Väyrysen turbotus projekti
Väyrysen turbotus projekti
Olisi tarkoitus turbottaa vm96 300Diesel väyrynen. Tarkoituksena on saada hieman tehoa ja vääntöä lisää. Suurin syy projektiin on turhan suuri kulutus kaupunkiajossa. Ongelmana on syöttöpumppu. Tarvitseeko EDC ohjattu pumppu muutoksia turbon asennuksen myötä?
MB 202 C180 -98
ex MB w210 E200CDi -02
ex MB w210 E300 D -96
ex MB w202 C220 D -98
ex MB w210 E200CDi -02
ex MB w210 E300 D -96
ex MB w202 C220 D -98
-
- Asiantuntija
- Viestit: 713
- Liittynyt: Ke 18.08.2004 14:30
- Paikkakunta: Se rennompi voorumi...
Re: Väyrysen turbotus projekti
Päästötesti ~1500e/yritys ja muut kustannukset päälle. Taitaa olla aika pitkä takaisinmaksuaika investoinnissa että pääset saamapuolelle pienemmän kulutuksen myötä.Escobar kirjoitti:Olisi tarkoitus turbottaa vm96 300Diesel väyrynen. Tarkoituksena on saada hieman tehoa ja vääntöä lisää. Suurin syy projektiin on turhan suuri kulutus kaupunkiajossa. Ongelmana on syöttöpumppu. Tarvitseeko EDC ohjattu pumppu muutoksia turbon asennuksen myötä?
EDC-järjestelmään liittyvät anturit näyttävät vääriä tietoja turboahtimen lisäämisen jälkeen, eikä moottorinohjausyksikön ohjelma toimi enää oikein. Tästä selvinnee chipin säädöllä jossain alan firmassa. Mahdollisesti myös esim imusarjan paineanturi täytyy vaihtaa, jotta ylipainealueelta saadaan luotettavia lukemia.
So long, and thanks for all the fish
-
- Asiantuntija
- Viestit: 713
- Liittynyt: Ke 18.08.2004 14:30
- Paikkakunta: Se rennompi voorumi...
Nuitten lisäksi on vielä vaihtoehto että vaihtaa moottorin. Eli joku tehdastekoinen turbomoottori kaikkine tarpeellisine hiluineen, joka täyttää vähintään auton valmistusajankohdan päästövaatimukset. Tässä tapauksessa siis ainakin kaikki vm 96 ja uudemmat käyvät. Moottorin ei tarvi olla edes kyseiseen mallisarjaan tarkoitettu.Aki P kirjoitti:Milläs keinolla -96:n saa jälki turbottaa lailliseksi?
Isolla rahalla vai suhteilla? Vai onko joku muu vaihtoehto?
So long, and thanks for all the fish
Valaiseppa hieman miten olet saanut luvat, että saisit istuttaa paikalle omanmieleisen turbon???Escobar kirjoitti:Kaikkien lakipykälien mukaan mennään. Paperit on turbolle ja saatu ihan muutoskatsastuksen hinnalla.
Vielä kiinnostaa onko kellään kokemusta minkä mallin ahdin olisi sopiva?
Ei oppinut olutta ojaan kaada
Minuakin kiinnostaisi. Ois tuossa yksi "liian uusi" vapari jossa on vähänlaisesti voimaa.pyhimys kirjoitti:Valaiseppa hieman miten olet saanut luvat, että saisit istuttaa paikalle omanmieleisen turbon???Escobar kirjoitti:Kaikkien lakipykälien mukaan mennään. Paperit on turbolle ja saatu ihan muutoskatsastuksen hinnalla.
Vielä kiinnostaa onko kellään kokemusta minkä mallin ahdin olisi sopiva?
Joku mersupurkaamo??
- Dieselpower
- Vakiokalustoa
- Viestit: 463
- Liittynyt: Su 11.07.2004 21:01
- Paikkakunta: Kivialho City
Olisin kiinnostunut ostamaan turbon ja pakosarjan. Pakoputkisto aineet on hankittuna. Ahtoputket ja öljyputket löytyy myöskin. Cooleri tulisi varmaan olla originaali? Autossa on ilmastointi niin on se keula aika täynnä tavaraa..
Heti kun saan projektin valmiiksi niin kertoilen mitä kautta muutin turboksi.
Heti kun saan projektin valmiiksi niin kertoilen mitä kautta muutin turboksi.
MB 202 C180 -98
ex MB w210 E200CDi -02
ex MB w210 E300 D -96
ex MB w202 C220 D -98
ex MB w210 E200CDi -02
ex MB w210 E300 D -96
ex MB w202 C220 D -98
Ollaanpa sitä salaisia...Escobar kirjoitti: Heti kun saan projektin valmiiksi niin kertoilen mitä kautta muutin turboksi.
Voisi olla että topicista tulisi kenties hyviä vinkkejä jos valottaisit hieman asioita. Se että jokin katsastusmies sattuu jotain hyväksymään ei poista sitä mahdollisuutta että esim VTT:n päästötesti on toimitettava jälkikäteen tms kun jokin toinen puuttuu asiaan... Ei leima paperissa vapauta vastuusta.
Aikaisemmin on jäänyt sellainen mielikuva, että noita muutoksia on mahdoton toteuttaa lain kirjaimen mukaisesti.
Eikä olisi ensimmäinen kerta tälläkään foorumilla että projekti jäisi sitten loppujen lopuksi toteuttamatta byrokratian pykälien vuoksi.
Ei oppinut olutta ojaan kaada
Varmasti ilmoittelen millä tavalla sain lakipykälät kierrettyä. Tulin siihen tulokseen että saan pakosarjan valmisettua itse huokeampaan hintaan. Töissä on moiveita putkentaivutukseen. Työpaikka eräs traktori tehdas..
Ahdin löytyi myös 7.4lit sisudieselin switcher.
Eli vielä kiinnostaa tarviiko pumppu mitään muutoksia? Riittääkö pelkkä chippaus?

Eli vielä kiinnostaa tarviiko pumppu mitään muutoksia? Riittääkö pelkkä chippaus?
MB 202 C180 -98
ex MB w210 E200CDi -02
ex MB w210 E300 D -96
ex MB w202 C220 D -98
ex MB w210 E200CDi -02
ex MB w210 E300 D -96
ex MB w202 C220 D -98
Poijat on ollu sitä mieltä että loppuu vakiotapeilla pumpun tehoreservit noin 250 heppaan... eli tarvii tehdä..Escobar kirjoitti: Eli vielä kiinnostaa tarviiko pumppu mitään muutoksia? Riittääkö pelkkä chippaus?
Kerroppas millälailla meinaat saada sähkölaatikon kestämään??
Ei oppinut olutta ojaan kaada
Kyllä se mestari lupasi ottaa sähkölaatikon mielenkiintoisena haasteena vastaan kun tuosta mun laatikosta vaihdettiin sanoja. Samoja sisuskaluja sieltä kuulemma löytyy, vain ohjaus on ongelmallisempi, eli tarvittaisiin softantekijää tai vaihtoehtoisesti lisäboxia, jolla laatikkoa huijataan. Tietysti saattaapi olla, ettei aivan niin rajua palikkaa löydy noihin mutta jotain sentään. Eihän sitä jokaisesta autosta ole pakko sitä 500 hv ottaa ulos.Mauri H. kirjoitti:Antaa mestarin itse vastata, vaikka ounastelen että vastauksessa on kirjaimet E ja I.
Tuossa yllä tosin todettiin, ettei nyt kyseessä ole sähkölaatikko.
..mutta antaa tosiaan mestarin itse vastata ja lopetetaan spekulointi tällä erää tähän

Lisää tietoa: www.skg.fi
-
- Vaihteistospesialisti
- Viestit: 584
- Liittynyt: Ti 18.03.2003 20:13
- Paikkakunta: Käärmelahti/Maaninka
- Viesti:
Kyllä sitäkin pystyy jo "parantamaan" hivenen, itseasiassa se uudempi 5-vaihteinen on aika isoilla levyillä sunmuilla vermeillä joten voisi kestää aika kivastikkin tehoa.pyhimys kirjoitti:Onkohan Jarkolla lääkkeitä tuohon sähkölaatikkoon?
Viton ZF:n laatikko on tosiaan haaste vahvistettavaksi, tuossa yksi juuri tarkistettiin ja joutuu siinä miettimään vähän jos vahvistaa meinas

Muttei mahdoton vai miltäs se näytti...pidäppäs edelleen silmä kovana sitä vahvistamista silmällä pitäen, mä katselen josko noita 'harjoittelulaatikoita' löytyisi.Jarkko S kirjoitti:Kyllä sitäkin pystyy jo "parantamaan" hivenen, itseasiassa se uudempi 5-vaihteinen on aika isoilla levyillä sunmuilla vermeillä joten voisi kestää aika kivastikkin tehoa.
Viton ZF:n laatikko on tosiaan haaste vahvistettavaksi, tuossa yksi juuri tarkistettiin ja joutuu siinä miettimään vähän jos vahvistaa meinas
Pidä myös silmällä olisiko edes teoriassa cdi viton laatikko vaihtokelpoinen tuohon vanhaan, vai onko lohkot tjms. liian erilaisia.
Vai pitääkö tässä manuaali ostaa

Lisää tietoa: www.skg.fi
-
- Vaihteistospesialisti
- Viestit: 584
- Liittynyt: Ti 18.03.2003 20:13
- Paikkakunta: Käärmelahti/Maaninka
- Viesti:
Kyllähän se ZF näyttää aika jämäkälle ihan siltään, kitkalevyt ovat aika kookkaita, ja näyttäisi olevan mitoitettu n.330Nm:lle, joten kestää varmasti jonkunverran yli tuon.
Saisikin korjattavaksi voiman edessä särkyneen niin näkisi vähän niitä heikkoja paikkoja, eli eikun vaan ruuvaamaan Mr.Veskola
Taitaa vähän sivuta topicin aihetta
Saisikin korjattavaksi voiman edessä särkyneen niin näkisi vähän niitä heikkoja paikkoja, eli eikun vaan ruuvaamaan Mr.Veskola

Taitaa vähän sivuta topicin aihetta
