Pyyhinmoottorin toiminnallisuudesta
- Petteri Kivimäki
- Mersumies
- Viestit: 3087
- Liittynyt: Pe 06.04.2007 12:51
- Paikkakunta: Jyväskylä
- Viesti:
Pyyhinmoottorin toiminnallisuudesta
Satakasin pyyhinmoottor on tuossa keittiön pöydällä. Koneen virtaliittimessä maa ja neljä liitintä 1, 2, 3 ja 4.
Virtaa antaessa ykkösestä lähtee moottor pyörimään, kakkosesta ei tapahtu mitään, kolmosesta rele sanoo lonks eikä muuta, nelosesta ei mitään.
Testaamistapani antaa virtaa liittimiin lienee väärä,mitenkäs saankaan testattua, että moottor ja rele toimisivat niin kuin pitää?
Virtaa antaessa ykkösestä lähtee moottor pyörimään, kakkosesta ei tapahtu mitään, kolmosesta rele sanoo lonks eikä muuta, nelosesta ei mitään.
Testaamistapani antaa virtaa liittimiin lienee väärä,mitenkäs saankaan testattua, että moottor ja rele toimisivat niin kuin pitää?
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
W246 "Kaasukoppi" B200 2015
W108 "Satakasi" 250S Automatic 1966
W108 "Satakasi" 250S Automatic 1966
Re: Pyyhinmoottorin toiminnallisuudesta
Helpoiten sujuu varmasti auton omalla johtosarjalla ja kytkimellä. Tuossa on ilmeisesti kaksi nopeutta ja pysäköinti alas riippumatta siitä missä kohtaa pyyhkimien liikerataa ne kytkee pois päältä?
C124 320 CE -93 (vaimon)
W124 300E-24 -92 (oma)
W124 300E-24 -92 (oma)
Re: Pyyhinmoottorin toiminnallisuudesta
Tai sitten kaivat kytkentäkaavion, siitä selviää mitä pitäis tapahtua mistäkin.
Re: Pyyhinmoottorin toiminnallisuudesta
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
wiimax.fi
- Petteri Kivimäki
- Mersumies
- Viestit: 3087
- Liittynyt: Pe 06.04.2007 12:51
- Paikkakunta: Jyväskylä
- Viesti:
Re: Pyyhinmoottorin toiminnallisuudesta
Thanks! Tuo kaavio lienee kakkosversion. Itselläni on viisi liitintä vm. -66 autossa, jalkapumpulta ei tule herätettä..Satakasi on Espoossa ja pyyhinmoottori Jyväskylässä. Testaan huomenna W111:sta.
W246 "Kaasukoppi" B200 2015
W108 "Satakasi" 250S Automatic 1966
W108 "Satakasi" 250S Automatic 1966
- Petteri Kivimäki
- Mersumies
- Viestit: 3087
- Liittynyt: Pe 06.04.2007 12:51
- Paikkakunta: Jyväskylä
- Viesti:
Re: Pyyhinmoottorin toiminnallisuudesta
Toimii W111:sta liitettynä kaks nopeutta. Palautuksesta en tiedä..
W246 "Kaasukoppi" B200 2015
W108 "Satakasi" 250S Automatic 1966
W108 "Satakasi" 250S Automatic 1966
- Petteri Kivimäki
- Mersumies
- Viestit: 3087
- Liittynyt: Pe 06.04.2007 12:51
- Paikkakunta: Jyväskylä
- Viesti:
Re: Pyyhinmoottorin toiminnallisuudesta
Avata se piti. Tässä moottorissa lienee rasvanippa rungossa akselin päässä - joku on joskus 1990-luvulla tuutannut rasvaa oikein kunnolla?
Hiilet uusittava, missähän mun kolvini on, vuosia ollut käyttämättä sekin. Vankkaa tekoa muuten näyttää olevan 1960-luvun asia.
Hiilet uusittava, missähän mun kolvini on, vuosia ollut käyttämättä sekin. Vankkaa tekoa muuten näyttää olevan 1960-luvun asia.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
W246 "Kaasukoppi" B200 2015
W108 "Satakasi" 250S Automatic 1966
W108 "Satakasi" 250S Automatic 1966
Re: Pyyhinmoottorin toiminnallisuudesta
NO johan on vaseliinia, liikaa reilusti kuivuessaan siitä on pelkkää haittaa.
Re: Pyyhinmoottorin toiminnallisuudesta
Tein nyt talvella saman aikakauden harrasteautoon (ei mersu, mut Boschin moottori ja vivustot) pyyhinremontin. Kulmavaihteessa oli paljon enemmän vaseliinia kuin tässä ja toimi ihan ok. Oikeastaan ainoa paikka jossa oli selkeästi vikaa oli vivuston puslat.
C124 320 CE -93 (vaimon)
W124 300E-24 -92 (oma)
W124 300E-24 -92 (oma)
- Petteri Kivimäki
- Mersumies
- Viestit: 3087
- Liittynyt: Pe 06.04.2007 12:51
- Paikkakunta: Jyväskylä
- Viesti:
Re: Pyyhinmoottorin toiminnallisuudesta
Tuulilasinpyyhinmoottorin huolto on nyt saatu maaliin ja ensi viikonloppuna ohjelmassa asennus autoon. Hiilten vaihto oli kyllä ikävä homma. Jotenkin vaihtamisen kannalta luonnottoman oloista toimintaa tuossa hiilen pidikkeessä jousineen. Jussinmäeltä löytyi sopivan paksuisia 6 mm. x 6 mm. hiiliä. Lisäksi niissä oli juotosjohto peräpäässä niin kuin piti. Katkaisin sopivan mittaisiksi asennettuina. Tulipahan rakenne tutuksi. 

Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
W246 "Kaasukoppi" B200 2015
W108 "Satakasi" 250S Automatic 1966
W108 "Satakasi" 250S Automatic 1966
- Petteri Kivimäki
- Mersumies
- Viestit: 3087
- Liittynyt: Pe 06.04.2007 12:51
- Paikkakunta: Jyväskylä
- Viesti:
Re: Pyyhinmoottorin toiminnallisuudesta
Tjaa. Konehuoneessa on kaksi pistoketta, joista toisessa samalainen johtokuvio kun moottorissa. Sen kun kytkee, niin pyyhkimet toimii, mutta huonosti. Toisessa erilainen johtokuvio - samanlainen kuin tuossa Niemöllerin W108:siin myymässä releessä.
Eli moottorin kyljessä oleva rele ei olekaan ainoa, vaan tuokin tarvitaan?
Edit. Kyllä. Ja uusi rele maksaa Niemöllerillä 473 € ja 57 senttiä päälle. Saksalaista jämptiyttä. Norjalainen W108 osia myyvä heppu ei ole onneksi yhtä jämpti; takuutoimiva rele 44€.
Eli moottorin kyljessä oleva rele ei olekaan ainoa, vaan tuokin tarvitaan?

Edit. Kyllä. Ja uusi rele maksaa Niemöllerillä 473 € ja 57 senttiä päälle. Saksalaista jämptiyttä. Norjalainen W108 osia myyvä heppu ei ole onneksi yhtä jämpti; takuutoimiva rele 44€.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
W246 "Kaasukoppi" B200 2015
W108 "Satakasi" 250S Automatic 1966
W108 "Satakasi" 250S Automatic 1966
Re: Pyyhinmoottorin toiminnallisuudesta
Laatu maksaa, ei näihin parane mitään kympin kiinakikkareita sotkea vaikka saisi
Onneksi on vielä purkuosia saatavilla ihan kohtuullisesti kun löytää oikeat kanavat.

Onneksi on vielä purkuosia saatavilla ihan kohtuullisesti kun löytää oikeat kanavat.
Ite kun tekkee saa sellasen kun sattuu tulemaan.
MB W108 250S '67
BMW E91 330d xDrive '09
Skoda Superb mk2 2.0tdi DSG '13
MZ RT 125/3 '62
MB W108 250S '67
BMW E91 330d xDrive '09
Skoda Superb mk2 2.0tdi DSG '13
MZ RT 125/3 '62