500SL 1990
Re: 500SL 1990
Asentaessa venttiilikopan tiiviste karkaa hyvin helposti jostain kohtaa urastaan sivuun ja seurauksena on vuoto. Tavallisesti sen saa painettua kohdalleen löysäämällä hieman ruuveja.
Imuvuodot ovat yksi tavallisimmista M119 tyhjäkäynnin ongelmista; vanhetessaan kumiputket kovettuvat ja alkavat lopulta vuotaa. Netistä löytyy hyvin tarinaa tyhjäkäynnin mahdollisista haasteista.
Imuvuodot ovat yksi tavallisimmista M119 tyhjäkäynnin ongelmista; vanhetessaan kumiputket kovettuvat ja alkavat lopulta vuotaa. Netistä löytyy hyvin tarinaa tyhjäkäynnin mahdollisista haasteista.
Re: 500SL 1990
Tiiviste on kyllä ollut kohillaan kun olen peilin kanssa kattonut.. en tiiä sitten että onko huonon laadun tiiviste (Elring) mutta oikean puoleinen pitää öljyt sisällä.. täytyy tutkia tarkemmin ettei sitten ite kannessa ole jotain naarmua tai vastaavaa.. ilkeetä tuo öljynvuoto kun kone on muualta melkein kuivapazo kirjoitti: ↑Su 01.10.2023 12:29 Asentaessa venttiilikopan tiiviste karkaa hyvin helposti jostain kohtaa urastaan sivuun ja seurauksena on vuoto. Tavallisesti sen saa painettua kohdalleen löysäämällä hieman ruuveja.
Imuvuodot ovat yksi tavallisimmista M119 tyhjäkäynnin ongelmista; vanhetessaan kumiputket kovettuvat ja alkavat lopulta vuotaa. Netistä löytyy hyvin tarinaa tyhjäkäynnin mahdollisista haasteista.

Re: 500SL 1990
Täytyy vaihtaa öljysuodattimen ja lohkon väliin tiiviste kun itkettää sieltä öljyä ja samoin öljypaineen anturista tulee öljyä ulos. En halua mitään öljyvuotoja tässä enään
Miten tuo ohjaussimpukka, se vuotaa kanssa öljyä akselin luota ja se tippuu sitten alatukivarren kumiin (täytyy vaihtaa), auttaisko esim. Omega 917 aine tuonne sekaan? Öljyä ei ole tarvinut lisätä kesän aikana että ei niin paljon vuoda mutta vuotaa liikaa kumminkin ja kun on atf öljyä vielä niin valuu vaikka minne..

Miten tuo ohjaussimpukka, se vuotaa kanssa öljyä akselin luota ja se tippuu sitten alatukivarren kumiin (täytyy vaihtaa), auttaisko esim. Omega 917 aine tuonne sekaan? Öljyä ei ole tarvinut lisätä kesän aikana että ei niin paljon vuoda mutta vuotaa liikaa kumminkin ja kun on atf öljyä vielä niin valuu vaikka minne..
Re: 500SL 1990
Ollut paljon muuta tekemistä kuin tämän kanssa touhuilua. Kotona tullut kaivettua vedenpoistoputkia maahan koska ruohikko tuli aina litimäräks sateella. Tarkoitus ois ens viikon aikana jatkaa tätä hommaa jossa seuraava homma on laittaa suuttimet paikalleen ja sitten taas kokeilla savulaitteella joko vuodot hävis..
Re: 500SL 1990
Moipasi84 kirjoitti: ↑La 30.09.2023 11:08 Savutesterillä kokeilin imusarjasta laittaa savua sisään ja löyty kaks vuotoa. Yks vuotopaikka oli alipainesähköventtiilin tulppa ja toinen oli alipaineletkujen jakorasia joka on tulipellin takana. Imusarjaa ei siis tarvii irrottaa. Kaikki suuttimet toimii nyt myös kun käytin ne ultraäänipesussa, kaks niistä oli tukossa.
Kertoisitko tuosta testitavasta hieman enemmän ja tarkemmin. Millä se savu tehdään ja miten se ajetaan imusarjaan ym,
T.
Jyrki
Re: 500SL 1990
Hei. Savulaitteen voi tehä kun ottaa lasipurkin ja siihen metallikannen (esim kurkkupurkin). Siihen tehään sitten juotoskolville(sanotaanko sitä sellaiseks) reikä kanteen että sen pää menee vaan purkin sisälle ja kahva josta pidetään kiinni jää ulkopuolelle. Kanteen tehään myös reikä johon laitetaan alipaineletkua (josta savu pääsee ulos) ja sitten yks reikä auton renkaan venttiilille josta kompuralla saa ilmaa purkkiin sisälle. Kolvin pään ympärille laitetaan rääsyä missä on öljyä (rääsy laitetaan öljyliokseen vaikkapa vanhaa moottoriöljyä) ja annetaan kuivua ilmassa ensin ettei ole ihan litimärkä öljystä koska muuten juotoskolvi menee siitä rikki. Laitan linkin tähän youtube ohjeeseen (tosin ruotsinkielinen) mutta sieltä ite sen nappasin myös.JyrkiA kirjoitti: ↑Ma 23.10.2023 17:50Moipasi84 kirjoitti: ↑La 30.09.2023 11:08 Savutesterillä kokeilin imusarjasta laittaa savua sisään ja löyty kaks vuotoa. Yks vuotopaikka oli alipainesähköventtiilin tulppa ja toinen oli alipaineletkujen jakorasia joka on tulipellin takana. Imusarjaa ei siis tarvii irrottaa. Kaikki suuttimet toimii nyt myös kun käytin ne ultraäänipesussa, kaks niistä oli tukossa.
Kertoisitko tuosta testitavasta hieman enemmän ja tarkemmin. Millä se savu tehdään ja miten se ajetaan imusarjaan ym,
T.
Jyrki
savukoneen teko (ruotsiksi)
Re: 500SL 1990
Aivan loistava juttu. Kiitos
t.
Jyrki
t.
Jyrki
Re: 500SL 1990
Tallin palovaroittimesta kannattaa patteri ottaa pois ja muistaa laittaa se takaisin näiden savutestien jälkeen ,-)
tomant
tomant
Kiihdytin 190E 201.024
1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020

Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
Re: 500SL 1990
Oleppa hyvä

Re: 500SL 1990
Eilen tuli vähän laiteltua tätä,pitkästä aikaa koska pihahommat vienyt kaiken ajan kuukauden aikana.. No eilen vielä kokeilin suuttimet penkissä ja hyvin toimii nyt. Laitoin suuttimet takasin uusien tiivisteiden ja o-renkaiden kanssa ja voitelin ne jarrusatularasvalla ensin (kumitiivisteet).
Sitten oli aika taas kokeilla että alipaineet on kunnossa. Moottorin puolelle kokeilin savutesterillä ja näytti pitävän tiiviinä.
Ensin kokeilin ajatuksissaan alipainemittarilla tuosta imusarjasta ja eihän sinne saanut yhtään alipainetta.. Hetken mietiskelin että missä vika kunnes sitten aivot tuli mukaan että siellähän on joku/jotkut imuventtiilit varmaan auki
Savutesteri sitten näytti ihan ok joten en ala enempää purkamaan tässä vaiheessa.
Auton puolelle kokeilin sitten alipainemittarilla, se alipaineletku joka menee tulipellin läpi jakorasialle ja vuotohan siellä oli, ei pysynyt yhtään alipaineet sisällä. Otin jakorasiasta putket irti ja kokeilin putki kerrallaan ja siellä pysy paineet sisällä, onneks. Vika näyttäytyi jakorasiaan, ihan hirveen pieni reikä muovissa jota ei melkein silmällä edes nähnyt.. Paikkasin reiän ja nyt pysyy paineet sisällä.
Täytyy jossain vaiheessa laittaa jakorasia vaihtoon.
Seuraavaksi tarvii kattoa tuo vasemman puoleinen nokka-akselin stefa. Sen oon vaihtanut mutta valuttaa öljyä sieltä kuitenkin, sen verran katoin akselia eilen että on vähän urautumaa siinä, tosin ei sormeen tunnu ura. Millä sen saa paremmaks, esim hiomalla?

Siinä alipainemittausta suorittamassa. Mittari on bilteman:
alipainemittari
Sitten oli aika taas kokeilla että alipaineet on kunnossa. Moottorin puolelle kokeilin savutesterillä ja näytti pitävän tiiviinä.
Ensin kokeilin ajatuksissaan alipainemittarilla tuosta imusarjasta ja eihän sinne saanut yhtään alipainetta.. Hetken mietiskelin että missä vika kunnes sitten aivot tuli mukaan että siellähän on joku/jotkut imuventtiilit varmaan auki

Savutesteri sitten näytti ihan ok joten en ala enempää purkamaan tässä vaiheessa.
Auton puolelle kokeilin sitten alipainemittarilla, se alipaineletku joka menee tulipellin läpi jakorasialle ja vuotohan siellä oli, ei pysynyt yhtään alipaineet sisällä. Otin jakorasiasta putket irti ja kokeilin putki kerrallaan ja siellä pysy paineet sisällä, onneks. Vika näyttäytyi jakorasiaan, ihan hirveen pieni reikä muovissa jota ei melkein silmällä edes nähnyt.. Paikkasin reiän ja nyt pysyy paineet sisällä.
Täytyy jossain vaiheessa laittaa jakorasia vaihtoon.
Seuraavaksi tarvii kattoa tuo vasemman puoleinen nokka-akselin stefa. Sen oon vaihtanut mutta valuttaa öljyä sieltä kuitenkin, sen verran katoin akselia eilen että on vähän urautumaa siinä, tosin ei sormeen tunnu ura. Millä sen saa paremmaks, esim hiomalla?

Siinä alipainemittausta suorittamassa. Mittari on bilteman:
alipainemittari
Re: 500SL 1990
Tullut pikkusen tänään touhuttua tämän kanssa. Nokka-akselin stefan siirsin niin sisäänpäin kuin pysty, katotaan vuotaako sitten vielä..
Ilmapumpun otin nyt sitten lopullisesti pois, ei ollut kytketty edes katsastuksessa ja egr:n otin pois ennen katsastusta myös eikä ollut mitään ongelmia pakokaasuarvojen kanssa. Turhia hölmöilyjä nuo vaan on.
Siinä ilmapumppu irti:

Tuollaiselle se nyt sitten näyttää ilman pumppua. Lyhyempi remmi sinne vaan niin ei tarvii muuta

Sitten katoin tuota alujäähytintä ja huomasin että vaihteiston öljyputkille lähtevät reiät ovat aika pienet.. orkkisputket ovat 7mm sisähalkasijaltaan ja nämä reiät on alle 6mm. En tiiä sitten vaikuttaako tuo siihen että vaihtaa niin myöhään ja vasta kun kone on kunnolla lämmin ja sadassa asteessa kuumalla ilmalla niin silloin vaihtaa normaalisti, silloinhan atf öljykin on ohuempaa ja liukenee ehkä paremmin tuosta läpi. En tiiä onko tämä nyt sitten pääsyy siihen että vaihtaa myöhään mutta ei se ainakaan asiaa paremmaks tee, työstän reiät 8,5mm kokoseksi.

Tästä jatketaan sitten ens kerralla
Ilmapumpun otin nyt sitten lopullisesti pois, ei ollut kytketty edes katsastuksessa ja egr:n otin pois ennen katsastusta myös eikä ollut mitään ongelmia pakokaasuarvojen kanssa. Turhia hölmöilyjä nuo vaan on.
Siinä ilmapumppu irti:

Tuollaiselle se nyt sitten näyttää ilman pumppua. Lyhyempi remmi sinne vaan niin ei tarvii muuta


Sitten katoin tuota alujäähytintä ja huomasin että vaihteiston öljyputkille lähtevät reiät ovat aika pienet.. orkkisputket ovat 7mm sisähalkasijaltaan ja nämä reiät on alle 6mm. En tiiä sitten vaikuttaako tuo siihen että vaihtaa niin myöhään ja vasta kun kone on kunnolla lämmin ja sadassa asteessa kuumalla ilmalla niin silloin vaihtaa normaalisti, silloinhan atf öljykin on ohuempaa ja liukenee ehkä paremmin tuosta läpi. En tiiä onko tämä nyt sitten pääsyy siihen että vaihtaa myöhään mutta ei se ainakaan asiaa paremmaks tee, työstän reiät 8,5mm kokoseksi.

Tästä jatketaan sitten ens kerralla

Re: 500SL 1990
Hyvä rakennella hissukseen niin saat keväällä heti ajoon auton taas, mukava seurata edistymistä.
Stefa asiaan ei tullut huomattua kommentoida jos ei pidä niin samalla halkaisijalla joku tupla huulinen stefa jos sattuu löytymään.
Stefa asiaan ei tullut huomattua kommentoida jos ei pidä niin samalla halkaisijalla joku tupla huulinen stefa jos sattuu löytymään.
Re: 500SL 1990
Nämä kehittyy edistyessään, joten kaikki mitä eteen tulee on edistystä ja sitten saa alkaa uudestaan 

Re: 500SL 1990
Joo nyt on aikaa hyvin, voi silti olla etten ehi kaikkia laittaa kuntoon ens sesongiks mutta aina jotain saa eteenpäin


Re: 500SL 1990
Nyt olen poranut nuo öljyjäähytiimen reiät isommaks, tuli 8,5mm reiät tilalle. Laitoin paineilmaa toisesta reiästä samaan aikaan niin työnsi metallisirut heti ulos sieltä.

Huuhtelin kuitenkin vielä porauksen jälkeen atf öljyllä läpi..

Nyt on sitten ilmapumppu poissa ja lyhyempi uus remmi paikallaan

Tämä remmi käy jos ottaa ilmapumpun pois, autoon jossa ei ole ilmastointia.

Uus ja vanha kaasuvaijeri. Ostin mb orkkisvaijerin.

Alkaa taas näyttään joltakin

Seuraavaksi otan vaihteiston öljypohjan irti ja vaihan tuon "bowden" vaijerin myös koska säätörattaan nuoli on rikki joten summassa täytyy säätää
vaijeria vaihteistoon. Hyvä saada ehjä vaijeri sinne koska sitten voi sulkea pois säätövian tuosta myöhästä vaihtamisesta.

Huuhtelin kuitenkin vielä porauksen jälkeen atf öljyllä läpi..

Nyt on sitten ilmapumppu poissa ja lyhyempi uus remmi paikallaan


Tämä remmi käy jos ottaa ilmapumpun pois, autoon jossa ei ole ilmastointia.

Uus ja vanha kaasuvaijeri. Ostin mb orkkisvaijerin.

Alkaa taas näyttään joltakin


Seuraavaksi otan vaihteiston öljypohjan irti ja vaihan tuon "bowden" vaijerin myös koska säätörattaan nuoli on rikki joten summassa täytyy säätää
vaijeria vaihteistoon. Hyvä saada ehjä vaijeri sinne koska sitten voi sulkea pois säätövian tuosta myöhästä vaihtamisesta.
Re: 500SL 1990
Otin vaihteiston öljypohjan irti ja tuollaiselle näyttää
Onko normaalin näköstä? Ei haise palaneelle ainakaan.

Varmuuden vuoksi laitoin tunkin vielä alle ettei mikään käänny kieroks. Ehkä vähän turhaa, kai nää aika tukevia on rakenteeltaan?

Mietin että jos puran tuon venttiilipaketin auki ja vaihan sinne jouset ja tiivisteet niinkuin tein mun 300tdt ja se auttoi siihen ainakin..


Varmuuden vuoksi laitoin tunkin vielä alle ettei mikään käänny kieroks. Ehkä vähän turhaa, kai nää aika tukevia on rakenteeltaan?

Mietin että jos puran tuon venttiilipaketin auki ja vaihan sinne jouset ja tiivisteet niinkuin tein mun 300tdt ja se auttoi siihen ainakin..
Re: 500SL 1990
Älä hävitä kuulia pöydästä 

Re: 500SL 1990
Katellut just osia mitä tarviis että saan vakionopeussäätimen autoon, sitä kun ei ole ruksattu tähän uudesta
Aika huonosti kyllä että siihen aikaan näin kalliiseen autoon se oli vielä lisävaruste. Mutta sen laitan tähän mb orkkisosilla 


Re: 500SL 1990
äkkilseltään konehuonetta katsoessa, eikös autossa ole ASR ? silloinhan se on helppo, vain viiksi paikalle.
Re: 500SL 1990
Eikö tuohon olisi nyt samalla vaivalla rakentanut oikeen kunnollisen vaihteistoöljyn jäähdyttimen?
Nykyiset...
'14 MB E500 Coupe
Ollut joskus...
'07 MB CL63 AMG V8
'04 MB SLK55 AMG V8 Kleemann K2
'05 MB CLK55 AMG V8 Kleemann K1
'00 MB CLK55 AMG V8 Kleemann K2
'94 Audi A8 4.2i V8
'92 BMW 850i 5.0i V12
'96 Ford Mustang SVT Cobra 4.6i 32V V8
'92 Lincoln TownCar 4.6i SOHC V8
'78 Ford Capri 2.9i BOA Cosworth V6
'77 Ford Capri 2.8i V6
...Ja pienet sille!
'14 MB E500 Coupe
Ollut joskus...
'07 MB CL63 AMG V8
'04 MB SLK55 AMG V8 Kleemann K2
'05 MB CLK55 AMG V8 Kleemann K1
'00 MB CLK55 AMG V8 Kleemann K2
'94 Audi A8 4.2i V8
'92 BMW 850i 5.0i V12
'96 Ford Mustang SVT Cobra 4.6i 32V V8
'92 Lincoln TownCar 4.6i SOHC V8
'78 Ford Capri 2.9i BOA Cosworth V6
'77 Ford Capri 2.8i V6
...Ja pienet sille!
Re: 500SL 1990
Ois ehkä rakentanut, mikä nyt sit on kunnollinen jäähytin. Erillinen jäähytin on hyvä mutta vaikeempi hallita lämpöä öljyssä silloin, orkkisvaihtoehto on siitä parempi. Siinä sitten on aina riski olemassa että jäähytin menee rikki ja nesteet sekottuu joka sitten pilaa vaihteiston(jos ei ajoissa huomaa).
Miettinyt tätä jäähytysjuttua moneen kertaan, toisaalta sitten auton suunnitteluvaiheessa kuitenkin päädytty tähän ratkasuun että öljyjäähytin on samassa moottorin jäähyttimen kanssa.. joten siinä on joku hyvä ajatus takana kuitenkin. Ja näin on ollu malleissa jälkeen ja myös ennen.
Sitä nyt en sano että en tee muutoksia mutta tarvii olla hyvät perustelut siihen, just tuo lämpötilan hoituminen on yks syy miks en halua muuttaa sitä mikä kerran on jo suunniteltu..
Re: 500SL 1990
En tiedä pitääkö paikkansa mutta alkuperäisessä voisin kuvitella että laatikkoöljyn jäähdytin toimii myös lämmittimenä.
Jos jäähdytinneste lämpenee nopeampaa kuin vaihteiston öljy niin auttaako vaihteiston öljyä saavuttamaan nopeampaa optimaalisen lämpötilan?
Ainakin tietynlaisessa ajossa? Hä? Mitä sanoo viisaammat?
Mie olen laittanu allekirjoituksen farkkuun vuosia sitten erillisen kennon laatikkoöljylle. Dealerin ohjeita apinoimalla, vielä termostaatti lisänä. En tiedä onko termostaatilla mitään käytännön virkaa.
Jos jäähdytinneste lämpenee nopeampaa kuin vaihteiston öljy niin auttaako vaihteiston öljyä saavuttamaan nopeampaa optimaalisen lämpötilan?
Ainakin tietynlaisessa ajossa? Hä? Mitä sanoo viisaammat?
Mie olen laittanu allekirjoituksen farkkuun vuosia sitten erillisen kennon laatikkoöljylle. Dealerin ohjeita apinoimalla, vielä termostaatti lisänä. En tiedä onko termostaatilla mitään käytännön virkaa.
S211 320CDI -04
Vito 116CDI -13
Fiat 680H -79
Eihän se haittaa, jos lapsi on isänsä näköinen, kunhan on muuten terve!
Vito 116CDI -13
Fiat 680H -79
Eihän se haittaa, jos lapsi on isänsä näköinen, kunhan on muuten terve!
Re: 500SL 1990
Mulla on kaikissa automaattivaihteisissa ollut erillinen jäähdytin ilman tattia eikä mitään ongelmia. Ja saahan Mersulta jäähdytintä termostaatin kera, jos lämmönhallinta huolestuttaa. Itse en vaan näe järkeä öljyn lämmityksessä kesäkäytössä, muuutta makuasioita ja jokainen omillaan.
Nykyiset...
'14 MB E500 Coupe
Ollut joskus...
'07 MB CL63 AMG V8
'04 MB SLK55 AMG V8 Kleemann K2
'05 MB CLK55 AMG V8 Kleemann K1
'00 MB CLK55 AMG V8 Kleemann K2
'94 Audi A8 4.2i V8
'92 BMW 850i 5.0i V12
'96 Ford Mustang SVT Cobra 4.6i 32V V8
'92 Lincoln TownCar 4.6i SOHC V8
'78 Ford Capri 2.9i BOA Cosworth V6
'77 Ford Capri 2.8i V6
...Ja pienet sille!
'14 MB E500 Coupe
Ollut joskus...
'07 MB CL63 AMG V8
'04 MB SLK55 AMG V8 Kleemann K2
'05 MB CLK55 AMG V8 Kleemann K1
'00 MB CLK55 AMG V8 Kleemann K2
'94 Audi A8 4.2i V8
'92 BMW 850i 5.0i V12
'96 Ford Mustang SVT Cobra 4.6i 32V V8
'92 Lincoln TownCar 4.6i SOHC V8
'78 Ford Capri 2.9i BOA Cosworth V6
'77 Ford Capri 2.8i V6
...Ja pienet sille!