Täristää jarruttaessa

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
haapis
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 350
Liittynyt: Ti 04.08.2009 20:41

Täristää jarruttaessa

Viesti Kirjoittaja haapis »

Auto täristää hieman jarruttaessa tuossa 70km/h ja ylös päin huomaa sen jonkin verran mutta ei nyt kauhean paha. Hieman sekavainen tieto mistä tärinä tulee mutta penkissä tuntuu ja myös ratissa vähäsen.

Etu jarrulevyt vaihdettu viime vuonna ja silloin tunsi selvästi että tärräs ratti ja vaihdon jälkee hävisi kaikki tärinät.

Ainoa mistä löyty ihan mitätön väljyys on vasen ala etumpi tukivarsi mutta siinä oli minusta sama väljyys kuin muutama kuukausi sitten ja eikä täristänyt silloin jarruttaessa.

Joten onko mitään kikkoja millä esim testaa taka jarrulevyt onko kierot että johtuuko niistä tämä tärinä?

Auto w212 farkku.
E200kompressor
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2584
Liittynyt: Ti 14.09.2010 22:22

Re: Täristää jarruttaessa

Viesti Kirjoittaja E200kompressor »

haapis kirjoitti: Ke 22.05.2024 20:43 Auto täristää hieman jarruttaessa tuossa 70km/h ja ylös päin huomaa sen jonkin verran mutta ei nyt kauhean paha. Hieman sekavainen tieto mistä tärinä tulee mutta penkissä tuntuu ja myös ratissa vähäsen.

Etu jarrulevyt vaihdettu viime vuonna ja silloin tunsi selvästi että tärräs ratti ja vaihdon jälkee hävisi kaikki tärinät.

Ainoa mistä löyty ihan mitätön väljyys on vasen ala etumpi tukivarsi mutta siinä oli minusta sama väljyys kuin muutama kuukausi sitten ja eikä täristänyt silloin jarruttaessa.

Joten onko mitään kikkoja millä esim testaa taka jarrulevyt onko kierot että johtuuko niistä tämä tärinä?

Auto w212 farkku.
Muutama kuukausi sitten oli talvi ja oletettavasti talvirenkaat joten alustan käytös on usein erilainen talvirenkailla kuin kovemmilla kesäkumeilla. Se välys mikä talvella ei täristä, voi täristää kesäkumeilla.

Eilen vaihdoin käyttöautoomme etujarrulevyt ja aiemmasta poiketen silmäilin asennusohjeet läpi. Jäi mielikuva jonka mukaan heittoa noissa levyissä sai olla 0,03mm max.
Tuollaisen voi mitata jarrulevy paikallaan heittokellolla jossa on magneettijalka.

https://www.puuilo.fi/tar-2-heittokello-0-10mm

Kuva

Kuva

Täristävän jarrulevyn juurisyy on ajoittain huolimaton asennus jolloin pyörännapaa ei ole puhdistettu kunnolla jolloin levyn ja navan väliin jäänyt ruoste ja lika aiheuttaa heittoa jo uutena (ei kovin harvinaista korjaamoilla, kiinteä hinta sovittu vaihtotyöhön).
Toinen syy heittoon on kuumilla levyillä ajaminen lätäkköön jolloin levy saa shokkijäähdytyksen.
haapis
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 350
Liittynyt: Ti 04.08.2009 20:41

Re: Täristää jarruttaessa

Viesti Kirjoittaja haapis »

E200kompressor kirjoitti: Ke 22.05.2024 21:39
haapis kirjoitti: Ke 22.05.2024 20:43 Auto täristää hieman jarruttaessa tuossa 70km/h ja ylös päin huomaa sen jonkin verran mutta ei nyt kauhean paha. Hieman sekavainen tieto mistä tärinä tulee mutta penkissä tuntuu ja myös ratissa vähäsen.

Etu jarrulevyt vaihdettu viime vuonna ja silloin tunsi selvästi että tärräs ratti ja vaihdon jälkee hävisi kaikki tärinät.

Ainoa mistä löyty ihan mitätön väljyys on vasen ala etumpi tukivarsi mutta siinä oli minusta sama väljyys kuin muutama kuukausi sitten ja eikä täristänyt silloin jarruttaessa.

Joten onko mitään kikkoja millä esim testaa taka jarrulevyt onko kierot että johtuuko niistä tämä tärinä?

Auto w212 farkku.
Muutama kuukausi sitten oli talvi ja oletettavasti talvirenkaat joten alustan käytös on usein erilainen talvirenkailla kuin kovemmilla kesäkumeilla. Se välys mikä talvella ei täristä, voi täristää kesäkumeilla.

Eilen vaihdoin käyttöautoomme etujarrulevyt ja aiemmasta poiketen silmäilin asennusohjeet läpi. Jäi mielikuva jonka mukaan heittoa noissa levyissä sai olla 0,03mm max.
Tuollaisen voi mitata jarrulevy paikallaan heittokellolla jossa on magneettijalka.

https://www.puuilo.fi/tar-2-heittokello-0-10mm

Kuva

Kuva

Täristävän jarrulevyn juurisyy on ajoittain huolimaton asennus jolloin pyörännapaa ei ole puhdistettu kunnolla jolloin levyn ja navan väliin jäänyt ruoste ja lika aiheuttaa heittoa jo uutena (ei kovin harvinaista korjaamoilla, kiinteä hinta sovittu vaihtotyöhön).
Toinen syy heittoon on kuumilla levyillä ajaminen lätäkköön jolloin levy saa shokkijäähdytyksen.
Joo no muistaakseni ei tärränyt jarruttaessa talvirenkailla mutta en ole sata varma. Tuo kello kävi mielessä mutta häytyy käydä ostamassa ajattelin oisko toista keinoa vai onko toi varmin tapa ja halvin?

Mutta voisko tuo talvirenkaista kesärenkaisiin vaihto myös vaikuttaa että tuntee enemmän jarrulevyiden kieroisuutta vai vaan enemmän just tuohon jos joku on väljä?
T-Row
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 466
Liittynyt: Pe 05.05.2023 14:44

Re: Täristää jarruttaessa

Viesti Kirjoittaja T-Row »

Suosittelen myös itse tuota heittokellolla mittaamista.

Jokunen vuosi sitten tein s211 koriseen jarrujen täydellisen läpikäynnin ja panostin asiaan sen verran, että hankin joka nurkkaan Zimmermanin levyt, jotta olisi hyvät jarrukamat. Meni n. 10tkm ja alkoi täristäminen jarruttaessa. Molemmissa etulevyissä oli heittoa muistaakseni 0,2-0,3mm. Asia tympi niin paljon, että ostin eteen halvimmat Ridexin levyt ihan testimielessä ja nyt on tärinät pysyneet poissa ties kuinka pitkään. En nyt tarkoita, että sinne kannattaa välttämättä halvimmat mahdolliset levyt ostaa vaan pointtina se, että näköjään "laatukamaankaan" ei aina voi luottaa ja suht uudetkin levyt voi olla kierot. Ihmettelyä ja turhien osien vaihtelua voi välttää aika paljon heittokellolla mittaamalla. Sen jälkeen toki kannattaa jos heittoa löytyy varmistua siitä, että ne levyt ovat asennettu huolellisesti kuten edellä mainittiin.
Jürgen
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 471
Liittynyt: Su 05.06.2022 19:04

Re: Täristää jarruttaessa

Viesti Kirjoittaja Jürgen »

Useinmiten nuo tärräykset jarruttaessa johtuvan etupään tukivarsien välyksistä ja kumipuslien veltostumisista. Se että auto on hyväksytysti katsastettu ei tarkoita sitä että erityisesti ne kumipuslat ovat kunnossa.

Uudet levyt on pinnaltaan hieman karheita ja jarruttavat paremmin, kuluessaan pinta kiillottuu ja silloin tuo täristäminen alkaa ilmetä selvemmin.

Nuo puslien löystymiset on helppo tarkastaa kun seuraa etupyörän pituussuuntaista liikettä jarruttaessa. Hitaasti eteenpäin ajettaessa jarruttaa vauhdin pois ja vapauttaa jarrun, näkee pyörän liikkeen. Ei ole mitenkään ihmeellistä että pyörä pääsee liikkumaan usean cm. pituussuunnassa...
haapis
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 350
Liittynyt: Ti 04.08.2009 20:41

Re: Täristää jarruttaessa

Viesti Kirjoittaja haapis »

Ei nyt ollu maailman paras heittokello mutta tollaiset luvut sain sillä.

Pyörii nuitten numeroitten välissä kun pyörittää levyä eli 0,06mm heittoa levyssä?
IMG_20240604_155532.jpg
IMG_20240604_155505.jpg
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
mpower
Mersumies
Mersumies
Viestit: 626
Liittynyt: Ti 18.11.2014 18:03
Paikkakunta: Lohja

Re: Täristää jarruttaessa

Viesti Kirjoittaja mpower »

haapis kirjoitti: Ti 04.06.2024 17:20 Ei nyt ollu maailman paras heittokello mutta tollaiset luvut sain sillä.

Pyörii nuitten numeroitten välissä kun pyörittää levyä eli 0,06mm heittoa levyssä?IMG_20240604_155532.jpgIMG_20240604_155505.jpg
Tuotahan voisi jos viitsii, niin kokeilla vielä sillain, että jarrulevy on kunnolla puristuneena napaan kiinni. :idea: Siis vaatis, että kiinnittää jarrulevyn napaan pyöränpulteilla kunnolla puristaen. Jotain välipaloja se tietysti vaatii pyöränpulttien alle. Ja jos on mikrometri, niin sillä voisi mitata levyjen paksuutta josko paksuudessa eroa.
Pojasta vaariin:Ex-romuja:Mosse Scandinavia,Vauxhall Victor,Escort1.1,Toyota Crown,Fiat 124,Fiat 850,BMW 2000,BMW 2002,BMW1600-2,BMW 318i,Fiesta,Megane 1.6, Pösö 406 2.0,Volvo S60,Audi TT Quattro 165kW-99,Honda CR-V-05,MB W203 220CDI-07, MB W211 280CDI-07, BMW 528i 2010,MB CLS 350 CDI 2011,MB S350 BlueTec 4-Matic 2014
haapis
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 350
Liittynyt: Ti 04.08.2009 20:41

Re: Täristää jarruttaessa

Viesti Kirjoittaja haapis »

Youtubeen laitoin videon mittauksesta.
https://youtube.com/shorts/jAP_62bxx7E? ... 3xVAj8MOko

Tällainen video etu levystä ja toinen puoli antoi samoja lukemia ja tosiaan vaihdettu viime vuonna eteen levyt+palat. 🤔
haapis
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 350
Liittynyt: Ti 04.08.2009 20:41

Re: Täristää jarruttaessa

Viesti Kirjoittaja haapis »

haapis kirjoitti: Ti 04.06.2024 19:38 Youtubeen laitoin videon mittauksesta.
https://youtube.com/shorts/jAP_62bxx7E? ... 3xVAj8MOko

Tällainen video etu levystä ja toinen puoli antoi samoja lukemia ja tosiaan vaihdettu viime vuonna eteen levyt+palat. 🤔
Tuli tässä jälkeenpäin mieleen oisko ne pultit pitäny laittaa paikalleen ettei pääse elämään levy kun eihän siinä ole ku se yks jarrulevyn pienempi kiinnitysruuvi vai riittääkö se?
T-Row
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 466
Liittynyt: Pe 05.05.2023 14:44

Re: Täristää jarruttaessa

Viesti Kirjoittaja T-Row »

Olisi, ja sitähän tuossa jo aiemmin vinkattiinkin muutama viesti takaperin.
B20
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 50
Liittynyt: Ke 21.03.2012 13:59
Paikkakunta: Helsinki

Re: Täristää jarruttaessa

Viesti Kirjoittaja B20 »

Itsellä käytössä VAG öljyproppuja 5 kpl millä olen kiristänyt levyn paikalleen heittokellolla mitatessa,parempi kuin pyöränpultti siinä hommassa.
E200kompressor
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2584
Liittynyt: Ti 14.09.2010 22:22

Re: Täristää jarruttaessa

Viesti Kirjoittaja E200kompressor »

haapis kirjoitti: Ke 05.06.2024 10:28
haapis kirjoitti: Ti 04.06.2024 19:38 Youtubeen laitoin videon mittauksesta.
https://youtube.com/shorts/jAP_62bxx7E? ... 3xVAj8MOko

Tällainen video etu levystä ja toinen puoli antoi samoja lukemia ja tosiaan vaihdettu viime vuonna eteen levyt+palat. 🤔
Tuli tässä jälkeenpäin mieleen oisko ne pultit pitäny laittaa paikalleen ettei pääse elämään levy kun eihän siinä ole ku se yks jarrulevyn pienempi kiinnitysruuvi vai riittääkö se?

Tuossa videossahan on heittoa 0,66mm kun sallittu luokkaa 0,03mm.

Yksi kierros on millimetri. Ei ihme, että täristää jos levy on kiinni navassa.

Edelleen, kesärenkaiden vaihdon yhteydessä on saattanut mennä roinaa levyn ja navan väliin jos se levy on ollut löysällä. Joka selittäisi sen miksei talvirenkailla täristänyt.
Viimeksi muokannut E200kompressor, Pe 07.06.2024 01:26. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
E200kompressor
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2584
Liittynyt: Ti 14.09.2010 22:22

Tupla

Viesti Kirjoittaja E200kompressor »

.
haapis
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 350
Liittynyt: Ti 04.08.2009 20:41

Re: Täristää jarruttaessa

Viesti Kirjoittaja haapis »

E200kompressor kirjoitti: To 06.06.2024 08:23
haapis kirjoitti: Ke 05.06.2024 10:28
haapis kirjoitti: Ti 04.06.2024 19:38 Youtubeen laitoin videon mittauksesta.
https://youtube.com/shorts/jAP_62bxx7E? ... 3xVAj8MOko

Tällainen video etu levystä ja toinen puoli antoi samoja lukemia ja tosiaan vaihdettu viime vuonna eteen levyt+palat. 🤔
Tuli tässä jälkeenpäin mieleen oisko ne pultit pitäny laittaa paikalleen ettei pääse elämään levy kun eihän siinä ole ku se yks jarrulevyn pienempi kiinnitysruuvi vai riittääkö se?

Tuossa videossahan on heittoa 0,66mm kun sallittu luokkaa 0,03mm.

Yksi kierros on millimetri. Ei ihme, että täristää jos levy on kiinni navassa.

Edelleen, kesärenkaiden vaihdon yhteydessä on saattanut mennä roinaa levyn ja navan väliin jos se levy on ollut löysällä. Joka selittäisi sen miksei talvirenkailla täristänyt.
Joo etulevyistä oli video ja kuvat takalevyisyä mistä sain pienemmät luvut.

Edestä en saanut millään mitattua vaikka löin viidellä pultilla myös kiinni niin levy antaa periksi sivu suunnassa eli oisko laakeri hieman löysällä joka sen tekee.

Pikkaisen sivusuunnassa levyä painaa/vetää niin mittari reagoi samantien niin eipä tuosta luotettavaa tietoa saa.
haapis
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 350
Liittynyt: Ti 04.08.2009 20:41

Re: Täristää jarruttaessa

Viesti Kirjoittaja haapis »

haapis kirjoitti: La 15.06.2024 01:58
E200kompressor kirjoitti: To 06.06.2024 08:23
haapis kirjoitti: Ke 05.06.2024 10:28
haapis kirjoitti: Ti 04.06.2024 19:38 Youtubeen laitoin videon mittauksesta.
https://youtube.com/shorts/jAP_62bxx7E? ... 3xVAj8MOko

Tällainen video etu levystä ja toinen puoli antoi samoja lukemia ja tosiaan vaihdettu viime vuonna eteen levyt+palat. 🤔
Tuli tässä jälkeenpäin mieleen oisko ne pultit pitäny laittaa paikalleen ettei pääse elämään levy kun eihän siinä ole ku se yks jarrulevyn pienempi kiinnitysruuvi vai riittääkö se?

Tuossa videossahan on heittoa 0,66mm kun sallittu luokkaa 0,03mm.

Yksi kierros on millimetri. Ei ihme, että täristää jos levy on kiinni navassa.

Edelleen, kesärenkaiden vaihdon yhteydessä on saattanut mennä roinaa levyn ja navan väliin jos se levy on ollut löysällä. Joka selittäisi sen miksei talvirenkailla täristänyt.
Joo etulevyistä oli video ja kuvat takalevyisyä mistä sain pienemmät luvut.

Edestä en saanut millään mitattua vaikka löin viidellä pultilla myös kiinni niin levy antaa periksi sivu suunnassa eli oisko laakeri hieman löysällä joka sen tekee.

Pikkaisen sivusuunnassa levyä painaa/vetää niin mittari reagoi samantien niin eipä tuosta luotettavaa tietoa saa.

Voiko tuossa muu olla kuin laakeri liian löysällä, kuinka paljon tuota uskaltaa kiristää vai millä muulla tuota jarrulevyä mittaa onko kierossa?
E200kompressor
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2584
Liittynyt: Ti 14.09.2010 22:22

Re: Täristää jarruttaessa

Viesti Kirjoittaja E200kompressor »

haapis kirjoitti: Ti 18.06.2024 12:18
haapis kirjoitti: La 15.06.2024 01:58
E200kompressor kirjoitti: To 06.06.2024 08:23
haapis kirjoitti: Ke 05.06.2024 10:28
haapis kirjoitti: Ti 04.06.2024 19:38 Youtubeen laitoin videon mittauksesta.
https://youtube.com/shorts/jAP_62bxx7E? ... 3xVAj8MOko

Tällainen video etu levystä ja toinen puoli antoi samoja lukemia ja tosiaan vaihdettu viime vuonna eteen levyt+palat. 🤔
Tuli tässä jälkeenpäin mieleen oisko ne pultit pitäny laittaa paikalleen ettei pääse elämään levy kun eihän siinä ole ku se yks jarrulevyn pienempi kiinnitysruuvi vai riittääkö se?

Tuossa videossahan on heittoa 0,66mm kun sallittu luokkaa 0,03mm.

Yksi kierros on millimetri. Ei ihme, että täristää jos levy on kiinni navassa.

Edelleen, kesärenkaiden vaihdon yhteydessä on saattanut mennä roinaa levyn ja navan väliin jos se levy on ollut löysällä. Joka selittäisi sen miksei talvirenkailla täristänyt.
Joo etulevyistä oli video ja kuvat takalevyisyä mistä sain pienemmät luvut.

Edestä en saanut millään mitattua vaikka löin viidellä pultilla myös kiinni niin levy antaa periksi sivu suunnassa eli oisko laakeri hieman löysällä joka sen tekee.

Pikkaisen sivusuunnassa levyä painaa/vetää niin mittari reagoi samantien niin eipä tuosta luotettavaa tietoa saa.

Voiko tuossa muu olla kuin laakeri liian löysällä, kuinka paljon tuota uskaltaa kiristää vai millä muulla tuota jarrulevyä mittaa onko kierossa?
Laakerinsäätö on erittäin tarkkaa hommaa eikä siihen saa jäädä yhtään esijännitystä eli käsin tuntuva klappi pois mutta ei yhtään enempää. Liian kireä laakeri hajoaa nopeasti. Välystä voi olla myös alapallonivelessä jolloin koko napa levyn kanssa liikku.

Liikkuuko se jarrulevy siihen napaan nähden vai liikkuvatko ne molemmat yhdessä? Jos se jarrulevy liikkuu tai on liikkunut niin siellä jarrulevyn kiinnityspinnassa napaan voi olla ruostetta, hiekanjyväsiä tms jotka aiheuttavat sen ettei se ole suorassa.

Tyypillinen tapaus on renkaanvaihto autoissa joissa ei ole lukitusruuvia jarrulevylle mutta sinun tapauksessa sellainen näyttää olevan.

Jos muuta vikaa ei löydy niin sitten se yksinkertaisin selitys eli levyt ovat kierot. Kuumilla levyillä yksikin ajo lätäkköön voi saada ne kieroiksi.
Lehtonen71
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 106
Liittynyt: La 25.06.2016 13:07
Paikkakunta: Tortinmäki

Re: Täristää jarruttaessa

Viesti Kirjoittaja Lehtonen71 »

Minulla oli samanlaiset oireet ja kun kiristin etupyörän laakerit niin loppui tärinät jarruttaessa.
haapis
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 350
Liittynyt: Ti 04.08.2009 20:41

Re: Täristää jarruttaessa

Viesti Kirjoittaja haapis »

Lehtonen71 kirjoitti: Pe 21.06.2024 09:40 Minulla oli samanlaiset oireet ja kun kiristin etupyörän laakerit niin loppui tärinät jarruttaessa.
Paljonko kiristit jottei mennyt liian tiukalle?

Kummallakin puoleen edessä levy liikkuu sivusuunnassa joten ei voi heittokellolla mitata levyjen kieroutta ainakaan.
E200kompressor
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2584
Liittynyt: Ti 14.09.2010 22:22

Re: Täristää jarruttaessa

Viesti Kirjoittaja E200kompressor »

haapis kirjoitti: Su 23.06.2024 11:40
Lehtonen71 kirjoitti: Pe 21.06.2024 09:40 Minulla oli samanlaiset oireet ja kun kiristin etupyörän laakerit niin loppui tärinät jarruttaessa.
Paljonko kiristit jottei mennyt liian tiukalle?

Kummallakin puoleen edessä levy liikkuu sivusuunnassa joten ei voi heittokellolla mitata levyjen kieroutta ainakaan.
Vastaan vielä uudestaan kun et ilmeisesti lukenut aiempaa viestiä. Laakerin säätö niin että käsin tuntuvaa klappia ei ole. Mitattavana arvona sadasosamillejä jota on vaikeaa todentaa.
Ei yhtään enempää varmuuden vuoksi koska yhtään esijännitystä laakerille ei saa jäädä.

Erittäin huono ja typerä tapa säätää (=hajottaa) laakeri on vetää niin tiukalle ettei pyöri ja sitten löysätä kunnes pyörii.
haapis
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 350
Liittynyt: Ti 04.08.2009 20:41

Re: Täristää jarruttaessa

Viesti Kirjoittaja haapis »

E200kompressor kirjoitti: Su 23.06.2024 11:53
haapis kirjoitti: Su 23.06.2024 11:40
Lehtonen71 kirjoitti: Pe 21.06.2024 09:40 Minulla oli samanlaiset oireet ja kun kiristin etupyörän laakerit niin loppui tärinät jarruttaessa.
Paljonko kiristit jottei mennyt liian tiukalle?

Kummallakin puoleen edessä levy liikkuu sivusuunnassa joten ei voi heittokellolla mitata levyjen kieroutta ainakaan.
Vastaan vielä uudestaan kun et ilmeisesti lukenut aiempaa viestiä. Laakerin säätö niin että käsin tuntuvaa klappia ei ole. Mitattavana arvona sadasosamillejä jota on vaikeaa todentaa.
Ei yhtään enempää varmuuden vuoksi koska yhtään esijännitystä laakerille ei saa jäädä.

Erittäin huono ja typerä tapa säätää (=hajottaa) laakeri on vetää niin tiukalle ettei pyöri ja sitten löysätä kunnes pyörii.

Joo luin mä mutta tuosta ei tarkentunut kunnolla tuota, elikkä käsintuntuva klappi pois kun renkaasta ottaa kiinni vai levystä?
Ja sormilla kiristys vai ihan työkalu voimin?

Toki heittokellokin löytyy jos asiaa yhtään auttaa.
E200kompressor
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2584
Liittynyt: Ti 14.09.2010 22:22

Re: Täristää jarruttaessa

Viesti Kirjoittaja E200kompressor »

haapis kirjoitti: Su 23.06.2024 14:19
E200kompressor kirjoitti: Su 23.06.2024 11:53
haapis kirjoitti: Su 23.06.2024 11:40
Lehtonen71 kirjoitti: Pe 21.06.2024 09:40 Minulla oli samanlaiset oireet ja kun kiristin etupyörän laakerit niin loppui tärinät jarruttaessa.
Paljonko kiristit jottei mennyt liian tiukalle?

Kummallakin puoleen edessä levy liikkuu sivusuunnassa joten ei voi heittokellolla mitata levyjen kieroutta ainakaan.
Vastaan vielä uudestaan kun et ilmeisesti lukenut aiempaa viestiä. Laakerin säätö niin että käsin tuntuvaa klappia ei ole. Mitattavana arvona sadasosamillejä jota on vaikeaa todentaa.
Ei yhtään enempää varmuuden vuoksi koska yhtään esijännitystä laakerille ei saa jäädä.

Erittäin huono ja typerä tapa säätää (=hajottaa) laakeri on vetää niin tiukalle ettei pyöri ja sitten löysätä kunnes pyörii.

Joo luin mä mutta tuosta ei tarkentunut kunnolla tuota, elikkä käsintuntuva klappi pois kun renkaasta ottaa kiinni vai levystä?
Ja sormilla kiristys vai ihan työkalu voimin?

Toki heittokellokin löytyy jos asiaa yhtään auttaa.
Lähes sormitiukkuuteen. Avaimella jos auttaa niin hyvin kevyesti. Monissa autoissahan voi peltivanne olla kiinni niin saa suuremman vipuvarren kokeilemiseen. Aluvanteellakin ehkä jos on keskikuppi irti.
Lehtonen71
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 106
Liittynyt: La 25.06.2016 13:07
Paikkakunta: Tortinmäki

Re: Täristää jarruttaessa

Viesti Kirjoittaja Lehtonen71 »

Mä säädin laakerin niin että siinä ei tuntunut klappia yhtään ja se pyöri hyvin ,ilman mitään mittareita.Autolla on ajettu 530 000 km ja vielä en ole joutunut etu laakereita vaihtamaan vaikka olen niitä aina välillä joutunut kiristelemään .
Vastaa Viestiin