Elämää EQS:n kanssa

Mallit, ominaisuudet, varusteet, kokemukset jne.
Juha_M117
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1091
Liittynyt: La 31.10.2009 16:56
Paikkakunta: Lappeenranta
Viesti:

Elämää EQS:n kanssa

Viesti Kirjoittaja Juha_M117 »

Tulikin jo tuonne patteriautoketjuun mainittua pari kk sitten että tuli taloon 2022 EQS 580 4Matic AMG-Line, mutta tässä vielä omalle autolle ketju niin on spesifisemmin käytettävissä omia lätinöitä varten ja miksei muidenkin jos tulee EQS:ään liittyviä asioita. Kysykää myös kysymyksiä jos on mielessä täyssähköön liittyen niin voidaan jutella asiasta.

Lainaus kyseisestä ketjusta jos on mennyt ohi:
Spesifisesti tämä yksilö:

https://www.youtube.com/watch?v=31NPeqyl1sE

https://www.apu.fi/artikkelit/mercedes- ... lis-koeajo

Eli Vehon entinen esittelyauto, jonka alkuperäinen rekisteritunnus on EQS-1. Valitettavasti en saanut kilpeä, vaan se on nyt Vehon seuraavassa EQS esittelyautossa.

...

On kyllä varsinainen kilometrinnielijä. Hiljainen, pehmeä ja ajaa suorastaan itseään kun on Distronic ja automaattiohjaus ("aktiivinen ohjausavustin") päällä. Yhden polkimen ajo on aivan mahtava kokemus, ja kannustaa kyllä rauhalliseen ja pehmeään ajoon. Tämän 2tkm aikana en ole kovin montaa kertaa koskenut jarrupolkimeen. Tuuletetut ja hierovat penkit tuo kivan silauksen matkustusmukavuuteen.
Suunnilleen 3kk nyt takana EQS:n kanssa ja 4tkm. Pitkää matkaa tullut heitettyä sen verran toisille paikkakunnille että on saanut tuon ajomäärän jo kasaan, vaikka normaalisti ajankin aika vähän vuodessa ja enimmäkseen paikallisesti kauppareissuja ja muuta.

Vähän lisää havaintoja tästä viime ajoilta. Ilmeisesti vanteiden peseminen painepesurilla johtaa siihen että jonkun aikaa pesun jälkeen tulee punaista jarruvirhettä näyttöön. Sitten kun ei vähään aikaan ole pesun tarvetta niin ei ole virheilmoituksiakaan tullut. Toisaalta mulla on ehkä keskimääräistä perusteellisempaa tuo oma peseminen kun pesen myös pyöräkotelot ja muutenkin pesen runsaan veden kanssa.

Kolikon kääntöpuolena ei kyllä vanteille jarrupölyä sähköautossa tule. Voi pitkäänkin ajaa niin että vanteet näyttää aika puhtaalta. Kurakelien jälkeen on sitten pesun tarvetta.

Tuossa kuntolenkin aikana laskeskelin päässäni että jos olisin kesän ajot tähän asti 560 SEC:llä tai Corvetella ajellut niin olisi 1100 € mennyt bensaan. Sähköautolla mennyt alle 200 € ja siinäkin on runsaasti yläkanttiin arvio, kun suurin osa on kotona sukosta pörssisähköllä ladattu ja kallista suurteholatausta tien päällä vain vähän. Eli kyllähän tästä säästöä tulee nopeasti ajoon tarvittavan energian osalta. Toki muut asiat sitten maksaa, mutta niitä ei voi suoraan verrata, kun sillä rahan käytöllä sitten saa muutakin kuin ne kilometrit...

Mulla on muuten pörssisähkö vaihtunut tämän kuun alusta takaisin kiinteään eli jatkossa auton lataaminen omasta seinästä 13,5 - 14,5 snt/kWh sisältäen kaikki kulut, kesät talvet ja aamuin illoin, seuraavat 2 vuotta.

Auton muoto/aerodynamiikka on jotenkin erikoinen kun ajossa se kerää hyttysiä keulaan ja peileihin aivan järkyttävää tahtia. Siis ero on aivan selvä kun autoa vertaa näihin muihin autoihin mitä minulla on ollut, jopa W205:een. EQS:lla ei tarvitse ajaa kuin sata kilsaa ihan selkeässä ei-hyttyskelissä eikä mitenkään illalla, niin se on kerännyt keulaan kuolleita hyttysiä, mitä on tosi ärsyttävää pestä autosta pois. Toki jokaiseen autoon tulee ajossa kuolleita hyttysiä keulaan mutta jostain syystä tässä autossa niitä tulee poikkeuksellisen paljon.

MBUX on kaatunut ajossa kerran ja CarPlay on mennyt jokusen kerran semmoseen tilaan ettei se yhdistä puhelimeen ennenkuin uudelleenkäynnistyksen jälkeen, kerran piti parittaakin puhelin uudestaan.

Puolison kanssa ei ole ihan löydetty vielä Hyperscreenistä logiikkaa että mitkä asiat voi apukuski tehdä päänäytölle omalta näytöltään ja mitkä asiat niillä näytöillä on ihan eri ja toisella ei onnistu kun toisella on tehtynä. Esimerkiksi omien musiikkien laittaminen sivunäytöltä koko autoon soimaan taisi vaatia että päänäytöllä ei ollut mitään soimassa, tai jotain vastaavaa. Toisaalta sivunäytöllä navin asettaminen vie sen päänäytölle, mikä voi kostautua jos apukuski sitten dismissaa navigaation omalla näytöllään kun se sitten katkaisee navigoinnin päänäytölläkin.

Kuskina jos on kirjautuneena kuskin paikalla sisään, on takkuilevaa siirtyä hetkeksi takapenkille (esim välipalaa syömään) kun takapenkin viihdejärjestelmiä ei voi käyttää yhtä aikaa kuin etujärjestelmää. "Olet jo kirjautuneena muualle" tyylinen on siis virheilmoitus, joka siinä tulee, eli pitää kurkotella etupenkille kirjaamaan itseään ulos tai on käytettävä takatilojen viihdejärjestelmää uloskirjautuneena.

Kuljettajan näyttöä käytellessä on toisinaan tullut käytettyä perusmittariston navigointinäkymää (eli se missä on nopeus ja ajoteho mittareina ja mittarien välissä kartta) ja siinä pistää silmään kartan heikko laatu ja epäselvyys verrattuna muihin MBUX näyttöihin. Tuossa on viimeistely jäänyt vähän kesken.

Yksi asia mitä olen ihmetellyt on, että laturin piuhan ollessa kiinni auto hukkaa ajoakun varausta suunnilleen prosentin tunnissa. Piuhan ollessa irti akku ei vaju käytännössä yhtään. Liittyyköhän tämä johonkin semmoiseen että piuhan ollessa kiinni auto ajaa jotain ilmalämpöpumppua tms. ylläpitääkseen akun latauslämpötilaa tai jotain, mihin tuo energia häviää? Tämä vajuminen siis tapahtuu vaikka piuhassa ei ole virtoja, se on vaan kytkettynä (kotipilttuussa tietenkin). Tämä vajuminen kannustaa kyllä lataamaan auton sinne "eco" 80%:iin ja irrottamaan piuhan autosta heti.

Lataamisesta puheen ollen akun hoitokirjasessa (jonka ohjeiden noudattamista olevinaan edellytetään akkutakuun voimassa pysymiseksi) annetaan aika radikaaleja toimintaohjeita akun hoitamiseksi. Esimerkiksi pitäisi päästää muistaakseni kerran viikossa akku suhteellisen tyhjäksi ja antaa sen olla siinä yön yli ennenkuin akkua lataa uudestaan. Siis ei kerran kuussa, vaan kerran viikossa. Aika paljon pitää jo ajoakin tulla että tuon saa tapahtumaan, tai pitäisi järjestään pitää ajoakkua jossain 20-40 % varauksessa paitsi jos aikoo ajaa yli sata kilsaa lähitulevaisuudessa.

Saattaa kuulostaa purnaukselta nämä jutut, mutta se johtuu vain siitä että kaikkea hyvää ei jaksa kirjoittaa, nehän ovat itsestäänselvyyksiä mistä arvosteluissakin puhutaan. Plussapuolien puolella tässä keskimäärin kuitenkin ollaan ihan kirkkaasti ja sen näkee siitäkin miten paljon on tullut kilometrejä muutamassa kuukaudessa.

Kuva

Kuva

Kuva
2022 EQS 580 YXT-702
1981 380 SL CNR-130
Ex:
1985 190 E 2.0 BYV-237
2007 Corvette XNL-267
1989 560 SEC HYL-303
2015 C 200 KTK-911
1989 300 SEL BMM-141
1994 E 320 Coupe OEI-850
ennentauti
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 179
Liittynyt: Ti 23.07.2013 18:24

Re: Elämää EQS:n kanssa

Viesti Kirjoittaja ennentauti »

Hienon näköinen peli! Maalipinnan käsittely kestopinnoitteella auttaa itikoiden/lian irtoamiseen pestessä. Jos ei ole ,niin suosittelen teetättämään.
juusmo
Mersumies
Mersumies
Viestit: 646
Liittynyt: Ti 09.07.2013 08:17
Paikkakunta: Helsinki

Re: Elämää EQS:n kanssa

Viesti Kirjoittaja juusmo »

Oikein hyvää purnausta, juuri tällaisia käytännön kokemuksia ja havaintoja on hyvä kuulla, koska niitä ei lehdistötiedotteista tai lehtijutuista löydä. Meillä on käyttiksenä sen toisen stuttgartilaisen sähköauto, mutta toki Mersunkin tarjontaa tulee pidettyä tulevaisuutta ajatellen silmällä.
Juha_M117 kirjoitti: To 15.08.2024 09:01 Yksi asia mitä olen ihmetellyt on, että laturin piuhan ollessa kiinni auto hukkaa ajoakun varausta suunnilleen prosentin tunnissa. Piuhan ollessa irti akku ei vaju käytännössä yhtään. Liittyyköhän tämä johonkin semmoiseen että piuhan ollessa kiinni auto ajaa jotain ilmalämpöpumppua tms. ylläpitääkseen akun latauslämpötilaa tai jotain, mihin tuo energia häviää? Tämä vajuminen siis tapahtuu vaikka piuhassa ei ole virtoja, se on vaan kytkettynä (kotipilttuussa tietenkin). Tämä vajuminen kannustaa kyllä lataamaan auton sinne "eco" 80%:iin ja irrottamaan piuhan autosta heti.
Aika erikoinen juttu, ja hyvä tietää. Olisi omassa tapauksessani aika ärsyttävä ominaisuus, meillä nimittäin on kerrostalon parkkihallissa eParkingin operoimat tolpat jotka aktivoidaan appilla 24 tunniksi kerrallaan. Eli virtaa tulee 24h ja sitten lakkaa jollei sitä käy uudelleen aktivoimassa. Auto saattaa kuitenkin toisinaan seisoa hallissa vaikka viikon putkeen, joten se pitäisi käydä nyppäisemässä piuhasta pois hyvinkin pian latauksen jälkeen. Osaatko sanoa tapahtuuko tuo vajuminen pitkäänkin, ja liittyykö varaustasoon mitenkään? Toivottavasti softabugi joka ratkeaa aikanaan.
Juha_M117
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1091
Liittynyt: La 31.10.2009 16:56
Paikkakunta: Lappeenranta
Viesti:

Re: Elämää EQS:n kanssa

Viesti Kirjoittaja Juha_M117 »

juusmo kirjoitti: To 15.08.2024 10:18Osaatko sanoa tapahtuuko tuo vajuminen pitkäänkin, ja liittyykö varaustasoon mitenkään? Toivottavasti softabugi joka ratkeaa aikanaan.
Kyllä vajuu ns. loputtomasti, mutta en osaa tuosta varaustasosta sanoa, koska vajuessaan on sit auto lähtenyt ennen pitkää lataamaan kun on taas ilta/yö tullut ja töpseli alkanut antamaan virtaa laturille.

Nyt olen kuitenkin itse viime viikkoina siirtynyt tuohon että pidän piuhaa irti paitsi jos tarvitsee nimenomaan ladata lisää virtaa autoon, koska tuossa isossa akussa on päivittäisiin ajoihin virtaa ihan liiankin paljon, ja jos tulee pitkää ajoa kuten ensi viikolla niin voi ennen reissua ladata täyteen. Kun piuha on irti, ei akku vaju.
2022 EQS 580 YXT-702
1981 380 SL CNR-130
Ex:
1985 190 E 2.0 BYV-237
2007 Corvette XNL-267
1989 560 SEC HYL-303
2015 C 200 KTK-911
1989 300 SEL BMM-141
1994 E 320 Coupe OEI-850
timunen
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 60
Liittynyt: Ma 02.06.2008 09:56

Re: Elämää EQS:n kanssa

Viesti Kirjoittaja timunen »

Hieno yksilö! Värit toimivat harmaasävyjen keskellä mainiosti.

Omasta takatuupparista hieman:

- Todella hiljainen ja erinomainen matka-auto.
- Kääntyvät takapyörät tekevät todella ketteräksi.
- Kulutus kesällä 15-20 kwh ja talvella 25-30 kwh.
- Huollot edulliset.
- Mobilo toimii hienosti.

Haasteita:

- Kahvat. Talvella jäätyvät ja menevät rikki. 2-3 kpl on säädetty ja lopulta runko vaihdettu. Korjaamo sanoi että EQE/EQS takseja on johon on kaikki vaihdettu. Takuun ulkopuolella tehdas tulee kuluissa vastaan pääosin.
- Ilmajousitus jäätyi kerran. Kun lauhtui niin alkoi taas toimia.
- Talvella joskus kun autoa oli esilämmittänyt apilla niin ajaessa lämmitys ei toiminut.
- Tietyssä hitaassa vauhdissa regenin alkaessa tuntui kuin perinteinen automaattivaihteisto olisi vaihtanut huonosti. Korjaantui softalla.
- Ovien sisäpuolen "kahvaosan" nitinä vedettäessä. Ei löytynyt tähän korjausratkaisua. Vertailin useaan muuhun autoon ja sama homma. EQS SUVissa kahva ei ole niin paljoa "ilmassa" niin ei nitise.
R107 500 SL
W111 220 SEb coupe
Juha_M117
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1091
Liittynyt: La 31.10.2009 16:56
Paikkakunta: Lappeenranta
Viesti:

Re: Elämää EQS:n kanssa

Viesti Kirjoittaja Juha_M117 »

Kiitoksia. Onko muuten jotain lisätietoa EQS:n huolto-ohjelmasta? Jossain netissä sanottiin että lähinnä tarkistuksia, nesteiden täyttöä ja ilmansuodattimien vaihtoja siinä on oikeasti. Mitä kaikkea Veholla tehdään ja millaisia hinnat on? A ja B huollot.

Itsellä ensi talvena ensimmäinen huolto edessä.
2022 EQS 580 YXT-702
1981 380 SL CNR-130
Ex:
1985 190 E 2.0 BYV-237
2007 Corvette XNL-267
1989 560 SEC HYL-303
2015 C 200 KTK-911
1989 300 SEL BMM-141
1994 E 320 Coupe OEI-850
Avatar
kilander
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1058
Liittynyt: Ma 21.02.2005 13:18
Paikkakunta: itäsuomi

Re: Elämää EQS:n kanssa

Viesti Kirjoittaja kilander »

Onko Mersulla jotain sopimuskumppaneita jotta saa edullisempaa pikalatausta?
Mitä näitä nyt on kansainvälisiä, Ionity vain tulee mieleen ja on tosi kallis sovelluksella käyttää.
CLS 320 cdi-07
ex-CLS 350 cdi-11
ex-GLK 250 cdi-12
ex-CLK 220 cdi-06 Avantgarde
ex-E270 cdi-00 Avantgarde
ex-CLK 200 Kompressor-00 Avantgarde
ex-CLK 320 cdi-06 Avantgarde
ex-190 2.5d-92 Avantgarde
ex-E 270 cdi-00
ex-300 diesel 4matic
DBFI
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 13721
Liittynyt: Pe 25.07.2008 21:26
Paikkakunta: Finland Proper

Re: Elämää EQS:n kanssa

Viesti Kirjoittaja DBFI »

Juha_M117 kirjoitti: To 15.08.2024 11:07
Kyllä vajuu ns. loputtomasti, mutta en osaa tuosta varaustasosta sanoa, koska vajuessaan on sit auto lähtenyt ennen pitkää lataamaan kun on taas ilta/yö tullut ja töpseli alkanut antamaan virtaa laturille.

Nyt olen kuitenkin itse viime viikkoina siirtynyt tuohon että pidän piuhaa irti paitsi jos tarvitsee nimenomaan ladata lisää virtaa autoon, koska tuossa isossa akussa on päivittäisiin ajoihin virtaa ihan liiankin paljon, ja jos tulee pitkää ajoa kuten ensi viikolla niin voi ennen reissua ladata täyteen. Kun piuha on irti, ei akku vaju.
Eikö riitä jos latausprofiilista asettaa kaapelin irrottamisen latauksen päätyttyä? Silloin ei tietenkään pysty etänä käynnistämään latausta uudelleen jos oli tarkoitus.
juusmo
Mersumies
Mersumies
Viestit: 646
Liittynyt: Ti 09.07.2013 08:17
Paikkakunta: Helsinki

Re: Elämää EQS:n kanssa

Viesti Kirjoittaja juusmo »

kilander kirjoitti: Pe 16.08.2024 15:27 Onko Mersulla jotain sopimuskumppaneita jotta saa edullisempaa pikalatausta?
Mitä näitä nyt on kansainvälisiä, Ionity vain tulee mieleen ja on tosi kallis sovelluksella käyttää.
Offtopic mutta Ionityn omat hinnat ovat tulleet alas, ja tulevat lisää alas jos ottaa kuukausimaksullisen tilauksen, jonka voi myös irtisanoa kuukauden varoajalla.
mpower
Mersumies
Mersumies
Viestit: 626
Liittynyt: Ti 18.11.2014 18:03
Paikkakunta: Lohja

Re: Elämää EQS:n kanssa

Viesti Kirjoittaja mpower »

Esitän mielipiteenäni semmosen! On aivan hirmuisen kauheita nuo takaikkunoiden mustaukset merkkiin katsomatta! Luovat käsittämättömän kontrastin ja mielikuvan kahtiajaetuista autoista! Ja miksi pitää olla mustia!? Sano sää se!? :roll:
Pojasta vaariin:Ex-romuja:Mosse Scandinavia,Vauxhall Victor,Escort1.1,Toyota Crown,Fiat 124,Fiat 850,BMW 2000,BMW 2002,BMW1600-2,BMW 318i,Fiesta,Megane 1.6, Pösö 406 2.0,Volvo S60,Audi TT Quattro 165kW-99,Honda CR-V-05,MB W203 220CDI-07, MB W211 280CDI-07, BMW 528i 2010,MB CLS 350 CDI 2011,MB S350 BlueTec 4-Matic 2014
Juha_M117
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1091
Liittynyt: La 31.10.2009 16:56
Paikkakunta: Lappeenranta
Viesti:

Re: Elämää EQS:n kanssa

Viesti Kirjoittaja Juha_M117 »

DBFI kirjoitti: Pe 16.08.2024 18:40 Eikö riitä jos latausprofiilista asettaa kaapelin irrottamisen latauksen päätyttyä? Silloin ei tietenkään pysty etänä käynnistämään latausta uudelleen jos oli tarkoitus.
Eipä ole tullut käytettyä tuota täppää, pitää testata kun seuraavan kerran lataan.
2022 EQS 580 YXT-702
1981 380 SL CNR-130
Ex:
1985 190 E 2.0 BYV-237
2007 Corvette XNL-267
1989 560 SEC HYL-303
2015 C 200 KTK-911
1989 300 SEL BMM-141
1994 E 320 Coupe OEI-850
MJPfin
Mersumies
Mersumies
Viestit: 4557
Liittynyt: Pe 14.09.2018 20:20

Re: Elämää EQS:n kanssa

Viesti Kirjoittaja MJPfin »

Toi punainen ja Amg line paketilla on ihan suht ok näköinen, mutta vaalea harmaa ja perus varusteilla aivan jäätävän ruma keksintö.
Nyt on kyllä piirtäjän kynä lipsahtanut pahasti pieleen.

Tuntuu että kaikki pitää venyttää ja levittää jotenkin karikatyyrisen näköiseksi, siihen sileä musta maski ja keula näyttää hirveän litteältä.

Ei tarkoitus mollata kirjoittajan autoa, kuten sanoin se näyttää suht ok mersulta.
Onko nuo 100% patterilla vai joku hyrbidi?
Juha_M117
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1091
Liittynyt: La 31.10.2009 16:56
Paikkakunta: Lappeenranta
Viesti:

Re: Elämää EQS:n kanssa

Viesti Kirjoittaja Juha_M117 »

MJPfin kirjoitti: La 17.08.2024 20:24 Onko nuo 100% patterilla vai joku hyrbidi?
Täyssähkö, kuten on nuo kaikki EQE, EQA, EQB jne.

Itsekin pitäisin tätä kauniimpana jos olisi takaa enemmän tavanomaisen porrasperän näköinen. On vähän töpöhäntäisen näköinen tämmöisenään. Mutta, auto on jo valmiiksi noin 5,2 metriä pitkä. Vertailun vuoksi 126:nen SEL on noin 5,15 metriä pitkä ja pitkä 222:nen on noin 5,3 metriä pitkä. Ja EQS:n takatilat ovat jo tällaisenaan varsin hyvät ja kontti on iso, joten en sinänsä ihmettele ettei tähän ole isompaa takakonttia lähdetty laittamaan, ettei jo valmiiksi iso auto ole vielä isompi.

EQS:n ulkonäkösuunnittelijan mukaan ideana oli typistää keula ja perä mahdollisimman töpöksi, koska polttomoottoritekniikkaa ei ole ja näin ollen sille ei tarvita varsinkin keulassa tilaa, ja näin saatiin tila käyttöön matkustamoon. Tähän typistykseen kuului myös että pyörät on viety lähemmäs auton nurkkia kuin polttomoottorimalleissa eli ns. overhangit ovat lyhyet. Eli tässä auton muodossa on nyt tarkoitus ennen tyyliä.

https://www.youtube.com/watch?v=9JI8otoigYI
2022 EQS 580 YXT-702
1981 380 SL CNR-130
Ex:
1985 190 E 2.0 BYV-237
2007 Corvette XNL-267
1989 560 SEC HYL-303
2015 C 200 KTK-911
1989 300 SEL BMM-141
1994 E 320 Coupe OEI-850
MJPfin
Mersumies
Mersumies
Viestit: 4557
Liittynyt: Pe 14.09.2018 20:20

Re: Elämää EQS:n kanssa

Viesti Kirjoittaja MJPfin »

Kiitos, toi selvensi tota muotolun ihmeellisyyttä aika kivasti. En tosiaan miettinyt sitä tolta aspektilta miksi siinä joku näyttää olevan "pielessä" mutta toi moottorin ja vaihteiston puuttuminen tosiaan antaa vapautta muotoiluun.

Hyvä päivä, taas oppi jotain uutta.
tahtoomersun
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3092
Liittynyt: Pe 06.12.2013 14:02

Re: Elämää EQS:n kanssa

Viesti Kirjoittaja tahtoomersun »

Ilmanvastuksen minimointi on varmasti ollut muotoilussa merkittävä tekijä. Itse en ole EQE/EQS malleja pitänyt mitenkään rumina, vaan ennemminkin moderneina. Maailma tarvitsee esikuvia, myös sähköautoissa.
Perheessä:
W 243 EQB 250 -23
C 126 500 SEC-89
ex
S 203 C 200 CDI -05
S 205 C 220 CDI -15
S 204 C 350 CDI -09
S 212 200 CDI -11
W 208 CLK 320 -99
W 211 E 220 cdi -05
S 210 E 220 cdi -02
S 202 c 180 -99
Avatar
EVO X
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 3786
Liittynyt: Su 26.10.2003 13:18

Re: Elämää EQS:n kanssa

Viesti Kirjoittaja EVO X »

Ajelin tämmösellä takavetosella vanhalla taksilla tässä männäviikolla. Omia huomioita oli että ajolleen positiivisen mersumainen ja ”jäykkä”. Kääntyvät takapyörät tosiaan tekee tästä tosi ketterän kääntymään. Sisusta ja hallintalaitteet ihan jees, kosketusnäyttö on mitä on, samaa skeidaa se on muissakin. Käyttöliittymä on mersumaiseen tapaan kankea ja osittain epälooginen. Takajalkatilat näyttää hulppeilta, mutta yllätys olikin iso kun sinne istuu että eihän se olekaan. Penkki on niin alhaalla, että polvet on kuitenkin suussa. Etupenkki oli alhaalla niin kengät ei mahdu sen alle, eli polvikulma on melko jyrkkä vaikka on muka iso tila. Pää ottaa silti kattoon. Ulkopuolelta tuo kyseinen musta perus malli on ruma kun mikä. Siis aivan järkyttävän ruma. Näin itsekin muotoilijana en vaan ymmärrä miksi se vapaus suunnitella auto ilman polttomoottoritekniikkaa antaa vapauden tehdä siitä aivan perkeleellisen ruman? Itse en tollasta päästäisi muotolujohtajana minkään seulan läpi. Ilmeisesti Wagenerin tatsi on kadonnut. Mutta joo, autona ihan ok, en silti maksaisi 2x hintaa tästä vs Model S. Teslalta toki en niitä kamalia muita 3-Y(rjö)-X malleja huolisi edes ison rahatukon kanssa omalle markille. Jos siis sähköisiin täytyy joskus siirtyä niin edelleen odotellaan jotakin järkevämmän näköstä vehjettä. Audi on jo lähellä totuutta tulevalla 6 farkulla.
MB E200D T -18
MB 300CE-24 Cabriolet -92
MB 500SEC -91

1959 Cadillac Coupe De Ville
1959 Mercury Montclair

http://garage59.blogspot.fi/

Ex: MB 200D -91 | MB 190E 2.0 -90 | MB CLK240A Cabriolet -04 | MB 190E 2.3-16 -85 (W201)| MB 300D -91 (W124) | MB C180CDI TA Avantgarde (S204) -14 | MB 300CE-24 -92 (C124)| MB E320 Coupe -93 (C124)| MB C200CDI T Avantgarde (S204) -08 | MB 250D -93 (W124) | MB E270CDI -04 Avantgarde (S211) | MB C200CDI -01 (W203) | MB E220CDI T -04 (S211) | MB 250D "Oldskool" -91 (W124) | MB 200D -93 (W124) | MB 300CE "EVO X" -91 (C124) | MB 190E 2.6 Sportline -90 (W201)| MB 280SE -72 (W108)
Vallgren
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 94
Liittynyt: Pe 19.02.2010 18:14

Re: Elämää EQS:n kanssa

Viesti Kirjoittaja Vallgren »

Pari kertaa tullut istuttua EQS taksin takapenkillä ja onhan sen mukavuus aika kaukana perinteisestä polttomoottori-ässästä. Matalan penkin takia istumasento muistuttaa enemmän Eemeliä kuin mitään perinteistä edustusluokkaa.

Bemarilla i5 ja i7 näyttää identtisiltä polttomoottoriversioiden kanssa. Toivoisin mersulle samaa. En oikein osaa nähdä muotoilua mitenkään modernina, ainoastaan turhana erilaisuuden tavoitteluna.

Makea se EQS on kuitenkin ajaa. Samoin kuin EQE. EQE Suv kiinnostaisi jopa seuraavaksi autoksi. Menee vain hurjan hintaiseksi.
w213, w124
Avatar
jusi
Mersumies
Mersumies
Viestit: 632
Liittynyt: Pe 22.11.2013 22:58
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Elämää EQS:n kanssa

Viesti Kirjoittaja jusi »

Kiva kuulla käyttökokemuksia. Eipä ole tullut koskaan ajettua eikä edes oltua kyydissä mutta malli on kiinnostava, ja minusta hienokin. Teslan Model S on tullut ajettua ja se on ilmajousilla kelpo auto. Mutta pienempihän EQS on kuin vanha W221 Lang ässä eikä taida olla ihan niin iso tavaratila (221:ssa alaboksin irroittamalla menee neljä isoa matkalaukkua konttiin, mikä ei ole selviö kaikissa farmareissakaan).
W221 350 CDI Lang -10, W124 300 D aut. -91, W140 300 SE -92
ex: W220 320 CDI -03, W208 320 Elegance -00, S212 220CDI Avantgarde -12, muut: Triumph Thunderbird Storm 1700 -12
DBFI
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 13721
Liittynyt: Pe 25.07.2008 21:26
Paikkakunta: Finland Proper

Re: Elämää EQS:n kanssa

Viesti Kirjoittaja DBFI »

jusi kirjoitti: Su 18.08.2024 23:29 Kiva kuulla käyttökokemuksia. Eipä ole tullut koskaan ajettua eikä edes oltua kyydissä mutta malli on kiinnostava, ja minusta hienokin. Teslan Model S on tullut ajettua ja se on ilmajousilla kelpo auto. Mutta pienempihän EQS on kuin vanha W221 Lang ässä eikä taida olla ihan niin iso tavaratila (221:ssa alaboksin irroittamalla menee neljä isoa matkalaukkua konttiin, mikä ei ole selviö kaikissa farmareissakaan).
V221 on 5226 mm pitkä eli tuuman sisällä sama kuin tämä EQS. Outoa jos tavaratila ei olisi yhtä suuri kun sähkäreissä yleensä sisätilat on selkeästi suuremmat kuin periteisessä autossa jolla samat ulkomitat. En minäkään EQS:ää ole koeajanut, liikkeessä katsellut ja outoa kyllä että se näyttää silmään lyhyemmältä vaikka matalana autona luulisi silmän valehtelevan toiseen suuntaan.

@Juha_M117, onko EQS:ssä kaatuvat takapenkit? Sedan E-korisessa auttaa pitkien (suksiluukkua suurempien) tavaroiden kuljettamista, ässään ei kaiketi mihinkään malliin ole saanut kaatuvia penkkejä.

Etenkin tuolla kaksimoottorisella varmaan ajonautinto tulee jostain muualta kuin pakettien rahtaamisesta.
Juha_M117
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1091
Liittynyt: La 31.10.2009 16:56
Paikkakunta: Lappeenranta
Viesti:

Re: Elämää EQS:n kanssa

Viesti Kirjoittaja Juha_M117 »

Kaatuu takapenkit nappulasta takakontista, myös siis tämän takatilojen mukavuuspaketin kanssa jossa on sähkösäätöiset takapenkit.

Etupenkkien selkänojissa olevat takamatkustajien näytöt aika merkittävästi rajoittavat mitä suurta taakse kehtaa lastata. Näytöt ovat aika alhaalla tavaratilan lattiaan nähden joten aika littanakin iso esine saattaa sisään työntäessä osua näyttöön ja rikkoa sen (saati äkkijarrutuksessa).

Ostettiin viikko sitten kasvihuone joka tuli isossa 1,9 m x 65 cm laatikossa kaupan hyllyltä. Kun sitä sitten autoon työnsi niin juuri ja juuri mahtui sisään, ja vahingossa sisään lastatessa kaiketi tönäisin laatikolla apukuskin puolen takanäyttöä. Näyttö alkoi vilkkua ja näyttää grafiikkavirhettä kuin olisi näyttö mennyt rikki. Kotimatka oli aika hiljainen (siis kuskinkin osalta) mutta onneksi kun auton lasti kotona purettiin ja laitoin takatilat takaisin normaaliin tilaan, ja kokeilin näyttöä, se toimi normaalisti. Lieneekö ollut taas yksi monista softabugeista eikä tuohon lastaamiseen liittyvä.

Lisäksi kun apukuskilla oli (etu)penkin automaattisäätö päällä profiiliin tallennetun henkilön pituustiedon perusteella, niin penkki alkoi sisään istumisen jälkeen ajaa itseään taakse vaikka penkit oli kaadettuna, lasti sisällä ja penkki tarkoituksella ajettuna eteen. Eli tuo automaattisäätö "käänsi vielä veistä haavassa" eli painoi sitä takamatkustajan näyttöä vasten sitä pahvilaatikkoa, kunnes sen sähkösäädön äly tajusi ettei penkki liiku enää normaalisti ja pysäytti säädön. Onneksi tuokaan ei sitä näyttöä rikkonut.

Takatilojen näytöt ovat muuten aikamoiset rimpulat eikä niiden kaltevuuskulmaa tai korkeutta voi säätää. Onneksi ei ole hajonneet näytöt eivätkä niiden varret vaikka kun niitä käsin käsittelee, tuntee ettei siihen rikkoutumiseen paljon voimaa tarvittaisi.

Oli miten oli, takakonttiin menee ihan älytön määrä tavaraa ja se on helppo lastata tai yksittäisiä esineitä purkaa, kun viistosta perästä johtuen kontin lastaamiseen ei ole käytössä pelkästään normaali kontin aukko, vaan koko viistoperä aukeaa.

Lastauskynnys saisi jatkua taaemmas, tällaisenaan vaikka auto on vain 1.5v vanha niin tuo kynnys on jo skraaduilla. Tuo puskurin ja kontin aukon välinen matka on aika pitkä ja varsinkin naisella tuntuu olevan haasteellista nostaa raskaita ostoskasseja ym. perille konttiin asti laskematta niitä tuohon maalipinnan päälle ensin. Lisäksi tuon pitkän nostomatkan takia tulee kummankin puolison nojailtua takapuskuriin kauppakassien nostamisen aikana joten puskurin on syytä olla 24/7 puhdas ...

Kontissa ei muuten oikein ole riittävästi kiinnikkeitä ja piensäilytystilaa. Kiinnikkeet on kontin takalaidassa ja yhdet koukut ylhäällä sivuilla, siinä kaikki. Jopa se "potero" on vain kuskin puolella, apukuskin puolella ei ole mitään mihin pieniä esineitä laittaa. Huvittavaa sinänsä että jopa Corvetessa oli takakontissa pienille esineille kiinnitysverkko mutta EQS:ään semmoinen pitäisi vissiin itse hankkia. Lisäksi sähköautoissa tuntuu olevan enemmän sääntö kuin poikkeus että takakontista löytyy normaali kodin pistorasia, mutta EQS:ssä ei ole enkä itseasiassa ole löytänyt sieltä edes 12V pistorasiaa. Nopean nettihaun perusteella SUV versiossa 12V pistorasia löytyy kontista.

Kuva
2022 EQS 580 YXT-702
1981 380 SL CNR-130
Ex:
1985 190 E 2.0 BYV-237
2007 Corvette XNL-267
1989 560 SEC HYL-303
2015 C 200 KTK-911
1989 300 SEL BMM-141
1994 E 320 Coupe OEI-850
Avatar
EVO X
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 3786
Liittynyt: Su 26.10.2003 13:18

Re: Elämää EQS:n kanssa

Viesti Kirjoittaja EVO X »

Tämä kattoon asti ulottuva takaluukku on kyllä yksi positiivista asioista tuossa autossa. Mahtuu het reippaammin tavaraa kuin tavan sedanissa. Unohtui mainita tuosta omasta selostuksesta.
MB E200D T -18
MB 300CE-24 Cabriolet -92
MB 500SEC -91

1959 Cadillac Coupe De Ville
1959 Mercury Montclair

http://garage59.blogspot.fi/

Ex: MB 200D -91 | MB 190E 2.0 -90 | MB CLK240A Cabriolet -04 | MB 190E 2.3-16 -85 (W201)| MB 300D -91 (W124) | MB C180CDI TA Avantgarde (S204) -14 | MB 300CE-24 -92 (C124)| MB E320 Coupe -93 (C124)| MB C200CDI T Avantgarde (S204) -08 | MB 250D -93 (W124) | MB E270CDI -04 Avantgarde (S211) | MB C200CDI -01 (W203) | MB E220CDI T -04 (S211) | MB 250D "Oldskool" -91 (W124) | MB 200D -93 (W124) | MB 300CE "EVO X" -91 (C124) | MB 190E 2.6 Sportline -90 (W201)| MB 280SE -72 (W108)
Avatar
RH
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3955
Liittynyt: Ke 15.09.2004 13:43
Paikkakunta: Salon seutu

Re: Elämää EQS:n kanssa

Viesti Kirjoittaja RH »

mpower kirjoitti: La 17.08.2024 18:13 Esitän mielipiteenäni semmosen! On aivan hirmuisen kauheita nuo takaikkunoiden mustaukset merkkiin katsomatta! Luovat käsittämättömän kontrastin ja mielikuvan kahtiajaetuista autoista! Ja miksi pitää olla mustia!? Sano sää se!? :roll:
Samaa mieltä :thumbup: . Omassa toisen merkkisessä patteribiilissä päädyin teinituunaukseen ja laittomuuksiin edes vähän tasoittaakseni tuota paketti-/ruumisautohabitusta, joka pakko-ostoksena autossa seuraa.
mpower
Mersumies
Mersumies
Viestit: 626
Liittynyt: Ti 18.11.2014 18:03
Paikkakunta: Lohja

Re: Elämää EQS:n kanssa

Viesti Kirjoittaja mpower »

RH kirjoitti: To 22.08.2024 13:58
mpower kirjoitti: La 17.08.2024 18:13 Esitän mielipiteenäni semmosen! On aivan hirmuisen kauheita nuo takaikkunoiden mustaukset merkkiin katsomatta! Luovat käsittämättömän kontrastin ja mielikuvan kahtiajaetuista autoista! Ja miksi pitää olla mustia!? Sano sää se!? :roll:
Samaa mieltä :thumbup: . Omassa toisen merkkisessä patteribiilissä päädyin teinituunaukseen ja laittomuuksiin edes vähän tasoittaakseni tuota paketti-/ruumisautohabitusta, joka pakko-ostoksena autossa seuraa.
Offia pukkaa! :D
Ihanko oikeesti jo tehtaalta tullessa pakko-ostoksena mustat takalasit!? :roll: Kerran menin tuota allekirjoituksen Mustia ( W211 280 CDI facelift) vaihtamaan .Semmoseen uudempaan 2-oviseen Mersuun oli kiinnostusta. Noh, siinä oli myös mustat takalasit. Kyselin sitten, saakos noista takalaseista pikkasen kirkkaampia? :)

Myyjä oli hölmistyneen näköinen! Noo, kalvot muistaakseni kuitenkin? Ei tullut kauppoja kun hyvitys oli muistaakseni vanhasta 4500.Melutaso oli myös kova kun lituskaiset 19 tuumaset laitettu alle! :?
Sain sitten kuitenkin Mustin myytyä 7000 eurolla nuorelle pojalle! Poika oli tyytyväinen, katsokaas kun Tuikun ohjelma niin komiasti kulki vakioon nähden! Sanoinkin, kokeiles kuinka lähtee! Poika aivan täpinöissään ja samana iltana kaupat tehtiin! :thumbup:
Pojasta vaariin:Ex-romuja:Mosse Scandinavia,Vauxhall Victor,Escort1.1,Toyota Crown,Fiat 124,Fiat 850,BMW 2000,BMW 2002,BMW1600-2,BMW 318i,Fiesta,Megane 1.6, Pösö 406 2.0,Volvo S60,Audi TT Quattro 165kW-99,Honda CR-V-05,MB W203 220CDI-07, MB W211 280CDI-07, BMW 528i 2010,MB CLS 350 CDI 2011,MB S350 BlueTec 4-Matic 2014
Avatar
RH
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3955
Liittynyt: Ke 15.09.2004 13:43
Paikkakunta: Salon seutu

Re: Elämää EQS:n kanssa

Viesti Kirjoittaja RH »

mpower kirjoitti: Pe 23.08.2024 17:40
RH kirjoitti: To 22.08.2024 13:58
mpower kirjoitti: La 17.08.2024 18:13 Esitän mielipiteenäni semmosen! On aivan hirmuisen kauheita nuo takaikkunoiden mustaukset merkkiin katsomatta! Luovat käsittämättömän kontrastin ja mielikuvan kahtiajaetuista autoista! Ja miksi pitää olla mustia!? Sano sää se!? :roll:
Samaa mieltä :thumbup: . Omassa toisen merkkisessä patteribiilissä päädyin teinituunaukseen ja laittomuuksiin edes vähän tasoittaakseni tuota paketti-/ruumisautohabitusta, joka pakko-ostoksena autossa seuraa.
Offia pukkaa! :D
Ihanko oikeesti jo tehtaalta tullessa pakko-ostoksena mustat takalasit!? :roll:
Joo. Vähän ollaan sivuraiteella tai sitten ei :D ... Tosiaan isossa cross-overissa pikimustat takalasit ja muuta ei saa. Olen kyllä nähnyt markkinointikuvia vastaavasta pelkillä sävylaseilla. Appivanhemmat osti uuden ison möhkö-Audin ja siihen sai valita. Automyyjä oli ihmeissään, että eikö appiukko halua tummennettuja takalaseja, kun "varusteen" hinta on nolla € :o . Ei halunnut :lol: . Ko. auto näyttää ainakin minun simiini paljon arvokkaammalta ja tasapainoisemmalta noin :thumbup: .
ennentauti
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 179
Liittynyt: Ti 23.07.2013 18:24

Re: Elämää EQS:n kanssa

Viesti Kirjoittaja ennentauti »

Rutiseeko ja nitiseeko etupenkkien selkänojat jo? Uusi GlC ja C mitkä taloudessamme on, kummankin penkkejä korjattu takuuna kaksi kertaa rutinoiden takia... talvella oli EGE 43 koeajossa missä penkit piti pahempaa ääntä kun vanha heteka. Viikolla käytiin uutta E Meseä koe istumassa , sama helvetin ääni penkeissä. Toinen hieno ominaisuus on sekoileva kattoluukku...mikä ei tottele hipaisukäyttöä.
DBFI
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 13721
Liittynyt: Pe 25.07.2008 21:26
Paikkakunta: Finland Proper

Re: Elämää EQS:n kanssa

Viesti Kirjoittaja DBFI »

Tässä varmaan interior assist niin ei tarvii kattoluukkua availla/sulkea hiplailemalla. Tottelee eleitä tai puhetta.
Juha_M117
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1091
Liittynyt: La 31.10.2009 16:56
Paikkakunta: Lappeenranta
Viesti:

Re: Elämää EQS:n kanssa

Viesti Kirjoittaja Juha_M117 »

Ei kuulu mitään outoja ääniä penkeistä. Ehkä EQS:ssä eri penkit tai sitten Veho on esittelyautoonsa tehnyt jotain korjauksia ettei esittelyajossa räpinöitä ole?

Kattoluukun kanssa myös ei mitään ongelmia. Hipaisu kosketuspinnalta taaksepäin niin luukku aukeaa, ja kosketus perään jos haluaa pysäyttää haluamaansa kohtaan.

Ja joo, interior assist on kanssa. En käytä koskaan. Lähinnä on juteltu välillä autossa että saisikohan sen pois päältä, kun molemmat käytämme käsiämme puhuessamme, niin auto tekee välillä omiaan.
2022 EQS 580 YXT-702
1981 380 SL CNR-130
Ex:
1985 190 E 2.0 BYV-237
2007 Corvette XNL-267
1989 560 SEC HYL-303
2015 C 200 KTK-911
1989 300 SEL BMM-141
1994 E 320 Coupe OEI-850
tomtom
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 34
Liittynyt: To 17.12.2009 18:29
Paikkakunta: Helsinki

Re: Elämää EQS:n kanssa

Viesti Kirjoittaja tomtom »

Kuinka täyteen lataatte akkuja ja minkä merkkisiä latauslaitteita porukoilla on, kokemuksia tankkauslaitteista?
Avatar
kilander
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1058
Liittynyt: Ma 21.02.2005 13:18
Paikkakunta: itäsuomi

Re: Elämää EQS:n kanssa

Viesti Kirjoittaja kilander »

tomtom kirjoitti: Pe 11.10.2024 17:30 Kuinka täyteen lataatte akkuja ja minkä merkkisiä latauslaitteita porukoilla on, kokemuksia tankkauslaitteista?
Saako muutkin vastata? No vastaan silti.
Tilanteen mukaan 70-90 % välille tulee useimmiten ladattua.
TeleWell merkkiset latausjohdot löytyy suko sekä 16 A voimavirta.
Ja sitten vielä Mennekes type 2 johto löytyy.
Hyvin nuo asiansa ajaneet sen vähän mitä tarvinnut.
Reissussa hotelleissa, Suomessa type2 ja ulkomailla noita muita
tullut käytettyä.
Mutta pääasiassa 98% latauksista pikalatureilla.
CLS 320 cdi-07
ex-CLS 350 cdi-11
ex-GLK 250 cdi-12
ex-CLK 220 cdi-06 Avantgarde
ex-E270 cdi-00 Avantgarde
ex-CLK 200 Kompressor-00 Avantgarde
ex-CLK 320 cdi-06 Avantgarde
ex-190 2.5d-92 Avantgarde
ex-E 270 cdi-00
ex-300 diesel 4matic
Juha_M117
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1091
Liittynyt: La 31.10.2009 16:56
Paikkakunta: Lappeenranta
Viesti:

Re: Elämää EQS:n kanssa

Viesti Kirjoittaja Juha_M117 »

EQS:ssä on käsittääkseni nikkeli-mangaani-kobolttiakku, joten olen pitänyt tapana pitää sitä 40-60 % varauksessa kotosalla kun se seisoo tuolla pilttuussa ja on nurkka-ajoa tiedossa. Kun menee varaus alemmas niin lataus takaisin tuohon 40-60 % rangelle eli useita pieniä latauksia mieluummin kuin harvempia syvälatauksia.

https://www.youtube.com/watch?v=w4lvDGtfI9U

Luonnollisesti sitten jos tulee asiaa muihin kaupunkeihin niin sitten lataan täyteen kun omasta töpselistä sähkö on puolet halvempaa kuin tien päällä. Loviisaan ja muistaakseni Kotkaankin pääsi kyläilemään täydellä akulla ees taas kesällä, Ees taas Helsinki ja Hämeenlinna (480 km) ovat liian kaukana että pääsisi täydellä akulla, niillä reissuilla tulee käytyä takaspäin lähtiessä pikalaturissa 10 min ottamassa täytettä akkuun (noin 20 kWh eli noin 20 %) ettei tarvitse virran riittävyyttä miettiä kotimatkalla.

Eilen kun kävin Hämeenlinnassa niin perillä eli 240 km ajon jälkeen akkumittari näytti 50 % varausta, mutta kesällä tuolla Loviisan reissulla huomasin että se valehtelee samalla tavalla kuin polttisautoissa bensamittari, loppua kohden hupenee nopeammin. Siksi en uskaltaisi lähteä 240 km matkaa ajamaan takaisin sillä 50 %:lla, kun kuutostiellä Utin jälkeen on vaan yksi laturi Luumäellä ennen Lappeenrantaa, eli loppua kohti alkaisi vähän jännittää riittääkö virta.
2022 EQS 580 YXT-702
1981 380 SL CNR-130
Ex:
1985 190 E 2.0 BYV-237
2007 Corvette XNL-267
1989 560 SEC HYL-303
2015 C 200 KTK-911
1989 300 SEL BMM-141
1994 E 320 Coupe OEI-850
Vastaa Viestiin