Täristää jarruttaessa
Täristää jarruttaessa
Auto täristää hieman jarruttaessa tuossa 70km/h ja ylös päin huomaa sen jonkin verran mutta ei nyt kauhean paha. Hieman sekavainen tieto mistä tärinä tulee mutta penkissä tuntuu ja myös ratissa vähäsen.
Etu jarrulevyt vaihdettu viime vuonna ja silloin tunsi selvästi että tärräs ratti ja vaihdon jälkee hävisi kaikki tärinät.
Ainoa mistä löyty ihan mitätön väljyys on vasen ala etumpi tukivarsi mutta siinä oli minusta sama väljyys kuin muutama kuukausi sitten ja eikä täristänyt silloin jarruttaessa.
Joten onko mitään kikkoja millä esim testaa taka jarrulevyt onko kierot että johtuuko niistä tämä tärinä?
Auto w212 farkku.
Etu jarrulevyt vaihdettu viime vuonna ja silloin tunsi selvästi että tärräs ratti ja vaihdon jälkee hävisi kaikki tärinät.
Ainoa mistä löyty ihan mitätön väljyys on vasen ala etumpi tukivarsi mutta siinä oli minusta sama väljyys kuin muutama kuukausi sitten ja eikä täristänyt silloin jarruttaessa.
Joten onko mitään kikkoja millä esim testaa taka jarrulevyt onko kierot että johtuuko niistä tämä tärinä?
Auto w212 farkku.
-
- Mersumies
- Viestit: 2584
- Liittynyt: Ti 14.09.2010 22:22
Re: Täristää jarruttaessa
Muutama kuukausi sitten oli talvi ja oletettavasti talvirenkaat joten alustan käytös on usein erilainen talvirenkailla kuin kovemmilla kesäkumeilla. Se välys mikä talvella ei täristä, voi täristää kesäkumeilla.haapis kirjoitti: ↑Ke 22.05.2024 20:43 Auto täristää hieman jarruttaessa tuossa 70km/h ja ylös päin huomaa sen jonkin verran mutta ei nyt kauhean paha. Hieman sekavainen tieto mistä tärinä tulee mutta penkissä tuntuu ja myös ratissa vähäsen.
Etu jarrulevyt vaihdettu viime vuonna ja silloin tunsi selvästi että tärräs ratti ja vaihdon jälkee hävisi kaikki tärinät.
Ainoa mistä löyty ihan mitätön väljyys on vasen ala etumpi tukivarsi mutta siinä oli minusta sama väljyys kuin muutama kuukausi sitten ja eikä täristänyt silloin jarruttaessa.
Joten onko mitään kikkoja millä esim testaa taka jarrulevyt onko kierot että johtuuko niistä tämä tärinä?
Auto w212 farkku.
Eilen vaihdoin käyttöautoomme etujarrulevyt ja aiemmasta poiketen silmäilin asennusohjeet läpi. Jäi mielikuva jonka mukaan heittoa noissa levyissä sai olla 0,03mm max.
Tuollaisen voi mitata jarrulevy paikallaan heittokellolla jossa on magneettijalka.
https://www.puuilo.fi/tar-2-heittokello-0-10mm


Täristävän jarrulevyn juurisyy on ajoittain huolimaton asennus jolloin pyörännapaa ei ole puhdistettu kunnolla jolloin levyn ja navan väliin jäänyt ruoste ja lika aiheuttaa heittoa jo uutena (ei kovin harvinaista korjaamoilla, kiinteä hinta sovittu vaihtotyöhön).
Toinen syy heittoon on kuumilla levyillä ajaminen lätäkköön jolloin levy saa shokkijäähdytyksen.
Re: Täristää jarruttaessa
Joo no muistaakseni ei tärränyt jarruttaessa talvirenkailla mutta en ole sata varma. Tuo kello kävi mielessä mutta häytyy käydä ostamassa ajattelin oisko toista keinoa vai onko toi varmin tapa ja halvin?E200kompressor kirjoitti: ↑Ke 22.05.2024 21:39Muutama kuukausi sitten oli talvi ja oletettavasti talvirenkaat joten alustan käytös on usein erilainen talvirenkailla kuin kovemmilla kesäkumeilla. Se välys mikä talvella ei täristä, voi täristää kesäkumeilla.haapis kirjoitti: ↑Ke 22.05.2024 20:43 Auto täristää hieman jarruttaessa tuossa 70km/h ja ylös päin huomaa sen jonkin verran mutta ei nyt kauhean paha. Hieman sekavainen tieto mistä tärinä tulee mutta penkissä tuntuu ja myös ratissa vähäsen.
Etu jarrulevyt vaihdettu viime vuonna ja silloin tunsi selvästi että tärräs ratti ja vaihdon jälkee hävisi kaikki tärinät.
Ainoa mistä löyty ihan mitätön väljyys on vasen ala etumpi tukivarsi mutta siinä oli minusta sama väljyys kuin muutama kuukausi sitten ja eikä täristänyt silloin jarruttaessa.
Joten onko mitään kikkoja millä esim testaa taka jarrulevyt onko kierot että johtuuko niistä tämä tärinä?
Auto w212 farkku.
Eilen vaihdoin käyttöautoomme etujarrulevyt ja aiemmasta poiketen silmäilin asennusohjeet läpi. Jäi mielikuva jonka mukaan heittoa noissa levyissä sai olla 0,03mm max.
Tuollaisen voi mitata jarrulevy paikallaan heittokellolla jossa on magneettijalka.
https://www.puuilo.fi/tar-2-heittokello-0-10mm
Täristävän jarrulevyn juurisyy on ajoittain huolimaton asennus jolloin pyörännapaa ei ole puhdistettu kunnolla jolloin levyn ja navan väliin jäänyt ruoste ja lika aiheuttaa heittoa jo uutena (ei kovin harvinaista korjaamoilla, kiinteä hinta sovittu vaihtotyöhön).
Toinen syy heittoon on kuumilla levyillä ajaminen lätäkköön jolloin levy saa shokkijäähdytyksen.
Mutta voisko tuo talvirenkaista kesärenkaisiin vaihto myös vaikuttaa että tuntee enemmän jarrulevyiden kieroisuutta vai vaan enemmän just tuohon jos joku on väljä?
Re: Täristää jarruttaessa
Suosittelen myös itse tuota heittokellolla mittaamista.
Jokunen vuosi sitten tein s211 koriseen jarrujen täydellisen läpikäynnin ja panostin asiaan sen verran, että hankin joka nurkkaan Zimmermanin levyt, jotta olisi hyvät jarrukamat. Meni n. 10tkm ja alkoi täristäminen jarruttaessa. Molemmissa etulevyissä oli heittoa muistaakseni 0,2-0,3mm. Asia tympi niin paljon, että ostin eteen halvimmat Ridexin levyt ihan testimielessä ja nyt on tärinät pysyneet poissa ties kuinka pitkään. En nyt tarkoita, että sinne kannattaa välttämättä halvimmat mahdolliset levyt ostaa vaan pointtina se, että näköjään "laatukamaankaan" ei aina voi luottaa ja suht uudetkin levyt voi olla kierot. Ihmettelyä ja turhien osien vaihtelua voi välttää aika paljon heittokellolla mittaamalla. Sen jälkeen toki kannattaa jos heittoa löytyy varmistua siitä, että ne levyt ovat asennettu huolellisesti kuten edellä mainittiin.
Jokunen vuosi sitten tein s211 koriseen jarrujen täydellisen läpikäynnin ja panostin asiaan sen verran, että hankin joka nurkkaan Zimmermanin levyt, jotta olisi hyvät jarrukamat. Meni n. 10tkm ja alkoi täristäminen jarruttaessa. Molemmissa etulevyissä oli heittoa muistaakseni 0,2-0,3mm. Asia tympi niin paljon, että ostin eteen halvimmat Ridexin levyt ihan testimielessä ja nyt on tärinät pysyneet poissa ties kuinka pitkään. En nyt tarkoita, että sinne kannattaa välttämättä halvimmat mahdolliset levyt ostaa vaan pointtina se, että näköjään "laatukamaankaan" ei aina voi luottaa ja suht uudetkin levyt voi olla kierot. Ihmettelyä ja turhien osien vaihtelua voi välttää aika paljon heittokellolla mittaamalla. Sen jälkeen toki kannattaa jos heittoa löytyy varmistua siitä, että ne levyt ovat asennettu huolellisesti kuten edellä mainittiin.
Re: Täristää jarruttaessa
Useinmiten nuo tärräykset jarruttaessa johtuvan etupään tukivarsien välyksistä ja kumipuslien veltostumisista. Se että auto on hyväksytysti katsastettu ei tarkoita sitä että erityisesti ne kumipuslat ovat kunnossa.
Uudet levyt on pinnaltaan hieman karheita ja jarruttavat paremmin, kuluessaan pinta kiillottuu ja silloin tuo täristäminen alkaa ilmetä selvemmin.
Nuo puslien löystymiset on helppo tarkastaa kun seuraa etupyörän pituussuuntaista liikettä jarruttaessa. Hitaasti eteenpäin ajettaessa jarruttaa vauhdin pois ja vapauttaa jarrun, näkee pyörän liikkeen. Ei ole mitenkään ihmeellistä että pyörä pääsee liikkumaan usean cm. pituussuunnassa...
Uudet levyt on pinnaltaan hieman karheita ja jarruttavat paremmin, kuluessaan pinta kiillottuu ja silloin tuo täristäminen alkaa ilmetä selvemmin.
Nuo puslien löystymiset on helppo tarkastaa kun seuraa etupyörän pituussuuntaista liikettä jarruttaessa. Hitaasti eteenpäin ajettaessa jarruttaa vauhdin pois ja vapauttaa jarrun, näkee pyörän liikkeen. Ei ole mitenkään ihmeellistä että pyörä pääsee liikkumaan usean cm. pituussuunnassa...
Re: Täristää jarruttaessa
Ei nyt ollu maailman paras heittokello mutta tollaiset luvut sain sillä.
Pyörii nuitten numeroitten välissä kun pyörittää levyä eli 0,06mm heittoa levyssä?
Pyörii nuitten numeroitten välissä kun pyörittää levyä eli 0,06mm heittoa levyssä?
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Re: Täristää jarruttaessa
Tuotahan voisi jos viitsii, niin kokeilla vielä sillain, että jarrulevy on kunnolla puristuneena napaan kiinni.

Pojasta vaariin:Ex-romuja:Mosse Scandinavia,Vauxhall Victor,Escort1.1,Toyota Crown,Fiat 124,Fiat 850,BMW 2000,BMW 2002,BMW1600-2,BMW 318i,Fiesta,Megane 1.6, Pösö 406 2.0,Volvo S60,Audi TT Quattro 165kW-99,Honda CR-V-05,MB W203 220CDI-07, MB W211 280CDI-07, BMW 528i 2010,MB CLS 350 CDI 2011,MB S350 BlueTec 4-Matic 2014
Re: Täristää jarruttaessa
Youtubeen laitoin videon mittauksesta.
https://youtube.com/shorts/jAP_62bxx7E? ... 3xVAj8MOko
Tällainen video etu levystä ja toinen puoli antoi samoja lukemia ja tosiaan vaihdettu viime vuonna eteen levyt+palat.
https://youtube.com/shorts/jAP_62bxx7E? ... 3xVAj8MOko
Tällainen video etu levystä ja toinen puoli antoi samoja lukemia ja tosiaan vaihdettu viime vuonna eteen levyt+palat.
Re: Täristää jarruttaessa
Tuli tässä jälkeenpäin mieleen oisko ne pultit pitäny laittaa paikalleen ettei pääse elämään levy kun eihän siinä ole ku se yks jarrulevyn pienempi kiinnitysruuvi vai riittääkö se?haapis kirjoitti: ↑Ti 04.06.2024 19:38 Youtubeen laitoin videon mittauksesta.
https://youtube.com/shorts/jAP_62bxx7E? ... 3xVAj8MOko
Tällainen video etu levystä ja toinen puoli antoi samoja lukemia ja tosiaan vaihdettu viime vuonna eteen levyt+palat.![]()
Re: Täristää jarruttaessa
Olisi, ja sitähän tuossa jo aiemmin vinkattiinkin muutama viesti takaperin.
Re: Täristää jarruttaessa
Itsellä käytössä VAG öljyproppuja 5 kpl millä olen kiristänyt levyn paikalleen heittokellolla mitatessa,parempi kuin pyöränpultti siinä hommassa.
-
- Mersumies
- Viestit: 2584
- Liittynyt: Ti 14.09.2010 22:22
Re: Täristää jarruttaessa
haapis kirjoitti: ↑Ke 05.06.2024 10:28Tuli tässä jälkeenpäin mieleen oisko ne pultit pitäny laittaa paikalleen ettei pääse elämään levy kun eihän siinä ole ku se yks jarrulevyn pienempi kiinnitysruuvi vai riittääkö se?haapis kirjoitti: ↑Ti 04.06.2024 19:38 Youtubeen laitoin videon mittauksesta.
https://youtube.com/shorts/jAP_62bxx7E? ... 3xVAj8MOko
Tällainen video etu levystä ja toinen puoli antoi samoja lukemia ja tosiaan vaihdettu viime vuonna eteen levyt+palat.![]()
Tuossa videossahan on heittoa 0,66mm kun sallittu luokkaa 0,03mm.
Yksi kierros on millimetri. Ei ihme, että täristää jos levy on kiinni navassa.
Edelleen, kesärenkaiden vaihdon yhteydessä on saattanut mennä roinaa levyn ja navan väliin jos se levy on ollut löysällä. Joka selittäisi sen miksei talvirenkailla täristänyt.
Viimeksi muokannut E200kompressor, Pe 07.06.2024 01:26. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Re: Täristää jarruttaessa
Joo etulevyistä oli video ja kuvat takalevyisyä mistä sain pienemmät luvut.E200kompressor kirjoitti: ↑To 06.06.2024 08:23haapis kirjoitti: ↑Ke 05.06.2024 10:28Tuli tässä jälkeenpäin mieleen oisko ne pultit pitäny laittaa paikalleen ettei pääse elämään levy kun eihän siinä ole ku se yks jarrulevyn pienempi kiinnitysruuvi vai riittääkö se?haapis kirjoitti: ↑Ti 04.06.2024 19:38 Youtubeen laitoin videon mittauksesta.
https://youtube.com/shorts/jAP_62bxx7E? ... 3xVAj8MOko
Tällainen video etu levystä ja toinen puoli antoi samoja lukemia ja tosiaan vaihdettu viime vuonna eteen levyt+palat.![]()
Tuossa videossahan on heittoa 0,66mm kun sallittu luokkaa 0,03mm.
Yksi kierros on millimetri. Ei ihme, että täristää jos levy on kiinni navassa.
Edelleen, kesärenkaiden vaihdon yhteydessä on saattanut mennä roinaa levyn ja navan väliin jos se levy on ollut löysällä. Joka selittäisi sen miksei talvirenkailla täristänyt.
Edestä en saanut millään mitattua vaikka löin viidellä pultilla myös kiinni niin levy antaa periksi sivu suunnassa eli oisko laakeri hieman löysällä joka sen tekee.
Pikkaisen sivusuunnassa levyä painaa/vetää niin mittari reagoi samantien niin eipä tuosta luotettavaa tietoa saa.
Re: Täristää jarruttaessa
haapis kirjoitti: ↑La 15.06.2024 01:58Joo etulevyistä oli video ja kuvat takalevyisyä mistä sain pienemmät luvut.E200kompressor kirjoitti: ↑To 06.06.2024 08:23haapis kirjoitti: ↑Ke 05.06.2024 10:28Tuli tässä jälkeenpäin mieleen oisko ne pultit pitäny laittaa paikalleen ettei pääse elämään levy kun eihän siinä ole ku se yks jarrulevyn pienempi kiinnitysruuvi vai riittääkö se?haapis kirjoitti: ↑Ti 04.06.2024 19:38 Youtubeen laitoin videon mittauksesta.
https://youtube.com/shorts/jAP_62bxx7E? ... 3xVAj8MOko
Tällainen video etu levystä ja toinen puoli antoi samoja lukemia ja tosiaan vaihdettu viime vuonna eteen levyt+palat.![]()
Tuossa videossahan on heittoa 0,66mm kun sallittu luokkaa 0,03mm.
Yksi kierros on millimetri. Ei ihme, että täristää jos levy on kiinni navassa.
Edelleen, kesärenkaiden vaihdon yhteydessä on saattanut mennä roinaa levyn ja navan väliin jos se levy on ollut löysällä. Joka selittäisi sen miksei talvirenkailla täristänyt.
Edestä en saanut millään mitattua vaikka löin viidellä pultilla myös kiinni niin levy antaa periksi sivu suunnassa eli oisko laakeri hieman löysällä joka sen tekee.
Pikkaisen sivusuunnassa levyä painaa/vetää niin mittari reagoi samantien niin eipä tuosta luotettavaa tietoa saa.
Voiko tuossa muu olla kuin laakeri liian löysällä, kuinka paljon tuota uskaltaa kiristää vai millä muulla tuota jarrulevyä mittaa onko kierossa?
-
- Mersumies
- Viestit: 2584
- Liittynyt: Ti 14.09.2010 22:22
Re: Täristää jarruttaessa
Laakerinsäätö on erittäin tarkkaa hommaa eikä siihen saa jäädä yhtään esijännitystä eli käsin tuntuva klappi pois mutta ei yhtään enempää. Liian kireä laakeri hajoaa nopeasti. Välystä voi olla myös alapallonivelessä jolloin koko napa levyn kanssa liikku.haapis kirjoitti: ↑Ti 18.06.2024 12:18haapis kirjoitti: ↑La 15.06.2024 01:58Joo etulevyistä oli video ja kuvat takalevyisyä mistä sain pienemmät luvut.E200kompressor kirjoitti: ↑To 06.06.2024 08:23haapis kirjoitti: ↑Ke 05.06.2024 10:28Tuli tässä jälkeenpäin mieleen oisko ne pultit pitäny laittaa paikalleen ettei pääse elämään levy kun eihän siinä ole ku se yks jarrulevyn pienempi kiinnitysruuvi vai riittääkö se?haapis kirjoitti: ↑Ti 04.06.2024 19:38 Youtubeen laitoin videon mittauksesta.
https://youtube.com/shorts/jAP_62bxx7E? ... 3xVAj8MOko
Tällainen video etu levystä ja toinen puoli antoi samoja lukemia ja tosiaan vaihdettu viime vuonna eteen levyt+palat.![]()
Tuossa videossahan on heittoa 0,66mm kun sallittu luokkaa 0,03mm.
Yksi kierros on millimetri. Ei ihme, että täristää jos levy on kiinni navassa.
Edelleen, kesärenkaiden vaihdon yhteydessä on saattanut mennä roinaa levyn ja navan väliin jos se levy on ollut löysällä. Joka selittäisi sen miksei talvirenkailla täristänyt.
Edestä en saanut millään mitattua vaikka löin viidellä pultilla myös kiinni niin levy antaa periksi sivu suunnassa eli oisko laakeri hieman löysällä joka sen tekee.
Pikkaisen sivusuunnassa levyä painaa/vetää niin mittari reagoi samantien niin eipä tuosta luotettavaa tietoa saa.
Voiko tuossa muu olla kuin laakeri liian löysällä, kuinka paljon tuota uskaltaa kiristää vai millä muulla tuota jarrulevyä mittaa onko kierossa?
Liikkuuko se jarrulevy siihen napaan nähden vai liikkuvatko ne molemmat yhdessä? Jos se jarrulevy liikkuu tai on liikkunut niin siellä jarrulevyn kiinnityspinnassa napaan voi olla ruostetta, hiekanjyväsiä tms jotka aiheuttavat sen ettei se ole suorassa.
Tyypillinen tapaus on renkaanvaihto autoissa joissa ei ole lukitusruuvia jarrulevylle mutta sinun tapauksessa sellainen näyttää olevan.
Jos muuta vikaa ei löydy niin sitten se yksinkertaisin selitys eli levyt ovat kierot. Kuumilla levyillä yksikin ajo lätäkköön voi saada ne kieroiksi.
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 106
- Liittynyt: La 25.06.2016 13:07
- Paikkakunta: Tortinmäki
Re: Täristää jarruttaessa
Minulla oli samanlaiset oireet ja kun kiristin etupyörän laakerit niin loppui tärinät jarruttaessa.
Re: Täristää jarruttaessa
Paljonko kiristit jottei mennyt liian tiukalle?Lehtonen71 kirjoitti: ↑Pe 21.06.2024 09:40 Minulla oli samanlaiset oireet ja kun kiristin etupyörän laakerit niin loppui tärinät jarruttaessa.
Kummallakin puoleen edessä levy liikkuu sivusuunnassa joten ei voi heittokellolla mitata levyjen kieroutta ainakaan.
-
- Mersumies
- Viestit: 2584
- Liittynyt: Ti 14.09.2010 22:22
Re: Täristää jarruttaessa
Vastaan vielä uudestaan kun et ilmeisesti lukenut aiempaa viestiä. Laakerin säätö niin että käsin tuntuvaa klappia ei ole. Mitattavana arvona sadasosamillejä jota on vaikeaa todentaa.haapis kirjoitti: ↑Su 23.06.2024 11:40Paljonko kiristit jottei mennyt liian tiukalle?Lehtonen71 kirjoitti: ↑Pe 21.06.2024 09:40 Minulla oli samanlaiset oireet ja kun kiristin etupyörän laakerit niin loppui tärinät jarruttaessa.
Kummallakin puoleen edessä levy liikkuu sivusuunnassa joten ei voi heittokellolla mitata levyjen kieroutta ainakaan.
Ei yhtään enempää varmuuden vuoksi koska yhtään esijännitystä laakerille ei saa jäädä.
Erittäin huono ja typerä tapa säätää (=hajottaa) laakeri on vetää niin tiukalle ettei pyöri ja sitten löysätä kunnes pyörii.
Re: Täristää jarruttaessa
E200kompressor kirjoitti: ↑Su 23.06.2024 11:53Vastaan vielä uudestaan kun et ilmeisesti lukenut aiempaa viestiä. Laakerin säätö niin että käsin tuntuvaa klappia ei ole. Mitattavana arvona sadasosamillejä jota on vaikeaa todentaa.haapis kirjoitti: ↑Su 23.06.2024 11:40Paljonko kiristit jottei mennyt liian tiukalle?Lehtonen71 kirjoitti: ↑Pe 21.06.2024 09:40 Minulla oli samanlaiset oireet ja kun kiristin etupyörän laakerit niin loppui tärinät jarruttaessa.
Kummallakin puoleen edessä levy liikkuu sivusuunnassa joten ei voi heittokellolla mitata levyjen kieroutta ainakaan.
Ei yhtään enempää varmuuden vuoksi koska yhtään esijännitystä laakerille ei saa jäädä.
Erittäin huono ja typerä tapa säätää (=hajottaa) laakeri on vetää niin tiukalle ettei pyöri ja sitten löysätä kunnes pyörii.
Joo luin mä mutta tuosta ei tarkentunut kunnolla tuota, elikkä käsintuntuva klappi pois kun renkaasta ottaa kiinni vai levystä?
Ja sormilla kiristys vai ihan työkalu voimin?
Toki heittokellokin löytyy jos asiaa yhtään auttaa.
-
- Mersumies
- Viestit: 2584
- Liittynyt: Ti 14.09.2010 22:22
Re: Täristää jarruttaessa
Lähes sormitiukkuuteen. Avaimella jos auttaa niin hyvin kevyesti. Monissa autoissahan voi peltivanne olla kiinni niin saa suuremman vipuvarren kokeilemiseen. Aluvanteellakin ehkä jos on keskikuppi irti.haapis kirjoitti: ↑Su 23.06.2024 14:19E200kompressor kirjoitti: ↑Su 23.06.2024 11:53Vastaan vielä uudestaan kun et ilmeisesti lukenut aiempaa viestiä. Laakerin säätö niin että käsin tuntuvaa klappia ei ole. Mitattavana arvona sadasosamillejä jota on vaikeaa todentaa.haapis kirjoitti: ↑Su 23.06.2024 11:40Paljonko kiristit jottei mennyt liian tiukalle?Lehtonen71 kirjoitti: ↑Pe 21.06.2024 09:40 Minulla oli samanlaiset oireet ja kun kiristin etupyörän laakerit niin loppui tärinät jarruttaessa.
Kummallakin puoleen edessä levy liikkuu sivusuunnassa joten ei voi heittokellolla mitata levyjen kieroutta ainakaan.
Ei yhtään enempää varmuuden vuoksi koska yhtään esijännitystä laakerille ei saa jäädä.
Erittäin huono ja typerä tapa säätää (=hajottaa) laakeri on vetää niin tiukalle ettei pyöri ja sitten löysätä kunnes pyörii.
Joo luin mä mutta tuosta ei tarkentunut kunnolla tuota, elikkä käsintuntuva klappi pois kun renkaasta ottaa kiinni vai levystä?
Ja sormilla kiristys vai ihan työkalu voimin?
Toki heittokellokin löytyy jos asiaa yhtään auttaa.
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 106
- Liittynyt: La 25.06.2016 13:07
- Paikkakunta: Tortinmäki
Re: Täristää jarruttaessa
Mä säädin laakerin niin että siinä ei tuntunut klappia yhtään ja se pyöri hyvin ,ilman mitään mittareita.Autolla on ajettu 530 000 km ja vielä en ole joutunut etu laakereita vaihtamaan vaikka olen niitä aina välillä joutunut kiristelemään .