Kokemuksia Continental "kitka"renkaista
Itsekin sain tuon mersuni mukana kitkat, Bridgestone Blizzakit. Olin hieman skeptinen niiden pidon suhteen, kun pintaa oli syksyllä noin 5-6 milliä. On ollut kyllä yllättävän pitävät monessa paikassa. Ja mikä vielä yllättävämpää, eivät ole kuluneetkaan juurikaan. Noin 10 tkm on allelaitosta nyt ajettu, eikä havaittavaa kulumista ole edes takarenkaissa tapahtunut, vaikka melko rajusti olen ajanut..
ex: 300 TD -91
ex: 300 TDT -91
ex: S211 E220 CDI -08
ex: R500 -06
ex: E 250 CDI BE T A -10
Vito 111 CDI -04
ex: Corvette Indy PC -98
ex: Corvette C3 -74 avo ja -76 coupe
ex: 300 TDT -91
ex: S211 E220 CDI -08
ex: R500 -06
ex: E 250 CDI BE T A -10
Vito 111 CDI -04
ex: Corvette Indy PC -98
ex: Corvette C3 -74 avo ja -76 coupe
Continentalin kitkat on ittellänikin alla Winter Contact 3 - VOITTAJA...
Minä asun Joensuun lähistöllä ja sivuteitä tulee sahattua paljonkin omalla autollani. En ole eläissäni parempia renkaita omistanut. Pito on tosi hyvä, samoin ne on kaiken muun lisäksi pirun hiljaiset.. Itselläni oli isot ennakkoluulot ko. renkaisiin (ekat kitkat). Mutta ne ennakkoluulot on murtuneet näiden 15 tkmetrin aikana talvikelillä ajaessani.
Mut voiphan se olla että tällä joka arvosteli ko. renkaita huonoiksi on niin tehokas auto, jotta sutii aina..
(Pirellin P3000 kesärenkaita en enää ikinä osta...)
Minä asun Joensuun lähistöllä ja sivuteitä tulee sahattua paljonkin omalla autollani. En ole eläissäni parempia renkaita omistanut. Pito on tosi hyvä, samoin ne on kaiken muun lisäksi pirun hiljaiset.. Itselläni oli isot ennakkoluulot ko. renkaisiin (ekat kitkat). Mutta ne ennakkoluulot on murtuneet näiden 15 tkmetrin aikana talvikelillä ajaessani.
Mut voiphan se olla että tällä joka arvosteli ko. renkaita huonoiksi on niin tehokas auto, jotta sutii aina..

(Pirellin P3000 kesärenkaita en enää ikinä osta...)
MB 220 D "Väykky" -96
Aiemmin:
W124 230 CE Sportline -90
W124 300 TDT -91 automatic.
W123 300D -80 automatic
W126 280SE -81manual
+ pari portteria, hiace, Mitsu, Bedford, GMC, Mazdoja, Lada,
Aiemmin:
W124 230 CE Sportline -90
W124 300 TDT -91 automatic.
W123 300D -80 automatic
W126 280SE -81manual
+ pari portteria, hiace, Mitsu, Bedford, GMC, Mazdoja, Lada,
W124 -88
Edelliset talvirenkaat olivat contin kitkat ja hyvät olivat, ei moitteen sanaa. Täksi talveksi ostin ne Contin uudet nastarenkaat ja pito on mahtava. Rengas äänet eivät poikkea toisistaan, eli hiljaisia ovat molemmat.
Vito -96
Nyt alla contin paku nastarenkaat ja seuraavaksi talveksi ostan kyllä kitkat. En todellakaan ole tyytyväinen noihin nastarenkaisiin.
Pohjois-Karjalan tiet ovat talvella karmeassa kunnossa ja huononevat vuosivuodelta.
Edelliset talvirenkaat olivat contin kitkat ja hyvät olivat, ei moitteen sanaa. Täksi talveksi ostin ne Contin uudet nastarenkaat ja pito on mahtava. Rengas äänet eivät poikkea toisistaan, eli hiljaisia ovat molemmat.
Vito -96
Nyt alla contin paku nastarenkaat ja seuraavaksi talveksi ostan kyllä kitkat. En todellakaan ole tyytyväinen noihin nastarenkaisiin.
Pohjois-Karjalan tiet ovat talvella karmeassa kunnossa ja huononevat vuosivuodelta.

- Ari66
- Valvoja
- Viestit: 4696
- Liittynyt: Su 26.10.2003 01:37
- Paikkakunta: Hki-Utsjoki-Barentsinmeri
- Viesti:
Sitä ne tekee koko maassa.vitoboy kirjoitti: Pohjois-Karjalan tiet ovat talvella karmeassa kunnossa ja huononevat vuosivuodelta.
Ei edes naurata enää. Lohdutonta niiskutusta vain....

* Adria Twin 600 SF *
* Ex: Mercedes-Benz E 320 CDI V6 (S211) Tanzanite Blue Metallic *
* Ex: Mercedes-Benz E 300 TDT (S210) Brilliantsilber *
* Ex: Mercedes-Benz 200 Automatic (W124) Diamantblau *
* Ex: Mercedes-Benz 300 D (W123) *
* www.digitalfinland.net *
* Ex: Mercedes-Benz E 320 CDI V6 (S211) Tanzanite Blue Metallic *
* Ex: Mercedes-Benz E 300 TDT (S210) Brilliantsilber *
* Ex: Mercedes-Benz 200 Automatic (W124) Diamantblau *
* Ex: Mercedes-Benz 300 D (W123) *
* www.digitalfinland.net *
Eikös niissä ollut asennusvirhe:mannesman kirjoitti: Mut voiphan se olla että tällä joka arvosteli ko. renkaita huonoiksi on niin tehokas auto, jotta sutii aina..![]()
vesa kirjoitti: Jos Veskola satutaan vastakkain ostan sinulle lanttukukon ja kossupullon![]()
Kävin pyllistelemässä auton vieressä ja kas kummaa! Sakarissa on neljä saman puolen torttua.Kuskin puoli pyörii oikein päin ja vänkärin puoli nurinpäin!
ex: 300 TD -91
ex: 300 TDT -91
ex: S211 E220 CDI -08
ex: R500 -06
ex: E 250 CDI BE T A -10
Vito 111 CDI -04
ex: Corvette Indy PC -98
ex: Corvette C3 -74 avo ja -76 coupe
ex: 300 TDT -91
ex: S211 E220 CDI -08
ex: R500 -06
ex: E 250 CDI BE T A -10
Vito 111 CDI -04
ex: Corvette Indy PC -98
ex: Corvette C3 -74 avo ja -76 coupe
Käväisin tuossa juuri rengasliikkeessä näyttämässä mersun rengastusta. Kuviot pyörii siten että toisella puolella renkaat menevät vastakarvaan ja toisella myötäkarvaan.Toisella puolella suuntanuolet menosuuntaan ja toisella puolella taaksepäin. Jätkä väitti liikkeessä kiven kovaan että näin kuuluu ollakin
. Voisko joku ystävällinen tai useampikin Continentalmersuherrasmies vilkaista omastaan miten päin ne tortut siellä rullaa? En oikein jaksa uskoa millään että tämä kloppi rengasliikkeessä voi olla oikeassa. Minkä takia ne kuviot olisivat keskenään eri suuntaan? Toisella puolella " V" eteenpäin, toisella taaksepäin? Väärässähän minä tietysti loppupeleissä olen mutta häiritsee sen verran että asiaan pitää saada selvyys. Iso kiitos jo etukäteen 



Kyllä contin kitkarenkaassa näyttää meillä ainakin nuoli pyörimis-suuntaan, ja renkaassa lukee rungossa nuolen vieressä outside ulkopuolella, ja renkaassa sisäpuolella inside samassa paikkaa. Siitä vaan muistan kun vkl:nä viimeks purin takarenkaan pois ja vararenkaana tuollanen kitkarengas, pyörii parasta aikaa nyt alla kun goodjörin onnistuin viikonloppuna särkemään...vesa kirjoitti:Käväisin tuossa juuri rengasliikkeessä näyttämässä mersun rengastusta. Kuviot pyörii siten että toisella puolella renkaat menevät vastakarvaan ja toisella myötäkarvaan.Toisella puolella suuntanuolet menosuuntaan ja toisella puolella taaksepäin. Jätkä väitti liikkeessä kiven kovaan että näin kuuluu ollakin![]()
. Voisko joku ystävällinen tai useampikin Continentalmersuherrasmies vilkaista omastaan miten päin ne tortut siellä rullaa? En oikein jaksa uskoa millään että tämä kloppi rengasliikkeessä voi olla oikeassa. Minkä takia ne kuviot olisivat keskenään eri suuntaan? Toisella puolella " V" eteenpäin, toisella taaksepäin? Väärässähän minä tietysti loppupeleissä olen mutta häiritsee sen verran että asiaan pitää saada selvyys. Iso kiitos jo etukäteen
MB 300D, MB 380 SEC, MB S600C.
Jep, kyllä ne suuntanuolet ja kuvio pitää olla pyörimis-suuntaan.vesa kirjoitti:Tämän perusteella meikäläiselle on myyty 4 kpl saman puolen renkaita.Kaikissa lukee ulkoreunassa "outside", mutta kuviot ovat eri suuntiin
Odotellaan lisää kommentteja...
Sama pätee merkistä riippumatta kaikkiin renkaisiin, joissa nuo merkinnät on.
Kumikauppias siinä väärässä on, jos ne kuviot erisuuntiin sojottaa

-Jani-
W124, W210, W163, W251
+Pari ajoneuvoa
W124, W210, W163, W251
+Pari ajoneuvoa
- Jani Anttila
- Mersumies
- Viestit: 1801
- Liittynyt: Su 15.06.2003 03:09
- Paikkakunta: Riippuu vähän mihin sattuu yöksi pääsemään
Perkele!vesa kirjoitti:Voisko joku ystävällinen tai useampikin Continentalmersuherrasmies vilkaista omastaan miten päin ne tortut siellä rullaa?
Samalla tavalla ne on minullakin


S203 C32 AMG 2002
[url=http://www.opto.fi]LED valaistusta[/url]
[url=http://www.opto.fi]LED valaistusta[/url]
Tämähän alkaa haiskahtaa salaliitolta
Kohtahan ne alkaa elokuvissakin pyöriä tällä matematiikalla renkaat oikein päin, ainakin toisella puolella autoa
. Agrikulttuurikin varmaan rappeutuu kun nyt alla olevat barumit on korputtu loppuun. Vai eteneekö rakvaattori edelleenkin yhtä hyvin jos siinä on kuviot nurin päin renkaissa:?: Jos joku kolmas tämän vielä vahvistaa pitää vissiin ruveta syömään sitä kuuluisaa hatullista *askaa 




- Jani Anttila
- Mersumies
- Viestit: 1801
- Liittynyt: Su 15.06.2003 03:09
- Paikkakunta: Riippuu vähän mihin sattuu yöksi pääsemään
No niinpä. Pyörimissuuntamerkki ei kuitenkaan ole yksiselitteinen nuoli vaan sellainen ihme soiro, joka voi mielestäni aivan yhtä hyvin olla pelkkä koriste, mutta veikaanpa kuitenkin että meitillä molemmilla on toisen puolen renkaat väärän kätiset. Ois edes toisella eripuolelle ja samaa kokoa niin voitas vaihtaaJani kirjoitti:Kuulostaa vaan hiukan hölmöltä, jos renkaassa on merkitty pyörimissuunta ja kuitenkin toiset täytyy laittaa "väärinpäin"

S203 C32 AMG 2002
[url=http://www.opto.fi]LED valaistusta[/url]
[url=http://www.opto.fi]LED valaistusta[/url]
Nyt ollaan varmaan siinä tilanteessa että vedetään tikkua kumpi linttaa mersunsa
Vois sitten toinen hakea sopivat tortut edullisesti ruttutukusta
Sälli muuten sanoi päivällä liikkeessä että joskus on kesärenkaissa käynyt niin että tulee kontti pelkkää oikea- tai vasenkätistä pyörää...En sulkisi pois tätäkään mahdollisuutta
Eivät vaan tietysti ole viitsineet käydä vaihtamaan sitä puolikasta konttia oikean laisiin
Miten lienee...


Sälli muuten sanoi päivällä liikkeessä että joskus on kesärenkaissa käynyt niin että tulee kontti pelkkää oikea- tai vasenkätistä pyörää...En sulkisi pois tätäkään mahdollisuutta


On tämä kyllä uskomaton juttu, jos ne tosiaan olisi semmosia renkaita, että vasen ja oikea puoli pitää olla eri pinosta. Tuo varmaan selviää maahantuojalta. Ei siellä mitään L tai R merkintojä sitten löydy...
Itse laittelin justiinsa nuo michelinit alle, ne onneksi ovat vielä semmoista tyyppiä, että rengasmiäs voi laittaa ne sopivasti, 2 vasen kätiseks ja 2 oikee kätiseks ja nuolet saa kulkemaan oikeaan suuntaan. Jostain kumman syystä tuossakin ne suuntanuolet on ollut pakko tehdä koristeelliseksi.
Itse laittelin justiinsa nuo michelinit alle, ne onneksi ovat vielä semmoista tyyppiä, että rengasmiäs voi laittaa ne sopivasti, 2 vasen kätiseks ja 2 oikee kätiseks ja nuolet saa kulkemaan oikeaan suuntaan. Jostain kumman syystä tuossakin ne suuntanuolet on ollut pakko tehdä koristeelliseksi.
Lisää tietoa: www.skg.fi
- Jani Anttila
- Mersumies
- Viestit: 1801
- Liittynyt: Su 15.06.2003 03:09
- Paikkakunta: Riippuu vähän mihin sattuu yöksi pääsemään
Ei ole mitään muite tekstejä kuin "outside" ja kaikissa neljässä kumissa teksti on ulkopuolella ja silti toisella puolella kumi on päi vit... pakko melkein huomenna soittaa jonnekin ja kysyä asiasta.Jani kirjoitti:Kyllä noissa renkaissa kuitenkin yleensä melko selvästi jossain päin lukee "rotation"+nuoli jos on määrätty pyörimissuunta.
Noista conteista ei kyllä taida sellaista löytyä![]()
Esim N****n epäsymmetrisissä kesäkumeissa luki selkeästi left ja right.
S203 C32 AMG 2002
[url=http://www.opto.fi]LED valaistusta[/url]
[url=http://www.opto.fi]LED valaistusta[/url]
Minulla on nuo Continental Wintercontact 3:set.
Molemmilla puolilla lukee outside, ja kuviot ovat "oikein". Samaan suuntaan molemmilla puolilla. Uloinpana molemmin puolin suorin ura.
Auttoiko tämä?
Tuomas
Molemmilla puolilla lukee outside, ja kuviot ovat "oikein". Samaan suuntaan molemmilla puolilla. Uloinpana molemmin puolin suorin ura.
Auttoiko tämä?
Tuomas
Bmw 540i 1996
[url=http://www.elisanet.fi/raul.puurtinen/Mersut/imagepages/image39.html]Ex. MB E 320Coupe 1994[/url] <--Kuva
[url=http://www.elisanet.fi/raul.puurtinen/Mersut/imagepages/image39.html]Ex. MB E 320Coupe 1994[/url] <--Kuva
Komu kirjoitti:Minulla on nuo Continental Wintercontact 3:set.
Molemmilla puolilla lukee outside, ja kuviot ovat "oikein". Samaan suuntaan molemmilla puolilla. Uloinpana molemmin puolin suorin ura.
Auttoiko tämä?
Tuomas
Kävin varmuuden vuoksi tarkistamassa vielä kuskinpuolen renkaasta, siellä kulkee ura reunassa, ja kuvio painautuu tavallaan nuolen muotoisena lumeen ts. poistaa lunta tehokkaammin kuten raktorin rengas, otan huomenna tuosta parivaljakosta kuvat jos vaan rengaspinon saan kaatumatta purettua...
MB 300D, MB 380 SEC, MB S600C.
Hmm, pitääkin viellä yksi lisä ääni tälle hommalle antaa, kuhan käy oman auton vieressä. En muista onko niissä kulkusuuntaa, mutta "Outside" jokaisen kylessä luki kyllä ulospäin. Noi renkaat ovatkyllä kuvionsa puolesta helppo tarkistaa menevätkö oikeaan suuntaan, eli nopeasti selvitetty onko jonkun muun kanssa mennyt liikkeessä sarjat sekaisin..
W903 316cdi
W124 500E
Dodge Stealth R/T TT
Mustang '72 Convertible
W124 500E
Dodge Stealth R/T TT
Mustang '72 Convertible
Kyllä nykyautoissa voi pitää Suomenkin oloissa kitkoja, kun on ABS:t, ASR:t, ESP:t jne... Michelin MAxi-Icet on toiminu mainiosti, ei paluuta nastoihin. Nastat on myrkkyä lennellessään ilmassa, viime vuonna paukahti tuulilasi halki kun Vectra-mies päätti näyttää miten ohituskaistalla kiilataan Mersun eteen ja alkoi rautaa olemaan ilmassa. Ei talvirengas koskaan kesäkeliä tee, oli nastat eli ei.
- - - - - -- - - E220CDI ´07 - - -- - - - - -- - - - - -- - - - - -
Mersu on hyötyesine. Se tykkää että sillä ajetaan.
******************
Mersu on hyötyesine. Se tykkää että sillä ajetaan.
******************
Valtaosan talvesta pärjää nykyään kitkoilla, mutta pääkallokeleillä nuo nastat ovat kyllä hyvä olla. Vaikka olisi mitä EPC/DDT/BKT:tä, fysiikan lakeja nekään ei kumoa. Eilenkin kävi nimittäin silviisiin, että pääosa teistä oli täysin sulia mutta varjopaikat olivat jäässä paikoitellen. Rajoituksen mukaan (50) ajaessa valot vaihtuivat punaiselle, no samantien jalkaa jarrulle ruksuti-ruksuti, kappas vaan tie oli umpijäässä. Ei riittänyt 30-40 metrin jarrutusmatka, vaan kosla meni sukkana läpi risteyksestä, siis ABS:llä ja upouusilla HP4:silla. Onneks oli risteys tyhjä... 

[size=84]Kalustoa: MB SLK230A Kompressor AMG-Styling -99 Brillantsilber, MB C230TA Kompressor -98 Obsidianschwarz, Volvo Amazon 121 "GT" -70
Varakalustoa: MB 260SE -88 Perlmuttgrau (telakalla), Honda Civic LSi Sedan -93[/size]
Varakalustoa: MB 260SE -88 Perlmuttgrau (telakalla), Honda Civic LSi Sedan -93[/size]
Toki nykyautoissa voi hyvin pitää vaikka millaisia renkaita, kun on kaikki nuo hilavitkuttimet antamassa sitä vaarallista väärää turvallisuuden tunnetta, mutta kun tuo luonto perkule sentään ei taida oikein seurata sitä tekniikan kehitystä ja heittää välillä aika pahaakin ilmaa meidän kiusaksi.afttmi kirjoitti:Kyllä nykyautoissa voi pitää Suomenkin oloissa kitkoja, kun on ABS:t, ASR:t, ESP:t jne... Michelin MAxi-Icet on toiminu mainiosti, ei paluuta nastoihin. Nastat on myrkkyä lennellessään ilmassa, viime vuonna paukahti tuulilasi halki kun Vectra-mies päätti näyttää miten ohituskaistalla kiilataan Mersun eteen ja alkoi rautaa olemaan ilmassa. Ei talvirengas koskaan kesäkeliä tee, oli nastat eli ei.
Tällä viikollakin täällä Mansessa on ollut pari sellaista aamua, että illalla vettä, yöllä hiukan pakkasta ja aamulla jotkut tiet ihan peilijäässä. Sukulaismies veti kitkoilla tolppaan ja kertoi, että meni kitkat heti vaihtooon.
Itselläni oli aikanaan yhden talven ajan uudet kitkat alla ja se riitti !
Tämä kitkat/nastat keskustelu on tietysti ihan ymmärrettävästi sellaista eipäs-juupas keskustelua ja absoluuttista totuutta ei löydy, jokainen kokeilkoon itse tai kysyköön esim. ammattiautoilijoilta miksi heillä on nastat alla.
No jos kitkat alla vetää auton tolppaan niin suurin vika on kuskissa.
Itse asun landella ja viimeistä 5 km mutkapätkää ei ikinä suolata, ja kyllä se monta kertaa vuodessa on todella liukas ja vetinen, mutta järki mukaan ja aina on kitkoilla pärjätty, eikä edes lähellä piti tilanteita ole pääsyt syntymään.
Toki nastoilla pärjää paljon paremmin noissa keleissä, mutta turha rengasta on syyttää jos ajaa tyhmästi. Ennakoiden pärjää kitkoillakin mainiosti, kunhan muistaa että talvella on aina niitä liukkaita paikkoja.
Itse asun landella ja viimeistä 5 km mutkapätkää ei ikinä suolata, ja kyllä se monta kertaa vuodessa on todella liukas ja vetinen, mutta järki mukaan ja aina on kitkoilla pärjätty, eikä edes lähellä piti tilanteita ole pääsyt syntymään.
Toki nastoilla pärjää paljon paremmin noissa keleissä, mutta turha rengasta on syyttää jos ajaa tyhmästi. Ennakoiden pärjää kitkoillakin mainiosti, kunhan muistaa että talvella on aina niitä liukkaita paikkoja.
Mauri H. kirjoitti:No jos kitkat alla vetää auton tolppaan niin suurin vika on kuskissa.
Itse asun landella ja viimeistä 5 km mutkapätkää ei ikinä suolata, ja kyllä se monta kertaa vuodessa on todella liukas ja vetinen, mutta järki mukaan ja aina on kitkoilla pärjätty, eikä edes lähellä piti tilanteita ole pääsyt syntymään.
Toki nastoilla pärjää paljon paremmin noissa keleissä, mutta turha rengasta on syyttää jos ajaa tyhmästi. Ennakoiden pärjää kitkoillakin mainiosti, kunhan muistaa että talvella on aina niitä liukkaita paikkoja.
Sanoit juuri asian ytimen tuossa ensimmäisessä lauseessa : asut landella.
>>kaupunkiolosuhteet ovat varsinkin kevätliukkailla jotain ihan muuta kuin maaseudulla ja uskon, että omissa olosuhteissasi kitkoilla pärjääkin keskimäärin ihan siedettävästi. Varsinkin lumiset maaseututiet ovat nautinnollinen sunnuntai-ajelun kohde renkaista riippumatta.
>>mutta 50v asumista kaupungissa ja siitä 30v auton ratissa melkeinpä joka päivä antaa kyllä sellaisen omakohtaisen kokemuksen, että kitkoja ei ole tarkoitettu liukkaille kaupunkirampeille ja muun liikenteen liukastamille risteysalueille.
>>ja kyllä tuo tolppaan ajo oli kuulemma syntynyt niin, että takaa tuli auto perään liikennevaloissa ja sukulaismiehen auto sinkoutui siitä työtäisyllä eteenpäin. Vauhtia oli ollut sittenkin vain hieman yli kävelyvauhdin ja auto liukui melko hitaasti siihen tolppaan.
Mutta kun se tie oli jäisen sateen jäljiltä, niin kyllä siinä vain nasta olisi pystynyt puremaan sen muutaman millin jään läpi.
Kuten sanoin, niin tämä on sellainen loppumaton "eipäs-juupas" aihe.