Sprinter viheltää ja välillä tehot katoaa
Sprinter viheltää ja välillä tehot katoaa
Osaisikohan joku antaa hiukan suuntaa mitä kannattaisi tehdä seuraavaksi.
Auto on 2012 vuosimallin Sprinter 216 CDI
Mikään vikavalo ei syty vaan tehot tippuvat ja automaattivaihteisto vaihtaa miten sattuu / kierrokset nousevat.
Ongelma poistuu kun sammuttaa ja käynnistää.
Ensimmäisen kerran kun vika ilmaantui yli vuosi sitten huomasin samalla, että jossain on ilmavuoto päätellen siitä,
että kiihdyttäessä ja tietyillä tasaisilla nopeuksillakin kuului vihellys joka muuttuu kierrosten mukaan.
Vein auton silloin Porin veho trucksille ko. viasta ja mainitsin myös vinkuvan / viheltävän äänen.
Vaihtoivat alipainesäätimiä 2 kpl, toisessa oli kuulemma pieni vuoto.
Eivät saaneet säätimien vaihdon jälkeen vikaa ilmenemään uudelleen ja ohjeistivat palaamaan asiaan jos vika uusii.
Viheltävä ääni ei poistunut tuon toimenpiteen jälkeen ja n. 1000 km ko. huollon jälkeen vikakin ilmeni taas.
Kävin uudelleen kyselemässä ja vaihtoehtoja on kuulemma monia vääränlaisesta vesipumpusta lähtien ja kaikissa järkyttävän suuri hintalappu.
Vihellys ei kuulemma välttämättä liity ko. vikaan, mutta veikkasivat imu tai pakosarjaa vihellyksen syyksi.
En nyt lähtenyt hakuammunnalla huollattamaan kun ei lompakko sellaista kestä.
Nyt olen sitten ajellut odotten, koska vika mahdollisesti pahentuisi niin olisi helpompi löytää.
Moottori menee vikatilaan todella satunnaisesti, välillä voi ajella 1000-1500 km ja välillä vika tulee kolmekin kertaa päivässä / lyhyellä matkalla
enkä ole löytänyt ilmaantumiselle mitään logiikkaa.
Vikakoodit olen lukenut (Icarsoft MB 2.0) ja tulos on aina sama "lisäpaineen säätö poikkeaa määritellystä"
Nyt huomasin, että kun seuraa testerillä imusarjan painetta niin se ei muutu mihinkään, oli muistaakseni 1,01
kun painaa kaasua niin muut painearvot muuttuvat (parkissa ollessa)
Viittaisiko tuo nyt siihen, että vika on imusarjassa ja vihellyskin tulisi mahdollisesti sieltä ?
Jos imusarja on vahvin ehdokas niin millainen homma imusarjan esiin kaivaminen/mahdollinen vaihto on tehdä ?
Jotain videoita ja ohjeita löysin, mutta niistä ei saa oikein kunnollista kokonaiskuvaa, ulkona pihassa joutuisin kuitenkin tekemään.
Kiitoksia jos joku osaa neuvoa.
Auto on 2012 vuosimallin Sprinter 216 CDI
Mikään vikavalo ei syty vaan tehot tippuvat ja automaattivaihteisto vaihtaa miten sattuu / kierrokset nousevat.
Ongelma poistuu kun sammuttaa ja käynnistää.
Ensimmäisen kerran kun vika ilmaantui yli vuosi sitten huomasin samalla, että jossain on ilmavuoto päätellen siitä,
että kiihdyttäessä ja tietyillä tasaisilla nopeuksillakin kuului vihellys joka muuttuu kierrosten mukaan.
Vein auton silloin Porin veho trucksille ko. viasta ja mainitsin myös vinkuvan / viheltävän äänen.
Vaihtoivat alipainesäätimiä 2 kpl, toisessa oli kuulemma pieni vuoto.
Eivät saaneet säätimien vaihdon jälkeen vikaa ilmenemään uudelleen ja ohjeistivat palaamaan asiaan jos vika uusii.
Viheltävä ääni ei poistunut tuon toimenpiteen jälkeen ja n. 1000 km ko. huollon jälkeen vikakin ilmeni taas.
Kävin uudelleen kyselemässä ja vaihtoehtoja on kuulemma monia vääränlaisesta vesipumpusta lähtien ja kaikissa järkyttävän suuri hintalappu.
Vihellys ei kuulemma välttämättä liity ko. vikaan, mutta veikkasivat imu tai pakosarjaa vihellyksen syyksi.
En nyt lähtenyt hakuammunnalla huollattamaan kun ei lompakko sellaista kestä.
Nyt olen sitten ajellut odotten, koska vika mahdollisesti pahentuisi niin olisi helpompi löytää.
Moottori menee vikatilaan todella satunnaisesti, välillä voi ajella 1000-1500 km ja välillä vika tulee kolmekin kertaa päivässä / lyhyellä matkalla
enkä ole löytänyt ilmaantumiselle mitään logiikkaa.
Vikakoodit olen lukenut (Icarsoft MB 2.0) ja tulos on aina sama "lisäpaineen säätö poikkeaa määritellystä"
Nyt huomasin, että kun seuraa testerillä imusarjan painetta niin se ei muutu mihinkään, oli muistaakseni 1,01
kun painaa kaasua niin muut painearvot muuttuvat (parkissa ollessa)
Viittaisiko tuo nyt siihen, että vika on imusarjassa ja vihellyskin tulisi mahdollisesti sieltä ?
Jos imusarja on vahvin ehdokas niin millainen homma imusarjan esiin kaivaminen/mahdollinen vaihto on tehdä ?
Jotain videoita ja ohjeita löysin, mutta niistä ei saa oikein kunnollista kokonaiskuvaa, ulkona pihassa joutuisin kuitenkin tekemään.
Kiitoksia jos joku osaa neuvoa.
-
- Mersumaanikko
- Viestit: 5794
- Liittynyt: Ke 22.07.2015 10:48
- Paikkakunta: Mökillä
Re: Sprinter viheltää ja välillä tehot katoaa
651 kone niin hyvä ehdokas ko vaivalle onLL79 kirjoitti: ↑Pe 30.08.2024 11:17 Osaisikohan joku antaa hiukan suuntaa mitä kannattaisi tehdä seuraavaksi.
Auto on 2012 vuosimallin Sprinter 216 CDI
Mikään vikavalo ei syty vaan tehot tippuvat ja automaattivaihteisto vaihtaa miten sattuu / kierrokset nousevat.
Ongelma poistuu kun sammuttaa ja käynnistää.
Ensimmäisen kerran kun vika ilmaantui yli vuosi sitten huomasin samalla, että jossain on ilmavuoto päätellen siitä,
että kiihdyttäessä ja tietyillä tasaisilla nopeuksillakin kuului vihellys joka muuttuu kierrosten mukaan.
Vein auton silloin Porin veho trucksille ko. viasta ja mainitsin myös vinkuvan / viheltävän äänen.
Vaihtoivat alipainesäätimiä 2 kpl, toisessa oli kuulemma pieni vuoto.
Eivät saaneet säätimien vaihdon jälkeen vikaa ilmenemään uudelleen ja ohjeistivat palaamaan asiaan jos vika uusii.
Viheltävä ääni ei poistunut tuon toimenpiteen jälkeen ja n. 1000 km ko. huollon jälkeen vikakin ilmeni taas.
Kävin uudelleen kyselemässä ja vaihtoehtoja on kuulemma monia vääränlaisesta vesipumpusta lähtien ja kaikissa järkyttävän suuri hintalappu.
Vihellys ei kuulemma välttämättä liity ko. vikaan, mutta veikkasivat imu tai pakosarjaa vihellyksen syyksi.
En nyt lähtenyt hakuammunnalla huollattamaan kun ei lompakko sellaista kestä.
Nyt olen sitten ajellut odotten, koska vika mahdollisesti pahentuisi niin olisi helpompi löytää.
Moottori menee vikatilaan todella satunnaisesti, välillä voi ajella 1000-1500 km ja välillä vika tulee kolmekin kertaa päivässä / lyhyellä matkalla
enkä ole löytänyt ilmaantumiselle mitään logiikkaa.
Vikakoodit olen lukenut (Icarsoft MB 2.0) ja tulos on aina sama "lisäpaineen säätö poikkeaa määritellystä"
Nyt huomasin, että kun seuraa testerillä imusarjan painetta niin se ei muutu mihinkään, oli muistaakseni 1,01
kun painaa kaasua niin muut painearvot muuttuvat (parkissa ollessa)
Viittaisiko tuo nyt siihen, että vika on imusarjassa ja vihellyskin tulisi mahdollisesti sieltä ?
Jos imusarja on vahvin ehdokas niin millainen homma imusarjan esiin kaivaminen/mahdollinen vaihto on tehdä ?
Jotain videoita ja ohjeita löysin, mutta niistä ei saa oikein kunnollista kokonaiskuvaa, ulkona pihassa joutuisin kuitenkin tekemään.
Kiitoksia jos joku osaa neuvoa.
imusarja halki, sen pultteja irti/poikki
Mökkillä
'
'
Re: Sprinter viheltää ja välillä tehot katoaa
juuri näin,pakopuolella on monesti musta nokijälki jos sieltä vuotaa,eli tarkistelemaan pakosarjaa ylä ja alapuolelta(peilillä,kameralla sieltä mihin ei muuten nää) myös egr putken liitokset ja turbon laipat.
Jos ei mitään näy niin vika löytyy luultavasti imusarja/ahtoputket/välijäähy/egr liitokset suunnalta...
Monissa korjaamoissa on "savukone" millä pystyy paineistetulla savulla testaamaan että mistä vuotaa jo ennenkuin alkaa purkamaan.
Jos päätyy itse tutkimaan ni uusia tiivisteitä käy hakemassa(löytyy valmis lista tarvittavista tiivisteistä kaikista merkkivaraosamyymälöistä) ja rupeaa vaikka niiden youtube videoiden mukaan purkamaan, kyllä siinä koko päivä menee työtunteja kun putsailee osia ennen kasausta+ tietty uusien osien saanti.
yhdessä om651 joku anturitieto vikatila sai koneen täysin tehottomaksi ja viheltämään hulluna, oisko ollu imusarjan ahtopaine vai pakopuolella joku paine/lämpö anturi,ei muista enää.
Jos ei mitään näy niin vika löytyy luultavasti imusarja/ahtoputket/välijäähy/egr liitokset suunnalta...
Monissa korjaamoissa on "savukone" millä pystyy paineistetulla savulla testaamaan että mistä vuotaa jo ennenkuin alkaa purkamaan.
Jos päätyy itse tutkimaan ni uusia tiivisteitä käy hakemassa(löytyy valmis lista tarvittavista tiivisteistä kaikista merkkivaraosamyymälöistä) ja rupeaa vaikka niiden youtube videoiden mukaan purkamaan, kyllä siinä koko päivä menee työtunteja kun putsailee osia ennen kasausta+ tietty uusien osien saanti.
yhdessä om651 joku anturitieto vikatila sai koneen täysin tehottomaksi ja viheltämään hulluna, oisko ollu imusarjan ahtopaine vai pakopuolella joku paine/lämpö anturi,ei muista enää.
W166 250CDI -12 exw447 114CDI -15 exS212 220CDI -14
exS205 180CDI -16 exW212 220CDI -14 exS211 320CDI -07 exW124 300D -91 exS211 320CDI -04 exW202 230K -96 exS124 300D -87
exS205 180CDI -16 exW212 220CDI -14 exS211 320CDI -07 exW124 300D -91 exS211 320CDI -04 exW202 230K -96 exS124 300D -87
Re: Sprinter viheltää ja välillä tehot katoaa
Tuohon kiinnittäisin ekana huomiota. Mielestäni pitäisi jotain muutosta kaasutellessa tapahtua.
Re: Sprinter viheltää ja välillä tehot katoaa
Olen tässä viikonlopun ajan ajellut Icarsoft kytkettynä ja tallentamassa anturien painearvoja.
Imusarjan paine pysyy kokoajan 1 psi lukemassa vaikka miten ajelisi, kaikki muut painearvot mitä testeristä löysin muuttuvat ajon mukaan.
Tuota tehon katoamista/vikatilaan menemistä ei ole viikonlopun n.150km ajojen aikana esiintynyt.
Auto kiihtyy ja kulkee hyvin silloin kun vika ei ole päällä.
Mietin vaan, että jos imusarja vuotaa paljon niin eikö tuon vikatilan pitäisi ilmetä melkein jatkuvasti
tai ainakin luulisi olevan kokoajan tehon puutetta ?
Ja jos taas vuoto on pieni niin voisin kuvitella, että paine muuttuisi edes vähän jos sen ylipäätään kuuluu muuttua ?
Jos joku saisi testattua mikä imusarjan paine on vastaavassa moottorissa ja muuttuuko se ajaessa niin siitä olisi suuresti apua.
Kunhan tulisi sateeton päivä niin yritän ainakin katsella missä ko. paineanturi sijaitsee ja saisiko sitä helpohkosti irti / puhdistettua
tai vaikka vaihdettua kun ei näy olevan kuin reilun 30€ osa.
Imusarjan paine pysyy kokoajan 1 psi lukemassa vaikka miten ajelisi, kaikki muut painearvot mitä testeristä löysin muuttuvat ajon mukaan.
Tuota tehon katoamista/vikatilaan menemistä ei ole viikonlopun n.150km ajojen aikana esiintynyt.
Auto kiihtyy ja kulkee hyvin silloin kun vika ei ole päällä.
Mietin vaan, että jos imusarja vuotaa paljon niin eikö tuon vikatilan pitäisi ilmetä melkein jatkuvasti
tai ainakin luulisi olevan kokoajan tehon puutetta ?
Ja jos taas vuoto on pieni niin voisin kuvitella, että paine muuttuisi edes vähän jos sen ylipäätään kuuluu muuttua ?
Jos joku saisi testattua mikä imusarjan paine on vastaavassa moottorissa ja muuttuuko se ajaessa niin siitä olisi suuresti apua.
Kunhan tulisi sateeton päivä niin yritän ainakin katsella missä ko. paineanturi sijaitsee ja saisiko sitä helpohkosti irti / puhdistettua
tai vaikka vaihdettua kun ei näy olevan kuin reilun 30€ osa.
MB Sprinter 906 216 CDI 2.2 Diesel OM651(163 hv / 120 kW) -2012
Re: Sprinter viheltää ja välillä tehot katoaa
Veikkaan testerissä olevan häiriö/käännöskukkanen. Jos imusarjan paine ei muutu, menee auto vikatilaan tai on todella tehoton. Koko ajan.
W212 E200 BlueTec 2016
Ex. Muutama lankku, seittämän ceetä, yksi CLK ja tenava
www.mbosa.fi
Ex. Muutama lankku, seittämän ceetä, yksi CLK ja tenava
www.mbosa.fi
Re: Sprinter viheltää ja välillä tehot katoaa
Star löytää mielestäni ainakin 3 paineanturia ja testaus katsotaan moottorisammuksissa virrat päällä kaikki pitää näyttää samaa eli ilmakehänpainetta. Ja tässä sallittu ero oli jotain 0.03 tai 003bar. En nyt tasan tarkkaan muista. Mulla ainakin paineanturi teki henkilöautossa niin pahan vikatilan että ei sillä voinut moottoritielle lähteä ollenkaan. OM651
Käyttis: W212FL 250CDI
Harraste: C215 M113k
Harraste: C215 M113k
-
- Mersumaanikko
- Viestit: 5794
- Liittynyt: Ke 22.07.2015 10:48
- Paikkakunta: Mökillä
Re: Sprinter viheltää ja välillä tehot katoaa
Varmistanut että kysessä on imusarjan paine,LL79 kirjoitti: ↑Su 01.09.2024 18:42 Olen tässä viikonlopun ajan ajellut Icarsoft kytkettynä ja tallentamassa anturien painearvoja.
Imusarjan paine pysyy kokoajan 1 psi lukemassa vaikka miten ajelisi, kaikki muut painearvot mitä testeristä löysin muuttuvat ajon mukaan.
Tuota tehon katoamista/vikatilaan menemistä ei ole viikonlopun n.150km ajojen aikana esiintynyt.
Auto kiihtyy ja kulkee hyvin silloin kun vika ei ole päällä.
Mietin vaan, että jos imusarja vuotaa paljon niin eikö tuon vikatilan pitäisi ilmetä melkein jatkuvasti
tai ainakin luulisi olevan kokoajan tehon puutetta ?
Ja jos taas vuoto on pieni niin voisin kuvitella, että paine muuttuisi edes vähän jos sen ylipäätään kuuluu muuttua ?
Jos joku saisi testattua mikä imusarjan paine on vastaavassa moottorissa ja muuttuuko se ajaessa niin siitä olisi suuresti apua.
Kunhan tulisi sateeton päivä niin yritän ainakin katsella missä ko. paineanturi sijaitsee ja saisiko sitä helpohkosti irti / puhdistettua
tai vaikka vaihdettua kun ei näy olevan kuin reilun 30€ osa.
no kuitenkin oli tai ei niin joko yksiksöt on väärin tai sitten on vikaa
anturissa sen johdoissa(tai ecussa)
jos imu sarja vuotaisi niin paljon että koko ajan on vain tuo onneton painen niin vikatila tulee
(elliei sitä ole ohjelmasta poistettu)
jos anturi näytää tuota samaa kun moottori ei käy ja jos vika tilaa ei tule voi testeri näytää puuta heinää
Mökkillä
'
'
Re: Sprinter viheltää ja välillä tehot katoaa
Vaihdoin Icarsoftiin kielen englanniksi ja valikosta all actual values sensors: intake manifold pressure
löytyy tuo mitä olen seurannut.
Tuo paineen yksikkö on minun mokani en tiedä mistä tuo PSI tuli, mutta siis ainakin enkuksi näyttää 1 Bar oli kone käynnissä tai ei.
Eli seuraavaksi käyn varmaan anturin ja johtojen kimppuun.
Tuo tehottomuus vika kun tulee päälle niin mikään vikavalo ei syty, mutta testerillä näkee tuon "lisäpaineen säätö poikkeaa määritellystä"
Tuota vehollakin ihmettelivät ettei moottorin vikavalo syty.
On mahdollista, että joku on sorkkinut ohjelmistoa, auto on ollut invataksina ja n. 700 000 kilometreillä on vaihdettu käytetty kone
alkuperäisen tilalle, vika alkoi ilmaantumaan n. 1kk sen jälkeen kun auton ostin, joten varmaan oli tullut aiemminkin, mutta
vetosivat vaan kilometreihin ja normaaliin kulumaan kun reklamoin.
löytyy tuo mitä olen seurannut.
Tuo paineen yksikkö on minun mokani en tiedä mistä tuo PSI tuli, mutta siis ainakin enkuksi näyttää 1 Bar oli kone käynnissä tai ei.
Eli seuraavaksi käyn varmaan anturin ja johtojen kimppuun.
Tuo tehottomuus vika kun tulee päälle niin mikään vikavalo ei syty, mutta testerillä näkee tuon "lisäpaineen säätö poikkeaa määritellystä"
Tuota vehollakin ihmettelivät ettei moottorin vikavalo syty.
On mahdollista, että joku on sorkkinut ohjelmistoa, auto on ollut invataksina ja n. 700 000 kilometreillä on vaihdettu käytetty kone
alkuperäisen tilalle, vika alkoi ilmaantumaan n. 1kk sen jälkeen kun auton ostin, joten varmaan oli tullut aiemminkin, mutta
vetosivat vaan kilometreihin ja normaaliin kulumaan kun reklamoin.
MB Sprinter 906 216 CDI 2.2 Diesel OM651(163 hv / 120 kW) -2012
-
- Mersumaanikko
- Viestit: 5794
- Liittynyt: Ke 22.07.2015 10:48
- Paikkakunta: Mökillä
Re: Sprinter viheltää ja välillä tehot katoaa
Kun alat tarkemin tutkimaan niin anturilta johto irti ja katso mikä muuttui vai muttuiko mikäänLL79 kirjoitti: ↑Ti 03.09.2024 14:02 Vaihdoin Icarsoftiin kielen englanniksi ja valikosta all actual values sensors: intake manifold pressure
löytyy tuo mitä olen seurannut.
Tuo paineen yksikkö on minun mokani en tiedä mistä tuo PSI tuli, mutta siis ainakin enkuksi näyttää 1 Bar oli kone käynnissä tai ei.
Eli seuraavaksi käyn varmaan anturin ja johtojen kimppuun.
Tuo tehottomuus vika kun tulee päälle niin mikään vikavalo ei syty, mutta testerillä näkee tuon "lisäpaineen säätö poikkeaa määritellystä"
Tuota vehollakin ihmettelivät ettei moottorin vikavalo syty.
On mahdollista, että joku on sorkkinut ohjelmistoa, auto on ollut invataksina ja n. 700 000 kilometreillä on vaihdettu käytetty kone
alkuperäisen tilalle, vika alkoi ilmaantumaan n. 1kk sen jälkeen kun auton ostin, joten varmaan oli tullut aiemminkin, mutta
vetosivat vaan kilometreihin ja normaaliin kulumaan kun reklamoin.
(konsti varmista että kyse juuri siitä anturista ja samalla saa suntaa sitäkin että huomakko systeemi johdon irrotamisen)
Mökkillä
'
'
Re: Sprinter viheltää ja välillä tehot katoaa
pitäisi 1,2-1,3 bar saada paikoillaan kaasutellessa helposti.
Toi imusarjan map anturi on muistaakseni kaasuläpän ja imusarjan välissä,kiinni kahdella torxilla ja melko helposti vaihdettavissa yläkautta.
Anturi mittaa ahtoputkesta johon myös egr kierrätys tulee joten on mahdollista että karsta tukkii sen reiän mistä se haistelee ahtopainetta.
Kannattaa vaihtaessa ainakin paineilmalla ja brakecleanerilla puhaltaa auki se.
testerissä mahdollinen atmospheric preasure arvo on ainut joka pysyy kokoajan tuossa 1.0 paikkeilla kokoajan.
Toi imusarjan map anturi on muistaakseni kaasuläpän ja imusarjan välissä,kiinni kahdella torxilla ja melko helposti vaihdettavissa yläkautta.
Anturi mittaa ahtoputkesta johon myös egr kierrätys tulee joten on mahdollista että karsta tukkii sen reiän mistä se haistelee ahtopainetta.
Kannattaa vaihtaessa ainakin paineilmalla ja brakecleanerilla puhaltaa auki se.
testerissä mahdollinen atmospheric preasure arvo on ainut joka pysyy kokoajan tuossa 1.0 paikkeilla kokoajan.
W166 250CDI -12 exw447 114CDI -15 exS212 220CDI -14
exS205 180CDI -16 exW212 220CDI -14 exS211 320CDI -07 exW124 300D -91 exS211 320CDI -04 exW202 230K -96 exS124 300D -87
exS205 180CDI -16 exW212 220CDI -14 exS211 320CDI -07 exW124 300D -91 exS211 320CDI -04 exW202 230K -96 exS124 300D -87
Re: Sprinter viheltää ja välillä tehot katoaa
Anturi homman osalta asia selvisi eli Icarsoft on nimennyt anturit hiukan harhaanjohtavasti, nypin liittimiä irti yksitellen ja katsoin mikä muuttuu.
Jos vaikka joku painii joskus noiden kanssa Icarsoftilla niin.
Intake manifod pressuse on ilmansuodattimen kotelon päällä oleva eli sen kuuluukin olla 1 bar
Edestä katsoen moottorin oikealla puolella alipainekotelon alla on Exhaust back pressure joka vaihteli ajaessa n. 1 -1,7 bar välillä.
Moottorin edessä vasemmalla lähempänä turboja on boost pressure downstream of low pressure turbocharger
tämän low pressure anturin lukema vaihteli välillä 1 -2,1 bar
Tallensin kaikkien anturien arvoja ajaessani 40 km ja selasin ajon jälkeen 372 tallennettua tapahtumaa / arvo
Tuo downstream low pressure sensor näytti 5 kertaa N/A ja 3:lla näistä kerroista samaan aikaan air mass per stroke anturi näytti 0mg
ja myös Pressure differential in diesel particulate filter näytti silloin N/A kun muuten on 0 bar.
Eli anturien yhteys ilmeisesti jotenkin katkeaa hetkeksi kun heti seuraava tallennettu arvo näkyy taas normaalisti,
tiedä sitten onko tuo testerin ongelmia, mutta kaikki muut sensorit näyttivät kokoajan eri arvoa ja niissä ei ollut katkoksia.
Tuota varsinaista vikaa ei ilmennyt tuolla 40km ajomatkalla.
Jos vaikka joku painii joskus noiden kanssa Icarsoftilla niin.
Intake manifod pressuse on ilmansuodattimen kotelon päällä oleva eli sen kuuluukin olla 1 bar
Edestä katsoen moottorin oikealla puolella alipainekotelon alla on Exhaust back pressure joka vaihteli ajaessa n. 1 -1,7 bar välillä.
Moottorin edessä vasemmalla lähempänä turboja on boost pressure downstream of low pressure turbocharger
tämän low pressure anturin lukema vaihteli välillä 1 -2,1 bar
Tallensin kaikkien anturien arvoja ajaessani 40 km ja selasin ajon jälkeen 372 tallennettua tapahtumaa / arvo
Tuo downstream low pressure sensor näytti 5 kertaa N/A ja 3:lla näistä kerroista samaan aikaan air mass per stroke anturi näytti 0mg
ja myös Pressure differential in diesel particulate filter näytti silloin N/A kun muuten on 0 bar.
Eli anturien yhteys ilmeisesti jotenkin katkeaa hetkeksi kun heti seuraava tallennettu arvo näkyy taas normaalisti,
tiedä sitten onko tuo testerin ongelmia, mutta kaikki muut sensorit näyttivät kokoajan eri arvoa ja niissä ei ollut katkoksia.
Tuota varsinaista vikaa ei ilmennyt tuolla 40km ajomatkalla.
MB Sprinter 906 216 CDI 2.2 Diesel OM651(163 hv / 120 kW) -2012
Re: Sprinter viheltää ja välillä tehot katoaa
Innostuin tilaamaan Ebaystä Autool vuodonilmaisimen/savukoneen ja kokeilin sitä tänään ilmanputsarilta lähtevän putken kautta.
Ei ainakaan niin isoja vuotoja ole, että savu tulisi mistään ulos joten arvelisin, että tuskin on imusarja halki, pultteja poikki tms.
Savukoneen kun irrottaa putkesta niin puskee savun takaisinpäin eli kerää ainakin jonkin verran painetta.
Testatakseni leviääkö savu joka paikkaan otin alipainekotelon alapuolella olevan anturin irti (se mitä icarsoft kutsuu back pressure anturiksi) ja kokeilin uudelleen savulla ilmanputsarin putken kautta ja anturin reiästä tuprutti melkein heti eli savu levinnee ihan hyvin muuallekin.
Pienempiä alipaineletkuja en vielä tutkinut, mutta ainakin pari niistä suhahtaa kun letkun ottaa irti eli niissä paine pysyy.
Nyt on sitten tuollainenkin kone, mutta vihellyksen syy ei selvinnyt.
Ja tuo varsnainen tehon katoaminen ja vikakoodi ei tietenkään ole nyt ilmennyt kun olen 2 viikkoa laittanut testerin aina tallentamaan
live dataa kun olen lähtenyt ajamaan.
Ei ainakaan niin isoja vuotoja ole, että savu tulisi mistään ulos joten arvelisin, että tuskin on imusarja halki, pultteja poikki tms.
Savukoneen kun irrottaa putkesta niin puskee savun takaisinpäin eli kerää ainakin jonkin verran painetta.
Testatakseni leviääkö savu joka paikkaan otin alipainekotelon alapuolella olevan anturin irti (se mitä icarsoft kutsuu back pressure anturiksi) ja kokeilin uudelleen savulla ilmanputsarin putken kautta ja anturin reiästä tuprutti melkein heti eli savu levinnee ihan hyvin muuallekin.
Pienempiä alipaineletkuja en vielä tutkinut, mutta ainakin pari niistä suhahtaa kun letkun ottaa irti eli niissä paine pysyy.
Nyt on sitten tuollainenkin kone, mutta vihellyksen syy ei selvinnyt.
Ja tuo varsnainen tehon katoaminen ja vikakoodi ei tietenkään ole nyt ilmennyt kun olen 2 viikkoa laittanut testerin aina tallentamaan
live dataa kun olen lähtenyt ajamaan.
MB Sprinter 906 216 CDI 2.2 Diesel OM651(163 hv / 120 kW) -2012
Re: Sprinter viheltää ja välillä tehot katoaa
"Hyvää" alkanutta vuotta.
Menee nyt näköjään hiukan yksinhuuteluksi, mutta päivitän tilannetta kun en viitsi uutta keskustelua tästä samasta asiasta tehdä.
Alla pitkähkö kuvaus viimeaikaisista tapahtumista.
Eli syyskuussa kun yritin noita turbo boost pressure ongelmia ratkoa niin vika ei sitten enää esiintynyt kuin vasta hiukan ennen joulua seuraavan kerran,
mutta tulikin sitten oikein kunnolla.
Porista tampereelle mennessä vika ilmeni häijään kohdilla eli n. 70km ajon jälkeen, mutta auton sammutus ja käynnistys poisti vian ja pääsin loppumatkan Tampereelle normaalisti.
Kotimatkalla sitten myöhemmin samana päivänä vika iski n. 5km Tampereelta Poriin päin ja enää ei auttanut vaikka käynnisti uudelleen eikä edes se, että nollasi vikakoodin Icarsoftilla. Koodi poistui, mutta tehot olivat kateissa, kierrokset vaan nousivat eikä vaihtanut kunnolla isommille vaihteille.
Sitten syttyi jo moottorin vikavalokin mikä ei yleensä ole syttynyt, vikakoodi kuitenkin sama.
No n. 60 km/h ja kierrokset 2300-2500 ajelin sitten häijään ABC:lle asti n. 40km, välillä pysähdyin bussipysäkeille ja sammutin pidemmäksikin aikaa, mutta jatkoin sitten matkaa lumituiskussa kun en muutakaan voinut.
Pidin ABC:llä ruokatauon ja lähdin taas kokeilemaan niin auto toimi taas hyvin, kiihtyi ja vaihtoi normaalisti vaihteita kunnes sitten n. 30km jälkeen taas sama vika, tasakaasulla n. 80 km/h nopeudessa, auto nytkähtää hiukan kun vika ilmenee ja kierrokset nousee vähän, sitten seuraavassa mäessä tai hidastaessa ja uudelleen kiihdyttäessä huomaa, että tehot poissa ja vaihteet vaíhtuu miten sattuu.
Odottelin sitten auto sammuksissa 30 minuuttia, josko olisi taas toennut, mutta ei auttanut ja oli pakko ajella Poriin saakka vika päällä.
Seuraavana päivänä auto toimi taas ihan normaalisti ja ajoin n. 60km ilman ongelmia, myös isommilla teillä 80-100 km/h
Seuraavalla viikolla useampia ajoja joista pisin n. 100 km eikä mitään ongelmia.
Sitten lähdin taas Tampereelle ja melkein samoilla seuduilla kuin aiemmin vika iski taas ja samoin takaisin tullessa meni yli puolen matkaa vian parissa.
Sen jälkeen vika on tullut Porissakin lyhyenkin ajomatkan jälkeen, mutta välillä taas pääsee kymmeniä kilometrejä ongelmitta.
Eli ei ole lämpöongelmakaan kun tulee välillä lyhyelläkin ajolla ennenkuin moottorin lämmöt on edes 60 C.
Nyt vika onkin sitten tullut yhä useammin ja yhteinen nimittäjä tuntuu olevan se, että vika tulee yleensä heti kun on kiihdyttämässä isommalle tielle tai kun on ajanut tasakaasulla vähintään 80 km/h muutaman kilometrin, usein vian huomaa sitten kun tulee ramppia alas isommalta tieltä niin vaihtaa alaspäin nykien ja kierrokset nousee.
Icarsoftilla olen tallentanut live dataa antureista ja turbon läpistä, egr venttiilin asennosta yms. mutta mitään selkeää syytä en ole keksinyt,
jossain kohtaa boost pressure vaan putoaa ja sitten ei enää paineet nouse.
Olen alkanut kallistua siihen, että tuo vian ajoittainen ns. päälle jääminen viittaisi siihen, että jokin läppä tms. jumittaa.
Joillakin on ilmeisesti ns. pääturbon wastegate jumitellut tällä om651 koneeella.
Icarsoft mb v2.0 testerillä
Boost pressure control flap vaihtelee välillä 5 - 95 %, myös silloin kun vika on päällä.
Charge pressure positioner Wastegate on lähes aina 95% ja joskus harvoin käy alimmillaan n. 80-85 %
Silloin kun vika on päällä tuo Charge pressure positioner Wastegate pysyy kokoajan 95%
Onko kellään tämän palstan kuluttajilla ollut tuollaista jumitus vikaa ?
Menee nyt näköjään hiukan yksinhuuteluksi, mutta päivitän tilannetta kun en viitsi uutta keskustelua tästä samasta asiasta tehdä.
Alla pitkähkö kuvaus viimeaikaisista tapahtumista.
Eli syyskuussa kun yritin noita turbo boost pressure ongelmia ratkoa niin vika ei sitten enää esiintynyt kuin vasta hiukan ennen joulua seuraavan kerran,
mutta tulikin sitten oikein kunnolla.
Porista tampereelle mennessä vika ilmeni häijään kohdilla eli n. 70km ajon jälkeen, mutta auton sammutus ja käynnistys poisti vian ja pääsin loppumatkan Tampereelle normaalisti.
Kotimatkalla sitten myöhemmin samana päivänä vika iski n. 5km Tampereelta Poriin päin ja enää ei auttanut vaikka käynnisti uudelleen eikä edes se, että nollasi vikakoodin Icarsoftilla. Koodi poistui, mutta tehot olivat kateissa, kierrokset vaan nousivat eikä vaihtanut kunnolla isommille vaihteille.
Sitten syttyi jo moottorin vikavalokin mikä ei yleensä ole syttynyt, vikakoodi kuitenkin sama.
No n. 60 km/h ja kierrokset 2300-2500 ajelin sitten häijään ABC:lle asti n. 40km, välillä pysähdyin bussipysäkeille ja sammutin pidemmäksikin aikaa, mutta jatkoin sitten matkaa lumituiskussa kun en muutakaan voinut.
Pidin ABC:llä ruokatauon ja lähdin taas kokeilemaan niin auto toimi taas hyvin, kiihtyi ja vaihtoi normaalisti vaihteita kunnes sitten n. 30km jälkeen taas sama vika, tasakaasulla n. 80 km/h nopeudessa, auto nytkähtää hiukan kun vika ilmenee ja kierrokset nousee vähän, sitten seuraavassa mäessä tai hidastaessa ja uudelleen kiihdyttäessä huomaa, että tehot poissa ja vaihteet vaíhtuu miten sattuu.
Odottelin sitten auto sammuksissa 30 minuuttia, josko olisi taas toennut, mutta ei auttanut ja oli pakko ajella Poriin saakka vika päällä.
Seuraavana päivänä auto toimi taas ihan normaalisti ja ajoin n. 60km ilman ongelmia, myös isommilla teillä 80-100 km/h
Seuraavalla viikolla useampia ajoja joista pisin n. 100 km eikä mitään ongelmia.
Sitten lähdin taas Tampereelle ja melkein samoilla seuduilla kuin aiemmin vika iski taas ja samoin takaisin tullessa meni yli puolen matkaa vian parissa.
Sen jälkeen vika on tullut Porissakin lyhyenkin ajomatkan jälkeen, mutta välillä taas pääsee kymmeniä kilometrejä ongelmitta.
Eli ei ole lämpöongelmakaan kun tulee välillä lyhyelläkin ajolla ennenkuin moottorin lämmöt on edes 60 C.
Nyt vika onkin sitten tullut yhä useammin ja yhteinen nimittäjä tuntuu olevan se, että vika tulee yleensä heti kun on kiihdyttämässä isommalle tielle tai kun on ajanut tasakaasulla vähintään 80 km/h muutaman kilometrin, usein vian huomaa sitten kun tulee ramppia alas isommalta tieltä niin vaihtaa alaspäin nykien ja kierrokset nousee.
Icarsoftilla olen tallentanut live dataa antureista ja turbon läpistä, egr venttiilin asennosta yms. mutta mitään selkeää syytä en ole keksinyt,
jossain kohtaa boost pressure vaan putoaa ja sitten ei enää paineet nouse.
Olen alkanut kallistua siihen, että tuo vian ajoittainen ns. päälle jääminen viittaisi siihen, että jokin läppä tms. jumittaa.
Joillakin on ilmeisesti ns. pääturbon wastegate jumitellut tällä om651 koneeella.
Icarsoft mb v2.0 testerillä
Boost pressure control flap vaihtelee välillä 5 - 95 %, myös silloin kun vika on päällä.
Charge pressure positioner Wastegate on lähes aina 95% ja joskus harvoin käy alimmillaan n. 80-85 %
Silloin kun vika on päällä tuo Charge pressure positioner Wastegate pysyy kokoajan 95%
Onko kellään tämän palstan kuluttajilla ollut tuollaista jumitus vikaa ?
MB Sprinter 906 216 CDI 2.2 Diesel OM651(163 hv / 120 kW) -2012
Re: Sprinter viheltää ja välillä tehot katoaa
jumittavia egr venttiilejä ja kaasuläppiä on usein, voihan noita turbon jne. venttiileitä testata alipaineella että liikkuuko ja vuotaako.
Suosittelen silti starin testeriä ja sen ohjattuja testejä eri komponenteille..
Suosittelen silti starin testeriä ja sen ohjattuja testejä eri komponenteille..
W166 250CDI -12 exw447 114CDI -15 exS212 220CDI -14
exS205 180CDI -16 exW212 220CDI -14 exS211 320CDI -07 exW124 300D -91 exS211 320CDI -04 exW202 230K -96 exS124 300D -87
exS205 180CDI -16 exW212 220CDI -14 exS211 320CDI -07 exW124 300D -91 exS211 320CDI -04 exW202 230K -96 exS124 300D -87
-
- Mersumaanikko
- Viestit: 5794
- Liittynyt: Ke 22.07.2015 10:48
- Paikkakunta: Mökillä
Re: Sprinter viheltää ja välillä tehot katoaa
Tupla turbolissa on niitä ahtimin väli läppiä jumittellut, egr voi jumia ja taas toimia,LL79 kirjoitti: ↑Ma 13.01.2025 14:14 Icarsoftilla olen tallentanut live dataa antureista ja turbon läpistä, egr venttiilin asennosta yms. mutta mitään selkeää syytä en ole keksinyt,
jossain kohtaa boost pressure vaan putoaa ja sitten ei enää paineet nouse.
Olen alkanut kallistua siihen, että tuo vian ajoittainen ns. päälle jääminen viittaisi siihen, että jokin läppä tms. jumittaa.
Joillakin on ilmeisesti ns. pääturbon wastegate jumitellut tällä om651 koneeella.
Icarsoft mb v2.0 testerillä
Boost pressure control flap vaihtelee välillä 5 - 95 %, myös silloin kun vika on päällä.
Charge pressure positioner Wastegate on lähes aina 95% ja joskus harvoin käy alimmillaan n. 80-85 %
Silloin kun vika on päällä tuo Charge pressure positioner Wastegate pysyy kokoajan 95%
Onko kellään tämän palstan kuluttajilla ollut tuollaista jumitus vikaa ?
samoin kaasuläppä,
mutta jos sillä voi ja on ajettu noin paljon niin seuravaaksi kun vika tulee älä nolla sitä vaan ajele auto jonnekkin mersuun kuluvan testerin piuhaan mieluiten edes sammutamatta
ja sitten sillä talentuneen vika koodin mukasaiset tarkistiukset
jospa se i sfti ei löydä kaikkea ai nimeeä jotain väärin/harhaan johtavasti kuten sen yhden anturin tuolla aiemmin
Mökkillä
'
'
-
- Mersumies
- Viestit: 507
- Liittynyt: Su 02.12.2018 09:38
Re: Sprinter viheltää ja välillä tehot katoaa
itse vihelsi egr putki, eri koneella, mutta reakoi kaasuun, löysin suihkuttelemalla vettä suihkupullolla, niin näkyi kuplia.
W212 E350cdi
Re: Sprinter viheltää ja välillä tehot katoaa
Hiukan päivitystä, pahoittelen taas pitkää juttua.
Käytin auton Veho trucksilla porissa.
Ajelivat starilla testejä: hukkaportit, egr paineenmuuntimet yms.
Egr venttiilissä ja egr lauhduttimen läpässä oli jotain liikkumisvaivaa, mutta kaikki testit menivät läpi.
Sitten asennettiin uusi moottorisofta joka oli ehdotettuna ko. autolle eli tämä päästöpäivitys kampanja, joka lienee muillekin tuttu.
(päivityksen asennuksesta oli sovittu kun oli epäilystä, josko joku olisi sorkkinut moottoriohjelmaa ja ongelmat johtuisivat siitä.)
Moottoriohjelman päivityksen jälkeen oli alkanut herjaamaan lämpötilantunnistimen vikaa ennen hiukkassuodatinta.
Olin jo aiemmin katsonut icarsoftilla, että anturi näytti kokoajan 20 C, mutta arvelin, että vika olisi testerissä kun ei antanut vrhettä.
Icarsoft näytti myös muut DPF arvot, täyttö 0 % ja viimeinen poltto jotain 250 000 km sitten ja mittarilukemankin oli väärin niiin ajattelin,
että testeri sekoilee tai ei osaa noita vaan lukea.
Veholla olivat vaihtaneet hapettuneen liittimen ja korjanneet johdotusta, jota joku oli jatkanut jossain vaiheessa ja sillä vika poistui.
Olivat käyneet testiajolla ja ei tullut enää mitään vikakoodeja.
Tässä vaiheessa sain auton takaisin.
Auto kiihtyy ja liikkuu nyt aivan älyttömän paljon paremmin eikä ainakaan nyt 150 km ajoilla ole tullut tuota boost ongelmaa.
Mutta kun laitoin Icarsoftin taas kiinni ja ajattelin katsella onko anturien yms. arvoissa, jotain eroa entiseen niin sainkin heti vikakoodin
P244A DPF differential pressure is too low, bank 1
Olin aiemmin huomannut, että tuohon paine-ero anturiin Icarsoft näytti kokoajan 0 ja ajattelin siitäkin, että lienee testerin vika
kun ei vikailmoitusta tullut,
Sitten tuli ikävä yllätys kun Icarsoftin valikossa ei ollutkaan enää vaihtoehtoa "view data" jonka kautta pääsi näkemään anturit yms.
eli Icarsoft ei ilmeisesti osaa enää yhdistää kun on uusi moottorisofta, tästä olen kysellyt Icarsoft tuelta, mutta en saanut vielä vastausta kun tuli viikonloppu väliin.
Arvelin kuitenkin, että voisi olla anturivika ja kävin hakemassa Motormarketista uuden anturin kun monilla netissä näkyi se olevan syypää tuohon
vikakoodiin, anturi oli samalla numerosarjalla kuin vanhakin bosch 0281006278 ja maksoi 49€
(veholla alkuperäinen ovh jotain 160€ ja alennuksella 135 € kun soitin ja kysyin)
Otin anturin irti ja testasin samalla savukoneella anturin letkut/putket ei näkyvnyt vuotoja.
Laitoin uuden anturin paikalleen, mutta eipä se tässä minun tapauksessani tietenkään auttanut.
Vikakoodi P244A tulee heti kun lähtee kiihdyttämään isommalle tielle, normaalissa kaupunkiajossa vikaa ei tule.
Tänään kokeilin kiihdyttää isommalla tiellä 90 km/h asti todella hitaasti niin ettei kierrokset nouse paljoa yli 2000 niin silloin vikakoodia ei tule.
Löysin tältä palstalta ja muualtakin juttua tuosta, DPF anturista esim viewtopic.php?t=176733
Tuossa tapauksessa on vaihdettu anturiin myös liitin, tosin noista tuon jutun kuvassa olevista ei ole kumpikaan, vanha eikä uusi sen näköinen kuin minulla, mutta täytynee ehkä tilata uusi liitin varmuuden vuoksi jos en muuta keksi.
Jossain puhutaan myös anturin sopeuttamisesta tms. starilla, mutta suurin osa on vaan vaihtanut anturin ja nollannut vikakoodin ja sitten kaikki toimii.
Odotan nyt ensin vähän aikaa josko tuon Icarsoftin saisi taas näkemään anturit niin näkisin muuttuuko arvo nyt vai onko vieläkin 0.
Harkitsen myös, josko veisi takaisin veholle tutkittavaksi, mutta lompakko ei pidä ajatuksesta
Olisiko jollain tietoa onko tuo anturin sopeutus tai ohjelmointi oikeasti tarpeen vai ei tai edes oikeasti tehtävissä kun sitten ainakin täytyy viedä
veholle jos se täytyy ohjelmoida ?
Tuo, että ennen uuden moottorisoftan päivitystä ei antanut noista antureista vikaa mielestäni hiukan viittaisi siihen, että ohjelmasta olisi ronkittu nuo pois. Ilmeisesti tähän paine-ero virheeseen vaihtoehtona voi olla myös se, että joku olisi ottanut DPF sisuskalut pois ja siksi paine-eroa ei ole.
Auto on ollut inva- ja koulutaksina käsittääkseni suht pienessä taksifirmassa (1tai 2 autoa) ja moottori on vaihdettu toiseen käytettyyn n. 100 0000 km sitten, mutta vaihdetaanko silloin myös boxi, jossa on tuo moottorinohjaus softa ?
Hiukan myös epäilen, että olisiko taksifirma tuollaista egr ja dpf poistoa teettänyt kun itse ajattelisin, että on enemmän yksityisten harrastajien kikkailuhommia vai onko kukaan kuullut, että tekisivät ?
Minä olen ajellut tällä vasta 14 000 km ja alle 2 vuotta, joten jos DPF on rikottu tai tehty laittomia asennuksia / egp poistoa tms. niin taistelen asiasta autoliikkeen kanssa.
Käytin auton Veho trucksilla porissa.
Ajelivat starilla testejä: hukkaportit, egr paineenmuuntimet yms.
Egr venttiilissä ja egr lauhduttimen läpässä oli jotain liikkumisvaivaa, mutta kaikki testit menivät läpi.
Sitten asennettiin uusi moottorisofta joka oli ehdotettuna ko. autolle eli tämä päästöpäivitys kampanja, joka lienee muillekin tuttu.
(päivityksen asennuksesta oli sovittu kun oli epäilystä, josko joku olisi sorkkinut moottoriohjelmaa ja ongelmat johtuisivat siitä.)
Moottoriohjelman päivityksen jälkeen oli alkanut herjaamaan lämpötilantunnistimen vikaa ennen hiukkassuodatinta.
Olin jo aiemmin katsonut icarsoftilla, että anturi näytti kokoajan 20 C, mutta arvelin, että vika olisi testerissä kun ei antanut vrhettä.
Icarsoft näytti myös muut DPF arvot, täyttö 0 % ja viimeinen poltto jotain 250 000 km sitten ja mittarilukemankin oli väärin niiin ajattelin,
että testeri sekoilee tai ei osaa noita vaan lukea.
Veholla olivat vaihtaneet hapettuneen liittimen ja korjanneet johdotusta, jota joku oli jatkanut jossain vaiheessa ja sillä vika poistui.
Olivat käyneet testiajolla ja ei tullut enää mitään vikakoodeja.
Tässä vaiheessa sain auton takaisin.
Auto kiihtyy ja liikkuu nyt aivan älyttömän paljon paremmin eikä ainakaan nyt 150 km ajoilla ole tullut tuota boost ongelmaa.
Mutta kun laitoin Icarsoftin taas kiinni ja ajattelin katsella onko anturien yms. arvoissa, jotain eroa entiseen niin sainkin heti vikakoodin
P244A DPF differential pressure is too low, bank 1
Olin aiemmin huomannut, että tuohon paine-ero anturiin Icarsoft näytti kokoajan 0 ja ajattelin siitäkin, että lienee testerin vika
kun ei vikailmoitusta tullut,
Sitten tuli ikävä yllätys kun Icarsoftin valikossa ei ollutkaan enää vaihtoehtoa "view data" jonka kautta pääsi näkemään anturit yms.
eli Icarsoft ei ilmeisesti osaa enää yhdistää kun on uusi moottorisofta, tästä olen kysellyt Icarsoft tuelta, mutta en saanut vielä vastausta kun tuli viikonloppu väliin.
Arvelin kuitenkin, että voisi olla anturivika ja kävin hakemassa Motormarketista uuden anturin kun monilla netissä näkyi se olevan syypää tuohon
vikakoodiin, anturi oli samalla numerosarjalla kuin vanhakin bosch 0281006278 ja maksoi 49€
(veholla alkuperäinen ovh jotain 160€ ja alennuksella 135 € kun soitin ja kysyin)
Otin anturin irti ja testasin samalla savukoneella anturin letkut/putket ei näkyvnyt vuotoja.
Laitoin uuden anturin paikalleen, mutta eipä se tässä minun tapauksessani tietenkään auttanut.
Vikakoodi P244A tulee heti kun lähtee kiihdyttämään isommalle tielle, normaalissa kaupunkiajossa vikaa ei tule.
Tänään kokeilin kiihdyttää isommalla tiellä 90 km/h asti todella hitaasti niin ettei kierrokset nouse paljoa yli 2000 niin silloin vikakoodia ei tule.
Löysin tältä palstalta ja muualtakin juttua tuosta, DPF anturista esim viewtopic.php?t=176733
Tuossa tapauksessa on vaihdettu anturiin myös liitin, tosin noista tuon jutun kuvassa olevista ei ole kumpikaan, vanha eikä uusi sen näköinen kuin minulla, mutta täytynee ehkä tilata uusi liitin varmuuden vuoksi jos en muuta keksi.
Jossain puhutaan myös anturin sopeuttamisesta tms. starilla, mutta suurin osa on vaan vaihtanut anturin ja nollannut vikakoodin ja sitten kaikki toimii.
Odotan nyt ensin vähän aikaa josko tuon Icarsoftin saisi taas näkemään anturit niin näkisin muuttuuko arvo nyt vai onko vieläkin 0.
Harkitsen myös, josko veisi takaisin veholle tutkittavaksi, mutta lompakko ei pidä ajatuksesta
Olisiko jollain tietoa onko tuo anturin sopeutus tai ohjelmointi oikeasti tarpeen vai ei tai edes oikeasti tehtävissä kun sitten ainakin täytyy viedä
veholle jos se täytyy ohjelmoida ?
Tuo, että ennen uuden moottorisoftan päivitystä ei antanut noista antureista vikaa mielestäni hiukan viittaisi siihen, että ohjelmasta olisi ronkittu nuo pois. Ilmeisesti tähän paine-ero virheeseen vaihtoehtona voi olla myös se, että joku olisi ottanut DPF sisuskalut pois ja siksi paine-eroa ei ole.
Auto on ollut inva- ja koulutaksina käsittääkseni suht pienessä taksifirmassa (1tai 2 autoa) ja moottori on vaihdettu toiseen käytettyyn n. 100 0000 km sitten, mutta vaihdetaanko silloin myös boxi, jossa on tuo moottorinohjaus softa ?
Hiukan myös epäilen, että olisiko taksifirma tuollaista egr ja dpf poistoa teettänyt kun itse ajattelisin, että on enemmän yksityisten harrastajien kikkailuhommia vai onko kukaan kuullut, että tekisivät ?
Minä olen ajellut tällä vasta 14 000 km ja alle 2 vuotta, joten jos DPF on rikottu tai tehty laittomia asennuksia / egp poistoa tms. niin taistelen asiasta autoliikkeen kanssa.
MB Sprinter 906 216 CDI 2.2 Diesel OM651(163 hv / 120 kW) -2012
Re: Sprinter viheltää ja välillä tehot katoaa
Kyllä yrityksetkin on noita tehneet. DPF poisto pienentää kulutusta niin heillehän siitä suurin hyöty on. Löytyykö DPF kyljestä hitsisaumaa?
Paine-ero anturi hajoaa yleensä niin että näyttää vain yhtä lukemaa. Mittasitko liittimestä että löytyy 5v jännitettä?
Kannattaa katsoa anturin osanumero myös jollain varaosaohjelmalla jos vaikka joku aikaisemmin vaihtanut väärän. Anturiin on myös stanssattu valmistuspäivä niin siitä voi jotakin päätellä.
Paine-ero anturi hajoaa yleensä niin että näyttää vain yhtä lukemaa. Mittasitko liittimestä että löytyy 5v jännitettä?
Kannattaa katsoa anturin osanumero myös jollain varaosaohjelmalla jos vaikka joku aikaisemmin vaihtanut väärän. Anturiin on myös stanssattu valmistuspäivä niin siitä voi jotakin päätellä.
Käyttis: W212FL 250CDI
Harraste: C215 M113k
Harraste: C215 M113k
Re: Sprinter viheltää ja välillä tehot katoaa
Homma jatkuu...
Nurmituomaksen Egr putkivinkkiin viitaten:
Vuotoja en ole löytänyt, edellisen omistajan aikana on vaihdettu egr putki ja tiivisteitä yms. n. 30-40 tkm sitten.
Ja nyt uuden moottoriohjelman jälkeen aiemmin kuulunut vihellys on ainakin hiljentynyt jos ei jopa kokonaan poissa,
nyt vinkuu hihna kun painaa enemmän kaasua niin en välttämättä kuule vihellystä (ei päivääkän ilman murheita)
....
Vaihtamani DPF anturi oli varaosaliikkeessä rekistenumerolla haettuna ainoa vaihtoehto
ja tilasin vielä tässä välissä netistä liittimen "korjaussarjan" ja vaihdoin senkin.
Vikakoodi P244A tulee edelleen heti kun lähtee normaalisti kiihdyttämään isommalle tielle tai jos on isompi ylämäki.
Kokeilin myös kiihdyttää kaasupoljin täysin pohjassa ja n. 90km/h asti kiihtyi hyvin sitten nykäisi ja otti tehot pois,
moottorivalo ei syttynyt, testerillä kuin katsoin niin vikakoodi oli vanha tuttu "boost pressure deviation...",
mutta tässä kyseisessä tapauksessa ei ollut tuota DPF vikakoodia kaverina.
Sain tänään valmistajalta testeriin ohjelmistopäivityksen ja nyt näen taas anturit yms.
Keskityin nyt tässä kohtaa enemmän tuohon DPF ongelmaan kun se tulee kokoajan, mutta katsoin nopeasti egr arvoja, turbon läppiä yms.
ja nyt arvot muuttuvat kokoajan ja läpät liikkuvat kun ennen osa oli 95% melkein kokoajan eli muutoksia on moottoriohjelman jälkeen.
Alla muutama frame DPF datasta kun ajoin ensin tasaisesti n. 80 km/h ja sitten painoin kaasua.
Pressure differential näyttää lähes kokoajan 0 bar tai 0.00 bar ja joskus hetken maksimissaan 0,01 – 0,02 bar
Frame 84/133:
Engine speed ----- 1809.57rpm
Exhaust back pressure ----- 1.96bar
Exhaust temperature upstream of diesel particulate filter ----- 187°C
Pressure differential in diesel particulate filter ----- 0.00bar
Exhaust gas temperature sensor upstream of turbocharger ----- 412°C
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Frame 85/133:
Engine speed ----- 1721.47rpm
Exhaust back pressure ----- 2.46bar
Exhaust temperature upstream of diesel particulate filter ----- 192°C
Pressure differential in diesel particulate filter ----- 0.01bar
Exhaust gas temperature sensor upstream of turbocharger ----- 447°C
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Frame 86/133:
Engine speed ----- 2204.11rpm
Exhaust back pressure ----- 3.49bar
Exhaust temperature upstream of diesel particulate filter ----- 201°C
Pressure differential in diesel particulate filter ----- 0.01bar
Exhaust gas temperature sensor upstream of turbocharger ----- 460°C
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Frame 87/133:
Engine speed ----- 2692.27rpm
Exhaust back pressure ----- 2.90bar
Exhaust temperature upstream of diesel particulate filter ----- 203°C
Pressure differential in diesel particulate filter ----- 0.00bar
Exhaust gas temperature sensor upstream of turbocharger ----- 386°C
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
DPF tiedot toisesta valikosta näyttävät näin.
Frame 1/1:
Fill level of diesel particulate filter ----- 96.25%
Main odometer reading since last replacement of diesel particulate filter ----- 216394km
Soot content of diesel particulate filter(Simulation) ----- 7.70g/L
Current kilometer reading [KI] ----- 919790km
Driving distance since last particulate filter regeneration ----- 322km
Soot content of diesel particulate filter(Differential pressure) ----- 0.01g/L
Odometer reading after last ash content correction ----- 919468km
Mileage at last particulate filter regeneration ----- 919468km
Nämä regeneration kilometrilukemat ovat aivan eri kuin ne mitä näin testerilläni ennen kuin vein auton tutkittavaksi ja moottoriohjelman päivitykseen.
Eli joko moottoriohjelma tai sitten testerin uusi ohjelma vaikutti siihen miten nuo näkyvät.
Tuo Driving distance since last particulate filter regeneration oli aiemmin muistaakseni jotain 720000km ja Fill level taisi olla 0%
ja ajattelin silloin ettei testeri taida osata noita lukea.
Mittarilukema jolloin edellinen regenerointi on nyt testerin mukaan tapahtunut on 18 km ennen kuin vein auton testattavaksi
ja laitettiin uusi moottoriohjelma.
Kun lähdin tänään ajelemaan näitä testejä Fill level oli lähtiessä 89% ja ajoin n.30-40 km niin nyt on sitten 96 % eli nopeasti nousee ainakin,
mutta miten tuo Fill level mitataan, vai onko vain jokin laskennallinen arvio ?
Minä tulkitsen lukemien viittaavan siihen, että sisukset voisivat olla tallella ja DPF olisi mahdollisesti niin tukossa ettei enää puhdistu regeneroimalla ?
"Main odometer reading since last replacement of diesel particulate filter" kohdan käsitän niin, että DPF olisi vaihdettu 216394 km sitten
tai ainakin ohjelmalle kerrottu silloin, että on vaihdettu.
Huoltohistoriasta ei löydy mainintaa yhdestäkään DPF vaihdosta, pesusta, puhdistuksesta tms. vaikka, muuten huoltohistoria on kattava,
3kk välein on huollettu, vaihdettu öljyt ja tarkistettu vikakoodit, kaikki lampunvaihdotkin on merkitty.
DPF pesua harkitsen nyt seuraavaksi toimenpiteeksi, vai mitä olette mieltä ?
(ihan siis kunnollista pesua eli pönttö irti ja pestäväksi / testattavaksi yritykseen joka tekee pesuja raskaskalustollekin)
Kyselin alustavasti ko. yrityksestä ja oli sitä mieltä, että voi olla silti sisukset pois vaikka lukemat ovat tuollaiset.
Tämä pesuyritys vain pesee, eikä irrota / asenna DPF pönttöjä eli nyt on vielä ongelmana se, että saanko pöntön järkevästi irti kotipihassa
jos ajan pyöriä lankkujen päälle, että mahdun auton alle.
Näkisin sitten itse heti avatessa jos sisuksia ei ole.
Pari korjaamoa, joista kysyin antoivat DPF irroituksen ja takaisin laiton hintahaarukaksi n. 250 - 350 €
Pidän tuota aika kalliina kun sitten vielä täytyy maksaa pesustakin, olettaen, että on mitä pestä.
Nurmituomaksen Egr putkivinkkiin viitaten:
Vuotoja en ole löytänyt, edellisen omistajan aikana on vaihdettu egr putki ja tiivisteitä yms. n. 30-40 tkm sitten.
Ja nyt uuden moottoriohjelman jälkeen aiemmin kuulunut vihellys on ainakin hiljentynyt jos ei jopa kokonaan poissa,
nyt vinkuu hihna kun painaa enemmän kaasua niin en välttämättä kuule vihellystä (ei päivääkän ilman murheita)
....
Vaihtamani DPF anturi oli varaosaliikkeessä rekistenumerolla haettuna ainoa vaihtoehto
ja tilasin vielä tässä välissä netistä liittimen "korjaussarjan" ja vaihdoin senkin.
Vikakoodi P244A tulee edelleen heti kun lähtee normaalisti kiihdyttämään isommalle tielle tai jos on isompi ylämäki.
Kokeilin myös kiihdyttää kaasupoljin täysin pohjassa ja n. 90km/h asti kiihtyi hyvin sitten nykäisi ja otti tehot pois,
moottorivalo ei syttynyt, testerillä kuin katsoin niin vikakoodi oli vanha tuttu "boost pressure deviation...",
mutta tässä kyseisessä tapauksessa ei ollut tuota DPF vikakoodia kaverina.
Sain tänään valmistajalta testeriin ohjelmistopäivityksen ja nyt näen taas anturit yms.
Keskityin nyt tässä kohtaa enemmän tuohon DPF ongelmaan kun se tulee kokoajan, mutta katsoin nopeasti egr arvoja, turbon läppiä yms.
ja nyt arvot muuttuvat kokoajan ja läpät liikkuvat kun ennen osa oli 95% melkein kokoajan eli muutoksia on moottoriohjelman jälkeen.
Alla muutama frame DPF datasta kun ajoin ensin tasaisesti n. 80 km/h ja sitten painoin kaasua.
Pressure differential näyttää lähes kokoajan 0 bar tai 0.00 bar ja joskus hetken maksimissaan 0,01 – 0,02 bar
Frame 84/133:
Engine speed ----- 1809.57rpm
Exhaust back pressure ----- 1.96bar
Exhaust temperature upstream of diesel particulate filter ----- 187°C
Pressure differential in diesel particulate filter ----- 0.00bar
Exhaust gas temperature sensor upstream of turbocharger ----- 412°C
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Frame 85/133:
Engine speed ----- 1721.47rpm
Exhaust back pressure ----- 2.46bar
Exhaust temperature upstream of diesel particulate filter ----- 192°C
Pressure differential in diesel particulate filter ----- 0.01bar
Exhaust gas temperature sensor upstream of turbocharger ----- 447°C
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Frame 86/133:
Engine speed ----- 2204.11rpm
Exhaust back pressure ----- 3.49bar
Exhaust temperature upstream of diesel particulate filter ----- 201°C
Pressure differential in diesel particulate filter ----- 0.01bar
Exhaust gas temperature sensor upstream of turbocharger ----- 460°C
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Frame 87/133:
Engine speed ----- 2692.27rpm
Exhaust back pressure ----- 2.90bar
Exhaust temperature upstream of diesel particulate filter ----- 203°C
Pressure differential in diesel particulate filter ----- 0.00bar
Exhaust gas temperature sensor upstream of turbocharger ----- 386°C
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
DPF tiedot toisesta valikosta näyttävät näin.
Frame 1/1:
Fill level of diesel particulate filter ----- 96.25%
Main odometer reading since last replacement of diesel particulate filter ----- 216394km
Soot content of diesel particulate filter(Simulation) ----- 7.70g/L
Current kilometer reading [KI] ----- 919790km
Driving distance since last particulate filter regeneration ----- 322km
Soot content of diesel particulate filter(Differential pressure) ----- 0.01g/L
Odometer reading after last ash content correction ----- 919468km
Mileage at last particulate filter regeneration ----- 919468km
Nämä regeneration kilometrilukemat ovat aivan eri kuin ne mitä näin testerilläni ennen kuin vein auton tutkittavaksi ja moottoriohjelman päivitykseen.
Eli joko moottoriohjelma tai sitten testerin uusi ohjelma vaikutti siihen miten nuo näkyvät.
Tuo Driving distance since last particulate filter regeneration oli aiemmin muistaakseni jotain 720000km ja Fill level taisi olla 0%
ja ajattelin silloin ettei testeri taida osata noita lukea.
Mittarilukema jolloin edellinen regenerointi on nyt testerin mukaan tapahtunut on 18 km ennen kuin vein auton testattavaksi
ja laitettiin uusi moottoriohjelma.
Kun lähdin tänään ajelemaan näitä testejä Fill level oli lähtiessä 89% ja ajoin n.30-40 km niin nyt on sitten 96 % eli nopeasti nousee ainakin,
mutta miten tuo Fill level mitataan, vai onko vain jokin laskennallinen arvio ?
Minä tulkitsen lukemien viittaavan siihen, että sisukset voisivat olla tallella ja DPF olisi mahdollisesti niin tukossa ettei enää puhdistu regeneroimalla ?
"Main odometer reading since last replacement of diesel particulate filter" kohdan käsitän niin, että DPF olisi vaihdettu 216394 km sitten
tai ainakin ohjelmalle kerrottu silloin, että on vaihdettu.
Huoltohistoriasta ei löydy mainintaa yhdestäkään DPF vaihdosta, pesusta, puhdistuksesta tms. vaikka, muuten huoltohistoria on kattava,
3kk välein on huollettu, vaihdettu öljyt ja tarkistettu vikakoodit, kaikki lampunvaihdotkin on merkitty.
DPF pesua harkitsen nyt seuraavaksi toimenpiteeksi, vai mitä olette mieltä ?
(ihan siis kunnollista pesua eli pönttö irti ja pestäväksi / testattavaksi yritykseen joka tekee pesuja raskaskalustollekin)
Kyselin alustavasti ko. yrityksestä ja oli sitä mieltä, että voi olla silti sisukset pois vaikka lukemat ovat tuollaiset.
Tämä pesuyritys vain pesee, eikä irrota / asenna DPF pönttöjä eli nyt on vielä ongelmana se, että saanko pöntön järkevästi irti kotipihassa
jos ajan pyöriä lankkujen päälle, että mahdun auton alle.
Näkisin sitten itse heti avatessa jos sisuksia ei ole.
Pari korjaamoa, joista kysyin antoivat DPF irroituksen ja takaisin laiton hintahaarukaksi n. 250 - 350 €
Pidän tuota aika kalliina kun sitten vielä täytyy maksaa pesustakin, olettaen, että on mitä pestä.
MB Sprinter 906 216 CDI 2.2 Diesel OM651(163 hv / 120 kW) -2012
Re: Sprinter viheltää ja välillä tehot katoaa
Minun järjen mukaan jos dpf olisi tukossa tuo paine-ero olisi valtava, koska pakokaasut ei pääse pöntöstä läpi.
Nyt kun paine-eroa ei ole niin vähän haiskahtaisi siltä että pönttö on tyhjä. Voin toki olla väärässä.
Nyt kun paine-eroa ei ole niin vähän haiskahtaisi siltä että pönttö on tyhjä. Voin toki olla väärässä.
Käyttis: W212FL 250CDI
Harraste: C215 M113k
Harraste: C215 M113k
-
- Mersumies
- Viestit: 2579
- Liittynyt: Ti 14.09.2010 22:22
Re: Sprinter viheltää ja välillä tehot katoaa
Eihän siellä nyt mitään tukosta ole kun pakokaasun vastapainetta on 3,5bar?
Sillähän täyttää jo leveän matalaprofiilirenkaan.
Sillähän täyttää jo leveän matalaprofiilirenkaan.
Re: Sprinter viheltää ja välillä tehot katoaa
Siksi tässä tätä ihmettelenkin kun on vähän ristiriitainen, että näyttää täyttöasteen 96% ja edellisen regenin 300 km sitten,
mutta anturin mukaan paine-ero on 0 - 0,02.
Minunkin mielestäni paine-eron pitäisi olla suuri jos on tukossa.
Puhaltelin kompuralle anturin letkuihin/putkiin ja etummaiseen meni ilmaa niin, että kohisi,
takimmainen ei pitänyt samanlaista kohinaa ja ilma ei virrannut ihan niin vapaasti, mutta siinä on tietysti pidempi matka ohutta putkea ja
liittyykin pöntön jälkeen kapeampaan putkeen.
Eli ei ole letkut tukossa, joka mielestäni näkyisi pienenä paine-erona jos molemmat olisivat ummessa.
Tuo "Exhaust back pressure" nimellä testerissä oleva anturi on siinä EGR putken lähellä.
En oikein ymmärrrä miten tuo back pressure toimii, boost pressure on joskus 1 bar pienempi kun on kuormaa koneella,
mutta välillä ovat melkein samat tai back pressure reippaasti pienempi .
Pitäisikö tuon back pressure arvon olla lähempänä boost pressurea ja voisiko tuo "boost pressure deviation"
johtua siitä, että back pressure nousee liikaa, koska pönttö on tyhjennetty ?
Back pressure anturin olen ottanut irti ja oli ihan puhdas.
Alla pari framea boost ja egr arvoja:
Frame 11/75:
Air mass per stroke ----- 646.88mg
Engine speed ----- 1586.95rpm
Atmospheric pressure ----- 1.01bar
Boost pressure ----- 1.60bar
Boost pressure control flap ----- 95.00%
Charge pressure positioner Wastegate ----- 61.11%
Coolant temperature ----- 72.05°C
Exhaust back pressure ----- 2.09bar
Exhaust gas recirculation positioner ----- 37.29%
Intake manifold pressure ----- 1.00bar
Throttle valve ----- 42.07%
Exhaust gas recirculation rate ----- 23.32%
Solenoid valve 'Exhaust gas recirculation cooling' ----- OPEN
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Frame 12/75:
Air mass per stroke ----- 1165.76mg
Engine speed ----- 2659.64rpm
Atmospheric pressure ----- 1.01bar
Boost pressure ----- 2.55bar
Boost pressure control flap ----- 47.79%
Charge pressure positioner Wastegate ----- 61.39%
Coolant temperature ----- 73.05°C
Exhaust back pressure ----- 3.66bar
Exhaust gas recirculation positioner ----- 32.77%
Intake manifold pressure ----- 1.00bar
Throttle valve ----- 40.73%
Exhaust gas recirculation rate ----- 21.96%
Solenoid valve 'Exhaust gas recirculation cooling' ----- CLOSED
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Frame 13/75:
Air mass per stroke ----- 1193.63mg
Engine speed ----- 2593.38rpm
Atmospheric pressure ----- 1.01bar
Boost pressure ----- 2.96bar
Boost pressure control flap ----- 51.38%
Charge pressure positioner Wastegate ----- 63.78%
Coolant temperature ----- 75.05°C
Exhaust back pressure ----- 2.37bar
Exhaust gas recirculation positioner ----- 60.93%
Intake manifold pressure ----- 1.00bar
Throttle valve ----- 42.37%
Exhaust gas recirculation rate ----- 23.19%
Solenoid valve 'Exhaust gas recirculation cooling' ----- CLOSED
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
mutta anturin mukaan paine-ero on 0 - 0,02.
Minunkin mielestäni paine-eron pitäisi olla suuri jos on tukossa.
Puhaltelin kompuralle anturin letkuihin/putkiin ja etummaiseen meni ilmaa niin, että kohisi,
takimmainen ei pitänyt samanlaista kohinaa ja ilma ei virrannut ihan niin vapaasti, mutta siinä on tietysti pidempi matka ohutta putkea ja
liittyykin pöntön jälkeen kapeampaan putkeen.
Eli ei ole letkut tukossa, joka mielestäni näkyisi pienenä paine-erona jos molemmat olisivat ummessa.
Tuo "Exhaust back pressure" nimellä testerissä oleva anturi on siinä EGR putken lähellä.
En oikein ymmärrrä miten tuo back pressure toimii, boost pressure on joskus 1 bar pienempi kun on kuormaa koneella,
mutta välillä ovat melkein samat tai back pressure reippaasti pienempi .
Pitäisikö tuon back pressure arvon olla lähempänä boost pressurea ja voisiko tuo "boost pressure deviation"
johtua siitä, että back pressure nousee liikaa, koska pönttö on tyhjennetty ?
Back pressure anturin olen ottanut irti ja oli ihan puhdas.
Alla pari framea boost ja egr arvoja:
Frame 11/75:
Air mass per stroke ----- 646.88mg
Engine speed ----- 1586.95rpm
Atmospheric pressure ----- 1.01bar
Boost pressure ----- 1.60bar
Boost pressure control flap ----- 95.00%
Charge pressure positioner Wastegate ----- 61.11%
Coolant temperature ----- 72.05°C
Exhaust back pressure ----- 2.09bar
Exhaust gas recirculation positioner ----- 37.29%
Intake manifold pressure ----- 1.00bar
Throttle valve ----- 42.07%
Exhaust gas recirculation rate ----- 23.32%
Solenoid valve 'Exhaust gas recirculation cooling' ----- OPEN
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Frame 12/75:
Air mass per stroke ----- 1165.76mg
Engine speed ----- 2659.64rpm
Atmospheric pressure ----- 1.01bar
Boost pressure ----- 2.55bar
Boost pressure control flap ----- 47.79%
Charge pressure positioner Wastegate ----- 61.39%
Coolant temperature ----- 73.05°C
Exhaust back pressure ----- 3.66bar
Exhaust gas recirculation positioner ----- 32.77%
Intake manifold pressure ----- 1.00bar
Throttle valve ----- 40.73%
Exhaust gas recirculation rate ----- 21.96%
Solenoid valve 'Exhaust gas recirculation cooling' ----- CLOSED
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Frame 13/75:
Air mass per stroke ----- 1193.63mg
Engine speed ----- 2593.38rpm
Atmospheric pressure ----- 1.01bar
Boost pressure ----- 2.96bar
Boost pressure control flap ----- 51.38%
Charge pressure positioner Wastegate ----- 63.78%
Coolant temperature ----- 75.05°C
Exhaust back pressure ----- 2.37bar
Exhaust gas recirculation positioner ----- 60.93%
Intake manifold pressure ----- 1.00bar
Throttle valve ----- 42.37%
Exhaust gas recirculation rate ----- 23.19%
Solenoid valve 'Exhaust gas recirculation cooling' ----- CLOSED
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
MB Sprinter 906 216 CDI 2.2 Diesel OM651(163 hv / 120 kW) -2012
Re: Sprinter viheltää ja välillä tehot katoaa
Testeri ei taida näyttää tuota intake manifold pressurea oikein?
Suosittelen seuraavaksi ohjattua vianhakua starin avulla. Sillä pystyt ajamaan testit kaikille paine-antureille. Tekisin myös itse hiukkassuodattimen uudelleen määrityksen sillä.
Suosittelen seuraavaksi ohjattua vianhakua starin avulla. Sillä pystyt ajamaan testit kaikille paine-antureille. Tekisin myös itse hiukkassuodattimen uudelleen määrityksen sillä.
Käyttis: W212FL 250CDI
Harraste: C215 M113k
Harraste: C215 M113k
-
- Mersumaanikko
- Viestit: 5794
- Liittynyt: Ke 22.07.2015 10:48
- Paikkakunta: Mökillä
Re: Sprinter viheltää ja välillä tehot katoaa
Mitta niistä hiukkas sudatimelta tulevista letkuista "manualisella" mittarilla käydessä/sammuksissa mitä näytää,LL79 kirjoitti: ↑Ti 18.02.2025 10:13 Siksi tässä tätä ihmettelenkin kun on vähän ristiriitainen, että näyttää täyttöasteen 96% ja edellisen regenin 300 km sitten,
mutta anturin mukaan paine-ero on 0 - 0,02.
Minunkin mielestäni paine-eron pitäisi olla suuri jos on tukossa.
Puhaltelin kompuralle anturin letkuihin/putkiin ja etummaiseen meni ilmaa niin, että kohisi,
takimmainen ei pitänyt samanlaista kohinaa ja ilma ei virrannut ihan niin vapaasti, mutta siinä on tietysti pidempi matka ohutta putkea ja
liittyykin pöntön jälkeen kapeampaan putkeen.
Eli ei ole letkut tukossa, joka mielestäni näkyisi pienenä paine-erona jos molemmat olisivat ummessa.
Tuo "Exhaust back pressure" nimellä testerissä oleva anturi on siinä EGR putken lähellä.
En oikein ymmärrrä miten tuo back pressure toimii, boost pressure on joskus 1 bar pienempi kun on kuormaa koneella,
mutta välillä ovat melkein samat tai back pressure reippaasti pienempi .
Pitäisikö tuon back pressure arvon olla lähempänä boost pressurea ja voisiko tuo "boost pressure deviation"
johtua siitä, että back pressure nousee liikaa, koska pönttö on tyhjennetty ?
Back pressure anturin olen ottanut irti ja oli ihan puhdas.
Alla pari framea boost ja egr arvoja:
Frame 11/75:
Air mass per stroke ----- 646.88mg
Engine speed ----- 1586.95rpm
Atmospheric pressure ----- 1.01bar
Boost pressure ----- 1.60bar
Boost pressure control flap ----- 95.00%
Charge pressure positioner Wastegate ----- 61.11%
Coolant temperature ----- 72.05°C
Exhaust back pressure ----- 2.09bar
Exhaust gas recirculation positioner ----- 37.29%
Intake manifold pressure ----- 1.00bar
Throttle valve ----- 42.07%
Exhaust gas recirculation rate ----- 23.32%
Solenoid valve 'Exhaust gas recirculation cooling' ----- OPEN
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Frame 12/75:
Air mass per stroke ----- 1165.76mg
Engine speed ----- 2659.64rpm
Atmospheric pressure ----- 1.01bar
Boost pressure ----- 2.55bar
Boost pressure control flap ----- 47.79%
Charge pressure positioner Wastegate ----- 61.39%
Coolant temperature ----- 73.05°C
Exhaust back pressure ----- 3.66bar
Exhaust gas recirculation positioner ----- 32.77%
Intake manifold pressure ----- 1.00bar
Throttle valve ----- 40.73%
Exhaust gas recirculation rate ----- 21.96%
Solenoid valve 'Exhaust gas recirculation cooling' ----- CLOSED
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Frame 13/75:
Air mass per stroke ----- 1193.63mg
Engine speed ----- 2593.38rpm
Atmospheric pressure ----- 1.01bar
Boost pressure ----- 2.96bar
Boost pressure control flap ----- 51.38%
Charge pressure positioner Wastegate ----- 63.78%
Coolant temperature ----- 75.05°C
Exhaust back pressure ----- 2.37bar
Exhaust gas recirculation positioner ----- 60.93%
Intake manifold pressure ----- 1.00bar
Throttle valve ----- 42.37%
Exhaust gas recirculation rate ----- 23.19%
Solenoid valve 'Exhaust gas recirculation cooling' ----- CLOSED
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
hakeudu mersun testeriin ja sillä vika koodin mukaset ohjatut testit,
Mökkillä
'
'
Re: Sprinter viheltää ja välillä tehot katoaa
Eemelin kommenttiin, tuo "intake manifold pressure" on tässä testerissä ilmansuodatinkotelon päällä eli kuuluu olla 1
Manuaalista mittaria, millä saisin paineet katsottua letkuista minulla ei ole.
Tänään ilmeisesti ainakin yritti polttoa kun alkoi käryttämään pirusti kun peruutin kotipihaan.
Kun tuon huomasin niin en sammuttanut autoa vaan laitoin testerin tallentamaan ja ajelin 30 - 40 minuuttia,
osan isommilla teillä, lämpötilat kyllä nousivat suht korkealle.
Testeri kuitenkin näyttää tuon jälkeenkin Fill level 105% ja viimeisin poltto 386km sitten.
Eli ilmeisesti poltto ei ainakaan onnistunut.
Tuon jälkeen savuttaa ja käryttää vaikka lämpötilat eivät ole enää noin korkeita.
En nyt sitten tiedä varaisinko kuitenkin ensin ajan veholle ja luopuisin DPF irrotus ja pesu ajatuksesta.
Alla olevia lukemia antoi yhdessä kohtaa
Frame 67/87:
Engine speed ----- 1235.33rpm
Exhaust back pressure ----- 2.40bar
Exhaust temperature upstream of diesel particulate filter ----- 417°C
Pressure differential in diesel particulate filter ----- 0.02bar
Exhaust gas temperature sensor upstream of turbocharger ----- 674°C
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Frame 68/87:
Engine speed ----- 1595.48rpm
Exhaust back pressure ----- 2.13bar
Exhaust temperature upstream of diesel particulate filter ----- 431°C
Pressure differential in diesel particulate filter ----- 0.01bar
Exhaust gas temperature sensor upstream of turbocharger ----- 715°C
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Frame 69/87:
Engine speed ----- 1669.77rpm
Exhaust back pressure ----- 1.23bar
Exhaust temperature upstream of diesel particulate filter ----- 431°C
Pressure differential in diesel particulate filter ----- 0bar
Exhaust gas temperature sensor upstream of turbocharger ----- 549°C
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Manuaalista mittaria, millä saisin paineet katsottua letkuista minulla ei ole.
Tänään ilmeisesti ainakin yritti polttoa kun alkoi käryttämään pirusti kun peruutin kotipihaan.
Kun tuon huomasin niin en sammuttanut autoa vaan laitoin testerin tallentamaan ja ajelin 30 - 40 minuuttia,
osan isommilla teillä, lämpötilat kyllä nousivat suht korkealle.
Testeri kuitenkin näyttää tuon jälkeenkin Fill level 105% ja viimeisin poltto 386km sitten.
Eli ilmeisesti poltto ei ainakaan onnistunut.
Tuon jälkeen savuttaa ja käryttää vaikka lämpötilat eivät ole enää noin korkeita.
En nyt sitten tiedä varaisinko kuitenkin ensin ajan veholle ja luopuisin DPF irrotus ja pesu ajatuksesta.
Alla olevia lukemia antoi yhdessä kohtaa
Frame 67/87:
Engine speed ----- 1235.33rpm
Exhaust back pressure ----- 2.40bar
Exhaust temperature upstream of diesel particulate filter ----- 417°C
Pressure differential in diesel particulate filter ----- 0.02bar
Exhaust gas temperature sensor upstream of turbocharger ----- 674°C
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Frame 68/87:
Engine speed ----- 1595.48rpm
Exhaust back pressure ----- 2.13bar
Exhaust temperature upstream of diesel particulate filter ----- 431°C
Pressure differential in diesel particulate filter ----- 0.01bar
Exhaust gas temperature sensor upstream of turbocharger ----- 715°C
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Frame 69/87:
Engine speed ----- 1669.77rpm
Exhaust back pressure ----- 1.23bar
Exhaust temperature upstream of diesel particulate filter ----- 431°C
Pressure differential in diesel particulate filter ----- 0bar
Exhaust gas temperature sensor upstream of turbocharger ----- 549°C
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
MB Sprinter 906 216 CDI 2.2 Diesel OM651(163 hv / 120 kW) -2012
-
- Mersumaanikko
- Viestit: 5794
- Liittynyt: Ke 22.07.2015 10:48
- Paikkakunta: Mökillä
Re: Sprinter viheltää ja välillä tehot katoaa
Jos tuoLL79 kirjoitti: ↑Ti 18.02.2025 19:36 Eemelin kommenttiin, tuo "intake manifold pressure" on tässä testerissä ilmansuodatinkotelon päällä eli kuuluu olla 1
Manuaalista mittaria, millä saisin paineet katsottua letkuista minulla ei ole.
Tänään ilmeisesti ainakin yritti polttoa kun alkoi käryttämään pirusti kun peruutin kotipihaan.
Kun tuon huomasin niin en sammuttanut autoa vaan laitoin testerin tallentamaan ja ajelin 30 - 40 minuuttia,
osan isommilla teillä, lämpötilat kyllä nousivat suht korkealle.
Testeri kuitenkin näyttää tuon jälkeenkin Fill level 105% ja viimeisin poltto 386km sitten.
Eli ilmeisesti poltto ei ainakaan onnistunut.
Tuon jälkeen savuttaa ja käryttää vaikka lämpötilat eivät ole enää noin korkeita.
En nyt sitten tiedä varaisinko kuitenkin ensin ajan veholle ja luopuisin DPF irrotus ja pesu ajatuksesta.
Alla olevia lukemia antoi yhdessä kohtaa
Frame 67/87:
Engine speed ----- 1235.33rpm
Exhaust back pressure ----- 2.40bar
Exhaust temperature upstream of diesel particulate filter ----- 417°C
Pressure differential in diesel particulate filter ----- 0.02bar
Exhaust gas temperature sensor upstream of turbocharger ----- 674°C
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Frame 68/87:
Engine speed ----- 1595.48rpm
Exhaust back pressure ----- 2.13bar
Exhaust temperature upstream of diesel particulate filter ----- 431°C
Pressure differential in diesel particulate filter ----- 0.01bar
Exhaust gas temperature sensor upstream of turbocharger ----- 715°C
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Frame 69/87:
Engine speed ----- 1669.77rpm
Exhaust back pressure ----- 1.23bar
Exhaust temperature upstream of diesel particulate filter ----- 431°C
Pressure differential in diesel particulate filter ----- 0bar
Exhaust gas temperature sensor upstream of turbocharger ----- 549°C
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
"Pressure differential in diesel particulate filter ----- 0bar"
pitää paikkansa niin ei hitupönikkä ainakaan tukossa ole,
eikä "Exhaust back pressure ----- 1.23bar" tuokaan ei vittaa tukkoihin,
lämpöä voisi olla enemänkin pönikän kohdalla
(ulko muistista tuo liian vähän polton aloitukseen)
löytyykö mitään vika koodja ?
jos polton aikan tulee koodeja niin poltto keskytyy,
mitäs kaikka oireta nyt on ?
mersuun sopivia testeritä on muuallakin
Mökkillä
'
'
-
- Mersumies
- Viestit: 2579
- Liittynyt: Ti 14.09.2010 22:22
Re: Sprinter viheltää ja välillä tehot katoaa
Aiempaan verrattuna jotakin on tapahtunut kun pakokaasun vastapaine on tippunut 3,66bar -> 1,23bar
Frame 12/75:
Air mass per stroke ----- 1165.76mg
Engine speed ----- 2659.64rpm
Atmospheric pressure ----- 1.01bar
Boost pressure ----- 2.55bar
Boost pressure control flap ----- 47.79%
Charge pressure positioner Wastegate ----- 61.39%
Coolant temperature ----- 73.05°C
Exhaust back pressure ----- 3.66bar
Exhaust gas recirculation positioner ----- 32.77%
Intake manifold pressure ----- 1.00bar
Throttle valve ----- 40.73%
Exhaust gas recirculation rate ----- 21.96%
Solenoid valve 'Exhaust gas recirculation cooling' ----- CLOSED
Frame 12/75:
Air mass per stroke ----- 1165.76mg
Engine speed ----- 2659.64rpm
Atmospheric pressure ----- 1.01bar
Boost pressure ----- 2.55bar
Boost pressure control flap ----- 47.79%
Charge pressure positioner Wastegate ----- 61.39%
Coolant temperature ----- 73.05°C
Exhaust back pressure ----- 3.66bar
Exhaust gas recirculation positioner ----- 32.77%
Intake manifold pressure ----- 1.00bar
Throttle valve ----- 40.73%
Exhaust gas recirculation rate ----- 21.96%
Solenoid valve 'Exhaust gas recirculation cooling' ----- CLOSED
Re: Sprinter viheltää ja välillä tehot katoaa
Mihinkähän katosi eilen illalla laittamani viesti ???
Tuo vastapaineen tippuminen varmaan kiinni tuosta kun kierroksia on 1000 vähemmän tuossa kuin aiemmassa.
Niin laitoin eilen tästä jo tarinaa, mutta nyt sitä ei näy ainakaan minulla:
Testasin eilen laittaa vanhan anturin kiinni liittimeen ja pöntön takaosaan lähtevään letkuliittimeen pätkän letkua,
johon imin pienen alipaineen, toisen letkulähdön jätin auki.
Sitten virrat päälle, en käynnistänyt, testeri näytti paine-eroksi 1 bar eli vanhakin anturi toimii ja johdot kunnossa tuosta päätellen.
En ehtinyt vielä, mutta mietin jos testaisi uuden anturin kanssa paikallaan niin, että toinen letku irti anturista ja joku tulppa siihen
sitten kone käyntiin. Oman järjen mukaan paine-eron pitäisi näyttää silloin se mitä siinä reiässä on painetta, oli se sitten ali tai ylipaine.
Tuon irtonaisen anturin kanssa kokeilemani "painetestin" jälkeen laitoin uuden paikallaan olevan anturin taas kiinni ja kun käynnistin
niin ilmoitti heti mittaristossa "Exhaus filter: drive at high rpm"
(ohjekirja sanoo, että pitää ajaa 20 minuuttia yli 2000 kierroksilla ja jos ilmoitus ei poistu niin huoltoon)
Eli tuo kokeilu ilmeisesti teki tämän ilmoituksen ja tuolla tavalla ilmeisesti pystyy huijaamaan polton päälle, mutta jos jättäisi anturin noin,
että siihen on itse tehty paine-ero ja kävisi ajelemassa niin sittenhän ecu ei näy muutoksia ja en tiedä kuinka kävisi, yrittäisikö sitten vaan polttaa ja polttaa kunnes jokin hajoaa.
Kävin ajelemassa n. 30 min ja käytin myös paikallaan 2500 kierroksilla jonkin aikaa, savu ja käry oli melkoinen, mutta viesti ei poistunut.
Lämmöt nousi maksimissaan 650 asteeseen (ylempi anturi).
Sitten jouduin sammuttamaan auton kun oli työhommia.
Siitä kun lähdin liikkeelle "Exhaus filter drive at high rpm" oli taas mittaristossa ja hetken päästä syttyi moottorivalo.
Vikakoodi sama "P244A DPF differential pressure is too low, bank 1"
Sitten jouduin taas sammuttamaan auton ja seuraavaksi kun lähdin liikkeelle "Exhaus filter" viesti oli poistunut mittaristosta ja P244A oli testerin mukaan historic, poistin koodin ja moottorivalo sammui.
Siitä muutama kilometri kotipihaan ja taas oli P244A , nyt current eli vika päällä, mutta moottorivalo ei palanut.
Fill level näyttää nyt 109 % ja edellinen poltto n. 400km sitten, paine-ero edelleen 0 bar
Ainakin minun järjelläni tässä voisi olla kysymys siitä, että ecu on laskenut pöntön olevan täynnä ja yrittää polttoa, mutta hämmentyy
kun anturin paine-ero onkin 0 eikä muutu mihinkään ja keskeyttää koko prosessin.
Varasin ajan veholle ensiviikoksi kun tuo paine-ero homma täytynee selvittää, muuten ei taida pesut ja putsaukset pitkäksi aikaa auttaa.
Ajattelin kuitenkin viikonloppuna vielä kokeilla näkisikö ohuella tarkastuskameralla, jossa on valot päässä taaemman paine-eroanturin putken reiästä onko siellä pöntössä ketään vai ei kun en viitsisi koko putkea alkaa irrottelemaan.
Tuo vastapaineen tippuminen varmaan kiinni tuosta kun kierroksia on 1000 vähemmän tuossa kuin aiemmassa.
Niin laitoin eilen tästä jo tarinaa, mutta nyt sitä ei näy ainakaan minulla:
Testasin eilen laittaa vanhan anturin kiinni liittimeen ja pöntön takaosaan lähtevään letkuliittimeen pätkän letkua,
johon imin pienen alipaineen, toisen letkulähdön jätin auki.
Sitten virrat päälle, en käynnistänyt, testeri näytti paine-eroksi 1 bar eli vanhakin anturi toimii ja johdot kunnossa tuosta päätellen.
En ehtinyt vielä, mutta mietin jos testaisi uuden anturin kanssa paikallaan niin, että toinen letku irti anturista ja joku tulppa siihen
sitten kone käyntiin. Oman järjen mukaan paine-eron pitäisi näyttää silloin se mitä siinä reiässä on painetta, oli se sitten ali tai ylipaine.
Tuon irtonaisen anturin kanssa kokeilemani "painetestin" jälkeen laitoin uuden paikallaan olevan anturin taas kiinni ja kun käynnistin
niin ilmoitti heti mittaristossa "Exhaus filter: drive at high rpm"
(ohjekirja sanoo, että pitää ajaa 20 minuuttia yli 2000 kierroksilla ja jos ilmoitus ei poistu niin huoltoon)
Eli tuo kokeilu ilmeisesti teki tämän ilmoituksen ja tuolla tavalla ilmeisesti pystyy huijaamaan polton päälle, mutta jos jättäisi anturin noin,
että siihen on itse tehty paine-ero ja kävisi ajelemassa niin sittenhän ecu ei näy muutoksia ja en tiedä kuinka kävisi, yrittäisikö sitten vaan polttaa ja polttaa kunnes jokin hajoaa.
Kävin ajelemassa n. 30 min ja käytin myös paikallaan 2500 kierroksilla jonkin aikaa, savu ja käry oli melkoinen, mutta viesti ei poistunut.
Lämmöt nousi maksimissaan 650 asteeseen (ylempi anturi).
Sitten jouduin sammuttamaan auton kun oli työhommia.
Siitä kun lähdin liikkeelle "Exhaus filter drive at high rpm" oli taas mittaristossa ja hetken päästä syttyi moottorivalo.
Vikakoodi sama "P244A DPF differential pressure is too low, bank 1"
Sitten jouduin taas sammuttamaan auton ja seuraavaksi kun lähdin liikkeelle "Exhaus filter" viesti oli poistunut mittaristosta ja P244A oli testerin mukaan historic, poistin koodin ja moottorivalo sammui.
Siitä muutama kilometri kotipihaan ja taas oli P244A , nyt current eli vika päällä, mutta moottorivalo ei palanut.
Fill level näyttää nyt 109 % ja edellinen poltto n. 400km sitten, paine-ero edelleen 0 bar
Ainakin minun järjelläni tässä voisi olla kysymys siitä, että ecu on laskenut pöntön olevan täynnä ja yrittää polttoa, mutta hämmentyy
kun anturin paine-ero onkin 0 eikä muutu mihinkään ja keskeyttää koko prosessin.
Varasin ajan veholle ensiviikoksi kun tuo paine-ero homma täytynee selvittää, muuten ei taida pesut ja putsaukset pitkäksi aikaa auttaa.
Ajattelin kuitenkin viikonloppuna vielä kokeilla näkisikö ohuella tarkastuskameralla, jossa on valot päässä taaemman paine-eroanturin putken reiästä onko siellä pöntössä ketään vai ei kun en viitsisi koko putkea alkaa irrottelemaan.
MB Sprinter 906 216 CDI 2.2 Diesel OM651(163 hv / 120 kW) -2012