällä kertaa latausluukku oli ollut n. viikon kiinni eikä suostunut aukeamaan. Nyt muutaman päivän "kokeilutauon" jälkeen kokeilin taas avata luukkua laittamalla lukituksen ensin muutaman kerran auki ja kiinni ja ihme kyllä, luukku aukesi toisella yrittämällä, mutta ei taasen pysy enää pohjassa muuten kuin lukittuna! Ei tässä enää tiedä pitäisikö itkeä vai nauraa. Onneksi vaihdetulla osalla on ilmeisesti 2 vuoden takuu.
Morjensta! Sama vika ilmeni munkin eemelissä. Vaihdoin tapin ja ei se siitä huolimatta alkanut vörkkiä. Tein sit seuraavan virityksen.
Nyt pelaa eikä tartte ihmetellä:) Scotch High-Tech Extreme teippiä Thats`s it
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Kesällä vaihdoin omaani, marraskuussa jo lopetti toiminnan kylmien kelien tultua. Tappi pois ja pari magneettia pitämään tuota kiinni. Toimii kuin junan vessa. Lisäksi pieni läpinäkyvä muovilipare jolla saa vedettyä luukun auki. En taida enää tuota korjata, sen verran epäluotettava laitos.