Väyrysen turbotus projekti

Asiaa ahtimista ja ahtamisesta.
Avatar
Escobar
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 72
Liittynyt: Ti 04.05.2004 09:40
Paikkakunta: jyväskylä

Väyrysen turbotus projekti

Viesti Kirjoittaja Escobar »

Olisi tarkoitus turbottaa vm96 300Diesel väyrynen. Tarkoituksena on saada hieman tehoa ja vääntöä lisää. Suurin syy projektiin on turhan suuri kulutus kaupunkiajossa. Ongelmana on syöttöpumppu. Tarvitseeko EDC ohjattu pumppu muutoksia turbon asennuksen myötä?
MB 202 C180 -98
ex MB w210 E200CDi -02
ex MB w210 E300 D -96
ex MB w202 C220 D -98
Melitos
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 713
Liittynyt: Ke 18.08.2004 14:30
Paikkakunta: Se rennompi voorumi...

Re: Väyrysen turbotus projekti

Viesti Kirjoittaja Melitos »

Escobar kirjoitti:Olisi tarkoitus turbottaa vm96 300Diesel väyrynen. Tarkoituksena on saada hieman tehoa ja vääntöä lisää. Suurin syy projektiin on turhan suuri kulutus kaupunkiajossa. Ongelmana on syöttöpumppu. Tarvitseeko EDC ohjattu pumppu muutoksia turbon asennuksen myötä?
Päästötesti ~1500e/yritys ja muut kustannukset päälle. Taitaa olla aika pitkä takaisinmaksuaika investoinnissa että pääset saamapuolelle pienemmän kulutuksen myötä.

EDC-järjestelmään liittyvät anturit näyttävät vääriä tietoja turboahtimen lisäämisen jälkeen, eikä moottorinohjausyksikön ohjelma toimi enää oikein. Tästä selvinnee chipin säädöllä jossain alan firmassa. Mahdollisesti myös esim imusarjan paineanturi täytyy vaihtaa, jotta ylipainealueelta saadaan luotettavia lukemia.
So long, and thanks for all the fish
Avatar
Escobar
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 72
Liittynyt: Ti 04.05.2004 09:40
Paikkakunta: jyväskylä

Viesti Kirjoittaja Escobar »

Ei muutoskatsastuksen suhteen ole ongelmia. Se puoli on jo järjestetty. Lähinnä kiinnostaa juuri ohjainlaitteen tarvitsemat muutokset. Kellään kokemuksia vastaavasta projektista??
MB 202 C180 -98
ex MB w210 E200CDi -02
ex MB w210 E300 D -96
ex MB w202 C220 D -98
Melitos
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 713
Liittynyt: Ke 18.08.2004 14:30
Paikkakunta: Se rennompi voorumi...

Viesti Kirjoittaja Melitos »

Soitteleppa varsin Karalalle siihen naapuripitäjään. Tuntuu olevan kuitenki suomen parhaita osaajia nuitten moottorien sähköohjainten kans.
So long, and thanks for all the fish
Aki P
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4140
Liittynyt: Pe 23.01.2004 19:32

Viesti Kirjoittaja Aki P »

Milläs keinolla -96:n saa jälki turbottaa lailliseksi?
Isolla rahalla vai suhteilla? Vai onko joku muu vaihtoehto?
Joku mersupurkaamo??
Melitos
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 713
Liittynyt: Ke 18.08.2004 14:30
Paikkakunta: Se rennompi voorumi...

Viesti Kirjoittaja Melitos »

Aki P kirjoitti:Milläs keinolla -96:n saa jälki turbottaa lailliseksi?
Isolla rahalla vai suhteilla? Vai onko joku muu vaihtoehto?
Nuitten lisäksi on vielä vaihtoehto että vaihtaa moottorin. Eli joku tehdastekoinen turbomoottori kaikkine tarpeellisine hiluineen, joka täyttää vähintään auton valmistusajankohdan päästövaatimukset. Tässä tapauksessa siis ainakin kaikki vm 96 ja uudemmat käyvät. Moottorin ei tarvi olla edes kyseiseen mallisarjaan tarkoitettu.
So long, and thanks for all the fish
Avatar
Escobar
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 72
Liittynyt: Ti 04.05.2004 09:40
Paikkakunta: jyväskylä

Viesti Kirjoittaja Escobar »

Kaikkien lakipykälien mukaan mennään. Paperit on turbolle ja saatu ihan muutoskatsastuksen hinnalla.

Vielä kiinnostaa onko kellään kokemusta minkä mallin ahdin olisi sopiva?
MB 202 C180 -98
ex MB w210 E200CDi -02
ex MB w210 E300 D -96
ex MB w202 C220 D -98
Avatar
Stonehead
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 415
Liittynyt: Ma 26.01.2004 21:59

Viesti Kirjoittaja Stonehead »

holset hx 40 toimii ja lähtee alhalta mukaan

Jormalta edullisesti
[img]http://img.photobucket.com/albums/v296/kolja1/Kuvat/allekirjoitus.jpg[/img]
Tulevaisuuden Bussikuski
Avatar
Mauri H.
Valvoja
Valvoja
Viestit: 5513
Liittynyt: Ke 12.03.2003 13:04
Paikkakunta: Varsinais-suomi

Viesti Kirjoittaja Mauri H. »

stonehead kirjoitti:holset hx 40 toimii ja lähtee alhalta mukaan

Jormalta edullisesti
Ja Holsettiin sopivia pakosarjojakin saa Jormalta.
JP75
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 203
Liittynyt: Ke 24.03.2004 10:11
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja JP75 »

Mauri H. kirjoitti:
stonehead kirjoitti:holset hx 40 toimii ja lähtee alhalta mukaan

Jormalta edullisesti
Ja Holsettiin sopivia pakosarjojakin saa Jormalta.
Löytyy molemmat.. ei voi kun suositella! 8)
Avatar
pyhimys
Mersumies
Mersumies
Viestit: 504
Liittynyt: Ti 03.08.2004 13:55
Paikkakunta: Sipoo

Viesti Kirjoittaja pyhimys »

Escobar kirjoitti:Kaikkien lakipykälien mukaan mennään. Paperit on turbolle ja saatu ihan muutoskatsastuksen hinnalla.

Vielä kiinnostaa onko kellään kokemusta minkä mallin ahdin olisi sopiva?
Valaiseppa hieman miten olet saanut luvat, että saisit istuttaa paikalle omanmieleisen turbon???
Ei oppinut olutta ojaan kaada
Aki P
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4140
Liittynyt: Pe 23.01.2004 19:32

Viesti Kirjoittaja Aki P »

pyhimys kirjoitti:
Escobar kirjoitti:Kaikkien lakipykälien mukaan mennään. Paperit on turbolle ja saatu ihan muutoskatsastuksen hinnalla.

Vielä kiinnostaa onko kellään kokemusta minkä mallin ahdin olisi sopiva?
Valaiseppa hieman miten olet saanut luvat, että saisit istuttaa paikalle omanmieleisen turbon???
Minuakin kiinnostaisi. Ois tuossa yksi "liian uusi" vapari jossa on vähänlaisesti voimaa.
Joku mersupurkaamo??
Avatar
Dieselpower
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 463
Liittynyt: Su 11.07.2004 21:01
Paikkakunta: Kivialho City

Viesti Kirjoittaja Dieselpower »

Sama juttu??!!
RED POWER IHC DT-358
Avatar
Mikko K
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 1559
Liittynyt: Ma 27.10.2003 18:10
Paikkakunta: Itä-Suomi

Viesti Kirjoittaja Mikko K »

Juu tietoa kehiin :!:
TURBO INTERCOOLER DIESEL POWER
Avatar
Escobar
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 72
Liittynyt: Ti 04.05.2004 09:40
Paikkakunta: jyväskylä

Viesti Kirjoittaja Escobar »

Olisin kiinnostunut ostamaan turbon ja pakosarjan. Pakoputkisto aineet on hankittuna. Ahtoputket ja öljyputket löytyy myöskin. Cooleri tulisi varmaan olla originaali? Autossa on ilmastointi niin on se keula aika täynnä tavaraa..
Heti kun saan projektin valmiiksi niin kertoilen mitä kautta muutin turboksi.
MB 202 C180 -98
ex MB w210 E200CDi -02
ex MB w210 E300 D -96
ex MB w202 C220 D -98
Avatar
pyhimys
Mersumies
Mersumies
Viestit: 504
Liittynyt: Ti 03.08.2004 13:55
Paikkakunta: Sipoo

Viesti Kirjoittaja pyhimys »

Escobar kirjoitti: Heti kun saan projektin valmiiksi niin kertoilen mitä kautta muutin turboksi.
Ollaanpa sitä salaisia...
Voisi olla että topicista tulisi kenties hyviä vinkkejä jos valottaisit hieman asioita. Se että jokin katsastusmies sattuu jotain hyväksymään ei poista sitä mahdollisuutta että esim VTT:n päästötesti on toimitettava jälkikäteen tms kun jokin toinen puuttuu asiaan... Ei leima paperissa vapauta vastuusta.
Aikaisemmin on jäänyt sellainen mielikuva, että noita muutoksia on mahdoton toteuttaa lain kirjaimen mukaisesti.
Eikä olisi ensimmäinen kerta tälläkään foorumilla että projekti jäisi sitten loppujen lopuksi toteuttamatta byrokratian pykälien vuoksi.
Ei oppinut olutta ojaan kaada
Aki P
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4140
Liittynyt: Pe 23.01.2004 19:32

Viesti Kirjoittaja Aki P »

Pakosarjoja löytyy Jormalta.
Ja näyttäähän tuo mikki pysyvän Luucaksen käsissäkin, mutta sillä taitaa olla aika kiireitä. Kysy.
Täällä ois yksi väyrysen orig. cooler.
Joku mersupurkaamo??
Avatar
Mauri H.
Valvoja
Valvoja
Viestit: 5513
Liittynyt: Ke 12.03.2003 13:04
Paikkakunta: Varsinais-suomi

Viesti Kirjoittaja Mauri H. »

Ja Väykyn alkuperäinen turbopakosarja löytyy täältä. Samoin turbokoneen pumppu ja käynnistyksenestolaitteistoja.
Avatar
Escobar
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 72
Liittynyt: Ti 04.05.2004 09:40
Paikkakunta: jyväskylä

Viesti Kirjoittaja Escobar »

Varmasti ilmoittelen millä tavalla sain lakipykälät kierrettyä. Tulin siihen tulokseen että saan pakosarjan valmisettua itse huokeampaan hintaan. Töissä on moiveita putkentaivutukseen. Työpaikka eräs traktori tehdas.. 8) Ahdin löytyi myös 7.4lit sisudieselin switcher.
Eli vielä kiinnostaa tarviiko pumppu mitään muutoksia? Riittääkö pelkkä chippaus?
MB 202 C180 -98
ex MB w210 E200CDi -02
ex MB w210 E300 D -96
ex MB w202 C220 D -98
Avatar
pyhimys
Mersumies
Mersumies
Viestit: 504
Liittynyt: Ti 03.08.2004 13:55
Paikkakunta: Sipoo

Viesti Kirjoittaja pyhimys »

Escobar kirjoitti: Eli vielä kiinnostaa tarviiko pumppu mitään muutoksia? Riittääkö pelkkä chippaus?
Poijat on ollu sitä mieltä että loppuu vakiotapeilla pumpun tehoreservit noin 250 heppaan... eli tarvii tehdä..
Kerroppas millälailla meinaat saada sähkölaatikon kestämään??
Ei oppinut olutta ojaan kaada
Avatar
esko
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 930
Liittynyt: To 13.11.2003 20:43

muutos

Viesti Kirjoittaja esko »

löytyis originaali turboahdin jos sillä katsastaa ( mallisarjaan kuuluvana.)..
pakosarjaa myös löytyy...

kuullaan
Avatar
Escobar
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 72
Liittynyt: Ti 04.05.2004 09:40
Paikkakunta: jyväskylä

Viesti Kirjoittaja Escobar »

Laatikko on vanhanmallin automaatti. Saa nähdä miten kestää. Kokeilemalla sekin selkiää :D
MB 202 C180 -98
ex MB w210 E200CDi -02
ex MB w210 E300 D -96
ex MB w202 C220 D -98
Petri K
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 1111
Liittynyt: Ti 03.02.2004 13:59

Viesti Kirjoittaja Petri K »

Onnea vaan projektille. Mynädieselistä varmasti neuvovat mitä kannattaa tehdä pumpun kanssa.
Avatar
Mauri H.
Valvoja
Valvoja
Viestit: 5513
Liittynyt: Ke 12.03.2003 13:04
Paikkakunta: Varsinais-suomi

Viesti Kirjoittaja Mauri H. »

Escobar kirjoitti:Laatikko on vanhanmallin automaatti. Saa nähdä miten kestää. Kokeilemalla sekin selkiää :D
Ei kestä.

Jarkko S:n käsittelyn jälkeen alkaa kestämään.
Avatar
pyhimys
Mersumies
Mersumies
Viestit: 504
Liittynyt: Ti 03.08.2004 13:55
Paikkakunta: Sipoo

Viesti Kirjoittaja pyhimys »

Mauri H. kirjoitti: Jarkko S:n käsittelyn jälkeen alkaa kestämään.
Onkohan Jarkolla lääkkeitä tuohon sähkölaatikkoon?
Ei oppinut olutta ojaan kaada
Avatar
Mauri H.
Valvoja
Valvoja
Viestit: 5513
Liittynyt: Ke 12.03.2003 13:04
Paikkakunta: Varsinais-suomi

Viesti Kirjoittaja Mauri H. »

pyhimys kirjoitti:
Mauri H. kirjoitti: Jarkko S:n käsittelyn jälkeen alkaa kestämään.
Onkohan Jarkolla lääkkeitä tuohon sähkölaatikkoon?
Antaa mestarin itse vastata, vaikka ounastelen että vastauksessa on kirjaimet E ja I.
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

Mauri H. kirjoitti:Antaa mestarin itse vastata, vaikka ounastelen että vastauksessa on kirjaimet E ja I.
Kyllä se mestari lupasi ottaa sähkölaatikon mielenkiintoisena haasteena vastaan kun tuosta mun laatikosta vaihdettiin sanoja. Samoja sisuskaluja sieltä kuulemma löytyy, vain ohjaus on ongelmallisempi, eli tarvittaisiin softantekijää tai vaihtoehtoisesti lisäboxia, jolla laatikkoa huijataan. Tietysti saattaapi olla, ettei aivan niin rajua palikkaa löydy noihin mutta jotain sentään. Eihän sitä jokaisesta autosta ole pakko sitä 500 hv ottaa ulos.

Tuossa yllä tosin todettiin, ettei nyt kyseessä ole sähkölaatikko.

..mutta antaa tosiaan mestarin itse vastata ja lopetetaan spekulointi tällä erää tähän :D
Lisää tietoa: www.skg.fi
Jarkko S
Vaihteistospesialisti
Vaihteistospesialisti
Viestit: 584
Liittynyt: Ti 18.03.2003 20:13
Paikkakunta: Käärmelahti/Maaninka
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jarkko S »

pyhimys kirjoitti:Onkohan Jarkolla lääkkeitä tuohon sähkölaatikkoon?
Kyllä sitäkin pystyy jo "parantamaan" hivenen, itseasiassa se uudempi 5-vaihteinen on aika isoilla levyillä sunmuilla vermeillä joten voisi kestää aika kivastikkin tehoa.

Viton ZF:n laatikko on tosiaan haaste vahvistettavaksi, tuossa yksi juuri tarkistettiin ja joutuu siinä miettimään vähän jos vahvistaa meinas :D
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

Jarkko S kirjoitti:Kyllä sitäkin pystyy jo "parantamaan" hivenen, itseasiassa se uudempi 5-vaihteinen on aika isoilla levyillä sunmuilla vermeillä joten voisi kestää aika kivastikkin tehoa.

Viton ZF:n laatikko on tosiaan haaste vahvistettavaksi, tuossa yksi juuri tarkistettiin ja joutuu siinä miettimään vähän jos vahvistaa meinas :D
Muttei mahdoton vai miltäs se näytti...pidäppäs edelleen silmä kovana sitä vahvistamista silmällä pitäen, mä katselen josko noita 'harjoittelulaatikoita' löytyisi.

Pidä myös silmällä olisiko edes teoriassa cdi viton laatikko vaihtokelpoinen tuohon vanhaan, vai onko lohkot tjms. liian erilaisia.

Vai pitääkö tässä manuaali ostaa :evil:
Lisää tietoa: www.skg.fi
Jarkko S
Vaihteistospesialisti
Vaihteistospesialisti
Viestit: 584
Liittynyt: Ti 18.03.2003 20:13
Paikkakunta: Käärmelahti/Maaninka
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jarkko S »

Kyllähän se ZF näyttää aika jämäkälle ihan siltään, kitkalevyt ovat aika kookkaita, ja näyttäisi olevan mitoitettu n.330Nm:lle, joten kestää varmasti jonkunverran yli tuon.

Saisikin korjattavaksi voiman edessä särkyneen niin näkisi vähän niitä heikkoja paikkoja, eli eikun vaan ruuvaamaan Mr.Veskola :lol:

Taitaa vähän sivuta topicin aihetta :oops:
Vastaa Viestiin