OM646 keraamisen hehkutulpan vaihto/pikaohje?
OM646 keraamisen hehkutulpan vaihto/pikaohje?
Hei,
hehkutulppatopickeja on runsaasti, mutta saisiko tähän täsmäohjeen. Mikä on työjärjestys, kun irroitan hehkua? Pitääkö liottaa etukäteen ym. Tämä olisi ensimmäinen hehkun vaihto CDI-tekniikkaiseen osaltani. Pakko myöntää, että hyvin, ovat kyllä kestäneet. Autossa 470 tkm, josta olen ajanut 240 tkm itse ja tämä on ensimmäinen kerta, kun hehkun valo syttyi palamaan. Palaa sen minsan käynnistyksen jälkeen.
Starilla luin, että 2. hehkussa vika.
Kyseessä W204 2007 220 CDI OM646.
Ja toisena kysymyksenä hehkurele kyseisessä tekniikassa. Ohjaako rele yksittäisiä hehkutulppia eli voiko rele hajota niin, että se hehkuttaa vain osaa tulpista vai meneekö se niin rikki, ettei hehkuta mitään tulpista?
hehkutulppatopickeja on runsaasti, mutta saisiko tähän täsmäohjeen. Mikä on työjärjestys, kun irroitan hehkua? Pitääkö liottaa etukäteen ym. Tämä olisi ensimmäinen hehkun vaihto CDI-tekniikkaiseen osaltani. Pakko myöntää, että hyvin, ovat kyllä kestäneet. Autossa 470 tkm, josta olen ajanut 240 tkm itse ja tämä on ensimmäinen kerta, kun hehkun valo syttyi palamaan. Palaa sen minsan käynnistyksen jälkeen.
Starilla luin, että 2. hehkussa vika.
Kyseessä W204 2007 220 CDI OM646.
Ja toisena kysymyksenä hehkurele kyseisessä tekniikassa. Ohjaako rele yksittäisiä hehkutulppia eli voiko rele hajota niin, että se hehkuttaa vain osaa tulpista vai meneekö se niin rikki, ettei hehkuta mitään tulpista?
Re: OM646 keraamisen hehkutulpan vaihto/pikaohje?
Itse olen vaihtanut hehkut aina lämpöiseen moottoriin, eikä koskaan ole ollut ongelmia.
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 351
- Liittynyt: Ke 11.12.2019 23:37
Re: OM646 keraamisen hehkutulpan vaihto/pikaohje?
Koska hehkun vaihto ei ole kiireellinen asia, joka pitäisi tehdä välittömästi, kannattaa käyttää pari päivää liuotushoitoon. Ruiskii irroittajaa tulpan juureen etenkin lämpimällä koneella muutaman päivän ihan vaan varmuuden vuoksi. Sitten ajaa koneen mahdollisimman lämpimäksi ja vääntää hehkun auki. Uuden asennus sopivan tahnan kanssa. Näihin taitaa olla ihan joku virallinenkin asennustahna, mutta itselläni on ollut käytössä teollisuuden tuotteita niin ei ole tarvinnut. Näillä ohjeilla on onnistunut joka kerta.
Re: OM646 keraamisen hehkutulpan vaihto/pikaohje?
Liotuksella ei ole kummoista merkitystä hehkujen kanssa, koska se hehku ei jumitu ylhäältä kierteestään vaan sieltä alempaa varresta, josta tiivistyy kanteen.
Aine ei ui kierteiden läpi sinne alas.
Niin kuumasta koneesta kuin mahdollista, ja vaikka ajaa lämpimäks välillä uudelleen jos työ venyy.
Eli sama kuin vuotaneiden ruiskujen kanssa, vain kuumasta irti.
Noki/piki pehmenee kuumana, kylmänä on kuin kiveä.
Aine ei ui kierteiden läpi sinne alas.
Niin kuumasta koneesta kuin mahdollista, ja vaikka ajaa lämpimäks välillä uudelleen jos työ venyy.
Eli sama kuin vuotaneiden ruiskujen kanssa, vain kuumasta irti.
Noki/piki pehmenee kuumana, kylmänä on kuin kiveä.
Re: OM646 keraamisen hehkutulpan vaihto/pikaohje?
Kyllä mä liuottelisin joka tapauksessa. Jos se edellinen tulppa on lyöty kiinni ilman minkäänlaista tahnaa, niin ei se kuiva kierre ainakaan helpota avaamista. Ja usean päivän liuotus juuri sen takia, että se öljy pääsisi mahdollisimman pitkälle.
Re: OM646 keraamisen hehkutulpan vaihto/pikaohje?
Eli WD-40 ainetta juureen?
Re: OM646 keraamisen hehkutulpan vaihto/pikaohje?
Esimerkiksi. WD-40 taitaa olla enemmän voiteluaine kuin irroitusöljy, mutta tunkeutuvia ominaisuuksia silläkin ainakin mainospuheiden mukaan on.
Re: OM646 keraamisen hehkutulpan vaihto/pikaohje?
Mikä on kiristysmomentti hehkutulpalle?
-
- Mersumies
- Viestit: 2379
- Liittynyt: Ti 14.09.2010 22:22
Re: OM646 keraamisen hehkutulpan vaihto/pikaohje?
Tulppa irtosi kuumana nätisti ja vaihto onnistui helposti. Starilla löysin 2. hehkun vian ja sen vaihdoin.
Nyt, kun kone oli jäähtynyt muutaman tunnin, niin käynnistin koneen. Hehkun valo syttyi uudelleen ja paloi sen vajaan minuutin, kuten aiemminkin ennen vaihtoa. Tarviiko vikamuisti nollata vai katoaako hehkun valo muutaman onnistuneen käynnistyksen jälkeen?
Jos ei, niin ilmeisesti hehkurele vaihtoon? Sehän onkin näissä W204:sissa nätissä paikassa.
Nyt, kun kone oli jäähtynyt muutaman tunnin, niin käynnistin koneen. Hehkun valo syttyi uudelleen ja paloi sen vajaan minuutin, kuten aiemminkin ennen vaihtoa. Tarviiko vikamuisti nollata vai katoaako hehkun valo muutaman onnistuneen käynnistyksen jälkeen?
Jos ei, niin ilmeisesti hehkurele vaihtoon? Sehän onkin näissä W204:sissa nätissä paikassa.
Re: OM646 keraamisen hehkutulpan vaihto/pikaohje?
Muistaakseni omassa w211ssä herjasi 2. hehkua kun oli rele sökö ja ite tulppa oli ehjä. Kokeilikko oliko hehku oikeasti rikki?
Re: OM646 keraamisen hehkutulpan vaihto/pikaohje?
En kokeillut hehkun kuntoa. Tiesin, että Star ei tunnista eroa hehkun ja releen kunnon välillä. Vaihdoin hehkun kokeilumielessä ilman testaamista, kun kilometrit kuitenkin huitelee lähellä 500 tkm.
Olen kuullut, että hehku rikkoisi releen, kun se menee sopivasti rikki.
Miten tuo rele toimii? Jättääkö rikkoontuessaan joka hehkun kuumentamatta vai kuumentaako yksittäisiä tulppia?
Olen kuullut, että hehku rikkoisi releen, kun se menee sopivasti rikki.
Miten tuo rele toimii? Jättääkö rikkoontuessaan joka hehkun kuumentamatta vai kuumentaako yksittäisiä tulppia?
Re: OM646 keraamisen hehkutulpan vaihto/pikaohje?
Hehkureleen sisällä on joka tulpan liittimessä prässätty johdinlevy joiden läpi virta kulkee. Levyssä on ohuempi sulakekohta joka palaa poikki kun virta kasvaa liian korkeaksi. Releessä on myös mitauspiiri joka tarkkailee tulpille menevää jännitettä.
Jos jännite on liian suuri (liian pieni kuorma) tai liian pieni (sulakekohta poikki), tulee vikailmoitus. Ainakin joissakin relemalleissa vertaillaan kahta tulppaa keskenään joten tulppien ikääntymisestä johtuva vastusarvojen muutos saattaa myös antaa vikailmoituksen vaikka tulpat jollakin tavalla toimii ja näyttää yleismittarin vastusalueella olevan kunnossa; silloin oikeaan tulppatestiin tarvitaan erilainen mittauskytkentä ja enemmän virtaa.
Jos sulakekohta on kärähtänyt, tulppa ei kuumene.
Tuossa joku korjailee releen, ainakin siitä näkee mitä sisällä on. Juottamalla korjaaminen ei välttämättä onnistu (erilainen sulakekohdan resistanssi = jännitemittaus heittää liikaa tulppien välillä) ja se sulakkeen virtakesto on sen jälkeen mitä sattuu joten tulpan rikkoutuessa saa tuurilla johdinsarjankin poltettua. https://www.youtube.com/watch?app=desktop&v=EIid_eUT19w
Jos jännite on liian suuri (liian pieni kuorma) tai liian pieni (sulakekohta poikki), tulee vikailmoitus. Ainakin joissakin relemalleissa vertaillaan kahta tulppaa keskenään joten tulppien ikääntymisestä johtuva vastusarvojen muutos saattaa myös antaa vikailmoituksen vaikka tulpat jollakin tavalla toimii ja näyttää yleismittarin vastusalueella olevan kunnossa; silloin oikeaan tulppatestiin tarvitaan erilainen mittauskytkentä ja enemmän virtaa.
Jos sulakekohta on kärähtänyt, tulppa ei kuumene.
Tuossa joku korjailee releen, ainakin siitä näkee mitä sisällä on. Juottamalla korjaaminen ei välttämättä onnistu (erilainen sulakekohdan resistanssi = jännitemittaus heittää liikaa tulppien välillä) ja se sulakkeen virtakesto on sen jälkeen mitä sattuu joten tulpan rikkoutuessa saa tuurilla johdinsarjankin poltettua. https://www.youtube.com/watch?app=desktop&v=EIid_eUT19w
Re: OM646 keraamisen hehkutulpan vaihto/pikaohje?
Jos uudet hehkut ja antaa vikakoodin jostain hehkusta = rele rikki.
-
- Mersumaanikko
- Viestit: 5315
- Liittynyt: Ke 22.07.2015 10:48
- Paikkakunta: Mökillä
Re: OM646 keraamisen hehkutulpan vaihto/pikaohje?
Tai johto,
releen mallista riippuen sen mikä sieltä yleensä hajoaa voi korjat helposti tai vaikeammin
releen mallista riippuen sen mikä sieltä yleensä hajoaa voi korjat helposti tai vaikeammin
Mökkillä
'
'
Re: OM646 keraamisen hehkutulpan vaihto/pikaohje?
Kiitos. Tämä oli viesti, jossa on oleellinen tieto.jysi kirjoitti: ↑Ti 13.02.2024 10:22 Hehkureleen sisällä on joka tulpan liittimessä prässätty johdinlevy joiden läpi virta kulkee. Levyssä on ohuempi sulakekohta joka palaa poikki kun virta kasvaa liian korkeaksi. Releessä on myös mitauspiiri joka tarkkailee tulpille menevää jännitettä.
Jos jännite on liian suuri (liian pieni kuorma) tai liian pieni (sulakekohta poikki), tulee vikailmoitus. Ainakin joissakin relemalleissa vertaillaan kahta tulppaa keskenään joten tulppien ikääntymisestä johtuva vastusarvojen muutos saattaa myös antaa vikailmoituksen vaikka tulpat jollakin tavalla toimii ja näyttää yleismittarin vastusalueella olevan kunnossa; silloin oikeaan tulppatestiin tarvitaan erilainen mittauskytkentä ja enemmän virtaa.
Jos sulakekohta on kärähtänyt, tulppa ei kuumene.
Tuossa joku korjailee releen, ainakin siitä näkee mitä sisällä on. Juottamalla korjaaminen ei välttämättä onnistu (erilainen sulakekohdan resistanssi = jännitemittaus heittää liikaa tulppien välillä) ja se sulakkeen virtakesto on sen jälkeen mitä sattuu joten tulpan rikkoutuessa saa tuurilla johdinsarjankin poltettua. https://www.youtube.com/watch?app=desktop&v=EIid_eUT19w
Jos Star näyttää hehkutulpan numero 2 palaneen, niin silloin hehkutulppa on palanut tai releen kakkosen vastus palanut. Ensin siis hehkutulppa nro 2 rikkoontunut, jonka jälkeen rele on hajonnut kyseisen tulpan takia.
Nyt minulla siis hehkuttaa tämän perusteella kolmea tulppaa ja yhtä ei. Lohkolämmittämällä kaikki pytyt toki syttyvät heti toimimattomalla hehkullakin.
Vaihdan uuden releen, kun kelit lämpenee ja saan auton montulle. Tässähän (W204) se sijaitsee "hieman" eri paikassa kuin W124:sissa.